پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

پستهای قدیمی , تکراری ((در دست بررسی و احیا))

  • در مورد معماري باشد

    رای: 0 0.0%
  • در حد امكان در مورد كارهاي اجرايي باشد

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0
وضعیت
موضوع بسته شده است.

شاهپرک

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی روند آفرینش و خلق یک اثر ذر معماری

بررسی روند آفرینش و خلق یک اثر ذر معماری

سلام دوستای خوبم.
من تو چیزایی که واسه تِزم پیدا میکنم،اونایی رو که فکر میکنم خوبه براتون می فرستم.
امیدوارم که به دردتون بخوره.
این مقاله رو جداً توصیه می کنم؛

بررسی روند آفرینش وخلق یک اثر در معماری
مقدمه:
انسان به واسطه انسان بودن، نیازمند آفرینش است؛ نیازمند کشف رموز طبیعت و دست یابی به مفاهیمی است که آفرینش او و خلقت جهان را معنی کند، گویا که در هر خلقتی از جانب وی، به خلقت خویش نزدیک تر و آگاه تر می شود؛ آگاهی به جانب همه شناخته ها و ناشناخته های هستی که در تب و تابی بسیار من درونی هر شخصی را به خود می خوانند. زمانیکه قلم به دست می گیری و یافته های خویش را به صورت شعری یا نقش بندی از آب و رنگ بر پهنه سفید کاغذ می گسترانی، قبل از آنکه بدانی و بپنداری طبیعت به شوری عظیم، به همراهی تو برخاسته و دریچه های الهام خویش را در ذهن تو گشوده است و تو را به زایشی دوباره می خواند و هر بار نوتر از قبل، گستره ذهن تو را به مفاهیمی جدید می آلاید و خواهان بی آلایشی ذهن توست که همواره گذرگهی برای افکار و اندیشه های نوتری باشد.
دنیایی که اکنون پذیرای ماست در رابطه ای تنگاتنگ با انبوهی از الگوهای ذهنی و مفاهیم فکری، آنهم در بعدی وسیع و قابل دسترس، مراحلی جدیدی از تاریخ انسانی را سپری می کند که در عین حساسیت و برانگیختگی خاصی که به همرا دارد، مخاطبان خود را در بستری هزار تو از یافته ها و اندیشه های نو، آنهم با گوناگونی بسیار آنچنان درگیر می کند که رهایی از آن و حتی بازگشت به تعادل اولیه نیز ناممکن به نظر می رسد. انسان مدرن آنچنان در یاقته ها و ساخته های خویش غرق شده است و بیگانه از طبیعت. دیگر کمتر کسی را می توان یافت ذهنی دور از پیش داوری های علمی و مفاهیم پایه ای دانش و هنر، در خلقت و عظمت طبیعت به تفکر و تعمق بپردازد. هرگز نباید فراموش کنیم که یك فكر خوب در فضایی مناسب ساخته و پرداخته می شود و داشتن بستری مناسب و امکاناتی نسبی، مستلزم برخوردی زیربنایی و آینده نگر است.
شرایط و امكانات مناسب و كارایی بالا در هر جامعه ای تضمین كننده سلامت فكری و عملی آن بوده و در عین حال می تواند به صورت خودكار نیروهای جدیدی را در خود پرورش دهد؛ در چنین بستری پویا، می توانیم شاهد شکل گیری ایده ها و اندیشه هایی نو باشیم كه حركتی رو به رشد و سازنده رابرای فردایی بهتر پی ریزی می كنند. حال عملکرد یک معمار به عنوان خالق در فضایی این چنینی که در هر ثانیه آن ذهن، درگیر و پاسخگوی بسیاری از مسائل است چه می تواند باشد؟ و چه نوع ارتباطی با جهان هستی و چه رویه ای را در آفرینش می تواند پیش رو گیرد؟
در این مجال کوتاه سعی بر این است که عملکرد یک معمار را در تعامل با چرخه هستی با بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی داشته باشیم.
معمار
معمار با در دست داشتن آنچه که از جهان معنا و گستره هستی یافته است با نظم دهی به ابزارهای تخصصی خویش، حرکتی را به سوی معماری آغاز می کند. اندیشه ها و ارزشهای رایج در جامعه، که می تواند با موضوع آفرینش او مرتبط باشد را روی میز کار خود جمع آوری کرده، با تجزیه و تحلیل آنها و تبیین ایده اصلی شروع به خلق فضایی سه بعدی و بصری می کند. مبانی نظری و پشتوانه فکری معماران از دیرباز نقشی حساس و تعیین کننده درشکل گیری و نوع روند حرکتی پروژه، برعهده داشته است. به گونه ای که معماران موفق، در زمینه های مختلف، فنی و هنری به مطالعه و تجربه پرداخته و با تاکیدی خاص بر شعاع آگاهی معمار و نوع سازماندهی ذهنی او در ابعاد و شرایط مختلف، شخصیتی چند بعدی از خود ارایه داده اند، بطوریکه همگی در ساختار فکری معمار دخیلند و در مجموعه ای از گزینه های یاد شده، تشکیل کلیتی را می دهند که در عین راهگشا بودن وتجویز ابزارهای مناسب بر مضمون هویتی معماری می افزاید. نمودی که می تواند مخاطب را برانگیخته و تداعی دوباره و نو تر از آنچه که دیده است را به وجود آورد.
گسترش ذهن هنرمند و شکل گیری اندیشه:
داشتن استقلال ذهنی، عدم وابستگی به هر سبک و شیوه هنری و در عین حال دست یافتن به نحوه کارکرد ذهن مهم ترین شاخص های خلاقیت و نبوغ هر هنرمندی به شمار می آیند. نباید ذهن را به هر الگو و اصولی که از طرف اشخاص و مکاتب مختلف مطرح می شود آلوده کرد. چنین مباحثی نیازمند تحلیلند و استنتاجی درست از روند فکری و عملی، که در غیر اینصورت محدودیتی مضاعف را در کنار مشغله های رایج هر جامعه ای در مقابله با هنرمند به ذهن اعمال کرده و از او خواهیم خواست که بدان شیوه خاص بیندیشد. پس می توان نتیجه گرفت که ذهن در ماهیت درونی خویش خواهان آزادی است و باید با ابزار و داده هایی که در اختیارمان می گذارد با آن روبرو شده و به تعاملی پویا دست یابیم که بتواند در مقابله با اندیشه های جدید، در عین حفظ اصول کلی خویش، تحلیل مناسبی را ارایه دهد. حرکتی از درون به بیرون که حاکمیت هر اصول و عقیده ای را بر ذهن رد می کند. هر هنرمندی دارای شیوه خاصی برای طراحی است و از عناصر و اتفاقات گوناگونی در طبیعت الهام می گیرد. هر چقدر که به طبیعت نزدیک تر شده و بکارت فرمی و معنایی آن را لمس می کند، قوه شناخت و تحلیل ذهن تقویت شده و به سطوح بالاتری از آگاهی دست می یابد.
اندیشه، چه بر مبنای قاعده ها یا راه و روش های شناخته شده، پویایی خود را بر چهره برونی پیکره معماری متظاهر می کند، چه بر مبنای ابداع هایی که در لحظه های متفاوت، گسسته از یکدیگرند و در طول مسیرهای بهره برداری و زندگی با یکدیگر پیوند می یابند، دریافت می شود ... ، می تواند مکان ها یا فرصت هایی را برای آدمیان ایجاد کند. پایه معرفتی و مبانی نظری هر حرفه ای نیاز به ساختار اولیه قوی دارد، که می تواند نمودی از کارکردها و تجربه های عملی و ذهنی بشر در طول تاریخ باشد. این مبانی بر هنرمند بودن و بر باورهای فردی معماران به خصوص با تاکیدی خاص در مورد معماری «خوب» و «درست»، نشان دهنده نوع جهان بینی و نحوه تفکر آنان است؛ تفکری که متشکل از مجموعه اطلاعاتی که از جهان هستی در ذهن ایشان نقش بسته است و در صورت بالفعل شدن با استفاده از ابزاری نمایشی سه بعدی، متشکل از مجموعه روابطی که ما را به عینیت نزدیک می کنند، می توانند بیانی از وجوه مختلف یک کالبد معماری را برای ما ایجاد کنند و در عین حال چنین اندیشه کاملی، در تعاملاتی که با چرخه هستی برقرار کرده است پویایی خویش را حفظ کرده و همیشه در حال نو شدن است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/

کانسپت:
ایده هایی که در چنین بستری که از ذهن زمینه سازی و خلق می شوند، هنرمند را بر آن می دارند که تجسمی هر چند کمرنگ را در دنیای بیرون به منصه ظهور برساند؛ چنین تجسمی کانسپت یک پروژه محسوب می شود که با استفاده از ابزار و اشکال مختلف، چه به گونه ای دوبعدی در قالب اتودهای سریع و یا ماکت هایی حجمی و ترسیمات کامپیوتری می توان نمایش داد. البته امکان تعدد ایده های مختلف را نیز باید در نظر داشت و اینکه یک ایده ثابت می تواند در قالب ها و فرم های متفاوت مطرح شود. به عنوان مثال، نحوه برخورد هر معماری با طبیعت و ایده هایی که در ذهن وی از جریان آب گرفته تا الگوهایی از پرواز پرندگان، شکل می گیرند یکسره با هم متفاوت و دارای بیانی مستقل هستند.
ساختار:
کانسپت خلق شده برای یک پروژه معماری، ساختاری کلی را برای طراحی موضوع مورد نظر به وجود می آورد. ساختاری که به واسطه آن به خطوط و سطوحی دست می یابیم که شمایی از کلیت فرمی، فضایی و حال و هوای پروژه را مشخص کرده و واسطه ای است بین زبان انتزاعی کانسپت به وجود آمده با کالبد واقعی معماری. اگر بتوان گستره ذهن را بخش بندی کرد می توان چنین نتیجه گرفت که در مراحل اولیه خلق یک اثر لایه هایی از ذهن فعالیت می کنند که بیشتر جنبه شهودی داشته و رفته رفته که به عینیت اثر هنری نزدیک می شویم و فکر و منطق جای پای بیشتری می یابد، چنانکه در معماری نیز لایه های ثانویه تاثیر گذار بر روی یک پروژه، بر خلاف مراحل اولیه که حالتی شهودی و انتزاعی داشت، جنبه فکری و تجربی به خود می گیرند. تلاش کانسپت در جهت تجسم بخشی به ذهنیت و فکر معمار است و در عوض ساختاری که القا می کند سعی دارد الگوها و یا چهارچوبی فیزیکی و نه صرفا فکری را برای طراح به وجود آورد. در این بین ذهن هنرمند در کنار رابطه عمودی که با مراحل مختلف از روند طراحی یاد شده دارد به هر کدام از این مراحل تبدیل و تغییر، نظارت کرده و در کنار انجام اصلاحات مورد نیاز تا آخرین لحظه خلق کامل اثر معمار را همراهی می کند.
لازم به ذکر است که دیاگرام مورد نظر در چهارچوبی عقلانی ترسیم شده و تنها بازگو کننده یک شمای کلی از روندی است که یک هنرمند در مقام خلق کننده آنرا طی می کند و چه بسا در شرایطی خاص، جوابگو و یا قابلیت توجیه را نداشته باشد؛ لذا در تکمیل بحث و خلا ءهای موجود باید به این نقطه اشاره کرد که تمامی مراحل ذکر شده در وحدتی و ادغامی سخت به سر می برند که حتی در مواردی قادر به تفکیک و بررسی تاثیر جز به جز آنها نیستیم، چه بسا در مواردی از کار معماران، شاهد تلفیق و یا حذف ونه ای از این عناصر هستیم. به عنوان مثال در هر مرحله ای می توان بروز ایده ای جدید را حتی در نهایی ترین مرحله ساخت نیز مشاهده کرد،
اسکیس های مفهومی:
تسلط بر ذهن و کنترل رابطه بین لایه های یاد شده، تحریک ذهن و افزایش درجه خلاقیت هنرمند از یک طرف و کم کردن فاصله ذهن تا واقعیت، دو مقوله ای است که باید بیشتر بدان پرداخت. با کم کردن فاصله بین ذهن و دست معمار به سبب درک سریع و انتقال یافته ها بر روی کاغذ می تواند بسیار راه گشا باشد. مشکلی که در بیشتر طراحان دیده می شود عدم کنترل ذهن و تجسم به موقع یافته های ذهنی است، به گونه ای که گسستی بین اندیشه معمار و اثر خلق شده دیده می شود و کانسپت اصلی پروژه چیزی متفاوت از اثر خلق شده است و نمی توان روند مشخصی را برای شکل گیری پروژه مورد نظر قائل شد. معزلی که اکنون در بسیاری از دانشکده های و دنیای حرفه ای معماری با آن روبرو هستیم و شاید نقطه شروعی باشد، در توجیه عدم وجود هویت مشخص و پویا در معماری معاصر ایران.
یکی از مواردی که زیر بنای فکری ایشان را تقویت کرده و به سوی مفاهیم جدیدی هدایت می کند اسکیس هایی هستند که به دور از هر گونه تعقلی، در راستای معرفت حسی و ساختار ذهنی شخص در ارتباط با دنیای بیرون ترسیم می شوند. طراحی سریع، از ایده ای که به ذهنشان خطور می کند بهانه ایست بر بکارت فرم ها و نقش هایی که شکل می گیرند و در مراحل بعدی است که لایه های فکری و تجربی هنرمند، وارد عمل شده و اسکیس ای ساده را به طرحی معمارانه تبدیل می کنند. ایده های مختلفی که به مرور زمان به ذهن خطور می کنند فضای الهام گونه ای را پدید می آورند و معمار را بر می انگیزند، همچون شاعری که در چالش با هستی در لحظه ای خاص و بسیار کوتاه سعی در ثبت مفاهیمی دارد که در حالت عادی متوجه آنها نبوده است. اتفاقی غیر منتظره که دارای معانی عمیقی بوده و دریچه های جدیدی در ذهن یک معمار باز می گشاید. معمار نیز به مانند مراقبه کننده ای منتظر فرا رسیدن آن لحظه خاص بوده و با تذهیب و ترغیب اندیشه و احساس خویش می تواند به ادراکی والا، دست یابد.
تعدد اسکیس های مفهومی که در هر برخوردی با عناصر و اندیشه های مختلف انجام می گیرند، در دست یابی به چنین ادراکی بسیار راهگشا است. کشف و شهودی معمارانه که اتفاقات و نوآوری های خاصی را در بین صفحات کاغذ، قلم و رنگ جستجو می کند و یا تجسمی حجمی در قالب ماکت، تجسمی سه بعدی و به خصوص قابل لمس، با ارتباط گیریی بالا برای خالق اثر و مخاطب به وجود می آورد. طراحی صرف و استفاده از ابزار و تکنیک های راندو، تنها وجهه ای خلاصه و عینی از محیط را القا می کنند که به شناسایی آن فضای خاص می انجامد نه خود معمار و نه ذهنیت خاص او. دغدغه اصلی یک معمار خلقتی است که در ابعاد و بستر های مختلف جوابگو باشد. چنین عملی زیر بنای فکری و ذهنی دقیقی را طلب می کند که به طور همزمان قدرت سازماندهی مفاهیم فضایی خاص پروژه، نیازمندی های طرح، دریافت های مختلف از آنالیز سایت، دیاگرام و عملکردهای پروژه، راهکارهای پیشنهادی و غیره را داشته باشد. اسکیس ها و ماکت های مفهومی که در راستای زندگی معمارانه شخص اتفاق می افتد و نه به خاطر پروژه ای خاص، مجموعه ای عظیم از یافته های خود را کنار هم قرار داده و ظرفیت پردازشی ذهن را بالا می برد تا جوابگوی موارد ذکر شده باشد.
معمار در لحظه ای چه قلم بدست باشد و چه در خواب، ذهن به فعالیت خویش ادامه داده و یافته های خود را برای مرحله ظهور و حتی حضوری استعاره گون آماده می کند و با انعطعاف پذیری بالا، جوابگوی پروژه هایی با موضوعات مختلف خواهد بود؛ چرا که شخص بر ساختار کلی از فضا، نشات گرفته از ماهیت درونی معماری تسلط یافته و می تواند آن را در قالب های مختلفی از مکان، زمان و موضوعات مختلف معنی کرده که این خود راهی است به سوی بی زمانی در معماری. این موضوع به دو معناست و در رابطه معمار و اثر معماری تعریف می شود.
در وهله اول ما با معماری مواجه هستیم که در وراء زمان و مکانمندی پروژه طراحی می کند و نه تنها موضوعات و شرایط خاص پروژه تفکرات وی را تحت الشعاع قرار نمی دهد بلکه توانایی برخورد با هر نوع پروژه ای را بدلیل تسلط بر ماهیت فضا و نحوه تغییر و تسلط بر آن را داراست. آفریده های چنین معماری به سبب نشات گرفتن از چنین مفهومی عمیق، اندیشه ای واحد و در عین حال قابل تعریف و استناد در دوره های مختلف تاریخی خواهد داشت.

