پل ها Bridges

وضعیت
موضوع بسته شده است.

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نسل جدید پلها: پلهای چند منظوره

نسل جدید پلها: پلهای چند منظوره



پلهای چند منظوره - طراحی پلهای شگفت انگیز
پلها یک وظیفه مشخصی دارند: ما را از طرفی به طرف دیگر برسانند. اما چرا این سازه های زیبا را با یک کاربری محدود کنیم؟! چرا پلهای چندمنظوره طراحی نکنیم؟ پلهایی که در زیر معرفی میشوند فراتر از کاربری سنتی پلها قدم میگذارند. یا به دلیل چند منظوره بودنشان و یا تنها به دلیل ظاهر شگفت انگیزشان.


۱- پل Paik Nam Jun Media در کره جنوبی




پل Paik Nam Jun Media در کره جنوبی



چرا باید پلها تنها برای ترافیک در نظر گرفته بشوند؟ این ایده خارق العاده برای رودخانه Han در سئول پل را به یک قسمت حیاتی شهر تبدیل کرده است که در آن فعالیتها و جاذبه های فراوانی در نظر گرفته شده است همانند موزه – کتابخانه و حتی دفاتر اداری!

مردم میتوانند برای رسیدن به این پل شگفت انگیز حتی از تاکسی های آبی استفاده کنند.



۲- پل تونل هوا:



پل تونل هوا


در این طرح پل نمایش داده شده با ایجاد یک تونل هوا قادر خواهد بود توربینهای قرار داده شده در اطرافش را بچرخاند و علاوه بر تولید برق باعث زیبایی در مسیر عبور انسانها شود. این پل مخصوص پیاده روی است.
این طرح توسط Michael Jantzen ارائه شده است.



۳- پل لندن به عنوان یک مزرعه عمودی:



پل لندن به عنوان یک مزرعه عمودی


در این طرح علاوه بر استفاده از باد و نور خورشید برای تولید برق, با توجه به ظاهر پل امکان جمع آوری آب باران برای آبیاری مزارع در نظر گرفته شده بر روی آن وجود دارد. این پل در واقع علاوه بر داشتن مزارع, بازار فروش آنها نیز میباشد. همچنین بر روی آن رستوران و کافه در نظر گرفته شده است. پلی که در آن غذا از تولید به مصرف است!



۴- شهر پلی برای ایتالیا:



شهر پلی برای ایتالیا


در این طرح از فضای زیر پل برای جا دادن خانه های مسکونی استفاده شده است. البته چنین خانه هایی به افرادی که از ارتفاع میترسند اصلا توصیه نمیشود!
این طرح در مسابقه ای که به منظور شناسایی کاربردهای جدید برای مسیر بین Salerno و Reggio Calabria در ایتالیا برگزار شد, ارائه گشت.
مطمئنا یکی از ویژگیهای این خانه های مسکونی, منظره خارق العاده آنها است!



۵- طرح جدیدی برای سد هوور در نوادا آمریکا:



طرح جدیدی برای سد هوور در نوادا آمریکا


در این طرح آب به داخل مخزنهای مختلفی ریخته شده و ایجاد یک منظره غیر معمولی مینماید. این طرح یک بازسازی و ارتقاء بسیار بزرگ برای سد هوور به حساب می آید که اگر اجرا شود مطمئنا باعث جذابیت هر چه بیشتر این سازه عظیم میشود.


6- پل ورودی بندر LM در کوپنهاگن:



پل ورودی بندر LM در کوپنهاگن


برنده مسابقه طراحی ورودی جدید برای بندر شهر Copenhagen طرح زیبای معماران Steven Holl شد. در این طرح دو برج که هر کدام یک پل کابلی را نگه میدارند و در وسط این دو پل به یکدیگر متصل میشوند وجود دارد.

این پل علاوه برای عبور و مرور بین دو برج به منظور مشاهده منظره اطراف نیز استفاده میشود. همچنین برجها دارای فضاهایی از جمله رستوران – کافه و گالری هستند.



۷- قوس CPH در کوپنهاگن:



قوس CPH در کوپنهاگن


یکی دیگر از طرحهای ارائه شده برای بندر کوپنهاگن طرح قوس CPH توسط ۳XN است. برج موجود در تصویر به منظور دفاتر اداری مورد بهره برداری قرار میگیرد.



8- پل آسمانخراشی در کره – پل اتحاد کره شمالی و کره جنوبی:



پل آسمانخراشی در کره – پل اتحاد کره شمالی و کره جنوبی


اتحاد دو کره آرزوی بسیاری از مردمان کره است اما اگر این آرزو به واقعیت تبدیل شود چگونه فاصله ۵۰ مایلی بین مرزهای این دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد؟ در این طرح برای این موضوع یک راه حل پیشنهاد شده است. علاوه بر مسیر عبور و مرور در این پل سالنهای کنفرانس و دیگر مجموعه های مرتبط در نظر گرفته شده است.



