پلان مدیریت ریسک - risk management plan

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پلان مدیریت ریسک (risk management plan) مدرکی است که یک مدیر پروژه برای پیش‌بینی، تخمین اثرات و تعریف پاسخ‌های مناسب برای ریسک‌ها آماده می‌کند که شامل ماتریس بررسی ریسک (risk assessment matrix) نیز می‌شود.
ریسک رویداد یا شرایطی است که در صورتی که رخ بدهد دارای یک اثر مثبت یا منفی بر اهداف پروژه می‌باشد. ریسک جزو ذات هر پروژه‌ای است و مدیر پروژه باید به صورت پیوسته به آن‌ها دسترسی داشته و برنامه‌هایی را برای برطرف کردن آن‌ها توسعه بدهد. پلان مدیریت ریسک شامل تحلیل ریسک‌های محتمل با اثرات بالا و پایین و نیز استراتژی‌های انتقالی برای کمک به پروژه برای پرهیز از خروج از مسیر در زمان بروز مشکل می‌باشد. پلان‌های مدیریت ریسک باید به صورت دوره‌ای به وسیله تیم پروژه بازنگری شوند تا از کهنه شدن تحلیل جلوگیری شود و بازتاب دهنده ریسک‌های واقعی بالقوه پروژه باشد.

Risk_Matrix.jpg

در بهترین حالت،‌ پلان‌های مدیریت ریسک دارای یک استراتژی ریسک نیز هستند. اغلب چهار استراتژی بالقوه وجود دارد که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند. پروژه‌ها می‌توانند یکی از حالت‌های زیر را انتخاب کنند:

  • اجتناب از ریسک: تغییر برنامه برای دور زدن مشکل؛
  • کنترل و یا تخفیف ریسک: اثر یا احتمال (یا هر دو) ریسک را در مراحل میانی کاهش می‌دهد؛
  • پذیرش ریسک: احتمال ریسک‌های منفی را در بودجه نهایی یا هزینه‌ها در نظر می‌گیرند (یا خود بیمه‌ای) به عنوان مثال از یک خط بودجه احتیاطی استفاده می‌کنند؛
  • انتقال ریسک: ریسک را به یک گروه سوم که می‌تواند خروجی را مدیریت کند، برون‌سپاری می‌کنند. به عنوان مثال در بخش مالی این کار به وسیله قراردادهای بیمه‌ای و در بخش عملیاتی به وسیله برون‌سپاری فعالیت این کار انجام می‌شود.

Risk_Management_Plan_Template.jpg
 

Similar threads

بالا