پله و رمپ

DDDIQ

مدیر ارشد
مباحثی که در این صفحات مشاهده میکنید
انواع پله
روش ترسیم پله و اجزا ان
پیدایش فرمول پله
محاسبه پله
تقسیم هندسی پله ها
نقشه خوانی پله ها

پله دو طرفه و ترسیم آن
پله دو طرفه با بازوهای نا متساوی

پله سه طرفه و ترسیم آن

پله چهار طرفه
پله چند وجهی
پله با گردش 1/4
پله 1/2 گردش

پله 1/2 گردش در تکرار 1/2 گردش
پله پیچ با چشم پله باز
پله پیچ ستون دار








در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل های ضمیمه را دانلود کنید














در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل های ضمیمه را دانلود کنید











در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل های ضمیمه را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • pele1.zip
    2 مگایابت · بازدیدها: 4
  • pele 2.zip
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 0
  • pele 4.zip
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • pele 3.zip
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • pele 5.zip
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
شیب یک سطح شیب دار چگونه می تواند باشد؟

شیب یک سطح شیب دار چگونه می تواند باشد؟

شیب یک سطح شیب دار چگونه می تواند باشد؟

این را تجسم کن!
تعدادی از پله ها 7 اینچ ارتفاع و 10 اینچ عرض دارند. یک سطح شیب دار از چقدر دور باید شروع شود تا 3 پله بالا رود؟

تذکر:

رمپ های ( سطح شیب دار ) در دسترس معمولاً برای هر 12 اینچ یک اینچ بالا می روند.
شیب یک اندازه از تندی سراشیبی است. شیب به وسیله مهندسین عمران، ساختمان سازها و نقشه بردارها، در ساختن جاده ها در میان کوهستان ها و پله ها در خانه ها، استفاده می شود.

جواب:

در حدود 252 اینچ یا 21 فوت.

شروع کنید:

یک طرح از پله ها بکشید و ارتفاع کل آن ها را پیدا کنید. سپس از اطلاعاتی که در تذکر آمده استفاده کنید.

حل را کامل کنید:

از آن جایی که هر پله 7 اینچ ارتفاع دارد، سه پله 21 اینچ بالا می رود. رمپ باید برای هر 12 اینچ در فاصله افقی یک اینچ بالا برود.
این یعنی رمپ باید از 12/12 یا 252 اینچ دورتر شروع شود.

این را امتحان کنید:

1- یک جسم کوچک، مثل یک سکه، را روی برگه ای از مقوا قرار دهید. یک طرف مقوا را بلند کنید. شما چقدر باید مقوا را، قبل شروع به سر خوردن سکه، بالا بیاورید؟ اگر مقوا بزرگ تر بود، آیا شما می توانستید یک طرف مقوا را بدون سر خوردن سکه بیشتر بالا بیاورید؟
2- آیا یک رمپ اسکیت در نزدیکی خانه تان وجود دارد؟ اگر هست، شیب این رمپ را تخمین بزنید.
3- یک فاصله 21 فوتی را حدس بزنید. سپس یک فاصله 21 فوتی را اندازه بگیرید. حدستان چقدر دقیق بوده است؟

رقابت های اضافی:


1- اگر ساختمان این رقابت ها پله داشت، چگونه شما رمپ را تغییر می دادید؟
2- همین طور که گلایدر در میان هوا حرکت می کند، به ازای هر 10 فوت فاصله افقی که طی می کند، یک فوت پایین می آید. اگر آن 3 فوت پایین آید، او حقیقتاً چقدر حرکت کرده است؟
3- شیب قسمت تپه های اسکی برای افراد متوسط به ازای هر 10 فوت افقی 4 فوت بالا می رود، یا شیبی در حدود 4 به 10 دارد. آیا یک تپه با این شیب نسبت به یک جاده با 6 درصد انحراف از سطح تراز شیب دارتر است؟
6 درصد انحراف از سطح تراز یعنی یک جاده به ازای 100 فوت فاصله افقی 6 فوت صعود کند.

چیزهایی برای فکر کردن:

- چرا برای شیب جاده ها، رمپ ها و راه پله ها بررسی کارشناسانه انجام می شود؟
- چرا اسکی و اسکیت باز از تکنیک زیگزاگ، وقتی بر شیب ها کاهش می یابند، استفاده می کنند.
- ارتفاع جدول خیابان ها چقدر است؟ اگر این جدول ها یک رمپ دسترسی داشته باشند، شیب آن چقدر است؟
- آیا یک جاده می تواند 100 درصد انحراف از سطح تراز ( شیب ) داشته باشد؟

آیا می دانید که؟

- طبق نظام نامه ساختمان های ایالات متحده، بیشترین ارتفاع برای یک رمپ دسترسی، 30 اینچ است.
- بیشتر ماشین ها از تپه هایی که شیب 30 درجه دارند نمی توانند بالا بروند.
- نسبت شیب به واحدها بستگی دارد.
- شیب ها، آهنگ های تغییر هستند، یک مفهوم پایه ریاضی.
- راه دیگر برای بیان یک شیب استفاده از مفهوم مثلثاتی تانژانت است.

جواب رقابت های اضافی:


1- رمپ از 7 فوت دورتر باید شروع شود یا در کل در حدود 28 فوت.
2- در حدود 2/30 فوت.
3- بله.

مترجم: رستمی
گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: طیبه موسیوند


----
پانوشت
1 فوت برابر30.48 سانتیمتر

1 اینچ برابر 2.54 سانتیمتر








 

DDDIQ

مدیر ارشد
پله و رمپ در فضا های شهری

پله و رمپ در فضا های شهری

موارد استفاده : پله به عنوان یکی از مصالح پوششی کف ، ارتباط بین سطوح نا همطراز را امکان پذیر می سازد . پله همچنین می تواند در تعریف فضاها و حتی به عنوان مکانی برای نشستن و استراحت مورد استفاده قرار گیرد.

سطوح شیب دار ( رمپ ها ) :


در شیب 1:12 ( حدودا 8.5% ) حرکت صندلی چرخ دار و کالسکه بچه به خوبی امکان پذیر است . شیب 1:15 ( 6.7%) مناسب تر است ، اما هیچگاه استفاده از رمپ هایی با شیب بیش از 1:20 ( 5%) در محوطه بیمارستان ها جایز نیست . سطح رمپ ها نباید لغزنده بوده و آب های سطحی باید به کرانه های جانبی آن هدایت و سرازیر شود .

رمپ های پلکان : در مسیر های طولانی و شیب دار ، رمپ های که پلکانی عملکرد بهتری دارند . این نوع رمپ ها ، امکان صعود را به صورت پیوسته و یکنواخت ، فراهم می کند . در این نوع مسیر ها ، حرکت توامان ( شانه به شانه ) دو صندلی چرخ دار و یا دو کالسکه بچه امکان پذیر خواهد بود . پله های صعود یا سکوها باید وضوح و برجستگی نمایانی داشته باشند . خیز یا ارتفاع آنها نباید از 100 میلی متر تجاوز کند . سطح پله می تواند از 450 میلی متر هم کمتر باشد ، اما اندازه مناسب در حدود 1 متر ، یعنی به اندازه یک گام بلند است . شیب سطح هر پله حداکثر 8.5% و برای ایجاد تنوع ، می توان پله ها را در دسته های 2 یا 3 تایی در بخشهای مختلف رمپ که به خوبی دیده می شوند ، تعبیه کرد .​


موارد استفاده : پله به عنوان یکی از مصالح پوششی کف ، ارتباط بین سطوح نا همطراز را امکان پذیر می سازد . پله همچنین می تواند در تعریف فضاها و حتی به عنوان مکانی برای نشستن و استراحت مورد استفاده قرار گیرد.
ابعاد : در طرح های شهری برای رعایت اصول ایمنی و راحتی معمولا حداقل عرض پله را 1/5 متر در نظر می گیرند . هر رشته پلکان ترجیحا باید دارای حداقل 3 سکو باشد . رابطه بین کف پله (t) و ارتفاع یا خیز پله (r) را می توان با استفاده از فرمول : میلی متر 700 یا 600 2r+ t = محاسبه کرد . حداکثرر ارتفاع پله در اماکن عمومی شهرها ، 150 میلی متر اما اندازه مناسب تر بین 80 تا 120 میلی متر است .

وزن یا آهنگ : وزن یا آهنگ ایمنی بالا رفتن و پایین آمدن از پله را پله را میسر می کند . این ایمنی با ثابت بودن ابعاد ( کف و ارتفاع ) تامین می گردد . لیک در برخی نقاط که پله ها در مسیر اصلی و مستقیم قرار ندارند ، برای ایجاد دسترسی سریع به مکان مورد نظر ، می توان با تغییر متناسب آهنگ ( کاهش تعداد گامها اما بلند تر برداشتن گامها ) امکان حرکت آهسته تر مسافران پیاده را فراهم کرد ...


مقطع طولی : زمانی که هدف ، ایجاد ایمنی بیشتر باشد ، لازم است تا حد ممکن لبه پله تشخص و وضوح کافی داشته باشد . برای نیل به این مقصود باید :

الف : در نحئه پیوند ، نوع مصالح به کار رفته و رنگ آن تغییر ایجاد کرد .

