پلاستیک و لاستیک

polymer77

عضو جدید
پلاستیک ها و لاستیک ها
از ویژگی برجسته لاستیکها مدول الاستیسیته پایین آنها است همچنین مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت عایق بودن آنها باعث کاربردهای بسیار در زمینه خوردگی میگردد .
لاستیکها
از ویژگی برجسته لاستیکها مدول الاستیسیته پایین آنها است همچنین مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت عایق بودن آنها باعث کاربردهای بسیار در زمینه خوردگی میگردد . مثلا لاستیکها با اسید کلریدریک سازگارند و به همین دلیل لوله ها و تانکهای فولادی با روکش لاستیکی سالهاست مورد استفاده قرار میگیرند .
نرمی لاستیکها نیز یکی دیگر از دلایل کاربرد فراوان این مواد میباشد مانند شیلنگها، نوارها و تسمه ها ، تایر ماشین و …
لاستیکها به دو دسته تقسیم میشوند :
۱) لاستیکهای طبیعی
۲) لاستیکها ی مصنوعی
بطور کلی لاستیکهای طبیعی دارای خواص مکانیکی بهتری هستند مانند مدول الاستیسیته پایینتر ، مقاومت در برابر بریدگی ها و توسعه آنها اما در مو رد مقاومت خوردگی لاستیکهای مصنوعی دارای شرایط بهتری هستند .
لاستیکها ی طبیعی
لاستیک دارای مولکولهای از ایزوپرن ( پلی ایزوپرن ) می باشد و به صورت یک شیره مایع از درخت گرفته می شود ، ساختمان کویل شکل آن باعث الاستیسیته بالای این ماده می شود (۱۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد انعطاف پذیری ).
محدودیت حرارتی لاستیک نرم حدود ۱۶۰ درجه فارنهایت است ، این محدودیت با آلیاژ سازی تا حدود ۱۸۰ درجه فارنهایت افزایش می یابد. با افزایش گوگرد و حرارت دادن لاستیک سخت تر و ترد تر می شود. اولین با ر در ۱۸۳۹ چارلز گودیر این روش را کشف کرد و آن را ولکا نیزه کردن نامید ، حود ۵۰% گوگرد باعث جسم سختی بنام ابونیت میگردد که برای ساخت توپ بولینگ مورد استفاده قرار می گیرد . مقاومت خوردگی معمولا با سختی نسبت مستقیم دارد .
مدول الاستیسیته برای لاستیکها ی نرم و سخت بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ پوند بر اینچ متغیر است .
لاستیکها ی مصنوعی
در جنگ جهانی دوم وقتی منابع اصلی لاستیکها بدست دشمن افتاد نیاز شدیدی برای جایگزینی آن توسط یک ماده مصنوعی احساس می شد. در اوایل دهه ۱۹۳۰ نیوپرن توسط دوپنت بدست آمد ،این ماده پنجمین ماده استراتژیک در جنگ جهانی بود. امروزه لاستیکها ی مصنوعی زیادی شامل ترکیباتی با پلاستیکها وجود دارند .
فیلرهای نرم کننده و سخت کننده مختلفی برای بدست آوردن خواصی چون الاستیسیته ، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر حرارت با هم ترکیب می شوند که در ادامه به معرفی چند تا از این مواد میپردازیم :
۱) نیوپرن و لاستیک نیتریل در مقابل نفت و گاز مقاومند. یکی از اولین کاربردهای آن در شیلنگهای پمپ بنزین است .
۲) لاستیک بوتیل : خاصیت برجسته این لاستیک عدم نفوذ پذیری در مقابل گازهاست این خاصیت باعث استفاده آن در لوله های داخلی و تجهیزات کارخانجات مواد شیمیایی مثلا آبندی تانکرهای حمل گاز می باشد. همچنین این لاستیک مقاومت خوبی در برابر محیطهای اکسید کننده مانند هوا و اسید نیتریک رقیق دارد .
۳) لاستیک سیلیکون : مقاومت حرارتی این لاستیک در حدود ۵۸۰ درجه فارنهایت می باشد .
۴) پلی اتیلن کلرو سولفاته شده : دارای مقاومت عالی در محیطهای اکسید کننده مثل ۹۰% اسید نیتریک در درجه حرارت محیط میباشد .
لاستیکهای نرم در مقابل سایش بهتر عمل می کنند . روکشها می توانند از لایه های سخت و نرم تشکیل شوند .
پلاستیک ها
در ۱۵ سال اخیر کاربرد پلاستیک ها بشدت افزایش یافته است . یکی از انگیزه های اولیه برای بدست آوردن این مواد جایگزینی توپهای عاجی بیلیارد بوسیله یک ماده ارزانتر بود .
پلاستیک ها توسط ریختن در قالب ، فرم دادن ، اکستروژن و نورد تولید می شود و به صورت قطعات توپر، روکش، پوشش، اسفنج، الیاف و لایه های نازک وجود دارند . پلاستیک ها مواد آلی با وزن مولکولی بالا هستند که می توانند به شکلهای مختلف در آیند . بعضی از آنها به صورت طبیعی یافت می شوند ولی اکثر آنها به صورت مصنوعی به دست می آیند .
بطور کلی پلاستیک ها در مقایسه با فلزات و آلیاژها خیلی ضعیفتر ، نرمتر ، مقاومتر در برابر یونهای کلر و اسید کلریدریک ، مقاومت کمتر در برابر یونهای اکسید کننده مثل اسید نیتریک ، مقاومت کمتر در برابر حلالها و دارای محدودیت حرارتی پایینتر می باشد . خزش در درجه حرارتهای محیط یا سیلان سرد از نقطه ضعفهای پلاستیک ها بویژه ترموپلاستها می باشد .
پلاستیک ها :
ترموستها و ترموپلاست ها
ترموپلاست ها با افزایش درجه حرارت نرم می شوند و موقعی که سرد می شوند به سختی اولیه باز می گردند . اکثر آنها را می توان ذوب نمود .
ترموست ها با افزایش درجه حرارت سخت می شوند و با سرد شدن سختی خود را حفظ می کنند و با حرارت دادن تحت فشار شکل می گیرند و تغییر شکل مجدد آنها ممکن نیست ( قراضه آن قابل استفاده نیست ) .
خواص پلاستیکها را می توان با افزودن مواد نرم کننده ، سخت کننده و فیلر بطور قابل ملاحظه ای تغییر داد . پلاستیکها مانند فلزات خورده نمی شوند .
الف) ترمو پلاستها
۱) فلورو کربنها :
تفلون و کل اف و فلورو کربنها فلزات نجیب پلاستیکها هستند به این معنی که تقریبا در تمام محیطهای خورنده تا دمای ۵۵۰ درجه فارنهایت مقاوم هستند . اینها از کربن و فلور ساخته شده اند اولین تترا فلوراتیلن توسط دوپنت تولید شد و تفلون نام گرفت .تفلون علاوه بر مقاومت خوردگی ، دارای ضریب اصطکاک کمی است که می تواند مانند یک روغن کار سطح فلزاتی که بر روی هم سایش دارند از خورده شدن در اثر اصطکاک (خوردگی فیزیکی) محافظت کند .
۲) پلی ونیل کلراید(پی .وی .سی ) :
این ماده اساسا سخت است ولی با اضافه کردن مواد نرم کننده و وینیل استات میتوان آنرا نرم نمود . کاربرد این ماده در لوله ها و اتصالات ، دودکشها ، هواکشها، مخازن و روکشها می باشد .
۳) پلی پروپیلن :
پلی پروپیلن ، پرو فاکس و اسکان برای اولین بار در ایتالیا بوجود آمدند و دارای مقاومت حرارتی و خوردگی بهتری نسبت به پلی اتیل بوده و همچنین از آن سخت تر هستند . برای ساخت والو ها ، بطریهایی که توسط حرارت استریل می شوند و لوله و اتصالات به کار می رود .
ب) ترموستها
۱) سیلیکونها :
سیلیکونها دارای مقاومت حرارتی بسیار خوبی هستند . خواص مکانیکی با تغییر درجه حرارت تغییر کمی میکند .یکی از مواد تشکیل دهنده این ماده سیلیسیم است که دیگر پلاستیکها چنین نیستند. سیلیکونها بعنوان ترکیبات قالبگیری ، رزینهای ورقه ای و بعنوان عایق در موتورهای برقی استفاده می شود اما مقاومت آنها در مقابل مواد شیمیایی کم است .
۲) پلی استرها :
پلاستیکهای پلی استر ، داکرون ، دیپلون و ویبرین دارای مقاومت خوردگی شیمیایی ضعیفی هستند .مورد استفاده اصلی پلی استر ها در کامپوزیتها بصورت الیاف می باشد . مثلا کامپوزیت پلی استر تقویت شده و شیشه دارای چنا ن مقاومتی میشود که در بدنه اتومبیل و قایق مورد استفاده می گردد .
۳) فنولیکها :
مواد فنولیکی(باکلیت) ،دارز ، رزینوکس از قدیمی ترین و معروفترین پلاستیکها هستند .این مواد عمدتا بر اساس فنول فرم آلدییدها هستند. کاربردهای آن عبارتند از : بدنه رادیو ، تلفن ، پریز ، پمپ ، سر دلکو و غلطکها
 

polymer77

عضو جدید
-چرا برخی پلاستيک ها شفاف و برخی کدرند ؟
چرا برخی پلاستيک ها شفاف و برخی کدرند ؟
برخی پلاستیکها آنقدر شفاف هستند که می توانید از آنها لنزهای طبی و رنگی ساخت و برخی بسیار کدر و مات هستند.
دلیل این موضوع را باید در ساختمان آنها جستجو کرد.
بنابراین سوال اصلی این است تفاوت ساختمان پلاستیکهای شفاف و کدر در چیست؟
در پلیمرهایی که ظاهری شفاف دارند زنجيرهاي پليمر به صورت نامنظم کنار یکیگر قرار گرفته اند ، مانند چوب هاي جارو كه شاخه اي هستند و نمي توانند به صورت منظم كنار هم قرار بگیرند .
برعکس در پلیمرهایی که ظاهری کدر و یا ابری دارند زنجیرههای پلیمری بصورت منظم قرار گرفته اند مانند قرار گرفتن يك دسته تركه هاي چوب به صورت منظم و يا حصير در كنار همديگر ، این نظم و فشردگی اجازه عبور نور را نمی دهند و لذا ظاهری کدر دارند.
بنابراین پلیمرها از نظر نحوة قرار گرفتن ملكولهاي و بررسي نظم ملكولي در حالت جامد به دو دسته تقسيم مي شوند : پليمرهاي كريستال و آمرف .
پليمرهاي کريستال نيز خود در دو گروه نيمه کريستال و کريستال جای دارند .
http://www.polymeresabz.com/wp-content/uploads/2013/08/نيمه-کريستال-و-کريستال.jpg
نکته مهم یک پلیمر و یا پلاستیک این است که نمی تواند پلاستیک و یا پلیمری صد در صد آمورف و یا کریستال باشد بلکه معمولا هر دو را بخش را دارد اما بخشی غالبتر است.برای مثال تفلون دارای بلورینگی 95% می باشد که ظاهر بسیار سفید و ابری دارد.پلی اتیلن سبک دارای بلورینگی 40-55% و پلی اتیلن سنگین 60-80% می باشد.
آیا در صنعت پلاستیک ها و بازیافت نیز از همین لفظ استفاده می شود؟
جالب است بدانید تعریفی که در دنیای پليمرها از شفافی و کدری یا کریستال می شود با آنچه در صنعت بازیافت و یا پلاستیک می گویند متفاوت است.برای مثال پلی استایرن که از آن قاب سی دی ها را می سازند و یا جعبه شکلات ,خط کش و یا لیوان های یکبار و نام تجاری آن کریستال است در صنعت پلیمر جزء پلاستیکهای آمورف می باشد.
در عوض پلی اتیلن سنگین که از آن لوله ,بشکه ,مخازن بزرگ و ظروف پلاستیکی بادی می زنند و ظاهری کدر دارد ,کریستال و یا بلوری نامیده می شود و پلی اتیلن سبک ldpeکه از آن فیلمهای بسته بندی و اطلاحا نایلونهای پالتی را تولید می کنند به پلیمر نیمه کریستال و یا نیمه بلوری شناخته می شود.
چند مثال از پلاستیکهای آمورف و کریستال
آمورف:پی وی سی.پت در حالت بطری pet,پلی کربنات یا pc,پلی استایرن,abs
کریستال:تفلون,پلی اتیلن سنگین ,الیاف
نیمه کریستال:ppیا پلی پروپیلن,پلی اتیلن سبک یا ldpe,پلی آمیدها
تفاوت خواص پلاستیکهای شفاف و کدر یا آمورف و کریستال

