پل ها Bridges

وضعیت
موضوع بسته شده است.

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
پل میلائو : بلندترین پل دنیا


میلائو گفتگوی بین طبیعت و ساخته دست بشر است. "نورمن فاستر"



مقدمه:شاید روزگاری فرانسوی ها گمان نمی کردند که بتوانند بنایی بلند تر از برج ایفل بسازند.اما در آستانه سال 200۵ میلادی پلی بر روی دره و رودخانه تارن ( واقع در جنوب فرانسه ) افتتاح شد که ارتفاع برج یکی از پایه های آن (که بلند ترین پایه پل نیز می باشد )343 متر، یعنی کمی بیشتر (19 متر) از ارتفاع برج ایفل است.این پل که میلائو نام دارد در حال حاضر بلندترین و مرتفع ترین پل جهان است ( و شاید هم تا سالهای متمادی پس از این تاریخ).


در سال ۱۹۹۳میلادی در یک مناقصه شرکت کنندههای زیادی از جمله هفت مشاور معماری و هشت مشاور سازه با سوابق راه و پل حضورداشتند که شرکت foster&partners (فاستر و همکاران) برنده اولیه مناقصه شد.معمار و طراح این پل یک مهندس بریتانیایی بنام نورمن فاستر و مجری طرح شرکت مهندسی ایفاژ (شرکت سازنده برج ایفل) می باشند .طرح برنده فاستر شامل یک پل بتنی با هفت دکل بتنی بود که بلندترین آن ۲۴۵ متر ارتفاع داشت.در سال ۱۹۹۵ دومین مشورت با حضور دوازده مشاور انجام پذیرفت و پس از یک سال درنهم جولای ۱۹۹۶ هیئتی متشکل از مدیران منطقه تصمیم به ارجاع کار به مشاور فاستر وهمکاران گرفتند.انتخاب پیمانکار ، هماهنگی ها ، تخصیص اعتبار و شروع پروژه تا هشتم اکتبر ۲۰۰۱ طول کشید.





ارتفاع این پل از کف دره تارن به 270 متر می رسد و حدود۲۵۰۰ متر طول دارد و برای ساخت آن بیش از 36000 تن فولاد بکار رفته و همچنین طول اجزاء نوارنگهدارنده آن (کابلهای حمایت کننده) حدود 1000 کیلومتر است.
به طور متوسط روزانه 28000 دستگاه خودرو از روی پل تردد می کنند که در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب می گردد.دو هدف عمده از ساخت این پل یکی کاهش بار ترافیک منطقه (بخصوص در فصل تعطیلات تابستان) و دیگری گشایش یک راه ارتباطی آسان میان شمال اروپا و جنوب آن (بویژه کشورهای فرانسه و اسپانیا) می باشد.لازم به توضیح است که تا پیش از اواخر سال۲۰۰۴ که این پل توسط ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه)افتتاح شد، مقام بلندترین پل جهان از آن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بود(پلی که بر روی خلیج سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیایی آمریکا احداث شده است).


این شاهکار مهندسی با۲۴۶۰ متر طول از برج ایفل هم بلندتر است(۲۴۵ متر ارتفاع) با گامهای بلند دره زیبای تارن در مرکز فرانسه را پشت سر می گذارد.
این پل برای خلاصی شهر زیبای میلائو (Millau) مخصوصا در تابستانها از دست ترافیک تزانزیت مسیر اصلی (A75) ساخته شده است.میلائو منطقه و شهر کوچکی در جنوب فرانسه واقع در بین اتصال دو رودخانه تارن ودوربی است.میلائو یکی از بزرگترین مراکز گردشگری و ورزشی در مرکز و جنوب فرانسه است.این شهر ۳۱۰۰۰ نفری با ۱۶۹ کیلومتر مربع وسعت با ارتفاع ۵۵۰ متر از سطح دریا برسر راه اصلی (A75) بین شمال فرانسه و سواحل مدیترانه در گلوگاه Noforios واقع شدهاست.
در قرون وسطی شهر یک پل قدیمی داشت با ۱۷دهانه که از روی رودخانه تارن عبور می کرد.اگر این پل تاکنون به جای می ماند بی شک یکی از بناهای یادبود گذشته بود.اما به دلیل عدم نگهداری خوب از پل در قرن ۱۸میلادی یکی از دهانه های پل خراب شده و پس ار آن بیشتر پل ویران شد و فقط یکی ازدهانه ها باقی ماند.این مسیر یکی از راههای اصلی جنوب به شمال فرانسه از دوره رنسانس تا به حال است.

شهر میلائو در گذشته به دلیل دستکشها و پوستینهای پشمی اش در فرانسه شهرت داشت.اما در حال حاضر به دلیل وجود بلندترین پل بتنی جهان در این منطقه در دنیا شهرت دارد.









مشخصات پل:

طول : ۲۴۶۰ متر
ارتفاع بلندترین نقطه : ۳۴۲ متر

عرض : ۳۲ متر

عمق جاده :۲/۴ متر

طراحي : كابلي مانند
این پل دارای ۳ رکورد جهانی است:
۱.بالاترین ارتفاع پایه پل:پایه دوم پل با ارتفاع ۹۶/۲۴۴ متر و پایه سوم آن با ارتفاع ۰۵/۲۲۱ متر به ترتیب رکورد داران مرتفع ترین پایه های پل در جهان به شمار می روند.رکورد دار قبلی پل راه آهن Kochertal با ارتفاع ۱۸۱ متر بود كه واقع در آلمان است.
۲.بالاترين جاده پل در جهان:جاده در ارتفاع ۲۷۰ متري قرار دارد و اين مقدار تقريبا دوبرابر ركورد قبلي است.
۳.بلندترين برج پل در جهان:كه اين برج بر پايه دوم افراشته شده و ارتفاع آن ۳۴۳ متر است.
هر يك از دكل هاي اين پل از دو طرف به ۱۱ رشته فولادي متصل است كه سر ديگر آن ها به جاده متصل است.البته هر كدام از اين رشته ها خود نيز تعداد زيادي رشته هاي نازكتر فولادي را شامل مي شود.

بر بالاي هر يك از پايه هاي يك دكل به ارتفاع ۸۷ متر قرار گرفته است.وزن مجموع ۷ دكل ۷۰۰ هزار تن است.



مصالح به كار رفته:

۱۲۷ هزار متر مكعب بتن
۱۹هزار تن فولاد جهت تقويت بتن
۵ هزار تن فولاد جهت تهيه كابل

طبق ادعاي سازنده حداقل عمر پل ۱۲۰ سال خواهد بود.






منبع





 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

* پل مدرن پاسالار اسپانيا*


Bgstudio , معمار اسپانیایی این پل حلقه وار را تکمیل نموده که شهر باستانی آلیکانته و ساحل را بر روی رودخانه ای شلوغ پیوند میدهد.


پل Pasarela del Postiguet فرم منحنی دارد و در شب با چراغهای LED داخلی روشنایی بخش رودخانه میشود .


ساختار موجود تعریف جدید از زیبایی شناسی ارائه مینماید که پویایی و سیالیت را که از ویژگیهای ابتکاری و معاصر شهر آلیکانته میباشد به ظهور میرساند.





استقبالی با آغوش گرم به مدیترانه!





این پل دارای پوسته ای شفاف و مجهز به تکنولوژی LED می باشد که توانایی ایجاد تنوع نوری در شب را داراست.



انعکاس نور بر شیشه پل یک تعادل زیبا را میان تکنولوژی و حس شاعرانه انتقال میدهد.



هر شب آلیکانته خطی از نور مدرن را به دریا می آورد.





ترجمه : مهراز


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاهکاری در پل سازی

شاهکاری در پل سازی


پلی بین سوئد و دانمارک

شاید بیبش از ۲۵ پل معروف و محبوب در دنیا وجود دارد و این پل اورسون. (Öresundsbron) که سوئد را از طریق تنگه ای به دانمارک وصل می کند نیز یکی از آنها محسوب می شود.






این پل بالغ بر ۲۵۰۰۰ فوت طول و ۶۶۹ فوت ارتفاع دارد. پل کابلی اروسوند برای اتصال دانمارک به سوئد در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد.



کل پل که ۸۲۰۰۰ تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل کابلی (هر تکه ۱.۶۰۸ فوت) در جهان است و روزانه ۶۰۰۰۰ مسافر را با اتومبیل، اتوبوس و قطار از خود عبور می دهد.

با رانندگی از دانمارک شما ابتدا از جزیره ی ساخته شده (مصنوعی) Pepparholm عبور کرده و در تونل ۱۳.۲۸۷ فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس شما را از پل اروسوند، قبل از آنکه سفرتان به سوئد کامل شود عبور می دهد.



عبور از پل اروسوند ارزان تمام نمی شود ( بیش از ۵۳ دلار هر ماشین) گرچه برای مسافرینی که مکرر رفت و آمد می کنند تخفیف نزولی داده می شود که با توجه به هزینه ی ۳.۸ میلیارد دلاری آن تعجبی ندارد.


تونل زیر دریایی مرتبط به همین پل اورسوند طول این تونل ۳.۷ کیلومتر و پهنای ۴۰ متر دارای ۴ باند عبوری برای اتومبیلها و ۲ خط ریل قطار می باشد .








 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

بلندترين پل قوسي جهان در دبي
Largest Arch Bridge in Dubai







دوبی در سال ۲۰۱۲ دارای بزرگترین و بلندترين قوس پل خواهد بود . در حال خاظر كه خانه به عنوان بلندترين ساختمان جهان است،، دبی در حال آماده شدن برای شکستن رکورد قوس پل در جهان است .
این پل یک مایل و ۶۷۰ فیت بلندی است. 64 متر عرض پل 12 خط حمل و نقل و یک خط مترو در حال اجرا در مرکز آن جای دهد
و با هزینه خیره کننده 3 میلیارد درهم (816 میلیون دلار) ساخته مي شود.طراحي پل توسط شرکت شیخ محمد صورت میگیرد .این پل توانایی انتقال بیش از ۲۰۰۰ وسیله نقلیه در ساعت در هر جهت را دارد. خط مترو نيز در وسط این پل قرار دارد .ساخت این پل در ماه مارس آغاز و در سال ۲۰۱۲ به پایان میرسد .

اگر شهری واقعی در سیاره ی ما وجود داشته باشد که بتواند ادعای ساخت یک نمای شهری زیبا را در آینده داشته باشد احتمالا دوبی میباشد .
ترتیب جزیره ای ساختگی در قالب جهان ؟ بررسی کنید .
هتل هفت ستاره ی دنیا ؟ تحقیق کنید .
ودر سال 2012 خانه ای از بزرگترین و بلندترین قوس پل خواهد بود .








طراحی این پل توسط منابع مختلفی از طبيعت مانند تپه های شنی بیابان الهام گرفته شده است.

این پل در شکل قوس مدل شده و آن را می تواند مانند موج صوتی تشکیل یک تن و یا مثل یک تپه یا ماه نو در شب دبی مشاهده كرد.
























زیبا است، نه؟


 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

5 طرح مبتكرانه پل سبز بر روي كره خاكي





نوآوري طراحي و مهندسي بيش از دو دهه گذشته تاثير شگرفي بر توانايي ما براي ايجاد طرح هايي زيبا داشته است.ساختار از لحاظ زيست محيطي حساسي است كه براي كمك به آينده اي پايدار تر است.يك مثال چشمگير از محل تلاقي پايداري طراحي،تكنولوژي و محيط زيست را مي توان در گسترش سلاح هاي انرژي هسته اي از طرح هاي پل هاي ابتكاري در سراسر جهان ديده مي شوند.ما هم يك ليست از 5 پل برگزيده و مورد علاقه را معرفي مي كنيم.اكنون شما آنها را بررسي كنيد و در باره كاركرد و زيبايي آنها فكر كنيد.نظر شما چيست؟




5.پل باطري خورشيدي Kurilpa در بریسبین

اين پل توسط شركت استراليايي، معماران كاكس طراحي كه پل Kurlipa ناميده شده است.گفته شده اين پل طولاني ترين پل پياده رو در نوع خود به شمار مي رود.اين پل با مختصات 470 متر،يك پل پياده روي و داراي ويژگي هاي يك سيستم روشنايي" L E D " است كه تقريبا به طور كامل توس 84 پانل يكپارچه خورشيدي كه در به طور متوسط در روزه 100 توليد مي كند.و دليل آن اين است كه به شبكه متصل است.همچنين اين پل مي تواند به هنگام نياز با قدرت زياد انرژِ مازاد شبكه را نيز تامين كند.







4. پل Telok Blangah ،پرواز هیل پارک در آسمان


اين پل در 1200 متر بالاتر از جنگل در واقع در Telok Blangah هيل پارك حومه سنگاپور واقع است.اين شبكه از پل هاي عابر پياده به گردشگرها به نوعي حالت معلق بودن و تعليق را القا مي كند.به طوري كه بازديد كننده ضمن اينكه نظر كلي از پارك در نقطه تاج پوشش جنگل نفس عميق مي كشد و از طراوت آن لذت مي برد چشم اندازي ظريفي از پارك را خواهد داشت.مهندسين طراح اين شبكه از يك مسير منحصر به فرد براي بازديد كنندگان به عنوان حد امكان نزديك به اكوسيستم بدون اختلال در تعادل طبيعت است.








3. پروژه پل "LM" بندر كپنهاگ

بي شك اين پل را مي توان يك نمونه خيره كننده پل سازي خورشيدي در مقياس بزرگ دانست.پروژه بندر كپنهاك توسط گروه معماران تركيبي"Cincang. "،كه از فن آوري هاي سازگار با محيط زيست مانند آسمان خراش لايه هاي فتوولتائيك ،يك توربين قدرتمند بادي،آب گرم و سيستم هاي خنك كننده و گرمايش بهره مند شده اند طراحي و ساخته شده است.








2.آسمان پل Lanlgkawi در مالزي


يكي ديگر از نمونه هاي بزرگ از تاسيسات آرام بر روي زمين آسمان پل Lanlgkawi ، در مالزي است.اين پل با 6 عرشه گسترده افزايش ارتفاعي به اندازه 2000 متر بالاتر از سطح دريا را بوجود آورده است.نكته اي كه تعجب مهندسي مدرن را بندبال داشته است كرنش عرشه پل است كه اجازه مي دهد تا بازديد كنندگان تجربه منحصر به فردي از مناظر طبيعي داشته باشند ضمن اينكه ساختار مثلثي شكل پل امكان نمايش پانوراميك را به بازديد كنندگان مي دهد.







1.باطري خورشيدي،مفهوم پل مسكوني لندن


پل آينده شبيه چه خواهد بود؟ما مي خواهيم اين امكان را فراهيم كنيم كه درباره مفهوم دوباره پل لندن فكر كنيم.طراحي اين پل جديد توسط گروه معماري Chetwoods طراحي شده است.اين پل براي اولين بار در رقابت طراحي كه براي نفاهيم پل سازي مسكوني آينده لندن برگزار شده بود به عنوان برگزيده معرفي شد.طراحي اين پل كه مجموعه وسيعي از فنا وري هاي پيشرفته و دوستدار محيط اعم از مزرعه هيدروپونيك عمودي،بازارهاي عمومي غذاي آلي،پوشش فتوولتائيك،يك توربين بادي عمدي همچنين سيستمي براي جمع آوري آب باران را به همراه دارد.تكنولوژي چشم گير مدرن بر پايه طبيعت و خلاقيت اساس ساخت اين پل است.









 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
پل عظیم گلدن گیت و تاریخچه ای 75 ساله...