در تحلیل آثار شاخص معماری با نمونه هایی از سبک ها و دوره های مختلف و مقایسه آنها به وحدتی معمارانه در درون مایه اثر پی می بریم؛ به گونه ای که اکثر آثار در شاخصه های مهم و تعیین کننده فضای معماری مشترکند و از تناسبات گرفته و نحوه ارتباط احجام و سطوح به گونه ای است که گویی هر کدام از این معماری ها استادی مشترک دارند. البته در سبک های مختلف به سبب اندیشه و اهدافی که طراح به دنبال آن است کیفیت فرم ها و فضای خلق شده باطبع متفاوت خواهد بود ولی مسلم آنست که ما تعریفی واحد از ماهیت معماری داریم و به معماران و طراحانی که در آن دست می برند تغییر یافته، سعی می کند با اندیشه اعمال شده کنار بیاید و حتی در دست استادان فن خود را به آنان واگذارد.
نتیجه گیری:
تقویت ذهن و گشودن دریجه های تخیل یک هنرمند امری است بسیار مهم و نمی توان یک معمار و یا هنرمندی را در خارج از چهارچوب ایده و خلاقیت تعریف کرد. مفاهیمی که به گونه ای استعاری و تمثیلی در یک فضای ذهنی شکل می گیرند نیازمند زمینه ای برای پرورش و توسعه اند و باید با ابزار مشخص هر حرفه ای در دنیای خارج تجسم یابند. تحلیلی دوباره بر روی نمونه کارهای انجام شده و انعکاس دوباره آن در ذهن، حرکتی دو سویه را تداعی می کند که در مسیری افقی دارای رفت و برگشتی عمودی است و همین امر در کنار عمق دهی به ساختار عملی ذهن، ایده های پخته ای را ارایه کرده و سطح تفکر معماری شخص را بالا می برد.
پی نوشت: فلامکی، م، ریشه ها و گرایش های نظری معماری، نشر فضا، 1381
هفته نامه هنر و معماری نقش نو شماره
 

شاهپرک

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثيرات ساخت و سازهاي مدرن بر معماري ايراني

تاثيرات ساخت و سازهاي مدرن بر معماري ايراني

◄ گزارشی از معماري سنتي آئينه زندگي ايده آل


منبع: روزنامه - کیهان


http://www.bashgah.net/sources-157.html


<SPAN lang=AR-SA style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Tahoma">رنگ و بوي خانه هايي با معماري قديمي و البته چشم نواز به تدريج به خاطره ها مي پيوندد. هر چند شايد بتوان تعدادي از آنها را در كلان شهرها از جمله تهران ديد اما متأسفانه رويكرد شتاب آلود به برج سازي و بلند مرتبه سازي مجالي براي بازگفتن خاطرات خوش جست و خيز در حياط هاي مشجر و... به جوانان و كودكانمان نمي دهد.
 

شاهپرک

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثيرات ساخت و سازهاي مدرن بر معماري ايراني

تاثيرات ساخت و سازهاي مدرن بر معماري ايراني

گزارشی از معماري سنتي آئينه زندگي ايده آل


منبع: روزنامه - کیهان


رنگ و بوي خانه هايي با معماري قديمي و البته چشم نواز به تدريج به خاطره ها مي پيوندد. هر چند شايد بتوان تعدادي از آنها را در كلان شهرها از جمله تهران ديد اما متأسفانه رويكرد شتاب آلود به برج سازي و بلند مرتبه سازي مجالي براي بازگفتن خاطرات خوش جست و خيز در حياط هاي مشجر و... به جوانان و كودكانمان نمي دهد.

<SPAN lang=AR-SA style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Tahoma">اگر چه نقش و نگارهاي مينياتوري بر سينه و پيشاني آثار معماري سنتي ايراني چشمها را مسحور خود كرده است اما ما غافل از داشته هاي فني و مهندسي آينده نگر معماري سنتي، به تقليد از نماسازي و دكوراسيون وارداتي مي پردازيم.
 

Sharif_

مدیر بازنشسته
درخواست کتاب آموزش گوگل اسکچاپ

درخواست کتاب آموزش گوگل اسکچاپ

28 فیلم های اموزشی
Google SketchUp New Users (4 videos)
Part 1 - Concepts (3:08)
A great starter video for anyone trying Google SketchUp.

Part 2 - Drawing Shapes (6:09)
This video covers some of the best practices for drawing shapes in Google SketchUp.

Part 3 - Modify Tools (4:43)
Covers some of the abilities of the push/ pull tool.

Part 4 - Create a Chair (8:43)
This video will show you how to create a simple chair in Google SketchUp two different ways, and then show a 3rd more advanced method to introduce some new tools.

Google SketchUp Toolbar Series (24 videos)
Selections (4:28)
Shows how to use the select tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Components (4:26)
Shows the basics of components in Google SketchUp with tips and best practices.

Paint Bucket (4:18)
Shows how to use the paint bucket tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Eraser (1:55)
Shows how to use the eraser tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Rectangle (1:34)
Shows how to use the rectangle tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Lines (2:37)
Shows how to use the line tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Circle/Polygon (3:10)
Shows how to use the circle and polygon tools in Google SketchUp with tips and best practices.

Arc (4:12)
Shows how to use the arc tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Freehand (1:03)
Shows how to use the freehand tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Move (2:23)
Shows how to use the move tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Push Pull (3:33)
Shows how to use the push/ pull tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Rotate (4:48)
Shows how to use the rotate tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Follow-Me (4:21)
Shows how to use the follow me tool in Google SketchUp with tips and best practices.


Scale (3:42)
Shows how to use the scale tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Offset (3:07)
Shows how to use the offset tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Tape Measure (3:06)
Shows how to use the tape measure tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Dimensioning (4:04)
Shows how to use the dimension tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Protractor (2:42)
Shows how to use the protractor tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Text & 3D Text (5:05)
Shows how to use the text and 3D text tools in Google SketchUp with tips and best practices.

Axes (2:20)
Shows how to use the axes tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Navigation (3:03)
Shows how to use the navigation tools in Google SketchUp with tips and best practices.

Position Camera/ Look Around (2:38)
Shows how to use the position camera/ look around tools in Google SketchUp with tips and best practices.

Walk (2:14)
Shows how to use the walk tool in Google SketchUp with tips and best practices.

Sections (2:22)
Shows how to use the section tool in Google SketchUp with tips and best practices.​
 

Sharif_

مدیر بازنشسته
کتاب اموزش Google SketchUp برای مبتدیان

Name : Google SketchUp For Dummies
File Type : none
Size : 10.56 MB



Get a whole new perspective on 3D modeling
Build your house in 3D, do some remodeling, and share it in Google Earth
Developed with architects and other design gurus in mind, Google SketchUp is the fast, easy way to build 3D models of anything you want buildings, furniture, or your own unique creations.
Best of all, it's free! You don't have to know anything about 3D to use this handy guide just download SketchUp, fire it up, and you'll be modeling in no time.

* Create models from photos
* Master the interface and 3D tools
* Animate a walkthrough of your model
* Arrange furniture and decorate your space
* Try out landscape designs


 
مـعـمـاری قـبـل از اسـلام

مـعـمـاری قـبـل از اسـلام

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد.
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.



بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی.



صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است.
یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده " زاغ تـپـه " در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد.
تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد.







نمایی از معـبد چغـازنبـیل در خوزستان


اولین بار که مردم به منطقه سیالک رفـتـند، نمی دانستـند که چگـونه باید خانه ساخت، و زیر کـلبه هایی که با برگ درخـتان تهـیه شده بود زندگـی می کردند. اما بزودی آنهـا فرا گـرفـتـند که چگـونه با گـل، خشت خام درست کرده و مورد مصرف در خانه سازی قرار دهـند.

در قـرن چهـارم قـبل از مـیـلاد مسیح مردم سیالک بصورتی جامع شروع کردند به بنا نهادن بناهـای جـدید، که بخوبی مشخص است. این بناهـا بصورتی یکجا و توده، و تماما تهـیه شده از آجر خام بود. این آجـرهای اولیه کـه بـصورتی بیضی شکـل تهـیه می شد، در آفـتاب گـذاشته شده و خشک می شدند؛ و بعـد از آن مورد استـفاده قـرار می گـرفـتـند. معـماری این دوره تـمام بـناهـا را با رنگ قـرمز تـزئـین کرده و تمام درهای این بـناهـا کوتاه و باریک بوده و قـد درها بـیشتر از 90 - 80 سانتی متر نبود.
تـپـه حسن در نزدیکی دامغـان، تـپه ایلـبـلیس در 72 کیلومتری کـرمان، و تـپه حسنـلو در آذربایجان غربی از بـناهایی هـستـند که بوسیله حفاری های باستان شناسی از زیر خاک بـیرون آورده شده اند.





در حفاری های تپه حسنلو، سه بنای عـظیم کـشف شد که تمام آنهـا با نـقـشه ای یکسان درست شده بودند. این بـناها به 1000 - 800 سال قـبل از مـیلاد مسیح بـرمی گـردند. تمام آنهـا دارای دروازهً ورودی، حـیاط سنگـفرش شده، اتـاقـهـا و انـبار بوده اند.
در معـماری تـپه حسنلو، ساختمانهـا بـنـظر از چوب بنا شده اند؛ مربع و بصورت برج با پـایه های چـوبی که بدون برش بصورتی عمودی از آنهـا بعـنوان پایه و ستون استـفاده شده بود. یکی از اتاقـهـا بصورتی سنگـفرش شده با خشت خام کشف شد. نکـته جالب توجه اینکه اتاقی دیگـر را که بعـنوان آشپـزخانه از آن استـفاده می شده دارای جاهای مخصوص با شومینه دور آنها بود.

یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن 13 قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( 1250 قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانهً کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله "هـونـتاش هـوبان" پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی "دور - آنـتـش" ساخته شده بود.
این معـبد نشانگـر اوج و شکوه معـماری در آن دوره است. این بـنا بصورت چـهـارگـوش و به صورت یک ساخـتمان پـنج طبقه است، که هـر طبقه از طبقه قـبلی کوچکـتر است و نمائی بصورت مخروطی را نشان می دهـد. معـبد اصلی در آخرین طـبـقـه ساختـه شده بود. موادی که در ساختمان این معـبد بکـار رفـته است، بـیـشـتر از آجرهـای پـخـته لعـاب دار هـمراه با ساروج بـسیار قـوی بوده است.

گـنـبد غـربی معـبد چـغازنـبـیل که بصورتی ماهـرانه ساخته شده بود هـنوز هـم پس از گـذشت سـه هـزار سال از تاریخ آن بصورتی عـجـیب و حیرت آور در وضعـیتی خوب بسر می برد. ساخـتـن طاقـهـای هـلالی شکـل برروی راهـروهـا و پـلـکـان هـای داخل معـبـد نـشـانگـر مـوفـقـیت فوق العـاده و شگـفت آور معـماری در ایران باستان است. چـیـزی که باعـث تعـجب و شوک بـسیار در معـماری چـغـازنبـیل است، اینکه ابـتـکار هـنـرمندان آن دوره در اخـتراع و ساختـن یک سیستم جدید که آب آشامـیدنی ساخـتمان را تهـیه می کرده است. آب تسویه شده بوسیله عبادتـگـران و پـرستـشگـران و ساکـنین آن منطقه مورد استـفاده قرار می گـرفت.


همچنین ببینید:



 

mermaid_nega@yar

عضو جدید
نکاتی جالب از کتابه بوطیقای معماری

نکاتی جالب از کتابه بوطیقای معماری

رودلف ارنهایم
مفهوماقتباسبرای هدف تقلید در هنر را مثل ان می داند که کسی بخواهد از جنگ(دلهره انتظار-هیجانولذت پیروزی را بدون پذیرفتن علت-صدمه هاومصیبت های ان اقتباس کند.اقتباس کردن(انگیزه بخشی یک مظر وارامش زودیاب استفاده از الگویی خاص بدون پذیرفتن تعهدی که این نوع استفاده در پی دارد)پذیرفتنی نیست.

ارنهایم به رفتار زشت تقلید در هنر از طریق نمایشبه مثابه کنش تقلیدی این گونه اشاره می کند
چیزی به عنوان تقلیدصادقانه واقعیت فیزیکی ندارد.
 

fayeq

عضو جدید
مداد رنگی

مداد رنگی

مدادرنگی




http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C#searchInput
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Colored_pencils_chevre.jpg
مدادهای رنگی


http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:PENCILWI.JPG


یک جعبه مدادرنگی قدیمی متعلق به شوروی سال ۱۹۵۹


مدادرنگی نوعی مداد است که مغزی ِ آن اثر رنگی بر جای می‌گذارد.
مغزی مداد، بخش استوانه‌ای شکل و باریک آن است که از رنگدانه (ماده رنگی) فشرده، نوعی موم و کائولین (یک نوع خاک رس) ترکیب شده‌است. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافیت درجه‌بندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتا نرم است.
کاغذهای مناسب برای مداد رنگی متنوعند. به جز کاغذهای صیقلی (کاغذ گلاسه) و کاغذهای خیلی زبر می‌توان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بسته‌بندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملا فشرده دارند. حتی کاغذهای رنگی، به ویژه کم‌رنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود می‌گیرد.