  1. پلاستیکهای کریستال و یا کدر از استحکام بالاتری برخوردارند در حالیکه پلاستیکهای شفاف و آمورف از چقرمگی و شکنندگی بیشتری دارند.مانند abs,pet برای درک بهتر موضوع اجازه بدهید مثالی بزنیم پت را در نظر بگیرید واقع .الیاف پت کریستال است و استحکام بیشتری دارد در حالیکه بطری پت آمورف و یاشفاف است و از استحکام کمتری برخوردار است.
  2. آمورفها در لحظه ذوب جاري نمي شوند و بصورت مذاب ويسكوز باقي مي مانند، همين امر سبب مي شود كه فرآيند شكل دهي و انتقال آنها با دشواري بيشتري صورت گيرد. همچنین دستگاهای اکسترودر پلاستیک های آمورف پیچیده تر هستند. اکسترودر پلی اتیلن نسبت به اکسترودر پت بسیار رایجتر و ساده تر است و بیشتر نیز ساخته می شود. بنابراین گرانول ساز های پلاستیکهای امورف با کریستال متفاوت است و این نکته ای است که گرانول ساز ها و کسانی که اکسترودر دارند باید به ان توجه کنند.
  3. پلاستیکهای آمورف و یا شفاف به دلیل نامنظم قرار گرفتن زنجیرههای و فاصله داشتن بین آنها نسبت به حلالها نفوذ پذیرتر هستند و حلال بهتر در آنها نفوذ می کند در حالیکه پلیمرهای کریستال و یا کدر به دلیل نظم زنجیرها نسبت به حلالها از نفوذ پذیری کمتری برخوردار هستند و دیرتر حل می شوند.
جمع شدگی کم و یا اصطلاحا Shrinkage که یک نقیصه و اشکال زمان قالبگیری تزریقی پلیمرهاplastic injection mold, است در پلاستیکها آمورف و یا شفاف کمتر است.این موضوع از ویژگی های مثبت این گروه است.چون زنجیرههای پلیمری امورف بصورت نامنظم است در حالت ذوب هم تغییر حجم کمی دارند.در عوض پلاستیکهای کریستال و یا کدر به هنگام ذوب نیز بیشتر منظم می شنود و تغییر حجم آنها زیاد است.
پلاستیکهای آمورف و کریستال به هم تبدیل می شوند
برخي از پليمرهاي آمرف در حين سرد شدن ( از حالت مذاب ) و يا در حالت محلول اگر به آرامي رسوب كنند درجة بالایی از كريستال را به وجود مي آورند ((Annealing درجه کريستالی يک پلاستيک را افزايش می دیابد .
بنابراین اگر سرد شدن یک پلاستیک مذاب بصورت کنترل شده و با سرعت کم صورت گیرد.مثلا با سرعت 0.1درجه سلسیوس بر دقیقه امکان منظم چیدن مولکولها را پیدا می کند که این فرایند موجب افزایش درجه بلورینگی آن می شود.
راه دیگر برای این منظور در کارخانه های تهيه الياف نخ های توليد شده از نايلن 6 (که با نام تجارتی پرلن شهرت بيشتری دارد) را تا (400)% طول اوليه آن می کشند تا در اثر تنش وارده ملکولهای نايلن به صورت منظم تری در طول ليف کنار هم قرار گرفته و اصطلاحاً درجه کريستالی ليف بالاتر رفته ، خواص مکانيکی آن بهبود يابد ، و پارچه تهيه شده که يکی از مصارف آن جوراب بافی است تنش وارده را بهتر تحمل کرده و عمر منسوج خيلی بيشتر می شود .
در فیلم های BOPP نیز برای ایجاد شفافیت و استحکام از دو جهت با اعمال حرارت در حین شکل دهی می کشند تا علاوه بر ظاهری شفاف استحکام بالایی نیز داشته باشد.در واقع با ایجاد کشش باعثث افزایش زنجیرههای منظم می گردند.
نتیجه :ظاهر يك قطعه پلاستيكي همانند رفتار حرارتي اش اطلاعات مفيدي در زمينه تعيين خواص و شناسايي كيفي آن در اختيار محقق قرار مي دهد .
شفافيت زياد يك قطعه پلاستيكي معمولاٌ آمرف بودن (درجه بسيار كم كريستالي) ، فقدان پركننده آلي يا معدني ، عدم حضور مواد رنگي و ميزان كم نرم كننده را نشان مي دهد مانند پلي استايرن ، پلي كربنات و . . . .
اگر قطعه پلاستيكي تا حدودي كدر و ابري رنگ باشد نيمه كريستال و يا كريستال با درجه بالا بودن آن پلاستيك را نشان مي دهد مشروط بر آنكه محقق طي آزمون هاي مرتبط به تاييد مشاهدات ظاهری اطمينان يابد مثلاً عدم شفافيت پليمر بواسطه حضور افزودني هاي شركت داده شده در آميزه پليمري نيست.
 

polymer77

عضو جدید
پلاستیکها
پرمصرفترین پلاستیک دنیا
http://www.polymeresabz.com/wp-content/uploads/2013/05/pe.jpg
پلی اتیلن پرمصرفترین پليمر در دنیا از دسته ترموپلاستيك ها و متعلق به خانواده پلي اولفين هاست و نمايان گر بزرگترين گروه از ضايعات پلاستيكي مي باشد.این پلیمر کاربرد فروانی در صنعت بسته بندی دارد.برای مثال کیسه ها و دبه ها, بطری های شیر, قاشقهای پلاستیکی در آشپزخانه را می توان نام برد.خواص PE به طور گسترده اي به درجه شاخه اي بودن زنجير آن بستگي دارد.
نحوه تولید گریدهای اصلی پلی اتیلن
PE در دو شكل اصلي به نام هاي پلي اتيلن با چگالي بالا(HDPE) و پلي اتيلن با چگالي پايين (LDPE) موجود مي باشد.این پلیمر از طريق پليمریزاسيون راديكالي اتيلن توليد ميشود. براي رسيدن به جرم مولكولي بالا به دليل تبخير بالاي مونومر ͵ واكنش را در فشار بالا (atm 1500-1300) و دماي بالا ( C° 300-80) نگه ميدارند. در اين شرايط سخت پليمر حاصله يك پليمر با درجه بالايي از زنجيرهاي شاخه اي كوتاه و بلند است كه كريستاليتي را تا حدود 50% محدود ميكند و سبب يك گستره ذوب نسبتا پهن ميگردد.HDPE با استفاده از كاتاليست فيليپس و يا زيگلر_ناتا توليد ميشود و و این پليمر خطي تر و درجه كريستاليتي بالاتری از LDPE دارد.
http://www.polymeresabz.com/wp-content/uploads/2013/05/formula-pe.jpg

انواع پلی اتیلن
تفاوت انواع پلی اتیلن در درجه شاخه اي شدن ͵جرم مولكولي و توزيع آن است.

  1. HDPE پلی اتیلن دانسیته بالا معروف است.دارای مقاومت به ضربه وبلورینگی بالایی می باشد.از نظر شیمیایی يك ساختار شيميايي يكسان.
  2. LDPE نوع خطی پلی اتیلن است از نظر شیمیایی يك ساختار شيميايي يكسان با HDPE دارد. LDPE دارای شاخه جانبی بیشتری می باشد و همین موجب انعطاف پذیری بیشتر شده است.
  3. ( LLDPE) و ULDPE با افزودن مونومرهايي مانند 1-بوتن و 1-اكتن به LDPEخطي تهيه ميشوند كه اين امر باعث افزايش زنجير شاخه اي كوتاه به پليمر شده و شاخه هاي بلند را محدود ميكند.خطي بودن زنجير باعث خاصيت كشساني و شاخه اي بودن آن باعث سفتي است ͵كه خواص بهتري نسبت به LDPE ميدهد.
  4. ULDPE نيز مانند LLDPE است ولي با كومونومرهايي با طول بلند تر توليد ميگردد كه در نهايتا منجر به چگالي كمتر و كريستاليتي كمتر ميشود. اين خواص سبب ميشود تا ULDPE به طور چشم گيري در دماي كم خواص ضربه اي مناسب و انعطاف پذيري داشته باشد.
  5. گريدهاي ديگر از HDPE نيز وجود دارد كه HDPE با وزن مولكولي بالا ناميده ميشود(HMWHDPE)( 000͵500 ~Mn) و هم چنين گريدهای HDPE با وزن مولكولي بسيار بالا (UHMWHDPE) ( 000͵000͵5~Mn)این مواد در ساخت استخوانهای ران استفاده می گردند.
خواص پلی اتیلن
مزایا:

  • قيمت كم͵ فرآيندپذيري خوب ͵مقاومت ضربه اي بالا ͵مقاومت شيميايي بالا موجب مصرف بالای این پلیمر گشته است.
  • این پلاستیک از نظر حلالیت در دماي اتاق نامحلول است و حلالیت آن از طريق گرم كردن در هيدروكربنات ها و يا هالوژن هيدروكربن ها افزایش می یابد.
  • درجه شاخه اي بودن نه تنها تاثير مهمي بر روي خواص آن ها در حالت جامد دارد بلكه در ارتباط با رفتار مذاب نيز تاثير گذار است. حضور زنجيرهاي بلند باعث كاهش تمايل زنجير پليمر به حرکت در مقايسه با ساختار هاي خطي تر است كه اين امر موجب كاهش ويسكوزيته مذاب ميشود.
  • این ماده نسبتا در برابر اکسید کننده ها پایدار است و براحتی اکسید نمی شود و تنها در هوا تحت اشعهUV و در دماهاي بالا اكسيد ميشود.
معایب:

  • دماي ذوب PE به دلیل نيروي بين مولكولي كم كربن_كربن نسبتا پايين است.پس از بررسی در مقالات دماي انتقال شيشه اي یا همان Tg این ماده بين C° 130­ و C° 30­ گزارش شده است.
  • تخريب این پلیمر در دماي بالاي C° 270 رخ ميدهد و موجب به وجود آمدن طيف پيوسته اي از هيدروكربن هايي با 1-70 اتم كربن ميگردد. عمده ترين محصولات حاصل از تخريب پروپن و 1-هگزن است . خواص اصلي HDPEو LDPE در جدول زير نشان داده شده است
· کاربردهای پلی اتیلن· به دليل داشتن قيمت كم͵ فرآيندپذيري خوب ͵مقاومت ضربه اي بالا ͵مقاومت شيميايي بالا و عايق الكتريكي بودن گستره كاربردي وسيعي دارد.· بيشترين استفاده رايج همانطور که قبلا ذکر شد در فيلمهايي ست كه به طور گسترده در بسته بندي ها و هم چنين به طور كلي در كيسه ها و پوشش غذا ها استفاده ميشوند.· http://www.polymeresabz.com/wp-content/uploads/2013/05/nylon.jpg· · از کاربردهای دیگر PE استفاده در پوشش سيم ها و كابل ها به دليل داشتن خواص عايق پذيري بالا است .· http://www.polymeresabz.com/wp-content/uploads/2013/05/conector.jpg· در تولید قطعاتي است كه از طريق قالبگيري دمشي و تزريقي توليد ميشوند مخصوصا بطري ها يي كه براي نگه داري مواد غذايي و يا مواد شيميايي خانگي استفاده ميشوند نیز کاربرد دارد.
· · نکاتی کوتاه در مود بازیافت· HDPEبه طور كلي به وسيله گرانول سازي و توليد چيپس بازيافت ميشود. مواد آلوده كننده آن با شستن از بين ميروند سپس چيپس هاي آن از پلاستيك هاي ديگر از طريق مخزن شناوري جدا ميشوند. به دليل قيمت بالا͵HDPE هاي رنگي معمولا جدا ميشوند و محصولات بازيافتي به دست آمده از آن نيز كمي رنگي هستند . LDPE به میزان HDPE بازيافت نميشود و عمده ترين محصولات بازيافت شده از آن فيلم هاي پوشش دهنده است.LDPE بازيافت شده به صورت گرانول درآمده و به محصولات پلاستيكي ديگر افزوده ميشوند. مشكل عمده ي بازيافت LDPE رفع افزودني هاست كه فرآيندهاي جديد بازيافت با آن كار آمده اند.
 