پل گلدنگیت (دروازه ی طلایی) پلی معلق در دهانه ی شمالی شبه جزیره ی سانفرانسیسکو و برروی اقیانوس اطلس است که این شهر را به مارین کانتی متصل میکند. دهانه ی پل معلقگلدن گیت طولانی ترین دهانه در بین پل های سراسر جهان است و فاصله ی آن بیش از ۴۲۰۰فوت میباشد. ساخت این پل در سال ۱۹۳۷ به پایانرسید و در حال حاضر نـماد به رسمیت شناخته شده و بین المللی سانفرانسیسکو و ایالتکالیفرنیای آمریکاست. رنگ این پـل با مشاوره ی یکی از معمارهایش به نام ایرونیگمورو نارنجی مایل به قرمز انتخاب شده، چون با رنگ های محیط ترکیب نمیشود و در مهنیز میتوان بخوبی آن را تشخیص داد.

طول این پل ۱٫۷ مایل است و در طولروز بطور متوسط ۱۸۰۰ وسیله ی نقلیه از رویآن عبور میکند. پل گلدن گیت شامل شش باند برای عبور (آزاد راه) است و در دو طرف آنپیاده روهای زیبایی وجود دارد که توسط عابرین پیاده و دوچرخه سواران مورد استفادهقرار میگیرد. حداکثر سرعت مجاز برای رانندگی بر روی پـل در اول اکتبر ۱۹۸۳ از ۸۹ کیلومتر در ساعت به ۷۲ کیلومتر در ساعت کاهشپیدا کرد. پیاده روی شرقی در طول روز و پیاده رو غربی فقط در بعد از ظهر ها وتعطیلات آخر هفته برای عبور دوچرخه سواران و عابرین پیاده بـاز میشود.

این پل در واقع میراث عصر مناقشه، اختلاف و درگیریاست. گلدن گیت در دهه‌ای ساخته شد که هنوز رکود اقتصادی آمریکا در آن احساس می‌شد.پیش از پایان مراحل ساخت این پروژه عظیم در سال 1937 همگان احداث آن را غیرممکن میدانستند، بویژه آن که در زمان ساخت این پل مه غلیظ و بادهایی با سرعت 60 مایل،عملیات احداث را با مشکل مواجه کرده بودند. همین امر سبب شده تا بسیاری این پل راغیرقابل ساخت بدانند. به رغم این شرایط جوی و طبیعی وحشتناک گلدن گیت طی چهار سالو اندی ساخته شد. در این مدت نسبتاً طولانی 35 میلیون دلار صرف احداث این پل شد.

ایده ساخت این پل برای اولین بار در سال
۱۹۱۶ توسط جوزف اشتراوسمطرح شد که میتوان با هزینه ای در حدود ۳۰ میلیون دلار پل معلقیرا ساخت و در سال ۱۹۲۱ طرح نهایی خود رابرای گرفتن تاییدیه به شهروندان و مسئولین ارائه کرد. در نوامبر ۱۹۳۰ شش شهرستان از شمالکالیفرنیا از جمله مارین کانتی و سان فرانسیسکو نیز به نفع این طرح رای دادند وسرانجام در ۱۲ نوامبر در ساعت ۳ بعد از ظهر ساخت اینپل به تصویب دولت رسید و مردم مارین کانتی با بستن فروشگاه ها و تعطیلی کارهای خوداین واقعه را جشن گرفتند. ساخت رسمی این پل در تاریخ ۵ ژانویه ی ۱۹۳۳ آغاز شد و چهار سال ونیم نیز بطول انجامید.

پلگلدن گیت بخاطر ظرافت و زیبایی و درعین حال سادگی اش به سمبلی جهانی برایسانفرانسیسکو و البته ایالات متحده تبدیل شده است. در ۲۷ می ۱۹۳۷ همزمان با افتتاحپل، جمعیتی بیست هزار نفری از شهرستان های مختلف بر روی این پل رژه رفتند و یک روزپس از آن رئیس جمهور وقت یعنی فرانکلین روزولت در ۲۸ می سازمان GGB را که برای مدیریتو اداره ی ترافیک پـــل بود، تاسیس کرد. برای ساختن این پل در حدود پنج هزار کارگربه کار گرفته شدند و تمامی درختان جنگل اورگان قطع شدند. در سال ۲۰۰۷ جشنی برای تولد ۷۰ سالگی پــل گلدن گیت برگزارشد. گردشگران میتوانند با پیاده روی و یا با دوچرخه بر روی این پل تجربه ای غیرقابل وصف را داشته باشند. این پل از نظر زیبایی‌شناسی و معماری در نوع خود منحصربه فرد است. این روزها که مصادف با ۲۷ می است اهالی سانفرانسیسکوهفتاد و پنجمین سالگرد افتتاح گلدن گیت را جشن گرفته اند.
منبع :پرشین بلاگ

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
پل ها ( لینک ِ تاپیک های موجود در تالار )

پل ها ( لینک ِ تاپیک های موجود در تالار )

با توجه به سیاست ِ تمرکز ِ موضوعات ِ همگن ، در یک جا ، لینک ِ تاپیک هایی که در رابطه با " پل ها " هستن رو در اینجا قرار میدم ، و از این پس نیز ، موضوعات ِ جدید ِ پل ها در این تاپیک قرار داده خواهند شد .





  • [h=1]پل مجهز به سلول های خورشیدی و توربین بادی برای تولید برق[/h]

پل ها اغلب در معرض عتاصری مثل نور خورشید و جریان باد نسبتا قوی قرار دارند.در این طرح که "پل بادی خورشیدی" (Solar Wind Bridge) نام دارد، برای تولید برق، از فناوری سلول های خورشیدی به صورت شبکه ای جاسازی شده در سطح جاده؛ و توربین های بادی به صورت یکپارچه بین ستون های پل، استفاده شده است.
این پل توسط سه طراح ایتالیایی به نام های فرانچسکو کلارسی، جیووانا ساراچینو و لوئیزا ساراچینو، به منظور شرکت در مسابقه پارک خورشیدی - بزرگراه خورشیدی، طراحی شده است. مسابقه ای که از شرکت کنندگان خواسته بود بخشی از بزرگراه فرسوده و مرتفع بین دو شهر بگنرا و سیلا در ایتلیا را بازسازی و مدرنیزه کنند.

.
.
.
ادامه ی مطلب . . .



  • [h=2]پل مدرن پاسارلا [/h]
    Bgstudio , معمار اسپانیایی این پل حلقه وار را تکمیل نموده که شهر باستانی آلیکانته و ساحل را بر روی رودخانه ای شلوغ پیوند می دهد .پل Pasarela del Postiguet فرم منحنی دارد و در شب با چراغهای LED داخلی روشنایی بخش رودخانه می شود .ساختار موجود تعریف جدید از زیبایی شناسی ارائه مینماید که پویایی و سیالیت را که از ویژگیهای ابتکاری و معاصر شهر آلیکانته میباشد به ظهور میرساند .

.
.
.
ادامه ی مطلب . . .


  • [h=2]پلی که درون رودخانه ساخته شده [/h]
در یکی از روستاهای هلند، در داخل رودخانه، پل ساخته شده است. گروه مهندسی معماری RO&AD ، این پل را در روستای هالسترین هلند، طراحی و ساخته است. در ساخت این پل از چوب اکویا Accoya Wood استفاده شد.
در این چوب ها از فناوری نوینی استفاده شده تا در برابر باکتری ها و قارچ ها مقاوم باشد و حجم بالایی از آب را برای مدت زمان طولانی تحمل کند. این پل به نام های پل غرق شده یا پل موسی به یاد معجزه حضرت موسی در شکافتن رودخانه ، نیز نامیده می شود. پل غرق شده در کنار قلعه باستانی مربوط به قرن 17 میلادی ساخته شده است . دلیل ساخت این پل به این شیوه آن است که محیط و فضای اطراف قلعه باستانی، از لحاظ بصری تحت تاثیر قرار نگیرد و به همان شیوه قدیمی باقی بماند.

.
.
.
ادامه ی مطلب . . .



  • [h=2]پل شگفت انگیز ماگدبورگ در آلمان [/h]
.
.
.
ادامه ی مطلب . . .




  • [h=2]پل تاکوما بزرگترین شکست مهندسی و نقطه ای شروع برای پرواز [/h]
۷ نوامبر ۱۹۴۰ را می توان یک روز بزرگ و البته ناگوار برای مردم شهر واشنگتن به حساب آورد، خبر بزرگ آن روز تخریب کامل و فروپاشی تاکوما (همان پل معروفی که فیلم تکان های شدید آن حتی در فیلم های سینمایی هم استفاده شده و شاید بسیاری از ما با دیدن این فیلم به صحت آن شک کرده ایم) باریکترین پل ایالت واشنگتن بود. پل تاکوما بسیار آسان از رابط ها و کابل ها جدا شد و به آبهای رودخانه سقوط کرد. دلیل این که چرا و چگونه این اتفاق رخ داد مسئله ای است که به تازگی پاسخ های قابل قبول برای آن ارائه شده است.
پل تاکوما به عنوان کوتاه ترین مسیر برای تردد بین واشنگتن و سواحل شبه جزیره المپیک بود. این پل بسیار باریک احداث شده بود و این بدان معنی بود که دولت به این فکر بود که در زمانی دیگر نسبت به احداث پلی جدیدتر و مدرن تر اقدام کند .


.
.
.
ادامه ی مطلب . . .


  • [h=2]زيباترين پل هاي جهان
    [/h]
.
.
.
ادامه ی مطلب . . .



  • [h=2]تصاویری زیبا از پل مدرن پاسارلا در اسپانیا [/h]

Bgstudio , معمار اسپانیایی این پل حلقه وار را تکمیل نموده که شهر باستانی آلیکانته و ساحل را بر روی رودخانه ای شلوغ پیوند میدهد . پل Pasarela del Postiguet فرم منحنی دارد و در شب با چراغهای LED داخلی روشنایی بخش رودخانه میشود .ساختار موجود تعریف جدید از زیبایی شناسی ارائه مینماید که پویایی و سیالیت را که از ویژگیهای ابتکاری و معاصر شهر آلیکانته میباشد به ظهور میرساند . این پل دارای پوسته ای شفاف و مجهز به تکنولوژی LED می باشد که توانایی ایجاد تنوع نوری در شب را داراست .
.
.
.
ادامه ی مطلب . . .


  • [h=2]پل مدرسه زیاشی،برنده جایزه آقاخان [/h]
زیاشی، نام روستایی با قدمت 450 سال در شهر فوجیان چین می باشد. یک نهر پهن از مرکز روستا عبور می کند که برای سال ها هیچ پلی بر روی آن احداث نشده بود. "چن ژیانشن" دانشجوی معماری که در نزدیکی این روستا اقامت داشت، بعد از سفر به زیاشی، از نیاز این روستا به یک مدرسه ابتدایی مطلع شد. بنابراین "ژیانشن" دست به کار شد و درخواست خود را برای احداث مدرسه به دولت محلی ارسال کرد ولی دولت محلی قادر به پرداخت کل هزینه ها نبود و معمار جوان بخشی از پول خود را به هزینه های طرح اختصاص داد تا دیگران نیز به کمک مالی و عملی تشویق شوند. معمار جوان تصمیم گرفت تا مدرسه را به صورت پلی بر روی نهر بسازد.

.
.
.
ادامه ی مطلب . . .



  • [h=2]پل صلحِ سانتياگو كالاتراوا؛ پوش مدولار خطی [/h]
.
.
ادامه ی مطلب . . .



  • پل شیشه ای از توماس هیترویک

امروزه تکنولوژی شیشه ، پیشرفته تر از هر زمان دیگریست و سازه های بسیاری از خود به عنوان " تمامأ شیشه" توصیف می کنند ، زمانی که اکثر آنها دارای عناصر فولادی هستند یا به عنوان یک بخش عمده از ساختار ثابت می مانند . ایده ، ساختن یک پل شیشه ای بدون هیچ عضو نگهدارنده فلزی در کینگز کراس – لندن – می باشد . همانطور که یکی از ویژگی های اصلی شیشه ، مقاومت فشاری بالای آن است ، پیشنهاد طراحان به کار بردن ورق های شیشه ای می باشد و با استفاده از گرانش ، فشار کافی برای فشرده شدن آنها با هم اعمال می شود تا به عنوان یک پرتو عمل کند . 1334 ورق شیشه ای با ضخامت 12 میلی متر و با آهن پایین با یکدیگر توسط یاطاقان های فعال با اعمال فشار 800 تن به آخر دهانه ها ، فشرده می شوند . یاطاقان های فعال مکانیسم هایی هستند که یک بار ثابت را از طریق عرشه پل توسط یک اهرم ساده و بارگزاری شده با یک وزن ، اعمال می کنند . نیروهای فشاری ، اصطحکاک کافی برای نگه داشتن ورق های شیشه ای کنار هم بدون نیروهای مکانیکی ثابت ، ایجاد می کند . معمولأ پل ها و ساختمان ها با نور های منعکس شده بر روی سطوح آنها روشن می شوند . پل شیشه ای فرصت این را داشت تا از داخل این روشنایی را به وجود آورد در نتیجه به عنوان یک دستگاه نوری ، با انتقال نور از طریق آن ، عمل می کند . پروژه پل شیشه ای The Glass Bridge جایزه یاقوت بمبئی 2002را دریافت کرده .
.
.
.
ادامه ی مطلب . . .




.
.
.
:gol:
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
*نگاهی به پل های لندن (1)*







لندن بدون پل هایش چگونه شهری می شود؟ در سراسر جهان، پل های لندن، زمینه میلیون ها عکس و تصویر از این شهر را تشکیل می دهند. این پل ها، شامل پل ها پیاده رو، پل های ماشین رو و پل های قطار هستند. امروزه لندن 24 پل دارد که از رودخانه تیمز می گذرند.
از پل لندن شروع می کنیم. پلی که فاقد مناظر دیدنی که در خور چنین پل هایی است می باشد. پل لندن در طول تاریخ ساخته شد. این پل در سال 1973 افتتاح گردید با این حال از زمانی که رومی ها 2000 سال پیش لندن را تصرف کردند پلی در این محل وجود داشته است. اولین پل، به سال 50 میلادی ساخته شد و این اولین پل، برای رد شدن از رودخانه تیمز محسوب می شد. در طی این سالها، پل لندن جایگزین آن گردید و بدین گونه این نام را گرفت.
خیلی وقتها، پل لندن با این نام مشهورش، با پل برج که دیدنی ترین پل لندن است به اشتباه گرفته می شود. این پل، یکی از پل های جهان است که بیشترین تعداد عکس از آن گرفته شده است و پلی است که از دو برج ساخته شده است که آنها از طریق دو معبر پیاده رو، بهم متصل می شوند. این پل، یک پل معلق و نیز یک پل متحرک با ارتفاع کمتر (پل باسکول) را هم تشکیل می دهد.
از زمان احداث پل برج در سال 1894، پل هزاره که تنها به عنوان پل عابر پیاده ساخته شده است جدید ترین پل لندن می باشد. این پل که در تابستان سال 2001 به اتمام رسید کلیسای جامع سنت پل و آن قسمت از شهر در کناره شمالی رود را به محل تئاترها و گالری های بنکساید (واقع در کناره جنوبی رودخانه تیمز) متصل می نماید.
پل های گلدن جیبلی، دو تا از جدید ترین پل های لندن محسوب می شوند که در تابستان سال 2003 افتتاح گردیدند. این پل ها با داشتن کاخ وست مینستر و بیگ بن در کناره شمالی رودخانه و "لندن آی" در کناره جنوبی رودخانه تیمز، مناظر فوق العادهِ تاریخی و نیز چهره لندن امروزی را به عابران و نیز گردشگران نشان می دهند.
تقریبا غیر ممکن است که به لندن سفر کنید و از یکی از این پل متعددی که از رودخانه تیمز می گذرند استفاده نکنید.