تکنیک‌ها و سبک‌ها

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Piazza_Santa_Maria_del_Pianto_Rome.jpg
نقاشی با مداد رنگی


در تکنیک‌های نقاشی با مداد رنگی می‌توان تنها از سه رنگ اولیه استفاده کرد، یا تعداد رنگ‌های بیشتری را به کار برد. حتی عده‌ای از جعبه مدادهای ۷۲ رنگی استفاده می‌کنند.
سبک‌های مختلفی برای کار با مداد رنگی وجود دارد، از جمله سبک‌های زیر که دو سبک نخست در میان نقاشان رایج‌تر هستند.
  • شیوه خطی: در این شیوه اثر با استفاده از خط‌هایی در جهت‌های مختلف شکل می‌گیرد. این خط‌ها می‌توانند کنارهم، روی هم، متقاطع و … باشند. هنرمند با تنظیم این خط‌ها سایه-روشن، درجات تیرگی-روشنایی و کنتراست‌ها را خلق می‌کند.
  • شیوه سایه‌پردازی: در این شیوه خط‌هایی که با مدادرنگی رسم می‌شوند کاملا برهم‌نهاده و محو می‌شوند تا رنگ آمیزی اثر پیوسته شود. به این ترتیب سایه-روشن، درجات تیرگی-روشنایی و حجم‌ها شکل می‌گیرند


رنگ‌های بنیادین یا رنگ‌های اصلی٬ سه رنگی هستند که همهٔ دیگر رنگ‌ها را با ترکیب آن‌ها می‌توان بدست آورد.



مدل CMYK

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:SubtractiveColor.png



این سه رنگ سرخابی، آبی دریایی و زرد هستند که به همراه سیاه و سفید می‌توان همهٔ رنگ‌های دیگر را با ترکیب آن‌ها به‌دست آورد.


مدل RGB

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:AdditiveColor.svg



به هنگام ترکیب نورها٬ سه نور اصلی هستند که همهٔ دیگر نورها را می‌توان با ترکیب آن‌ها به‌دست آورد. این سه نور با رنگ سه رنگ بنیادین ناهمسان هستند و شامل قرمز، آبی و سبز می‌شوند.
ترکیب این سه نور، نور سفید را به‌دست می‌دهد و نبودن هیچ‌یک از آنها سیاهی است.




(از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد)
 

e.69a_h

عضو جدید
این فایل را من داشتم
لذت ببر;)
 

پیوست ها

  • memariye_bimarestan.pdf
    104.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

s_adegh

عضو جدید
معماری فولدینگ

معماری فولدینگ

معماری FOLDING

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .
فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .


فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است .
فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند . از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است . دلوز در کتاب خود به نام ، فولد ، لایبنیتز و باروک ( 1982 ) جهان را چنین تبیین می کند : " جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . " دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند .
یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام " ریزوم " در سال 1976 در پاریس منتشر کرد . این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان ، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود ، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند .
این دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم ، سعی در بنیان فکنی اندیشه غرب کردند و اصول اولیه آن را زیر سوال بردند . از نظر آنها ، عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار ، درخت گونه و مرکز مدار است .
بحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه 1990 مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سبک دیکانستراکشن مانند پیتر آیزنمن ، فرانک گهری ، زاها حدید و حتی معماران مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ می توان از بهرام شیردل ، جفری کیپینز ، گرگ لین و چارلز جنکز نام برد . همانند دیکانستراکشن ، خواستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکا بوده است.

این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر ، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند . این کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود . باعث ایجاد یک پدیده همگون یکپارچه نیز نمی گردد ، بلکه این عوامل و نیروها به صورت نرم و انعطاف پذیر در هم می آمیزد . هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند ، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند .
نظریه دیکانستراکشن جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت ها می دید و این تضاد ها را در معماری شکل می داد . این منطق تضاد گونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت شهری و فرهنگی را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد .
دیکانستراکشنیست ها عدم هماهنگی های درون پروژه را در ساختمان و سایت نمایش می دادند و این نقطه آغاز پروژه آنها بود . ولی آنها هم اکنون این تفاوت ها را در تقابل نشان نمی دهند ، بلکه آنها را به صورت انعطاف پذیری در هم می آمیزند و یک منطق سیال و مرتبط را دنبال می کنند . اگر در گذشته پیچیدگی ها و تضاد از دل تقابل های درونی پروژه بیرون می آمد ، در حال حاضر خصوصیات مکانی ، مصالح و برنامه به صورت انعطاف پذیری روی همدیگر تا می شوند ، در حالی که هویت هر یک حفظ می شوند . معماری فولدینگ در مقیاس شهری در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد . فرم های انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی هستند و نه به شکل دلبخواهی . در مقیاس شهر ، این لایه های تا شده و انعطاف پذیر نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند ، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آنها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جای می دهند .

گرگ لین در تعریف معماری فولدینگ می گوید : " فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته . " در این رابطه می توان لایه های رسوبی در کوه ها را مثال زد که در اثر فشارهای درونی زمین روی یکدیگر خم شده و پیچ و تاب خورده اند . در عین این که هر لایه خصوصیات درونی خود را حفظ کرده است ، ولی با لایه مجاور خود درگیر شده و لایه ها به صورت انعطاف پذیری در کنار یکدیگر انحناء پیدا کرده اند .

معماری فولدینگ معماری نئو باروک نیز نامیده می شود . در معماری باروک ، سبک های یونانی ، رومی ، شرقی ، رومانسک ، گوتیک و کلاسیک روی یکدیگر تا می شوند و کالبد بنا و سطوح مواج دیوارها نسبت به شرایط انعطاف پذیرند . همانگونه که در معماری فولدینگ انعطاف پذیری احجام و سطوح مختلف توسط تکنولوژی جدید ، که همان رایانه است ، انجام می شود . تکنولوژی رایانه قادر است بین دو شکل ، شکل های میانی را برای انتقال نرم یکی به دیگری انجام دهد . این انتقال نرم مدت ها است که در فیلم های تبلیغاتی ، فیلم های ویدیویی و فیلم های سینمایی انجام می شود . در فیلم ویدیویی مایکل جکسون به نام سیاه و سفید ، تصویر صورت چند فرد مختلف که از نژادها ، رنگ ها ، جنسیت و سنین مختلف بودند گرفته شده بود و در مقابل چشمان حیرت زده تماشاگران تلویزیون ، تصویر یکی به دیگری تبدیل می شد ، بدون اینکه بیننده احساس کند که این لایه های بین دو صورت کاملا متفاوت به صورت تصنعی و یا ناهمگون به یکدیگر تبدیل می شوند .
در فیلم پایان گر 2 ( Terminator 2 ) نیز هنر پیشه ای که نقش منفی داشت می توانست کالبد خود را به صورت جیوه در بیاورد و همانند جیوه در هر شرایطی تغییر حالت دهد . در روی کف زمین به صورت یک کف پوش پهن شود و سپس از روی کف بلند شده و به صورت انسان و یا حالت های دیگر در آید . امروزه با استفاده از رایانه ، این انتقال و تغییر شکل به راحتی قابل اجرا است و معماران فولدینگ سعی می کنند که معماری را با علم روز همگون و همسو سازند .
در این رابطه بهرام شیردل در مصاحبه خود در مجله آبادی می گوید : " فکر من و همکارانم در معماری و شهر سازی ، قابل انعطاف کردن فضاها است به گونه ای که جوابگوی تفاوت های بی شماری باشد ،... همیشه معتقد بوده ام باید معماری جدیدی به وجود آید که با افکار و زندگی زمان خود انطباق داشته باشد و فرهنگ و تمدن موجود را غنی تر کند ... انسان با گذشت زمان افکار و خصوصیاتش تغییر می کند - بر عکس سایر جانداران - معماری هم باید تبع آن تغییر کند . "
پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه " Weak Form " یا " فرم ضعیف " را مطرح کرده است . فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق دهد .همانطور که ژله با شکل ظرف خود تطبیق می یابد . لذا فرم ها یا لایه های معماری فولدینگ ، در مجاور و همتراز یکدیگر به صورت انعطاف پذیر و در انطباق با شرایط کالبدی ، اجتماعی و تاریخی محیط در سایت قرار می گیرند .

آیزنمن در طرح خود برای مرکز گردهمایی کلمبوس ( 92-1990) موضوع اشاره شده ، در فوق را به صورت کالبد معماری نشان داده است . به طور کلی در اکثر شهرهای بزرگ آمریکا ساختمانی به نام مرکز گردهمایی وجود دارد . در این نوع ساختمان ها به صورت مستمر جلسات ، سخنرانی ها و نمایشگاهای مختلف از طرف اصناف ، سازمان ها و نهادها گوناگون که موقعیت محلی ، ملی و یابین المللی دارند برگزار می شود .
مرکز گردهمایی کلمبوس در شمال مرکز شهر کلمبوس و در واقع در مرز بین مرکز شهر و قسمت شمالی شهر قرار دارد . در سمت غرب ساختمان ،های استریت که یکی از دو خیابان اصلی شهر است عبور می کند و از جنوب تا شمال و مرکز شهر را به یکدیگر متصل می کند . از سه طرف دیگر سایت ، بزرگراههای سرتاسری و خطوط راه آهن عبور می کنند و پل های چند طبقه متعدد در اطراف سایت این خطوط را به یکدیگر متصل کرده است . به عبارتی در غرب سایت مهم ترین مسیر ارتباطی محلی و داخل شهری ، و در سه طرف دیگر سایت خطوط ارتباطی داخل و بین شهری قرار دارد .

تصمیمات اتخاذ شده و یا اطلاعات کسب شده در گردهمایی های داخل این ساختمان از طریق خطوط تلفن ، فاکس و اینترنت و همچنین مطبوعات و رسانه های مختلف به سراسر کشور منتقل می شود . لذا از یک طرف این ساختمان مرکز تبادل اطلاعات است و لایه های مختلف از این مرکز این اطلاعات را به مناطق مختلف منتقل می کنند . از طرف دیگر این مکان مرکز خطوط ارتباطی محلی و بین شهری است و لایه های مختلف راه های ارتباطی از چهار طرف این ساختمان عبور می کنند .
آیزنمن این جند لایگی خطوط اطلاعاتی و راه های ارتباطی در عصر ابر رسانه ها را در ساختمان خود به صورت کالبدی به نمایش گذارده است . لایه های مختلف ساختمان خود به صورت کالبدی به نمایش گذارده است . لایه های مختلف ساختمان در حالت افقی ، به صورت همتراز و با موقعیت همسان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و مجموع این لایه ها کلیت واحدی را به نام مرکز گردهمایی کلمبوس تشکیل داده اند .
نکته حائز اهمیت دیگر در طرح آیزنمن این است که ساختمان دارای یک دوگانگی در مقیاس است که به هر دو آنها بدون ارجحیت یکی بر دیگری توجه شده است . یکی مقیاس بزرگ شهر است و از دید داخل برج های مرتفع مرکز شهر ، این ساختمان مقیاسی در حد بزرگراههای اطراف خود دارد . همچنین از دید عابر پیاده در مجاور خیابان اصلی شهر ، مقیاس ساختمان خرد شده و مقیاس آن در حد مقیاس نسبتا کوچک ساختمان های محلی اطراف خیابان است .
یکی دیگر از پروژه های جالب توجه در این سبک ، سرنگون ساختن برج سیرز در شهر شیکاگو توسط گرگ لین است . برج سیرز ، به ارتفاع 110 طبقه مرتفع ترین ساختمان ساخته شده به سبک مدرن است . این ساختمان توسط شرکت معتبر S.O.M بین سالهای 74-1970 ساخته شد . مهندس معمار آن بروس گراهام و مهندس سازه آن فضلور خان - پاکستانی تبار - بود .
این ساختمان نماد و نمودی کامل از سبک مدرن و اندیشه مدرن است . نمای خارجی برج تماما با شیشه هایی به رنگ برنز و آلومینیوم سیاه رنگ پوشش شده است و می توان آنرا دنباله شیوه میس وندروهه و شعار کمتر بیشتر است دانست . این برج از نه مکعب مستطیل چسبیده به هم تشکیل شده که به صورت سلسله وار هر کدام تا ارتفاع معینی بالا می روند . دو مکعب مستطیل آخر به ارتفاع 443 متر می رسند . فضلور خان برای هر مکعب مستطیل 25 ستون فلزی در نظر گرفت . لزا برج سیزر از نه لایه - مکعب مستطیل - و هر لایه از 25 لایه - سیستم سازه - تشکیل شده است . گرگ لین در پروژه خود - به صورت نمادین - با تبر ، تیشه به ریشه این نماد مدرنیته و معماری مدرن زد و عمود گرایی را به افقی گرایی تبدیل کرد . پس از انداختن برج به روی زمین ، لین لایه های هندسی طویل و قائم الزاویه آن را برطبق شرایط سایت در بین رودخانه ، خیابان و ساختمان های مجاور ، همانند نوارهای خمیری شکل ، در کنار هم قرار داد . این لایه ها در عین این که هر یک خصوصیات خود را حفظ کردند ، ولی با توجه به شرایط موجود در سایت به حالت نرم و انعطاف پذیر ، به صورت افقی و بدون هیچ گونه ارجحیتی در بین عوامل موجود در سایت قرار گرفتند .