ب : انعکاس یا تصویر لبه ها ، یک خط سایه دار ایجاد کند پله هایی که لبه آنها گرد ( به شکل بینی گاو ) است ، اگر چه کمتر صدمه می بینند ، اما وضوح و هویت خود را از دست می دهند .
سطوح شیب دار ( رمپ ها ) :


در شیب 1:12 ( حدودا 8.5% ) حرکت صندلی چرخ دار و کالسکه بچه به خوبی امکان پذیر است . شیب 1:15 ( 6.7%) مناسب تر است ، اما هیچگاه استفاده از رمپ هایی با شیب بیش از 1:20 ( 5%) در محوطه بیمارستان ها جایز نیست . سطح رمپ ها نباید لغزنده بوده و آب های سطحی باید به کرانه های جانبی آن هدایت و سرازیر شود .

رمپ های پلکان : در مسیر های طولانی و شیب دار ، رمپ های که پلکانی عملکرد بهتری دارند . این نوع رمپ ها ، امکان صعود را به صورت پیوسته و یکنواخت ، فراهم می کند . در این نوع مسیر ها ، حرکت توامان ( شانه به شانه ) دو صندلی چرخ دار و یا دو کالسکه بچه امکان پذیر خواهد بود . پله های صعود یا سکوها باید وضوح و برجستگی نمایانی داشته باشند . خیز یا ارتفاع آنها نباید از 100 میلی متر تجاوز کند . سطح پله می تواند از 450 میلی متر هم کمتر باشد ، اما اندازه مناسب در حدود 1 متر ، یعنی به اندازه یک گام بلند است . شیب سطح هر پله حداکثر 8.5% و برای ایجاد تنوع ، می توان پله ها را در دسته های 2 یا 3 تایی در بخشهای مختلف رمپ که به خوبی دیده می شوند ، تعبیه کرد .



پله و رمپ : برای تامین دسترسی بهتر معلولین و با هدف شکستن و خرد کردن تدریجی شیب های طولانی می توان ترکیبی از رمپ و پلکان را به کار گرفت . محل تلاقی پله و رمپ را به گونه طراحی کرد که امکان حرکت آزادنه بین رمپ و پله برقرار گردد .




تغییر سطح : تغییر سطوح به اندازه چند پله در یک مسیر پیاده ، عنصر جداکننده پیاده روهای محلی مسیرهای سواره ( مسافران پیاده و وسائل نقلیه ) به شمار می رود . برای بهبود بخشیدن به چشم انداز، می توان در طول مسیر پیاده ، مکانهایی نظیر بوفه ، کیوسک های فروش و تعدادی نیمکت را در سطحی مرتفع تر از کف معبر سواره مستقر کرد . این اختلاف سطح ، عابرین را از خطر تردد وسائل نقلیه در امان نگاه می دارد .



پلکان جهت نشستن : در مکان های مرتفع که استفاده از مناظر اهمیت زیاد دارد ( مانند تفرجگاهها ، حریم رودخانه ها و طول سواحل ) ، باید برای سطح پله ها یا سکوها وسعت بیشتری در نظر گرفته شود ، به نحوی که در قدم زدن ، نشستن و تماشا کردن به خوبی امکان پذیر گردد.

ایمنی : پله ها به ویژه در اماکن عمومی باید هویت و وضوح کافی داشته و از ضوابط مربوط به ساختمان سازی نظیر تعداد پله ها در یک مسیر ، نحوه قرار گیری پله ها ، عرض مناسب پاگردها و وضعیت نرده ها تبعیت کند .

روشنایی : تامین نور کافی به ویژه در مکان های غیر هم سطح ، خصوصا در ابتدا و انتهای رشته پلکان ، ضروری است
 

DDDIQ

مدیر ارشد
پله های فرار

پله های فرار

در ایران به اشتباه، به پله فرار، راه خروج اضطراری اطلاق می‌شود در حالی كه راه خروجی معمولی و راه خروجی اضطراری تفاوت چندانی با یكدیگر ندارند
پلكان فرار، تنها راه نجات ساكنان طبقات بالای ساختمان در مواقع اضطراری و وقوع حریق است. راهی كه به دلیل نبود بسترهای مناسب فرهنگی و اقتصادی، یا در ساختمان‌ها پیش‌بینی نشده و یا بدون رعایت استانداردهای لازم، طراحی و ساخته می‌شود.
با این همه بر اساس شرایط موجود، شهروندان ساكن برج‌های بلند و ساختمان‌های چندین طبقه تهران فرهنگ استفاده از پله‌های اضطراری را فرا نگرفته‌اند.
روند رو به رشد جمعیت، پیدایش ساختمان‌های بلند و تبدیل خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌های چند طبقه، ضرورت نیاز به راهی برای خروج ایمن و بی‌حادثه ساكنان این ساختمان‌ها را در شرایط بحرانی، بیش از پیش آشكار كردند.
در سال‌های اخیر، «پلكان فرار» كه طراحی آن به تعداد طبقات ساختمان، بستگی مستقیم دارد، به عنوان تنها راه افزایش سرعت و سهولت خروج مردم از ساختمان، به ویژه هنگام وقوع آتش‌سوزی شناخته شد. با توجه به تجربه طولانی و موفق كشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، همچنان طراحی، ساخت و پله‌های اضطراری در ایران با مشكلات و موانع متعددی همراه است.
به گفته «مهندس رضا اشراقی»، معاون دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان وزارت مسكن و شهرسازی، مقاومت و مخالفت مالكان، به ویژه سازندگان ساختمان‌هایی با طول و عرض محدود، بزرگ‌ترین مشكل پذیرش ساخت پله‌های فرار و استفاده از آن است.
وی هزینه بالا، كمبود فضا و كاهش متراژ مفید ساختمان را از جمله دلایل چنین مقاومتی می‌داند و می‌گوید:‌ «بی‌توجهی به حفظ جان انسان‌ها، توجه به منفعت شخصی و درك پایین از حق و حقوق ساكنان طبقه‌های بالای ساختمان، از دیگر دلایلی است كه مانع درونی شدن فرهنگ ایجاد و استفاده از پله فرار، افزایش مقاومت در برابر آن و در نهایت استفاده از حداقل استانداردهای شیب و ارتفاع در این پلكان‌ها می‌شود. در حالی كه كاهش سطح مقاومت و تسهیل اجرای قانون، نیازمند بالا رفتن سطح پذیرش این مساله از جانب مردم و ساختمان‌ سازهاست.»
«اشراقی»، بهره‌گیری از دانش فنی روز، سطوح بالای تخصص و پرهیز از سنت‌گرایی و تجربی‌سازی را در افزایش انعطاف‌پذیری ساختمان ساز‌ها موثر می‌داند.
وی معتقد است مشكلات پذیرش پلكان فرار، در شهرهای كوچك، به دلیل حداقل رشد و تحول در لایه‌های سنتی ساختمان‌سازی، برجسته‌تر است. در شهرهای بزرگ و به ویژه در تهران به دلیل وجود روندی رقابتی و نیز افزایش سطح توقعات و مطالبات رفاهی و امنیتی مردم، این مشكل كمتر به چشم می‌خورد.
عوامل بازدارنده جهت ایجاد امكانات ایمنی از جمله پلكان فرار، در شهرهای بزرگ، بیشتر ریشه در مسایل اقتصادی دارد كه با پر كردن خلاءهای اجرایی و قانونی، تا حد قابل توجهی بر طرف می‌شود.
وی در ادامه می‌افزاید: «در سومین مبحث مقررات ملی ساختمان با محور حفاظت از ساختمان‌ها در برابر حریق، توجه به ضرورت راه‌های خروج اضطراری با توجه به نقش حیاتی آن در حفظ و نجات جان انسان‌ها، در اولویت قرار گرفته است. و مباحثی چون كاهش آسیب دیدگی سازه و مصالح در درجه دوم اهمیت قرار دارد كه در سال‌های آینده تكمیل و اجرا می‌شود.»