9- بلندترین پل بریتانیا:



بلندترین پل بریتانیا


این پل بسیار بدیع برای رودخانه Wear در Sundlerland در نظر گرفته شده است. ارتفاع این پل بیش از ۵۱۹ فوت است. معماری بسیار زیبای این پل مطمئنا آنرا به یکی از معروفترین نمادهای شهر تبدیل میکند و میتواند باعث جذب گردشگران زیادی شود. اگر این پروژه از لحاظ تامین بودجه دچار مشکل نشود ساخت آن در سال ۲۰۱۲ آغاز و در سال ۲۰۱۵ به اتمام میرسد.



۱۰- بلندترین پل قوسی دنیا در دبی:



بلندترین پل دنیا در دبی


باز هم طبق معمول یک پروژه رکورد شکن دیگر در دبی! بلندترین و طولانی ترین پل قوسی دنیا. این پل هم اکنون در دست ساخت است و طبق گزارشات اعلام شده قرار است در سال ۲۰۱۲ تکمیل شود. این پل دارای ۱۲ لین عبور و مرور – یک باند دوبل راه آهن برای مترو دبی و یک جزیره مصنوعی شامل خانه اپرا خواهد بود. نام این پروژه پل شیخ راشید بن سعید است.
پیشبینی میشود در هر ساعت ۲۰۰۰۰ اتومبیل از روی این پل گذر کنند.





ساخت این پل در سال ۲۰۰۸ شروع شد و اعلام شده است که در سال ۲۰۱۲ به اتمام میرسد.

هزینه این پروژه ۸۱۷ میلیون دلار خواهد بود.
طول این پل ۱ مایل بوده و ارتفاع آن تا ۶۷۰ فوتی میرسد.
بر روی این پل ۱۲ لین برای عبور وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است. (۶ لین در هر طرف)
همچنین یک خط مترو در وسط آن در نظر گرفته شده است.











11- پل سبز:



پل سبز - پل توربینی

پلی که علاوه بر تامین مسیر عبور و مرور به کمک توربینهایی که در زیر آن در نظر گرفته شده است قادر خواهد بود برق تولید کند.سلولهای خورشیدی نیز برای این پل در نظر گرفته شده است تا میزان تولید برق آنرا حداکثر کنند و به بیش از ۱۱۵۰۰۰ خانه برق رسانی کنند. همچنین گلخانه هایی در کنار مسیر عبور و مرور در نظر گرفته شده است که علاوه بر ایجا منظره زیبا, سبزیجات و میوه جات تازه تولید میکنند! چه چیز بیشتری از یک پل میتوان انتظار داشت؟!

تولید انرژی در دنیای امروز یکی از مهمترین امور برای ادامه پیشرفت بشر است اما تولید انرژی سبز را میتوان ضروریترین اقدام بشر برای حفظ محیط زیست دانست. این موضوع به قدری اهمیت دارد که هر روز شاهد پروژه های جدیدی هستیم با هدف تولید بیشتر انرژی سبز (دوستدار محیط زیست).



طراحی پل تولید کننده برق توسط مهندسان ایتالیایی


به تازگی در صنعت پلسازی نیز این موضوع مطرح شده است. طوری که نسل جدید پلها, پلهای سبز نامیده شده اند. نمونه ای از این پلهای سبز را میتوان در طرحی دید که مهندسان ایتالیایی برای بهسازی جاده های بین دو شهر پیشنهاد کرده اند.
این طرح لقب پاکترین پل جهان را دریافت کرده است.



مشخصات پل نسل جدید - پل سبز


ویژگی های این پل:
با داشتن سلولهای خورشیدی نصب شده بر سطح جاده آن امکان تبدیل نور خورشید به الکتریسیته را دارد.
با قرار دادن توربینهای بادی در زیر پل امکان تولید الکتریسیته را از نیروی باد دارد.
همانطور که میدانید بسیاری از پلها در معرض تابش شدید نور خورشید و وزش باد هستند. مخصوصا پلهایی که در بین دره ها ساخته میشوند.
سطح خورشیدی در جاده روی این پل جایگزین آسفالت معمولی آن خواهد شد و جاده‌ای ۲۰ کیلومتری و خورشیدی را به وجود خواهد آورد که از شبکه‌ای فشرده و متراکم از سلولهای خورشیدی که از لایه‌ای از پلاستیک شفاف و مقاوم پوشیده شده، تشکیل شده و می‌تواند سالانه ۱۱. ۲ میلیون کیلووات بر ساعت انرژی تولید کند.
طراحان این طرح معتقدند ترکیب کردن ۲۶ توربین بادی در این پل می‌تواند میزان تولید برق آن را سالانه به ۳۶ میلیون کیلووات بر ساعت برساند، انرژی که برای تامین نیازهای ۱۵ هزار خانه مسکونی کافی خواهد بود.
در کنار جاده خورشیدی به موازات طول پل گلخانه‌های خورشیدی نیز برپا خواهند شد تا بتوان در آن‌ها محصولات محلی را کشت داده و تولید کرد به این شکل راننده‌ها می‌توانند در کنار این گلخانه‌ها توقف کرده و از میوه‌های تازه و سبزیجات محلی خریداری کرده و منظره زیبای پل را تماشا کنند.




توربینهای بادی نصب شده در زیر پل


بر اساس گزارش گیزمگ، این طرح جایزه دوم رقابت طرح‌های پارک خورشیدی-بزرگراه‌های خورشیدی را از آن خود کرده است.