901555000

عضو جدید
پلاستیک ها و لاستیک ها
زینوکس از قدیمی ترین و معروفترین پلاستیکها هستند .این مواد عمدتا بر اساس فنول فرم آلدییدها هستند. کاربردهای آن عبارتند از : بدنه رادیو ، تلفن ، پریز ، پمپ ، سر دلکو و غلطکها​


ممنون از مطلبتون ، آیا میدونید قطعات پلاستیکی ABS که در صنعت استفاده ی بسیاری دارن ، چطور تمیز میشن ؟ یکی ازز موادی که در طی سرچ کردن متوجه شدم ، استفاده از ایزوپیروپیل الکل است ف که قطعات را به مدت 30 دقیقه در الکل قرار می دهند تا چربی قطعه پاک شود، اما این در مورد قطعات خیلی چرب کاربرد ندارد، و به خوبی روغن و چربی روی قطعه پس از قالب گیری از بین نمیرود و بنابراین در مرحله ی بعد پوشش به خوبی روی آن نمینشیند، مورد بعدی اچ کردن با اسید است که متاسفانه در محیط کار شرایط اسید شویی فراهم نیست ، دوستان عزیز اگر اطلاعی در این رابطه دارند، به بنده کمک نمایند؟؟
به نظر شما استفاده از یک الکل نوع سوم میتواند مفید باشد؟
 

polymer77

عضو جدید
چربی گیر ها و تمیز کننده ها:
بدون توجه به نوع چربیگیر، همه پاک کننده‌ها چربیها و مواد روی قطعات را با یک یا چند روش زیر انجام می‌شود.
1- فرآیند انحلال(solvent action): در این مکانیزم پاک کننده مواد و چربی را در خود حل می‌کند.
2- صابونی کردن(saponification): در فرایندهای با قلیاییت بالا، چربیها و مواد روغنی با فرایندهای شیمیایی به صابون تبدیل شده و با شکل حلال در آب در می‌ایند.
3- پاک کنندگی(detergency): عوامل ترکننده فعال سطحی با کاهش کشش سطحی چربیهای سطح، باعث افزایش قدرت نفوذ و کندن چربی از سطح فلز شده و فرایند تمیز کاری را بهبود می‌دهد.
4- امولسیون کنندگی(emulsification): سوسپانسیون کردن ذرات روغن در فاز آبی که باعث شستشوی ساده‌تر روغن از سطح می‌شود. این فرایند در حضور سورفکتانت کامل می‌شود.
5- غیرلخته سازی (deflocculation): در این فرایند چربی یا روغن سطحی به ذرات ریز تبدیل شده و به صورت سوسپانسیون در محلول در آمده و فرایند تمیزکاری ساده تر می‌شود.
بدون توجه به فرایند چربیگیری دو گروه مواد وجود دارد که باید از سطح قطعه در فرایند چربیگیری از سطح قطعه پاک شود. یک گروه چربی‌ها و واکسها و روغنهای سطحی هستند و گروه دیگر ذرات جامد شامل رنگدانه‌ها و کثافات سطحی هستند.

روشهای تمیزکاری:
1- حلالهای فرار: این مواد معمولاَ شامل حلالهای پتروشیمی کلردار، با برخی مواد جاذب هستند که چربیها را به خوبی در خود حل می‌کنند. این مواد خیلی زود کثیف شده و کارایی خود را از دست داده و باید تعویض شوند. بنابراین این روش گران قیمت است. از طرفی این روشها محدودیت های دیگری نیز دارند. این محدودیتها شامل آتش گیری و خطرات زیست محیطی و سمیت بالا می‌باشند.
2- چربیگیری با بخار: مواد مورد استفاده در این روشها شامل حلالهای کلردار هستند که فقط روغنها را پاک می‌کنند. قطعه در یک محفظه قرار داده می‌شود که دارای بخارات حلال است. برای پاک کردن چربیهای دیگر برخی مواقع به شکل اسپری نیز استفاده می‌شود. اما خطرات سمیت و آتشگیری نیز از محدودیتهای این روش هستند.
3- تمیزکاری امولسیونی: این عمل با استفاده از حلالهای آلی محلول در آب انجام می‌شود. با استفاده از اثرات سورفکتانت تمام روغنها پاک می‌شوند. این روش کارایی بالایی داشته و می‌تواند با اضافه کردن مواد قلیایی بر کارایی آن اضافه شده است.
4- تمیزکاری قلیایی: نمکهای قلیایی شامل سود، سیلیکات و فسفاتها، با هم و با نسبت معین و عوامل فعال سطحی، یک تزکیب بسیار مناسب برای تمیزکاری فلزات است. با انحلال در آب گرم این نوع چربیگیرها بیشتر چربیها را در خود حل می‌کنند. این روش ارزانترین و کاراترین فرایند در حجمهای زیاد است.
5- پاک کنندگی اسیدی: اسیدهای مورد استفاده در این فرایند بیشتر اسیدهای معدنی مورد استفاده قرار گرفته و با افزایش عوامل تر کننده تمیزکاری به خوبی انجام می‌گیرد. البته این روش بیشتر شامل فرایندهای زنگ بری می‌باشد.
6- تمیزکاری مکانیکی: ابزارهای مورد استفاده در این تکنیک شامل برخی فرچه‌های سیمی، کاغذهای سمباده و فرچه های پلاستیکی هستند.

انتخاب تمیزکننده:
یکی از مهمترین اعمال در فرایندهای آبکاری، تمیزکاری است. تکنیک‌های تمیزکاری بسته به نوع فرایند و قطعات و همچنین امکان انجام متفاوت هستند. تمیزکننده‌ها دارای ترکیبات و فرمولهای مختلفی هستند. اما در فرایندهای آّبکاری تمیزکننده‌های قلیایی به خاطر ارزانی و در دسترس بودن و سهولت استفاده نسبت به فرایندهای دیگر بیشترین حجم استفاده را دارند. پارامترهایی که باید در انتخاب نوع چربیگیر لحاظ شود به شرح زیر است:
1- نوع فرآیند و سازگاری با ترکیب پاک کننده
2- دسترس بودن
3- امکان انجام و کاربرد
4- نوع قطعه
5- کارایی
6- قیمت

تمیزکننده‌های قلیایی:
چربی گیر های قلیائی معمولا برای سیستم غوطه وری ، پاششی و التراسونیک و در دماهای مختلف فرموله می شوند.
وجود انواع مختلف فلزات نظیر آهن ، آلومینیوم و مس و ... باعث به وجود آمدن فرمولاسیون های مختلف در تولید این مواد شده و در صورت استفاده نابجا از آنها در بسیاری از موارد باعث آسیب به سطح می شود.
معمولا این چربی گیر ها در دمای 50 الی 90 درجه سانتیگراد و زمان 5 الی 20 دقیقه کار میکننده و بهترین غلظت پیشنهاد شده 3 الی 10 درصد است . غلظت و زمان بستگی به میزان چربی دارد و میزان غلظت بایستی دائما با اندازه گیری میزان قلیائیت تنظیم شود
.بازدهی چربی گیر های پاششی علاوه بر اینکه به دمای محلول بستگی دارد تامین فشار 1.4 الی 2 بار میتواند راندمان آن را افزایش دهد.بهترین دما 50 الی 65 درجه سانتیگراد و زمان پاشش 3 دقیقه است
در وانهای التراسونیک معمولا از چربی گیرهای قلیائی با قدرت متوسط استفاده میشود غلظت این چربی گیر ها 2 الی 5 درصد و زمان لازم برای تکمیل فرایند چربی گیری 3 الی 7 دقیقه است.
مهمترین مشخصه تاثیر گذار بر کلیه روشهای چربی گیری غلظت مواد ، زمان عملیات ، دما و میزان قلیائیت است سختی بالای آب تاثیر بسیار منفی بر فرایند دارد و بنابراین بایستس از افزودنی های مخصوص جهت چربی گیری در آبهای سخت استفاده نمود
.
این تمیزکننده‌ها به طور ویژه برای فرایندهای مختلف فرموله می‌شوند و دارای ترکیبهای مختلف شامل نمکهای قلیایی، ترکیبات ترکننده و ترکیبات کیلیت کننده (chelating agent)هستند.
ترکیبات تر کننده باعث کنده شدن روغن از سطح و ایجاد یک امولسیون شده که در آن روغن به صورت قطرات یا ذرات در محلول ایجاد می‌شود. یک طرف این ترکیبها در آب محلول بوده و یک طرف آن در روغن.نتیجه این عمل ایجاد امولسیونی از روغن در آب بوده و در نتیجه فرایند چربیگیری ساده تر می‌شود. گرما به شدت روی عملکرد این ترکیبات با کاهش ویسکوزیته و افزایش فعالیت ترکیب، اثر گذر است.
واژه چربیگیر قلیایی شامل طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی شامل سود، پتاس، فسفاتها، سیلیکاتها و کربناتها می‌شود. این مواد دارای نقشهای زیر در ترکیبات چربیگیر می‌باشد:
سود:
· قلیاییت بالا
· صابونی کردن چربی و روغن
· به همراه عامل فعال سطحی جهت پخش روغن و واکسها عمل می‌کند
· خنثی کننده باقیمانده اسیدها
· برای فلزات نرم (آلومینیوم، روی و ...) مناسب نمی‌باشد
سیلیکاتها:
· قلیاییت متوسط
· تمیزکننده خوب
· خنثی کننده باقیمانده اسید
· حمله شیمیایی روی فلزات نرم
فسفاتها:
· قلیاییت متوسط
· پاک کننده
· مناسب برای فلزات نرم
· سختی گیری آب
کربناتها:
· قلیاییت متوسط
· خنثی کننده باقیمانده اسید
· مناسب برای فلزات نرم
· دارای خاصیت بافری و تثبیت pH

ترکیبات کیلیت کننده نیز دارای دو عملکرد می‌باشند
1- سختی گیری آب و ایجاد محیط مناسب برای شستشو و تمیزکاری
2- نگهداری آهن و فلزات دیگر در محلول و جلوگیری از رسوب آنها روی قطعه
 

polymer77

عضو جدید
ای بی اس(ABS) پلاستیکی پرکاربرد در صنایع خودرو سازی ,الکتریکی و خانگی
معرفی:
یکی از مهم ترین و پر مصرفترین ترپلیمرهایی که به صورت تجاری تولید میشوند ABS͵ است .این ترپلیمر که از سه جزئ آکریلو نیتریل و بوتادی ان و استایرن تشکیل شده است,با تغییر در درصد هر یک از مونومر ها می توان برای کاربری خاص اصلاح کرد.البته باید در نظر داشت در صد بیشتر به پلی استایرن اختصاص دارد. این پلیمر را میتوان در بدنه لوازم خانگی مثل: تلفن͵ جاروبرقی͵ چایی ساز و لولزم الکتریکی و قطعات خودرو… مشاهده کرد.

نحوه تولید ABS:
ABS. به وسیله روش های گوناگونی قابل تهیه است. روش اول شامل مخلوط کردن کوپلیمر مکانیکی بوتا دی ان_اکریلونیترات (BAN) با کوپلیمر استایرن_اکریلونیترات (SAN) است. گوناگونی حالت ها در مخلوط کردن SAN با پلی بوتا دی ان است. معمولا کوپلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیترات با ترکیب با پلی بوتا دی ان به دست می آید .هر کدام از روش ها منجر به تولید پلیمری میشود که خواص بسیار برتری نسبت به پلی استایرن با مقاومت ضربه ای بالا دارد.

خواص ABS:
ABS شامل سه مونومر با شاخص های متفاوت است و منجر به تولید پلیمری با ترکیب خوبی از خواص مکانیکی͵ حرارتی و الکتریکی میشود . شاخصه های هرکدام از مونومر ها عبارتند از:

البته میزان هر کدام از مونومر ها باید متعادل باشد تا خواص لازم را ایجاد نماید. چنانچه افزایش میزان یک جز میتواند تاثیر سودمندی بر خواص حاصله از آن جز و تاثیر زیان باری بر دو خاصیت دیگر بگذارد. برای مثال افزایش میزان بوتادی ان موجب افزایش مقاومت ضربه ای و در مقابل کاهش مقاومت حرارتی است.
لازم به ذکر است که اینکار توسط پتروشیمی انجام می گیرد و منجر به تولید گریدهای مختلف ABS برای تزریق و اکستروژن و غیره می گردد.
بنابراین به طور کلی این پلاستیک ترکیب فوق العاده ای از خواص سختی, براقیت, چقرمگی و خاصیت عایق بودن نسبت به برق را دارد.

کاربرد ABS:
در بسیاری از کاربرد هاABS به وسیله تزریق͵ قالبگیری دمشی و اکستروژن تولید میشود.کاربرد اصلیABS در صنایع خودرو سازی و در ساخت قطعات بدنه خودرو است.

دیگر کابرد های عمده آن شامل لوله ها و اتصالات


قطعات تزریقی مانند اسباب بازی های لوگو


تلفن ها ͵بدنه لوازم خانگی و پوشش ابزار آلات الکتریکی دستی از دیگر کاربردهای این پلاستیک است.


نکاتی در مورد بازیافت این ماده در ایران:
از اصلی ترین فرآیندهای بازیافت ABS͵حرارت دهی و خرد کردن است. هنگام گرانول کردن تنظیم دما برای جلوگیری از تخریب حرارتی و زرد شدن بسیار مهم است.
یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در بازیافتABS رخ میدهد ͵آلودگی از جانب پلی استایرن با مقاومت ضربه ای بالا یا های ایمپکت است که تاثیرات جدی بر روی خواص مواد بازیافتی میگذارد. در ایران این جداسازی قبل از آسیاب کردن از طریق استفاده از بنزین صورت می گیرد که اگر حل کند های ایمپکت است و اگر حل نکند ABS می باشد.اگر این مخلوط با های ایمپکت به صورت آسیابی باشد از طریق آب نمک جداسازی صورت می گیرد .در دنیا برای تفکیک با دقت بالا از روش الکتروستاتیک و کف شناوری استفاده می گردد.