پس خودتان را برای یک سفر مجازی به لندن آماده کنید،و در حالی که مجذوب این مناظر می شوید و به سیاحت از پل های زیادی که شهر لندن را در جهان معروف نموده اند می پردازید روز خود را بگذرانید.



1:پل برج
Tower Bridge









مشخصات:


نوع حمل:جاده
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
سمت شمال: برج Hamlets
سمت جنوب: Soutwark
کارفرما: شهرکهای خانه پل
نوع طرح:پل متحرک، پل معلق
طول تمام شده:80 فوت (244متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:200فوت (61متر)
گذرگاه ترخیص کالا:28 فوت (8.6 متر) برای خروجی
139 فوت (42.5 متر ) برای ورودی
موقعیت :مرتبه درجه دو در فهرست
سال افتتاح:30 1984 june



این پل که توسط Horace Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال 1894 تکمیل شد، یکی از مشهور ترین نمادها در لندن است. این پل 800 فوت طول و 28 فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به 140 فوت افزایش می یابد که کشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور کنند. در قدیم که کالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز 50 بار بالا برده می شد، ساخت این پل با 432 کارگر ظرف 8 سال به اتمام رسید، در آن زمان 70000 تن بتن در دو پایه ی پل با فرو بردن 2 باسکول متعادل کننده در جای خود، که هر یک 1000 تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش 11000 تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ پرتلند و گرانیت کورنیش شد.



2:پل لندن
London Birdge







مشخصات:

نوع حمل:5 خط
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
کارفرما:شرکت شهر لندن، شهرکهای خانه پل
نوع طرح:جعبه پل بتنی
طول تمام شده:882.5 فوت (296 متر)
عرض:105.0 فوت (32 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:341.2 فوت (104 متر )
گذرگاه ترخیص کالا:29.2 فوت (809 متر)
افتتاح:17 March 1973


پل لندن یا لاندن بریج (به اگلیسی: London Bridge) نام یکی از پل‌های لندن است که بر روی رودخانه تیمز ساخته شده و مرکز قدیمی شهر را به محلهٔ ساوث‌وارک متصل می‌سازد.پل لندن تا ۱۷۵۰ تنها پلی بود که بر روی تیمز ساخته شده بود اما در ۱۸۲۴ کار ساخت پل دیگری در غرب آن آغاز شد که تا ۱۸۳۱ طول کشید و پس از آن پل قدیمی را تخریب کرده و پل جدید را پل لندن نامیدند.
پس از آن در ۱۹۶۷ و باز به‌منظور ایجاد تغییراتی در سازهٔ پل، عملیات احداث پل جایگزین دیگری آغاز گردید و پل قدیمی برای فروش گذاشته شد. در بازرگانی آمریکایی این پل را خریداری و آن را در ایالت آریزونای آمریکا بازسازی نمود.کار ساخت پل کنونی در ۱۹۷۲ به پایان رسید و ملکه الیزابت دوم آن را در۱۷ مارس ۱۹۷۳ افتتاح نمود.


3:پل راه آهن خیابان کانن
Cannon Street Railway Birdge






مشخصات:


نوع حمل:ریلی
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح: پل پشت بند
شروع ساخت و ساز:1863
پایان ساخت و ساز:1866
سال افتتاح:1866


پل خیابان راه آهن کانن، با عبور از دورخانه تیمز،در مرکز لندن واقع شده است. در مجموعه پل ها پس از پل لندن و بالاتر از پل "Southwark "قرار دارد .این پل گذرگاه حمل و نقل در طول رودخانه تیمز به ایستگاه خیابان کانن در شما ساحل به شمار می رود. پل خیابان راه آهن کانن در اصل پل "الکساندر" ،به واسطه نام الکساندر از دانمارک که همسر آینده پادشاه ،ادوارد هفتم بوده نام داشته است که امروزه به رغم موقعیت خود تغییر کرده است.طراحان این پل "John Hawkshaw " و "John Wolf-Barry " برای شرکت راه آهن جنوب شرقی بوده اند که در سال 1866 پس از سه سال از ساخت و ساز آن افتتاح شد.در سالهای 1886-1893 توسط " Francis Brady" گسترش و در سال های 1979-1982 مورد بازسازی قرار گرفت که منجر به بسیاری از ویژگی های زینتی آن که در حال از بین رفتن بودن شد ،همچنین ساختاری پر مصرف تری را از پل بوجود آورد.


4. پل ساوت وورک
Southwark Birdge







مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن- Southwark
کارفرما:شرکت شهر لندن، شهرکهای خانه پل
طول تمام شده:800 فوت(24308 متر)
عرض:55 فوت(16.8 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:240فوت(73.2 متر)
موقعیت :مرتبه درجه دو در فهرست
سال افتتاح:1921


پل Southwark،یک پلی قوسی برای ارتباط بین شهر Southwark در سراسر رودخانه تیمز واقع در شهر لندن –انگلستان استفاده می شود که توسط " Ernest George " و "Basil Mott " طراحی و توسط " Sir Wiliam Arrol " و شرکت وایسته آن ،ساخته شده است که در سال 1921 برای عموم گشایش یافت.این متعلق به شرکت "شهرکهای خانه پل" و تحت حمایت خیریه شرکت "شهر لندن" بوده است.طراح پل اولیه در جایگاه پل فعلی،John Ennie ، بوده است که در سال 1819 ساخته شده بود ک ه در اصل به عنوان" پل ملکه خیابان" شناخته می شد.که بعدها در فاصله سالهای 1921-1913 ، توسط شرکت های وابسته پل سازی در لندن دچار تغییر و تحولات اساسی ساختاری در آن بوجود آمد.




5.پل هزاره
Millennium Birdge






مشخصات:

عنوان رسمی پل:پل پیاده وری هزاره لندن
نوع حمل:پیاده روی
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
کارفرما:شرکت شهر لندن، شهرکهای خانه پل
گروه طراحی و مهندسی:Arup
نوع طرح:پل معلق
طول تمام شده: 1.214 فوت )370 متر(
عرض:413 فوت 14)متر(
اندازه طولانی ترین دهانه: 472 فوت 144) متر(
سال افتتاح:10 June 2000

این پل باشکوه رسما با عنوان "پل پیاده روی هزاره لندن" نامیده می شود.این پل معلق فولادی برای عبور عابرین از رودخانه تیمز لندن طراحی و ساخته شده است.در مجموع پل ها بین پل های " Southwark" و " Blackfriars Railway Birdge" قرار دارد.این پل متعلق به شرکت " شهرکهای خانه پل" و همچنین تحت حمایت خیریه ای " :شرکت شهر لندن " است.ساخت این پل از سال 1998 آغاز و در 10 ماه June سال 2000 میلادی افتتاح شد.اهالی لندن با نام مستعار "پل لرزان" از آن یاد می کنند.یکی از استفاده های ویژه این پل ،شرکت مردم در پیاده روی های خیرخواهانه به کمک موسسات خیریه جهت کمک به کودکان بی سرپرست است که در وهله اول بسیار غیره منتظره و جالب به نظر می آید.
معلق بودن این پل ،ناراحتی عده ای را در آغازین روزهای افتتاح ،بوجود آورد.به همین علت مدتی بسته شد که تقریبا دو سال ادامه داشت اما سرانجام طی تغییراتی برای از بین بردن لق بودن پل ،مجددا در سال 2002 گشایش یافت.تراز پل به گونه ای طراحی شده است که دیدگاه روشنی از نمای جنوب پل به سراسر رودخانه رو به راحتی فراهم می کند.





6.پل بلک فرایرز
Blackfriars Birdge







مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
کارفرما:شرکت شهر لندن، شهرکهای خانه پل
طراح: Tomas Cubitt
طول تمام شده:923فوت(281 متر)
عرض:105 فوت (32 متر)
تعداد دهانه ها:5
ساخته شده توسط: P. A. Thom و شرکا
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:1869


پل "Blackfriars" یک نوع پل جاده ای بر روی رودخانه تیمز ،در لندن ،ما بین دو پل "Waterloo " و " Blackfriars Railway Birdge " ، واقع شده است.از طرف شمالی ، این پل به مسیر کاروانهای دادرسی دادگاهها ،یک کلیسا و ایستگاه Blackfriars. ، منتهی می شود.انتهی جنوبی آن مشرف به یک گالری شیک و مدرن و برج " Oxo" است.




7. پل واترلو
Waterloo Birdge








مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:جعبه پل بتنی
طول تمام شده:1.320 فوت (375 متر)
عرض:80 فوت (12 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:233 فوت (71 متر)
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:1945

پل " Waterloo" یک نوع پل عبور جاده ای است که بر فراز رودخانه تیمز ما بین پل های "Blackfriars Birdge " و "Hungford Birdge " ، کشیده شده است.نام این پل برای مردم انگلستان و هلند یاد آور پیروزی پروس در نبرد واترلو در سال 1815 است و این موضوع باعث رضایت مندی اهالی از قرار دادن چنین پل شکوهمندی در منطقه خود را بوجود آورده است.


8.پل هانگرفورد
Hungerforg Birdge





مشخصات:


نوع حمل:راه آهن
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:خرپای فلزی
سال افتتاح:1864

پل Hungerford ، یک نوع پل راه آهن،با عبور از روی رودخانه تیمز و ما بین پل های " Waterloo" و "West,inster " واقع شده است.این پل با ساختار عظیمی از خرپای فولادی،به صورت صلیب در دو جهت پل در دو دهه اخیر بسیار شناخته شده است.انتهای پل به ایستگاه راه آهن منتهی می شود و در اطراف ان وجود اسکله خاکی و خاکریزی با نام "ویکتوریا" ، به چشم می خورد. انتهای جنوبی مشرف به استگاه واترلو،سالن کانتی،تالار جشنواره رویال و ساختمان چشم لندن است.


...................
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
پل زاراگوزا

پل زاراگوزا



شکل سازه ای که مشاهده می کنید نقش اساسی درتعریف محیط اطرافش ایفا می کند. پل زاراگوزا دارای نمایشی بحث برانگیز بوده و تمرکز زیادی بر روی تحمل پذیری آن نسبت به آب شده . ومحل عبور و مرورعابرین نمایشگاه اکسپو 2008 زاراگوزا می باشد. این پل براساس چهارعنصر بنا نهاده شده. که به عنوان عوامل ساخت وعوامل فضاسازی انجام وظیفه می کنند. این پل ظاهری زیبا و جذاب داشته و وزن سازه رابراساس توزیع بر چهار پایه بنیان نهاده است و از قراردادن آن روی یک پایه اجتناب شده است. شکل کلی سازه نیز از فرم الماس ایده گرفته شده .و به صورت منحنی و اریب برفراز رودخانه Ebro جای گرفته است.و سطح سازه پل نیز بر اساس ایده ای ازپوست کوسه طراحی شده و نسیم جریان یافته بر آب از شکاف ها به داخل سازه جریان می یابد. زاها حدید نیز دراین باره می گوید پوششی که ما با ایده از طبیعت برای این پل درنظر گرفته ایم باعث نفوذ هوا بداخل سازه شده وازگرمای تابستان می کاهد. شکل کلی سازه براساس دو بخش معمول اجرا شده که یکی زیرساخت که شامل بدنه پل می باشد ودیگری معماری که عمارت مسقف روی پل را تشکیل می دهد. زاها حدید با ایده گرفتن ازطرح های قدیمی و اجرای آن با سبک امروزی بسیار خود نمایی کرده و با این کار معماری یک دست و تمیزی را عرضه داشته است.


و یه مطلب دیگه در مورد این پل اینکه، از یه نوع بتن در ساخت این پل استفاده شده که خاصیت انعطاف پذیری و انعکاسی داره.و همچنین که از عکسا مشخصه یه ورودی و یه خروجی و سه فضای داخلی دارد

2

3

4

5

6

7

8

9

11

12

12

13

14

15

16

17
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
*نگاهی به پل های لندن (2)*



9.Westminster Birdge







مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:طاق پل
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:1862


پل"Westminster" ،نوعی پل جاده ای و پل ترافیکی است که بر روی رودخانه تینز بین وست،ماین شمال وست و جنوب لمبرت در لندن واقع شده است.این پل از نقاشی غالب سبز رنگ ،درواقع نقطه مقابل "پل لمبرت" که کاملا قرمز است، ساخته شده است،که کمی پایین تر از پل پیاده روی"هانگفورد" و بالاتر از "پل لمبرت" قرار دارد..انتخاب رنگ سبز برای این پل، کاملا دقیق و متناسب با فرهنگ و ویژگی های خاص این منطقه بوده است.مانند انتخاب این رنگ به عنوان کرسی در مجلس اعیان و در پارلمان مجاور این پل استفاده شده است.در فاصله سالهای 2007-2005 به طور کامل تحت نوسازی و مرمت قرار گرفت از جمله جایگزینی اتصالات آهنی و بازساری نقاشی کل بدنه در این مدت صورت گرفت.


10.Lamberth Birdge


مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:طاق پل
سال افتتاح:19 July 1932

پل لمبرت از نوع پل های جاده ای،با عبور از رودخانه تیمز در جهت شرق و غرب،در مرکز لندن قرار دارد.بعد از اپل وست این پل قرار دارد که پس از آن به پل Vauxhall بر می خوریم.درطراحی این پل از رنگ قرمز که بسیار آشکار است استفاده شده است.این پل نقطه مقابل پل وست ،که عمدتا سبز است خواهد بود.در سمت شرق، در قصر لمبرت،خاکریز آلبرت،بیمارستان دکتر توماس و سازمان بین المنلی دریانوردی واقع شده است.در قسمت غربی،در وست،خانه تیمز(ستاد MI5 (،در پشت آن" خانه Horseferry" یا همان مقر خدمات مشروطه ملی)،"مجلس Clelland" ،"خانه Abell"،یا همان مقر خدمات زندان HM،برج Millbank و Tate ،بریتانیا قرار دارند.همچنین کاخ وست از طریق باغ برج ویکتوریا نیز قرار دارد.


11. Vauxall Birdge








مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
طراحان:Sir Alexander Binnie
Sir Manuice Filzmaurice
مواد سازنده:فولاد و گرانیت
طول تمام شده:800 فوت (247متر)
عرض:80 فوت (24متر)
تعداد دهانه:5
تعداد پایه های در آب:4
گذرگاه ترخیص کالا:39 فوت و 9 اینچ _12.1 متر) در پایین ترین جزر و مد نجومی
ترافیک روزانه:50.533 وسیله نقلیه(2004)
موقعیت:درجه دو


پل Vauxhall،یک پل درجه دو،ساخته شده از فولاد و گرانیت با عرشه قوسی در مرکز لندن،با عبئر از رودخانه تیمز ،در جهت جنوب شرقی-شمال غربی،بین" Vauxhall" ، واقع شده است گه در سال 1906 افتتاح شد.این پل رابای پل قدیمی به نام" Regent" ،بنا کرده اند که بعدها نام جدیدی بر آن قرار دادند.بین سالهای 1809-1816، به عنوان بخشی از پروژ ههای پل سازی بر روی رودخانه تیمز و پل اصلی ،در محل کشتی سابق ساخته شد.این پل،اولین پل آهنی بر روی رودخانه تیمز نیز به شمار می آید.یک شرکت خصوصی عهده دار ساخت آنبوده و عمل کرد آن تا پیش از سال 1879 که مالکیت عمومی پیدا کرد "پل انتقالات تلفنی " بوده است.