(بر گرفته از مقاله ی فولدینگ-رضا نا ئینی)
 

s_adegh

عضو جدید
معماری بیونیک

معماری بیونیک

معماری بیونیک



بیونیک، به معنای زیستارشناختی یا به کارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت، اولین بار توسط دانشمند امریکایی جک.ای.استیل در سال 1959 بکار برده شد. او بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم‌های زنده‌اند، می‌داند.
در ابتدا بیونیک به بررسی ماشین‌هایی که براساس سیستم‌های زنده طراحی و ساخته شده بودند می‌پرداخت و هم اکنون بیونیک از هر جهت هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است.
امروز هرجا سخن از تکنولوژی به میان می‌آید، تصویر همان دستاوردهای مهم تکنولوژی که پاسخگوی نیازهای اساسی برای انسان امروز و آینده است، به ذهن می‌آیند، اما اگر کمی به مسیر تکنولوژی دقت کنیم کم و بیش به منشاء برخی پدیده‌ها پی می‌بریم، به اینکه مثلاً هر پدیده صنعتی یا ساختمانی از کدام الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است.
سال‌هاست که محققان در پی اثبات علیت و موجودیت این ارتباط هستند تا از طریق آن چگونگی شکل گرفتن سیستم‌های مختلف زندگی را بررسی و توجیه کنند و هم آنها هستندکه از رهاورد این تحقیقات، با تلفیق دو واژه «بیولوژی» و «تکنیک»،‌علم «بیونیک» را به عنوان دانشی که مسایل فنی را از راه‌های زیستی حل می‌کند، بنا نهاده‌اند.
اگر چه خود بیونیک هنوز به عنوان یک علم نوپاست، اما فعالیت بیونیکدانان را که همواره در جستجوی یک الگوی زنده برای توجیه هر پدیده هستند، می‌توان در حوزه علوم کاربردی مطرح کرد.
چارلی لوکستون از پیشگامان عرصه معماری بیونیک نقطه تمرکز معماران بیونیک را استفاده به جا از مواردی در طبيعت می‌داند که موجب استحکام ساختمان و ایجاد تنوع و آرامش در فضا می‌شود.
روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زنده‌نمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهسته تمامیت سازه به آن دست پیدا می‌کنند و مهمترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند.
یکی از بهترین طرح‌های شناخته شده از علم بیونیک اثر لئوناردو داوینچی نقاش معروف است که ماشین پرنده را براساس ساختمان بدن یک خفاش طراحی کرد. استدلال او این بود که خفاش دارای بال کاملا پوشیده‌ای است که هوا را از خود عبور نمی‌دهد و دارای پوستی پرده مانند است که آن را تقویت می‌کند.
حدود 400 سال بعد از طرح داوینچی ، ماشین پرنده توسط کلمنت آدر با الهام از خفاش ساخته شد و در سال 1890 تا ارتفاع 15 متری پرواز کرد.
در ساخت زیردریایی‌ها نیز از بدن دلفین الهام گرفته شده است. این جانور با نیروی عضلانی کم می‌تواند به سرعت در آب حرکت کند و راز این حرکت در پوست دو لایه بدنش است. لایه پوست بیرونی قابل ارتجاع و لایه پوست درونی شبیه یک رشته لوله پر شده از ماده اسفنجی است.
این ویژگی باعث می‌شود تلاطم ناشی از جریان پرفشار آب چندان محسوس نباشد، زیرا پوست قابل ارتجاع بیرونی، فشار را به لایه اسفنجی و تراکم‌پذیر درونی که مانند فنر عمل می‌کند منتقل می‌كند، به طوری که جریان پرتلاطم پیش از آن که فرصتی برای پیشروی پیدا کند از بین می‌رود و به همین دلیل است که در طراحی زیردریایی، جدار آن را مانند پوست دلفین می‌سازند.


نمونه‌های معماری​


بناها در معماری بیونیک یا معماری طبیعی یا با استفاده از مواد شکننده و نا پایدار ساخته می‌شدند یا در دل یک حفره طبیعی که در زمین یا صخره شکل گرفته. یکی از این مکان‌های طبیعی، غارها بودند.
معماری غاری که به طور عمده در قالب معماری مقابر جلوه کرده، از عصر باستان وجود داشته و به عنوان بارزترین نمونه‌های آن می‌توان به مقبره کاتوکومب رم و ناپل و مقبره‌هاي لبنان اشاره کرد.
کلیساهای سنگی در ارمنستان و نیز غارهای بسیار بزرگ مسکونی مکشوف در گورمه ترکیه و ماترا در جنوب ایتالیا نیز از دیگر نمونه‌های این سبک معماری هستند. این بناها احتمالا چیزی شبیه به لانه‌های بزرگ موریانه‌ها که هزاران موریانه را در خود جای می‌دهند، بوده‌اند.
علاوه بر این معماری گلی یا خاکی را نیز می‌توان یکی از شاخه‌های معماری طبیعی در نظر گرفت. شهرهای قدیمی و تاریخی همچون صنعا در یمن یا ساختمان‌های گلی دو گون در مالی نمونه‌هایی از این سبک هستند.


در عصر حاضر

از گرم‌ترین نقطه دنیا تا سردترین نقطه، سعی در الهام‌گیری از طبیعت دیده می‌شود. در کلبه‌های برگ و چوب بومیان آمازون، بناهای کاهی اقوام مختلف آفریقایی یا در کلبه‌های اسکیموهای بومی آلاسکا و گریلند نیز الهام از طبيعت به وضوح دیده می‌شود، به عنوان نمونه‌های غیربومی نیز می‌توان به طراحی ساختمان مرکزتحقیقات لندن اشاره کرد که از گیاهی به نام لوتوس الهام گرفته شده است.
از لحاظ ساختار و شکل کلی نیز، بنای استادیوم المپیک مونیخ قابل توجه است. همچنین بانک کارمرز در فرانکفورت آلمان، ساختمان اینونیک در کمبریج و پروژه همزیگری صنعتی kalundborg در دانمارک از مشهورترین نمونه‌هایی هستند که در آنها از سبک بیونیک برای طراحی و ساخت بنا استفاده شده است.
تقلید از طبیعت مزایای بسیاری دارد. فرض کنیم هر جاندار کنونی محصول چندین میلیون سال تکامل است، در این فاصله زمانی طبیعت هر چه را که با هدف ویژه‌اش سازگاری نداشته از بین برده است و این امیدواری را بوجود آورده که بشر بتواند با مطالعه فرآیند تکامل، مکانیسم‌های جدید فناوری را از روی موجودات زنده نسخه‌برداری کند.
ساخت هواپیماهای تیزپرواز با الهام از بال پرستو و بادقپک و ساخت رایانه با الهام از مغز و فکر انسان نمونه‌های بارز دیگری از کاربرد علم بیونیکی برای ساخت فناوری‌های جدید است.


معماری بیونیک چیست؟ (از تعاریفی دیگر)





محمد جدیری عباسی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر


چكيده​



انسان از بدو پيدايش تاكنون در طبيعت به كندوكاو مشغول است، در طبیعتي كه همواره براي او ناشناخته و پر رمز و راز بوده است. زماني او بتدريج از دل طبيعت واژه هاي تك+نو+لوژي را بيرون كشيد وآنها را براي تركيب در ذهن خود پرواند و حاصل آنرا طي قرنها به زبانهاي مختلف باز گو كرد، او روزي با يك كشف جديد حيرت دنيا را برانگيخت و روز با يك برخورد ناگهاني در افكار، اختراعي را آماده ثبت نمود و به اين ترتيب تكنولوژي پا گرفت و تكامل نه فقط از مغز انسان بلكه در پيش چشمان او از طبيعتي كه خداوند در اختيارش گذاشته است ميتراود.



امروز هر جا سخن از تكنولوژي به ميان مي آيد، انواع ماشينها، كامپيوترها، ساختمانهاي بزرگ، وسايل ارتباط جمعي و ديگر ابزار و آلات موجود در صنايع و نقش موثر آنها در اقتصاد و فرهنگ جامعه، در ذهن انسان تصوير مي شود، طبيعي است كه اين وسايل همان دستاوردهاي تكنولوژي است كه پاسخگوي نيازهاي اساسي براي انسان معاصر مي‌باشند، امّا چنانچه به مسير تكنولوژي بنگريم كم وبيش به منشاء برخي پديده ها پي مي بريم، به اينكه هر پديدة صنعتي و يا ساختماني ازكدام الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است، شاید در آن صورت تکنولوژی جلوتر از زمان گام بردارد، بنابر این لازم است ارتباطی با اصول منطقی و علمی بین سیستمهای ماشینی و سیستم‌های زنده پدیدار شود.

سالهاست که محققان در پی یافتن چنین ارتباطی هستند تا از طریق آن چگونگی شکل گرفتن سیستمهای مختلف زندگی را ارزیابی کنند، این محققان با تلفیق دو واژه «بیولوژی» و «تکنیک»، علم «بیونیک» را بنا نهاده‌اند.


«بیونیک» در واقع دانشی است که مسایل فنی را از راههای زیستی حل می‌کند، در بیونیک، تحقیق فقط به یک رشته خاص علمی محدود نمی‌شود، اگر چه خود بیونیک هنوز بعنوان یک علم نوپاست، امّا فعالیت بیونیکوانان را می‌توان در حوزه «علوم کاربردی» مطرح کرد که همچون رابطی پدیده‌های گوناگون را با الگوهای زنده مقایسه می‌کنند، بعبارتی دیگر برای هر پدیده، الگوی زنده‌ائی می‌یابند.

علوم کاربردی شاخه‌هائی از علوم است که رشد و تکامل آنها در مرحله‌ای مانند طراحی، ساخت، ایجاد و تغییر باشد و این قسمت به بخش مهندسی اختصاص دارد، از آنجائی که مهندس نقش اصلی و اساسی در توسعه تکنولوژی دارد، فعالیت این بخش باید با تأمل و دقت نظر، بگونه‌ای که همگام با طبیعت باشد، هدایت شود، بنابراین بجاست اگر بگوئیم که همه راهها به طبیعت ختم می‌شود.


معماری بیونیک​


طی حدود 8/3 میلیارد سال از آفرینش زمین، طبیعت خود، تبدیل به طراح و معمار نهایی شده است، طی این مدت گیاهان و جانوران توانسته‌اند با تزئینات و طراحی‌های لازم بر مشکلات محیط زیست خود فائق آیند و انسان نیز در طول زندگی خود، همیشه سعی داشته برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد، بعنوان مثال ساختمان بدن خفاش برای لئونارد و داوینچی ایده‌ائی بود که بتواند ماشین پرنده را طراحی کند یا نیروی عضلانی و در حین حال سرعت زیاد در دلفین‌ها جرقه‌ائی برای ساختن زیر دریائی بود، عنکبوتها با طراحی و بافتن ریسمانهایی که به استحکام پولاد هستند برای خود آشیانه می‌سازند، زنبورها با رعایت کلیه قوانین هندسی پناهگاهی امن و مطمئن برای خود طراحی می‌کنند، موریانه‌ها خانه‌های خود را در بیابان و در هوائی بسیار گرم می‌سازند و تلاش می‌کنند با کندن راههایی پیچیده در خاک، سیستم گرمائی و تهویه داخل لانه‌های خود را خنک و متعادل نگه دارند، خاک انباشت لانه‌های آنها به صورت یک مجموعه کامل طراحی شده تا بتوانند نیازهای طبیعی خود را تأمین کنند، اينها همه معماران طبيعت‌اند.

بيونيك در لغت نامه به معناي «زيستار شناختي» يا «بكارگيري اندامهاي ساختگي طبيعت» است كه براي اولين بار اين واژه توسط دانشمند امريكائي بنام جك. اي. استيل در سال 1959 بكار برده شد، وي بيونيك را علم سيستمهايي كه شالوده و پايه تمامي سيستمهاي زنده است، مي‌داند.

بطور كلي بيونيك و معماري بيونيك علمي است که به الهام‌يابي فني از ساختمانها، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران مي‌پردازد.

چارلي لوكستون از پيشگامان عرصه معماري بيونيك از كساني است كه ما را به تختة طراحي طبيعت برمي گرداند تا به چگونگي معماري، طراحي و مهندسي، نظام موجود در معماري طبيعت را پي ببريم، وي استفادة بجا از مواردي كه موجب استحكام ساختمان و ‌ايجاد تنوع بطوري كه باعث ايجاد آرامش در آن فضا شود را مدّ نظر معماران بيونيك مي دانند. روح بخشيدن به ساختمان يكي از تمايلات ‹‹معماري بيونيك›› است كه به كمك خطوط مستقيم و يا منحني خالص و با توجّه به قدرت سازه براي تنفس (زنده نمايي) ‌و القاء آهسته تماميت خود به آن دست پيدا مي كند و اين به همراه باريك بيني در اجراء مختلف ساختمان بدست مي‌آيد، اين جنبه بايد در همه موارد معماري بيونيك در نظر گرفته شود، مهمترين چيز براي معماري بيونيك آن است كه ساختمان تپش وزنده بودن خود را القاء كند.

اين يك باور متعالي كه با زنده بودن محيط زيست، هماهنگي كامل ايجاد شود، شايد يك طريقة معتبر و قوي براي آيندگان، ترويج روش اصلاح طلبي و توجه به واقعيتها از طريق ‹‹ معماري بيونيك›› باشد، بطور كلي معماري بيونيك مبارزه‌اي است با خشنودي از خود و تمايلي است به باز ساز ي همه چيز ، بنابراين انگيزه اي است منحصر بفرد.
 

e.69a_h

عضو جدید
کمک به یکدیگر

کمک به یکدیگر

با سلام خدمت تمام مهندسین معمار:smile:
اینجانب قصد دارم که در این تایپیک شما هر نوع فایلی مربوط به طراحی مکانهای مختلف دارید در این بخش قرار دهید تا دیگران استفاده لازم راببرند:D





به عنوان مثال من درباره کتابخانه فایلی را قرار می دهم
 

پیوست ها

  • کتابخانه.zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

farshadmardani

عضو جدید
آموزش revit Architecture

آموزش revit Architecture

سلام
دوستان عزیز من مدتی هست که دارم با نرم افزار revit کار می کنم .بهتون توصیه می کنم که این نرم افزار رو یاد بگیرید
اگر می خواهید که توی این نرم افزار قوی بشید یک نگاهی به آدرس زیر بندازید.
www.veforu.com



:)
 

mermaid_nega@yar

عضو جدید
نکاتی جالب از کتاب بوطیقای معماری

نکاتی جالب از کتاب بوطیقای معماری

رودلف ارنهایم
مفهوماقتباسبرای هدف تقلید در هنر را مثل ان می داند که کسی بخواهد از جنگ(دلهره انتظار-هیجانولذت پیروزی را بدون پذیرفتن علت-صدمه هاومصیبت های ان اقتباس کند.اقتباس کردن(انگیزه بخشی یک مظر وارامش زودیاب استفاده از الگویی خاص بدون پذیرفتن تعهدی که این نوع استفاده در پی دارد)پذیرفتنی نیست.

ارنهایم به رفتار زشت تقلید در هنر از طریق نمایشبه مثابه کنش تقلیدی این گونه اشاره می کند
چیزی به عنوان تقلیدصادقانه واقعیت فیزیکی ندارد.

بسیار مهم است که طراح تکامل معماری خود را درون چهار چوب زندگی خویش مورد مطالعه قرار دهد
پاناگیوتیس میشلیس (زیبا شناس یونانی-معاصر)گفته است:
زمان بهترین معیار قضاوت ارزش هاست زیرا با دور شدن از موضوع داوری اسان تر می گردد ناظر راحتر به جوهره اثر نفوذ می کندو با فراتر رفتن از زمان خود را بی هیچ ریا و تزویری با جوهرهی اثر رویارو می بیند.

توصیه می کنم همه دانشجو های معماری این کتاب رو بخونن من خودم چند بار خوندم ودر هر دور یه برداشت بهتری از مطالب کتاب داشتم.

