[پروژه های مرمت شده] -08-مرمت و احیای خانه حاج آقا نورالله(خانه مشروطیت اصفهان)

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرمت و احیای خانه حاج آقا نورالله (خانه مشروطیت اصفهان) این خانه بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار می باشد که در محله قصر منشی اصفهان، خیابان نشاط، کوچه مقصود بیک جای دارد. وجه تسمیه این خانه به دلیل تشکیل نشستهای مشروطه خواهان اصفهانی در آن می باشد. همچنین با توجه به گفته های مالک خانه، مادر ظل السلطان به دست وی در زیرزمین این خانه کشته شد.
نورالله نجفی اصفهانی (۱۲۳۸-۱۳۰۶ اصفهان)از مراجع تقلید و آزادی‌خواهان دوره مشروطه است. حاج نورالله با جنبش تنباکو و جنبش مشروطیت همصدا شد و زمانی که محمدعلی شاه قاجار، مجلس شورای ملی را به توپ بست و عده ای از آزادی خواهان را در باغ شاه تهران، کشت، وی سپاهی از جوانان مشروطه خواه را در اصفهان بسیج کرد و آنها را برای فتح تهران به یاری ایل بختیاری فرستاد و با صدور فتوایی، دولت مشروطه را واجب و مخالفت با آن را حرام اعلام کرد.
خانه مشروطیت دارای دو بخش اندرونی و بیرونی می باشد و نزدیک به 1500 متر مربع زیر بنا، ، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق دارد. دو شاه‌نشين نیز در جبهه شمالي و جنوبي جای دارد.

حیاط بیرونی شامل یک جبهه است که این جبهه یک اتاق هفت دری زیبا و باشکوه دارد. اتاق هفت دری که به حق می توان از آن به عنوان یکی از زیباترین اتاق های ایرانی نام برد که از دو طرف دارای شیشه کاری می باشد و دو ردیف در، یکی به سمت حیاط جنوبی و دیگری به سمت حیاط شمالی باز می شوند. این شیشه کاری ها بر روی هفت لنگه در اُرُسی قرار گرفته اند که در زمان تابش نور آفتاب محیطی بسیار زیبا را در این اتاق بوجود می آورند. دو اتاق در دو طرف این هفت دری قرار دارد که بین هر کدام از این اتاقها و اتاق هفت دری یک راهرو وجود دارد که به سمت راهرو باز می شوند و تزیینات گچبری و نقاشیهای شیر و شکر اتاق جلب توجه می کند.
در ایران کاربری رایجی که به بیشتر خانه ها و ساختمانهای قدیمی می دهند، کاربری موزه می باشد. آسانترین و دم دست ترین کاربری که البته این شیوه جای نقد بسیار دارد. اما در مورد این خانه شاید بتوان آن را مناسب ترین کاربری دانست، زیرا از نظر تاریخی دربردارنده رویداد بسیار مهم در تاریخ معاصر ایران و نقش شهر اصفهان در آن رویداد تاریخی می باشد.
کاربری موزه مشروطیت موجب گشته که نیاز به دخل و تصرف چندانی در خانه نباشد. موارد به نمایش درآمده در این موزه اسناد و مدارک و تصاویر مربوط به مشروطه در اصفهان می باشد که این اسناد توسط مردم، شخصیتها و سازمانها در اصفهان به این خانه اهدا شده است. همچنین نمایش پیکره هایی از خود حاج آقا نورالله و دیگر شخصیتهای مشروطه که به موزه زیبایی دو چندان داده است.
یکی از زیباترین این پیکره ها صحنه سازی چگونگی کشته شدن حاج آقا نورالله توسط فردی در لباس پزشک می باشد. این صحنه در زیباترین اتاق خانه یعنی شاه نشین هفت دری به نمایش درآمده است.

در موزه با شیشه و چوب پارتیشنها (دیوارکهای) کوتاهی درست کرده اند تا پیکره ها را در پشت آنها به نمایش بگذارند. کاربرد رنگ چوب در دیوارکها و همچنین قاب عکسها و میزهای نمایش اسناد تا اندازه ای با بافت سنتی خانه همخوانی دارد. از تاقچه های فراوان خانه نیز برای به نمایش گذاشتن این اسناد بهره گرفته اند که این تاقچه ها از این نظر بسیار سودمند بودند. نورپردازی بکار رفته برای نمایش بهتر اسناد نیز در یک پوشش چوبی جای داده شده تا در منظر دید نبوده و پوشیده باشد که روش مناسبی است.
روی هم رفته می توان گفت که کاربری موزه مشروطه با توجه به مهم بودن این رویداد در تاریخ معاصر ایران و شهر اصفهان و همچنین شخصیت حاج آقا نورالله و برگزاری نشستهای مشروطه در این خانه، بهترین کاربری برای این خانه می باشد، اما اینکه درون خانه کاملا به شکل موزه ای امروزی درآمده و اینکه از حال و هوای سنتی درون خانه کاسته شده است جای بحث می باشد.

http://www.7eghlimsepahan.com/forum/thread-24.html
 
بالا