12. Grosvenor Birdge





مشخصات:

نوع حمل:راه آهن
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:طاق پل
طول تمام شده:930 فوت در 1 (283.5 متر)
عرض:177 فوت در 2 (54 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:174 فوت در 10(52.3 متر)
سال افتتاح:1967


" پل Grosvenor" که با نام پل ویکتوریا شهرت دارد،یک پل راه آهن بر روی رودخانه تیمز،ما بین پل های،" Vauxhall" و" Chelsea" قرار دارد که ساخت همه آنها در اواسط قرن نوزده میلادی ساخته شده اند.در ست شرق آن ایستگاه ویکتوریا و راه آهن " Pimlico" قرار دارد.کنسرسیومی متشل از،برایتون لندن،راه آهن جنوب ساحل،لندن،راه آهن بزرگ غرب لندن؛ شمال غربی راه آهنو راه آهن “dover” , chatham”، در طی سالهای 1860-1858 به ایستگاه قطار حمل ویکتوریا منصل شدند.این پل راه آهن برای اولین بار در سراسر رودخانه تیمز در مرکز لندن کشیده شد.



13.Chelsea Birdge








مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن-چلسی
طراحان: G. Topham Forrest and E. P. Wheeler
نوع طرح:لنگر پل معلق
مواد سازنده:فولاد
طول تمام شده:689 فوت(213 متر)
عرض:64 فوت(20 متر)
ارتفاع:69 فوت در2 اینچ (21.08 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:332 فوت(101 متر)
تعداد دهانه:3
تعداد پایه های در آب:2
گذرگاه ترخیص کالا:42 فوت 9 اینچ (13.03 متر ) در پایین ترین جزر و مد.
ترافیک روزانه:29.357 وسیله نقلیه
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:6 May 1937

پل " Chelsea" با عبور از رودخانه تیمز در غرب لندن قرار دارد گه اتصال چلسی از شما ساحل به جنوب ساحل است .منطقه چلسی شامل دو پل با شکوه است اولین پل چلسی در سال 1840 میلادی به عنوان بخشی از پروژه های توسعه،در ساحل جنوبی رودخانه تیمز ساخته شد که منجر به ساخت پارک " Battersea" در مجاورت آن شد.این پل معلق،برای فراهم کردن دسترسی راحت جمعیت منطقه،در شمال به پارک جدید در نظر گرفته شده بود.اگرچه ساخت کلی آن بر عهده دولت بوده است،تمام عوارض دریافتی از مردم، صرف هزینه های ساخت و نگهداری آن می شد.



14.Albert Birdge







مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن-چلسی
طراحان: Rowland Mason Ordish, Joseph Bazalgette
نوع طرح: تعلیق پل / پل طراحی تیرهای هیبرید اصلاح شده
طول تمام شده:710 فوت(220متر)
عرض:41 فوت(12 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:قبل از سال384:1973 فوت و 9 اینچ (112.27 متر)
پس از سال1973: 185 فوت(65 متر)
تعداد دهانه ها:4(3 تا قبل از سال 1973)
تعداد پایه های در آب:6(4 قبل از سال 1973)
گذرگاه ترخیص کالا:37 فوت و 9 اینچ(11.5 متر)،در پایین ترین حالت جزر و مد
ترافیک روزانه:19.821وسیله نقلیه
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:23 August 1873


پل " Albert" ،یک نوع پل جاده ای درجه دو با عبور از رودخانه تیمز،در غرب لندن،اتصال چلسی از شمال ساحل به جنوب ساحل است. طراحی و ساخت این پل کابلی، توسط" Rowland Mason Ordish" ،در سال 1973 انجام شده است.6 سال پس از افتتاح پل،در مالکیت عمومی قرار گرفت و عوارض برداشته شد.در لندن، به دلیل تمایل داشتن این پل ،به ارتعاش زمانی که مردم در هنگام عبور احساس می کنند،به "بانوی لرزش" نامیده می شود که نام مستعار برگرفته از لرزش در پل است.



15.Battersa Birdge






مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
طراح: Joseph Bazalgette
نوع طرح:پل معلق
مواد سازنده:چدن و گرانیت
طول تمام شده: 725 فوت و 6اینچ (221.3 متر)
عرض: 40 فوت (12 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:163 فوت(50متر)
تهداد دهانه :5
تعداد پایه های در آب:4
گذرگاه ترخیص کالا:38 فوت و 9 اینچ (11.8 متر)،در پایین ترین حالت جزر و مد
ترافیک روزانه: 26.041 وسیله نقلیه
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:21 July 1890

پل "Battersea"،از نوع پل های معلق ،از جنس گرانیت و فولاد ،با 5 دهانه با خم شدید،با عبور از رودخانه تیمز لندن واقع شده است.پل فعلی جایگزین مرکز خدمات کشتی که در حدود اواسط قرن 16 میلادی در این منطقه فعالیت می کرده ،شده است.



16.Battersa Railway Birdge






مشخصات:

نوع حمل:راه آهن
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:طاق پل
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح: March 1863

پل " Railway Battersea" که در اصل " Cremorne" نام دارد،یک پل راه آهن از جنوب غرب، بر فراز رودخانه تیمز است.این پل به همراه پل"Battersea" ،که بر اساس منطقه نامگذاری شده اند یک زوج پل هماهنگ و موزون در لندن به شمار می روند.طراحان حتی در مواد سازنده و نوع طرح، این دو پل هماهنگی خاصی را اجرا کرده اند.



...............................

 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
*نگاهی به پل های لندن (3)*



17. Wanderworth Birdge



مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
طراح: Pierson Frank
نوع طرح:پل معلق
مواد سازنده:فولاد
طول تمام شده:650فوت (200متر)
عرض:60 فوت(18 متر)
تعداد دهانه:3
گذرگاه ترخیص کالا:39 فوت (11.9 متر) در پایین ترین حالت جزر و مد
ترافیک روزانه: 53.299وسیله نقلیه
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:1940


پل" Wandsworth" یک نوع پل جاده ای با عبور از جنوب رودخانه تیمز، در نزدیکی شهر ایستگاه " Wandsworth "،حمل و نقل بین مناطق " Battersea" را بر عهده دارد.برای اولین بار در این منطقه،ک پل توسط " Julian Tolmé" در سال 1873، طراحی و ساخته شد که منجر به افزایش تعداد افرادی که مایل به عبور از رودخانه در این نقطه بودند شد.در آن برهه از زمان،هنوز پایانه راه آهن ساخته نشده بود و مشکلات برای زهکشی بر روی جاده ها،باریک بودن پل و ضعف در حمل و نقل به ویژه اتوبوس، همچنین دسترسی به پل برای وسایل نقلیه بسیار دشوار بود.برای همین ساخت این پل در آن زمان ناموفق بود.در سال 1880 ان را در مالکیت عمومی قرار دادند و سپس در سال 1926 با تصمیم گیری کمسیون سلطنتی طرح جایگزین آن تایید شد.در سال 1973 پل به طور کلی تخریب شد،و بدون فوت وقت یک پل فولادی معلق با طراحی " Pierson Frank " ساخته و در سال 1940 افتتاح شد.در زمان افتتاح پل را دسایه ای مبهم آبی به عنوان استتار در برابر حملا هوایی نقاشی کردند تا آن را حفظ کند.
اگرچه " Wandsworth" با حمل و نقل بیش از 50.000 وسیله نقلیه در روز،یکی از شلوغترین پل های لندن است،آن را به عنوان قابل توجه ترین و معروف ترین،پل لندن توصیف می کنند


18.Fulham Railway Birdge and Footbirdge





مشخصات:


نوع حمل:راه آهن
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:پل پشت بند
سال افتتاح:1889

پل " Fulham" ، که در نزدیکی پل " Putney" قرار دارد یک نوع پل راه آهن ،بر فراز رودخانه تیمز قرار دارد که حمل و نقل لندن به وسیله خطوط زیرزمینی،از ایستگاه پل" " Putney" در شمال، و ایستگاه شرقی " Putney" در جنوب را بر عهده دارد.این پل همچنین قابلیت پیاده روی بودن ،در سمت پایین دست(شرق)،نیز دارد.
این پل متشکل از یک شبکه تیرآهن با طول 418 متر،با 5 دهانه بالغ بر 301 متر(دو دهانه در ساحل جنوبی و یکی در شمال) ، واقع در سراسر رودخانه است که توسط دستیار سابق " William Jacomb " ، به نام " S Jacomb" طراحی و توسط" Wrightson" ساخته شده است که در سال 1889 رسما افتتاح شد.


19.Putney Birdge







مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:طاق پل
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح: 1729/1886

پل " Putney" ، با عبور از رودخانه تیمز ،در غرب لندن قرار دارد که ارتباط دهنده بین " Putney" در سمت جنوب با " فولهام" به شمال است.این پل در سال 1973 توسط " J. Farington" ساخته شد.این پل با طراحی نسبتا ساده ای که دارد در چشم انداز زیبایی از لندن یکی از پل های معروف لندن به شمار می رود.


20. Hammersmith Birdge









مشخصات:


نوع حمل:جاده ای
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح: پل معلق
طول تمام شده:700فوت (210متر)
عرض:43 فوت(13متر)
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:1887

پل " Hammersmith" ،یک پل معلق،که رودخانه تیمز عبور می کند در غرب لندن است.در سمت جنوب همین محله و در سمت شمال منطقه " Fulham" قرار دارد.این پل اجازه می دهد تا ترافیک جاده ها و عبور و مرور مردم به " Barnes" راحت تر شود.
پل " Hammersmith" به مدت طولانی دچار مشکلات ساختاری زیبادی بود که منجر به بسته شدن در موقعیت های مختلف شد.با توجه به وزن و حجم ترافیک معمول جاده ای در حال حاضر،در اصل طراحی این پل برای پشتیبانی بوده است.در سال 1973 به وسیله خرپاهای فلزی چایگزین مرمت شد.الولرهای جدید عرشه نصب و بلوکهای چوبی به پانل های تخته سه لایه مسلح شد.این پانل ها در سال 1987 جایگزین شدند.پس از ساخت و سازهای طولانی در سال1997 پل مجددا گشایش یافت.سالها بعد به عنوان بخشی از بازسازی پس از یک حمله بمب گذاری در سال 2000 ،رنگ آمیزی پل کاملا عوض به رنگ اصلی سال 1887 بازگردانده و همچنین روشنایی های جدید به آن اضافه شد.در سال 2008 این پل رسما به عنوان یک پل درجه دو عنوان شد.


21.Bernes Railway Birdge and Footbirdge







مشخصات:


نوع حمل:راه آهن
مسیر عبور:رودخانه تیمز
محل ساخت:انگلستان-لندن
نوع طرح:خرپا قوس پل
موقعیت:درجه دو
سال افتتاح:1895

" Barnes" یک پل راه آهنی است که با عبور ار ردخانه تیمز لندن در جهت شمال غربی به جنوب شرقی منطقه بارنرز کشیده شده است.این پل از جمله پل هایی است که کاربری پیاده روی نیز دارد و به عبارتی یکی از تنها سه پل در لندن محسوب می شود که ترکیبی از استفاده پیاده روی و استفاده از راه آهن را فراهم آورده است.آن دو پل دیگر عبارتند از:" Fulham" و " Hungerford".
پل اصلی در این مکان در سال 1849 و توسط " Joseph Locke" با نگاه بسیار شبیه به پل راه آهن " Richmond " ،توسط همین شخص، طراحی و ساخته شد .پل جایگزین توسط " Edward Andrews" طراحی شد.کار ساخت وساز توسط شرکت " Wrightson" به اجرا گذاشته شد و سرانجام در سال 1895 به اتمام رسید.
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
*20 پل معروف و محبوب دنیا (1) *



1.(Tower Bridge (London, England

پل برج (لندن ، انگلستان)




این پل که توسط Horace Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال 1894 تکمیل شد، یکی از مشهور ترین نمادها در لندن است. این پل 800 فوت طول و 28 فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به 140 فوت افزایش می یابد که کشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور کنند. در قدیم که کالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز 50 بار بالا برده می شد، ساخت این پل با 432 کارگر ظرف 8 سال به اتمام رسید، در آن زمان 70000 تن بتن در دو پایه ی پل با فرو بردن 2 باسکول متعادل کننده در جای خود، که هر یک 1000 تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش 11000 تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ پرتلند و گرانیت کورنیش شد.



Golden Gate Bridge (San Francisco, US .2

پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)





این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول 8.921 فوت که در سال 1937 تکمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد. این پل که در سان فرانسیسکو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در ساخت این پل رکورد ایمنی، بگونه ای بود که تنها 11 کارگر در طول عملیات ساختمانی کشته شدند و 11 نفر دیگر به مدد شبکه ی نوین ایمنی که در زیر کار قرار داده شده بود نجات یافتند شکسته شد، عکس هاییکه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا که مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده، این پل با 1.3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ 27 میلیون دلار ، 100000 خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به 38 نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد 26 نفر که از ارتفاع 220 فوتی با سرعت 75 مایل در ساعت و فاصله ی زمانی 4 ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.



3.(Sydney Harbour Bridge (Sydney, Australia

پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)





در حالیکه جشن هفتادو پنجمین سال تولدش در سال 2007 گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع 3.770 فوت)‌باقی مانده است، این پل ملقب به چوب رختی است بلحاظ قوسی شکل بودنش، معمولا از پل و خانه ی اپرا که در مجاورتش واقع هست عکس برداری می شود، این زوج بعنوان یکی از بهترین تصاویر برای شهر و خود استرالیا عمل می کنند، اندازه ی بزرگترین مقطع 1.650 فوت که در بلندترین نقطه ی قوس 429 فوت بالای سطح دریاست، برای ساخت این پل می بایستی 800 خانه خراب می شدند و هزینه ی آن با 1400 کارگر ظرف مدت 8 سال حدود 12 میلیون دلار شد و عاقبت پل سیدنی در سال 1998 تکمیل شد.



4. (Ponte Vecchio (Florence, Italy

پل پنته وکیو (فلورانس ، ایتالیا)




شهر پنته وکیو یکی از مشهور ترین نقاط گردشگری ایتالیا است و عقیده بر آنست که از قدیمی ترین سازندگان پل قوسی با سنگ های یک تکه و چند تکه در جهان باشد، گرچه تکه های قدیمی تر ناتمام هم وجود دارد، این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینکه در سال 1333 توسط سیل منهدم شد و 12 سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن مغازه هایش است و از هر گروهی اعم از غرفه های تجار و قصابها تا دکه های فروشندگان لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) را در خود جای داده است.



5. (Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England

پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)



جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل "tilting" (کج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیکی در انتهای دو طرف پل این امکان را فراهم می آورد که برای عبور کشتی های کوچک پل قدری کج شود و این تکنولوژی نوین باعث گشت که طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند "Stirling Prize" برای آرشیتکت در سال 2002 گردند ، 19000 تن بتن در فندانسیون های به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) کافی برای ساخت 64 راهروی 2 تیرکه، پل را به مقاومت در برابر برخورد یک کشتی 4000 تنی که با سرعت 4 نات در حرکت است قادر می سازد.


6. (Erasmusbrug (Rotterdam, Netherlands

پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)




ملقب به Swan (قو) بلحاظ شکل اسکلت فلزی مهار پل، ساخت این پل که به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال 1996 خاتمه یافت، برای امکان عبور کشتی ها طاق جنوبی از ارتفاع قابل توجه 292 فوتی پل بلند باسکولی برخوردار است که در سال 2005 در فیلمی به نام Who Am I (من کی هستم) بنمایش در آمد که در آن هواپیماهای مسابقه ای از زیر آن پرواز کردند. ساخت این پل با بلندی 2.650 فوت و وزن 6.800 تن که در سال 1996 کامل شد، 110 میلیون دلار خرج برداشت به محض آنکه پل بروی ترافیک گشوده شد معلوم شد که پل بر اثر باد تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزار های تعیین کننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع گردید.




