پلاستیک های زیست تجزیه پذیر

alireza685

عضو جدید
[FONT=&quot]پلاستیک های زیست تجزیه پذیر[/FONT]
[FONT=&quot]پلاستیک های زیست تجزیه پذیر:[/FONT]
یک پلاستیک زمانی زیست تجزیه پذیر است که به طور طبیعی توسط موجودات ذره بینی و میکرو ارگانیزم مانند: باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها تجزیه و تفکیک شوند. زیست تجزیه پذیر بودن گونه ای از توانایی مواد است که کربن موجود در آن ها را توسط موجودات میکروارگانیزم مورد استفاده قرار می دهد و آن ها را به مواد بی خطر مانند کربن دی اکسید و توده های زنده و آب بر می گرداند.
[FONT=&quot]روش آزمایش پلیمری برای زیست تجزیه پذیر بودن:[/FONT]
روش کلی به این صورت است که فرآیند در یک محیط گوارنده بی هوازی انجام پذیرفته که نشان دهنده شرایط محیطی بی هوازی بالایی است. این شرایط با محیط دفع زباله قابل مقایسه است. این نمونه ها در داخل ظرفی که زیر یک لوله بزرگ سیال خروجی که به بیرون ریخته می شود(تخلیه الکتریکی) و دمای آن مناسب است، جای داده می شود. این نمونه ها به طور کامل در هرز آب پوشیده شده اند و تماما به طور نسبتا زیاد زیر سیال خروجی بی هوازی باقی می ماند و عبور آن از میان لوله های آزمایش باعث تنزل و کاهش این نمونه ها می شود.
[FONT=&quot]متد های آزمایش در دسترس:[/FONT]
·[FONT=&quot]اسکن به وسیله میکروسکوپ الکترونی:[/FONT]
بعد از این که نمونه ها به وسیله محیط مربوطه تحلیل رفت، آن ها را برای تحلیل زیست تجریه پذیر بودن که به وسیله فعالیت میکروب ها در پلاستیک ها ایجاد می شود زیر یک میکروسکوپ الکترونی قرار می دهند. هر دو نمونه کنترل شده و عمل آوری شده دستخوش تحلیل و آنالیز می شوند. به محض انجام آزمایش، گزارش ها توسط متخصص نوشته می شود.
·[FONT=&quot]میزان دفع نور (کروماتوگرافی) :[/FONT]
مرحله دوم روش کروماتوگرافی است که در این روش ذره ها بر اساس سایزشان از هم جدا هستند و در ترم های فنی بیشتر و حجم های هیدرودینامیکی قرار دارند. این روش بیشتر در مورد مولکول های بزرگ یا ماکرو مولکول های پیچیده مانند پلیمرهای صنعتی به کار برده می شود.

  • [FONT=&quot]انجمن آمریکایی آزمایش و مواد ([/FONT]ASTM D5383-98[FONT=&quot]) [/FONT]:
روش این آزمایش درجه و میزان زیست تجزیه پذیر بودن مواد پلاستیکی را به وسیله اکسیژن، تحت نوردهی کودهای آلی کنترل شده (کامپوست) در شرایط آزمایشگاهی تعیین می کند. این آزمایش برای بهره مندی از تولید مجدد و تکرارپذیری نتیجه آزمایش، تحت موقعیت های کنترل شده و بازدید شده که به وضعیت کودهای آلی(کامپوست) شباهت دارد، طراحی شده است. ماده اصلی این آزمایش در معرض ماده ای مانند باکتری، که برای مایه کوبی و تلقیح به کار می رود و ناشی از کامپوست های هوازی و مواد زائد و هرز شهرداری می باشد، قرار می گیرد؛ جایی که دما، هوا و رطوبت هوا به دقت کنترل می شود.

  • [FONT=&quot]انجمن آمریکایی آزمایش و مواد ([/FONT]ASTM D5210-92[FONT=&quot]) :[/FONT]
این آزمایش درجه و میزان زیست تجزیه پذیر بودن بی هوازی ترکیب مواد پلاستیکی( شامل فرمول های افزایشی) را که در معرض گوارنده های بی هوازی گنداب های لجنی شهرداری که از هرزآب های صنعتی تحت شرایط آزمایشگاهی به دست می آید، نشان می دهد.

  • [FONT=&quot]مدت زمان انجام آزمایش [/FONT]:
مراحل و فازهای آزمایش بین 3 تا 6 ماه، 7روز در هفته و 24 ساعت در هر روز طول می کشد ولی اگر لازم باشد ممکن است بیشتر طول بکشد. جزئیات آزمایش طی گزارشی در طول 4 ماه از انجام آزمایش مهیا می شود و گزارش نهایی بعد از دو هفته از اتمام فازهای آزمایش انتشار پیدا می کند.

  • [FONT=&quot]آماده سازی آزمایش :[/FONT]
همه معیارها و بازرسی ها برای نمونه برداری و روند کار بهتر طی 3 مرحله انجام می شود.
-3 نمونه بازدید شده
-3 نمونه عمل آوری شده

  • [FONT=&quot]مقدار نمونه های مورد نیاز برای آزمایش :[/FONT]
روند آزمایش دست کم به 300 گرم از هر نمونه نیازمند است، اگرچه 500 گرم از هر نمونه ترجیح داده شده است و اگر لازم باشد آزمایش با میزان کوچتری از مواد پیش روی می کند. لازم به ذکر است همه نمونه های مختلفی که شامل هر فرمی از مواد پلاستیکی جامد، ورقه ها و فیلم ها باشد قابل قبول است.
[FONT=&quot]فرستنده و مترجم: سید علیرضا میرطلائی (دانشجوی رشته مهندسی صنایع پلیمر)[/FONT]
[FONT=&quot]آدرس پست الکترونیکی: [/FONT]nightman_1366@yahoo.com
[FONT=&quot]منبع: [/FONT]ZIA LABORATORIES
 

Similar threads

بالا