گردش هوا از زیر پل





۱۲- برج پل زنده بر روی رودخانه seine در پاریس:




برج پل زنده بر روی رودخانه seine در پاریس


این آسمانخراش – پل یک سازه بسیار بدیع برای پاریس میباشد. در واقع این سازه هم پل است و هم یک آسمانخراش! در این آسمانخراش موزه – نمایشگاه – واحدهای مسکونی و … در نظر گرفته شده است. برای این طرح گفته میشود پل جدید شهر زنده است!


13- پل شیخ زاید دبی:



پل شیخ زاید دبی - زاها حدید


این پل توسط معمار معروف زاها حدید طراحی شده است. (شاید حتی اگر این موضوع را نمیدانستید با توجه به شکل پل میتوانستید حدس بزنید! با توجه به اینکه در همه طرح های زاها حدید چنین قوسی را که به نوعی امضای وی است مشاهده میکنیم)

این پل جزیره ابوظبی را به سرزمین اصلی متصل میکند و دارای ۴ باند اتوبان است. طبق گفته طراح این پل, این پروژه دیگر تنها برای رسیدن به مقصد نخواهد بود بلکه خودش یک مقصد خواهد بود!

منبع سیویلتکت





 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
پل مدرن

پل مدرن



فصل چه آنها استفاده می شود، آب و هوای زمین را به مسیر رفته شده است. تغییرات آب و هوایی تبدیل چگونه ما را به جهان ما مربوط، که ما چگونه زندگی می کنند، حتی در مورد چگونگی ما تجربه شهرستان است.
زمستان سال 2013 چه خواهد بود؟ برفی، ابری، بارانی؟ هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند، اما یک چیز مسلم است: باد قطب شمال شده است از طریق دمیدن در مرکز شهر مونترال از سال ATOMIC3 کوه یخ، تعاملی، معماری، نور و صدا نصب به ارمغان می آورد که در زمستان به سمت راست قلب از شهرستان.



از شمال به جنوب، از محل DES جشنواره به محل DES هنر گردشگاه، نصب و راه اندازی به شرح زیر سفر از کوه یخ، از بدو تولد خود را در قطب شمال آب به ذوب شدن آن در سواحل جنوبی. ویژگی های این چهار "اسکلت" به نمایندگی از کوه یخ در چهار مرحله مختلف در زندگی خود. چهار مراحل زندگی: چهار اشکال مختلف و اندازه های مختلف، چهار فضاهای نورانی، و مهمتر از همه، چهار، صداهای متمایز است.

قرن ها زمان و عناصر قدیمی و شکل، توده ها را برای تلفن های موبایل متمایز است. آب وارد ترک خود و شکافها، آنها مانند اندام لوله غول پیکر طنین، تن تعدیل و تغییر و تحول این آثار از یخ به آرامی ذوب شود.




با الهام از این ابزار عظیم، یخکوه یک سری از قوس فلزی نورانی است که برای تولید صداهای متمایز است.قوس تشکیل یک بازدید کننده تونل دعوت را وارد کنید، گوش کنید، و این ارگان بزرگ، که در آن یادداشت ها و سفر نور بالا و پایین معابر موسیقی.

به عنوان بازدید کننده کشف قوس، سنسور های حرکت داخل حرکات آنها و تشخیص تحریک تغییرات به روشنایی و صداها و به اجرا در آوردن کوه یخ به زندگی است. چه به تنهایی و یا در یک گروه، راه رفتن در زیر قوس یا ایستادن در مقابل یک، هر بازدید کننده "گرم شدن" کوه یخ، تبدیل ماهیت شمالی آن را به یک سمفونی برای هر دو گوش و چشم.اندازه و شکل سازه ها را به ذهن یخچال شناور، به عنوان آن را از طریق آب حرکت می کند و ذوب است. به طور مشابه، صداهای مختلف را فراهم همراهی خود را به رانش تدریجی کوه یخ جنوب. در شمال، ماشه بازدید کنندگان جنبش برای تلفن های موبایل از طبیعت است، اما آنها را از طریق نصب و راه اندازی حرکت می کند، صدای غنی تر و هماهنگ تر است. همانطور که از کوه یخ glides جنوب، نزدیک به سواحل ساکنان، موسیقی پدیدار شده توسط فعالیت های انسانی به ارمغان آورد.



سفر کوه یخ در محل DES هنر گردشگاه، که در آن تکه های یخ شناور در پای صخره هستند که باقی می ماند به پایان می رسد. در اینجا، تنها کودکان می توانند تونل های کوچک را وارد کنید آنها را تبدیل به جعبه موسیقی. کودکان، در بازی های بی گناه آنها، گرم کردن این هیولا یخ، فشارسنجها هشدار از تغییرات جهانی آب و هوا می آیند.

یخکوه برنده سال 2012 رقابت درمان با نور، یک رویداد سازمان یافته مونترال Quartier DES آهنگر مشارکت تعاملی از تاسیسات نور تشویق بازدید کننده ای را در آغوش زمستان است. آن را از 6 دسامبر، 2012 از طریق فوریه 4 2013 اجرا شود.​
با بیش از ده سال تجربه در هنرهای نمایشی، مدیر فلیکس Dagenais و روشنایی طراح لویی خاویر گاگنون Lebrun تاسیس ATOMIC3 به فشار و توسعه هنری خود را فراتر از دیواره های تئاتر، ابداع راه های جدید به داستان و تخیل را بسازد.