7. (Westminster Bridge (London, England

پل وستمینستر (لندن ، انگلستان)




یکی از آثار ماندگار و زیبای شهر لندن، پل وستمینستر است که از رودخانه تیمز عبور می کند و در کنار آن کاخ وستمینستر، کلیسای وستمینستر، ساعت محبوب بیگ‌بن و همچنین چرخ فلک چشم لندن قابل مشاهده است. این پل در سال 1769 افتتاح شد.


8. (Millau Bridge (Tarn Valley, France

پل میلو (دره ی ترن ، فرانسه)





این پل به ارتفاع 1.125 فوت (338 متری) روی دره ی ترن در جنوب فرانسه قرار دارد که بزرگترین پل کابلی جهان محسوب می شود. بطوریکه می گویند رانندگی بر روی این پل مثل آنست که در آن احساس می کنی در پروازی. ساخت این پل که قدری بلندتر از برج ایفل است سه سال به طول انجامید و در سال 2004 به روی عموم باز شد، در حالیکه این پل مناظر بسیار زیبایی را از دره ی زیر خود به تصویر می کشد، همینکه مه پایین می آید دیگر مسیر مناسبی برای آنانکه قلبشان ضعیف است نخواهد بود، بطور کل طول این پل 8.071 فوت ( 2.420 متر) با طاق تکی در 1.122 فوتی (336 متری) و حداکثر ارتفاع از زیر آن 886 فوت (266 متر) است، بطور خلاصه این پل بسیار احساس برانگیز هم بر روی کاغذ و هم در حیات واقعی می باشد، دکل پل با 7 اسکلت فلزی به وزن 36000 تن مسقف شده است. یکسری از هفت تیرک، هر یک به بلندی 292 فوت (88 متر) و به وزن 700 تن به اسکلتهای فلزی مربوط پیوسته اند.




9. (Fehmarn Belt Bridge (Baltic Sea, Germany and Denmark


پل تسمه ای فهمارن (دریای بالتیک ، آلمان و دانمارک)






هنگامیکه در سال 2018 پل فهمارن کامل شود امتدادی به طول 11.8 مایلی دست خواهد یافت و جزیره ی آلمانی فهمارن را به جزیره ی دانمارکی لولاند با هزینه ی تقریبی 2.2 بیلیون دلار متصل می سازد. نقشه های اولیه نشان می دهند که پل با 3 اسکلت فلزی کابلی، هر کدام به طول تقریبی 2.375 فوت (712)‌متر که بوسیله ی 4 ستون به بلندی 918 فوت حمایت شده و دارای 213 فوت (64 متر) بلندی زیر آن می باشد خواهد بود، پل پیشنهادی جنجال هایی را توسط کاسبها و طرفداران منابع طبیعی که از لطمه خوردن به حیات وحش محل واهمه دارند بوجود آورده است.



10. (The Kintaikyo Bridge (Iwakuni, Japan


پل کیتایکیو (آیواکانی، ژاپن)






احتمالا یکی از پل های بد شانس در دنیا پل باز سازی شده کیتایکیو در شهر ایواکانی است که در سال 1673 پس از انجام هر اقدامی در جهت عبور از رودخانه ی نیشیکی Nishiki، بر اثر سیلاب های فصلی فرو ریخت. شایان ذکر است که آرک های چوبی آن تا سال 1950 در جای خود محکم باقی ماندند تا اینکه عاقبت طوفان آنها را هم ویران ساخت، با وجود با این نیت که دوباره ضربه نخورد، سه سال بعد پل دوباره بازسازی شد و تا امروز قابل عبور می باشد.


........................








 

پیوست ها

  • pic.zip
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
*20 پل معروف و محبوب دنیا (2) *




11. (Oresund Bridge (Oresund Strait, Denmark and Sweden

پل ارساند (تنگه دانمارک و سوئد)




این پل بالغ بر 25000 فوت طول و 669 فوت ارتفاع دارد. پل کابلی ارساند برای اتصال دانمارک به سوئد در سال 2000 افتتاح شد، کل پل که 82000 تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل کابلی ( هر تکه 1.608 فوت) در جهان است و روزانه 60000 مسافر را با اتومبیل، اتوبوس و قطار از خود عبور می دهد. با رانندگی از دانمارک شما ابتدا از جزیره ی ساخته شده (مصنوعی) عبور کرده و در تونل 13.287 فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس شما را از پل ارساند، قبل از آنکه سفرتان به سوئد کامل شود عبور می دهد، عبور از پل ارساند ارزان تمام نمی شود ( بیش از 53 دلار هر ماشین) گرچه برای مسافرینی که مکرر رفت و آمد می کنند تخفیف نزولی داده می شود که با توجه به هزینه ی 3.8 میلیارد دلاری آن تعجبی ندارد.



12. (T Sing Ma Bridge (Hong Kong, China

پل تسینگما (هنگ کنگ ، چین)






پل لنگری تسینگما در هنگ کنگ ششمین پل معلق در جهان است و بیش از هر پلی در کره ی زمین به ترافیک ریلی می پردازد هزینه ی ساخت این پل 900 میلیون لار است و در سال 1977 پس از 5 سال کار بی وقفه افتتاح شد. این پل دارای یک مقطع اصلی به طول 4.518 فوت و پس از آنکه دو جزیره ی T Sing Yi & Ma Wan را بهم وصل کرد نامگذاری شد جالب انکه 49000 تن فولاد ساختمانی در دکل پل مورد استفاده قرار گرفت، در حالیکه در هر یک از برج ها به بلندی 675 فوت 65000 تن بتن مصرف شد. این پل جاذبه ی گردشگری ایجاد کرده و بلحاظ مناظر زیبایش معروف است، بویژه در شب هنگامیکه چراغ ها روشن می شوند تماشایی است.




13. (Bosphorus Bridge (Istanbul, Turkey

پل بوسفورس (استانبول ، ترکیه)





این پل گرچه از بزرگترین و طولانی ترین پل های دنیا نیست لیکن این پل بخاطر جدا سازی اروپا و آسیا مشهور است، تکه ی اصلی این پل 3.523 فوتی و فضای آزاد 210 فوتی زیر آن در سال 1973 تکمیل گردید ، در سال 2005 وئوس ویلیامز، ستاره ی تنیس امریکا برای یک مسابقه ی 5 دقیقه ای تنیس با بازیکن ترکیه ای، اپیک سنقلو، روی پل بازی کرد. اولین بازی تنیس که تا آن موقع از اینطرف و آنطرف دو قاره انجام شد.




14. (San Diego - Coronado Bridge (San Diego, US

پل کرونادو سندیگو (سندیگو ، ایالات متحده امریکا)





ساخت این پل در سال 1969 با هزینه ی 47.6 میلیون دلار با مشخصه ی 90 درجه انحنا در طول 11.228 فوتی به پایان رسید. این پل در حداکثر ارتفاع 200 فوتی برای سهولت کشتیرانی در زیر خود بنا شد، در واقع ارتفاع پل آنقدر هست که یک کشتی خالی از بار بتواند از زیر آن عبور کند، این پل نام شوم سومین پل خودکشی در آمریکا که بیش از 200 خودکشی ثبت شده بین سالهای 1972 تا 2000 را بعد از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو و اورورا در سیاتل بهمراه دارد. هزینه ای برای استفاده از پل عاید نمی شد ولی از زمانیکه کیوسک های دریافت پول فعال شدند درآمد سالیانه تا 8 میلیون دلار بالا رفت.




15. (Akashi Kaikyō Bridge (Kobe Naruto, Japan

پل آکاشی کایکیو (کوبه ناروتو ، ژاپن)





این پل در ژاپن پدر تمام پل های معلق در جهان بوده و با بیش از 1200 فوت طولانی تر از پل رده ی دومی Great Belt Bridge در دانمارک می باشد، این پل در اصل جهت جایگزینی اسکله خطرناک کوبه ایوایا که با طوفان های بیشمار صدمه دیده بود در سال 1998 ساخته شد. پل از آکاشی استریت عبور می کند. هزینه ی ساخت آن حدود 4.5 میلیارد دلار شد، آمارها درباره ی این پل گیج کننده است بطوریکه ساخت این پل با 2000000 کارگر و ظرف مدت 10 سال انجام گرفته، در خلال این مدت آنها 1.4 میلیون متر مکعب بتن ریختند، 181000 عدد اسکلت فلزی را اسمبل کردند، 350000 تن بلوک های لنگری در دو طرف انتهایی پل ساختند و کابل های فولادی کافی به درازای 7 برابر دور دنیا را بهم وصل کردند.




16. (Hangzhou Bay Bridge (Zhejiang, China

پل خلیج هنگژو (ژجیانگ ، چین)






هنگامیکه در سال 2007 این پل افتتاح شد پل 22.4 مایلی خلیج هنگژو که استانهای شانگهای و نینگبو را بهم وصل کرد با هزینه ی 1.4 میلیارد دلاری دومین پل طولانی جهان بشمار میرود، این پل تا اواخر سال 2005 باز نشد و مرکز جنجال بزرگی بین محلی ها مبنی بر اینکه آیا نیازی به ساخت چنین پلی بوده و اینکه آیا می شد که این پل در رقابت با پل لوپو، پلی سبقت جو در شانگهای ساخته شود گردید. در این پل دو مقطع اصلی وجود دارد، یکی بطول 1470 فوت در تکه شمال و کوتاهتر بطول 1040 فوت در تکه ی جنوبی وقتیکه صحبت از طول می شود پل خلیج هنگژو دومین پل بعد از پل Pontchartrain Causeway در لوییزیانا است.




17. (Magdeburg Water Bridge (Magdeburg, Germany

پل مگدبرگ واتر (مگدبرگ ، آلمان)






یکی از برزگترین پل های طراحی شده در این لیست، پل مگدبرگ واتر، دقیقا همانست که اسمش است، پلی که بروی آب ساخته شد، این پل برای اتصال کانال Elbe Havel و کانال Mitteland ساخته شد که به حمل و نقل بار بین برلین و بنادر در امتداد رودخانه ی راین بدون احساس خستگی ناشی از 7.5 مایل انحراف مسیر و هزینه ی 733 میلیون دلار و 68000 متر مکعب بتن و 24000 تن اسکلت فولادی ساخت این پل طولانی 3010 فوتی به پایان رسید.





18. (Brooklyn Bridge (New York City, US

پل بروکلین (نیویورک ، ایالات متحده امریکا)





پل بروکلین از قدیمی ترین پل های معلق در شهر نیویورک امریکا است که بروکلین و منهتن را به هم متصل می‌کند. این پل با طول ۱۸۲۵ متر از قدیمی‌ترین پل های مدرن دنیا به حساب می‌آید. پل بروکلین طی سالهای 1870 تا 1883 میلادی توسط یک مهندس آلمانی تبار به نام "جان آئوگوستس روئبلینگ" طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه ای جان باخت و فرزندش، واشنگتن مسئولیت ادامه کار را بر عهده گرفت اما وجود مشکل گفتاری مانع آن شد که او بتواند کار را ادامه دهد. این وضعیت، "امیلی وارن روئبلینگ" همسر معمار اصلی را واداشت تا برای چندین سال مسئولیت انتقال دستورات واشنگتن را به کارگران بر عهده گیرد. پیچیدگی سازه پل که جزیره منهتن را با همسایه اش، محله بروکلین مرتبط می سازد، موجب گشت بیش از 20 نفر در طول 13 سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از 15 میلیون دلار بود.





19.(Nanpu Bridge (Shanghai, China

پل نانپو (شانگهای ، چین)





این پل از فولاد، کابل و بتون و تیرهای کامپوزیت ساخته شده است و در شانگهای چین قرار دارد. مجموع طول پل 8346 متر با دهانه 423 متر از مرکز، رتبه سوم در میان پل های کابلی جهان را داراست و با توجه به مارپیچی بودن روش ساخت، این پل در رده ی طولانی ترین پل های دنیا قرار دارد. ارتفاع برج 150 متر با دو خط از کابل های قوی به حالت تعلیق پل است.


20.(Richmond Bridge (London, England

پل ریچموند (لندن ، انگلستان)




ریچموند قدیمی ترین پل در رودخانه تیمز لندن است.
 

پیوست ها

  • 20pol.zip
    3.5 مگایابت · بازدیدها: 0

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
* ده پل بلند دنیا *


یکی از بزرگترین دستاوردهای انسان،ساخت بلندترین پل ها در دنیا است.این مطلب نشان می دهد بزرگترین کا ر مهندسی مجرب در جهان ،ساخت وسایل انتقال دهنده با تفکر خاص این که " هیچ چیز غیر ممکن نیست" خواهد بود.این پل های شگفت انگیز هستند که برای اتصال و قرار دادن در وضعیت بسیار بالا با ساختار های شگفت انگیز ساخته می شوند.
پس همراه ما باشید به تماشای 10 پل شگفت انگیز که توانسته اند در رقابت بلندترین های سرتاسر جهان پیروز شوند.



1. .پل باریک -Verrazano - نیویورک





مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
محل قرار گیری: شهر نیویورک (جزیره استاتن، بروکلین)
نوع پل:پل معلق
اندازه طولانی ترین دهانه:4.260 فوت (1.298 متر)
طول عمودی:15 فوت (1.57متر ) (سطح بالا)
ترخیص کالا از گمرگ:14.4 فوت (4.39 متر) (سطح پایین)
ترافیک روزانه:189.962 وسیله نقلیه در سال 2008
سال افتتاح:21 نوامبر سال 1964

نام این پل بر گرفته از نام کاشف معروف ایتالیایی به نام ""Giovanni Verrazane" است.این پل با 211.3 متر ارتفاع و دهانه مرکزی 4260 فوت (1298 متر)،دهمین پل بلند در دنیا است.ساخت آن مربوط به سال 1964 است و تا سال 1981 بزگترین پل معلق در جهان نیز نام داشته است.اتصال بین بروکلین با آستاتن آیلند از طریق این پل انجام می شود و به طور کل نقش مهمی در توسعه منطقه بزرگ" اپل" ایفا می کند.هزینه ساخت و ساز این پل در حدود 320 میلیون دلار بوده است.



9. پل -Runyang _چین






مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
محل قرار گیری:رودخانه -Yangtze
نوع طرح:کابل پل
ارتفاع:705 فوت (215 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:1.890 فوت(1.490 متر)
سال افتتاح:30 آپریل 2005

پل - Runyang،مجتمع پل بزرگی است که با عبور از رودخانه "Yangtze ،در استان جیانگ ، پایین تر از نانجینگ - چین قرار دارد. این پل بخشی از بزرگراه پکن - شانگهای است.نوع آن پل معلق با دهانه اصلی به اندازه 4888 فوت (1490 متر) و ارتفاع 705 فوت (215 متر)،عرض عرشه 129 فوت (39.2 متر) ،یک راهرو باریک در هر لبه در خارج برای نگهداری و تعمیر پل و 6 خطوط انقباض ترافیک در دتبه نهم بلندترین پل های جهان قرار دارد.طول تمام شده آن 35.66 کیلومتر (22.16 ) مایل است.ساخت و ساز این پل در اکتبر سال 2000 با هزینه 5.8 میلیار یوان (700 میلیون دلار آمریکایی) ،آغاز و در تاریخ 30 ام آوریل سال 2005 افتتاح شد.