علاج واقعه پس از وقوع:
برخی كارشناسان معتقدند، اجرای دستورالعمل‌های سومین مبحث مقررات ملی ساختمان جهت حفظ سلامت جهانی شهروندان و پایین آوردن ضریب خطرهای احتمالی، كافی نیست و لزوم برنامه‌ریزی اصولی، استفاده از تجارت آیین‌های جهانی و به كارگیری نظرات متخصصان این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.
دكتر «ساعد سمیعی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است تا زمانی كه در كشور، شبكه‌ای قوی برای ممانعت از رعایت حداقل استانداردها وجود دارد، تمهیدات قانونی موثر واقع نمی‌شوند.
وی، دولت، وزارت مسكن و شهرداری را مسئول حفظ منافع ملی و تامین امنیت جانی ساختمان‌های بلند در شرایط اضطراری می‌داند و می‌گوید:‌ «سهم دست‌اندركاران ساخت و ساز در مقایسه با سهم مسئولان به عنوان نمایندگان مردم، در ایجاد و كنترل سطوح امنیتی ناچیز است. در تمام دنیا دولت هزینه‌های حفظ جان شهروندان و زمینه‌های ارایه امكانات مناسب رفاهی و امنیتی را فراهم می‌كند، در حالی كه در كشور ما همیشه پس از وقوع حادثه و رسیدن به بن‌بست، دولت در پی جذب عزم ملی و كمك‌های مردمی است و هرگز پیش از وقوع حادثه به زمینه‌های بروز آن نگاه جدی نمی‌شود.»
وی كنترل ضعیف شهرداری بر رعایت استانداردهای ساختمانی را از جمله مشكلات مهم ساخت پله‌های فرار عنوان می‌كند و ادامه می‌دهد: «آموزش غلط در فضاهای آكادمیك و نبود هماهنگی لازم این دستگاه‌های اجرایی، موجب طراحی ضعیف راه‌های خروج اضطراری و نادیده گرفتن استانداردهای لازم در زمین‌های مختلفی چون حفظ ایمنی و نجات جان انسان‌ها در مقابل حریق، روش‌های صحیح صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حتی ایجاد امكانات مورد نیاز رفت و آمد معلولین جسمی در ساختمان شده است.»
وی همچنین بیشترین مشكل موجود در استفاده از امكانات امنیتی را به ساختمان‌های شهری مربوط می‌داند. چنان چه وی می‌گوید: «با توجه به این كه مراكزی چون فرودگاه، شركت نفت، پمپ بنزین، پالایشگاه‌ها و مراكز بین‌المللی داخل كشور از گذشته با بهره‌گیری از متخصصان این امر به رعایت استانداردها و ایجاد امكانات امنیتی پرداخته‌اند، در حال حاضر امدادرسانی در كوچه‌های باریك و فضاهای محدود كه با مجوز شهرداری ساختمان‌های بلند مرتبه در آنها ساخته شده است، با مشكل مواجه شده و به همین دلیل ویژگی‌های پله فرار كه سهولت دسترسی عمومی از مهم‌ترین جنبه‌های آن است به راحتی نادیده گرفته می‌شود. بنابراین علاوه بر اجرای دستورالعمل‌های قانونی، باید به مسدود كردن راهروهای طولانی برای جلوگیری از سرایت آتش به نقاط دیگر پرداخت و پله فرار را مرتبط با نزدیك‌ترین در خروجی طراحی كرد كه در ایران به دلایلی كه مطرح شد، این موارد رعایت نمی‌شود.»



شرایط فنی پلكان فرار:
كارشناسان می‌گویند، در ایران به اشتباه، به پله فرار، راه خروج اضطراری اطلاق می‌شود. در حالی كه راه خروجی معمولی و راه خروجی اضطراری تفاوت چندانی با یكدیگر ندارند و هر دو راه، تابع ضوابط خروج هستند.
مهندس «كامران رهگذار»، مدیرعامل شركت مهندسان مشاور پنام، معتقد است پله فرار كه ترجمه كلمه «scaperoute» است، تنها شامل پلكان نمی‌شود بلكه نردبان، طناب و یا حتی راهی از پنجره ساختمان كه در شرایط خاص و اضطراری موجب خروج ساكنان ساختمان و نجات جان آنها شود، نوعی راه فرار است.
به گفته رهگذار، طبق آیین‌نامه‌ها، هر ساختمان به حداقل دو راه خروج نیازمند است و طبق استانداردهای موجود، اگر تعداد طبقات ساختمانی از 4 طبقه و كف بالاترین طبقه از دوازده‌ متر بیشتر باشد، ساختمان ضرورتا به 2 پلكان خروج احتیاج دارد.
وی توضیح این نكته می‌گوید: «در مقررات ملی ساختمان، 12 متر تعیین شده به 15 متر تغییر داده شده است كه نه تنها ضعف كارشناسی تدوین این مقررات را مشخص می‌كند بلكه دخالتی كاملا بی‌مورد در استاندردهایی است كه تعیین آنها با توجه به مطالعه و تفكر بسیار صورت گرفته است. تنها در ایران به راحتی استانداردها را بی‌هیچ مطالعه‌ای تغییر می‌دهند در حالی كه در هیچ كجای دنیا چنین حقی برای كسی قائل نمی‌شوند.»
وی در ادامه درباره شرایط خاص پله‌های فرار می‌افزاید: «ارتفاع این پله‌ها نباید از هجده سانتی‌متر بیشتر و كف آنها از بیست و نه سانتی‌متر كمتر باشد. همچنین زیر پلكان را باید بست تا موجب فزایش وحشت مردم نشود. نرده‌ها نیز باید به گونه‌ای طراحی شوند تا مانع پرت شدن افراد به بیرون شوند.»
وی با توجه به این كه بلندترین نردبان‌های سازمان آتش‌نشانی در هیچ كشوری به بالاتر از طبقه هفتم ساختمان نمی‌رسد، تاكید می‌كند علاوه بر این مساله، ساخته شدن ساختمان‌های ده طبقه در كوچه‌های 6 متری یا در نقاطی مثل تپه‌ها كه رسیدن ماشین آتش‌نشانی به آنها با دشواری همراه است، ایجاد و استفاده از راه‌های خروج اضطراری، ضروری است.
طبق آیین‌نامه‌ها، دو راه خروج اضطراری در ساختمان می‌تواند شامل دو راه خروج خارجی یا دو راه خروج داخلی و یا یك راه خروچ داخلی و یك راه خروج خارجی باشد.
به گفته این كارشناس، با توجه به فعالیت سازمان آتش‌نشانی در سال‌های اخیر و جلوگیری از ساخت و سازهای نادرست، مردم نیز به تدریج خود را به استفاده از این امكانات ایمنی عادت می‌دهند. زمانی كه استانداردها رعایت شود، می‌توان امیدوار بود كه كم‌كم جای خود را در بین سزندگان و مصرف كنندگان باز و فرهنگ ایجاد و استفاده از راه‌های فرا را در جامعه درونی كند. مشروط بر این كه قوانین شهرداری به جای برطرف كردن مشكلات، به آنها دامن نزند.


پایگاه اطلاع‌رسانی شهرسازی و معماری»: http://www.uan.ir
 

DDDIQ

مدیر ارشد
جزئیات و دیتیل های رمپ و دست انداز - فایل کد

جزئیات و دیتیل های رمپ و دست انداز - فایل کد

جزئیات و دیتایل های رمپ


فایل اول : جزئیات رامپ ها
رامپ با ساختار آجری با پوشش سنگ
رامپ با ساختار آجری با پوشش آجر
رامپ با ساختار آجری با پوشش اجر
رامپ بتنی
رامپ با ساختار بتنی با پوشش سنگ
رامپ سنگی با پوشش سنگ
رامپ با پوشش موکت یا مواد پلیمری
و...


فایل دوم :جزئیات دست انداز رمپ
دست انداز آجری با درپوش سنگی
دست انداز آجری با درپوش بتنی
دست انداز بتنی
و..
 

پیوست ها

  • 1- detail ramp.zip
    911.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2- Dast andaz ramp.zip
    395.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
ایمنی نردبان

ایمنی نردبان

نردبانها ابزار ساده ای برای دست یابی به ارتفاعات و سطوح بالاتر می باشند که اگر از آنها به درستی استفاده و مراقبت نماییم، برای سالهای زیادی قابل استفاده خواهند بود. نردبانها از مواد اولیه متفاوت و در طراحی های متنوعی ساخته می شوند و در همه اشکال، اندازه ها موجود بوده و در صنایع گوناگون نیز موارد استعمال متنوعی دارند. عمده ترین خطر هنگام استفاده از نردبانها، سقوط می باشد که در نتیجه انجام یک سری اعمال و شرایط ناایمن ایجاد می گردد که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود

مطالب:
1- مقدمه
2- نکات قابل توجه در حین کار با نردبانها
1-2- روش صحیح کار با نردبانها
2-2- وارسی نردبانها
3-2- روش صحیح بالا رفتن از نردبانها
3- انواع نردبانها
1-3- تقسیم بندی نردبانها برحسب جنس آنها
1-1-3- نردبانهای چوبی
1-1-1-3- نردبانهای چوبی یکپارچه
2-1-1-3- نردبانهای چوبی با ریلهای نواری شکل
3-1-1-3- مزایای نردبانهای چوبی
4-1-1-3- معایب نردبانهای چوبی
2-1-3- نردبانهای فایبر گلس
1-2-1-3- مزایای نردبانهای فایبر گلاس
2-2-1-3- معایب نردبانهای فایبر گلاس
3-1-3- نردبانهای آلومینومی
1-3-1-3- مزایای نردبانهای آلومینومی
2-3-1-3- معایب نردبانهای آلومینومی
4-1-3- نردبانهای فلزی
2-3- تقسیم بندی نردبانها براساس ساختار و شکل ظاهری
1-2-3- نردبانهای کشویی
2-2-3- نردبانهای داربستی
3-2-3- نردبانهای تاشو
4-2-3- نردبانهای کامیونی
5-2-3- نردبانهای دوطرفه
6-2-3- نردبانهای یکطرفه
فهرست منابع و مآخذ

1- مقدمه
نردبانها ابزار ساده ای برای دست یابی به ارتفاعات و سطوح بالاتر می باشند که اگر از آنها به درستی استفاده و مراقبت نماییم، برای سالهای زیادی قابل استفاده خواهند بود. نردبانها از مواد اولیه متفاوت و در طراحی های متنوعی ساخته می شوند و در همه اشکال، اندازه ها موجود بوده و در صنایع گوناگون نیز موارد استعمال متنوعی دارند.

عمده ترین خطر هنگام استفاده از نردبانها، سقوط می باشد که در نتیجه انجام یک سری اعمال و شرایط ناایمن ایجاد می گردد که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
الف- موقعیت نامناسب نردبان نسبت به محل کار فرد مصرف کننده آن
ب- ایستادن فرد بر روی پله های بالایی نردبان که منجر به برهم خوردن تعادل وی
می شود
ج- گذاشتن نردبانها بر روی سطح ناپایدار و بی ثبات
و .... .