آنها با هم طراحی و ایجاد تاسیسات شهری است که تبدیل فضا و نور تا زندگی روزمره مردم است. چه تعاملی یا غور و تعمق در آثار خود دعوت شهروندان در محیط زیست خود را با چشم های جدید است. غنی و متنوع تجربه خود را هنر اطلاع رویکرد خود را، به آوردن روایت اصلی و ابعاد شاعرانه به کار خود را.همکاری با یک تیم از همکاران و طراحان از تمام پیشینه، فلیکس و لویی خاویر ایجاد منحصر به فرد ندهید که در آن نور، ویدئو، موسیقی، معماری، و بازدید کنندگان فن آوری های جدید شیرجه رفتن به قلب داستان، و قلب از کار است.ب
رای اطلاعات بیشتر، www.atomic3.ca
برای بیش از یک قرن، Quartier DES آهنگر بوده است قلب فرهنگی مونترال. امروز، آن را نیز توپی از توسعه اقتصادی، شهری و فرهنگی، با بسیاری از دارایی است که در حال کمک به ایجاد مونترال به عنوان یک کلان شهر فرهنگی پیشرو است. یک منطقه پر جنب و جوش خلاق، باز به تنوع هنری و فرهنگی crosspollination، Quartier تا چیزی برای همه، از هنردوستان به هنرهای دیجیتال به طرفداران موسیقی های جهان است. هر ماه از سال و در هر ساعت از روز، مونترال و بازدید کنندگان در آن 80 سالن، 40 جشنواره و هفت میادین و فضاهای عمومی همگرا. بخشی از بافت شهری منحصر به فرد، شجاعانه روشن Quartier DES آهنگر یک قسمت ضروری برای هر کسی که به دنبال یک تجربه هیجان فرهنگی است. برای اطلاعات بیشتر، quartierdesspectacles.com.

+ CREDITS

توده یخ شناور
محل جشنواره DES / DES هنر گردشگاه
Quartier DES عینک، مونترال، کانادا
زمستان 2012-2013
جهت هنری: ATOMIC3.ca (فلیکس Dagenais + لویی خاویر گاگنون Lebrun)
طراحی معماری: معماری Appareil (کیم Pariseau)
طراحی روشنایی: ATOMIC3.ca
صدا طراحی: ژان سباستین ساحل
طراحی سیستم تعاملی: ژان فیلیپ
هماهنگی فنی: گیوم Simard و الکسیس Rivest
تولید: ATOMIC3.caبرنده سال 2012 درمان نور رقابت، کوه یخ و با حمایت از مونترال Quartier DES آهنگر مشارکت طراحی شد.






منبع : سایت معماری مدرن
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پل رودخانه Pearl از گروه معماران NL

پل رودخانه Pearl از گروه معماران NL

پل جدید گروه معماران هلندی Nl:

بخشی از پیشنهاد طراحی آن ها برای ارتباط هنگ کنگ با چین است.

فرم دینامیک و در هم پیچیده پل، یکی از بهترین ایده ها برای ارائه راه های مختلف در رانندگی است، زیرا در هنگ کنگ مردم به طور معمول از سمت چپ مسیر رانندگی می کنند ولی در چین از سمت راست رانندگی می کنند.










 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پل مارگارت هانت هیل از سانتیاگو کالاتراوا؛ پیچش شهری

پل مارگارت هانت هیل از سانتیاگو کالاتراوا؛ پیچش شهری

پل مارگارت هانت هیل توسط معمار و مهندس اهل والنسیا ، سانتیاگو کالاتراوا بر روی رودخانه ای در دالاس تگزاس طراحی شده و ساخت آن به اتمام رسیده . ساختار کابلی پل ، طول خود را با 1,870 فوت توسط یک قوس فولادی به بلندی 400 فوت با مجموعه ای از کابل های چرخان ، نگه داشته . 58 رشته ظریف سفید به قسمت زیرین قوس متصل شده و در امتداد خط مرکزی پلت فرم استوار می شوند . قطر 16 فوتی ، از 25 قطعه منفرد تشکیل می شوند و با 20.000 پوند پیچ و مهره و 45 تن بتن اضافی ایمن می شوند . این لندمارک جدید که از تمام جهات اصلی قابل مشاهده بوده و غرب دالاس را به منطقه مرکز شهر متصل می کند ، 6 لاین برای ترافیک خودرو و یک چشم اندازِ کارت پستالی نمادین برای تعریف محدوده شهری ، فراهم می کند .

upward-view-of-the-400-foot-arch-pylon

-

dallas-skyline-in-the-background

profile-at-night

-

cables-attach-to-the-centerline-of-the-bridge



مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پل ساختمان رودخانه ی ولتاوا ؛ تضادی در بافت تاریخی پراگ

