پلیمرهای طبیعی: (Gutta-Percha)

alireza685

عضو جدید
پلیمرهای طبیعی: (Gutta-Percha )

گوتا پرشا دسته ای از درخت های گرمسیری محلی جنوبی آسیا و شمالی استرلیا می باشد که از جنوب تایوان تا Malay Peninsula و از شرق تا جزایر Solomon<span style="" lang="FA"> ادامه دارد.همچنین از شیره این درspan>Percha. این در?ه از درخت گوتا. از لحاظ شیمیایی گوتا یک پلی ترپین است. یک پلیمر ایزوپرن. (ترانس-1و4-پلی ایزو پرن). کلمه گوتا پرشا از اسم گیاهی به نام Gutah Perca در مالایا گرفته شده است به معنی شیره Percha. این درخت 5 الی 30 متر طول دارد. و قطر تنه آن گاه به بیشتر از 1 متر می رسد. برگ های آن همیشه سبز هستند و به طور متناوب و یک در میان و یا به صورت مارپیچ چیده شده اند. این برگ ها ساده و کامل هستند و بین 8 تا 25 سانتی متر طول آن هاست و رنگ سبز براق ذکر شده گاهی اوقات به رنگ زرد یا سبز مایل به زرد دیده می شود. گل های آن در دسته های کوچک در میان ساقه تولید می شوند. هر گل دارای یک کاسبرگ سفید با 4 الی 7 گلبرگ تیز است. میوه آن تخم مرغی شکل و بین 3 تا 7 سانتی متر می باشد که شامل 1 الی4 دانه (هسته) می باشد. در اکثر گونه ها میوه این درخت قابل خوردن است.

موارد مصرف:
لاتکس بر روی محیط بی اثر و مرتجع( فنری)، و بنابر مقاومت دی الکتریکی بسیار بالا عایق الکتریکی خوبی می باشد. چوب بسیاری از گونه ها نیز با ارزشند. اگرچه جمعیت محلی مالیایی در حدود 1 قرن از گوتا برای کارهای مختلف استفاده کرد ولی مخترعان غربی مشخصات و خواص گوتا را به طور کامل تر در سال 1842 میلادی کشف کردند.
اگر بگذاریم این مایع تبخیر شود و در زیر نور خورشید ببندد( لخته شود) لاتکسی تولید می کند که می تواند در آب داغ نرم و قابل انعطاف شود بدون اینکه شکننده شود؛ بر خلاف رابرهای غیر ولکانیزه که در حال حاضر استفاده می شود.
در سال 1845 سیم های تلگراف توسط گوتا پرشا که در بریتانیای کبیر در حال ساخت بود ایزوله شد. گوتا همچنین به عنوان ماده عایق کاری برای بعضی از کابل های تلگراف زیر آب به کار رفت که کابل های تلگراف موجود در اقیانوس اطلس جزء اولین آن ها بود. دلیل انتخاب گوتا برای این امر این بود که مورد هجوم موجودات دریایی قرار نمی گرفت و مشکل موجودات دریایی و حمله آن ها مسئله ای بود که سابق بر این کابل های زیر آب را غیر فعال می کرد.
در اواسط قرن نوزدهم به طور قابل ملاحظه ای از گوتا پرشا برای ساخت مبلمان و اثاثیه منزل توسط کمپانی گوتا پرشا که در سال 1847 تاسیس شده بود، استفاده شد. برخی از این اثاثیه های تزئین شده در نمایشگاه بزرگ سال 1851 به نمایش گذاشته شد.
همچنین از گوتا پرشا برای ساخت سنگ ها و جواهرات سیاه استفاده شد؛ زیرا دارای رنگ تیره ای بود و به راحتی می توانست حکاکی شود و یا به آن لبه داد و به طور کلی به شکل های گوناگون درآید. گوتا پرشا سریعاً کاربردهای بیشماری پیدا کرد.
مثلا در ساخت توپ گلف که یک هسته جامد از جنس گوتا دارد مورد استفاده قرار گرفت.اگرچه گوتا پرشا به عنوان یک ماده صنعتی خوب در قرن بیستم قرار گرفت ولی تدریجاً مواد بهتر و ارجح تری از نظر قیمت با همان خواص نظیر Balata جایگزین آن شد. Balataو Gutta هر دو همسانند و Balata گاهی اوقات Gutta-Balata نیز نامیده می شود.
به همان اندازه که خاصیت بی اثر بودن آن بر روی محیط آن را برای کابل های دریایی مناسب کرده، همچنین به آسانی با جسم انسان واکنش نمی دهد و در نتیجه از آن برای وسایل گوناگون و کاربردهای دندانسازی همچون لایه پر کننده داخلی کانال دندان برای درمان ریشه آن استفاده می شود.
از گوتا به عنوان دسته هفت تیر نیز استفاده می شود.

کاربرد در دندانپزشکی:
گوتا پرشا به عنوان ماده نافذ برای بستن یا پر کردن فضای خالی دندان بعد ازEndodontic Therapy: (مراحل معالجه ساقه دندان که نتیجه پایانی آن حذف عفونت و محافظت دندان گند زدایی شده از هجوم میکروب ها در آینده است) استفاده می شود.
خواص فیزیکی و شیمیایی گوتا و بی اثر بودن آن بر روی محیط زیست و نقطه ذوب و انعطاف پذیری و قابلیت چکش خواری آن( چقرمه بودن) باعث شده که گوتا نقش مهمی را برای مدت زیادی در Endodontics ایفا کند.

فرستنده و مترجم: سید علیرضا میرطلائی (دانشجوی رشته مهندسی صنایع پلیمر
آدرس پست الکترونیکی:nightman_1366@yahoo.com
 

chizarygh

عضو جدید
سلام
ببخشيد مي خواستم بدونم كه آيا پليمر غير آلي هم داريم و در صورت وجود از كجا مي توانم توضيحي در مورد آن پيدا كنم
با تشكر
 
سلام
ببخشيد مي خواستم بدونم كه آيا پليمر غير آلي هم داريم و در صورت وجود از كجا مي توانم توضيحي در مورد آن پيدا كنم
با تشكر

بله وجود داره. پلیمرهایی که اتم مرکزی اونها Si باشه، میتونه ساختار پلیمری تشکیل بده که جزو دسته بندی پلیمرهای غیر آلی قرار می گیرن. مثلاً سیلوکسان ها و پلی سیلان ها ترکیباتی پلیمری بر پایه Si هستند.
 

Similar threads

بالا