آلیاژهای ABS:
تعداد زیادی از آلیاژهای متداولABS عبارتند از: آلیاژهای /PCABS با مقاومت حرارتی͵ مقاومت ضربه ای و فرآیندپذیری بهبود یافته ;آلیاژ ABS/PVC با تاخیر اندازندگی شعله و مقاومت ضربه ای بهود یافته آلیاژهای نایلون/ ABS با مقاومت شیمیایی و حرارتی بهبود یافته و آلیاژهای پلی سولفات ABS/ با سفتی محیطی و مقاومت حرارتی و شیمیایی.
آیا این پلیمر در پتروشیمی ها ی ایران تولید می شود؟
پتروشیمی قائد بصیر و پتروشیمی تبریز از تولید کنندگان این محصول در ایران می باشند.
ABS‌ در ۵۰ گرید تولید می گردد که گریدهای معمولی ، گریدهای مقاوم در برابر حرارت ، ضد شعله و قابل آبکاری را شامل می شود و بسیاری از این ها در پتروشیمی قائد بصیر تولید می گردد.
 

polymer77

عضو جدید
علایم اختصاری ظروف یک‌بار مصرف نشان دهنده چیست؟
یکی از این علایم PP یا ظروف “پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود/ ظروف با علایم PS یا ظروف “پلی‌استایرن” تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شوند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با شروع ماه مبارک رمضان، استفاده از شیرینجات و مواد غذایی از قبیل آش و حلیم در جامعه رونق خاصی پیدا می‌کند که ضروری است نکاتی را در این خصوص رعایت نمود. یکی از این نکات ظروفی است که در هنگام خرید آش و حلیم جهت حمل این مواد غذایی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا مهران معلم اظهار کرد: استفاده از ظروف پلیمری یا به اصطلاح یک‌بار مصرف پلاستیکی به چند دلیل از قبیل استفاده آسان، صرفه‌جویی در زمان و رعایت بهداشت در زندگی مردم نقش گسترده‌ای پیدا کرده است. البته یکی از ایرادهای استفاده از این ظرف‌ها، آلودگی محیط زیست به دلیل قابل بازیافت نبودن این ظرف‌ها است.

وی افزود: استفاده از این ظرف‌ها می‌تواند در سلامت فرد اثر زیادی داشته باشد. استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف نامناسب، عارضه‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.

معلم ادامه داد: ظرف‌های یک‌بار مصرف انواع زیادی دارند که برای هر نوع غذا یا نوشیدنی باید از ظرفی که برای آن نوع ماده غذایی ساخته شده استفاده کرد. مصرف‌کنندگان ظرف‌های یک‌بار مصرف باید به نشان‌های اختصاری که در کف ظرف نقش بسته، توجه کنند. مانند PP یا PS که نشان‌دهنده جنس ظرف و در نهایت بیان‌گر نوع مصرف و کاربرد آن ظرف است.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که نیاز است مصرف‌کنندگان با علایمی که در کف ظروف یک‌بار مصرف حک شده‌اند آشنایی داشته باشند، گفت: یکی از این علایم PP یا ظروف "پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. همچنین برای بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیر نیز استفاده می‌شود.

معلم توضیح داد: ظروف با علایم PS یا ظروف "پلی‌استایرن” تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شوند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.
 

polymer77

عضو جدید
چند پرکننده پلی اتیلن سبک (LDPE ) و تاثیر آنها بر خواص پلی اتیلن سبک (LDPE)
LDPE یکی از پلاستیک های پرمصرف است که در صنعت بسته بندی کاربرد فراوانی دارد.به طور کلی از موارد مصرف رایج این پلاستیک می توانبه کیسه های بسته بندی که اصطلاحا نایلون گفته می شود اشاره کرد.
از موارد مصرف مشابه دیگر آن نایلون های کشاورزی و سایر کاربردها قطعات بادی انعطاف پذیر و پوشش سیم و کابل می توان نام برد.
هدف از این مقاله بررسی انواع افزودنی های مصرفی برای این پلاستیک و خواص آنها می باشد.
LDPE به طور عمده در کاربردهایی مصرف می شود که مستلزم چقرمگی خیلی خوب یا قابلیت تغییرشکل خیلی زیاد آن محصول باشد که ممکن است این تغییرات در دمای کم انجام می شود.
اگر به آمیزه پلی اتیلن سبک پرکننده افزوده شود این خواص به تناسب جنس و مقدار پرکننده تحت تاثیر قرار می گیرند.پلی اتیلن سبک معمولا بدون افزودن پرکننده به آمیزه آن در ساخت فیلم و قطعات مصرف می شود.

چه پرکنند هایی برای LDPE می توانند به کار روند ؟

کربنات کلسیم:اگر به آمیزه ی LDPE کربنات کلسیم افزوده شود تغییرات بسیاری در قابلیت های آن به وجود می آید و اکثر خواص آن بهبود پیدا می کند.

افزودن کربنات کلسیم گرمای ویژه آن را کم و ضریب هدایت حرارتی را کاهش می دهد,هچنین راندمان تولید فرایندهای اکستروژن و قالب گیری تزریقی را افزایش می دهد.

آمیزه های دارای کربنات کلسیم پلی اتیلن سبک سختی ,سفتی,HDT پایداری در برابر لغزش و ترک آن زیاد می شود,قابلیت جوش خوردگی,چاپ روی آن و عدم چسبندگی لایه های تهیه شده از آن بهبود پیدا می کند.
ضریب جریان مذاب,جمع شدگی پس از قالب گیری ,افزایش طول,نفوذ اکسیژن و بخار آب کاهش می یابد.
کربنات کلسیم اثر زیان آوری روی اکسیداسیون نوری فیلم های LDPE ندارد و قادر است کاهش هایی را روی میزان تیتان موجود در آمیزه ایجاد نماید.

تالک/میکا:افزایش تالک و میکا به پلی اتیلن سبک,این پلاستیک را قادر می سازد بیشتر خواص مکانیکی پس از قلالب گیری آن را کهش می دهد.چسبندگی الیاف به ماتریس پلی اتیلنی به روش آماده سازی قلیایی صورت می گیرد.

آزبست:افزایش ۲۰-۴۰%, آزبست جهت افزایش استحکام خمشی و HDT می شود.

دوده: هنگامی که از پلی اتیلن سبک به صورت شبکه ای شده در می آید,دوده در آنجا نقش تقویت کنندگی آن ا به عهده دارد.ضمن آن که دوده پایدارکننده قوی نوری ئ افزایش دهنده هدایا الکتریکی نیز می باشد.

سیلیس :باعث افزایش HDT و بهبود خواص ضد چسندگی پلی اتیلن سبک می شود.

آلومینیوم هیدروکساید : آلومینیوم تترا هیدراید خواص تاخیر در شعله وری پلی اتیلن سبک را بهبود می بخشد.

در یک مقایسه استفاده از کربنات کلسیم تا ۴۰% وزنی مقدار MFI را از ۱٫۷ به ۰٫۲ کاهش می یابد.
تاثیر هفت پرکننده معدنی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی پلی اتیلن سبک آورده شده است.
 

polymer77

عضو جدید
تاثیر پرکننده بر خواص پلی پروپیلن
اکثر مواقع به نظر می آید که پرکننده تنها برای کاهش قیمت محصول استفاده می شود اما همیشه این طور نیست و در بسیاری از موارد بر روی خواص نهایی پلاستیک ما تاثیر می گذارد.
در این مقاله به بررسی انواع پرکننده ها و تاثیر آن بر روی خواص پلی پروپیلن می پردازیم:

چه پرکننده هایی بیشتر برای پلی پروپیلن استفاده می شوند؟
میکا:افزایش ۴۰% میکا به پلی پروپیلن,باعث افزایش سفتی (مدول) برابر ۳۰% الیاف شیشه – پلی پروپیلن را ایجاد می کند.
افزودن پارافین های کلره نیز,باعث چسبندگی خیلی خوب میکا به ماتریس پلی پروپیلنی می شود.

الیاف شیشه :در ایالت متحده آمریکا پلی اتیلن تقویت شده با الیاف شیشه,مهمترین پلاستیک گرمانرم در بین گروه پلاستیک های گرمانرم محسوب می شود.
مهمترین ویژگی تقویت این پلاستیک با الیاف شیشه ,افزایش استحکام کششی در یک گستره وسیع حرارتی است,ضمن آنکه مدول کششی و رفتار خزشی آن نیز بهبود پیدا می کنند.
الیاف شیشه کوتاه یا بلند به شکل خرد شده مورد استفاده قرار می گیرند.

الیاف کوتاه مشهور هستند به چقرمگی بالا و همزمان مدول خوب در حالیکه الیاف بلند خصوصا اگر با عامل اتصال دهنده به آمیزه پلی پروپیلن افزوده شده باشد,باعث بهبود خواص مکانیکی آن مانند استحکام کششی,مدول پیچشی در دماهای بالاتر نیز می شود,به همین منوال مقاومت در برابر خزش و مدول خمشی نیز افزایش پیدا می کنند.

پودر شیشه:در ارتباط با پلاستیک پلی پروپیلن افزودن پودر شیشه در جاهایی که سفتی زیاد در دمای بالا مورد نیاز است به ندرت به کار برده می شود ولی پودر شیشه , استحکام فشاری و پایداری ابعادی خوبی را برای این پلاستیک به وجود می آورد.

تقویت پلی پروپیلن با الیاف پلاستیکی:الیافی مانند پلی استر یا نایلن ها(پلی آمیدها), استحکام کششی و پایداری ابعادی خوبی برای این پلاستیک را افزایش می دهند.

کدام خواص پلی پروپیلن در اثر استفاده از پرکننده ها افزایش می یابد؟

بهبود خواص چشم گیری در بسیاری از کاربردها مانند افزایش سفتی,سختی ,پایداری ابعادی,همچنین ازدیاد استحکام کششی,فشاری,دانسیته,گرانروی مذاب,پایداری های شیمیایی ,مقاومت در باربر تنش های منجر به ترک حتی در دمای بالاو بالاخره افزایش سفتی در دمای اتاق برخوردار می شود.

چه ویژگی های از پلی پروپیلن پرشده با پرکننده ها کاهش می یابد؟

انبساط گرمایی,شاخص جریان مذاب,مقاومت در برابر سایش,افزایش طول,مقاومت در برابر ضربه,تمایل به خزش و جمع شدگی پس از قالب از خواصی هستند که کاهش می یابند.
اگر به آمیزه پلی پروپیلن پرکننده افزوده شود,شکنندگی آن در درجه حرارتهای زیر صفر تشدید می شود,در چنین شرایطی استفاده از کوپلیمر (پروپیلن-اتیلن) از استحکام بالاتری در برابر ضربه برخوردارند ضمن آنکه در همان وضعیت چسبندگی بهتری نیز بین ماتریس پلیمری و پرکننده های تقویت کننده از خود نشان می دهند.
بسته به کاربردهای مورد نظر از قطعه ی تقویت یا پرشده ی پلی پروپیلنی,باید آن را در برابر تخریب فوتونی اشعه فرابنفش تقویت کرد.
 

polymer77

عضو جدید
کشف تصادفی گروه جدیدی از پلاستیک‌ها
دانش پژوهان در یک رویداد آزمایشگاهی و به طور اتفاقی، مجموعه ای از پلاستیک های جدید ساخته اند که قابل بازیافت و انطباق پذیرند.
این پلیمر جدید شامل پلاستیک های سفت و محکم و ژل های انعطاف پذیر هستند که اگر پاره شوند می توانند دوباره خود را ترمیم کنند.
این تحقیقات که نتایج آن در نشریه ساینس منتشر شده است می تواند به ساخت خودرو، هواپیما و وسایل الکترونیکی ارزان تر و سبزتر منجر شود.
این نخستین بار است که پلاستیک های بادوام قابل سفت شدگی در برابر حرارت به یک شکل قابل بازیافت تولید می شوند.
دکتر ژینت گارسیا از مرکز تحقیقات آلمادن IBM در سن خوزه به طور اتفاقی به طبقه جدیدی از پلاستیک های سختی ناپذیر دست یافت.
این کشف زمانی صورت گرفت که وی به طور تصادفی و کاملا اتفاقی یکی از سه مولفه را از یک واکنش خارج کرد.
این پلیمر حاوی دو طبقه مرتبط از مواد پلاستیکی است. این مواد از ترکیب پارافورمالدین و 4.4 اکسیدیانیلین در واکنشی موسوم به میعان گازی شکل می گیرند.
در شکل گیری نخستین نسخه از این پلیمر جدید باید گفت: وقتی این ترکیب تا 250 درجه سانتی گراد گرم شود، ماده ی بسیار سختی به محکمی پیوندهای کووالانسی شکل می گیرد و حلال پذیری آن از بین می رود.
هر دو نسخه بسیار انعطاف پذیر، مقاوم به حلال و قابل بازیافت هستند، یک نسخه حتی خود ترمیم شونده نیز هست.
این پلیمرها همچنین خواص فیزیکی جدیدی نیز دارند. نسخه اول بسیار سبک وزن، محکم، مقاوم به ترک خوردگی است که نشان می دهد از استخوان محکم تر است و می تواند آن را به ساختارهای پلیمری با استحکام یک و نیم برابری تبدیل کرد.
با این حال این ماده هنوز مانند شیشه بسیار ترد و شکننده است و وقتی با نانوفیبر کربن ترکیب شده و گرم شود بسیار مستحکم می شود و یک کامپوزیت سبک وزن می سازد که شبیه فلز است با این حال وقتی ترک بردارد می تواند خود را ترمیم کند.
نسخه بعدی از اشکال پلاستیکی یک ژل انعطاف پذیر است چرا که در دمای پایین تر شکل می گیرد و حلال را در شبکه مولکولی خود به دام می اندازد.
این ژل نه تنها بسیار کشسان است بلکه خود ترمیم شونده نیز هست چرا که اگر آن را به دو بخش تقسیم کنید وقتی دوباره کنار هم قرار بگیرند ظرف چند ثانیه به یکدیگر می پیوندند.
بر اساس اعلام IBM، این خاصیت این ژل پلیمری، آن را برای کاربرد به عنوان چسب ، شیوه ای برای خود ترمیم شوندگی دیگر پلیمرها و یا به عنوان انتقال دهنده رنگ و یا دارو مفید می کند.
هر دو نسخه از این پلیمر چه در شکل پلاستیک و چه در شکل ژل قابل بازیافت هستند. آب این پلیمر را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما وقتی اسیدی باشد، پلیمر را ذوب می کند و می توان آن را به محصولات جدیدی تبدیل کرد.
داشتن چنین خاصیتی به این معناست که می توان این پلاستیک را به طور گزینشی و بدون آنکه مواد اطرافش را تحت تاثیر قرار دهد حذف کرد؛ خاصیتی که قابلیت مهمی برای صنعت نیمه رساناها، ساخت و تولید و کامپوزیت های پیشرفته دارد.
 

polymer77

عضو جدید
عملیات یک کارخانه بازیافت پلاستیک چگونه است؟
بارگیری
برای ذخیره اولیه ضایعات مختلف در صورت پرس و بسته بندی وزن آنها کاهش یافته و راحت تر حمل می شوند.سپس از طریق بالابر به روی تسمه نقاله منتقل می شوند.
تفکیک اولیه
تفکیک اولیه از نظر رنگ و مخلوط بودن با سایر پلاستیکها روی تسمه نقاله ای که مواد را به طرف آسیاب هدایت می کند می تواند توسط نیروی انسانی انجام شود.البته این کار می تواند توسط یک دستگاه جداسازی نوری نیز انجام شود.در ظرفیت های پایین برای کاهش هزینه بهتر است از نیروی انسانی استفاده کرد.
خردایش اولیه
حجم بالای ضایعات موجب می شود که برای سرعت بیشتر فرایند ابتدا در یک شردر اولیه تکه تکه شوند و سپس در درون آسیابی به اندازه کوچکتر خرد شوند .عمر تیغه های آسیاب هم توسط این عمل بیشتر می شود و استهلاک آن کمتر می گردد.
در دستگاه خردکن توسط دیوارههای جانبی مواد آنقدر در دستگاه می مانند تا توسط تیغه ها خرد شده و به اندازه مطلوبی برسد. این اندازه متناسب با اندازه حفره های ورق مشبکی است که که در انتهای آن تعبیه شده است.
تیغه ها توسط شفتی حرکت داده می شوند. یک ردیف تیغه های ثابت و ساکن متصل به دستگاه وجود دارند که روبروی آن تیغه های متحرک قرار گرفته است. مواد ورودی از طریق قیف آسیاب بین این دو تیغه ریخته می شوند و چون جای فرار ندارند بتدریج خرد می شوند.
خردایش بیشتر
در ظرفیت های بالاتر ابتدا در یک شردر اولیه خردایش صورت می گیرد . مواد آنقدر در دستگاه می ماند تا توسط تیغه ها خرد شده و به اندازه مطلوبی برسد. این اندازه متناسب با اندازه حفره های ورق مشبکی است که در انتهای آن تعبیه شده است. پس از آن در آسیاب خرد شده و به اندازه مش ۱۲- ۱۶برسد.این دستگاه نیز مانند دستگاه خردایش اولیه دارای یک ردیف تیغه های ثابت و متحرک می باشد.
پیش شستشو
در برخی از خطوط بازیافت قبل از مرحله خردایش اولیه و ثانویه ضایعات پلاستیک بصورت سطحی شستشو داده می شوند این مرحله را شستشوی اولیه می گویند.این شستشو گرد و غبار شن و ماسه و سایر آلودگی ها را تا اندازه ای پاک می کند . حتی در هنگام آسیاب کردن نیز معمولا ضایعات با آب آسیاب می شود والبته در برخی کشورها نظیر ایالات متحده آسیاب کردن بصورت خشک انجام میشود. پس از خردایش اولیه وارد دستگاه تانک غوطه وری می شوند (Float tank). این دستگاه علاوه بر شستشوی ضایعات آنها را بر اساس دانسیته را نیز جداسازی می کنند.معمولا پلی الفین هاPO ) (به دلیل اینکه دانسیته کمتری از آب دارند روی فلات تانک قرار می گیرند و پلی وینیل کلراید(PVC) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) زیر آب قرار می گیرند.
پلاستیک های روی آبی (اصطلاحی که به دلیل دانسیته کمتر از آب اطلاق می شود) بوسیله پاروههایی که روی آب حرکت می کنند از سایر پلاستیکهای دیگر جدا می شوند و به واحد بازیافت منتقل می گردند.
شستشو با سایش FRICTIONWashing
در برخی از خطوط پیشرفته این مرحله وجود دارد و در حقیقت برای تمیزی بیشتر پلاستیکهای خرد شده می باشد . این مرحله پس از فلات تانک می باشد. در این مرحله مواد وارد محفظه لوله ای مانندی شده که شفتی در درون آن حرکت می کند و توسط عمل سایشی ضایعات به بدنه آنها را می ساید.برای خروج آب نیز توری هایی در قسمت زیرین آنها قرار گرفته است .
خشک کن مکانیکی
در خشک کن مکانیکی که با نیروی گریز از مرکز پلاستیکها در محفظه بسته ای با سرعت بالا می چرخند و تا ۹۰% از آب گرفته می شود. برخی از سانتری فیوژهاعلاوه بر آبگیری جداسازی هم انجام می دهند مواد با دانسیته بیشتر به محیط دیواره منتقل می گردند و مواد بادانسیته کمتر روی آب شناور میشوند دو پیچ همجهت مواد سبک و سنگین را به جهت مخالف مخروط انتهایی سانتریفیوژ حرکت می دهند و آبگیری می کنند .
خشک کن حراراتی
موادی که بصورت مکانیکی آبگیری شده اند به سیکلونی برای خشک کردن حرارتی دمیده می شوند.
پس از مدتی مخلوط ذرات پلاستیک با هوای گرم مخلوط شده و پس از آن به سیلوی ذخیره فرستاده می
شود.در فرایند آبگیری حرارتی مقدار رطوبت باقی مانده به کمتر از ۱% کاهش می یابد.
کندر سازی
بطری ها و ظروف پلاستیکی به استثنای فیلم سریعا تبدیل به گرانول می شوند ولی فیلمها به دلیل دانسیته کمتر ابتدا به کندر و سپس به گرانول تبدیل می شوند.در کندر ساز که مجهز به یک همزن می باشد ضایعات خشک شده فیلم فشرده می شوند تا راحت تر به گرانول تبدیل شوند در دستگاههای پیشرفته امروزی کندر ساز و گرانول ساز در یک دستگاه قرار گرفته است و این سرعت عملیات را افزایش داده و در انرژی و نیروی انسانی صرفه جویی می گردد.
گرانول سازی مجدد
گرانول سازی مجدد در اکسترودرهای تک پیچه و دو پیچه صورت می گیرد. طبق درخواست مشتری اگر مواد افزودنی نظیر پایدارکنندهها ,کمک فرایند ها و مواد رنگ زا می بایست به آن اضافه گردد از دو پیچه باید استفاده شود یک تعویض کننده توری انتهایی نیز برای جدا کردن ذرات جامد استفاده می گردد.گاز گیرهایی الزامی است.گرانولها بوسیله سیستم برش گراونول می شوند و سپس توسط آب سرد می شوند.


 

polymer77

عضو جدید
چگونه جلوی تغییر رنگ و ترک و پوسته پوسته شدن پلاستیک ها و پلیمرها را بگیریم؟

چگونه جلوی تغییر رنگ و ترک و پوسته پوسته شدن پلاستیک ها و پلیمرها را بگیریم؟

چگونه جلوی تغییر رنگ و ترک و پوسته پوسته شدن پلاستیک ها و پلیمرها را بگیریم؟
http://www.polymeresabz.com/wp-content/uploads/2013/10/تغییر-رنگ-و-ترک-و-پوسته-پوسته-شدن-پلاستیک-ها-و-پلیمرها.jpgیکی از اشکالات و ضعف های پلیمرها ناپایداری و مقاومت کم در برابر حرارت , نور ,ازن و غیره می باشد در نتیجه سالانه سرمایه
سنگینی برای تخریب پلیمرها از بین می رود . بنابراین برای استفاده های طولانی در شرایط فوق می بایست پلیمرها را پایدار نماییم. لذا یکی از مواد افزودنی که در آمیزه های پلیمری مصرف می شود پایدارکننده ها می باشند:
برای مثال داشبورد خودروها که در مقابل نور قرار می گیرد بایست پایدار شوند و گرنه پس از مدتی ترک بر می دارند , مقاوم کردن کفپوش و دیوار پوش های PVC در برابر نور و ازن برای جلوگیری از تغییرات رنگ و ترک خوردن الزامی می باشد. فیلمهای کشاورزی که برای مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار می گیرند می بایست در برابر نور ماوراءبنفش تقویت شوند.پس نتیجه می گیریم اگر پلاستیکی خصوصا از نوع عمومی نظیر پلی اتیلن و پلی پروپیلن و پی وی سی در مقابل نور خورشید قراربگیرد در صورت عدم استفاده از افزودنی تغییر رنگ می دهد.
به همین دلیل هنگام فروش یک محموله بازیافتی حتما تاکید می شود که تغییر رنگ نداده است. زیرا حرارت باعث کاهش جرم مولکولی , کاهش مقاوت به ضربه و افت خواص مکانیکی می گردد. بنابراین همانطور که قبلا نیز اشاره گردید, یکی از افزودنی های پرمصرف پایدارکننده ها می باشند که به ۵ نوع تقسیم می شوند:
۱٫ضداکسنده یا آنتی اکسیدانت
۲٫ضد ازن
۳٫پایدارکننده حرارتیPVC
4. پایدارکننده ماوراءبنفش
۵٫ پایدارکننده زیستی

وظیفه پایدارکننده های حرارتی ضداکسنده ها
به منظور جلوگیری از اکسایش پلاستیکها توسط حرارت در حین فرایند و در زمان کاربرد، به طور گسترده ای درآمیزه های PVC به کار می روند. پایدارکننده های حرارتی از طریق توقف اکسایش یا از طریق حمله به محصولات حاصل از اکسایش عمل می کنند.

خواص تحت تاثیر :
پایداری در زمان فرایند،مقاومت شکست حرارتی تحت تنش مکانیکی یا اعمال بار، پایداری رنگ و شفافیت.

مواد :
نمک های فلزی، سرب، ترکیبات باریوم، کادیوم، روی و ترکیبات آلی.
گروههای فنولی با ممانعت فضایی، آمین های آروماتیک نوع دوم(ضد اکسنده های اولیه).
فسفیت ها/فسفونیت ها، تیواترها، اپوکسی های بر پایه.
سویا(ضداکسنده های ثانویه).
ترکیبات هم افزای این مواد.

نقایص:
این مواد زیان های جندان جدی ندارند. پایدارکننده ها مدت زمان زیادی است که در اطراف ما وجود دارند. این مواد به عنوان یکی از اجزای فرایند مورد قبول شده اند. سرب و کادیوم به دلیل مشکلات زیست محیطی در حال جایگزین شدن هستند.

پیشرفت های جدید
سیستم های پایدارکننده چند عامله و توسعه واکنش های هم افزای بهبود پایداری رنگ و شفافیت مناسبتر به منظور جایگزینی فلزات سنگین.

ضد اکسنده های اولیه
ضد اکسنده های اولیه بسیار سریع عمل می کنند. مهم ترین آنها مواد فنولیک دارای ممانعت فضایی و آمین های آروماتیک نوع دوم می باشند.
ضد اکسنده ها در مقادیر بسیار پایین (۰۱/۰-۱%) در پلی اتیلن پرچگال (سنگین) و کم چگال (سبک) ( به خصوص گونه های پرشده با دوده برای عایقکاری کابل های مسی و لوله ها )، پلی پروپیلن ( به خصوص کاربردهای آب داغ )، پلی استایرن ضربه پذیر، ABS, موثر می باشند. امکان افزودن آنها به نرم کننده های PVC ( که می توانند محلول باشند ) به منظور جلوگیری از تخریب به واسطه اکسایش و شکنندگی سیم PVC و عایق بندی کابل وجود دارد.

ضد اکسنده های ثانویه
ضد اکسنده های ثانویه با هیدروپراکسید واکنش داده و تولید مواد غیر رادیکالی کرده و بدین دلیل ” تجزیه کننده های پر اکسید” نامیده می شوند. این مواد با فنول های اولیه و آمین ها که به واسطه واکنش با هیدروپراکسید تجزیه می شوند متفاوتند. این ضد اکسنده ها در ترکیبات هم افزا با ضد اکسنده های اولیه بسیار مفیدند. سیستم هایی که شامل فنولیک ها نمی باشند پایداری رنگ مناسبی را ایجاد می کنند که خاصیتی مهم در PP و سایر کاربردها می باشد. شرکت Ciba از کشف جدیدی در سیستم ها FS خبر داده که اولین محصول بر پایه هیدروکسیل آمین جدیدی است که ترکیبی با وزن مولکولی بالا و با سازگاری بسیار مناسب با پلی پروپیلن می باشد. فسفیت ها و فسفونیت ها عموما” به عنوان موثرترین پایدارکننده ها در حین فرایند شناخته می شوند که پلیمر و ضد اکسنده های اولیه را به طور هم زمان حفاظت می کنند. فسفیت های پایدار Hydrolytical از جمله پایدارکننده های فرایندی هستند که غالبا” در سیتم های افزودنی با کارایی بالا استفاده می شوند. نتیجه تحقیق هاب اخیر سیستم هایی با پایداری رنگ و کنترل خواص بهتر است. به عنوان نمونه[SUB]۴[/SUB] Doverphos Hipure تولید شرکت Dover که پایدارکننده حرارتی و فرایندی تریس نونیل فنیل فسفیت TNPP)) است و ادعا می شود که قیمت کلی را کاهش می دهد. این محصول در اکرلیک ها لاستیکها نایلون پلی کربنات پلی یورتان پلی استایرن PVC ABS ,PET نیز موثر است.
معمولا یک مشاور نسبت به مواد پلیمری پایه مصرفی, می تواند آنتی اکسیدان مناسب را پیشنهاد می نماید.
 

polymer77

عضو جدید
طراحی برتر سال 2014 با پلاستیک چیست؟-Dots stackable buttons

جایزه‌ی نوآوری و طراحی با پلاستیک در سال 2014 را سازنده‌ی نوعی وسیله موسیقی با دکمه های به شکل انباشته با نام دات- Dots دریافت کرده است.
در این ابزار موسیقی نیز از پلی‌پروپیلن و TPE استفاده شده است.
این وسیله دارای دکمه های انعطاف پذیری است که شما را به بازی، خلاقیت و درک موسیقی تشویق می کنند. هر دکمه نشان‌دهنده‌ی یک نت موسیقی است که می توان آن ها را برای تولید یک وتر (مانند عملکرد رشته های کمانچه) روی هم چید.
Michael Tougher طراح این وسیله، دانش‌آموز یک هنرستان در گلاسکو اسکاتلند است.
 

polymer77

عضو جدید
پلی اتیلن ترفتالات پلاستیک یا پت(PET) ,پلاستیک شناخته شده در دنیا

معرفی

پلی اتیلن ترفتالات یک پلی استر ترموپلاستیک خطی است که کاربرد تجاری گسترده ای در الیاف مصنوعی و هم چنین تبدیل شدن به “فیلم” و مواد قالبگیری شده دارد .گریدهای مختلف آن در طیف گسترده ای از اوزان مولکولی در صنایع مختلف به کار میروند و امروزه وسیع ترین کاربرد آن در ساخت بطری های نوشیدنی است و به همین دلیل ضایعات این محصول نیز فراوان است و در دسته بندی مواد بازیافتی کد ۱ د ارد.

نحوه تولید PET در پتروشیمی ها
PETدر دو مرحله تهیه میشود. مرحله اول شامل واکنش ترفتالیک اسید به همراه ۱-۴اتان دی ال در دمای ۱۵۰~برای تهیه دی مر و تری مری که دارای دو گروه انتهایی هیدروکسیل هستند͵ میباشد (مانند شکل) .در دومین مرحله PET در حال تشکیل شدن توسط پلیمریزاسیون تراکمی است و به مخلوط تا دمای ۲۶۰ حرارت میدهند به درجه پلیمرزاسیون بالایی میرسند. به طور معمول مواد با جرم مولکولی کم ( ۰۰۰͵۲۰~nM ) برای تولید الیاف به کار می روند در حالیکه برای سایر کاربری ها از جرم های مولکولی بالاتر استفاده میکنند.

در ایران پتروشیمی تند گویان در دو گرید الیاف و بطری تولید می نماید.
انواع PET
معمولا PET در دو نوع زیر موجود است:
بطری: از این نوع
PET برای تولید بطری ها استفاده میکنند که نوع گرید ͵کاربری بطری را تعیین میکند
الیاف : از این نوع
PET نیز در لباس ها و انواع فیلم های PET استفاده میکنند
خواص PET
نظم موجود در ساختار زنجیر پلیمری باعث افزایش قابلیت کریستالی شدن است که برای تعیین خواص مکانیکی مهم است. گروه فنیلی موجود در زنجیر اصلی به استخوان بندی سختی می بخشد و عامل دمای بالای Tg و دمای ذوب است. مقاومت شیمیایی آن مانند نایلون هاست(پلی آمید) که موجب میشود از خواص نفوذناپزیری بسیار خوبی برخوردار گردد.
PETمیتواند در هر دو حالت کریستالی و آمورف وجود داشته باشد و درجه کریستالیزاسیون آن توسط تاریخچه حرارتی ماده تعیین میشود. الیاف و فیلم های نازک PET به وسیله اکستروژن و خنک شدن در دمای محیط تهیه میشوند. ͵با توجه به این که بالاترین سرعت کریستالی شدن در دمای حدود ۱۷۰ رخ میدهد͵ درجه کرستالیزاسیون نیز میتواند توسط بازپخت annealingبین دمای ذوب (mT ) و دمای انتقال شیشه ای (Tg) باشد.البته تخریب حرارتی PETدررنج دمایی ۳۱۰ -۲۹۰ رخ میدهد.
فرار ترین محصولات حاصل: ترفتالیک اسید ,استالدهید و کربن مونواکسید است.در دمای
۹۰۰ تعداد فراوانی هیدروکربن به همراه کربن دی اکسید, کربن مونو اکسید و متان که از اصلی ترین مواد فرار است تولید میشود و امکان اکسیداسیون در حین فرآیند وجود دارد.گستره وسیعی از آنتی اکسیدان ها میتوانند برای جلوگیری از اکسیداسیون PET در حین فرآیند استفاده شوند.
خواص مفید PET در جدول زیر آورده شده است
خواص PET
خاصیت
۶٫۵۵*۱۰[SUP]-۴[/SUP]
(/K )( ذوب)ضریب انبساط حرارتی
۱٫۳۳۵
۱٫۴۲۰
(g/cm³) چگالی
آمورف
کریستالی
۱۲-۵۵
(%)کرنش نقطه شکست
۶۷
۸۱
C)دمای انتقال شیشه ای
آمورف
کریستالی
۱٫۵۷۶
۱٫۶۴۰
فهرست انکسار
آمورف
کریستالی
۱۷۲
(Mpa)استحکام کششی
۶٫۹۹*۱۰[SUP]۶[/SUP]
(Mpa )فشردگی
۳٫۲۵
͵( ۱kHz) (23°C)ثابت دی الکتریک
۱٫۴۱*۱۰[SUP]۴[/SUP]
(Mpa) مدول یانگ
۲۵۰-۲۶۵
C) دمای ذوب


کاربری های PET

به دلیل گستره وسیع خواص PETمانند توانایی کنترل میزان کریستالی شدن͵PET کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. کاربرد اصلی آن در بطری های نوشیدنی های گازدار است که دلیل آن خاصیت نفوذناپذیری بالا در برابر گازها در PET می باشد.برای این منظورPET آمورف در دمای بالای Tgو به صورت جهت دار میکشند تا خاصیت کریستالی پیدا کند. یک مشکلی که PET از خود نشان میدهد این است که بعد از مدتی تمایل به حالت کریستالی پیدا میکند که این باعث تغییر در خواص می گرددو می تواند منجر به تغییرات ابعادی شود (جمع شدگی و یا تاب برداشتن).
استفاده های دیگر ازPET:شامل الیاف برای استفاده در لباس ها͵ فیلم های از جنسPET͵عایق های الکتریکی و قطعات تولید شده به روش قالبگیری دمشی است.در بسیاری از کاربرد ها از کوپلیمر PET برای رسیدن به خواص بهتر استفاده میکنند.
البته کاربرد اول پت بازیافتی در دنیا و ایران: الیاف, ورق و تسمه و محصولات تزریقی و یا دمشی می باشد.

نکاتی کوتاه در مود بازیافت
PETتقریبا توسط تمامی روش های اصلی بازیافت از مکانیکی تا شیمیایی میتواند بازیافت شود اما بازیافت مکانیکی آن متداولتر می باشد.در هر صورت مشکلاتی در زمینه بازیافت آن وجود دارد.
برای مثال لیبل های چسبیده شده به بطری ها میتواند باعث تغییر رنگ و کاهش شفافیت آنها در حین بازیافت گردد. یا به دلیل حساس بودن این ماده به رطوبت , هرگونه رطوبت باقی مانده میتواند منجر به تخریب شود و تخریب نیز باعث زرد شدن و تغییر خواص مکانیکی است. به تازگی مشخص شده است که
PET هم چنین از طریق پیرولیز نیز قابل بازیافت است که باعث تولید کربن فعال میشود.

نکاتی در مورد بازیافت این ماده در ایران
پت بازیافتی به دلیل حساسیت به پی وی سی نیاز به جداسازی بالایی دارد البته این موضوع در تمام خطوط بازیافت پت در سراسر دنیا بایست رعایت شود.
در هر صوررت برای رسیدن به پرک بازیافتی با کیفیت بالا حتما باید از خط هات واش با جداساز لیبل استفاده کرد.
پت بازیافتی تنها پلاستیکی است که شاخصی برای میزان آلودگی دارد که به آن
ppm گفته می شود که مخفف یک واحد در میلیون است.وقتی می گوییم پرک پت ۳۰۰ ppm پی وی سی دارد.منظور از این شاخص این است که میزان آلودگی در یک تن پت باید ۳۰۰ گرم باشد.
این آلودگی در کاربرد های غذایی مثلا تولید بطری از بطری بازیافتی یا اصطلاحا
bottle to bottleباید زیر ۱۰ ppm باشد. برای کاربردهای الیاف باید بین ۲۰۰-۵۰۰ ppm باشد. طبیعتا هر چه آلودگی کمتر باشد از ارزش بیشتری برخوردار می باشد و قیمت بالاتری در بازار دارد.
بسیاری از کسانی که در ایران صاحب خط بازیافت پت هستند و بصورت سنتی فعالیت می کنند به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات لازم برای جداسازی کیفیت پرک بالایی ندارند و هنگام فروش آن به کارخانه داران الیاف متحمل درصد افت زیادی شده و باعث کاهش سود آنها می گردد.
در سال گذشته به دلیل نوسانات بازار در شش ماهه دوم شاهد افت قیمت و ارزش این پلاستیک بودیم اما پیش بینی می شود در سال جدید به دلیل آزاد شدن صادرات مواد بازیافتی ,قیمت پت بازیافتی نیز افزایش یابد و بازار آن رونق بیشتری یابد.
البته افرادی در این بازار موفق خواهند بود که کیفیت پرک آنها بالاتر باشد.
 

polymer77

عضو جدید
پلی استایرن(ps) یا پلاستیکی به نام کریستال
معرفی:
پلی استایرن (PS) یک پلاستیک تقریبا ارزان و سخت است و به دلیل ویژگی های خاص خود و کم بودن هزینه ساخت آن در دنیای پیشرفته امروز کاربرد زیادی یافته است. برای مثال لیوان ها و ظروف غذایی یکبار مصرف از پلی استایرن هستند و از مشخصات آن محدوده رنگ بسیار مناسب͵ شفافیت ͵سختی و جذب کم آب است.
نحوه تولید PS:
معمولا به روش رادیکال آزاد از مونومرهای استایرن تولید میشود. چون واحد استایرنی هم میتواند به عنوان الکترون دهنده و الترون گیرنده فعالیت کند.مکانیسم های دیگری به جز رادیکال آزاد͵ مانند مکانیسم های آنیونی ͵کاتیونی و کوئوردینانسیونی نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.روش اصلی تولید صنعتی آن پلیمرزاسیون توده ای است که در دو مرحله انجام میشود. در مرحله اول پلیمرزاسیون در دمای °C 80 رخ میده و درصد تبدیل حدودا ۳۰% به دست می آید. سپس مخلوط را وارد راکتور دوم میکنند جاییکه پلیمرزاسیون دردمای ۲۰۰-۱۰۰ رخ میدهد . پلیمر به دست آمده در صد تبدیل بالایی داشته ولی وزن مولکولی با توزیع متفاوتی دارد.پلی استایرن سیندیوتاکتیک در حال حاضر توسط پلیمرزاسیون با کاتالست های متالوسن ͵تولید میشود. پلی استایرن سیندیدتاکتیک͵ بلوری است و در دمای °C 270 به جوش می آید ولی بسیار گران است .ساختار شیمیایی در شکل زیر نشان داده شده است:

خواص PS :
خلوص͵میزان استایرن͵[SUB]w[/SUB]M ͵ درجه شاخه ای شدن و توزیع وزن مولکولی تحت تاثیر شرایط مختلف پلیمرزاسیون است
مزایا:
PS به دلیل درجه بالای شاخه ای بودنش به طور طبیعی آمورف (بی نظم) است
عایق خوبی است چون قطبیتش کم است
در برابر آب و حلال های دیگر͵ مقاومت خوبی دارد
معایب:
ضعف اصلی PS شکنندگی آن͵
پایداری کم در برابر نور UV
اشتعال پذیری آن است. (اشتعال پذیری آن با ترکیب با هالوژن ها بهبود می یابد)
تخریب PS به صورت یک مرحله ای در بالای دمای ۳۰۰ رخ میدهد. حدود ۴۰%محصولات مونومری به همراه مقادیر قابل توجهی اولیگومرو همچنین میزان کمی بنزن و تولوئن تولید میشود. حلال های متداول PS ͵هیدروکربن های کلر دار͵ THF و متیل اتیل کتون (MEK) است.
 

polymer77

عضو جدید
چگونه تشخیص دهیم نمونه­ای از جنس پلاستیک است یا لاستیک ؟
تخلیص از کتاب آنالیز کمّی و کیفی پلیمرها تالیف مهندس سعید نعمتی
شاید برخی از شنیدن این سوال تعجب کنند، چون تشخیص پلاستیک از لاستیک ساده به نظر می آید، و پاسخ این باشد که لاستیک ها اغلب سیاه­رنگ و بسیار منعطف، و پلاستیک­ها معمولاً نسبتاً سخت و رنگی هستند، در حالی­که پلاستیک­های مشکی رنگی که دارای انعطاف بالایی می باشند نیز وجود دارند ضمن آن­که لاستیک­های سفید رنگ و رنگی نیز ساخته می­شوند.

سه روش برای تشخیص قطعات پلاستیکی قطعات لاستیکی پیشنهاد می­شود:
الف : خاصیت ارتجاعی
اگر نمونه­ی پلیمری مجهول، به صورت نواری، حلقه­ای O ring، میله­ای، لوله­ای یا هر شکل دیگری باشد، برای تشخیص پلاستیک یا لاستیک بودن آن، از خواصّ مکانیکی مختلف قطعه مانند کش آمدن و برجهندگی، آن باید استفاده شود:

  1. اگر امکان کشیدن نمونه پلیمری فراهم باشد، یعنی شکل و ابعاد نمونه طوری باشد که با قرار دادن دو سر قطعه بین انگشتان سبابه و شصت دو دست، و کشیدن آن به­وسیله­ی دو دست، درحد تقریبی سه برابر طول اولیه یا بیشتر افزوایش طول یابد، و پس از قطع نیروی کششی پلیمر، نمونه به سرعت به طول اولیه خود بازگشت نماید، می­توان از ماهیت لاستیکی پلیمر مجهول اطمینان حاصل کرد.
  2. اگر شکل قطعه طوری باشد که امکان کشیدن آن نباشد، می توان برای شناخت ماهیت لاستیکی آن، از خاصیت بر جهندگی resilience آن استفاده کرد:
ب : خاصیت برجهندگی
الف. به­وسیله یک چکش از فاصله معینی به قطعه­­ای مدور که ضخامت آن حدود mm 5/12 باشد ضربه ای وارد می­کنیم، اگر نیروی عکس العمل بتواند چکش را تا مسافت زیادی از فاصله­ای که از آن رها شده را به عقب برگرداند, قطعه تحت آزمون دارای ماهیت لاستیکی است.
ب: اگر قطعه ی مجهول از یک فاصله ی یک متری به سمت زمین رها شود، چنانچه سطح زمین از سنگ یا سرامیک پوشیده شده باشد، اگر قطعه پلیمری پس از برخورد مجدداً به سمت بالا پرتاب می گردد نشان دهنده لاستیک بودن نمونه است.
دلیل: وقتی نمونه پس از برخورد بر می­گردد، در واقع بخشی از انرژی پتانسیل حاصل از سقوط را در زنجیرهای خود ذخیره می­کند، و سپس آن را پس می­دهد و این عمل می­تواند چند بار تکرار شود، این ویژگی تنها به لاستیک­ها اختصاص دارد زیرا اولاً زنجیرهای پلیمری آن­ها حالت فنری شکل دارند ثانیاً چون لاستیک­ها ده­ها درجه سانتیگراد بالاتر از دمای انتقال شیشه-ای خود می باشند، از انرژی و سرعت عمل کافی برخوردارند تا ماهیت ویسکوالاستیک خود را که شامل ذخیره سریع و پس دادن انرژی می باشد به صورت برجهندگی بروز دهند.
پ : مجاورت قطعه با حلال­ها
در اثر تماس با یک­سری از حلال­ها لاستیک­ها به شدت متورم می­شوند که علت آن را در درجه کم اتصالات عرضی و امکان نفوذ حلال زیاد بین فضایی بزرگ بین زنجیرها و قابلیت انبساط آن­ها باید ارزیابی نمود، در حالی­که تا این حد از تورم در پلاستیک­ها هرگز دیده نمی­شود زیرا بر خلاف لاستیک­ها درجه اتصالات عرضی در پلاستیک ها بسیار بالا است و اجازه نفوذ ریز ملکول­های حلال را به داخل پلیمر نمی­دهند.
پلاستیک­های گرمانرم در مقایسه با لاستیک­ها در مجاورت با حلال­ها، بسیار کمتر متورم می­شوند و قبل از رسیدن به تورم زیاد، به صورت انحلال یافته در حلال در می­آیند.
از این مثال­ها می­توان به سادگی گروه لاستیک­ها را از پلاستیک­ها متمایز ساخت.
مقامت شیمیایی پلاستیک­های پخت شده دارای درجه اتصالات عرضی زیاد (مانند ملامین)، در برابر انحلال بسیار بالا است در حالی که مقاومت شیمیایی لاستیک­های پخت شده دارای درجه اتصالات کم ،هرگز با پلاستیک­ها قابل مقایسه نمی-باشد.
شایان ذکر است که حلال­ها به دو دسته قطبی و غیر قطبی تقسیم-بندی می­شوند، بنابر قطبی بودن یا غیر قطبی بودن لاستیک­ها رفتارهای متفاوتی دیده می­شود، مثلاً لاستیک طبیعی NR در مقابل نفت، بنزین و روغن­های غیر قطبی به­شدت متورم می­گردد در حالی که لاستیک NBR در مقابل حلال­های غیر قطبی متورم نمی-شود ولی حلال­های قطبی مانند الکل­ها، استن و روغن-های قطبی آن را متورم می­سازند که در چنین مواردی می­بایست لاستیک EPDM را جایگزین ساخت زیرا این لاستیک در مقابل حلال­های قطبی متورم نمی­شود.
با توجه به موارد فوق، از محل استقرار و شرایط عملکرد یک قطعه می­توان جنس پلیمری که در آن وضعیت می­تواند عملکرد مطلوب داشته باشد را پیش بینی کرد که همین امر در بسیاری از موارد در شناسایی کیفی پلیمر مفید واقع می­شود و امکان پیش بینی جنس مجهول را میسر می­سازد که در کاهش زمان آزمایش و هزینه­های شناسایی نقش موثری خواهد داشت.
ت : مقایسه دانسیته قطعات لاستیکی و پلاستیکی
با وجودی که در آمیزه لاستیک ها مواد افزودنی متنوع، خصوصاً پر کننده­های معدنی گاه با درصدهای زیاد افزوده می­شوند که تغییرات زیادی را در دانسیته قطعه به وجود می­آورد، با آگاهی از این موضوع باید اقرار کرد که دانسیته قطعات لاستیکی عموماً کمتر از قطعات پلاستیکی است:
۱- دانسیته لاستیک­ها معمولاً در گستره (۰٫۸۰ to 1.30 gr/cm³ ) قرار می­گیرند.
۲- وزن مخصوص پلاستیک­ها معمولاً در گستره (۰٫۸۵ to 2.35 gr/cm³ ) واقع می­شوند.
۳- دانسیته پلاستیک­های گرماسخت غالباً در گستره (۱٫۲۰ to 2.00 gr/cm³ ) قرار می­گیرند.
 

polymer77

عضو جدید
پلی وینیل کلراید (PVC) سومین پلاستیک پرمصرف دنیا
پلی وینیل کلراید ازگسترده ترین پلیمرهای استفاده شده در گروه پلیمرهای وینیلی است .
PVC به دو صورت نرم (همراه نرم کننده) و سخت وجود دارد. PVC نرم را در سفره, پرده حمام , انواع کاغذ دیواری و نوع سخت آن را در اسباب بازی ها , درو پنجره,لوله ها ,مجاری فاضلاب ها , ناودان ها و درزگیر ها میبینیم.
نحوه تولید PVC :
به طور عمده از طریق پلیمریزاسیون محلولی شروع شونده با رادیکال آزاد, و هم چنین به وسیله گستره ای از روش های پلیمریزاسیون توده ای یا محلولی تولید میشود. پلیمریزاسیون محلولی برای تولید دو نوع متفاوت PVC به کار میرود. نوع اول نیمه بلورین بوده و از قسمتهای کروی تشکیل شده است در حالیکه نوع دوم نواحی آمورف (بی نظم) دارد. همچنین کنترل پلیمریزاسیون محلولی آسانتر است و فقط افت خاصیت شفافیت و عایق بودن بسیار کمی را داراست. PVC با خلوص بیشتر را به وسیله پلیمریزاسیون توده ای ودر اتمسفر گاز بی اثر جهت جلوگیری از تولید پراکساید تولید میکنند. شکل زیر ساختار و نحوه پلیمریزاسیون Pvc را نشان میدهد.

انواع PVC :
سخت:بدون وجود نرم کننده را PVC سخت میگویند.
نرم:همراه نرم کننده ها به PVC نرم معروف است و در بازار تجاری در دو نوع S و E معروف است که نوع S آن از طریق پلیمریزاسون سوسپانسیونی و نوع E از طریق پلیمریزاسیون امولسیونی تولید میشود

خواص PVC:
معایب :
پایداری شیمیایی, حرارتی نوری کمی دارد
PVC به تخریب تدریجی در دماهای بالا و شکننده شدن در دماهای پایین تمایل دارد در نتیجه, اکثر محصولات PVC شامل پایدار کننده هایی برای از بین بردن این خواص هستند. این نقص خواص در ازای قیمت پایین محصولات جبران میشود.
مزایا :
سازگاری PVC با افزودنیها و پایدار کننده ها
عایق خوبی است
به دلیل دمای پایین در تولید ,PVC صنعتی تولید شده معمولا خطی و اتاکتیک به همراه زنجیرهای کوچکی از ساختار سیندیوتاکتیک است .مانند PE خواص PVC نیز به به طور زیادی به وسیله درجه شاخه ای بودن زنجیرهای پلیمر مشخص میگردد که به روش پلیمریزاسیون استفاده شده نیز بستگی دارد.
تخریب پلیمر در دمای بین ۲۰۰ و۳۰۰ جایی که مقدار زیادی HCL تولید میشود. در بالای این دما , تولوئن و بنزن باقی مانده با بازده بالا, بسیار خوب با هم جفت میشوند. حلال معمول برای PVC برای جرم های مولکولی کم تولوئن و برای جرم های مولکولی بالا تتراهیدروفوران (THF) است . خواص PVC در جدول زیر آمده است:
خواص pvc
خاصیت
۶٫۶-۷٫۳*۱۰[SUP]-۵[/SUP]
(K/ضریب انبساط حرارتی)
۱٫۳۰-۱٫۵۸
۱٫۱۶-۱٫۳۵
(g/cm³)چگالی
سخت
همراه نرم کننده
۲-۸۰
۲۰۰-۴۵۰
(%)کرنش نقطه شکست
سخت
همراه نرم کننده
۸۵
C) (سخت) دمای انتقال شیشه ای
۲٫۸-۱۳۸۲۰
(سخت) (notched izod) (Mpa)مقاومت ضربه ای
۱٫۵۴
(بدون نور) فهرست انکسار
۶٫۰-۷٫۵
۱٫۵-۳٫۵
(Mpa)استحکام کششی
سخت
همراه نرم کننده
۳٫۳
۴-۸
(۲۵ °C, 1kHz)ثابت دی الکتریک
سخت
همراه نرم کننده
۲۴۱۲-۶۸۹۳
(Mpa) (سخت) مدول کششی
کاربرد های PVC :
مهم ترین کاربرد PVC سخت:
در لوله ها و قاب های در و پنجره است .از این نوع PVC اغلب اوقات به عنوان بدون نرم کننده (UPVC) نام برده میشود و به دلیل نداشتن افزودنی UPVC قابلیت اشتغال کمتری دارد.
PVC نرم (شامل نرم کننده)
چون عایق خوبی است در روکشسیم ها کاربرد دارد
کاربردهای عمده دیگر آن شامل لباس ها ,عایق های حرارتی (فوم PVC), قسمتهای مختلف اتومبیل ,چسبها و روکش هاست.

نکاتی در مورد بازیافت:
بازیافت PVC به گستردگی پلیمرهای دیگر نیست به این دلیل که اکثر کاربردهای آن در کاربری های با عمر بالا است و در نتیجه شانس کمتری برای تبدیل شدن به ضایعات دارد. PVC توسط آسیاب شدن و یا بازیافت شیمیایی آن به دلیل داشتن کلر برای تولید مونومر قابل استفاده است و به طور موفقیت آمیزی بازیافت میشود. ولی به هرحال مشکلاتی نیز برای بازیافت آن وجود دارد.چون PVC در اشکال و رنگهای مختلف موجود است به سادگی قابل شناسایی نیست.از طرفی به دلیل پایداری حرارتی ضعیف آن بازیافت حرارتی مناسب نیست چرا که PVC تمایل به تخریب و تولید HCL دارد.گستره وسیع افزودنیها نیز مانع جداسازی در هنگام بازیافت است .
کوپلیمرهای PVC:
کوپلیمرهای مختلفی از PVC در دسترس است.گسترده ترینشان کوپلیمرهای با وینیل استات و اکریلو نیتریت است. کوپلیمرهای وینیل استات باعث بهبود سفتی و فرآیندپذیری و کوپلیمرهای اکریلونیترات موجب بهبود پایداری حرارتی است. نوع دیگر آن PVC کلریده شده است.در این مورد پلیمر توسط هیدروکربن های کلردار احاطه میشود , سپس کلر اضافه شده و برای تولید رادیکال های کلر تحت اشعه UV قرار میگیرد در نتیجه این عمل میزان کلریده شدن تا ۵% افزوده میشود. این افزایش موجب Tg بالاترو تاثیر گذاری در پایداری حرارتی است.
چه گریدهایی از پی .وی. سی درایران تولید می گردد؟
پتروشیمی آبادان,غدیر,بندر امام و اروند گریدهای,سوسپانسیون و امولسیون و گرید پزشکی را تولید می کنند.
برای مثال پتروشیمی بندرامام در حال حاضر گرید S60 و پتروشیمی اروند, S65 وS70 آبادان ,S70 پتروشیمی غدیر تولید می کنند.همچنین پتروشیمی اروند گریدی از امولسیون را نیز تولید می کند.
 

polymer77

عضو جدید
تسیم بندی پلاستیک

تسیم بندی پلاستیک

به طور كلي پلاستيك ها را ميتوان به دو دسته زير تقسيم نمود :
General purpose (GP)الف- پلاستيك هايي با كاربرد عمومي
Engineering plastics ب- پلاستيك هاي مهندسي


الف- پلاستيك هايي با كاربرد عمومي
. اختصاص داردGP حدود 85 درصد از كل پلاستيك توليدي جهان به
از مهمترين پلاستيك هاي اين خانواده ميتوان به پليمرهاي زير اشاره كرد.
PP,PE - پلي اولفين ها
- پلي وينيل كلرايد PVC- كوپليمر استايرن - اكريلونيتريل - بوتادين ABS
ب- پلاستيك هاي مهندسي
پلاستيك هاي مهندسي به پليمرهايي اطلاق مي شود كه در بعضي موارد به دليل دارا بودن خواص فيزيكي و مكانيكي بالا مي توانند جايگزيني براي سراميك و شيشه و برخي فلزات باشند.با طور كلي اغلب پلاستيك هاي اين خانواده مي توانند حرارت و فشار بالا را تحمل كنند. قابليت ماشين كاري دارند و داراي پايداري ابعادي قابل قبولي نيز هستند.مهترين پلاستيك هاي مهندسي عبارتند از :- پلي استال POM- پلي كربنات PC- پلي اتر ايميد- نايلون يا پلي آميد PA- پلي يورتان PU- پلي سولفون PS- پليمرهاي فلوئوردار PF- پلي تترا اتر كتون- پلي متيل متاكريلات PMMA
 

polymer77

عضو جدید
کوتاه از پلاستیک ها

کوتاه از پلاستیک ها

پلي اتيلن سبك
محصولات صنعتي ساخته شده از پلي اتيلن سبك به شيوه قالبگيري تزريقي شامل برخي قطعات خودرو و اتصالات لوله به روش تزريقي مي باشد
.
پلي اتيلن سنگين
ساخت بشكه هاي صنعتي و سطل ها يكي از موارد كاربرد
پلي اتيلن سنگين براي قالبگيري دمشي است.در اين بخش ظرف هايي با حجم 20 تا 220 ليتر قرار ميگيرند. اين ظروف براي نگهداري و حمل بسياري از محصولات مانند محصولات كشاورزي ,مواد پودري ,مواد غذايي ,خواروبار و مواد شيميايي به كار ميروند. قطعات قالبگيري شده صنعتي به شيوه تزريقي از جنس پلي اتيلن سنگين عبارتند از تجهيزات اتومبيل ,لوازم پزشكي و انواع پالت هاي صنعتي كه به تازگي در كشور مصرف زيادي يافته است.
پلي اتيلن سبك خطي
محصولات ساخته شده از پلي اتيلن سبك خطي به شيوه قالبگيري تزريقي شامل برخي قطعات اتومبيل ,قطعات چمدان و مبلمان مي باشد.پلي اتيلن سبك خطي در بخش قالبگيري تزريقي در مقياس وسيع جايگزين پلي اتيلن سبك شده است.از كاربردهاي قطعات پلي اتيلني در روش قالبگيري دوراني به موارد زير ميتئان اشاره نمود : بشكه ,سطل ,مخازن ,بدنه پمپها ,بدنه باتري خودرو و جعبه ابزار
.
پلي پروپيلن
بيشترين مصرف در توليد قطعات قالبگيري تزريقي مربوط به پلي پروپيلن مي باشد. از پلي پروپيلن براي توليد قطعات گوناگون استفاده ميشود.در ابزار هاي صنعتي مانند دريل ازPP بدليل قالبگيري اسان , وزن كم , سختي ,خصوصيات الكتريكي , شكل ظاهري و هزينه توليد پايين آن به طور گسترده استفاده مي شود.
PVC
در صنايع الكتريكي از PVC سخت در ساخت جعبه تقسيم ,انواع دوشاخه و كليد استفاده ميشود.همچنين PVC در ساخت قطعات اتومبيل نيز كاربرد دارد.
PMMA
عمده ترين كاربرد PMMA در صنايع اتومبيل ساخت حباب چراغ اتومبيل است.ساير كاربرد هاي PMMA در صنايع اتومبيل پوشش پانل داخل اتومبيل ,پوشش صفحات كنترلي مانند كيلومتر شمار ,ساعت ,نشانگر سوخت مي باشد.بدليل اينكه PMMA نور را از خود عبور مي دهد و جذب نور آن بسيار ناچيز است ,اولين انتخاب در ساخت حباب انواع چراغ ها و عدسي هاي نوري است. PMMA در ساخت عدسي چراغ قوه ,فانوس , چراغ هاي باند فرودگاه ,صفحه تلويزيون ,عدسي دوربين و علايم انعكاس نور در جاده ها بكار ميرود.

ABSاز ABS در ساخت قطعات داخلي و خارجي اتومبيل استفاده مي شود. ABS به علت از شكل افتادگي و تغيير فرم در درجات حرارت بالا
در بيشتر در قسمت هاي مياني اتومبيل بكار ميرود. اين ماده براي ساخت شبكه جلو رادياتور همچنين ساخت قاب هاي چراغ اتومبيل بكار
ميروند. اين قطعات با استفاده از قالبگيري تزريقي توليد مي شوند.
PBT
رزين هاي مهندسي ترفتالات به خاطر مقاومت خوردگي بالا ,فرايند پذيري و پايداري رنگي خوب كاربردهاي مختلفي دارند. در بخش صنعت ,اين رزين ها بخاطر استحكام مكانيكي بالا ,مقاومت در برابر گرما ,رطوبت و مواد شيميايي وقيمت پايين جايگزين مناسبي براي فلزات مي باشد. از اين رزين ها در تهيه اجزاء پمپ هاي انتقال آب و فاضلاب ,قلاب ,بست ,اسكلت درب ,شيرهاي ابياري ,كنتور آب ,سم پاش هاي مكانيكي ,گيره كاغذ و چرخ دنده ها استفاده مي گردد.بزرگترين حجم تجارت PBT به صورت آميزه ,آلياژ اين رزين با پلي كربنات (PC) مي باشد.كابردهاي اين رزينها در صنايع الكترونيكي مي توان به اتصال دهنده ها ,سوئيچ ها و رله ها و در صنايع الگتريكي ميتوان به بوبين ها ,سوكت ها ,تونرهاي تلويزيون ,نگه دارنده هاي فيوز ,جعبه كليد ,جعبه پايانه هاي الكتريكي ,عايق ها ,ولت مترها و سر لامپ ها اشاره كرد. بزرگترين بازار مصرف PBT درصنايع

الكتريكي و الكترونيكي در تهيه اتصال دهنده هاي الكتريكي است.








 

polymer77

عضو جدید
افزودنی ضد آتش




11.jpg



اغلب پلیمرها آتشگیر هستند و برخی پلیمرها ذاتا ضد آتش هستند. نظیر
PVC . این مواد در زمان آتشگیری دود غلیظ و بسیار سمی ایجاد می نمایند. بنابراین لازم است از پخش شدن و گسترش آتش جلوگیری کرد و نسبت به آتش مقاوم نمود.
وظیفه تاخیر اندازنده و یا ضد آتش جلوگیری از آتش سوزی و گسترش آن می باشد. این افزودنی در صنایع ساختمان سازی , صنایع الکترونیک و الکتریکی , اتومبیل سازی و مبلمان سازی بیشترین مقدار مصرف را دارد.
به هر حال سالانه بیلیونها پوند از افزودنی ضد آتش در سراسر دنیا استفاده می گردد.


تاخیراندازنده ها از چه ترکیباتی تشکیل شده اند؟
ترکیبات برومینه: امروزه بیشتر از این ترکیبات استفاده می شود. واکنش آنها قابل برگشت می باشد و توازنی از نظر عملکرد,خواص ,فرایند پذیری و هزینه دارند.
ترکیبات فسفری: این گروه شامل ترکیبات هالوژنه – فسفری می باشند.این دسته معمولا برای فومهای پلی اورتانی و آلیاژ های نظیر PC/ABSاستفاده می گردند.این گروه از رزین ها خواص دیگری مانند پایداری به نور ماورائ بنفش ایجاد می کند.در حال حاضر فشار هایی اعمال می گردد مبنی بر این که از ترکیبات عاری از هالوژن استفاده گردد.
هیدروکسیدهای فلزی: این در واقع همان افزودنی تاخیراندازنده عاری از هالوژن می باشد که بیشتر در پلی اولفینها , پی وی سی و برخی از واد پلاستیک مهندسی نظیر نایلون استفاده می گردند.
ملامین: رشد سریعی در بازار برای تولید مواد تاخیراندازنده ضدآتش عاری از هالوژن, موجب تولید این مواد شده است. مزیت این نوع افزودنی شامل تولید دود و سمیت , خوردگی کمتر و بطور کلی دوستدار محیط زیستی می باشد. معمولا این کاربرد ها در فوم پلی اورتان ها , پلی آمید و پلی اورتانهای ترموپلاستیک دیگر می باشد.

یک افزودنی ضد آتش چگونه کار می کند؟
جلوگیری از طریق فاز بخار
در طول احتراق و یا آتش سوزی,افزودنی تاخیراندازنده با پلیمر در حال سوختن واکنش می دهد و تولید رادیکالهای آزاد می نماید و باعث خاموش شدن فرآیند احتراق می گردد. این مکانیسم عموما در هالوژنه ها اتفاق می افتد.
تولید یک لایه کربن
این نوع از تاخیراندازنده یک لایه کربن روی سطح مواد بوجود می آورد.این لایه کربن پلیمر را ایزوله می نماید,فرایند سوختن را کاهش می دهد و این مانع, گازهای اضافی حاصل از سوختن را مهار کند. نوع مکانیسم ذکر شده بوسیله ضد افزودنی غیر هالوژنه با استفاده از فسفروس و نیتروژن انجام می شود.
تولید سرما
مواد معدنی آب دار یک گروه دیگر از ضد آتش ها هستند که عموما برای سیم و کابل استفاده می شوند.این سیستم یک واکنش گرماگیر در حضور آتش انجام می دهد که باعث آزاد شدن مولکولهای آب و سرد شدن پلیمر و رقیق کردن فرایند سوختن می گردد.

آزمونی برای این موضوع وجود دارد؟
آزمونی به نام LOI وجود دارد که بر اساس استاندارد ASTM D2863-00 است و بیانگر حداقل میزان جذب اکسیژن از هوا در زمان احتراق ماده پلیمری مورد نظر می باشد.

آیا برای هر ماده پلیمری باید افزودنی خاص استفاده نمود؟
برای هرماده با توجه به نوع کاربرد ,می بایست از ضدآتش مخصوص به آن پایه را استفاده کرد. برای مثال پلی اتیلن دانسیته سبک ازهیدروکسید آلومینیوم و برای کامپوزیت آلومینیوم – پلی اتیلن از هیدروکسید آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم استفاده می شود.
 

mina.polymer.88

عضو جدید
سلام دوستان کسی در مورد ریلکسیشین تایم در محلول های پلیمری اطلاعاتی داره؟
 

Similar threads

بالا