کتاب در مورد برداشت های مختلف از معماری هست و ارطبات معماری با هنر های دیگه هست در دو جلد هست. و انتونیو داس انتونیو سی نویسندشه.;):D
 

mermaid_nega@yar

عضو جدید
نکاتی جالب از کتاب بوطیقای معماری

نکاتی جالب از کتاب بوطیقای معماری

رودلف ارنهایم
مفهوماقتباسبرای هدف تقلید در هنر را مثل ان می داند که کسی بخواهد از جنگ(دلهره انتظار-هیجانولذت پیروزی را بدون پذیرفتن علت-صدمه هاومصیبت های ان اقتباس کند.اقتباس کردن(انگیزه بخشی یک مظر وارامش زودیاب استفاده از الگویی خاص بدون پذیرفتن تعهدی که این نوع استفاده در پی دارد)پذیرفتنی نیست.

ارنهایم به رفتار زشت تقلید در هنر از طریق نمایشبه مثابه کنش تقلیدی این گونه اشاره می کند
چیزی به عنوان تقلیدصادقانه واقعیت فیزیکی ندارد.

بسیار مهم است که طراح تکامل معماری خود را درون چهار چوب زندگی خویش مورد مطالعه قرار دهد
پاناگیوتیس میشلیس (زیبا شناس یونانی-معاصر)گفته است:
زمان بهترین معیار قضاوت ارزش هاست زیرا با دور شدن از موضوع داوری اسان تر می گردد ناظر راحتر به جوهره اثر نفوذ می کندو با فراتر رفتن از زمان خود را بی هیچ ریا و تزویری با جوهرهی اثر رویارو می بیند.

توصیه می کنم همه دانشجو های معماری این کتاب رو بخونن من خودم چند بار خوندم ودر هر دور یه برداشت بهتری از مطالب کتاب داشتم.

کتاب در مورد برداشت های مختلف از معماری هست و ارطبات معماری با هنر های دیگه . در دو جلد هست. و انتونیو داس انتونیو سی نویسندشه.;):D
 

mermaid_nega@yar

عضو جدید
نکاتی جالب از کتاب بوطیقای معماری

نکاتی جالب از کتاب بوطیقای معماری

رودلف ارنهایم
مفهوماقتباسبرای هدف تقلید در هنر را مثل ان می داند که کسی بخواهد از جنگ(دلهره انتظار-هیجانولذت پیروزی را بدون پذیرفتن علت-صدمه هاومصیبت های ان اقتباس کند.اقتباس کردن(انگیزه بخشی یک مظر وارامش زودیاب استفاده از الگویی خاص بدون پذیرفتن تعهدی که این نوع استفاده در پی دارد)پذیرفتنی نیست.

ارنهایم به رفتار زشت تقلید در هنر از طریق نمایشبه مثابه کنش تقلیدی این گونه اشاره می کند
چیزی به عنوان تقلیدصادقانه واقعیت فیزیکی ندارد.

بسیار مهم است که طراح تکامل معماری خود را درون چهار چوب زندگی خویش مورد مطالعه قرار دهد
پاناگیوتیس میشلیس (زیبا شناس یونانی-معاصر)گفته است:
زمان بهترین معیار قضاوت ارزش هاست زیرا با دور شدن از موضوع داوری اسان تر می گردد ناظر راحتر به جوهره اثر نفوذ می کندو با فراتر رفتن از زمان خود را بی هیچ ریا و تزویری با جوهرهی اثر رویارو می بیند.

توصیه می کنم همه دانشجو های معماری این کتاب رو بخونن من خودم چند بار خوندم ودر هر دور یه برداشت بهتری از مطالب کتاب داشتم.

کتاب در مورد برداشت های مختلف از معماری هست و ارطبات معماری با هنر های دیگه
 

آرتميس.artmiss

عضو جدید
من چند تا پوستر ازنت پيدا كردم ميذارم!
 

پیوست ها

  • 2mnepom.jpg
    2mnepom.jpg
    91.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 345be2w.jpg
    345be2w.jpg
    41.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

آرتميس.artmiss

عضو جدید
اين شيت خودمه!
ممنون ميشم اگه كسي نظري براي بهبود كارم داره بذاره!
اوليشو كه پلات گرفتم به شدت رنگهام قرمز دراومد! واصلا رنگ هاي خودش درنيامد!نمي دونم مشكل از كجا بود
تو دوميش يه ذره رنگ آبي كاررو زياد ورنگ قرمزش رو كم كردم ولي پلات نگرفتم ببينم درست شده يا نه!
اغلب اوقات وقتي شيت هامو پلات مي گيرم رنگ خودش نميشه!كسي ميدونه چرا؟
 

پیوست ها

  • gh.JPG
    gh.JPG
    65.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • gh1.JPG
    gh1.JPG
    55.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

gharibeye tanha

عضو جدید
عجایب هفت گانه جهان

عجایب هفت گانه جهان

عجایب هفتگانه به هفت اثر برتر معماری و مجسمه سازی عصر باستان اطلاق می‌شود. این هفت اثر ظاهراً اولین بار توسط یک فنیقیایی یونانی‌الاصل به نام آنتیپاتروس در قرن دوم پیش از میلاد در یک کتاب ثبت شده اما این کتاب نه از نظر هنری ارزشی دارد نه از نظر فلسفی بلکه فقط به منزله کتابچه راهنمایی برای جهانگردان و گردشگران بخصوص گردشگران یونانی بوده است. مشخص نیست که این فرد خودش این آثار را دیده است یا نه. به هر حال آنچه مسلم است این است که وی در زمانی می‌‌زیسته که تمام این شاهکارهای هنری سالم و موجود بوده‌اند و او نمی‌خواست ویرانه‌ها را به همعصران خود معرفی کند. همین طور آثاری که نسبت به یونان در فاصله بسیار دوری قرار داشتند در کتاب وی ذکر نشده‌اند. به این ترتیب آثاری مانند تخت جمشید یا دیوار چین در این فهرست گنجانده نشده‌اند.
نکته دیگر در مورد این آثار انتخاب عدد هفت برای تعداد آنهاست. دلیل این امر هم مقدس بودن این عدد است. عدد هفت چه در گذشته و چه در حال، برای انسان محترم و مقدس بوده بطوریکه تقریباً در هر گونه تقسیم بندی به این عدد توجه شده است. مانند هفت روز هفته، هفت هنر، هفت خدای یونان باستان و...

اهرام مصر
ساختن اهرام در سرزمین مصر به فرمان فرعونها از سه هزار سال قبل ازمیلاد مسیح آغاز شد (حدود ۵۰۰۰ سال قبل) وآخرین آنها در سال ۱۸۰۰ قبل ازمیلاد به پایان رسید هر فرعون برای خود هرمی می ساخت تا آرامگاه ابدی او باشد تا به اعتقاد مصریان زمانی که روح به بدن پادشاه برمیگردد بتواند در بدن اوکه مومیایی می شد جای بگیرد وفرعون د وباره بتواند زندگی را ازسر بگیرد وبه همین علت معمولا بدن مومیایی شده فرعون را تابوتی که به شکل صورت او ساخته شده بود قرار می داد ند ودر کنارش مجموعه ای ازلوازم زند گی - خوراک - پوشاک و حتی کشتی اختصاصی اش را دفن می کردند هر هرم طی دهها سال و توسط صد ها هزار برده ساخته می شد. قدیمی ترین هرم مصر در ناحیه ساکارا قرار دارد وبزرگترین و کامل تر ین هرم که جزو عجایب هفتگانه به شمار می رود هرم خئوپس است که که در نزدیکی جیزه قرار دارد این هرم در حد ود ۱۳ جریب زمین مساحت دارد و ارتفاع اصلی آن ۱۴۸ متر بوده که به مرور زمان به ۱۳۸ متر کاهش پید ا کرده است.
باغهای معلق بابل
گفنه می شود که این باغها توسط بخت النصر ساخته شد وی بعد از ویران کردن معبد سلیمان در محل بیت المقدس کنونی در سال ۶۰۰ قبل از میلاد این باغهای معاق را برای ملکه خو د که د ختر هوخشتر پادشاه قدرتمند ماد بود بنا کر د این باغ 5 طبقه داشت هر طبقه با ۱۵ متر فاصله بر روی طبقه زیرین ساخته شده بود و در هر طبقه گلها وگیاهان فراوانی را کاشته بودند وشاید از آن جایی که شاخ وبرگ درختان به سمت طبقه های زیرین آویزان می شده آن را باغهای معلق گفته اند البته باید اضافه کرد کشور بابل در منطقه عراق کنونی واقع بود.
مجسمه زئوس
مجسمه زئوس در سال ۴۳۵ قبل از میلا د در شهر المپیا ساخته شد شهری که بازیهای المپیک از آنجا آغاز شد این مجسمه که شاهکاری از هنر و دانش بشری بود به نشانه احترام وپرستش زئوس که به اعتقاد یونانیان خدای خدایان بود بر پا شده بود جنس مجسمه از سنگ مرمر خالص بود وبرای تزئئن بخش های گوناگون آن از طلا وعاج استفاده کرده بودند و بلندای آ ن به ۱۳ متر می رسید این شاهکار هنری بر اثر جنگهای گوناگون به کلی از بین رفت.

معبد دیانا
این معبد ۵۵۰ قبل از میلا د مسیح در ناحیه افه سوس در ترکیه کنونی ساخته شد ساخت این معبد آنقد ر مهم بود که مردم شهرهای گوناگون با فرستادن هدایایی در ساحت آ ن شرکت کرد ند و پس از تکمیل از تمامی نقاط برای زیارت آن می آمد ند طول و عرض معبد ۱۳۰ در ۶۹ متر بود و ۲۷ ستون از مرمر خالص سقف آن را نگه می داشت که هر کدام از این ستون ها حدود ۱۹ متر ارتفاع داشتند
مجسمه آپولو
گفته می شود که مجسمه آپولوکه یکی از خدایان یونان قدیم بوده است درنزد یکی آسیای صغیر و در مدخل خلیج رودس برپا شده بود این مجسمه از جنس برنز و به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شده بود نصب این مجسمه بر روی زمین از شاهکارهای معماری محسوب می شده و مخصوصا حالت ایستاده آپولو در حالی که پاهای خودرا باز کرده بسیار جالب بوده است اما مجسمه در سال ۲۲۴ قبل از میلاد مسیح بر اثر یک زلزله شدید سرنگون شد
آرامگاه ماسولوس
در سال ۳۵۲ قبل از میلاد هنگامیکه ماسولوس پادشاه کاریس در ترکیه کنونی درگذ شت آرامگاه باشکوهی از مرمر خالص برای اودر شهر هالیکارناس بنا کرد ند این ساختمان چهار گوش و محیط آن ۱۴۰ متر بود و سقفی هرمی شکل داشت که بر روی تعدادی ستون استوار بود و بر بالای آن مجسمه کالسکه پیروزی با چهار اسب که شاه وملکه بر آن سوار بودند نصب دیده می شد بلندی این مقبره به بیش ار ۴۰ متر می رسید و بارها توسط اعراب و بربر ها مورد حمله قرار گرفت تا اینکه به سبب زلزله شدیدی از بین رفت



نگاره‌ای خیالی از آرامگاه هالیکارناسوس






فانوس دریای اسکندریه
 
آخرین ویرایش:

anita..arch

عضو جدید
مسجد-مدرسه دارالاحسان سنندج2

مسجد-مدرسه دارالاحسان سنندج2

مسجد اکنون بر روی یک کرسی چینی منصل به خیابان قرار دارد و دسترسی به آن از طریق چند پله از سمت خیابان امکان پذیر است این در حالی است که معمولاً مساجد قدیمی شهر های دیگر به دلایل ساخت و ساز های شهری جدید عموماً در سطح پایین تری از خیابان و کوچه های پیرامون خود قرار گرفته است این امر نشانگر اهمیت توجه به مکان یابی ساخت مسجد و جایگاه مناسب است و نشان می دهد که فیزیک و توپوگرافی شهری سنندج این امر را میسر ساخته است که مسجد در نقطه ای قرار گیرد که با گذشت حداقل 2 سده از زمان ساخت بالاتر از سطح خیابان اصلی مقابل آن قرار گیرد.


توصیف معماری :


همانطور که از نام این بنا مشخص است مدرسه – مسجد دارالاحسان ترکیبی از مسجد و مدرسه است . این بنا دارای یک حیاط ، شبستان ستون دار و دو ایوان است که یکی رو به شرق و دیگری روبه سمت قبله است . حجره ها ، مدرس ها ، مدخل ورودی ، راهروهای جانبی ، فضای مرده شور خانه و دو مناره این بنا بر روی ایوان رو به شرق یعنی غرب حیاط ساخته شده است . در پیرامون حیاط حجره هایی با ایوانچه هایی در مقابل آن دیده می شود . در وسط حیاط حوض آبی تعبیه شده است که آب آن از قنات معروف به مسجد دارالاحسان تامین می شده است . ایوان رو به شرق مسجد که در ضلع غربی حیاط قرار گرفته است علاوه بر عملکرد یک ایوان با شکوه ، مدخل ورودی به اخل شبستان مسجد است.


به طور کلی در نگاه نخست این بنای باشکوه به صورت یک بنای تک ایوانی از نظر سبک شناسی مساجد ایران محسوب می شود البته این نکته قابل توجه است که مسجد ایوانی نیز رو به جنوب دارد که دو مدخل نیز در آن تعبیه شده است چون این مدخل ها در طرفین محراب قرار دارند احتمالاً راهی برای ورود و خروج والی یا مقامات سیاسی و دینی بوده اند و بعید است که راه ورودی عامه مردم بوده باشند.
به اعتقاد برخی از مورخان امان الله خان والی بزرگ کردستان قصد ساخت فضا ها و حیاطی در مقابل ایوان جنوبی که اکنون محل خیابان و ساختمان های پیرامون است را داشته ولی موفق به انجام آن نشده است . البته شاید این سبک معماری خاص مساجد منطقه کردستان باشد که در زمان والیان در این منطقه مرسوم شده است.
در این سبک معماری یک ایوان رو به سمت شرق در حیاط مدرسه و ایوانی رو به جنوب در قسمت جنوبی مسجد تعبیه می شده است . شاید این امر متاثر از معماری شمال غرب ایران باشد که بنا ها عموماً ایوانی ستون دار به سمت جنوب دارند این سبک معماری در مناطق آذربایجان، کردستان و همدان رایج بوده است و اما در این جا این نوع معماری در مساجد – مدرسه مرسوم بوده است و به ویژه این سبک در طراحی و ساخت مدرسه – مسجد دارالاحسان به خوبی اجرا شده است .