پل ساختمان رودخانه ی ولتاوا ؛ تضادی در بافت تاریخی پراگ

هدف معمار یوراس لاسوفسکی برای شهر پراگ؛ پل - ساختمانی بر روی رودخانه ی ولتاوا است, رقابتی در از هم گسیختگی آرامش چشم انداز رودخانه ی پراگ در مطرح کردن یک پل مسکونی که محله ی پدولی, اسمیچوف, کیسارسکا لوکا را بهم متصل می کند. در حالی که پل های کلاسیک به تولید یک ارتباط بین دو مکان تمایل دارند, این پل مسکونی در قامت یک فرصت در تولید یک فضای مجذوب در بالای رودخانه در نظر گرفته شده است.این پل به یک فضا با ساختمان های مسکونی و هم چنین یک گونه گردشگاه از آنچه که به مردم شانسی در مشاهده ی زندگی شهری اطراف می دهد, تبدیل شد. من چشم انداز حوزه ی رودخانه ی پراگ را در قامت یک فضای فوق العاده رنگارنگ درک کردم, که هم از طبیعت و هم خطوط شهری و انگیزه های مواجه با یکدیگر در رودخانه ی ولتاوا ساخته شده, و به آنها به عنوان پیامد قدرت های طبیعی و بنابراین تولید گونه ای از آرامش و مکث جهت می دهد.این پیوند یک هیجان خاص در منظر تزریق می کند, و تنشی بر روی پل توسط توده ی مسکونی سازه ای یکی در جهت محله ی ویشراد و دیگری در جهت اسمیچوف پدید می آورد. یکی از مهم ترین سوالاتی که در آغاز و هم در طول تحقق پروژه از خودم پرسیدم؛ چگونگی مقابله ی یک پل مسکونی و محله ی تاریخی ویشراد بود. و اینکه چگونه از چشم انداز پیرامونی تا حداکثر محدوده محافظت کنیم. در این پروژه به جای نابودی روح مکان آن را فعال کردیم؟ آیا این یک در هم تنیدگی ناسازگار بین دو جنبه ی رودخانه ی پراگ تولید می کند و به یک آیکون از منطقه ی مربوطه تبدیل می شود؟براساس طرح ها و مدل های متعدد, من از معقول بودن تولید یک پل جدید در کنار دیگر پل های تاریخی پراگ بر رودخانه ی ولتاوا, علی رغم منطقه ای که در شهر تأثیر بسزایی تولید کرده بود, اطمینان داشتم. به اعتقاد من فرمی که انتخاب کردم, قادر به حفظ شکافی مابین تأکید بر نشانه ی شهری باسیلکا ویشراد و شکل جدیدی که در تضاد با محله ی تاریخی است, می باشد.​

...

...






...

...

...

...

...

...



مـنـــــــبـع : www.archdaily.com

 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معماران : معماران نایت
مکان سایت : وانگری، نیوزلند
سال ساخت : 2013
عکاس : پاتریک رینولد
پیمانکار : مک کوئل دول
مشاورین : پیترز و چی یونگ، مشاورین ایدن، اسپیرز
کارفرما : شورای محلة وانگری



منطقه تماشایی Hatea به طور رسمی در تاریخ 27 جولای سال 2013 توسط وانگری فیل هیلتی، شیخ های قبایل و سران محله گشوده شد و مراسم مرسوم powhiri (جشن خوش آمدگویی Maori) و جشن ناوگان کوچک قایق ها به نمایش گذاشته شد.

این پروژه توسط متخصص طراحی پل از بریتانیا، معماران نایت، به دنبال مناقصه ای رقابتی در سال 2011، طراحی شد.

محل تقاطع مدخل 265 متری رودخانه، جزئی کلیدی در شبکۀ راهها می باشد که طراحی آن برای کاهش تراکم در مرکز شهر و بهبود دسترسی به ابتدای وانگری و فرودگاه انجام گرفت.

پل در حالت باز، کمینه ارتفاع یک سقف ثابت برای کاربران رودخانه و یک بخش بالارونده به پهنای 25 متری را فراهم می کند تا به کشتی های بلندتر از 7.5 متر اجازۀ عبور دهد.


مکانیسم باز شدن پل برپایۀ گونه ای مرسوم از پل متحرک دارای غلتک به همراه عرشۀ سازه ای از استیل برای فراهم کردن نمایی برجسته می باشد که هم نشان دهندۀ نقش مؤثر غلتک ها و هم مفهوم فرهنگی آن است.

شکل منحنی ‘J‘تعبیری از شکل اصلی قلاب ماهیگیری است که به صورت گسترده ای در فرهنگ Maori به کاربرده می شود.

فرم به گونه ای طراحی شده تا در روز و شب قابل شناسایی باشد تا دروازه ای مثبت برای محوطۀ رودخانه ای شهر فراهم آورد و سازۀ آن نیز به خوبی از شخصیت محلی و فرهنگ وانگری می گوید.


پیش تر در توسعۀ این طرح، جنبه های مختلف وابسته به یکدیگر شناخته شد که بر ظاهر پروژه، مهندس، ساخت وساز و هزینه تأثیر گذاشت و در نتیجه تیم پروژه نیازمند انجام اصلاحاتی بود.

اهرم غلتک دار پل و هیدرولیک های مربوط به آن در برنامۀ اتوکد سه بعدی طراحی شده بود و استفاده از حل کنندگان پارامتریک پیچیده اجازۀ کنترل بیشتر و کاربرد همزمان متغیرهای متعدد ا که در روش های مرسوم امکانپذیر نیست را می دهد.

