[پروژه های مرمت شده] -44- بازسازی مرکز تاریخی بیرزیت فلسطین

samett

عضو جدید
Revitalisation of Birzeit Historic Centre




هیئت داوران جایزه ی آقا خان که شامل افرادی چون دیوید اجای، توشیکو موری، مایکل دسوینه و برنده پریتزکر پرایز 2103 ونگ شو، همراه با هنرمندانی چون شاه ضیا سیکندر و محققان معماری چون دکنر هویدا الحریتی و محمود ممدانی، 20 پروژه از سرتاسر جهان را انتخاب نموده اند و به عنوان برترین پروژه های معماری در جوامعی با حضور عمیق مسلمانان، به رسمیت شناخته اند.
این جایزه در سال 1977 توسط آقا خان، رهبر روحانی شیعه اسماعیلی، پایه گذاری گشته است؛ این هیئت به جستجو و شناسایی پروژه های قدرتمند و منحصر می پردازد که تا حد زیادی به بهبود زندگی عمومی و احتمالات ساختاری ِ فرم پرداخته اند.
این پروژه های برگزیده، شانس برنده شدن 1 میلیون دلار و تغییر تکنیک های ساختمان های سنتی را به پروژه های معماری ای استاندارد و تکنوتیکی نوآورانه خواهند داشت.


نمونه تصاویر قبل و بعد-مرکز تاریخی بیرزِیت، فلسطین



بازسازی مرکز تاریخی Birzeit، فلسطین

معماران: RIWAQ - مرکز معماری حفاظت، رام الله، فلسطین
کارفرما: شهرداری بیرزیت، فلسطین


شرح پروژه
این پروژه ی پنج ساله، یک طرح جامع معماری، شامل بازسازی و توان بخشی بوده است که توسط RIWAQ - مرکز حفاظت معماری، آغاز شد. این پروژه شامل نیمی از روستا بود که درصد بالایی از هویت تاریخی این منطقه را حفظ کرده اند. این محله که در واقع 50 درصد ساختار تاریخی باقی مانده مسکن فلسطینی در آن قرار دارد و قدیمی ترینِ فلسطینی ها در آن می زیسته اند با این اقدام انجام شده توسط RIWAQ از نابودی نجات یافت. این میراث فرهنگی بیشترین تأثیر اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشت، چرا که به ایجاد شغل برای حفاظت و همچنین ایجاد کارگاه های محلی منجرب شد و در نهایت باعث ایجاد جرقه سرمایه گذاری برای علاقه مندان به آن در مرکز این روستای تاریخی گشت.
بنابراین، مشارکت جامعه آغاز شد و از جمله سازمان های غیر دولتی محلی، بخش خصوصی، صاحبان، مستأجران و کاربران، سهامداران و صنعتگران، همه با شهرداری و مرکز میراث به مدت پنج سال کار کردند.



نتایج قابل توجه آن:
_ اولین نتیجه، حفظ الگوی مسکن روستایی این منطقه بوده است.
_ خیابان ها، که به وضوح هموار شدند.
_ شالوده به روز رسانی (آب و لوله اضافه شده) برای سیستم فاضلاب آینده کار گذاشته شد.
_ بوجود آمدن مرکز فرهنگی و صنایع دستی.
_ تبدیل شدن به مرکز گرشگری و تفریحی.
_ انعطاف پذیری پروژه و قابل توسعه و گسترش و جواب دادن به نیاز های آینده.
_ از جمله دستاوردهای بزرگ این پروژه درگیر شدن و شرکت کردن اهالی به احیای میراث تاریخی بود که به آن ها اجازه داد برای دستیابی به آرمان های خود هر آنچه دارند ابراز کنند.



RIWAQ، یک سازمان غیر انتفاعی-غیر دولتی است که تأسیس آن در سال 1991، در رام الله، فلسطین بوده است.
این سازمان همسو با اهداف خود همواره نشان داده است که آثار و اماکن تاریخی همواره زمینه ای برای توسعه اقتصادی و فرهنگی و تعامل اجتماعی و همچنین فرصتی برای سرمایه گذاری را فراهم خواهند کرد

برای دریافت پروژه کامل:

یک فایل زیپ شامل:

1- یک پوشه حاوی عکس ها (نزدیک به 100 عکس با کیفیت خوب)
2- یک فایل شامل عکس های قبل و بعد از مرمت
3- یک فایل شامل نقشه ها (پلان ها-برش ها-نماها)
4- ویدیوی چند دقیقه ای از پروژه

برگرفته شده از tirdar.blog.ir
 
بالا