در ساخت مساجد شهر سنندج و حتی مساجد سایر شهر های استان کردستان از این شیوه معماری الهام گرفته شده است و مساجدی چون مسجد والی ( دارالامان ) ، مسجد وزیر ، مسجد میرزا فرج الله و مسجد عبدالله بیگ سنندج ، مسجد خسرو آباد شهرستان بیجار و مسجد دو مناره سقز با یکدیگر قابل مقایسه هستند .
آیات قرآنی در مسجد- مدرسه دارالاحسان سنندج :

نحو استفاده از ایات و احادیث در این بنا به صورت بسیار ساده تا به شکل تزئینات بوده است موقعیت سوره های قرآنی در مسجد – مدرسه دارالاحسان اگر چه تابع دستور العمل خاصی نبوده است ولی با توجه به بررسی های به عمل آمده قرار گیری آیات و نوشته ها نشانگر هوشمندی حامی ، بانی ، معمار ، کاشی کار و خوشنویس است به عنوان مثال تحریر سوره جمعه در نمای بیرونی مسجد در ایوان شرقی برای دعوت کردن مردم به نماز نوشته شده است . سوره انسان در نمای بیرونی ایوان جنوبی و در مکانی که نمازگزاران هنگام خروج از مسجد با آن مواجه هستند نوشته شده است .

باید به این نکته توجه کرد که در بیشتر مساجد بنا به دلایل فوق سوره ها و آیات فراوانی در انواع و اقسام خطوط به رشته تحریر در آمده است . در این بنا از آیات قرآنی هم به عنوان تزئین و هم به لحاظ تناسب کاربردی به حد قابل توجهی بهره برده شده است . بدون اغراق این بنا از جمله مساجدی است که در آن آیات قرآنی بر سایر تزئینات فزونی یافته است لذا علاوه بر نمای بیرونی در نمای داخلی و سر ستون ها نیز به صورت گسترده ای از سوره ها و آیات قرآنی استفاده شده است و هنرمندان کاشی کار و سفارش دهنده به فراخور فضا های موجود و اوضاع سیاسی و اجتماعی و با توجه به ترجمه و تفسیر آیات قرآنی از این آیات با خط بسیار عالی ثلث در زمینه کاشی کاری هفت رنگ استفاده نموده اند.


 

farshadmardani

عضو جدید
سلام من مدت زيادي هست كه به دنبال آموزش ريويت هستم كه متاسفانه هنوز موفق نشدم اما سايتي كه معرفي كرديد هنوز براي من در رابطه با نحوه آموزش جايه ابهام داره
اگر ميشه يه كوتاه در موردش بگين و يه سوال شما هم از اين طريق اين نرم افزار كامل فرا گرفتين؟

سلام
با تشکر از حسن نیت شما

دوست عزیز در مورد نحوه آموزش در این وب سایت می توانم راهنمایی های زیر را خدمت شما عرض نمایم:
1- سیلابس درسی در آدرس زیر موجود هست :
http://www.veforu.com/course.php

2- شما می توانید بخشی از دروس را به صورت رایگان مشاهده کنید تا با کیفیت و نحوه آموزش آشنا شوید.برای اینکاربهر آدرس زیر بروید و به صورت مهمان وارد سایت شوید .بقیه روند در خود سایت توضیح داده شده است :
http://www.veforu.com

3-ضمنا به روشهای مختلفی این مجموعه آموزش داده می شود که در لینک زیر بیان شده است :
http://www.veforu.com/price.php

متاسفانه بر خلاف قوانین این سایت که همگی عضو آن هستیم اجازه نوشتن شماره تماس مستقیم با دفتر بنده که مستقیما برای توضیحات در مورد نرم اقزار revit architecture هست ، را ندارم اما از لینک زیر می توانید نحوه تماس با بنده را دریابید :
http://www.veforu.com/us.php

خوشحال میشوم که بتوانم کمک بیشتری نمایم .
 

hadi_ost

عضو جدید
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

هر کسی که از میدان نقش جهان صحبت می کند به بقعه ی شیخ صفی هم اشاره می کند شاه اسماعیل نوه ی شیخ صفی که بعد از این که از اردبیل به قزوین و از آنجا به اصفهان می رود این بقعه وجود داشته است. بعد از اینکه به این شهر ها می رود و پس از مدتی برمی گردد با تصور ذهنی که داشته ، شاه اسماعیل به معمار هایش می گوید که این بنا را درست کنند یعنی البته ادامه ی بنا را و جالب اینکه نسبت طول به عرض این بنا ایده گرفته شده چرا؟ چون شاه اسماعیل صفوی در اردبیل به دنیا آمده است و بعد به قزوین و بعد از آن به اصفهان رفته و در آنجا حکومت کرده.
در پلان این بنا دیواره هایش کج است و عمودی نیست که در پلان بهتر معلوم است و در دوره های صفوی هیچ حیاتی را نمی توان دید که کج باشد و چون این بنا قبل از معماری دوره ی صفوی بوده به همین خاطر که کج است به معماری دوره ی صفوی مربوط نمی شود و به خاطر شرایط این بنا به مرور زمان شناخته شده مثلا اول بقعه و به ترتیب مکان های دیگر مثلا گنبد ، چینی خانه ، شهیدگاه و...
ورودی ها در معماری سنتی همیشه یعنی بیشتر طوری است که آکس قوی دارد یعنی ورودی در وسط حیاط روبه روی آن در وسط حیاط یک خروجی یا ورودی دیگر هم بوده ولی در این بقعه این چنین نیست فضای اتصال بنا ها به هم دیگر غیر اصولی است که دیده می شود و در دوره ی صفوی که بعد از ایجاد این بنا به وجود آمده محوریت آکس بیرونی در ورودی ها در بیرون از ساختمان ها رعایت نشده ولی در قسمت های داخلی به طور کامل رعایت شده است .
این بقعه جزو معدود بناهایی است که در آن گنبد روی پلان دایره ای که ارتفاع گفته می شود گذاشته شده که معمولا در بیشتر جاها ومکان ها پلان مربعی داریم که روی آن مربع گنبد می زنند .
اتصال دیوار ها باکف بنا با سنگ های بومی است و طوری نبوده که از جاهای دیگر مصالح بیاورند برای ساخت بقعه و مصالح ساخت این بنا بیشتر سنگ های آذرین است .
گربه رو هایی که در بنا وجود دارند از اول وجود نداشته اند بعد از مدتی یک ونیم متر از بنا را گود کردند ، از داخل و این منفذ ها برای عبور هوا و جریان هوا درست شده و خوب در اصلاح معماری که گربه رو می گویند چون خوب گربه هم می توانسته از این منفذها به زیر بنا نفوذ پیدا کند.

مجموعه بسیار ارزشمند و زیبایی بقعه شیخ صفی اردبیلی یکی از 10 اثر باستانی مهم کشور به شمار می رود. این بنا سال 735 هجری توسط شیخ صدر الدین موسوی فرزند شیخ صفی بنا شده و در طول زمان و به ویژه در روران حکومت صفوی مورد احترام شاهان صفوی بوده است.
این مجموعه شامل 8 بخش اصلی ، مسجد جنت سرا ، قندیل خانه ، حرم خانه ، چینی خانه ، گنبد الله الله و شهیدگاه می باشد. شیخ صفی الدین اردبیلی فرزند شیخ امین الدین جبرئیل پیرو و مرید و داماد شیخ زاهد گیلانی از عرفای معروف بود. شیخ صفی الدین در سال 650 هجری قمری در اردبیل به دنیا آمد ، وی مردی پاکدامن و پارسا بود به گونه ای که همگان به دینداری ، تقوی ، مروت ، کرم ، اخلاق و صفات پسندیده این عارف خدایی اعتراف نموده اند.
در سال 735 هجری به سرای باقی شتافت و جسم وی در نزدیکی خانقاه و محل زندگی اش به خاک سپرده شد.
شیخ صفی قبل از وفات خود پسرش صدر الدین موسی را به ارشاد مریدان وصیت نمود.بدین طریق سلسله طریقت صفوی پس از صدر الدین به ترتیب به پسرش خواجه علی شیخه ابراهیم و پس از او به شیخ جنید و شیخ حیدر رسید تا اینکه سرانجام شاه اسماعیل پسر شیخ حیدر و ششمین نواده شیخ صفی پس از فتح شیروان و باکو و شکست دادن الوند میرزا شاه آق قویونلو ، در سال 907 در تبریز تاجکذاری کرد.
بناهای آرامگاهی بقعه شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی یکی از مجموعه های معظم و مجلل صفویان در شهر اردبیل به شمار می رود و به عنوان آرامگاه ابرار و شهد یاران و شاهزادگان صفوی و برخی از علمای آن عصر مبحث هنر مذهبی ایران اعتبار ویژه دارد. این بقعه شامل تعدادی از بناهای دوره های مختلف است که نخستین بار اه طهماسب آنها را به صورت مجموعه واحدی درآورد.
بعدها شاه عباس بناهای مهم دیگری به این مجموعه افزود. اکنون این مجموعه پس از چندین قرن در شمار زیبا ترین ابنیه تاریخی و هنری ایران به شمار می آید و هر بازدید کننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.
یکی از موارد منحصر به فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی دهها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته های هنری است که از آن جمله می توان به عالی ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ بری کتیبه های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره ی صفوی (میر عماد ، میر قوام الدین ، محمد اسماعیل ، منبت های ارزنده ، نقره کاری ، تذهیب و طلا کاری ، نقاشی و تنگ بری و...) شاره کرد.

بنایی که می بینید یعنی بقعه ی شیخ صفی الدین درواقع به عنوان خانقاه ومحل تدریس او بوده واین شیخ صفی الدین جد شاهان صفوی باشد به عنوان یک مقام مذهبی دراردبیل بوده اند وازعارفان قرن 7و8 هجری وازاهل تصوف در ایران بوده اند وخودشیخ صفی الدین 25 سال در شهرلاهیجان از مریدهای شیخ خواجدین ابراهیم معروف به شیخ زاهد گیلا نی هستند حتی بعدها داماد استاد هم می شوند و شیخ بعد از فوت شیخ زاهد گیلانی به تعلیم وتربیت مرید های خودشان می پردازند چند صباحی تا سن 50 سالگی حدود 700 سال پیش که به این مکان برمی گردد یعنی زادگاه خودشان ودراین مکان که باغی بوده برای خانقاه ومحل تدریس خودشان ایجاد می کنند.
رفته رفته که تعداد شاگردها ومریدهای ایشان افزایش پیدا می کند به طوری که خانقاه ایشان که اندازه ی وسعت چند کیلومتری داشته که رفته رفته با حکومت های بعدی که امده اند تغیرا تی دراین بنا ایجاد شده و رو به کمبود رفته اندازه ی سایت از ان مجموعه ی چند کیلو متری بنایی با حدود 7 هزارمتر مربع باقی مانده وشیخ صفی الدین در خانقاه به خاک سپرده می شوند وصندوقچه ی بزرگی که روی قبر ایشان است روی ان منبت کاری نفیسی است که به دست هنرمندان ایرانی درست شده وروی قبرایشان هم پسرشان صدر الدین موسی دستور می دهد که گنبدی درست شود که این گنبد از گنبد های مهم و دو پوش ایران است (ودر لایه ی بیرورنی ان کلمه ی الله نوشته و به گنبد الله الله معروف است که با کاشی های فیروزه ای در زمینه ی اجری نوشته شده قسمت داخلی پوشیده از کاشی های هفت رنگ بوده و در دوره ی قاجار تخریب که به جای ان لایه های چوبی نصب کردند وتزئیناتی که روی دیوارش است با پارچه است پارچه های گرا نبهای طرح دار با پودر طلا که یکی از مهم ترین جاهای ایرانی است
پشت قبر شیخ صفی الدین قبرشیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول وجلوی قبرش قبر پسرش صدرالدین موسی واقع شده است وشاه اسماعیل فرزند شیخ حیدر که در زمان خود پدر 13 سال بیشتر نداشتند بعداز مرگ ایشان وبه سن بلوغ رسیدن کم کم با تصرف شهرهای اطراف ونابودی سلسله ی ساسانی سلسله ی صفوی را رسما بنیان گذاری می کند وخودشان درسن 35 سالگی از دنیا رفته اند ودرهمان مکان به خاک سپرده شدند
یک پنجه دست در شهیر گاه در روی دیوار است که این دست فقط علامت یک دست معمولی ودست شخصی نیست بلکه نشانگر ارم حکومتی شاه اسماعیل است وشاه اسماعیل این پنجه ی دست را با پنج انگشت به عنوان 5 اصول دین با یک شبکه ی متصل به هم به عنوان ارم انتخاب کرده که بعد از فوت ایشان روی دیوار با ساروج درست کردند.
درکنار مقبره ی شاه اسماعیل دو اتاق تو درتوانست که معماری ان بر می گردد به دوره ی ایلخانی ودرزمان شیخ صفی الدین ساخته شده ولی به عنوان مقبره هست مقبره ی پسربزرگ ایشان محی الدین محمزک وسال بعد از خود پدر ازدنیا می روند وبعد ازخود شیخ صفی الدین که فامیل های ایشان زن وپسرها هایشان از دنیا می روند.