این خطرات در صورتی که کارگران مایل به انجام روش صحیح کار با نردبان بوده و نردبانها نیز در شرایط مطلوب نگاه داشته شوند، به حداقل خواهد رسید. متأسفانه بر طبق آمارهای انجمن ایمنی ملی آمریکا ، نردبانها یکی از عوامل اصلی مرگ و میرهای ناشی از سقوط از آنها می باشند. اقدامات زیر باعث کاهش حوادث و جراحات حاصل از نردبانها خواهد گردید :
1- آموزش صحیح
2- بازرسی های مداوم
3- نگهداری مناسب و کاربرد صحیح نردبانها
2- نکات قابل توجه در حین کار با نردبانها

توجه به نکات زیر در حین کار با نردبان از اهمیت بسزایی برخوردار است:

1-2- روش صحیح کاربرد نردبانها
- قبل از کار کردن با نردبان برای اولین بار، دستورالعمل کارخانه تولید کننده را مطالعه کنید .
- در کلیه اموری که در آنها نیاز به کاربرد نردبان می باشد، استفاده از نردبانهای محکم و با ثبات بر روی یک سطح صاف توصیه می شود.
- هر نردبان را صرفاً جهت مصارفی که برای آن طراحی شده است، مورد استفاده قرار دهید که در این مورد می توانیم به پیشنهادات و توصیه های کارخانجات تولید کننده مراجعه نماییم.
- نردبانها را در زاویه ای قرار دهید که به ازای هر 4 فوت طول نردبان (2/1 متر)، معادل یک فوت (3/0 متر) از دیوار فاصله داشته باشند؛ یعنی باید فاصله پای نردبان از پای دیوار، یک چهارم طول نردبان باشد. (شکل 1)
- در هر زمان تنها یک نفر مجاز به بالا رفتن از نردبان می باشد.
- برای افزایش طول نردبان نباید آن را روی چیزهای دیگری قرار داد؛ همچنین هرگز دو نردبان کوتاه را متصل نکرده و به جای نردبان بلند مورد استفاده قرار ندهید.


- در هنگام حمل و نقل نردبانها، آنها را موازی با سطح زمین و با احتیاط حمل نموده و از سقوط ناگهانی آنها جلوگیری نمایید.
- افرادی که از نردبانها استفاده می کنند باید از کفشهای مقاوم در مقابل سرخوردگی استفاده کنند.
- همواره از خطوط انتقال نیرو دوری نموده و حداقل 3 متر از آنها فاصله داشته باشید، اگر ولتاژ بیش از 57000 ولت است، فاصله ایمنی 5 متر می باشد و در زمان لازم، ضرورتاً از نردبانهای با ریلهای نارسانا استفاده کنید، در این موقع پوشیدن لباس محافظ و کفش های با کفهای لاستیکی نیز توصیه می گردد.
- پایه های نردبان باید هم سطح بوده و محکم بر روی زمین قرار گیرند. در مواقعی که سطح زمین نرم (سطحی که با قرار گرفتن نردبان روی آن دچار فرورفتگی می شود) و یا ناهموار است، باید در زیر پایه های نردبان، تخته محکم و یکدستی قرار داده شود.
استفاده از کفشک برای جلوگیری از سرخردن و حفظ تعادل نردبان توصیه می شود که در این مورد می توان از کفشکهای زیر استفاده نمود:
الف- یک قطعه چوب
ب- دو گیره فلزی در کف، یک گیره مقابل هر پایه و ریل
ج- غلاف فلزی نوک تیز: بر روی سطوح خاکی و شنی و یا کفهای ناهموار
د-گوه پلاستکی
هـ- کفشکهای پلاستیکی: بر روی سطوح سخت (همانند بتن)
در غیر اینصورت حضور فرد دیگری بر پای نردبان ضروری می باشد.

- برای اثبات امنیت نردبان، آنرا قبل از استفاده تست کنید تا مشخص شود که نردبان لق نمی زند و روی سطح زمین ثابت است، برای حصول اطمینان از استحکام نردبان، هر دو طرف آن را به دیوار یا تکیه گاه ثابت دیگری، تکیه دهید.
- نردبان را در محلهای پر رفت و آمد استفاده نکنید و در صورت لزوم اطراف نردبان را محصور نموده و از ورود افراد متفرقه به این محل ممانعت بعمل آورید.

- در مواقعی که نردبانها در محل درگاه مورد استفاده قرار می دهید، کلیه درهای ورودی در مجاورت محل قرار گیری نردبان را بطور موقتی نمایید و در صورتی که در حتماً باید باز بماند و یا نردبان باید روی سطی شیب دار قرار گیرد، از فرد دیگری تقاضا کنید تا در پای نردبان و در کنار آن بایستند تا از واقع شدن تصادف احتمالی جلوگیری شود.
- محوطه بالایی و پایینی قرارگیری نردبان بایستی تمیز و بدور از هرگونه اشیاء اضافی باشد.
- نردبان باید طوری قرارگیرد که سطح بالایی آن حداقل 3 فوت (ا متر) بالاتر از تکیه گاه بالایی باشد که این قسمت بعنوان دستگیره ای برای پیاده شدن بر روی بام، داربست و... بکار می ورد.


2-2- وارسی نردبانها
قبل و بعد از هر بار مصرف باید از نردبان بازرسی کرده و از کاربرد نردبانهای با عیوب عمده بپرهیزیم. پله ها باید مجکم و نشکن باشند، بستها سفت و با اطمینان متصل شده باشند، طنابها و قرقره ها و سایر اجزای متحرک به طرز مناسبی کار کنند و... . اگر بازرسی اولیه ایرادی را نشان دهد، نردبان باید تعمیر گردد و اگر انجام تعمیرات ممکن و عملی نیست یا نتیجه مورد نظر را حاصل نمی کند، این نردبان باید کنار گذاشته شود و نردبان جدیدی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای جلوگیری از مصرف این نردبانها توسط سایرین، برچسبی بر روی آن چسبانده و معیوب بودن آن را بر روی برچسب ذکر می کنیم: سپس نسبت به رفع عیب و نقص و تعویض قسمتهای فرسوده و خراب نردبان اقدام می نماییم.


- شرایط عمومی نردبان را مورد بررسی قرار دهید:
آیا پیچ و مهره ها محکم بسته شده اند؟
آیا پله ها ایمن می باشند؟
آیا کفشکهای ایمنی عملا ً کارآیی دارند؟...

نگهداری نردبانها باید در شرایط مناسبی صورت گیرد که شامل موارد زیر می شود:
الف- ایجاد اتصالات محکم در تمامی نقاط تماس
ب- روغن کاری چرخها، قرقره ها، قفل ها و پولی ها
ج- تعویض طنابهای کهنه و فرسوده
د- تمیز کردن دائمی و روتین آنها
هـ- انبار کردن آنها در محلی که برای بازرسی و استفاده مجدد به راحتی قابل دسترس باشد.
و- انبار کردن آنها به شیوه ای که خطر پایین افتادن و سقوط آنها بر روی افراد وجود نداشته باشد.

- قبل از مصرف نردبان از سرویس مناسب نردبان ها در مواقع مناسب و همچنین از اینکه پله های نردبان عاری از روغن، گریس و یا سایر مواد لغزنده می باشد، اطمینان حاصل کنید.


3-2- روش صحیح بالا رفتن از نردبانها
- قبل از بالا رفتن و استفاده از نردبان از هموار بودن و یکنواختی سطحی که نردبان بر آن قرار می گیرد، اطمینان حاصل کنید.

- در هنگام بالا رفتن از نردبان باید رو به آن بوده و با دستها یکی پس از دیگری آن را گرفت و بالا رفت.
- هرگز از پشت به نردبان تکیه نکیند.
- همواره در قسمت مرکزی نردبان بایستید تا تعادل شما حفظ شود و در هنگام بالا رفتن نیز در موقعیتی قرار گیرد که وزنتان به وسط آن وارد شود و سپس به آرامی بالا بروید.
- همواره بابستی دست کم سه نقطه تماسب مابین نردبان و بدن شخص مصرف کننده آن موجود باشد که شامل دو پا و یک دست و یا دو دست و یک پا می شود.
- در حین کار بر روی نردبان همواره با یک دست خود، آن را محکم نگاه دارید.
- هرگز از سه پله بالایی نردبان استفاده نکیند، زیرا در غیر اینصورت تکیه گاه مطمئنی نخواهید داشت.
- در هنگام بالا رفتن از نردبانهای بلند استفاده از کمربند ایمنی توصیه می شود که بهتر است این نردبانها به گونه ای به ریلهای بسته شود که تعادل فرد حفظ گردد.
- در هنگام ایستادن بر روی نردبان، از جابجا کردن و یا افزایش طول آن اکیداً خودداری نمایید.

- نگاه داشتن ابزار و یا سایر وسایل در حین ایستادن روی نردبان می تواند بسیار خطرناک باشد، مگر آنکه دستورالعمل های ذیل دنبال شود:
الف- نگاه داشتن ابزار در یک کمربند مخصوص نگهداری آنها، دستان شما را در هنگام بالا رفتن از نردبان آزاد می گذارد .
ب- هر وسیله سنگین یا حجیم ، زمانی باید بالا آورده شود که شما به بالای نردبان رسیده باشید .
ج- استفاده از علائم و یا نشانه های خاصی برای هشدار به کسانی که از نردبان استفاده می کنند.