راه حل ها نه تنها به سرعت به نتیجه رسیدند بلکه مقاومت بهتری به دست می دهد که از نظر هزینه های پل و ظاهر آن سودمند خواهد بود.




معماری نیوز
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
جالبترین پل عابر پیاده در چین!

جالبترین پل عابر پیاده در چین!

نمونه جالبی از یک پل عابر پیاده که علاوه بر کارکرد ارتباطی خود، کارکرد زیباسازی و نمای شهری را نیز تجربه کرده است در چین ساخته و بهره برداری شد.



پلهای عابر پیاده به عنوان سازه های شهری دارای کارکد مشخصی اند که آن هم عبارت است از ایجاد ارتباط پیرامونی برای گذر عابرین پیاده ار معابر شهری.در طراحی پلهای عابر پیاده عمده کارکرد آن که همین برقراری ارتباط است در نظر گرفته می شود با این حال این سازه های شهری به عنوان نمادهای شهری در دیدگاه و نمای شهر نیز تاثیر بسیار دارند به گونه ای که شهرسازان و طراحان نماهای شهری در سالهای اخیر به زیباسازی این سازه ها توجه بویژه داشته و کارکرد بصری آن ها را در نظر گرفته اند.


نمونه جالبی از یک پل عابر پیاده که علاوه بر کارکرد ارتباطی خود، کارکرد زیباسازی و نمای شهری را نیز تجربه کرده است در چین ساخته و بهره برداری شد.


این پل عابر پیاده جالب و غول پیکر دور تا دور میدان بزگ در مرکز شهر شانگهای را به هم می دوزد. به گونه ای که خود علاوه بر "پل" بودن به یک نماد شهری نیز تبدیل شده است که مود توجه گردشگران قرار گرفته است.














 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پل عابر پیاده طراحی شده توسط لئوناردو داوینچی

پل عابر پیاده طراحی شده توسط لئوناردو داوینچی










منبع : TopNop.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پل شیشه ای از توماس هیترویک؛ گذر شفاف و روح پرومته

پل شیشه ای از توماس هیترویک؛ گذر شفاف و روح پرومته

امروزه تکنولوژی شیشه ، پیشرفته تر از هر زمان دیگریست و سازه های بسیاری از خود به عنوان " تمامأ شیشه" توصیف می کنند ، زمانی که اکثر آنها دارای عناصر فولادی هستند یا به عنوان یک بخش عمده از ساختار ثابت می مانند . ایده ، ساختن یک پل شیشه ای بدون هیچ عضو نگهدارنده فلزی در کینگز کراس – لندن – می باشد .

همانطور که یکی از ویژگی های اصلی شیشه ، مقاومت فشاری بالای آن است ، پیشنهاد طراحان به کار بردن ورق های شیشه ای می باشد و با استفاده از گرانش ، فشار کافی برای فشرده شدن آنها با هم اعمال می شود تا به عنوان یک پرتو عمل کند . 1334 ورق شیشه ای با ضخامت 12 میلی متر و با آهن پایین با یکدیگر توسط یاطاقان های فعال با اعمال فشار 800 تن به آخر دهانه ها ، فشرده می شوند .


یاطاقان های فعال مکانیسم هایی هستند که یک بار ثابت را از طریق عرشه پل توسط یک اهرم ساده و بارگزاری شده با یک وزن ، اعمال می کنند .

نیروهای فشاری ، اصطحکاک کافی برای نگه داشتن ورق های شیشه ای کنار هم بدون نیروهای مکانیکی ثابت ، ایجاد می کند . معمولأ پل ها و ساختمان ها با نور های منعکس شده بر روی سطوح آنها روشن می شوند .

پل شیشه ای فرصت این را داشت تا از داخل این روشنایی را به وجود آورد در نتیجه به عنوان یک دستگاه نوری ، با انتقال نور از طریق آن ، عمل می کند . پروژه پل شیشه ای The Glass Bridge جایزه یاقوت بمبئی 2002را دریافت کرده .






















منبع :etoood.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پل قلاب ماهیگیری پوهه از معماران نایت ؛ هماهنگی ساختاری نوین و بستر فرهنگی

پل قلاب ماهیگیری پوهه از معماران نایت ؛ هماهنگی ساختاری نوین و بستر فرهنگی




همراه با ارائه سفری امن و مطمئن بر روی آب، این پل J شکل بر روی رودخانه هاتئا در وانگارِی در نیوزیلند، طرحی همچون قلاب ماهیگیری که یک موتیف گسترده و عموم در فرهنگ مائوری می باشد را بازنمایی می کند.