8. پل - Pont Normandi- فرانسه





مشخصات:

نوع حمل:جاده ای
محل قرار گیری: Le Havre–Honfleur, France
نوع طرح: پل کابلی
طول تمام شده:7.032 فوت(2.143.21 متر)
عرض:77 فوت(23.60 متر)
ارتفاع:7.5 فوت (214.77 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:2.808 فوت(856 متر)
سال افتتاح:1995

پل "Pont Normandie" یک نوع پل کابلی است که دهانه رودخانه "Siene " به طرف نرماندی است.طول تمام شده آن 7032 فوت (2.143.21 متر) با ارتفاع 215 متر هشتمین پل بلند دنیاست.این پل در 20 ژانویه سال 1995 افتتاح شد و به عنوان طولانی ترین پل کابلی در جهان نامیده شد.همچنین صاحب رکورد طولانی ترین فاصله برای هر کابل را نیز به نام خود ثبت کرد، پل بعدی بیش از 250 متر در جایگاه دوم قرار دارد.در سال 2004 ، رکورد خود را برای طول کابل با 2883 متر با رقابت با پل" RRioRio Antirrio " از دست داد.این پل با هزینه 465 میلیون دلار ساخته شد.



7. پل - Tatara - ژاپن





مشخصات:

نوع حمل:چهار خط سواره رو
محل قرار گیری: Hiroshima and Ehime Prefectures
نوع پل:پل کابلی
طول تمام شده:4.856 فوت(1.480 متر)
عرض:100 فوت (30.6 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:2.920 فوت (890 متر)
ترخیص کالا از گمرگ:85 فوت (26 متر)
سال افتتاح: 1 می سال 1999

پل " Tatara " ، پیوندگاه جزایر ژاپن از هونوشو شیکوکو در سراسر دریای داخلی ستو و جزو یکی از طولانی ترین طول هر کابل های جهان است.این برج عظیم فولادی با 220متر و دهانه مرکزی 890 متر،در مقام هفتمین پل بلند جهان جای دارد.این پل که به لفظ عانیانه "شگفت ژاپن " نام دارد ،در حالی که بخشی از بزرگراه معروف" Mishieto " بوده افتتاح شد. سال 1999 افتتاح شد.ساخت این پل تنها در طی 6 سال انجام گرفت و ساختار صدا به اندازه کافی برای مقاومت در برابر زمین لرزه های بزرگ ساخته شده است.این پل نتیجه نبوغ مهندسی ژاپن در بهترین وضعیت است.



6. پل - Gplden Gate - ایالات متحده آمریکا




مشخصات:

نوع حمل:پیاده و دوچرخه
طراحان: جوزف اشتراوس، ایروینگ مورو، و شارل الیس
نوع طرح:سیستم تعلیق ،قوس خرپا
ماده سازنده:فولاد
طول تمام شده:8981 فوت (2.737.4 متر)،حدود 1.7 مایل(2.7 کیلومتر)
عرض:90 فوت(27.4 متر)
ارتفاع:746 فوت (227.4 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:4.200 فوت (1.280.2 متر)
ترخیص کالا از گمرگ:220 فوت (67.1 متر در جزر و مد)
شروع ساخت:5 ژانویه سال 1933
پایان ساخت و ساز:19 آپریل سال 1937
سال افتتاح:27 می سال 1937
ترافیک روزانه:120.00


پل معلق " Golden Gate " با ارتفاع 227 متر ،طول 89841 فوت(2.737.4 متر) حدود 1.7 مایل (2.7 کیلومتر)، ششمین پل بلند جهان است که دهانه خلیج سانفرانسیسکو را به اقیانوس آرام متصل می کند. طولانی ترین پل معلق در جهان به نام این پل ثبت شد درست هنگامی که در سال 1937 ساخت آن به پایان رسید و به یکباره مبدل به یکی ازنمادهای شناخته شده بین الملی سان فرانسیسکو و کالیفرنیا شد.این پل توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از عجایب مدرن جهان اعلام شد.ساخت و ساز آن در تاریخ 5 ژانویه 1933 آغاز شد و در آوریل 1937 با هزینه 35 میلیون دلار به اتمام رسید.




. . . . . . . . . . . . .
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه پل های فلزی


پل يكي از قديمي ترين سازه هاي ساخت بشر و ازعوامل مهم پيشرفت تمدن ارتباط بين مردم و بين نقاط مختلف جهان است معماري وزيبايي شناسي مدرن متأثر از دانش و فن آوري مهندسي اواخر قرن هجدهم و نوزدهم اند . در اين دوره مصالح جديدي همچون آهن وبتن شناخته شدند و زيبايي شناسي متناسب با آنها نيز كشف شد . استفاده از واژه كشف به اين دليل است كه در قرن نوزدهم زيبايي شناسي جديدي مطرح شد كه برگرفته از الگوهاي كلاسيك و ملاحظات مجرد سبك شناسي نبود . بلكه ناشي از به نمايش گذاشتن سازه هاي جديدي بود كه با توجه به ملاحظات عمدتاًَ مهندسي و محاسباتي طراحي مي شدند .



پيشگامان طراحي مدرن مهندساني بيگانه با اصول طراحي معماري بودند كه خواسته يا ناخواسته مصالح جديد و رفتار سازه اي آنها را ازنظر زيبايي شناسي ارزش گذاري مي كردند . حس و سليقه جديد زيبايي شناسي كه به تدريج با ديدن آثاري همچون برج ايفل و نمايشگاه بزرگ لندن (قصربلورين ) به وجود آمد ، در شكل گيري معماريهاي ساختماني – سازه اي مثل آثار لودويگ . ميس وندرروهه ، آگوست پره .ريچارد . ب.فولر، لوئيجي نروي ، فري اتوومعماران هاي تك مؤثر بود . زيبايي شناسي مصالح جديد به معني كشف قابليتهاي بياني و شكلي موادي چون آهن و بتن بود كه خصوصياتي متفاوت با مصالح سازه اي سنتي همچون آجر ، سنگ و چوب داشتند دربين مصالح جديد ، آهن يا فولاد بيشترين تأثير را برزندگي معاصر داشتند . پيدايش آسمانخراشها (مكتب شيكاگو )‌نمايشگاه هاي بزرگ ،سوله ها و آشيانه هاي زيپلن كه پيشگامان معماري صنعتي و هاي تك بودند وازهمه مهم تر راه آهن ، لوكوموتيو ، كشتيهاي بزرگ و همه ماشين آلات و صنايع سنگين مديون پيشرفتهاي به دست آمده در زمينۀ تكنولوژي توليد آهن و فولاد هستند . تكنولوژي توليد فولاد از يك سو و علم محاسبه سازه هاي فلزي از سوي ديگر با ساخت پلهاي فلزي دراواخر قرن هجدهم و قرن نوزدهم گره خورده است . بنابراين مطالعۀ تاريخچه پلهاي فلزي علاوه بر شناخت يكي از عناصر مهم و مؤثر در پيشرفت تمدن ، مقدمه آشنايي با اصول طراحي مهندسي و زيبا شناسي مدرن است . پلهاي فلزي دركنار راه آهن شمايل شناخته شده عصر صنعت اند وباهم رابطه اي تنگاتنگ دارند .تكنولوژي پلهاي فلزي با امكان توليد آهن درمقياس بزرگ مرتبط است .آهن از دوران ما قبل تاريخ شناخته شده بود ولي استفاده از آن درمعماري محدود به عناصر فرعي ساختمان يا سازه اي بود . در گذشته كشهاي تقويتي سازه هاي طاقي يا مهارهاي كمربند شكل براي كنترل نيروي رانش گنبدها از آهن ساخته مي شدند .مردم از چوب و زغال چوب به عنوان سوخت اصلي استفاده مي كردند و ب وسيله آنها سنگ آهن را حرارت مي دادند و به ميزان كمي آهن استخراج مي كردند .