د-جلوگیری از حمل بار بیش از حد مجاز .
هـ- برای بالا بردن تجهیزات و سایر بارها با کمک نردبان بایستی از طنابی جهت حمل آنها استفاده کرد.
و- برای حمل بارها و ابزار آلات کوچک تر می توان از کیسه ای که به دور کمر فرد مصرف کننده نردبان بسته شده و یا بوسیله تسمه ، نوار و یا بندی که از شانه وی آویزان گشته است ، استفاده نمود .


3- انواع نردبانها
در زیر توضیح مختصری در مورد برخی از متداولترین نردبانها ( ابتدا بر حسب جنس آنها و سپس بر اساس ساختار و شکل ظاهری شان )‌آورده شده است :

1-3- تقسیم بندی نردبانها بر حسب جنس آنها
1-1-3- نردبانهای چوبی
نردبانهای چوبی بر اساس موارد استعمال، جنس و نوع مواد کاربردی و مراقبتهای لازمه برای نگهداری آنها مورد بررسی قرار می گیرند . این نردبانها باید از چوب با وزن مخصوص بالا (و ‌البته چوبهای بدون لبه ها و تراشه های تیز) ساخته شوند. به هنگام وارسی چشمی نباید در ظاهر آنها پوسیدگی ، ترک خوردگی ، شکستگی ، نقص های حاصل از فشردگی تراکم (‌گره) و یا سایر نقاط ضعف مشاهده شود.
ریلهای نردبان نیز باید سالم و بدون تاب خوردگی باشند . برای مشاهده تغییرات حاصله بر بروی چوب نردبان می توان از رنگهای روشن برای رنگ کردن آنها استفاده کرد .
در هنگام ساختن نردبانهای چوبی مختلف توجه به نکات زیر ضروری می باشد :
1- رعایت حداکثر میزان طول مجاز نردبان (‌جدول 1)
2- فاصله میان پله های نردبان ( فضای بین پله ها باید در طول نردبان یکسان بوده و بیشتر از 12 اینچ (‌30 سانتی متر )‌نباشد .

در اغلب نردبانهای چوبی پله ها از جنس چوب ساخته می شوند . این چوب معمولاً از نوع چوب سخت متراکم همانند چوب درخت بلوط یا درخت گردوی آمریکایی می باشد . علت استفاده از این نوع چوبها، استحکام بالای آنها درحالت طبیعی می باشد .



حداکثر طول نردبان(فوت) نوع نردبان
20-3 نردبانهای دو طرفه با مصارف صنعتی
12-3 نردبانهای دو طرفه با مصارف تجاری
6-3 نردبانهای دوطرفه با مصارف خانگی
30 پله نردبانها
20 نردبانهای خرکی
12 نردبانهای مخصوص نقاشی ساختمان
جدول 1- حداکثر طول مجاز برخی از نردبانهای متداول چوبی

1-1-1-3- نردبانهای چوبی یکپارچه 1
این نوع از نردبانها شامل ریلهای چوبی یکپارچه ای می باشند که توسط پله های چوبی در فواصل مشخصی به هم متصل می شوند .پله ها معمولاً با انحنا بوده و از جنس چوبی سخت با تراکم بالا ساخته می شوند . در حالیکه جنس چوب ریلهای نردبان از نوع چوب نرم تر و سبک تر هماننند چوب درخت صنوبر و یا درخت شوکران می باشد .
این ریلها باید مستقیم و صاف بوده و هیچگونه عیبی در آنها موجود نباشد ، بنا به دلایل علمی ، هنگامی که طول نردبان بیشتر می شود ، ضخامت این ریلها و سایز آنها نیز باید به همان نسبت افزایش یابد؛ بنابر این به طور معمول این نوع از نردبانها در طولهای بالا استفاده نمی شوند ، زیرا در اینصورت وزن آنها بسیار بالا خواهد بود که عملاً کاربرد آنها را با مشکل مواجه می سازد.

2-1-1-3- نردبانهای چوبی با ریلهای نواری شکل
این نردبانها تا حدودی مشابه نردبانهای یکپارچه می باشند با این تفاوت که ریلهای آنها از یک میله یکپارچه چوبی تشکیل نشده اند . در طراحی این نردبانها از یک نوار چوبی (بجای ریلها) در طرفین نردبان بهمراه قطعات چوبی نگهدارنده پله ها در فواصل مشخصی استفاده می شود ، سپس نقاط اتصال بهم چسب زده می شود و در بعضی از قسمتها نیز با میخ محکم می شوند . کاربرد این نردبانها در طولهای بالا میباشد، زیرا اگر بخواهیم در این طولها از نردبانهای چوبی یکپارچه استفاده کنیم ، وزن ریلهای آن بسیار بالا رفته و عملاً استفاده و حمل و نقل نردبان را با مشکل مواجه می سازد .
مشابه نردبانهای یکپارچه ، در این نردبانها نیز با افزایش طول نردبان باید بر سایز و ضخامت ریلهای نواری نیز افزود.

3-1-1-3- مزایای نردبانهای چوبی
نردبانهای چوبی(‌در حالت خشک) در مقابل جریان الکتریسیته نارسانا می باشند . به همین دلیل ، نربانهای چوبی یا فایبر گلس ، در مواقعی که خطر برق گرفتگی وجود دارد ،‌مورد استفاده قرار می گیرند ؛ اگر چه چوب ، مستعد آتش گیری می باشد ، اما سطح بیرونی آن در حضور اکسیژن سوخته و بخش مرکزی چوب بصورت یکپارچه برای مدت قابل توجهی پایدار می ماند ، بهمین دلیل در اکثر مراکز آتش نشانی ترجیحاً از نردبانهای چوبی استفاده می کنند.

4-1-1-3- معایب نردبانهای چوبی
نربانهای چوبی به سرعت فرسوده می شوند زیرا چوب با گذشت زمان ،نسبت به خشک شدن و شکافته شدن حساس می باشد . به همین دلیل نردبانهای چوبی نیاز به ماده محافظ شفافی دارند که بر روی آنها کشیده شده و بر عمر مفید آنها می افزاید . این ماده محافظ شفاف (‌روغن جلا)1 ،‌ به نوعی سطح چوب را صیقل و جلا می دهد . روغن جلا بیشترین محافظت را از نردبان ( به نسبت سایر مواد )‌به عمل می آورد.
برخی از نردبانهای چوبی نیز با روغن خاصی پوشیده می شوند که از نظر پوشش دهی، مناسب می باشد . اما مشکلی که ایجاد می کند آن است که نردبان چوبی را در مقابل جریان الکتریسیته ، رسانا می سازد که این امر باعث وارد شدن خدشه به یکی از مزایای اصلی نردبانهای چوبی می گردد.
نکته قابل توجه آنست که عملیات تکمیل با استفاده از روغن جلا، تازمانی موثر است که از روی سطح چوب از بین رفته و دچار آسیب دیدگی نشده باشد . اگر روغن جلا دچار عیب و نقصی گردد، خشک شدگی و پوسیدگی چوب آغاز می شود . به همین دلیل توصیه می شود که عملیات تکمیل روغن جلا هر شش ماه یکبار مورد بازرسی قرار گرفته و به فواصل زمانی سالانه یکبار تکرار شود .
میزان عمر مفید یک نردبان چوبی می تواند از 2 الی 3 سال تا 10 سال و بیشتر باشد که این امر به نوع کاربرد و نگهداری آن بستگی دارد . نردبانهای چوبی که در نزدیکی منابع تولید گرما ، در زیر نور آفتاب ، در انبارهای داخل ساختمان و ... نگهداری می شوند ، بایستی به دقت مورد بازرسی قرار گرفته و عملیات تکمیلی بر روی آنها بطور سالانه انجام شود .
نکته : سلامتی و زندگی شما در گرو عمل شخص شماست . قبل از استفاده از نردبان ها از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل کنید .

2_ 1_3_ نردبانهای فایبرگلس
نردبانهای فایبر گلس در سالهای اخیر وارد بازار گشته و جنس اولیه آنها از نوعی ماده مصنوعی می باشد که در حالت خشک جریان الکتریسیته را عبور نمی دهد . بنابراین عموماً از این جهت با نردبانهای مدل چوبی مقایسه می شوند .
نردبانهای فایبرگلس معمولاً از نوع یکپارچه با پله های متصل شده به ریلها می باشد که این پله ها از جنس فایبرگلس یا آلومینیوم بوده و در فواصل منظمی نصب می شوند . در بیشتر موارد این پله ها بوسیله پرچ کردن به ریلها متصل می شوند . این نردبانها عموماً در طولهای بلندتر در دسترس نمی باشند . به دلیل اینکه فایبرگلس متراکم تر از چوب بوده و بهمین دلیل در یک سایز مشابه ، نردبان فایبر گلس سنگین تر از نردبان چوبی هم سایز خود می باشد .

