پمپ آب تغذیه بویلر (boiler feedwater pump)

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پمپ فیدواتر یا پمپ آب تغذیه بویلر (boiler feedwater pump) یا BFP نوع خاصی از پمپ (pump) است که برای پمپاژ آب تغذیه بویلر استفاده می‌شود. آب می‌تواند جدید باشد و یا در اثر میعان بخار تولید شده در بویلر تولید شود.

پمپ‌ها به طور معمول دستگاه‌های پر فشاری هستند که آب را از یک سیستم بازگشت میعانات مکش می‌کنند و می‌توانند از نوع
پمپ سانتریفوژ(centrifugal pump) و یا پمپ جابه‌جایی مثبت (positive displacement pump) باشند.



 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختمان و کارکرد پمپ آب تغذیه بویلر

ساختمان و کارکرد پمپ آب تغذیه بویلر

اندازه پمپ‌های آب تغذیه ممکن است تا چندین اسب بخار بالا رود و موتور الکتریکی (electric motor) آن معمولا به وسیله یک کوپلینگ مکانیکی از بدنه پمپ جدا می‌شود.
پمپ‌های کندانس (condensate pumps) صنعتی بزرگ نیز ممکن است به عنوان پمپ آب تغذیه بویلر انجام وظیفه کنند.

در هر صورت برای فرستادن آب به بویلر، پمپ باید فشار کافی برای غلبه بر فشار بخار ایجاد شده توسط بویلر را تولید کند. این کار معمولا با استفاده از یک پمپ سانتریفوژ یا پمپ جابه‌جایی انجام می‌شود.




بخش‌های یک پمپ آب تغذیه بویلر



پمپ‌های آب تغذیه گاهی به طور متناوب کار می‌کنند و توسط یک
فلوت سویچ (float switch) و یا دیگر دستگاه‌های مشابه اندازه‌گیری تراز (level-sensing) کنترل می‌شوند و زمانی که کاهش سطح مایع را در بویلر تشخیص دهند پمپ را به کار می‌اندازند. پمپ پس از آن تا جایی کار می‌کند که سطح مایع در بویلر افزایش یابد.

برخی پمپ‌ها دارای یک سویچ دو مرحله‌ای هستند. زمانی که مایع تا نقطه کاری مرحله اول کاهش یابد، پمپ فعال می‌شود.

در صورتی که مایع همچنان به پایین رفتن ادامه دهد (شاید به دلیل خرابی پمپ، قطعی تامین آب و یا مسدود شدن تخلیه آن)، مرحله دوم به کار می‌افتد. این مرحله می‌تواند تجهیزات بویلر را خاموش کند (جلوگیری از کارکرد بویلر در حالت خشک و حرارت بیش از حد)، آلارم ایجاد کند و یا هر دو.





یکی دیگر از روش‌های کارکرد متداول پمپ‌های آب تغذیه این است که به طور پیوسته کار کنند و به کمک یک سیستم جریان حداقل (minimum flow) جلوی افزایش فشار پمپ در جریان‌های کم را بگیرند.

خط جریان حداقل معمولا به
تانک آب (tank) یا دی‌اریتور (deaerator) باز می‌گردد.



 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پمپ‌های با توان بخار

موتورهای بخار (steam engines) و نیروگاه‌ها (power plants) نیز نیاز به پمپ آب تغذیه دارند.

در این شرایط پمپ اغلب از یک موتور بخار کوچک بهره می‌برد که از بخار تولیدی بویلر استفاده می‌کند. البته باید روشی وجود داشته باشد که قبل از این که توان بخار کافی برای کارکرد پمپ آب تغذیه ایجاد شود بویلر را شارژ اولیه کند.

پمپ اغلب از نوع پمپ جابه‌جایی (displacement pump) است که دارای بخار در یک طرف و آب تغذیه در طرف دیگر سیلندر هستند و به میل‌لنگ نیازی ندارند.



پمپ بخار دوپلکس


یک پمپ دوپلکس (duplex pump) بخار دارای دو مجموعه سیلندر (cylinder) بخار و آب است. این دو مجموعه اتصال فیزیکی ندارند اما سوپاپ‌های بخار پمپ اول توسط حرکت میله پیستون (piston rod) پمپ دوم حرکت می‌کنند و برعکس. نتیجه این است که هیچ نقطه مرده‌ای وجود ندارد و پمپ همیشه خود راه‌انداز است.

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=257847&d=1462996108
 

پیوست ها

  • Duplex-Pump.gif
    Duplex-Pump.gif
    41.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا