پس از هر بار اهدای خون، قرص فروس سولفات به اهداكننده داده می‌شود

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلامت نیوز : مدیركل انتقال خون استان تهران ضمن تاكید بر این كه زنان می‌توانند سالانه سه مرتبه اهدای خون داشته باشند، گفت: زنان اهدا كننده خون در صورتی كه به توصیه‌های لازم عمل كنند می‌توانند از كم‌خونی پیشگیری نموده و سال‌های متمادی خون اهدا نمایند.


دكتر بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه در كم‌خونی، تعداد، اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون كاهش یافته و تبادل اكسیژن و دی‌اكسید كربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود، افزود: از علل ایجاد‌ كننده كم‌خونی می‌توان كمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیكی، بیماری‌های مزمن و یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد. كم‌خونی ناشی از فقر آهن یكی ازشایع‌ترین كم‌خونی‌های تغذیه‌ای در كودكان و زنان در سنین باروری است.




وی با اشاره به این كه مهم‌ترین علامت كم‌خونی، احساس ضعف و خستگی زودرس است، گفت:علایم دیگری نظیر رنگ‌پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند، تنگی نفس، درد قفسه سینه، احساس سبكی در سر و یا سرگیجه خفیف، مشكلات عصبی، بی‌حسی، كرختی یا سردی انتهای اندام‌ها و سردرد نیز در افراد كم خون مشاهده می شود.مدیركل انتقال خون استان تهران ضمن تاكید بر این كه زنان می‌توانند سالانه سه مرتبه اهدای خون داشته باشند، اظهار كرد: زنان اهداكننده خون در صورتی كه به توصیه‌های لازم عمل كنند می‌توانند از كم‌خونی پیشگیری نموده و سال‌های متمادی خون اهدا كنند.




وی توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از كم‌خونی ناشی از كمبود آهن در زنان اهدا‌كننده مطرح كرد و گفت: پس از هر بار اهدای خون در صورت صلاح‌دید پزشك اهدا‌كنندگان، قرص فروس سولفات به اهداكننده داده می‌شود، چنانچه این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند جذب آنها بهتر صورت می‌گیرد، ولی ممكن است دچار تحریك معده و بروز مشكلات گوارشی شوند، كه می‌توان برای كاهش این عوارض به تدریج به میزان آن افزود و قرص را در انتهای شب قبل از خواب مصرف نمود.حاجی بیگی با بیان این كه ویتامین «ث» جذب آهن را افزایش می‌دهد، عنوان كرد: پرتقال، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، كلم، توت‌فرنگی، فلفل سبز و لیموترش در ردیف منابع غذایی حاوی ویتامین «ث» قرار می گیرند. همچنین توصیه می‌شود از نوشیدن چای و یا قهوه، یك ساعت قبل تا دو ساعت پس از مصرف قرص آهن خودداری شود.


وی افزود: همچنین با دریافت مواد غذایی سرشار از آهن معمولا آهن از دست رفته ناشی از اهدای خون پس از یك ماه و نیم جایگزین می‌شود. مواد غذایی مانند جگر، قلوه و انواع گوشت قرمز سرشار از آهن هستند. مواد غذایی دیگری مانند زرده تخم‌مرغ، حبوباتی چون عدس و لوبیا، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری و همچنین آجیل و خشكبار نیز آهن بالایی دارند.



 
بالا