این پل با طراحی شرکت بریتانیایی نایت ( شوالیه ) با اسم رسمی " ته ماتائو أ پوهه " شناخته می شود که ترجمه آن " قلاب ماهی پوهه " می باشد. ویرِمو پوهه، نام یک فرمانده ی مائوری ست که مسئول استقبال از اولین مهاجران اروپایی ست که در دهه 1830 به این منطقه وارد شده اند.
این فرم، نشانه ای محکم از شخصیت محلی و فرهنگ این منطقه می باشد. این پل که در طول شبانه روز به وضوح دیده می شود، به عنوان یک فانوس دریایی نیز کاربری خواهد داشت و اتصالی مناسب جهت عبور از این کرانه ی 265 متری ارائه نموده است


ارتفاع متفاوت این پل، ناشی از مکانیزم گشودگی عظیم آن و ساختارهای پشتیبان عرشه ی فولادی آن می باشد. حداقل ارتفاع این پل همراه با عرض گسترده ی 25 متری آن، اجازه می دهد تا وسائط نقلیه با ارتفاع 7.5 متر نیز به راحتی از آن عبور نمایند.


از لحاظ تاریخی، جانمایی این پل در منطقه ماهیگیری مائوری بسیار پر اهمیت بوده و نقشی پویا و کارآمد در این زمینه و همچنین در بستر فرهنگی این منطقه داشته است. توسعه و کاربرد آینده ی محیط اطراف و فضای سبز آن با ساختار جدید پل، یکپارچه گشته است؛ همچون یک جزء کلیدی در شبکه ای از بزرگراه ها.
این پل در منطقه ی منحصر بفرد ساحلی، جهت کاستن ازدحام شهری و سهولت دسترسی به نواحی شهر وانگری و فرودگاه آن، طراحی شده است. این پل به طور رسمی در 27 جولای 2013 افتتاح گشته است.


مکانیزم بازشوی عظیم پل


نمای پل در شب


فرم قلاب ماهیگیری استفاده شده در طراحی پل

منبع : اتوووود
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دو نمونه پل روگذر و روی بستر رودخانه:

 

پیوست ها

  • پل رو گذر.zip
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • پل.zip
    882.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