1_2_1_3_ مزایای نردبانهای فایبرگلس
فایبرگلس یک محصول بشر ساخت می باشد که در حالت خشک نارسانا بوده و جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی دهد . فایبر گلس در زیر نور خورشید و یادر کنار منابع تولید گرما خشک نشده و پوسته پوسته نمی گردد . فایبر گلس از جمله مواد متراکم بوده و نسبت به فلزات گرمای کمتری را هدایت می کند ، هچنین می تواند در برابر تماس کوتاهی با درجه حرارتهای بسیار بالا مقاومت نماید ، بدون آنکه ضعفی در ساختار آن پدیدار گردد . سپس بعد از وارد شدن به درجه حرارت اتاق مجدداً تمامی طول اولیه خود را بدست می آورد ، مگر آنکه در اثر حرارت بالا بسوزد .
اگر فایبر گلس ، شامل یک رزین خود اطفاء باشد ، در آنصورت تنها در حضور شعله مستقیم خواهد سوخت و زمانی که شعله را دور کنیم ، خود به خود خاموش خواهد شد . این پروسه سوختن، علائمی را بر روی نردبان برجای خواهد گذاشت که نشانگر وجود نقاط ضعفی بر روی نردبان می باشد و باید رفع عیب و سرویس گردد .
عموماً ، نردبانهای فایبر گلس احتیاجی به عملیات تکمیل حفاظتی نخواهند داشت ، بدترین حالتی که ممکن است برای آنها ایجاد شود ، رنگ پریدگی و گاهی اوقات نیز ساییدگی حاصل از تأثیر اشعه فرابنفش بر سطح آنها می باشد . اگر چه در بیشتر نردبانهای فایبر گلس از پله های آلومینیومی استفاده می شود ، اما هیچگونه اتصال فلزی مابین پله ها و ریلها موجود نمی باشد ، بنابراین این نردبانها همچنان نارسانا در مقابل جریان الکتریسیته باقی می مانند .

2_2_1_ 3_ معایب نردبانهای فایبرگلس
این نردبانها سنگین تر از نردبانهای آلومینیومی و چوبی می باشد . فایبرگلس ، تحت فشار و ضربه های سنگین تمایل به لب پریدگی و ترک برداشتن دارد . فایبر گلس همانند فلزات ، یک ماده چکش خوار نمی باشد ؛ بنابراین در زمانی که اضافه بار به آن اعمال می گردد ، همانند نردبانهای چوبی عمل می کند ؛ یعنی خم نمی شود ، اما ممکن است بطور ناگهانی سقوط نماید . بنابراین فرد مصرف کننده نردبان ، بایستی همواره از محدودیتهای آن آگاهی داشته باشد .

3_1_3_ نردبانهای آلومینیومی
نردبانهای آلومینیومی همانند نردبانهای چوبی به دو دسته تقسیم می شوند که شامل نردبانهای با ریلهای یکپارچه و نردبانهای با ریلهای نواری شکل می باشد .
نردبانهای یکپارچه، نوعی از نردبانهای حاوی ریلهای یکپارچه آلومینیومی به همراه
پله هایی از جنس آلومینیوم می باشند که با اتصالاتی در فواصل منظمی به ریلها وصل
شده اند . پله های آلومینیومی عمدتاً به وسیله اتصالات جوشکاری و یا توسط یک گیره رابط به ریلها متصل می شوند .
روش استفاده از گیره رابط ، عمل جابجایی و تعویض پله های نردبان را سهل تر ساخته و همچنین در صورت شل شدن پله ها می توان آنها را به آسانی سفت و محکم نمود . در روش جوشکاری ، اتصالات پله ها و ریلها ، در صورت جابجایی پله ها ، باید بخش مربوط را مجدداً جوشکاری نمود .
اما در صورت استفاده از این روش ، پله ها هرگز به سهولت شل نخواهند گردید ، مگر آنکه ریلها دچار مشکل خاصی گردند که در صورت بروز این مشکل پیشنهاد می شود که کل نردبان تعویض گشته و سعی در جابجایی ریلها ننماییم .
همانند نردبانهای چوبی و فایبرگلس ، در مورد نردبانهای آلومینیومی نیز با افزایش طول نردبان باید ضخامت ریلها را نیز افزایش داد ، در غیر اینصورت حمل بار مجاز توسط نردبان کاهش می یابد .
نردبانهای آلومینیومی با ریلهای نواری شکل ، تا حدود زیادی مشابه نردبانهای چوبی از این نوع می باشند ، با این تفاوت که نقاط اتصال بجای چسب یا میخ توسط پرچ بهم متصل می شوند . پله ها نیز همانند مدل یکپارچه ، بوسیله اتصالات جوشکاری یا گیره های رابط به ریلها متصل می گردند .
طراحی خاص این نردبانها ، امکان کاربرد آنها در طولهای بالاتر و جابجایی وزنهای بیشتر توسط آنها را می دهد که در این زمینه محدودیت کاربرد نردبانهای باریلهای سنگین برطرف می شود .

1_3_1_3_ مزایای نردبانهای آلومینیومی
نردبانهای آلومینیومی بطور کلی با دوام و محکم بوده و از فلزات با قابلیت انبساط ساخته می شوند . این نردبانها در مقابل فشارها و ضربات سنگین دچار لب پریدگی ، شکاف و خردشدگی نمی شوند .
همچنین نیازی به تکمیل محافظتی ندارند ، زیرا با گذشت زمان در مقابل هوای آزاد و در معرض نور خورشید دچار خشکی نمی شوند . بدترین حالتی که ممکن است برای نردبانهای آلومینیومی رخ دهد ، این است که با گذشت زمان سطح آنها دچار زنگ زدگی
می شود که می توان بر روی آن واکس یا جلا دهنده سطح استفاده نمود .

2_3_1_3_ معایب نردبانهای آلومینیومی
این نردبانها رسانای جریان الکتریسیته بوده و علاوه بر آن گرما را نیز بسرعت هدایت
می کنند که این امر مهمترین نقص آنها می باشد . آلیاژ آلومینیوم کاربردی در نردبانها، از آلیاژ با قابلیت انبساط بالا می باشد که این امر جهت ایجاد وزن سبک تر و نیز استحکام بیشتر آنها می باشد . به همین دلیل ، در زمان تولید بر روی این آلیاژها عملیات تکمیل گرمایی در دمایی حدوداً معادل600 درجه فارنهایت انجام می شود .
اگر نردبان آلومینیومی شما در معرض گرمای بسیار بالای آتش ( حتی برای یک دورة زمانی کوتاه ) قرار گیرد ، ممکن است به شدت گرم شده و به حالت پخت برسد . این بدان معنی است که بار مجاز نردبان به حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت ، در صورتی که علائم ظاهری نردبان چنین چیزی را نشان نخواهد داد .
به همین دلیل پیشنهاد می شود از برچسب های حساس به گرما های بالا ، در قسمتهای بالایی نردبانهای آلومینیومی استفاده شود که این برچسب ها با افزایش دما تا حدود دماهای بالا ، تغییر رنگ داده و این امر نشانگر آن است که نباید از نردبان استفاده شود و یا در صورت لزوم ، بار زیادی با آن حمل نگردد .
در هر صورت پس از هر بار مشاهدة علائم تغییر رنگ بر چسب ، نردبان بایستی مورد بازرسی قرار گیرد تا در صورت ایجاد نقاط معیوب ، جهت رفع آن نقص اقدام گردد .
در صورتی که بر چسبهای مصرفی بعد از چند بار استفاده ، تغییر رنگ دائمی یافتند ، بایستی نسبت به تعویض برچسبها و جایگزینی آنها با نمونه جدید شان اقدام نمود .
نکته: در صورتی که نردبان آلومنیومی در محل آتش سوزی قرار گرفته و در شعله های آتش غوطه ور باشد ، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و حتی تحمل وزن یک نفر را هم نخواهد داشت .

4-1-3- نردبانهای فلزی
نردبانهای فلزی ، از نظر شرایط اولیه ای که باید دارا باشند ، مراقبتها و نگهداری های بعدی و همچنین طرز بکارگیری ، مورد بررسی قرار می گیرند . شرایط عمومی که مد نظر می باشد شامل :
الف– در نردبان لبه های تیز موجود نباشد .
ب – از لحاظ سازه ای ، حاوی ساختاری بی عیب و نقص باشند .
ج – این نردبانها باید شامل پله هایی باشند که روی سطح آنها کنگره ای و یا موج دار
(با برجستگی و فرورفتگی) نباشد تا از سرخوردن افراد جلوگیری کرده و مقاومت آنها در برابر لغزندگی بهبود یابد .
د- فضای بین پله ها باید در طول نردبان یکسان بوده و بیش از 12 اینچ (معادل 5/30 سانتی متر) نباشد .
هـ - حداکثر طول مجاز نردبانها در نظر گرفته شود



حداکثر طول مجاز نردبان (فوت) نوع نردبان
30 نردبانهای یکطرفه
48 نردبانهای کشویی
60 نردبانهای کشویی دو تکه
60 نردبانهای کشویی سه تکه
20 نردبانهای دوطرفه
20 نردبان مسطح
20 نردبانهای خرکی
جدول 2 – حداکثر طول مجاز برخی از نردبانهای متداول فلزی

مراقبتهای صحیح در استفاده از نردبان باعث طولانی شدن عمر آن و همچنین افزایش ایمنی شخص کار بر می گردد . قبل از استفاده از نردبان ، برای رفع نواقص احتمالی
( از جمله انحناء یا خمیدگی ها ، سوراخها یا فرورفتگی ها ، نقاط اتصال و پرچهایی که شل شده اند و...)‌ باید آنرا مورد بازرسی قرار داد و اگر نقایصی مشاهده شد ، باید محل معیوب را علامت زده و مشخص کرد تا تعمیر گردد . نردبانها باید همواره تمیز نگاه داشته شوند تا از لغزیدن اشخاص روی آنها جلوگیری به عمل آید . نردبانهای فلزی قابل حمل تنها برای استفاده یک نفر (با حداکثر وزن 90 کیلوگرم معادل 200 پوند) طراحی می شوند و باید موقعیت پله های آن برای محل اتکای پاها ، مطمئن باشد . همانند سایر نردبانها ، نردبانهای فلزی هم باید در زاویه ای قرار گیرند که به ازای هر 4 فوت طولشان ، یک فوت از دیوار فاصله داشته باشند .