دراواخر قرن هفدهم جنگلهاي انگلستان به ميزان قابل توجهي كاهش يافتند و مردم به استفاده از زغال سنگ روي آوردند درسال 1709 ابراهام داربي. كوره اي سنتي براي توليد آهن درمنطقه كلبروك ديل اجاره كرد و به توليد مشغول شد . داربي پي برده بود كه توليد آهن با زغال چوب مقرون به صرفه نيست . بنابراين به تجربه با زغال سنگ پرداخت . او درسال 1740 با استفاده از زغال ((كك)) (كه نوعي زغال سنگ پالايش شده است ) آهن توليد كرد كه به صورت شمش در مي آمد . اين نوع چدن بسيار مرغوب بود كه نبايد با چدن نامرغوبي كه امروزه در ريخته گري به كارمي رود اشتباه شود . اولين استفاده داربي از چدن ساخت ابزار آلات بود ولي با اختراع راه آهن در سال 1776 و لوكوموتيو در سال1801 چدن بيشترين استفاده را دراين صنعت جديد يافت . اولين بارريلهاي آهني ( به عنوان جايگزين ريلهاي چوبي ) درحمل گاريهاي استخراج زغال سنگ از معادن استفاده شدند .اولين با ر از چدن به عنوان مصالح اصلي سازه ا ي و ساختماني در پلي بر رودخانه سورن درسالهاي 1775-1779 استفاده شد (تصوير1) سازنده اين پل نوه آبراهام داربي بود . پل سورن دهانه اي طاقي به طول 30 متر و ارتفاعي معادل 15 متر دارد و با 5 قوس چدني موازي نگهداري مي شود . هريك از قوسها متشكل از 2 تكه مشابه نيم هلالي است كه د كارگاه كلبروكديل درون قالبهاي ماسه اي در هواي آزاد ريخته و با كشتي به محل حمل شدند . پيچ و پرچ دراين پل به كار نرفته و پل چدني همچون مجسمه اي يكپارچه تصور شده است كه تنها به دليل لزوم حمل و نقل در چند قطعۀ پيش ساخته تهيه شده ودر محل برپا شده است . درساخت پل زيبايي شناسي خاص مطرح نبوده است و حتي قابليتهاي شكلي زيبا شناسي آهن نيز برجسته نشده اند . دراين دوره هنوز آهن و قابليتها سازه اي برجسته آن مقاومت در مقابل نيروي كشش فشار و شكل پذيري ، شناخته نشده بود و نوعي سنگ قابل ريخته گري تصور مي شد . در اواخر قرن هجدهم پلهايي ساخته شدند كه در آنها از چدن به مثابه مصالحي مقاوم در مقابل نيروي فشاري استفاده شده است . رولاند باردن درسال 1796 پلي روي رودخانه ور ساخت . اين پل دهانه اي به طول 72 متر داشت و از 6 قوس كنارهم تشكيل شده بود هر قوس 125 پانل مجوف و سبك چدني داشت كه به شكل سنگهاي طاقي سنتي ذوزنقه اي شكل بودند قوسهاي پل از كنار هم چيدن و به هم متصل كردن پانلهاي چدني به سبك طاقهاي رومن به وجود مي آمدند (تصوير2) گفته مي شود كه طرح اصلي اين پل متعلق به نويسندۀمشهور آمريكايي توماس پين است كه براي تحقق ايدۀ خود به انگلستان آمد و چند تجربه ناموفق درساخت پل وضعيت اقتصادي او را متزلزل كرد . ايده او به وسيله باردن كه همه افتخارات ابداع پل را به خود اختصاص داد . تكميل شد . همزمان با ساخت و ساز پل .درمعماري نيز استفاده هاي جدي تري از آهن مطرح شد همفري رپتون درسال 1808 براي قصر پادشاه در برايتن قفسي بزرگ براي پرندگان ساخت كه يكپارچه از چدن بود ( تصوير 3) . جان نش معمار معروف انگليسي در سالهاي 1818-1821 قصر برايتن را به سبك هندي ساخت كه در آن گنبدي بزرگ با قاب چدني قرار داشت (تصوير4) .اولين استفاده نسبتاًَ مناسب از چدن در تئاتر فرانسه در پاريس درسال 1786 توسط ويكتورلوئيس صورت گرفت . دراينجا به دليل خط آتش سوزي كه بلاي اصلي بناهاي عمومي آن زمان محسوب مي شد ، به جاي خرپاي چوبي از سازۀ چدني براي نگهداري شيرواني بام استفاده شد (تصوير5) .آهن از نظر رفتار سازه اي قرابت بيشتري با چوب دارد تا با سنگ ، و شكل قوس سنگي است . خرپاي چدني دراين دوره تنها بر پايه شم مهندسي و تجربه سازندگان طراحي و ساخته مي شد چون هنوز روشهاي محاسبه سازه هاي خر پايي اختراع نشده بودند . پل دزار در پاريس جزو اولين پلهايي است كه درآن چدن با توجه به روش ساخت سازه هايي چوبي به كارر فته است . اين پل در سال 1803 به وسيله لاكرواز ديون ساخته شد (تصوير 6). يكي ديگر از ابداعات قابل توجه در زمينه طراحي پل در پل كروسل كار پلانسه است كه متأسفانه در سال 1839 از بين رفت ودرسال 1925 سازه جديدي جايگزين آن شد . اين پل عرض رودخانه را با سه دهانه 48 متري پوشانده بود . در ساخت پل كروسل از قطعات لوله اي چدني كه بين آنها عناصر گوه شكلي كه حالت قوس سنگي را به وجود مي آورند . استفاده شده بود . پلانسه براي كاهش وزن پل و جبران خشكي چدن و مقاومت كم آن نسبت به فولاد درمقابل نيروهاي كششي درداخل لوله ها تخته هاي قيراندود كاج وارد كرد . مهندسان قرن نوزدهم به تدريج از قيد كليشه هاي سازه هاي چوبي يا بنايي رها شدند و طرحهاي جديدي را تجربه كردند كه خواص فوق العاده آهن از نظر مقاومت در مقابل نيروهاي كششي و فشاري را ارزش گذاري كرد . پل معلق فلزي يك گام مهم دراين مسير است كه تأثير آن دردوره معاصر درهمه سازه هاي كابلي و پارچه اي (هاي تك ) ديده مي شود . تكنولوژي پل معلق مديون سه عامل مجزا و مستقل ازهم است : علم مكانيك دانش مهندسي ساختمان و روشهاي سنتي . هرگز در طول تارخ اين سه عامل به اندازه قرن نوزدهم به هم نزديك نشدند . دراين دوره مهندسان . صنعتگران و دانشمندان با يكديگر همكاري تنگاتنگ داشتند و هر يك از عملكرد ديگري در پيشبرد كارخود استفاده مي كردند . از قرن هفدهم دانشمندان مكانيك در پي حل مسئله ايستايي زنجير آويخته بودند . اين نوع مطالعات مكانيكي و مسئله قوسها و تيرها صرفاًَ كنجكاوي دانشمندانه بودند و ربطي به كاربري آنها در صنعت نداشتند . تنها از نيمه قرن هجدهم بودكه از دانش مكانيك در ساختمان سازي استفاده شد و علوم استاتيك و محاسبه ساختمان از رشته مكانيك مشتق شدند . خواص زنجير آويخته از دير باز به طور تجربي شناخته شده بود . مهندسان دوره رنسانس مي دانستند قوسي كه به شكل يك زنجير آويخته معكوس باشد . مقاوم تر از قوسهاي نيم دايره است . امروزه مي دانيم معكوس فرم زنجير آويخته شكل ايده آل يك قوس است ، زيرا نيروها در راستاي خمش قوس به پايه ها منتقل مي شوند واين همان منحني پوسته مقاوم تخم مرغ است . درقرن هفدهم لايبنتيس و ائولر مطالعات مفصلي در مورد ايستايي زنجير آويخته انجام داده بودند . ولي مطالعات بيكمن درسالهاي 1614 و 1615 ميلادي ازنظر ساختماني قابل توجه تر است . او براي اولين با ربراي توضيح ايستايي زنجير آويخته به مثال پل معلق روي آورد . پلي كه وزن زنجير آن به طور فرضي صفر درنظر گرفته شده و فقط بار گذاري عمودي در فواصل معيني از آن صورت مي گرفت . از دوران قبل از تاريخ پلهاي معلق چوبي با استفاده ازتنه درختان وريسمانهاي گياهي رواج داشتند . يكي از متفكران دوره رنسانس به نام ورانيوس (1551-1617 ) يك طرح ابتدايي براي پل معلق چوبي با استفاده اززنجيرهاي آهني ارائه داده بود ولي تا اواخر قرن هجدهم پروژه مشابهي اجرا نشد . اولين پل معلق فلزي درانگلستان روي رودخانه نزديك TeeS نزديك دارلينگتن ساخته شد . مبتكر اين پل وينچ بود . پل ازدو رديف آهني چكشي تشكيل شده بود كه روي آنها تخته هاي چوبي به طور عرضي قرار گرفته بودند .پل معلق شبيه به پلهاي امروزي با كف مسطح صلب (عرشه ) و كشهاي عمودي متصل به كابلهاي آويخته به فينلي منسوب است . او در اواخر قرن هجدهم چند نمونه ازاين پلها را در آمريكا ساخت و در سال 1808 اختراع خودرا به ثبت رساند . چند سال پس از فينلي درانگلستان نيز كاپيتان نيروي دريايي به نام براون ازهمين ايده براي ايجاد پلي روي رودخانه تويد استفاده كرد ( 1813 ميلادي ) كف پل با 12 رشته زنجير كه هركدام از حلقه هايي به قطر 5 سانتي متر تشكيل شده بودند نگه داشته مي شد . دهانه پل 91 متر بود ( تصوير7). به تدريج درانگلستان و اروپا ساخت پل معلق كه روش مناسب تري براي استفاده از آهن بود رواج يافت . تلفورد بين سالهاي 1819 و 1826 پل معلقي روي رودخانه مناي سنتريتس ساخت كه بزرگ ترين دهانه را تا آن زمان داشت . (177 متر) اين پل معلق بر دانشمند علم مكانيك ناويه كه تئوري پل معلق را تدوين مي كرد تأثير گذاشت . اين پل كه فاقد عناصر سخت كننده تقويتي بود ، كمي پس از ساخت در طوفان سخت صدمه ديد و حدود يك متر نشست كرد . يك سال پس از ساخت . اين پل مرمت و تقويت شد (تصوير 8) سرنوشت بسياري از پلهاي معلق شبيه پل تلفورد بود . درسال 1850 پل بس شين درانگر ويران و باعث مرگ 226 سرباز شد . دوسال بعد گردباد بخش مهمي از پل رتس برنارد روي رودخانه ويلين را خراب كرد . پل اوهايودر نزديكي سينسيناتي درسال 1854 در اثر طوفان سقوط كرد . شوق اوليه درمورد پل معلق به بدبيني و يأس تبديل شد و دراروپا و انگلستان ساخت آن موقتاًَ منسوخ شد . در آمريكا پل معلق همچنان رواج داشت و همين باعث شد تكنولوژي آن به سرعت پيشرفت كند و معايب آن نيز رفع شوند . به زودي كابلها ي بهتر ، اتصالات مطمئن تر و قابل بازرسي ، منظم كننده هاي تنش و امكانات جديدي ابداع شدند كه امكان ساختن پلهاي معلق مطمئن و بزرگ را فراهم كردند . پيش تاز ساخت پلهاي معلق مهاجر آلماني به نام ربلينگ بود كه در پلي تكنيك برلن تحصيل كرده بود . اومخترع كابل با استفاده ازتعداد زيادي سيم فلزي موازي به هم بسته شده است . البته كابلهاي امروزي نيز از تعداد زيادي رشته هاي فلزي به وجودمي آيند با اين تفاوت كه به هم بافته مي شوند ربلينگ درسال 1867 پل بروكلين رادرنيويورك طراحي كرد ساختمان اين پل درسال 1883 يعني 6 سال پيش از شاهكار ديگر سازه هاي فلزي. يعني برج ايفل پايان يافت . اين پل دو عرشه داشت ، سطح زير براي حركت لوكوموتيو و سطح بالا براي اتومبيل . اتصال دو عرشه پل توسط سازه هاي خر پايي تأمين شده بود . به اين صورت مجموعه دوعرشه وتيرهاي خر پايي جانبي مثلي يك پروفيل قوطي درابعاد بزرگ عمل مي كردند (تصوير 9) . دهانه مياني پل 488 مترودهانه هاي كناري هركدام 284 متر طول داشتند .مي توان ادعا كرد باساخت اين پل همه خصوصيات سازه اي و محاسباتي اصلي پل معلق كشف شده بود و پيشرفتهاي بعدي درجهت تكميل و بهبود تكنولوژي بودند .پل گلدن گيت در سال1937 با دهانه 1280 متري نمونه خوبي از تكميل فن آوري پل بروكلين است . طول اين پل 2800 متر و عرض آن 18 متر است ( تصوير10) اكنون به گذشته برمي گرديم و تحول پلهاي صلب را بررسي مي كنيم . يكي از عوامل مؤثر در پيشرفت تكنولوژي پل راه آهن بود . نياز به پلهاي مقاوم تر موجب ابداع روشهاي تازه شد . اين روشها بيشتر متكي بر شم مهندسي مبتكران آنها بود تا به روشهاي محاسبه دقيق كه در آن زمان هنوز ابداع نشده بودند . پيشرفتهاي قرن نوزدهم در زمينه روشهاي محاسبه سازه هاي فلزي تا حد زيادي مديون تكنولوژي لوكوموتيو و راه آهن است . يكي ازنمونه هاي برجسته گفتگو بين مهندسان و دانشمندان علم محاسبه را مي توان در پلي روي رودخانه كانوي يافت . اين پل را سال 1845 استفانسن براي خط آهن ((لندن – چستر-هالي هد)) ساخت . اين پل مقطع و شكلي همانند پروفيل قوطي ودوديواره كف و سقف صلب ويك دهانه داشت (تصوير11). درسالهاي 1844 و 1850 استفانسن پل مهم تري روي رودخانه مناي به نام بريتانيا ساخت . اين پل از دولوله با مقطع قوطي . هر كدام به عرض 4/4 و ارتفاع 9 متر به وجود آمده بود و درهر كدام يكي از دوخط راه آهن حركت مي كردند . براي دستيابي به طرح نهايي پل . از همكاري دانشمند علم مكانيك كلاپيرون و مطالعات تجربي مفصل برنمونه هاي مقياس 6/1 استفاده شد . مدل ايستايي پل استفانسن تير پيوسته با تكيه گاه بيش از حد لازم بود (هاپيراستاتيك ) كلا پيرون محاسبه پل را با استفاده از قاعده سه ممان كه خود مخترع آن بود حل كرد و فيربيرن دستيار استفانسن . كه مهندس كشتي و متخصص و سازه هاي فلزي داراي بدنه وكف بود . نيز مسائل فني اجرايي پل را به عهده گرفت (تصوير12). دراواخر قرن نوزدهم علم مكانيك سازه اي با تئوريهاي كولمن ، مهر ، ريتر و كاستيليانو به پختگي كامل رسيد و مهندساني كه دوش به دوش دانشمندان محاسبات فني ساخت پلهاي فلزي را تكميل مي كردند سازه هايي نو ، جسورانه و عظيم ساختند . اين دانشمندان درطول قرن نوزدهم روي محاسبه سازه هاي خر پاي فلزي خصوصاًَ ازطريق رياضي و ترسيمي كار مي كردند . ازنمونه هاي مهمي كه با استفاده از روشهاي محاسبه سازه هاي خر پايي به وجود آمدند مي توان به پل عظيم فيرث فورث اثر بيكر و فاولر اشاره كرد . يك پل شناخته شده ديگر ماريا پيا روي رودخانه دورو در شهر پرتو پرتغال اثر ايفل است كه بين سالهاي 1876 تا 1878 ساخته شد . طول پل 563 متر و بزرگ ترين دهانه آن 160 متر و عرض پل 6 متر و ارتفاع آن از سطح آب حدود 61 متر است (تصوير 13 ).يكي از دانشمنداني كه تأثير زيادي برتكنولوژي پل به جا گذاشت كارل كولمن است . اين مهندس آلماني درجواني (1849) از طرف دولت باواريا به آمريكا فرستاده شد تادر مورد پلهاي چوبي و فلزي آمريكا تحقيق كند . مطالعات او به ابداع روش ترسيمي محاسبه سازه هاي خر پايي انجاميد . ازاين پس پلهاي زيادي با استفاده از تيرهاي خر پايي موازي به وجود آمدند واين روش به گونه اي همچنان رواج دارد . پل راين در آلمان درنزديكي ماكساو نمونه خوبي به شمار مي آيد . دهانه هاي اين پل 117 و 175 متر هستند وازتيرهاي مرتفع موازي خر پايي تشكيل شده اند (تصوير 14).از مشتقات مهم پلهاي اين نوع پلهاي خرپايي بامقطع لنز (دوهلال روي هم قرار گرفته )هستند كه هدف از ساخت اين سازه توزيع هر چه بهتر نيروها درطول خر پا بود .يكي ازنمونه هاي ساده اين نوع درسال 1878 توسط دوگلاس طراحي شد در آلمان اين نوع پل را پاولي مي نامند كه منسوب به مهندس راه آهن آلماني فردريش آگوست من پاولي است . نخستين پل از اين نوع درسال 1857 روي پل ايزار در آلمان ساخته شد كه دهانه هايي به طول 53 متر داشت يكي از نمونه هاي عظيم پل پاولي درنزديكي پلي موث در سال 1859 ساخته شد كه به پل سلطنتي آلبرت مشهور است . هريك از دو دهانه پل عرضي معادل 139 متر دارند ( تصوير 15) . دردوره معاصر طراحي پل از انحصار مهندسان درآمد و معماران مشهوري نظير ون بركل.كالاتراوا ورنتسو پيانو نيز پلهايي طراحي كردند كه در آنها مسائل زيبايي شناسي . سازه اي و كاربردي توأماًَ مطرح شده اند . آنچه مسلم است نه تنها پلهاي امروزي بلكه معماري معاصر . مهندسي جديد و زيبايي شناسي مدرن . مديون مهندسان و دانشمندان قرون هجدهم و نوزدهم هستند كه با تلاش فراوان و به خصوص با كنجكاوي . ماجراجويي و اعتماد به نفس به ساخت سازه هايي غيرقابل تصور در زمان خود دست زدند .
 

آمیتیس19

عضو جدید
کاربر ممتاز
این یه پله که تو قلعه roovere روی یه خندق زدن
اما چون نمی خواستن توی ظاهر قلعه تغیییری ایجاد کنه توی آب قرارش دادن و اصلا از دور دیده نمیشه
چوب های این پل از جنسیه که در معرض آب ساکن پوسیده نمی شه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
پل غدیر اهواز

پل غدیر اهواز


پل غدیر هشتمین پل درون شهری اهواز است. سازه این پل که از نوع کابلی ترکه‌ای است و طول آن ۱۰۱۴ متر و عرض آن ۲۲ متر است. این پل منطقه امانیه و خیابان تخت سلیمان در غرب رود کارون را به خیابان زند در شرق این رودخانه متصل می‌کند.
پروژه احداث این پل در بهمن ماه ۱۳۸۴ آغاز و در اسفند ۱۳۹۰ به پایان رسید. هزینه ساخت این پل ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

پل هشتم اهواز با نمایی زیبا و متفاوت در شب‌های کارون، در کنار پل “سفید” و دیگر پل‌های اهواز، به نمادی جدید برای این کلان‌شهر تبدیل شده است.

پایه‌های این پل که توسط کابل‌هایی بلند عرشه را بر فراز کارون نگه داشته‌اند، اکنون در تاریکی شب‌های اهواز می‌درخشند.
پل هشتم اهواز (پل غدیر) یک هزار و ۱۴ متر طول دارد و عرض این پل در محل ورودی ها ۶/۲۰ متر است و در وسط پل عرض آن یک متر افزایش می‌یابد.
این پل خیابان “زند” در شرق رودخانه کارون را به خیابان “تخت سلیمان” در غرب این رودخانه متصل می‌کند. پایلون‌های این پل ۸۱ متر از سطح آب فاصله دارند و عرشه آن هم با ۱۵۸ شمع به قطر ۱۵۰ متر و عمق حدود ۳۵ متر بر روی رودخانه قرار گرفته است.

در دو طرف پل ۳۲ کابل وجود دارد که مجموع طول این کابل‌ها ۱۷۰ کیلومتر است.































 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
* 10 پل بلند دنیا (2) *




5. پل - The Grate Belt Fixed Link - دانمارک





مشخصات:

نوع حمل : وسایل نقلیه موتوری
طراح: Dissing Weitling
نوع طرح:پل معلق
مواد سازنده:بتن و فولاد
طول تمام شده:22.277 فوت (6.790 متر)
عرض:102 فوت (31 متر)
ارتفاع:833 فوت (254 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:5.328.19 فوت (1.624 متر)
ترخیص کالا از گمرگ:213 فوت (65 متر)
تعداد پایه های در آب:19
سال افتتاح:14 ژوئن 1998


پل کمربند بزرگ لینک ،بالاترین پل در اروپا است و به نیوزلند متصل می شود که سراسر پل بر فراز جزایر دانمارک عبورمی کنداین پل از نوع جاده ای تعلیق با ارتفاع 245 متر در سال 1998 ساخته شد.عبارت"پل کمربند بزرگ" معمولا به پل ه معلق اشاره دارد برای همین با اشن پیش فرض همه این ِزگی ها در لینک پل در نظر گرفته می شود.از ویژگی های دیگر این پل عنوان دومین طولانی ترین دهانه پل در جهان با 1.6 طول کیلومتر است.این پل که در رتبه پنجم طولانی ترین پل جهان جای دارد با ساخت و ساز خود توانست موقعیت پل سازس را در منطه بهبود و ساخت دیگر پل های اصلی را هموار کند.این پل عظیم با هزینه ساخت 21.4 میلیارد کرون نمایانگر ساخت و ساز های عظیم با صرف هزینه کم خواهد بود!



4.پل Stonecutters – هنگ کنگ






مشخصات:

نوع حمل: دو خط سه راهه بزرگراه
محل قرار گیری: جزیره یی Tsing و سنگ تراشها جزیره
طراح: Dissing Weitling، برنده مسابقه طراحی
طراحی و مهندسی: پیام های جدید ARUP
نوع طرح:پل کابلی
طول تمام شده:5.236 فوت(1.596 متر)
ارتفاع:978 فوت(298 متر)
ترخیص کالا از گمرک:3.340 فوت(1.0018 متر)
شروع ساخت و ساز:آپریل 2004
پایان ساخت و ساز:7 آپریل 2009
عوارض:مجانی
سال افتتاح:20 دسامبر 2009

پل " Stonecuetters " یا همان (سنگ تراش) ،یک نوع پل معلق سطح بالا که در دهانه کانال آزاد هنگ کنگ قرار دارد.این پل با ارتفاع 298 متر چهارمین پل بلند جهان است.ساخت وساز آن در 27 آوریل سال 2004 توسط "چونگ هیتاچی " با سرمایه گذاری مشترک با هزینه 2.76 میلیارد دلار آغاز ودر 20 دسامبر 2009 افتتاح شد.این پل بخشی از 8 مسیرهای بسیار اتصال از هنگ کنگ به شمار می رود.


3. پل Akashi Kaikyo- ژاپن





مشخصات:

محل قرار گیری: Awaji جزیره، کوبه
طول تمام شده:3.911 متر
ارتفاع:66 متر
سال افتتاح:5 آپریل 1998
شرکت معماری: هونشو Shikoku پل مجاز

پل " Akashi Kadikyo " در ژاپن با لقب " پل مروارید " نیز شناخته شده است.این پل جزو طولانی ترین پل های جهان با 6532 فوت (1991 متر ) طول و 298.3 متر ارتفاع مقام سوم بلندترین پل جهان را به خود اختصاص داده است.