و سالن جلویی که در عکس ها می بینید که مرسوم شیخ صفی الدین بوده ولی در زمان صدر الدین قرآن هم به در سهای بقعه اضافه شده و تردیس و تفسیر قرآن هم جزء دروس تدریس بقعه بوده حتی قسمت های بالایی و جدا که در سالن وجود دارد محل نشستن خانمها دذ مراسم قرآن خوانی و تفسیر قرآن بوده و راهروهای جدا برای ورود وخروج خانمها هم است اما امروز برای اینکه رفت و آمد از این راهرو ها زیاد نشود آنها را بستند و اما نقاشی هایی که روی دیوار ها وجود دارد نقاشی روی پارچه نیست بلکه آمدن نقاشی روی کچ با پودر طلا و مواد گیاهی ومعدنی که بوده انجام دادند که به دوره ی شاه طهماست اول پسر شاه اسماعیل اول به حدود 500 سال پیش بر می گرده و به سفارش همین شاه طهماست هم فرش معروف بقعه به نام فرش اردبیل هم 500 سال پیش بر کف همین سالن بافته می شود و فرش رو که می بافند. نقشه اش روی سقف گهواره مانندش هم طراحی می کنند به طوری که هر کسی وارد سالن می شد سقف و کف را به یک شکل می دید ویعد ها سقف فرو میریزه و نقش فرش از بین میره و خود فرش هم متاسفانه در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه که متولیان بقعه برای مرمتهای بقعه احتیاج به پول پیدا می کنند چون در آمد هایی که بقعه داشته کاملا از مجموعه قطع کرده بودند برای مرمت های آن مجبور به فوش فرش می شوند فرش دست به دست می گرده و در شهر تبریز به دست انگلیسی ها و امروزه فرش اصلی زینت بخش موزه ویکتوریا آلبرت هان در شهر لندن و جزء 50 شاهکار جهان است با نوجه به نوشته ی روزنامه ی ساندی تایمز چاپ انگلیس در سال 1376 سازمان میراث فرهنگی اردبیل دوباره با همین نقش و طرحش را در این سالن زده و شروع به بافتن کرده و رد سال 1382 به پایان رسیده و فرش الان در سالن چینی خانه پهن شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است و فرش که با ابعاد اصلی بافته شده است فرشی است که در عکس ها می بینید با ابعاد 11.5 در 5.5 ورج فرش 55 است پشم فرش هم مانند فرش اولی با رنگ های گیاهی و طبیعی رنگ شده است.
وتالار چینی خانه که به این اسم معروف است این اسم در زمان شاه عباس به تالار اتلاق می گردد واین تالار دو جداره است که جداره ی اصلی و بیرونی به زمان خود شیخ صفی الدین یعنی 700 سال پیش برمی گرده که بخشی از خانقاه ایشان و عنوان خلوت سرا بوده ولی در 400 سال پیش در زمان شاه عباس از طرف پادشاه چین برای شاه عباس 1221قطعه ظرف چینی اهدا می گردد و شاه عباس که از نواد گان شیخ صفی بودند و ارادت خاصی به ایشان داشته بنابر این ظرف را وقف بقعه شیخ صفی می کنند و دستور می دهند برای نگهداری از آن ظرف ها جایگاهی را درست کنند. که میان از پوشش ذاخلی یا فاصله از جداره ی بیرونی این بنا را اضافه می کنند و قسمت بالا را دور تا دور با این با این اشکالی که عکس ها مشاهده می کنند برای ظرف ها جا درست می کردند. و ظرف ها که میان اردبیل و در قسمت های مختلف چیده می شود مکان و جایگاه مناسبی برای بازدید خارجی وداخلی شاه عباس مشود ومواقعی که از اصفهان به اردبیل سفر می کنند برای زیارت مقبره ی اجدادشان و انجام ملاقات های شاهانه .وبا پودر طلا و سایر مواد گیاهی و معدنی نقاشی روی دیوارهای این تالار را انجام دادند و در سقفها و طبقه بند ها این تقسیم بندی هم از تخته استفاده شده ودر اصطلاح به آنها مقرنس های گچی محور ویا تو خالی می گویند.
واما در مورد سرنوشت ظروفذ ها واشیایی که در این تالار وجود داشته اکثرا حیف و میل شده و به غارت رفته و در طی دوره هایی که داشته ولی بیشترین غارت دوره ی شیخ صفی الدین در زمان قاجار به دست روسها بر میگردد به زمان 1824 میلادی بعد از جنگ ایران و روس که قسمت های زیادی از خاک ایران به تصرف روسها در آمد شهر اردبیل هم به خاطر گنجینه ی سلسله ی صفویان از طرف ژنرال پاکسویچ اشغال می شود چون این چنران خود نویسنده وشاعر بوده از کتابهای مخزن بقعه خبر داشت و شهر را که چند روزی در تصرف خودشان می گیرند.


زمان رفتن هم اکثر وساییل بقعه را به عنوان غنیمت جنگی با خودشان از ایران می برند و امروزه بخش اعظم ظروفهای این چینی خانه به همراه فرش ها، وکتابها وتندیس ها و... از این مکان به غارت رفته وزینت بخش موزه های کشور های مختلف دنیا از جمله موزه ی لوور فرانسه و سن پیترزبورگ و... است و در قسمت پایین چینی خانه کتابخانه ای وجود داشته که همه به غارت رفته و تا این که در دوره ی رضا شاه ظروفی ه باقی مانده و در صندوقچه بوده را روانه ی تهران می کنند و حتی بعضی از اشیاء این جا را همراهی سایر شهر های ایران مانند اصفهان وتبریز و مشهد هم میکنند.
در سال1350 پوشش داخلی سقف از وسط خروجی دیزد ودر این تالار را تخته می کنند تا سال 1364 سازمان میراث فرهنگی نظارت و مرمت را به عهده گرفتند و سقف را مرمت کردند و سال 1370 هجری در اینجا را به عنوان موزه ی چینی خانه باز کردند که بعد از بیست که سال بسته بودند باز شد و یک سری از وسایل را از تهران به اردبیل آوردند که الان در خود بقعه وجود دارد و قابل مشاهده است و در این وسایل یک لباس است که به آن خرقه می گویند .
خرقه لباسی است درویشی مخصوص مرشدان خانقا بوده ودر فصلهای مختلف و مراسم هایی که داشتند مثل حلبی نشین ها عبا را روی دوششان می انداختند و غرفه را به این شکل بزرگ ضمخت در ست می کردند نه اینکه تن شیخ صفی بهاین بزرگی باشه این غرفه مربوط می شود به زمان شیخ صفی که الان در بقعه باقی مانده و خرقه را از پشم شتر که لای پارچه ی کرباس می گذاشتند و کوک های ظریفی می زدند و تهیه می کردند و اما مسجد جفت سرا این مسجد به شکل هشت ظلعی در ظلع شمالی صحن واقع شده است قطر مسجد در حدود 30 متر است و در دیوارهای آن 2 متر ضخامت دارند .مسجد دارای گنبد آجری است ولی در حال حاضر سقفی از چوب و فلز دارد صحن مقبره مستطیل شکل و دارای 4/30 متر طول و 1/16 متر عرض است و سنگ فرش شده است سر در مقبره در محوطه ای معروف به عالی قاپو واقع شده و دارا ی کاشیکاری و کتیبه است .
در کتیبه نام شاه عباس دوم و تاریخ 1057 هجری آمد. حیاط مقبره در گوشه ی شرقی میدان عالی قاپو واقع شده که دارای 92 متر طول و 26.5 متر عرض است. کف حیاط از سنگ و دیوار ها از آجر و در دوره ی قاجاریه تعمیر و بازسازی شده است بقعه ی شیخ صفی الدین که در واقع آرامگاه شهریاران صفوی است از نظر کاشی کاری و تزئینات از زیباترین ابنیه ی تاریخی دوره ی صفوی محصوب می شود.
در جنب مقبره ی شیخ صفی دو مقبره متعلق به سلطان حیدر و سلطان جنید وجود دارد که به دستور شاه اسماعیل صفوی در این مکان دفن شده اند. در سال 905 هجری شاه اسماعیل تصمیم گرفت که جنازه ی پدرش سلطان حیدر و جدش سلطان جنید را که در جنگ شیروان کشته شده بودند و در آنجا دفن بودند به اردبیل منتقل کند. پس از دفن مجدد آنها ، در جنب مقبره شیخ صفی آن محل به شهیدگاه معروف است.

 

ادمک تنها

عضو جدید
معماري از زبان بزرگان معماري

معماري از زبان بزرگان معماري

هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. ژان نوول “معماری یک ورزش در مسافت طولانی است. شما فکرتان را بر روی آن می¬گذارید و ۳۰ سال با آن همراه می¬شوید، تا اینکه کم¬کم در این رشته راه می¬افتید.” تام مین “مصالح دنیای خاص خود را دارند. با چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و نیز علائمی که از طریق بافت و رنگ آنها بدست می‎آید، زبانی حاصل می‎شود که می‎تواند مکمل اندیشه و راهگشای معماری باشد.” ماریو بوتا “من زمانی که روی حل یک مسأله کار می¬کنم، هرگز در مورد زیبایی راه‎حل آن فکر نمی¬کنم. من تنها به این می‎اندیشم که چگونه مسأله را حل کنم. اما بعد از حل مسأله،اگر راه¬حل بدست ‎آمده زیبا نباشد، می فهمم که این راه حل اشتباه است.” ریچارد باکمینستر فولر “مسابقات معماری خوب نیستند،چون برای مسابقه باید سریع کار کرد. البته باید در مسابقه شرکت کنید تا بتوانید کار بگیرید، اما برای بسط و تفصیل طرح معماری، این بهترین راه نیست.” برنارد چومی “من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.” لوکوربوزیه من از تعطیلات متنفرم. اگرشمامیتوانید ساختمانهایی را بسازید، چرا بایددر کنار دریا بنشینید؟ فیلیپ جانسون “خلاقیت حقیقی کل زندگی را شامل می¬گردد و به وسیله ابزارهایی از شهود بیان می¬شود که فراسوی منطق و آن چیزی است که زبان¬های دیگر قادر به ابراز آن هستند.” تادائو آندو “هندسه شالوده و مبنای ادراک معماری است. من از طریق هندسه به اثر خود دست می یابم. در شناخت جهان معماری، زبان هندسه مانند زبان سازه اهمیت دارد. هر دوی آنها در کنار خواص مصالح و عالم طبیعت، برای من سرچشمه های زاینده و مهم الهام هستند. ” سانتیاگو کالاتراوا “من بیشتر وقتم را صرف کارفرماها می¬کنم. زیرا معتقدم این کار ما را به پیش می¬برد و آنها هم به آنچه که می¬خواهند، می¬رسند و از کار احساس رضایت می¬کنند. این روند باعث می¬شود آنها بدانند که شما مسائل آنها را می¬شنوید. همچنین این تعامل موقعیت ابداع را برای شما فراهم می¬آورد.” فرانک گری “مدرنیست‎ها مدعی هستند که مدینه فاضله را باید در آینده جستجو کرد، پست‎مدرنیست‎ها نیز به دنبال این مدینه فاضله در گذشته هستند؛ ولی به اعتقاد من، معماری امروز باید این مدینه فاضله را در شرایط امروز پیدا کند؛ معماری امروز ما باید منعکس‎کننده شرایط ذهنی و زیستی جامعه امروز ما باشد.” پیترآیزنمن “ساختمان ها صرفاً کالا نیستند. آنها مانند پرده ای پشت صحنه زندگی ما را در شهر می¬سازند. معماری هنر شکل دادن به آن چیزی است که ما مرتباً در آن به نمایش میپردازیم، چرا که به خلق محیطی میپردازد که تمامی جزئیات روزانه زندگی ما در آن اتفاق می افتد.” ریچارد راجرز “پروژه؛ یعنی شالوده دادن به یک فرم، درون یک نظم.” لویی کان “معماری ارگانیک نمیتواند نام شیوه ای خاص در معماری باشد، چرا که معماری نیز مانند زندگی ناچار است در حوزه ارگان های موجود جلوه کند و اصولاً زندگی ارگانیک به معماری ارگانیک نیازمند است.” آلوار آلتو “معماری فعالیتی صرفاً در جهت پاسخگویی به نیازهای کارفرماها نیست، بلکه معماری فعالیتی است که تولید دانش می کند.” رم کولهاس “فضا را فراموش کنید ، همچنین سازه و اینگونه حرفها را ، دنبال ارتباط ، تمثیل و تصویر سازی مفهومی باشید .” رابرت ونتوری “معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام می‎دهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه می‎کند . . . روحی که سبک نمی‎شناسد، تکنیک نمی‎شناسد، متد نمی‎شناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش می‎باشد.” لویی کان “آلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است و کلیسای لینکلن (Lincoln Cathedral) نمونه ‎ای از معماری می‎ باشد. تقریباً هر چیزی که فضا را به میزان کافی برای انسان محصور می‎ کند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. اصطلاح معماری تنها ساختمان‎هایی را در برمی ‎گیرد که با هدف برخورداری از جاذبه زیبایی‎ شناسانه طراحی شده ‎اند.” سرنیکولاس پوزنر “اینکه معماری در لحظه‎ای از خلاقیت بوجود می‎آید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواسته‎هایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالی‎تر‎ از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته می‎شود و آماده می‎گردد تا توانایی‎های شاعرانه‎ای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمی‎انگیزانند و به ما لذت و سرور می‎ بخشند.” لوکوربوزیه “زمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو می‎شویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو می‎رویم و چیزی در درون ما می‎گوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است .” آدولف لوس “معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانه‎شان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور می‎کردند، می‎ساختند. این فرآورده ذهنی و خلاقیت هست که معماری را تشکیل می‎دهد، اینک ما می‎توانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر می‎رسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.” اتین لویی بوله “معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می‎کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی‎توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.” ویلیام موریس “تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسب‎ترین اصول ساختمان.” جان راسکین “وقتی ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیرها غافل می¬مانیم، فرهنگ و شیوه¬های قومی هر لحظه تغییر می¬کند پس روش ساختارگراها نمی¬تواند صحیح باشد و یک متن هرگز مفهوم واقعی خودش را آشکار نمی¬کند، زیرا مولف آن متن حضور ندارد و هر بیننده و یا هرکس که آن متن را قرائت کند، می¬تواند دریافتی متفاوت از قصد و هدف مولف داشته باشد.” ژاک دریدا
www.kolbehhhh.blogfa.com
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
سلام .
من دانشجوي ترم يكم . راستش زياد با رشته معماري آشنا نبودم ولي به كمك اين گروه خوب تونستم اطلاعات جالبي بدست بيارم...
ميخوام يه دوربين عكاسي بخرم .به نظر دوستان دوربيني كه پيكسل بالا داره بهتره يا اوني كه قدرت زومش بالاس؟
در ضمن چند مگا پيكسل باشه خوبه؟
فكر ميكنم كانن كيفيت بهتري نسبت به بقيه داره فقط تو انتخاب مدلش موندم
ممنون ميشم راهنماييم كنين

با سلام و احترام
ضمن خوشامد گویی و ارزوی اموختن از شما

1 . تاپیکی با همین عنوان موجود است . http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=64910

لطف کنید به اونجا مراجعه کنید . مطالب مفیدی هست .

2. مگاپیکسل ، یکی از پارامتر های دوربین است . نکته دیگری که باید در نظر داشت ، رزولوشن دوربین می باشد .

3. دوربین ها بسیار متنوع هستند . اینگونه نیست که الزاما کانن دارای کیفیت برتری باشد . ان قدر تنوع زیاد است که شما چاره ای ندارید جز اینکه با پاسخ گویی به چند سوال ، خود را محدود و محدود تر کنید تا به انتخابتان نزدیکتر شوید :
*چقدر میخواهید هزینه کنید .
*با توجه به اینکه میدان برای رشته تان به دنبال دوربین هستید ، نمیپرسم که دوربین را برای چه کاربری میخواهید ، اما باید روشن کنید که تا چه حد علاقه مند یا نیازمند ِ عکاسی ِ جدی ِ معماری هستید .
و . . .

با پاسخ دادن به اینگونه سوالات ، طبیعتا موارد انتخابی تان محدود تر می شود و انتخابتان اسان تر .

خوشحال میشم کمکی بتونم بکنم .

با ارزوی یافتن بهترین انتخاب !
 

raha

مدیر بازنشسته
استادیوم آشیانه پرنده شهر پکن

استادیوم آشیانه پرنده شهر پکن

Bird nest


این استادیوم یکصد و دو هزار نفری که نود و یک هزار صندلی به راحتی در آن کار گذاشته می‌شود، یکی از پیچیده ترین آثار معماری در میان پروژه‌های جهان محسوب می‌شود.

طراحی این معماری زیبا بر عهده Herzong وDeMeuron سوئیسی/فرانسوی با همکاری انجمن طراحان و معماران چین گذاشته شده است.