2-3- تقسیم بندی نردبانها بر اساس ساختار و شکل ظاهری
1-2-3- نردبانهای کشویی
برای استفاده ایمن از نردبانهای کشویی موارد زیر باید مد نظر قرار گیرد :
الف – نردبانها را در یک سطوح صاف و محکم جایگزین کرده و از ایمن بودن محلی که فرد مصرف کننده در آن فرود می آید ، اطمینان حاصل کنید .
ب – نردبان را طوری بر پا کنید که بخش بالایی آن بر روی بخش پایینی قرار گرفته و آن بخش نیز به دیوار یا سطح پشتیبان دیگری تکیه کند . (مطابق شکل 2)
ج – همانند سایر نردبانها ، زاویه نردبان کشویی با تکیه گاه آن باید حدود 75 درجه باشد .
د – از قفل بودن گیره های بخش بالایی و پایینی نردبان اطمینان حاصل نمایید ، به این منظور می توانید سعی کنید طول نردبان را کاهش یا افزایش دهید اگر موفق به انجام این امر شدید ، نشانگر آن است که قفل گیره ها محکم نبوده و امکان جدا شدن آنها و تغییر طول در حین استفاده از نردبان و نیز وقوع حادثه وجود دارد .
هـ - نردبان را طوری برپا کنید که حداقل 1 متر (3 فوت) از طول آن بالاتر از سطح بالایی تکیه گاه قرار گیرد و سپس این قسمت را به سطح بالای تکیه گاه محکم ببندید و یا گره بزنید .
و- در مواقعی که امکان بستن و گره زدن بخش بالای نردبان به سطح بالایی تکیه گاه وجود ندارد ،‌ ایستادن یک نفر در پای آن جهت جلوگیری از سر خوردن نردبان ضروری
می باشد که این روش تنها برای نردبانهای با طول حداکثر 5 متر (معادل 16 فوت )
مؤثر می باشد و برای نردبانهای با طول بیشتر باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود . شخصی که در پای نردبان می ایستد باید هر دوریل نردبان را با دو دست خود نگاه داشته و یکی از پاهای خود را بر روی پله پایینی نردبان قرار دهد .
ز- حداقل میزان overlap را رعایت نمایید که این میزان در قوانین ایمنی مشخص شده است .
ح – حداکثر تا چهارمین پله از سطح بالایی نردبان بالا بروید ، بالا رفتن بیش از این میزان ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما و نردبان گشته و موجب سقوطتان گردد .

در حین استفاده از نردبانهای کشویی باید از انجام اعمال نا ایمن زیر پرهیز نماییم :
1- در نزدیکی خطوط انتقال نیرو از این نردبانها استفاده نکنید .
2- مادامی که نردبان کشویی باز می باشد ، آنرا نصب ننموده و یا جابجا نکنید.
3- نردبان را بیش از حد مجاز باز نکنید وهمواره حداقل میزان overlap را رعایت نمایید .
4- هرگز نردبان را بر سطوح بی ثبات ، لیز و لغزنده ( همانند سطوح یخی و برفی) قرار ندهید .
5- هرگز نردبان ها را بدون انجام مراقبت های ضروری رها نسازید .
برای جلوگیری از ازدیاد طول بیش از حد نردبانهای کشویی در حین نصب ، تدابیر زیر بایستی اندیشیده شود :
الف - برای جلوگیری از ازدیاد طول غیر مجاز نردبانهای کشویی در حین نصب آنها در محل استفاده از روش زیر پیروی کنید . (برای نردبانهای با وزن بیش از 25 کیلوگرم و یا در مواقع کار در شرایط پیچیده و دشوار، به وجود دو نفر از پرسنل جهت پیروی از زیر نیاز می باشد.)
مرحله اول – نردبان را بر روی زمین در محل مناسبی بخوابانید.
مرحله دوم – قسمت انتهایی نزدبان را محکم نگاه دارید.
مرحله سوم – پله بالایی نردبان را با دو دست نگاه داشته و سپس انتهای بالایی آن را بالا آورید، در این حین پله های مرکزی نردبان را نیز محکم نگاه دارید تا ثبات و پایداری نردبان حفظ گردد.
مرحله چهارم – نردبان برپا شده را تا طول مورد نیاز باز کرده، به سمت محل مورد نظر خود برده و آن را بر روی یک تکیه گاه مناسب قرار داده و تکیه دهید. (مطابق شکل 5)

ب - برای برپا کردن نردبان های کشویی کوتاه و سبک حضور یک نفر از پرسنل کافی بوده که با روش زیر این کار انجام می گیرد:
مرحله اول – انتهای نردبان را مطابق شکل 6 در یک تکیه گاه ثابت و محکم قرار دهید.
مرحله دوم – قسمت بالایی نردبان را بالا آورده وآنرا در یک موقعیت مناسب عمودی قرار دهید.
مرحله سوم – بعد از باز کردن نردبان تا طول مورد نظر، آنرا به مکان مد نظر انتقال دهید.
مرحله چهارم – نردبان را به شکل عمودی، محکم و نزدیک به بدن خود نگاه دارید.
نکته : متد مناسب جهت کوتاه کردن طول نردبان، عکس روش افزایش طول آن می باشد.


2-2-3- نردبانهای داربستی
در زمانی که نردبان ایمنی در دسترسی نمی باشد و یا سطح یکپارچه ای جهت قرار دادن نردبان بر روی آن یافت نمی شود، می توان از نردبانهای داربستی استفاده کرد. قبل از اینکه فرد مصرف کننده آن بر روی داربست برود، بایستی ترمزها و نگهدارنده های آن در قسمت پایین داربست نصب و محکم شود. در غیر اینصورت بایستی ضرورتاً فرد دیگری در پای داربست جهت جلوگیری از سر خوردن و لغزیدن آن حضور یابد.
همچنین استفاده از اشیاء ناپایدار مثل شبکه، جعبه، آجرهای لق، بلوک سیمانی و ... بعنوان تکیه گاه داربست مجاز نمی باشد. توجه به نکات زیر در حین کار با آنها حائز اهمیت می باشد:
- نردبانهای داربستی را بایستی در فواصل طولی 15 فوتی (معادل 5/4 متر) به یک پشتیبان یکپارچه و پایدار توسط سیم، کابل، زنجیر و یا طناب محکمی متصل نمود.
- حمل و نقل و جابجایی جعبه ها، نردبانها و سایر اشیاء توسط آنها ممنوع می باشد. همچنین هنگام حرکت دادن داربستها، نباید مواد و تجهیزات مصرفی را بر روی آن جای گذارد.
- در هنگام جابجایی نردبان داربستی، بایستی ارتفاع آن را به 15 فوت (معادل 5/4 متر) کاهش داد و پس از استقرار در محل مورد نظر، طول آن را به حد مد نظر رسانید.
- در هنگام جابجایی نردبانهای داربستی، باید از نیروهای کمکی کافی بهره گرفت.
- برای تنظیم آن بایستی از پیچ های تنظیم استفاده کرده و این پیچها را نباید بیش از 12 اینچ (30 سانتی متر) باز کرد.
- حضور یک فرد بعنوان ناظر در حین جابجایی نردبان داربستی جهت جلوگیری از برخورد داربست با موانع هوایی موجود و یا فرورفتن آن در چاله های عمیق سطوح زمین بسیار مفید خواهد بود.
- دور نگاه داشتن ابزار آلات و مواد مصرفی از لبه های داربست جهت جلوگیری از سقوط و افتادن آنها بر روی سایر افراد ضروری می باشد.
- هرگز بر روی داربست در حال حرکت سوار نشوید.
- از حمل بار اضافی توسط داربست خودداری نمایید.
- داربست های با طول بیش از 15 فوت (15 متر) ضرورتاً بایستی توسط اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای مورد بازرسی و تائید قرار گیرند.
- هرگز از نردبان جهت افزایش طول و ارتفاع داربست استفاده نکنید.
- کلیه نردبانهای داربستی باید قبل از استفاده توسط سرپرستان مربوطه و افراد
مصرف کننده مورد وارسی قرار گیرند.
- وجود دستورالعملها و هشدارهای ایمنی بر روی نردبانهای داربستی که توسط کارخانه تولید کننده این نردبانها فراهم می شود، بسیار مهم می باشد که این دستورالعمل ها بصورت برچسبی بر روی آنها نصب می گردد. این برچسبها، بایستی خوانا و قابل استفاده باشند.
- در حین استفاده از داربستهای چرخدار، حداقل یک چرخ در هر سو بایستی قفل گردد تا از حرکت داربست، جلوگیری بعمل آید.





3-2-3- نردبانهای تاشو1
این مدل از نردبانها از چوب و آلومینیوم ساخته شده وبطور نرمال هرگز طول آنها بیش از 3/4 متر (14 فوت) نمی باشد. این نردبانها حاوی لولاهایی بر روی پله های خود
می باشند، به نحوی که ریلها می توانند بر روی هم تا شوند، بنابراین می توان نردبان را به آسانی از پله ها و یا در سایر مکانهای باریک حمل و نقل و جابجا نمود.
نکته قابل توجه آنست که در آن واحد تنها یک نفر می تواند از نردبانهای تاشو استفاده کند، زیرا این نردبانها در وزنهای سبک و با پهنای کم ساخته می شوند. بهتر است نردبانهای تاشو همواره مجهز به کفشکهای ایمنی لاستیکی باشند که بر روی سطوح سخت همانند سطوح بتنی از آنها استفاده نمود. انواع استیل این کفشکها نمی تواند نردبان را بر روی سطوح سخت به خوبی نگاه دارند.


4- 2 – 3 – نردبانهای کامیونی
درصورت استفاده از نردبانهای کامیونی حصول اطمینان از محکم بسته شدن نردبان به کامیون توسط قلاب از اهمیت بسزایی برخوردار است . این قلابها باید در فواصل منظمی استفاده شده و نردبان را به طور محکم به کامیون متصل نمایند که جنس آنها نیز باید بگونه ای باشد که در اثر تماس آنها با نردبانها و در اثر جابجایی و حرکت هیچگونه بریدگی برروی نردبان ایجاد ننمایند . به این منظور می توان از یک لایه یا رویه آستری نرم برروی قلابها استفاده نمود.
5 - 2 – 3 – نردبانهای دو طرفه 1
پایه های نردبانهای دوطرفه باید بطور کامل باز شوند و درموقعیتشان قفل گردند تا از باز و بسته شدن و تکان خوردن آنها در حین استفاده جلوگیری بعمل آید.
برای جلوگیری از بازشدن بیش از حد نردبانهای دوطرفه می توان با استفاده از زنجیر یا میله اتصالی بین بازوان دو طرف نردبان اتصال ایجاد نمود .
ایستادن روی سکوی بالایی (top cap) نردبانهای دوطرفه ممنوع می باشد ، زیرا دستگیره ای برای جلوگیری از لغزش و سقوط ، موجود نمی باشد ؛ همچنین جهت احتیاط بیشتر بهتر است برروی دو پله بالایی نردبان نیز نایستید .

6 – 2 – 3 – نردبانهای یکطرفه 1
از نردبانهای یکطرفه جهت مصارف عمومی استفاده می شود ، اما مصرف آنها در موارد زیر ممنوع می باشد :
- رنگ زدن نمای خارجی ساختمان
- کار در ارتفاعات بیش از هشت متر
- حمل مصالح ساختمانی
- ایجاد پل موقت
- برپاکردن دار بست
در هنگام استفاده از این نردبانها ، همواره باید نسبت 4 به 1 و زاویه قرارگیری 75 درجه را رعایت نمود . مصرف کنندگان ، مجاز به استفاده از سه پله بالایی نردبان نمی باشند و نیز در هنگام جایگذاری نردبانهای یکطرفه ، باید انتهای آنها حداقل 9/0 متر (36 فوت) بالاتر از محل تکیه گاه بالایی نردبان باشد .

فهرست منابع و مآخذ:

1 – سایت OSHA ( اداره بهداشت و ایمنی حرفه ای آمریکا)
2 – سایت ANSI ( موسسه استانداردهای ملی آمریکا)
3 – سایت OHASIS ( اداره بهداشت و ایمنی حرفه ای جرجیا)
4 – سایت CDC ( مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها – آمریکا)
5 – سایت .comwww.pacificemployers
6 – سایت ایمنی سرویسهای مهندسی
7 – سایت EMC ( مرکز مدیریت تجهیزات ایمنی – آمریکا)
8 – سایت ... .com/website/ www.wfrfire
 

DDDIQ

مدیر ارشد
پله برقی

پله برقی

آشنائی با پله برقی



پله برقی، عبارتست از راه پله متحرکی که برای حمل و نقل مسافر به بالا و پائین در یک فاصله عمودی کوتاه بکار می رود. پله برقی در سراسر دنیا و در مکانهائی که استفاده از آسانسور ممکن نیست، نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده اصلی این دستگاه در مراکز خرید، فرودگاه ها و مراکز حمل و نقل، مراکز تجاری، هتلها و ساختمانهای عمومی است. مزایای پله برقی بسیار زیاد است. پله برقی ها ظرفیت بالائی برای جابجائی افراد دارند و قابل نصب در در همان فضای فیزیکی راه پله هستند....
 

پیوست ها

  • pele barghi.zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
کتاب : اجرای راه پله

کتاب : اجرای راه پله


اجرای راه پله

شاخه کاردانش
مولف : محمد علی زارع


واحد کار اول : اجرای راه پله
1-1 - شناسایی اصول ایمنی در ساختن راه پله
2-1- اشنایی با انوع راه پله و موارد استفاده ی انها
3-1 - اشنایی با تشخیص انواع پله در نقشه و علائم مورد استفاده
4-1- اشنایی با ابعاد پله ( طول , عرض و ارتفاع پله )
5-1 - اشنایی با اصول محاسبه شیب راه پله , تعداد پله و خط کشی آن
6-1 - اشنایی با اصول خط کردن پله و تعیین پاگرد
7-1 - اشنایی با پرروفیل های مورد استفاده در ساختن راه پله
9-1- شناسایی اصول نصب پله
10-1 شناسایی اصول ساختن راه پله و نصب سنگ پله
11-1 دستور العمل اجرای پله با مشخصات
12-1 دستور العمل اجرای پله آجری با مشخصات
13-1 دستور العمل اجرای پله سنگی با سنگ پلاک


واحد کار دوم : اجرای سنگ پنجره ها
1-2 شناسایی نکات ایمنی در اجرای سنگ کف پنجره ها
2-2 ابزار مورد نیاز در نصب سنگ کف پنجره ها
3-2 مصالح مورد نیاز در نصب اجرای سنگ کف پنجره ها
4-2 شناسایی اصول تراز کردن و هم باد کرد سنگ های کف پنجره در یک راستا
5-2 شناسایی اصول برش سنگ در ابعاد مختلف مورد نیاز
6-2 شناسایی نصب و اجرای سنگ کف پنجره ها
11-1 دستور العمل اجرای سنگ کف پله ها
 

پیوست ها

  • ejrairapelle_Part1.pdf
    2.2 مگایابت · بازدیدها: 0
  • ejrairapelle_Part2.pdf
    1.7 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد


پله و انواع آن

جایگاه دستگاه پله در ساختمان
علائم و اصول ترسیم انواع پله در پلان و نما
اصول تقسیم هندسی پله
انواع برش های طولی و عرضی دستگاه پله
اجزای پله
اصول محاسبه پله
کاربرد رامپ , عرض و شیب استاندار آن
 

پیوست ها

  • pelleh.pdf
    4.1 مگایابت · بازدیدها: 4

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام من یک مقاله در مورد رمپ میخوام فقط رمپ واسه درس نقشه مسیر پیشرفته

سلام دوست عزیز،
برای اطلاعات بیشتر از لینک زیر دیدن کنید.

پله و رمپ



ضمن اینکه آموزش محاسبه رمپ رو هم به صورت ضمیمه قرار دادم..امیدوارم که براتون مفید باشه..
موفق باشید
 

پیوست ها

  • amozesh ramp.zip
    31.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

emrah931

عضو جدید
کتاب انواع پله ها (طراحی.تحلیل سازه ای و محاسبات مربوط به آن) زبان اصلی .انگلیسی

کتاب انواع پله ها (طراحی.تحلیل سازه ای و محاسبات مربوط به آن) زبان اصلی .انگلیسی

سلام
امیدوارم این کتاب مرجع خوبی واسه مهندسین عزیز باشه البته واسه معمارهای عزیز بیشتر جنبه طراحیش مفیده .موفق باشید.
 

پیوست ها

  • staircases[www.icivil.ir].rar
    5.7 مگایابت · بازدیدها: 4

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پردازشگر پله برقی

پردازشگر پله برقی


فایل فلش پردازشگر پله برقی که تمامی اطلاعات یک پله برقی با ابعاد و اندازه هایی که مورد نیاز شماست را در اختیارتان قرار میدهد و میتوانید برای طراحی پله برقی به صورت دقیق از آن استفاده کنید.
دانلود پردازشگر پله برقی

منبع:
وبلاگ تخصصی معماری پارس دیسا

 

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پله و انواع آن _ آسانسور و تاریخچه آن

پله و انواع آن _ آسانسور و تاریخچه آن

پله و انواع آن _ آسانسور و تاریخچه آن
● مقدمه
طراحی معماری نیازمند است تا پاسخگوی یک عملکرد مناسب باشد. پلکان وسیله معمول دسترسی در بین طبقات ساختمان است.
پلکان را باید طوری ساخت که امکان دسترسی اسان و راحت ساده و ایمنی را توسط پله ها به بالا و پایین فراهم سازد.
● تعریف پله
پلکان یک راه ارتباطی است که دو سطح مختلف را به هم ارتباط می دهد و انسان با انرژی خود ان را طی می کند .در واقع پله تکیه گاهی برای پا هنگام بالا رفتن است.
● انواع پله
▪ فرم پله
▪ جنس پله
▪ کاربری

● اجزاء پله


کف پله
ارتفاع پله
پیشانی پله
گونه پله
لب پلـه
شیار کف پلـه
ردیف یا خیز پلکـان
خط مسیر پلـه
خط شـیب پلـه
زاویه شـیب پلـه
حجم پلـه
طول پلـه
پا گـرد
نرده پلـه
دست انداز پلـه
چشم پلـه
و.....

فرمت فایل: .docx
 

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بالا