2. پل Sutong Yantze River Bridge – چین





مشخصات:

نوع حمل:بزرگراه
محل قرار گیری: Nantong / Changshu، جیانگ سو، چین
نوع طرح:پل کابلی
طول تمام شده:26.923 فوت (8.206 متر)
ارتفاع:2.570 فوت (1.088 متر)
اندازه طولانی ترین دهانه:3.570 فوت(1.088 متر)
سال افتتاح:25 می 2008


این پل کابلی ،اتصال دهانه یانگ تسه و شهر چانگشو در استان جیانگ سو در چین است.مختصات این پل با 3570 فوت (1088 متر) طول دهانه ،980 فوت (300 متر ) اندازه دو دهانه جانبی ،دو برجل به ارتفاع 1004 فوت (306 متر )،طول تمام شده 26.923 فوت (8206 متر )،در جایگاه دومین پل بلند جهان قرار دارد.ساخت و ساز این پل در ماه ژوئن سال 2003 آغاز شد و در ژوئن سال 2007 به پایان رسید.در 25 ماه مه سال 2008 به ترافیک و در تاریخ 30 ژوئن سال 2008 به طور رسیم افتتاح شد.هزینه ساخت آن در حردو 1.7 میلیارد دلار آمریکایی تخمیز زده شده است.


1. پل راه آهن Millau-فرانسه

مشخصات:
نوع حمل:4 خط راهداری
محل قرارگیری: Millau-Creissels، فرانسه
معماران: میشل Virlogeux، نورمن فاستر
نوع طرح:پل کابلی
طول تمام شده:2460 متر
عرض:32.05 متر
ارتفاع:343 متر (حداکثر ارتفاع آسمان خراش از زمین)
اندازه طولانی ترین دهانه:342 متر
اندازه پایه ها:240 متر در 342 متر
ترخیص کالا از گمرک:890 فوت(270 متر)
شروع ساخت و ساز:16 اکتبر 2001
برآورد هزینه:394.000.000 میلیارد یورو
سال افتتاح:16 دسامبر 2004


پل " Millau" بلندترین پل جهان،از نوع پل های کابلی،که بر روی دهانه دره تام کشیده شده است در جنوب فرانسه قرار دارد.این پل با ارتفاع چشمگیر 1152 فوت (343.0متر) کمی کوتاهتر از ساختمان " امپایر استیت" و بلند تر از برج ایفل نختین جایگاه در پل های بلند دنیا را داراست.این ساختار عظیم نشان برجسته جغرافیایی ملی است.هزینه ساخت و ساز حدود 400 میلیون یورو بوده و آن را رسما در تاریخ 16 دسامبر سال 2004 افتتاح کردند.این پل در سال 2006 موفق به کسب جایزه " IABSE" به عنوان برترین ساختار شد.



منبع:http://www.weirdlyodd.com/10-tallest-bridges-in-the-world/
and some more informations of vikipedia
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام کارت خیلی خوبه من همیشه می خواستم طراحی پل داشته باشم برای پایان نامه ام هم نذاشتند میشه کمکم کنی

سلام دوست گرامی.یک لینک براتون می گذارم که اطلاعات کلیدی و مهمی در مورد "پل ها " وجود داره که به صورت تخصصی بهش پرداخته شده.امیدوارم شما و سایر دوستان عزیز استفاده کنند.:gol:

http://hfarahani48.blogfa.com/cat-56.aspx
http://hfarahani48.blogfa.com/cat-272.aspx

این هم لینک دانلود یک مقاله معتبر که به زبان انگلیسی هست:

http://www.civilbook.ir/p162
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

پل کابلی مارگارت هانت هیل (Margaret Hunt Hill Bridge)





مشخصات:

نوع حمل:6 خط بزرگراه برای اتصال بلوار سینگلتون به آزادراه راجرز
محل عبور:رودخانه ترینیتی
محل قرار گیری:دالاس، تگزاس
طراح:سانتیاگو کالاتراوا
نوع طرح:پل کابلی
ارتفاع:400 فوت مرکزی طاق تیر
اندازه طولانی ترین دهانه:1200 فوت
سال افتتاح:مارس 29


پل کابلی "مارگارت هانت هیل"، که با نام پل پرتوها نیز شناخته می شود، در شهر دالاسِ ایالت تکزاس آمریکا قرار دارد. این پل به وسیله معمار والنسین و مهندس سازه سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده است. ساخت این پل در بهار سال 2007 با تولید فولاد مورد نیاز این پروژه توسط کارخانه ایتالیایی آغاز شد. این کارخانه فولاد مورد نیاز برای ساخت استادیوم آتن را نیز تولید کرده است. سازه اصلی این پل قوسی است فولادی با ارتفاع بیش از 122 متر که در حقیقت تکیه گاه اصلی این سازه می باشد. این قوس فولادی به وسیله 58 رشته کابل به عرشه پل متصل شده است. طول کل عرشه پل برابر 570 متر و عرشه اصلی به طول 365 متر است. تلاشهای عرشه اصلی به وسیله سیستم کابلی سازه تحمل می شود. همچنین تکیه گاه هایی با قطر بیش از 5 متر، از 25 قسمت انفرادی با بیش از 9000 کیلوگرم بولت و 450 تن بتن پشتیبانی می کنند.
این پل در تاریخ 29 مارس 2012 به بهره برداری رسید.






تکمیل قوس فولادی پل در تاریخ 14 جولای سال 2010





منبع:http://mahmoodimr.com/blog/?p=327#more-327
and some more informations of vikipedia

 

پیوست ها

  • pictures.zip
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
[SUB]تصاویر یک پل متحرک و یک شاهکار مهندسی
[/SUB]

[SUB]این پل که در هلند واقع شده ، برای بالا بردن قسمتی از پل به منظور عبور کشتی ها از یک بازوی مکانیکی بسیار قوی استفاده می کند .
[/SUB]
[SUB]
[/SUB]
[SUB]
[/SUB]
[SUB]منبع : آلاچیق


[/SUB]
 

پیوست ها

  • pic.zip
    312.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاهکاری مهندسی درپلسازی




دو طرف پل 160میلیون دلاری سد هوور، در ارتفاع 900 پایی از سطح رود بزرگ کلورادو، اینچ به اینچ به یکدیگر نزدیک می شوند.

این پل حامل قسمتی از جادۀ اصلی شماره 93 ایالات متحده است که گرد نۀ جادۀ قدیمی در اطراف و بالای دیوارۀ سد را پشت سر می گذارد.


بعد از اتمام، این پل پیوندی بین ایالات نوادا و آریزونا خواهد بود.







در یک شاهکار برجستۀ مهندسی، دو کمان بتنی عظیم جاده را نگه میدارند که از دل صخره ها بیرون زده اند.
این کمانها تشکیل شده اند از 53 تکۀ جداگانه هر یک به طول 24 پا که در کارگاه پل، قالب ریزی و به سیلۀ بالابر تسمه ای (متصل به تیرک های فلزی موقت) بالا کشیده شده اند. در نهایت این کمانها بیش از 1000 پا طول خواهند داشت.
در حال حاضر این سازه شبیه به یک پل معلق معمولی به نظر می رسد. اما با کامل شدن کمانها، کابلهای نگهدارنده در دو طرف برداشته خواهند شد سپس ستونهای عمودی برای نگهداری جاده بر روی کمانها ساخته می شوند.





این پل به عنوان گذرگاه سد هوور شناخته شده، اگر چه عنوان رسمی آن پل یادبود مایک اُ کالگان- پت تیلمن است (یکی از فرمانداران بنیانگذار ایالت نوادا- فوتبالیسی از اهالی آریزونا که در افغانستان کشته شد). ساخت پل از سال 2005 آغاز شده و سال آینده به پایان می رسد. پیش بینی می شود روزانه 17000 خودرو سواری و کامیون از روی آن عبور کنند.
ساخت سد در سال 1931 آغاز شده بود و بتن مصرفی آن برای ساختن جاده ای بین نیویورک و سان فرانسیسکو کفایت می کرد.







مسافت دریاچۀ تشکیل شده (دریاچه مید)، 110 مایل می باشد و مدت 6 سال طول کشید تا پر شود.
جاده اصلی همزمان با این سد مشهور در سال 1936 گشوده شد.
یک توضیح اضافی : بالاترین نقطه روی نوار سفید دریاچۀ مید، سطح آب قدیمی دریاچه قبل از خشکسالی و پیدایش منطقۀ لاس وگاس می باشد.
این خط بیش از 100 پا ، بالا تر از سطح آب کنونی است.





 

alice

عضو جدید
پل چند منظوره

پل چند منظوره

پل چند منظوره توسط
LAURENT SAINT VAL

در آمستردام پس از آتش سوزی های ویرانگر سال های 1421 و 1452، ساخت وساز با چوب ممنوع شد.در سال 1669، ساخت و ساز های چوبی به طور کامل ممنوع شد و تنها دو نمونه ساختمان چوبی برجای ماندند.
معمار در ساخت این پل از متریال چوب استفاده کرده ،دلیل استفاده از چوب ویژگی پایداری، انعطاف پذیری، سازگاری نسبت به مواد دیگر، بهره وری و بالاخره زیبایی آن است
بنابراین امروزه هر پروژه ای بخصوص در آمستردام نمی تواند استفاده از چوب را به عنوان ساختار وزینت جدید نادیده بگیرد.
باوجود اینکه متریال طبیعی ،م تریال غالب پروژه است ولی از متریال های استیل و آلومینیوم نیز در این پروژه استفاده شده است .
که فلزهایی با ساختار سبک هستند.
استفاده از پنجره های شیشه ای بزرگ باعث ورودنور و همچنین دید زیبا به منظر وفضای بیرون شده است ومورد جالب دیگر در این پروژه در نظر گرفتن مسیری برای دوچرخه سواران است.
عکس ها در فایل ضمیمه

مشاهده پیوست عکس های پل.zip
 

پیوست ها

  • 24.jpg
    24.jpg
    19.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 23.jpg
    23.jpg
    34.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود کتاب فارسی مبانی بنیادی پلهای بتنی


تالیف و ترجمه سید محمود حسینی
موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد-گروه سازه
بخش عمران دانشکده مهندسی فردوسی مشهدسال
1371به حجم 3.22 مگابایت
در فرمت پی دی اف (pdf) در 400 صفحه

دانلود

 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیش فرض پل دی اس اس اچ؛ واصلی تنفسی در بازگرداندن شهر به حیات

پیش فرض پل دی اس اس اچ؛ واصلی تنفسی در بازگرداندن شهر به حیات

پل دی اس اس اچ توسط سنزپونت در مونتریال کانادا طراحی شده و در قامت اتصال دهنده ی یک ساختمان به ساختمان دیگر نمود یافته است.طرح پیشنهادی برای اجرا یک سازه ی کششی انعطاف پذیر, به منظور پخشایش فشارهای بیشتر بر نقاط مختلف این طرح می باشد. یک دگر ریختی تکنولوژیکی پویا که می تواند به عابران پل پاسخگو باشد و به یک عنصر زنده برای کاربرانش تبدیل شود. پل از یک پوسته ی کشند پذیر که با پنل های خورشیدی تاشو فتووالتائیک انرژی را از خورشید در راستای تولید و تهیه ی الکتریسیته از یک انرژی پایدار و تمیز دریافت کرده, پوشانده شده است.




این رویکرد نه یک فضای سبز صرف بلکه یک پل خود پایدار را می سازد. ایده ی طراحی گیاهانی را که موجب تصفیه ی هوا شده و آلودگی شهر را با اکسیژن خالص دگرگون ساخته, در بر می گیرد. چنانکه گیاهان و غشای قابل تنفس, یک محیط سبزتر و یک تونل عابر پیاده ی تمیز را ارائه کرده است. تکنولوژی ال ای دی خطی سازه ی پل را در شب روشن می کند. و موجب تولید یک فضای هنری با لامپ های کم مصرف شده است. این گونه طراحی مؤکد فرم های سیال و ارگانیک است و نتیجتاً حس متفاوتی را ایجاد می کند.










 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی پل بک درودا

طراحی پل بک درودا

[SUB][SUP]پل بک درودا توسط معمار معروف سانتیاگو کالاتراوا طراحی گردیده است.
[/SUP][/SUB][SUB][SUP]شورای شهر بخش شمالی بارسلونا چیزی بسیار بیشتر از طراحی یک پل ساده را در نظر داشتند. آنها شمایلی می خواستند که روح زندگی جدیدی در دو منطقه کمتر شناخته شده و بازدید شده بدمد و منعکس کننده ابتکار جدید بلند پروازانه آنها باشد.این پل جاده های فلیپ 2 و بک درودا را به هم متصل می کند که بصورت موازی با راه آهن قرار دارند.
این پل متشکل است از جاده ای در وسط که از هر دو طرف به پیاده روهای مخصوص عابران محدود شده است. در حالی که روش ساده تر می توانست با هزینه کمتری صورت گیرد ، طراحی کالاتراوا شامل جزئیات و نمایشی از ساختاری زیبا برای ایجاد فضای تجربه است.




کالاتراوا می گوید : "در طراحی یک پل، نوعی زیباشناسی خاصی بکار می رود، و من احساس می کنم ادغام فناوری و زیبایی شناسی شایسته توجه ویژه است "


با در نظر گرفتن این اصل به عنوان اصل محوری، المان های ساختاری یک پل به شکل مثلهایی تعریف می شوند دو کمان فلزی عمودی به بالا کشیده شده و جاده وسطی را تشکیل می دهد.

کابلهای فلزی آویزان شده از کمانها بخش ترافیکی وسایل نقلیه عرشه پل را سرپا نگه می دارند. کمانهای عمودی توسط کمانهای کج شده ای که در نوک به هم رسیده اند و در میانه پل پهنایشان بزرگتر شده است محکم شده اند . مشخصات و موقعیت ساختار نشان دهنده بر نیروهای وارد بر آن است..

کاهش تدریجی نمایه در بالای کمان ها و عریض شدن آن در پایه بدیهی است. یک تعادل فضایی جرم منحصر به فرد و از درجه اعتبار ساقط با موقعیت دهی ساختار در پیرامونی بدست می آید و فضای بدون توقفی در بالای عرشه جاده به دست می دهد. حساسیت بین مناظر و پل با محدود کردن ارتفاع کمانهای مرتبط با ساختمان های محلی، تضمین شده است.












[/SUP][/SUB]
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلی در پاریس

استودیو AZC در طرح این پل شناور سعی کرده بااستفاده از سه تیوب بزرگ دهانه‌ای ۹۴متری روی پل بزند. هر تیوب در واقع قطری به اندازه ۳۰ متر را دربرگرفته و در میان قوس تیوب پرشده با هوای فشرده،پهنه‌ی توری ارتجاعی قرار داده. یک تعلیق هیجان انگیز و رعب‌آور.
سازه‌های متکی بر هوا ظرفیت‌های زیادیدارند که هنوز درست به ظهور و بروز نرسیده اند .
www.yanondesign.com ) :منبع )


.

.

.
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلی در شهر ماربور اسلوونی طراحی شده است که تا به حال چیزی مشابه آن طراحی نشده است! این پل با طول ۱۵۰ متر ظاهری موجداردارد و مخصوص عابرین پیاده است. اما هدف این پل تنها جابجایی نیست بلکه نشستن برروی آن و لذت بردن از طراحی زیبای آن نیز مد نظر قرار داده شده است .


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا