[پروژه های مرمت شده] -22- بازارهای ایران - تلاش برای حیات

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
[h=1]بازارهای ایران- تلاش برای حیات(بخش اول)
[/h]مهندس محسن گلکار
کارشناس ارشد مرمت بافت



تغییرات سریع اقتصادی- اجتماعی که عمدتا در دهه های 1300/1920 و 1310/1930 آغاز شد و در دهه های 1340/1960 و 1350/1970 با شتاب بیشتری ادامه یافت بر موقعیت بازار های ایران و طبقات و اقشار گوناگون بازار تاثیر گذارد.

پاسخ بازاریان در اعتراض به تحولات جدید شهری، از شهری به شهر دیگر متفاوت بود و به نقش و کارکرد بازار در هر شهر به لحاظ اقتصادی و جایگاه آن در سلسله مراتب عرضه و تقاضا بستگی داشت. میزان جمعیت، نرخ رشد جمعیت و توسعه ی شهری، الگوی توسعه ی خیابان های جدید در ارتباط با بازار، فاصله ی محله های جدید از منطقه ی بازار و قابلیت دسترسی منطقه ی بازار به حمل و نقل موتوری از عوامل عمده ای است که در موقعیت کلی بازار در روند رشد شهری و توسعه ی اقتصادی- اجتماعی تاثیر داشته است.



رشد سریع جمعیت و توسعه ی شهرهای ایران در قرن بیستم به ایجاد و توسعه ی مناطق تجاری جدید بسیاری انجامید. در بیشتر شهرها این رشد و توسعه نمیتوانست با محدوده های بازار سازگاری داشته باشد؛ در نتیجه بسیاری از خرده فروشان و کسبه به محله های قدیمی یا خیابان های جدید نقل مکان کردند.علاوه بر این، حمل و نقل موتوری کالاها، برخی از بنگاه های اقتصادی قدیمی و بسیاری از کسب و کارهای جدید را ناگزیر ساخت که محل کسب خود را به خارج از بازار انتقال دهند.

در برخی موارد احداث خیابان های تجاری جدید به کاهش معاملات در بازار انجامید، برای مثال در قزوین بسیاری از صاحبان مغازه ها، بازار را ترک کردند و به خیابان های جدید انتقال یافتند، چرا که میخواستند به خریداران جدید خود که اغلب از طبقه متوسط بودند نزدیک تر باشند.در برخی شهرها، توسعه مناطق جدید به زوال قسمت هایی از بازار منجر شد.

برای مثال در کرمانشاه حتی قسمت های مرکزی بازار که کالاهایی با کیفیت های بالاتری فروخته میشد نشانه هایی از زوال فیزیکی بازار، مشاهده می شد. در بسیاری از شهر های بزرگ دگرگونی در بازار شکل متفاوتی به خود گرفت. برای مثال در تهران مغازه های قسمت های قدیمی تر بازار مخصوص مشتریان فقیر شهری و روستایی شد. در حالی که در قسمت های دیگر که به ویژه در دهه های 1340/1960 و 1350/1970 رونق گرفتند، خودشان را با مشتریان طبقه متوسط سازگار کردند. در ملایر، قسمت هایی از بازار به مکان هایی برای انبار کالا و قسمت های دیگر به کسبه و صنعتگران رده پایین اختصاص یافت و قسمت های دیگر بازار که به مناطق جدید شهر نزدیک تر بودند رشد و رونق یافتند.



طراحی شهری که در بسیاری از شهرهای ایران در دهه های 1300/1920 و 1310/1930 انجام گرفت بر ساخت تعدادی خیابان های پهن و طولانی بر محورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی مبتنی بود تا حرکت وسایط نقلیه موتوری به سهولت انجام پذیرد.



در تعدادی از شهرها همچون همدان،کرمانشاه،شیراز و یزد خیابان های جدید از میان منطقه بازار میگذشت و آن را به دو یا چند منطقه محصور تقسیم میکرد و انسجام منطقه بازار را به خطر می انداخت و در بسیاری از موارد نه تنها بازار بلکه کل قسمت های قدیمی شهر تکه تکه میشد.

این سرنوشت بازار های شیراز و کرمانشاه نیز بود که خیابان های جدیدی که از مرکز آن ها میگذشت تکه تکه شدند. اما خیابان های جدید، بازارهای شهر هایی چون اصفهان، کاشان، کرمان، قزوین و تبریز را تکه تکه نکرد.بدین سان همه بازارها تغییرات مشابهی را تجربه نکردند و به ناگزیر بازاریان از تحولات جدید به طور یکسان آزرده خاطر نشدند.


منبع:.memaran.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
بازارهای ایران- تلاش برای حیات

بازارهای ایران- تلاش برای حیات

بازارهای ایران- تلاش برای حیات(بخش دوم)


مهندس محسن گلکار
کارشناس ارشد مرمت بافت



بقای بازارهای ایران دست کم تا اندازه ای از بابت فرایندهای شهرنشینی بیش از اندازه و شهرگرایی ناقص است، بدین معنی که میزان صنعتی شدن به نسبت رشد سریع جمعیت اندک بوده است.از سویی دیگر شهرنشینی بیش از اندازه به توسعه سریع بخش خدمات به طور اعم و فعالیت های تجاری به طور اخص نیاز داشت؛ در نتیجه بخش بزرگی از جمعیت شهری در خرده فروشی کالاهای وارداتی و تولیدات صنایع دستی و صنایع مدرن مشغول به کار شدند. ارزیابی قشربندی اجتماعی و تحرک اشتغال در تهران و شیراز در سال 1356/1977 نشان میدهد که بیش از یک چهارم از نیروی کار فعال اقتصادی در این شهر ها به مغازه داری و پیشه وری در داخل و خارج از بازار مشغول بودند. از آنجا که بازار به عنوان هسته اصلی فعالیت های اقتصادی- اجتماعی و مذهبی جا افتاده بود، بسیاری از بازارهای ایران با افزایش روز افزون بخش خدمات و شهرنشینی به رشد بیشتری دست یافتند.



مغازه های واقع در خیابان های جدید به طور معمول با بازار به رقابت نمیپردازند بلکه با برآورده ساختن احتیاجات گروه های مختلف مشتریان از بسیاری جهات، نقش بازار را تکمیل میکنند. توسعه شهری و اقتصادی اخیر تا حدی به یک تقسیم بازار بین مغازه های داخل بازار و آن هایی که در خیابان های تجاری جدید واقع هستند منجر شده است که نشانگر حیات اقتصادی بازار است. بازارهای شهرستان ها اغلب کارهای تخصصی شان را در مبادلات سنتی عمده همچون منسوجات، فرش و محصولات فلزی حفظ کردند. بازارهای یزد، قزوین، کرمانشاه و شیراز عمدتا در زمینه خرده فروشی منسوجات تخصص یافته بودند. در حالی که بازارهای تهران، اصفهان، کاشان، کرمان و تبریز نیز در تجارت فرش تخصص یافتند.



بازار بزرگ و جاافتاده تبریز به رغم توسعه سریع شهر در برابر فشارهایی که برای انتقال مغازه ها به مناطق جدید تجاری وارد میشد؛ مقاومت کرد. بازار قزوین در حالی که با مغازه های مناطق جدید تجاری در زمینه خرده فرشی به مقابله پرداخت، تسلط نسبی خود بر حیات تجاری شهر و پیرامون آن را حفظ کرد.بازار کاشان که با رقابت قابل توجهی از سوی مراکز جدید مواجه نشد، به یمن نرخ پایین رشد شهری و تداوم ظرفیت تجارت فرش تسلط خود را حفظ کرد.ازار بزرگ و جاافتاده تبریز به رغم توسعه سریع شهر در برابر فشارهایی که برای انتقال مغازه ها به مناطق جدید تجاری وارد میشد؛ مقاومت کرد. بازار قزوین در حالی که با مغازه های مناطق جدید تجاری در زمینه خرده فرشی به مقابله پرداخت، تسلط نسبی خود بر حیات تجاری شهر و پیرامون آن را حفظ کرد.



بازار کاشان که با رقابت قابل توجهی از سوی مراکز جدید مواجه نشد، به یمن نرخ پایین رشد شهری و تداوم ظرفیت تجارت فرش تسلط خود را حفظ کردبازارها در بسیاری از شهرهای متوسط و اغلب شهرهای کوچک که مناطق جدید تجاری هنوز به درستی توسعه نیافته است؛ تسلط تجاری ریخت شناسی و حتی فرهنگی خود را حفظ کرده اند. بازار تهران در دهه های 1340/1960 و 1350/1970 توسعه یافت، زیرا بخش بزرگی از مناطق مسکونی درون بازار و مناطق مجاور آن بطور روزافزونی توسط بنگاه های تجاری و کارگاه های تولیدی کوچک مورد استفاده قرار گرفت. بازار تهران با دگرگون ساختن برخی از صنایع دستی سنتی به تولید صنعتی ماشینی به تولید محصولات ادامه داد. با این حال در عین آنکه قیمت کارگاه های تولیدی در راسته های اصلی بازار روبه افزایش گذاشت،کارگاه های کوچک تولیدی از مغازه های بازار خارج شدند و به خانه هایی در محدوده بازار انتقال یافتند.



این موسسات صنعتی جدید بسیاری از مشخصه های اساسی روابط سنتی پیشه وران و شاگردانشان را حفظ کردند. شاخص رونق اقتصادی بازار طی این دوره افزایش سریع در سرقفلی مغازه ها و محل کسب در بازار بود. در بسیاری از موارد سرقفلی چندین بار افزایش می یافت، حتی به نیم میلیون دلار برای برخی از مغازه های پررونق در اواخر دهه 1350/1970 رسید.
منبع : memaran.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
بازارهای ایران- تلاش برای حیات

بازارهای ایران- تلاش برای حیات

[h=1]بازارهای ایران- تلاش برای حیات (بخش سوم و پایانی) [/h]
مهندس محسن گلکار
کارشناس ارشد مرمت بافت



نوگرایی و توسعه شهری به دوگانگی ریخت شناسی، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی در مناطق شهری بزرگ مخصوصا در تهران منجر شد. این دوگانگی از یک سو شامل قشرهای بازاری مذهبی بود که شیوه ی زندگی سنتی شهری را به نمایش میگذارند و عمدتا در منطقه بازار و مناطق قدیمی شهر زندگی میکردند و از سوی دیگر قشرهای متوسط جدید که در محله های جدید شهر زندگی میکردند. مغازه داران، کسبه، پیشه وران و دستفروشان حاملان اصلی شیوه زندگی شهری سنتی در درون بازار و خارج از آن بوده اند.

بسیاری از مغازه داران و پیشه وران در مناطق جدید شهری در خارج از بازار به دور از گرایش ها و شیوه های رفتاری بازار، از استفاده از ابزارهای ارتباطی مدرن همچون رادیو، تلویزیون و سینما سرباز میزدند. تفریح آن ها اغلب زیارت امام زاده های ری و قم بود. دختران و خواهران ازدواج نکرده ی آن ها به ندرت بدون چادر از خانه خارج میشدند. مغازه داران و پیشه وران داخل بازار در قیاس با سایر گروه ها بیشتر در درون خود ازدواج میکردند.



بازار اصفهان
چهار بررسی انجام شده درباره خاستگاه اجتماعی بازاریان در تبریز، یزد، همدان و ملایر در نیمه دهه 1350/1970 نشان میدهد که هرچه بازار یک شهر بزرگتر و جاافتاده تر باشد خاستگاه اجتماعی آن کمتر روستایی است. در بازار بزرگ و پررونق تبریز از 86 نمونه مورد مصاحبه در شهر فقط 7 مورد آن ها پدرانشان در روستا متولد شده بودند. در بازار قدیمی و فعال شهر یزد حضور افراد غیربومی استثنا بود .

در بازار متوسط و جاافتاده ی همدان از میان 141 نمونه، ده تن از مناطق روستایی آمده بودند. با این حال در بازار ملایر که نمونه ای است از بازار شهری کوچکتر اما در حال رشد 69 تن از 196 بازاری یا بیش از 35 درصد از کل بازاری ها از مناطق روستایی آمده بودند. هجوم زیاد مغازه داران و پیشه وران روستایی به شهرهای کوچک و روبه رشد منجر به روستایی شدن بازار شد به خصوص در بخش های متوسط و پایین بازار که زمین های ارزان داشتند.



بازار تبریز
بررسی تغییرات بازار همدان در دهه 1350/1970 نشان داد که تمرکز صنف های خاص و بخش های گوناگون بازار به تدریج منسوخ می شد و توزیع مناسب تری از صنف های مختلف در سراسر بازار جایگزین آن میگشت. بررسی مشابهی نشان داد که تحرک شغلی قابل توجهی از یک نسل به نسل پس از آن و در بین نسل جدید بازار وجود دارد.بر اساس نتایج بررسی دیگری معلوم شد که در بازار یزد حدود یک چهارم از مغازه ها طی دوره ای شش ساله به کس دیگری واگذار شده بود و در عین حال پنج درصد از مغازه داران نوع کسب خود را تغییر داده بودند.



بازار یزد
تغییرات اجتماعی- اقتصادی و ریخت شناسی شهری در ایران اهمیت سنتی بازار را به عنوان محل داد و ستد انحصاری کاهش داد، اما به افول آن نینجامید. مراکز تجاری جدید نه تنها جایگزین مغازه های بازار نشدند بلکه به شیوه های گوناگون مکمل آن ها بودند. علاوه بر آن بازار با به کسوت خود درآوردن مناطق مختلفی در خارج از محدوده خود شیوه ی زندگی اش را به سایر محله های شهر تعمیم داد.

سرانجام آنکه بازارهای تهران و چند شهر بزرگ دیگر در دهه های 1340/1960 و 1350/1970 از نظر فضا، جمعیت و بازرگانی توسعه قابل توجهی یافتند . از این رو بازار بخش انعطاف پذیر تجاری- اجتماعی و فرهنگی زندگی شهری در ایران باقی ماند که از قدرت سیاسی بالقوه قابل توجهی برخوردار بود.



بازار یزد
منبع : memaran.ir
 
بالا