*fatemeh67*

عضو جدید
پل آلامیلو

پل آلامیلو

پل آلامیلو وروگذر کارتوجا

La Cartuja & ALAMILO Birdge
محل پروژه:سویل اسپانیا
طراحی: 1978
ساخت:1992-1987
پل آلامیلو یکی ازبرترین آثار سانتیاگو کالاتراوا که برای برگزاری نمایشگاه جهانی 1992 به عنوان ورودی اصلی نمایشگاه در نظر گرفته شده است.این پل شبیه یک قوی نشسته در آب یا در حال پرواز یا شبیه یک چنگ یا حتی کشتی جنگی قدیمی می باشد.رنگ پل سفید ودر شب جلوه خاصی دارد.این پل نتیجه تجربه کالاتراوا درخلق مجسمه ای به نام پیکره دونده است.این مجسمه دارای مکعب های مرمرین است که به صورت قطری روی یکدیگرندودر زاویه خاص به وسیله یک سیستم تحت کشش در تعادل نگهداشته میشوند.
طول دهانه اصلی پل 200متروارتفاع دکل آن 142متر که با زاویه 58درجه نسبت به افق که زاویه آن شبیه هرم خئوپس(اهرام ثلاثه)است.این تمایل به یک سمت حس حرکت ونیز پایداری را به کل سازه القا میکند.
طرح اصلی کالاتراوا دو پل به صورت قرینه با فاصله 5/1 کیلومتر میباشد که بوسیله جاده ای بهم مرتبط میشوند.ولی بدلیل هزینه زیاد یکی از آنها ساخته شده است.
وجه تمایز پل الامیلوبا سایر پلهای کابلی استفاده نکردن از کابلهای نگهدارنده در دو طرف پایه پل وبهره بردن از از وزن اضافه پایه برای ایجاد تعادل است.برای جبران عدم تعادل در دکل اصلی پل که ناشی از نیروهای کششی کابل متصل به دکل در یک طرف آن است داخل دکل بر اساس محاسبات دقیق با بتن پر شده است واین اضافه وزن توازن را در کل سازه پل برقرار میسازد.
شیب و وزن این دکل نگهدارنده نقش مهمی در ایجاد تعادل در پل برعهده داشته وتقارن ساختاری را هم غیر ضروری ساخته است.دکل شامل یک مقطع تو خالی فولادی است که با بتن پرشده که وزن بتن اثر کششی ناشی از کابلهای موجود در طرف دیگر دکل را خنثی میکند.دکل دارای یک هسته داخلیست که محل قرارگیری یک دستگاه پله برای سرویس دهی به قسمتهای مختلف دکل است.
براین دکل دو نیرو اثر میکند:یکی نیروی وزن دکل که بصورت عمودی وبه سمت پایین دکل وارد میشود ودیگری کشش کابلهای نگهدارنده است که در طول کابل بردکل نیرو وارد میکند.اتصال دکل بر شالوده در این پل از نوع اتصال صلب است.
کابلها شامل دو ردیف13عددی ودر مجموع26عدد کابل با آرایش شبیه به چنگ و از فولاد پس کشیده ساخته شده است.محل اتصال این کابلها به عرشه که دهانه آن 5/171متر طول طول دارد در هر 12متر در نظر گرفته شده است.کابلها نیروهای محوری کششی با زاویه 24درجه نسبت به افق از عرشه به دکل منتقل میکنند.طول کابلها طوریست که کشش بوجود آمده در همه آنها مساویست.اتصالات مخصوصی بنام گوه فشاری اتصال کابلها به دکل را ممکن میسازند.
عرشه پل شامل جعبه ای فولادی با مقطعی به شکل شش ضلعی منتظم است که به کابل مهاری متصل شده که بوسیله این کابلها قطری موازی که از یک طرف دکل آویزان هستند نگهداشته میشود.علاوه بر آن عرشه بر پایه غربی پل هم تکیه کرده است.این پایه وزن بخشهایی از عرشه را که در نزدیکی آنها هستند تحمل میکنند.در دو طرف تیر اصلی یکسری تیر های فولادی با مقطع عرضی مثلثی شکل بصورت طره ای طراحی شده اند.این تیرهای طره باید به قدر کافی سخت باشد تا تحت تاثیر بارهای متمرکز وتنشهای خمشی ناشی از آن تغییر شکل ندهند.
پوشش کف بتنی است.جعبه فولادی و تیرهای طره ای در داخل بتن قرار دارند تا از زیبایی پل کم نشود.هنگامیکه بار زنده تنها بر طره فولادی یک طرف پل وارد میشود گشتاور خمشی بوجود آمده وتیرهای فولادی طره ای موجود در دو طرف به تعادل نخواهد رسید در نتیجه جعبه فولادی تحت تاثیر گشتاور پیچشی قرار میگیرد.بنابراین تیر جعبه ای باید مقاومت پیچشی کافی داشته باشد تا بتواند اثر این پیچش را که ناشی از بارهای نا متقارن است تحمل کند.
قسمت میانی پل با عرض 75/3متر بعنوان پیاده رو بوده که از سواره رویی در دو طرف پل وجود دارد 8/1متر بالاتراست.هرکدام از کف سواره رو گنجایش سه خط عبور ومرور را دارند.
به منظور سبک کردن ظاهرپل در فاصله بین تیرهای فولادی مسیر پیاده وسواره باز شوهایی قرار دارد تا نور طبیعی را به زیر پل هدایت کندودید به جریان آب رودخانه را برای عابران فراهم کند.این تدبیر 9 اکتبر در والنسیا وپل لوسیتانیا در مریدا نیز استفاده شد.
شالوده پل بر54 عدد شمع فلزی که در داخل بستر رودخانه کوبیده شده اند متکی است.قطر هرکدام از این شمها 2متر وطول انها 75/5 متر است.اجرای این پروژه هزینه ای معادل 39 میلیون دلار در بر داشت که 29میلیون دلار آن صرف تهیه مصالح گردید.روگذری که همزمان با پل آلامیلو ساخته شد 526 متر طول دارد وبرای عبور وسایل نقلیه وعابران بوده وسازه آن پیوسته واز سطوح مختلفی تشکیل شده است.سطح زیرین زیر گذر کارتوجا طاقی شکل است و دو مسیر سواره رو که عرض هریک 10 متر است از بالای طاق استوانه ای آن به اندازه 5 متر طره شده اند ومسیر پیاده در سطح پایینتر از کف سواره رو قرار دارد وبصورت طره ای اجرا شده است.
کالاتراوا برای طراحی پل به عابران پیاده توجه خاصی دارد.هنگامیکه عابری پس از عبور از پل آلامیلو به رو گذر کارتوجا میرسد سایه ای که بدلیل پیش آمدگی مسیر سواره رو بر این قسمت میافتد در گرمای تابستان جنوب اسپانیا مزیت ارزشمندی بحساب می آید.روشنایی زیر روگذر از سه ردیف شکاف دایره ای تامین میشود.یکی از ردیف شکافها بر بالاترین بخش سازه طاقی شکل وبین دومسیر سواره رو قرار دارد ودو ردیف دیگر در اطراف طاق بین مسیر پیاده وسواره در هر سمت تعبیه شده اند.این پل بطور کامل روشهای معماری سانتیاگو در اجرای طرحهای سبک وانعطاف پذیر را نشان میدهد.طرحهایی که ایده وحرکت ونوآوری در فناوری را عرضه میکند.کالاتراوا در طراحی پلها با ایجاد حرکت نزولیکه از مرکز حجم پل دور میشود نوعی پویایی خلق کرده که میتوان آنرا حرکت منجمد نامید.با وجود اینکه بسیاری از قسمتهای پل قابلیت جابجایی ندارند بنظر انعطاف پذیر وپویا میرسند.




منبع: کتاب طبیعت منبع الهام
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اطلاعیه مورخ 1392/05/20

اطلاعیه مورخ 1392/05/20

سلام به اعضای محترم تالار معماری...
به منظور دسترسی بهتر به مطالب، جستجوی راحت تر و جلوگیری از افزایش حجم پستای تاپیک مرجع از شما دوستان تقاضا دارم زین پس تاپیک های مربوط به این مضمون را به صورت تک تاپیک در تالار معماری جهان،قرار دهید. و برای آن از برچسب [ حمل و نقل عمومی] استفاده نمایید.

برای نمونه:[URL="http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/600390-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%BE%D9%84-%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D9%84%D8%B4%D8%AA"]
[ حمل و نقل عمومی ]پل عابر پیاده پلشت
[/URL]
.
.
.
سپاس از توجه و همکاری شما:gol:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا