پلیمرستان (شناخت و کاربرد و....)

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
پلی یورتان

پلی یورتان

اسفنج پلي يورتان


ماده عايق كاري پلاستيك سلولي نيمه صلب يا صلبي است كه داراي ساختار اساسا" سلول بسته و بر پايه پلي يورتان ميباشد. ( استاندارد ملي80 84 بند4-2-6)


پلي يورتان و محصولات آن در واقع يكي از زير شاخهاي علم شيمي است كه فراورده هاي آن مقاومت زيادي به انتقال حرارت و سايش از خود نشان ميدهند.به همين دليل كاربرد آن در صنايع هر روز در حال گشترش ميباشد. استحكام و مقاومت قطعات توليدي از پلي يورتان بسار بهتر از لاستيك است .
فوم پلي يورتان با يك ساختار سلولي بسته كه برپايه پلي يورتان ,درحضور كاتاليزورها و مواد دمنده باواكنش شيميايي پلي ايزوسيانات ها با تركيبات حاوي هيدروژن اسيدي ساخته مي شوند. مزيت هاي فوم پلي يورتان عبارتند از : هدايت حرارتي كم كه از تمامي مصالح عايق متداول ديگر كمتر است , وزن سبك , استحكام بالا, قابليت بسيار زياد در پذيرش تغيير در فومولاسيون جهت برآورده كردن انتظارات كاربردي, چسبندگي قوي به بسياري از مواد, نفوذپذيري كم در برابر بخار آب, مقاومت حرارتي در دماي بيش از 100 در جه سلسيوس, قابليت فوم شوندگي در محل براي پر كردن شكل هاي پيچيده, فوم سخت پلي يورتان در گستره وسيعي از دما به عنوان عايق حرارتي به كار برده شده است .براي مثال اين نوع فوم در عايق كاري ازت مايع در-196 درجه سلسيوس و بخار در +126 درجه سلسيوس به كار برده شده است .
فرم انعطاف پذير پلي يورتان نيز در عايق كاري لوله ها مي تواند به كار برده شود . فوم هاي پلي يورتان به صورت يك لايه نازك با كارآرايي بالا عايق كاري بدنه يخچال ها و فريزرها به كار برده مي شود . امروزه سعي مي شود كه فوم پلي يورتان باگازي غير از CFC(كلروفلوئور كربن- مبرد هاي فريوني )
به عنوان ماده دمنده ساخته شود . اگر چه اين گازها به خوبي گاز هايCFC عايق كاري را انجام نمي دهند ,ا ما به لايه ازن سياره زمين آسيب كمتري وارد مي كنند, چگالي فو م هاي ساخته شده توسط روش جديد معمولا 32 كيلو گرم بر متر مكعب است . فومهاي پلي يورتان سلول باز با چگالي كم (8كيلو گرم بر متر مكعب)نيز وجود دارد .بعضي انواع با چگالي كم از دي اكسيد كربن به عنوان ماده دمنده استفاده مي كنند و همچنين فوم هاي كم چگالي به داخل ديوار هاي دو جداره باز اسپري مي شوند و به سرعت منبسط مي شوند و فضاي خالي راپر از درزبندي مي كنند فو مهاي آهسته منبسط شونده براي ساختمان هاي موجود كه عايق حرارتي ندارند در نظر گرفته شده است . اين فوم مايع بسيار آهسته منبسط مي شود و بنابراين احتمال آسيب رسيدن به ديوار ناشي از انبساط بيش از حد كاهش مي يابد . فوم در برابر بخار آب نفوذ پذير است, قابل انعطاف بوده و در برابر مكش آب اين عايق درزبندي هواي خوبي انجام مي دهد . همچنين كندسوز است و بعد از براشتن آتش , شعله پايدار نخواهد بوداما نكته با اهميت اين است كه متصاعد نمودن گازهاي سمي سيانيد هيدروژن(HCN) در مجاورت حرارت يا در هنگام سوختن مي باشد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
عايقهاي مركب يا چند لايه

عايقهاي مركب يا چند لايه

عايقهاي مركب يا چند لايه



عايق چند لايه: تركيبي از 2 يا چند لايه از يك ماده عايق مشخص كه ضخامت لايه هاي منفرد آن ممكن است با هم متفاوت باشند. ( استاندارد ملي80 84 بند7-10)

عايق مركب:تركيبي از لايه ها كه حد اقل از دو ماده عايق مختلف است . خاصيت عايق مركب از خواص عايق كاري مواد منفرد مي شود. ( استاندارد ملي80 84 بند7-11)

گاهي استفاده از ساختار مركب و چند لايه در عايق ها بسيار موثر تر از استفاده از يك لايه عايق با همان ضخامت ميباشد. بكار گيري اين روش امكان مناسبي نيز براي جبران انقباض و انبساط طولي لوله ها در نقاط با درجه حرارت و شوك حرارتي بالا را ايجاد مينمايد.
بكار گيري عايقهاي مركب و چند لايه روي اتصالات و پل هاي حرارتي باعث كاهش تلفات حرارت ودر نتيجه ايجاد وضعيت بهتر و كارا تر و افزايش راندمان عايقي ميگردد. ونيز يكي از كاربردهاي مناسب اين روش در محل هايي است كه نياز به كاهش ضخامت عايق كاري باشد. در مرحله بازسازي و تعويض عايقها ي موجود نيز اين نوع عايقها جايگزين مناسبي تاقي خواهند شد.
هم اكنون با كاربردهاي وسيع كامپوزيته ادر نما ي ساختمان علاوه بر جلوه زيبائي باعث ايجاد خواص عايقي بر روي جدار ساختمان و كاهش اتلاف انرزي در زمستان و جلوكيري از ورود انرزي تابشي خورشيد به پوسته ساختمان در تابستان ميگردد ; كه در نتيجه نقش موثري در صرفه جوعي در مصرف انرزي خواهند داشت.
در صورتي كه درز بندي كامل اجام شود , با كاهش اثرات ضريب جابجائي هواي خارج در جدار خارجي ساختمان نقش آن موثر تر خواهد بود.

منابع :
1- گروه كارشناسي سايت ticir
2- عايقهاي حرارتي انتشار سازمان بهره وري انرژي ايران
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
عايق منعكس كننده (reflective insulation)

عايق منعكس كننده (reflective insulation)

عايق هاي شيشه - باز تابشي


سيستمي با يك يا چند رويه با ضريب تابش كم كه تابش حرارتي را محدود مي كند.
( استاندارد ملي 8084- بند 7-9 )







عايق هاي شيشه
Window film

پوششي چندلايه است كه به كمك چسب مخصوص به سطح شيشه مي چسبد , بستر اصلي آن پلي استر از جنس پلي اتلين ترفتالات (PET) مي باشد اين پوشش حاوي ماده جاذب اشعه فرابنفش بوده و تا حدود 99% از ورود اين اشعه جلوگيري مي كند . مهمترين لايه آن لايه فلز پوش است كه به كمك روشهاي پشرفته ذرات فلزات سنگين مانند (واناديم –طلا- آلياژ نيكل كروم) برروي لايه پليمري اندود گرديده است خاصيت اين لايه باز تابش اشعه مادون قرمز بوده و در حالي كه اجازه عبور نور مرئي را به آن مي دهد . درواقع اين عايق را مي توان تلفيقي از دو نوع عايق نوين انعكاسي و پليمري شفاف دانست . لايه هاي بعدي باعث تقويت استحكام كششي شده , در نهايت خواص ضد خش به محصول مي دهد. مزيت ديگر اين اين پوشش جلوگيري از خطر پاشيدگي شيشه هنگام شكسته شدن و يا هنگام زلزله است .
در انواع كم گسيل اين نوع عايق در فصل زمستان با كم كردن ضريب انتقال حرارت رسانش شيشه باعث كاهش اتلاف حرارت نيز مي گردد .
نور طبيعي خورشيد از سه بخش اشعه مادون قرمز 53% , نور مرئي 44% و اشعه فرابنفش3% تشكيل شده است .
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بهبود ساختار فوم پلي پروپيلن به روش شيميايی راديکالی

بهبود ساختار فوم پلي پروپيلن به روش شيميايی راديکالی

بهبود ساختار فوم پلي پروپيلن به روش شيميايی راديکالی
دانلود
 

mirvise

عضو جدید
سلام روز شما خوش

سلام روز شما خوش

سلام من مقدار فوم از مواد Extruded Polystyrene Foam ضرورت دارم لطف نموده من را رهنمايي كنيد از كجا خريداري كنم يا مهندس كه در سايت شما تو ضيح داده است براي من معرفي كنيد شماره همراه شان را محبت كرده برايم ارسال بداريم ممنون شما
 

روزمهر

عضو جدید
واقعا دستتون درد نکنه اما ممکنه در مورد تولید پلی یورتان هم توضیح بدین.ترکیب کردن دی ال و دی ایزو سیانات فقط با روش قاابگیری واکنشی RIM می باشد یا روش های دیگری نیز دارد .اگر کتاب یا منابع دیگری هم به من معرفی کنید ممنون می شوم.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بازيافت مواد آلي زباله شهري به روش فيزيكو شيميايي

بازيافت مواد آلي زباله شهري به روش فيزيكو شيميايي

فعاليت هر انسان در بخش‌هاي كشاورزي، صنعتي و شهري همراه با توليد مواد زائد مي‌باشد. كه جزء جدايي‌ناپذير فرآيند حيات است.
چنانچه نتوانيم اين مواد زائد را از محيط فعاليت او دور بسازيم. چرخه توليد ارزش دچار سكون خواهد شد.
در گذشته زباله ها در دوري تكويني ايجاد و تبديل مي‌شد اما امروزه امكان چنين دوري وجود ندارد. زيرا ميزان زباله بيش از آن است كه تجزيه و تبديل آنها در يك دوره زماني مناسب ممكن باشد. بنابراين تبديل به موقع زباله الزامي است. در روش‌هاي دفع زباله و كاهش آلودگي محيط زيست، بازيافت مواد با ارزش موجود در زباله است، و يكي از روش‌هاي بازيافت مواد آلي موجود در زباله توليد انواع كودهاي آلي (كمپوست) مي‌باشد.
روشي كه در اين طرح توسط پيشنهاد مي گردد، توليد انواع كودهاي آلي به روش فيزيكوشيميايي است كه از نظر فرآيندي و هزينه‌هاي توليد و ميزان سرمايه‌گذاري اوليه داراي تفاوت چشمگيري با كمپوست است.
محصول توليدي؛ كود آلي گرانوله
تداوم كشت و كار و توليد محصولات كشاورزي در اراضي كشاورزي طي ساليان متمادي و استفاده طولاني مدت گياهان از ذخاير غذايي خاك‌هاي مورد استفاده سبب فقر تدريجي خاك‌ها شده است.
براي حفظ حاصلخيزي خاك‌ها و ممانعت در كاهش آنها ضرورت دارند، بر اساس قانون استرداد متناسب با تخليه مواد غذايي و با استفاده از كودها منجمله كودهاي آلي ذخاير غذايي خاك را تقويت كرد. از جمله مزاياي مواد آلي مي‌توان به موارد ذيل اشاره
1- بستري مناسب براي بقاء و ماندگاري ميكروارگانيسم‌هاي مفيد
2- بهبود بخشيدن تهويه خاك و افزايش تخلخل و گسترش رشد
3- نگهداري وطوبت در حد ظرفيت مزرعه
4- ممانعت از نوسانات حرارتي خاك
5- افزايش بازدهي با توجه به كارشناسي خاك به ميزان 50 تا 60 درصد
6- كنترل اسيديته (PH) و ظرفيت تبادل كاتيوني (eEe) در حد معمول
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
پلی یورتان

پلی یورتان

پلي يورتان : کوپليمري پرکاربرد

آزاده آصف نژاد

الاستومرهاي پلي يورتاني، خانواده‌اي از كوپليمرهاي توده‌اي بخش شده است كه كاربردهاي مهمي در زمينه‌هاي گوناگون صنعتي و پزشكي پيدا كرده است. اولين پلي يورتان، از واكنش دي‌ايزوسيانات آليفاتيك با دي‌آمين به‌دست آمد. اتو باير و همكارانش اولين بار اين پلي‌يورتان را معرفي نمودندکه به شدت آبدوست بود و بنابراين به عنوان پلاستيك يا فيبر نمي‌توانست مورد استفاده قرار گيرد. واكنش بين دي‌ايزوسيانات‌هاي آليفاتيك و گليكول‌ها منجر به توليد پلي يورتاني با خصوصيات پلاستيكي و فيبري گرديد. به دنبال آن، با استفاده از دي‌ايزوسيانات آروماتيك و گليكول‌هاي با وزن مولكولي بسيار بالا، پلي‌ يورتاني به‌دست آمد كه خانواده مهمي از الاستومرهاي ترموپلاستيك به شمار مي‌رود.


خواص يورتانها از مواد ترموست بسيار سخت تا الاستومرهاي نرم تغيير مي‌كند. از پلي يورتانهاي ترموپلاستيك، در ساخت وسايل قابل كاشت بسيار مهمي استفاده مي‌شود، چرا كه داراي خواص مكانيكي خوب نظير استحكام كششي، چقرمگي، مقاومت به سايش و مقاومت به تخريب شدن، به علاوه زيست سازگاري خوب مي‌باشند كه آنها را در گروه مواد مناسب جهت كاربردهاي پزشكي قرار مي‌دهد.
كاربردهاي پلي يورتان‌ها
با استفاده از پلي اترها به عنوان پلي‌ال، در سنتز پلي يورتان مي‌توان كاشتني‌هاي طولاني مدت تهيه نمود، كه در قلب مصنوعي، کليه مصنوعي، ريه مصنوعي، هموپرفيوژن، لوزالمعده مصنوعي، *****هاي خوني، کاتترها، عروق مصنوعي، باي‌پس سرخرگ‌ها يا سياهرگ‌‌ها، کاشتني‌هاي دندان و لثه، بيماريهاي ادراري، ترميم زخم، رساندن يا خارج كردن مايعات، نمايش فشار عروق، آنژيوپلاستي، مسدود کردن عروق، جراحي عروق آئورت و كرونري، دريچه‌هاي قلب ‌سه‌لتي و دولتي كاربرد دارند.
در صورتي كه از پلي اترها به عنوان پلي‌ال، در سنتز پلي يورتان استفاده شود، پلي يورتان‌هاي زيست تخريب پذير مدت تهيه مي‌شود كه به طور مثال در کانال هدايت بازسازي عصب، ساختارهاي قلبي –عروقي، بازسازي غضروف مفصل ومنيسک زانو، براي تعويض وجايگزيني استخوان اسفنجي، در سيستم‌هاي رهايش کنترول شده دارو و براي ترميم پوست كاربرد دارد. شكل (1) برخي از وسايل و ايمپلنت‌هاي پلي‌يورتاني مورد استفاده در پزشكي را نشان مي‌دهد.


تاثير ساختار شيميايي و مورفولوژي سطح روي خون سازگاري پلي يورتان
در اواخر سال 1980 تعدادي از دانشمندان، شيمي، ساختار و مورفولوژي سطح پلي‌يورتان‌ها را مورد بررسي قرار دادند و به تدريج روش‌هاي جديد پوشش دهي سطح به‌همراه پيوندهاي مواد ديگر به سطح پلي‌يورتان‌ها، با هدف بهبود خونسازگاري ابداع شد. در سالهاي اخير، ترکيب شيميايي پلي‌يورتان‌ها جهت بهبود خونسازگاري با تغييرات بسيار زيادي همراه شده است. از جمله اين موارد سنتز پلي‌يورتان يا پلي‌يورتان ِيورا با قسمت‌هاي نرم آبدوست است.
«Cooper»، نيز در مورد ارتباط بين شيمي پلي‌ال‌ها و خون‌سازگاري پلي‌يورتانها، تحقيقاتي را برروي نمونه‌هاي مختلف پلي‌يورتانها با پلي‌ال‌هاي متفاوت نظير PEO، PTMO، PBD (پلي‌بوتادين) و PDMS انجام داد. اين پلي‌يورتان‌ها به روش پليمريزاسيون دو مرحله‌اي تهيه شدند و بر روي لوله‌‌هاي پلي‌اتيلني پوشش‌دهي شده و سپس درون بدن سگ قرار گرفتند تا پاسخ لخته‌زايي آنها مشخص گردد. پلي‌يورتان با پلي‌ال PDMS کمترين لخته‌زايي را نسبت به نمونه‌هاي ديگر نشان داد. طبيعت آبگريز PDMS باعث بهبود آبگريزي سطح پلي‌يورتان پايه PDMS و در نتيجه توجيهي براي بهبود خون‌سازگاري آن نسبت به ساير موارد مي‌شود و ميزان چسبندگي اوليه پلاکت‌ها با افزايش آبدوستي پلي‌ال‌ها افزايش مي‌يابد. بنابراين بايد گفت که خون‌سازگاري پلي‌يورتان‌ها بستگي زيادي به ترکيبات سازنده آن و عوامل مختلف نظير جداسازي ميکروفازها، ناهمگني سطح و آبدوستي سطح خواهد داشت.
استفاده از سولفونات يا پوشش‌هايي نظير هپارين در تغيير پاسخ خون به اين مواد نقش بسيار عمده‌اي را ايفا مي‌کنند. محققي به نام Santerre [55]، پلي‌يورتان‌هايي را بر پايه سولفونات سنتز نمود که داراي گروه‌هاي مختلف سولفور(3.1 % - 1.4%) بود. در نمونه‌هاي با گروه‌هاي سولفونات بيشتر زمان لخته‌زايي افزايش يافت.


روشهاي بهبود خواص سطحي پلي‌يورتانها
با توجه به اينکه خونسازگاري يک بيومتريال بستگي مستقيم به شيمي سطح آن دارد، تغيير در وضعيت سطحي کمک بسيار زيادي در حل مشکلات خون‌سازگاري خواهد نمود. از جمله موادي که در اين مورد نتايج و رضايت بخشي را در بهبود خونسازگاري نشان داده‌اند، ‌مي‌توان به سولفونات پلي‌اتر يورتان، پيوند سطح اکريل آميد و دي اکريل آميد با پلي‌اتر يورتان، اتصال فسفوريل کولين به سطح پلي‌اتر يورتان با استفاده از پرتو UV و پيوند پروپيل سولفات – پروپيلن اکسايد (PEO-SO3)، اشاره نمود.
در سالهاي اخير محققان زيادي براي افزايش بهبود خونسازگاري بيومتريال‌ها از پيوند هپارين به سطح آنها استفاده نموده‌اند كه نتايج رضايت‌بخشي نيز به همراه داشته است. يکي از مهمترين مشکلات در اين راه، پيوند يوني هپارين (surfaces bearing ionically bound heparin ) به سطح پلي‌يورتان است. هپارين مي‌تواند بصورت کووالاني با گروههاي آمين يا هيدروکسيل آزاد ايزوسيانات پيوند برقرار سازد. در بين تمام روشهايي که باعث تثبيت هپارين ‌مي‌شود، موثرترين روش استفاده از تابش اکسيژن پلاسماي يونيزه شده است که باعث پيوند با پليمر ‌مي‌شود.
نتايج خونسازگاري حاصل از هپارينيزه شدن پلي‌يورتان‌، نشانگر فعاليت کمتر پلاکتها و پروتئين‌هاي پلاسما است که منجر به کاهش تشکيل لخته خون مي‌شود. همچنين چسبندگي سلولهاي تک هسته‌اي و ترشح فاکتور نکروز تومور در تماس با پلي‌يورتان هپارينيزه شده کمتر گزارش شده است. از ديگر راههايي که ‌مي‌توان بدون استفاده از پوشش‌هاي هپاريني به يک پلي‌يورتان خون سازگار دست يافت، پوشش دهي يا تثبيت شيميايي داروهاي ضد لخته زا يا مولکولهايي نظير مشتقات Urookinase ، Prostacyclin، ADPase، Dipyridamol، Glucose و اتمهاي نقره گزارش شده است.
پلي‌يورتان‌هاي داراي گروه‌هاي سولفونات، لخته زايي بسيار کمي نسبت به پلي‌يورتان‌هاي معمولي داشت. پلي‌يورتان‌هاي سولفونات شده ترومبين (آنزيم مؤثر براي ايجاد لخته) را مصرف کرده و بر پليمريزه شدن فيبرينوژن تأثير مستقيم مي‌گذارد.
ايجاد پيوند کووانسي پپتيد Arg-Gly-Asp (RGD)، با ستون اصلي پليمر نيز يکي ديگر از روش‌هاي بهبود خواص خون‌سازگاري پلي‌يورتان‌ها است كه در نتيجه چسبندگي سلول‌هاي اندوتليال به سطح پليمر افزايش مي‌يابد.


تخريب پلي يورتان‌ها
همه پليمرها امكان تخريب دارد و پلي يورتان‌ها نيز از اين قاعده مستثني نيست جهت جلوگيري از تخريب پلي يورتان‌ها روش‌‌هاي مختلفي وجود دارد. كه شامل هيدروليز، فتوليز، سلوليز، توموليز، پيروليز (تجزيه در اثر حرارت) وتخريب بيولوژيك، ترك بر اثر استرس محيطي، اكسيد شدن و تخريب بوسيله ميكروب و قارچها مي‌شود.
در حالت بيولوژيك تنش محيطي باعث ايجاد ترك مي‌شود كه در نهايت شكست ممكن است به‌وجود آيد و باعث ايجاد تخريب سطحي ويژه در پليمر شود. آنزيم‌ها نيز مي‌توانند باعث تخريب پلي يورتان‌ها شود. تخريب ميكروبي، يك واكنش تجزيه شيميايي است كه به‌وسيله حمله ميكرو ارگانيسم‌ها صورت مي‌گيرد. آنزيم‌ها و قارچ‌ها نيز ممكن است پلي يورتان‌ها را تخريب كند.
پيوندهاي مستعد براي تخريب هيدروليتيك در پلي يورتان‌ها، پيوندهاي استري و يورتاني است. استرها به اسيد و الكل تجزيه مي‌شود و پيوندهاي يورتاني در نتيجه تخريب شدن به كرباميك اسيد و الكل هيدروليز مي‌شود.
تركيبات مسئول تخريب پليمرها در بدن شامل آب، نمك، پراكسيدها و آنزيمها است. به‌طور كلي مولكولهايي مانند ويتامين‌ها و راديكالهاي آزاد باعث تسريع كردن تخريب مي‌شود. اگر پلي يورتان هيدروفوب باشد تخريب معمولاً در سطح مواد انجام مي‌شود. اگر پلي يورتان‌ها هيدروفيل باشد، آب در توده پليمر وارد شده و تخريب در سرتاسر ماده اتفاق مي‌افتد. تخريب پليمر در مايع Media ( پلاسما و بافت ) به طوركلي شامل مراحل زير است.
1) جذب مديا در سطح پليمر،
2) جذب مديا به توده پليمر،
3) واكنشهاي شيمايي با پيوندهاي ناپايدار در پليمر و
4) نقل و انتقال توليدات تخريب از ماتريكس پليمر و جذب سطحي محصولات تخريب از سطح پليمر.


تاثير آبدوستي بر ميزان تخريب پلي يورتان‌هاي
يكي از مشكلات اصلي كاشت پلي يورتان‌ها در حالت vivo in تمايل آنها براي آهكي شدن و تخريب شدن است. اكثر ايمپلنت‌هاي پلي يورتاني در حالت in vivoاز طريق هيدروليز تخريب مي‌شود.
الاستومرهاي زيست تخريب پذيردر ايمپلنت‌هاي قلبي و عروقي، داربستها براي مهندسي بافت، ترميم غضروف مفصل، پوست مصنوعي و درتعويض و جانشيني پيوند استخوان اسفنجي استفاده مي‌شود.
مواد هيدروفيل مانند هيدروژل‌ها، به عنوان سدي براي چسبندگي بافت‌ها استفاده مي‌شود. موادي با هيدروفيلي كم، باعث چسبندگي تكثير سلول‌ها مي‌شود كه براي داربستهاي مهندسي بافت مناسب است.


واكنش پلي يورتان زيست تخريب پذير با استئوبلاست‌ها و كندروسيت‌ها و ماكروفاژها
كاربرد پليمرهاي زيست تخريب پذير به عنوان يكي از پيشرفت‌هاي عمده در تحقيقات مواد درپزشكي مطرح است. مواد زيست تخريب پذيركاربردهاي بي‌شماري در پزشكي و جراحي دارند واين مواد طوري طراحي شده است كه در حالت in vivo تخريب شود.
تصور كلي از زيست سازگاري بر اساس واكنش ميان يك ماده و محيط بيولوژيك است. واكنش بافت‌ها و سلول‌ها در خيلي از موارد بوسيله پاسخ التهابي مشخص مي‌شود.
در مهندسي بافت از ماتريس‌ها و داربستهاي زيست تخريب‌پذير پليمري به عنوان حامل سلول براي بازسازي بافت‌هاي معيوب استفاده مي‌شود. به‌طور كلي، ايمپلنت‌ها نبايد باعث پاسخ غيرعادي در بافت‌ها و باعث توليد مواد سمي يا تأثيرات سرطان زائي در بافت شوند. در تحقيقات جديد، پلي يورتان‌هاي زيست تخريب پذير زيست سازگاري مطلوبي از خود نشان مي‌دهد.
اين پلي يورتان‌ها هر چند كه باعث فعال شدن ماكروفاژها مي‌شود ولي تأثيرات سمي و سرطان زائي در بدن ندارد. در تحقيقات in vivo، فوم پلي يورتان زيست تخريب پذير،زيست سازگاري مطلوبي را از خود نشان داده است.
در يك تحقيق جديد، جهت ارزيابي زيست سازگاري از فوم پلي استر پلي يورتان زيست تخريب پذير با سايز سوراخها 100-400 m استفاده شده و واكنش كندروسيت‌هاي و سلول‌هاي استئوبلاست موش [line Mc3T3-E1] با فوم پلي يورتان زيست تخريب پذير( Degrapol -foam) مورد بررسي قرار گرفته شده است پاسخ سلولي که شامل: رشد، فعاليت سلول‌ها و پاسخ سلولي استئوبلاست‌ها و ماكروفاژها به محصولات تخريب در نظر گرفته شد. سلول‌هاي استئوبلاست‌ها و كندرويست‌ها از موش‌هاي صحرايي نر بالغ جدا شده بود.
جهت سنتز اين كوپليمر نيز مقدار برابر از PHB– دي‌ال و پلي کاپرولاکتون دي‌ال در 1 و2 دي كلرو اتيلن حل شده وبه صورت آزئوتروپيكالي به‌وسيله برگشت حلال تحت نيتروژن خشك، سنتز شد. اين پلي استريورتان، يك بخش آمورف و يك بخش كريستالي دارد و همچنين دي ال با PHB تشكيل حوزه‌هاي كريستالي مي‌دهد و دي ال با پلي كاپر.لاكتون تشكيل حوزه‌هاي آمورف مي‌دهد.
پس از كشت سلولي، اسكن به‌وسيله ميكروسكوپ الكتروني ( SEM) نشان مي‌دهد كه سلول‌ها در سطح و داخل حفره‌هاي فوم رشد مي‌كند و سلول‌هايي كه در سطح فوم ديده مي‌شود و به صورت يك نمايش سلولي مسطح و چند لايه سلول متلاقي، ديده مي‌شود.
نتايج به‌دست آمده نشانگر اين مطلب است كه استئوبلاست‌ها و ماكروفاژها توانايي بيگانه خواري و فاگوسيتوز محصولات تخريب را دارندو محصولات تخريب در غلظت كم، تأثيري در رشد و عملكرد استئوبلاست‌ها نمي گذارد. به‌طور كلي كندروسيت‌ها و استئوبلاست‌ها در فوم زيست تخريب پذير تكثير يافت و فنوتيب‌شان را نگاه داشت. اين مطلب نشان مي‌دهد كه اين داربستها براي مراحل ترميم استخوان مفيد است.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
پلیمرهای فرا جاذب آب

پلیمرهای فرا جاذب آب

پلیمرهای فرا جاذب آب
دانلود
 
سلام دوستای عزیزم

ما میخوایم یه شروع دوباره کنیم و مأیوس نشیم
موفقین تالارمون به دستای شماست
بیاین همدیگه رو تنها نذاریم
من از فردا شروع میکنم
امیدوارم با هم این تاپیک و بقیه ی تاپیک ها رو به جایگاهشون برگردونیم;)
(امشب دنبال مطلب برای این تاپیک میرم، نگین چرا از الان شروع نمی کنی)
 

smeal2

عضو جدید
با سلام.
این تاپیک صرفاً جهت مطالعه بروبچ پلیمری نیستش. من سعی میکنم جوری مطالب رو بچینم که افرادی که رشتشون پلیمر نیست با مباحث اولیه و شناخت عمومی پلیمرها آشنا بشن و کم کم مطالب رو با تبادل نظر دوستان جلو میبریم.
سلام من كتاب زير را نياز دارم لطفا كمك بفرماييد سپاس
SINGLE SCREW EXTRUDER HANDBOOK : JOHN WILLY
 
دوستان عزیز شرمنده
من این چند روز سخت شده بیام کار رو از اول شروع کنم
به امید خدا از آخر هفته میام
ایشالله شماها هم ناامیدمون نکنین
اخر هفته هم میام که شماها هم بی کارین ها!!!!
این تاپیک و دیگر تاپیک ها به فعالیت ما نیاز دارن
سعی میکنم در طول هفته مطلبای بیشتری گیر بیارم که دست پر شروع کنیم;)
 
سلام من كتاب زير را نياز دارم لطفا كمك بفرماييد سپاس
SINGLE SCREW EXTRUDER HANDBOOK : JOHN WILLY
دوست من
در مورد درخواستی که شما دادین
اگر ممکنه یه نگاهی به زیر تالار کتب پلیمر بندازین
اگر نبود من یا بقیه ی دوستان سعی می کنیم تا اخر هفته جورش کنیم

ممنون
 

سپهر ملکی

عضو جدید
سلام.من سوالی داشتم اما نمیدونم از کی بپرسم.ما چند نفر از بچه های دانشکاه پیام نوریم.میخایم صندوق سرمایه گزاری ایجاد کنیم.یکی از دوستان پیشنهاد کرد که در زمینه ی خرید و فروش گرانول کار کنیم.میشه کمکم کنین.به نظر شما خوبه این کار؟
 

march_arash

عضو جدید
با سلام
اگه امکان داره راجب خواص مکانیکی گرمانرم ها ( ABS,PC,PMMA,PS,POM و...) مقاله یا جدولی بفرمایید که خواص مکانیکی آنها را با هم مقایسه کرده باشد./
ممنون
 

chemical.re

عضو جدید
سلام من برای بدست اوردن یک لوله pvc شفاف وسیقلی با مقاومت بالا در برابر اره شدن دچار مشکل شدم مهمترین چیز برای من کاهش قیمت تمام شده لوله ها و افزایش کیفیت . لطفا یک فرمول موثر و ارزن به من بدید ممنونم.
 
سلام من برای بدست اوردن یک لوله pvc شفاف وسیقلی با مقاومت بالا در برابر اره شدن دچار مشکل شدم مهمترین چیز برای من کاهش قیمت تمام شده لوله ها و افزایش کیفیت . لطفا یک فرمول موثر و ارزن به من بدید ممنونم.

لوله های PVC کلاً مقاومتشون در برابر اره شدن و یا رشد ترک (stress cracking) پایین هست. هر چقدر که مقدار فیلر در فرمولتون بیشتر باشه، راحت تر میشکنه و یا اره می شه و هرچی مقدار رزین در فرمول بیشتر باشه، لوله مقاومت تره.
اگه از MBS (به عنوان impact modifier) به مقدار 5 PHR استفاده کنید، براقیت سطحی خوبی بهتون میده و تا حدودی زیادی هم خواص مکانیکی رو زیاد می کنه، اما نمیتونه جلوی اره شدن رو بگیره.
 

REZA.F

کاربر بیش فعال
خدا حافظ!!!!

خدا حافظ!!!!

سلام.
حدود 2 یا 3 سال پیش سلام کردم. جواب سلام خوبی هم شنیدم. مهندس پیرجو بود. یه کم خلوت بود. ولی حالا خوشیختانه زیاد شدن. من رفیق نیمه راه بودم. بعد فارالتحصیلی و بازار کار و..... دیگه فرصت زیاد نداشنم بیام تو فروم. ولی استفاده کردم. سطح علمی همه بالا بود.
هر سلامی یه خداحافظی داره.
نخواستم برم تو تاپیک گپ خداحاقظی کنم. دوست داشتم تو همین جا که خودم شروع کردم همین جا هم......
پیرجو جان دوست دارم.
persian که دیگه نگو. اکتیو.
یا علی...... خداحاقظ.
رضا
 

*Afash*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه,
من یه سوالی دارم :

یه پروژه ای قرار اینجا انجام بشه که برای استخراج نفت از دریا از یه پلیمر استفاده میکنن و سیستمشم ظاهرا اینجوریه که نفت که استخراج شد پلیمر رو تزریق میکنن تو و این پلیمر میره حفره‌ها و فازها رو پر میکنه و خلاصه که کار رو بهتر میکنه. :w16:

حالا مشکل اینه که هیچ کیورد یا سر نخی ندارند که تحقیقات رو شروع کنن و اصلا اطلاعات زیادی در این زمینه ندارن, کسی از دوستان چیزی میدونه؟ حتی اسم پلیمری که میشه استفاده بشه؟ یا نحوه‌ی کارش؟ هدفش؟ یا هرچیزی دیگه. . . . .

ممنون میشم از کمکتون:gol::gol:
 
سلام به همه,
من یه سوالی دارم :

یه پروژه ای قرار اینجا انجام بشه که برای استخراج نفت از دریا از یه پلیمر استفاده میکنن و سیستمشم ظاهرا اینجوریه که نفت که استخراج شد پلیمر رو تزریق میکنن تو و این پلیمر میره حفره‌ها و فازها رو پر میکنه و خلاصه که کار رو بهتر میکنه. :w16:

حالا مشکل اینه که هیچ کیورد یا سر نخی ندارند که تحقیقات رو شروع کنن و اصلا اطلاعات زیادی در این زمینه ندارن, کسی از دوستان چیزی میدونه؟ حتی اسم پلیمری که میشه استفاده بشه؟ یا نحوه‌ی کارش؟ هدفش؟ یا هرچیزی دیگه. . . . .

ممنون میشم از کمکتون:gol::gol:

دوست عزیز، مطلبی که شما دنبالش هستید، تحت عنوان Enhanced Oil Recovery یا به اختصار EOR هست. دوستانی که رشته نفت می خونن شاید بهتر بتونن کمک کنند. ببینید این مقاله به کارتون میاد ؟:
http://www.osti.gov/bridge/servlets/purl/875827-8v5209/875827.pdf
 

*Afash*

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز، مطلبی که شما دنبالش هستید، تحت عنوان Enhanced Oil Recovery یا به اختصار EOR هست. دوستانی که رشته نفت می خونن شاید بهتر بتونن کمک کنند. ببینید این مقاله به کارتون میاد ؟:
http://www.osti.gov/bridge/servlets/purl/875827-8v5209/875827.pdf


آقا دستت درد نکنه :w27:
خیلی کمک کردی، تو بخش نفت هم پرسیدم ایشالله اونا هم مثل شما بتونن کمک کنن ... :w16:

اینام برای شما : :gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 
سلام.
حدود 2 یا 3 سال پیش سلام کردم. جواب سلام خوبی هم شنیدم. مهندس پیرجو بود. یه کم خلوت بود. ولی حالا خوشیختانه زیاد شدن. من رفیق نیمه راه بودم. بعد فارالتحصیلی و بازار کار و..... دیگه فرصت زیاد نداشنم بیام تو فروم. ولی استفاده کردم. سطح علمی همه بالا بود.
هر سلامی یه خداحافظی داره.
نخواستم برم تو تاپیک گپ خداحاقظی کنم. دوست داشتم تو همین جا که خودم شروع کردم همین جا هم......
پیرجو جان دوست دارم.
persian که دیگه نگو. اکتیو.
یا علی...... خداحاقظ.
رضا
رضا جان جدی جدی داری میری؟
یه جورایی الان، نصفه شبی که اومدم دارم پستت رو می خونم دلم گرفت
یاد خاطراتمون افتادم، یاد نصفه شبایی که پارسال تابستون دنبال مطلب می دویدیم
یاد صندلی داغت
رضا نرو
خداحافظی معنایی نداره، یعنی نمی تونی ماهی، سالی یک بار هم بیای؟
تو که نمی اومدی، اما ما دلمون خوش بود که هستی، هیچ وقت اجباری نیست که یک سلام یک خداحافظی هم داشته باشه دوست خوبم;)
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سلام.
حدود 2 یا 3 سال پیش سلام کردم. جواب سلام خوبی هم شنیدم. مهندس پیرجو بود. یه کم خلوت بود. ولی حالا خوشیختانه زیاد شدن. من رفیق نیمه راه بودم. بعد فارالتحصیلی و بازار کار و..... دیگه فرصت زیاد نداشنم بیام تو فروم. ولی استفاده کردم. سطح علمی همه بالا بود.
هر سلامی یه خداحافظی داره.
نخواستم برم تو تاپیک گپ خداحاقظی کنم. دوست داشتم تو همین جا که خودم شروع کردم همین جا هم......
پیرجو جان دوست دارم.
persian که دیگه نگو. اکتیو.
یا علی...... خداحاقظ.
رضا

کجا میری رضا جان؟ ما رو تنها نذار.
نیازی به خداحافظی نیست رضا، ما همیشه منتظر شما هستیم. هر وقت سر بزنی خوشحال میشیم.
انشالله هر جا هستی موفق و سربلند باشی:gol:
 

naser20023

عضو جدید
با سلام.اگه اطلاعاتی از رنگ کردن پلیمرهایی مانند ترکیبات پلی استایرن وPVC بصورت پایدار وطولانی مدت در صنعت دارید ممنون میشم راهنمایی کنید
اگه میشه لینکشو بهم بدید لنگم
naser20023@gmail.com
 

naser20023

عضو جدید
آیا کسی درمورد رنگ کردن پلیمرها یی مسل :مخروطی از پلی استایرن وPVC که بصورت پایدار و طولانی مدت
در شرایط مختلف محیطی دوام داشته باشد
ممنون میشم راهنمایی کنید
اگه میشه لینکشو بهم بدید لنگم
naser20023@gmail.com
 
بالا