طرح این اثر معماری منحصر به فرد، الهام گرفته از طبیعت است الگوی داخلی آن از یکی از طرح‌های معماری بازاری در پکن و معماری بیرونی آن را به Bird nest یا آشیانه پرنده نسبت داده‌اند. به عقیده بعضی از مردم چین این استادیوم مانند جامی‌سفالی است که در یک لفافه توری شکل پیچیده شده است.

هندسه این سازه نوین توسط قوی ترین کامپیوترها و بوسیله نرم افزارهای‌های روز دنیا تحلیل شده‌ است. نرم افزار استفاده شده، پارامتریک و قابلیت تحلیل‌های خاص سازه‌ای و داده‌ها و اطلاعات را در ابعاد مختلف مورد تحلیل قرارداده و قابلیت ارائه خروجی‌های متفاوتی را نیز دارد. برای تسلط و آشنایی بیشتر با مونتاژ المان‌های فلزی سنگین و پیچیده، با Blue print تهیه شده توسط کامپیوتر که پرینت آن در اختیار کارگران قرار می‌گیرد، مونتاژ این المان‌ها آسان تر خواهد شد.

برای هر چه بهتر اجرا کردن این پروژه با امکان سنجی دقیق از امکانات و مصالح موجود در چین و با تجارب بدست آمده از مشکلات منعکس شده در پروژه‌های ساخته‌شده با مصالح مشابه، مشکل مصالح این سازه تا حدود زیادی حل و فصل شد.

در یک روز کاری در این پروژه، بیش از دو هزار نفر کارگر توسط جرثقیل‌های عظیم، در حال نصب برج‌های فلزی سازه که بیش از هفتاد متر ارتفاع و هفتصد تن وزن دارد، هستند و در جبهه‌های کاری مختلفی این سازه عظیم را به همدیگر خواهند دوخت. برای کنترل جوشکاری ‌ها، دو اکیپ زبده از کارشناسان جوش، اتصالات سازه را بصورت موازی کنترل می‌کنند. برای اتصال قسمت‌های مختلف سازه، بهترین جوشکاران آزمایش و به کار گرفته‌شدند.

وزن کل المان‌های موقت برای برپایی این سازه غول پیکر، شش هزار تن است و وزن کل سازهیکصد و پنجاه هزار تن برآورد شده است. سقف‌های محل تماشاچیان در این ورزشگاه‌ها، بصورت دال بتنی است. اتصالات این سازه عظیم توسط فناوری جوش صورت می‌گیرد و بیننده قادر به تصور جداگانه المان‌های آن که ظاهراً تصادفی به همدیگر ترکیب می‌شود نیست.

ایده تیم طراحی در جداسازی سقف از مجموعه، که به روش پل معلق اجرا می‌شود پایداری بیش تر در مقابله زلزله با ریشتر بالا را فراهم می‌آورد. سقف مجموعه به تنهایی سیصد و سی متر طول و دویست و بیست متر عرض دارد و دارای وزنی معادل چهل و پنج هزار تن است که از جنس فولاد ST37 و ST52 ساخته می‌شود. قسمت بالایی سقف با المان‌های ETFE مزین می‌شود. المان‌های این قسمت در بازتاب امواج صوتی مانند کوه‌ها عمل می‌کند.

منبع
 

zoha22

عضو جدید
معماری ایران قبل ازاسلام

معماری ایران قبل ازاسلام

مـعـمـاری قـبـل از اسـلام


معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد.

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد.
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.



بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی.



صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است.
یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده " زاغ تـپـه " در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد.
تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد.







نمایی از معـبد چغـازنبـیل در خوزستان


اولین بار که مردم به منطقه سیالک رفـتـند، نمی دانستـند که چگـونه باید خانه ساخت، و زیر کـلبه هایی که با برگ درخـتان تهـیه شده بود زندگـی می کردند. اما بزودی آنهـا فرا گـرفـتـند که چگـونه با گـل، خشت خام درست کرده و مورد مصرف در خانه سازی قرار دهـند.

در قـرن چهـارم قـبل از مـیـلاد مسیح مردم سیالک بصورتی جامع شروع کردند به بنا نهادن بناهـای جـدید، که بخوبی مشخص است. این بناهـا بصورتی یکجا و توده، و تماما تهـیه شده از آجر خام بود. این آجـرهای اولیه کـه بـصورتی بیضی شکـل تهـیه می شد، در آفـتاب گـذاشته شده و خشک می شدند؛ و بعـد از آن مورد استـفاده قـرار می گـرفـتـند. معـماری این دوره تـمام بـناهـا را با رنگ قـرمز تـزئـین کرده و تمام درهای این بـناهـا کوتاه و باریک بوده و قـد درها بـیشتر از 90 - 80 سانتی متر نبود.
تـپـه حسن در نزدیکی دامغـان، تـپه ایلـبـلیس در 72 کیلومتری کـرمان، و تـپه حسنـلو در آذربایجان غربی از بـناهایی هـستـند که بوسیله حفاری های باستان شناسی از زیر خاک بـیرون آورده شده اند.





در حفاری های تپه حسنلو، سه بنای عـظیم کـشف شد که تمام آنهـا با نـقـشه ای یکسان درست شده بودند. این بـناها به 1000 - 800 سال قـبل از مـیلاد مسیح بـرمی گـردند. تمام آنهـا دارای دروازهً ورودی، حـیاط سنگـفرش شده، اتـاقـهـا و انـبار بوده اند.
در معـماری تـپه حسنلو، ساختمانهـا بـنـظر از چوب بنا شده اند؛ مربع و بصورت برج با پـایه های چـوبی که بدون برش بصورتی عمودی از آنهـا بعـنوان پایه و ستون استـفاده شده بود. یکی از اتاقـهـا بصورتی سنگـفرش شده با خشت خام کشف شد. نکـته جالب توجه اینکه اتاقی دیگـر را که بعـنوان آشپـزخانه از آن استـفاده می شده دارای جاهای مخصوص با شومینه دور آنها بود.

یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن 13 قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( 1250 قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانهً کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله "هـونـتاش هـوبان" پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی "دور - آنـتـش" ساخته شده بود.
این معـبد نشانگـر اوج و شکوه معـماری در آن دوره است. این بـنا بصورت چـهـارگـوش و به صورت یک ساخـتمان پـنج طبقه است، که هـر طبقه از طبقه قـبلی کوچکـتر است و نمائی بصورت مخروطی را نشان می دهـد. معـبد اصلی در آخرین طـبـقـه ساختـه شده بود. موادی که در ساختمان این معـبد بکـار رفـته است، بـیـشـتر از آجرهـای پـخـته لعـاب دار هـمراه با ساروج بـسیار قـوی بوده است.

گـنـبد غـربی معـبد چـغازنـبـیل که بصورتی ماهـرانه ساخته شده بود هـنوز هـم پس از گـذشت سـه هـزار سال از تاریخ آن بصورتی عـجـیب و حیرت آور در وضعـیتی خوب بسر می برد. ساخـتـن طاقـهـای هـلالی شکـل برروی راهـروهـا و پـلـکـان هـای داخل معـبـد نـشـانگـر مـوفـقـیت فوق العـاده و شگـفت آور معـماری در ایران باستان است. چـیـزی که باعـث تعـجب و شوک بـسیار در معـماری چـغـازنبـیل است، اینکه ابـتـکار هـنـرمندان آن دوره در اخـتراع و ساختـن یک سیستم جدید که آب آشامـیدنی ساخـتمان را تهـیه می کرده است. آب تسویه شده بوسیله عبادتـگـران و پـرستـشگـران و ساکـنین آن منطقه مورد استـفاده قرار می گـرفت.
http://daneshnameh.roshd.ir
 

zoha22

عضو جدید
معماری ایرانی قبل ازاسلام

معماری ایرانی قبل ازاسلام

مـعـمـاری قـبـل از اسـلام


معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد.

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد.
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.



بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی.



صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است.
یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده " زاغ تـپـه " در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد.
تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد.







نمایی از معـبد چغـازنبـیل در خوزستان


اولین بار که مردم به منطقه سیالک رفـتـند، نمی دانستـند که چگـونه باید خانه ساخت، و زیر کـلبه هایی که با برگ درخـتان تهـیه شده بود زندگـی می کردند. اما بزودی آنهـا فرا گـرفـتـند که چگـونه با گـل، خشت خام درست کرده و مورد مصرف در خانه سازی قرار دهـند.

در قـرن چهـارم قـبل از مـیـلاد مسیح مردم سیالک بصورتی جامع شروع کردند به بنا نهادن بناهـای جـدید، که بخوبی مشخص است. این بناهـا بصورتی یکجا و توده، و تماما تهـیه شده از آجر خام بود. این آجـرهای اولیه کـه بـصورتی بیضی شکـل تهـیه می شد، در آفـتاب گـذاشته شده و خشک می شدند؛ و بعـد از آن مورد استـفاده قـرار می گـرفـتـند. معـماری این دوره تـمام بـناهـا را با رنگ قـرمز تـزئـین کرده و تمام درهای این بـناهـا کوتاه و باریک بوده و قـد درها بـیشتر از 90 - 80 سانتی متر نبود.
تـپـه حسن در نزدیکی دامغـان، تـپه ایلـبـلیس در 72 کیلومتری کـرمان، و تـپه حسنـلو در آذربایجان غربی از بـناهایی هـستـند که بوسیله حفاری های باستان شناسی از زیر خاک بـیرون آورده شده اند.





در حفاری های تپه حسنلو، سه بنای عـظیم کـشف شد که تمام آنهـا با نـقـشه ای یکسان درست شده بودند. این بـناها به 1000 - 800 سال قـبل از مـیلاد مسیح بـرمی گـردند. تمام آنهـا دارای دروازهً ورودی، حـیاط سنگـفرش شده، اتـاقـهـا و انـبار بوده اند.
در معـماری تـپه حسنلو، ساختمانهـا بـنـظر از چوب بنا شده اند؛ مربع و بصورت برج با پـایه های چـوبی که بدون برش بصورتی عمودی از آنهـا بعـنوان پایه و ستون استـفاده شده بود. یکی از اتاقـهـا بصورتی سنگـفرش شده با خشت خام کشف شد. نکـته جالب توجه اینکه اتاقی دیگـر را که بعـنوان آشپـزخانه از آن استـفاده می شده دارای جاهای مخصوص با شومینه دور آنها بود.

یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن 13 قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( 1250 قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانهً کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله "هـونـتاش هـوبان" پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی "دور - آنـتـش" ساخته شده بود.
این معـبد نشانگـر اوج و شکوه معـماری در آن دوره است. این بـنا بصورت چـهـارگـوش و به صورت یک ساخـتمان پـنج طبقه است، که هـر طبقه از طبقه قـبلی کوچکـتر است و نمائی بصورت مخروطی را نشان می دهـد. معـبد اصلی در آخرین طـبـقـه ساختـه شده بود. موادی که در ساختمان این معـبد بکـار رفـته است، بـیـشـتر از آجرهـای پـخـته لعـاب دار هـمراه با ساروج بـسیار قـوی بوده است.

گـنـبد غـربی معـبد چـغازنـبـیل که بصورتی ماهـرانه ساخته شده بود هـنوز هـم پس از گـذشت سـه هـزار سال از تاریخ آن بصورتی عـجـیب و حیرت آور در وضعـیتی خوب بسر می برد. ساخـتـن طاقـهـای هـلالی شکـل برروی راهـروهـا و پـلـکـان هـای داخل معـبـد نـشـانگـر مـوفـقـیت فوق العـاده و شگـفت آور معـماری در ایران باستان است. چـیـزی که باعـث تعـجب و شوک بـسیار در معـماری چـغـازنبـیل است، اینکه ابـتـکار هـنـرمندان آن دوره در اخـتراع و ساختـن یک سیستم جدید که آب آشامـیدنی ساخـتمان را تهـیه می کرده است. آب تسویه شده بوسیله عبادتـگـران و پـرستـشگـران و ساکـنین آن منطقه مورد استـفاده قرار می گـرفت
http://daneshnameh.roshd.i
 

Tamochin

عضو جدید
درز انبساط و انقطاع چیست؟

درز انبساط و انقطاع چیست؟

:)

درز انبساط و انقطاع چیست؟
       درز انبساط :
برای جلوگیری از خرابیهای ناشی از انبساط و انقباض ساختمان بر اثر تغییر
درجه حرارت محیط خارج یا جلوگیری از انتقال بار ساختمان قدیمی مجاور به
ساختمانی که جدید احداث می شود ، همچنین در مواردی که ساختمان بزرگ است و
از چند بلوک متصل به هم تشکیل می شود ، باید به کار بردن درز انبساط در
محل مناسب پیش بینی شود . حداقل فاصله ای از ساختمان با اجزای ساختمانی
که باید در آن درز انبساط پیش بینی شود ، به نوع ساختمان ، تعداد طبقات ،
مصالح مصرفی و آب و هوای محل احداث بستگی دارد ؛ بنابراین باید با مطالعه
کافی محل اندازه آن را مهندس طراح تعیین کند. در کلیه ساختمانهای فلزی که
طول آنها بیشتر از  ۵۰  متر باشد ، باید در طول ساختمان درز انبساط پیش
بینی کرد .
این طول مربوط به ساختمانهای فلزی و بدون پوشش محافظ است که نباید از  ۵۰
 متر و یا در ساختمانهایی با پوشش محافظ  و در حالات خاص نباید از یکصد
متر تجاوز کند. برای پوشاندن و پر کردن فواصل درز انبساط از مواردی
استفاده می کنند که قابلیت ارتجاعی داشته باشد . باید دقت شود که فاصله
درز انبساط به هیچ وجه با مصالح بنایی یا ملات پر نگردد. اگر در هنگام
استقرار اسکلت فلزی ، ستونهایی که در مجاورت یک درز انبساط قرار دارند ،
به طور موقت به وسیله قطعات فلزی متصل شده اند ، پس از استقرار ، باید
این اتصالات بریده شوند تا ساختمان در محل درز انبساط به کلی از قسمت
مجاور خود جدا باشد.
درز انقطاع  :
برای جلوگیری از خسارت و کاهش خرابی ناشی از ضزبه ساختمانهای مجاور به
یکدیگر ، بویژه در زمان وقوع زلزله ، ساختمانهایی که دارای ارتفاع بیش از
 ۱۲  متر یا دارای بیش از  ۴  طبقه هستند ، باید به وسیله درز انقطاع از
ساختمانهای مجاور جدا شوند ؛ همچنین حداقل درز انقطاع  در تراز هر طبقه
برابر  ۱۰۰/۱  ارتفاع آن تراز از روی شالوده است . این فاصله را می توان
در محلهای لازم با مصالح کم مقاومت که در هنگام زلزله در اثر برخورد دو
ساختمان به آسانی مصالح مزبور خرد می شوند ، پر کرد.​
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا