[ پروژه آب و فاضلاب ]

ساسان پور

عضو جدید
کمکم کنید لطفا

کمکم کنید لطفا

یه پروژه در رابطه با تصفیه آب وفاضلاب میخوام موضوعش مهم نیست
 

رسول ایزدی

عضو جدید
نیاز به پروژه ی آب و فاضلاب دارم

نیاز به پروژه ی آب و فاضلاب دارم

نیاز به پروژه ی آب و فاضلاب دارم..ممنون میشم کمکم کنین
 

ئدز

عضو جدید
سلام
پروژه ایی در مورد تصفیه پساب واحد نمک زدایی نفت خام ندارید؟
برای شبیه سازی واحد تصفیه و بررسی اثر تغییر یه فناوری در کل سیستم تصفیه باید چیکار کرد؟نرم افزار شبیه سازی خاصی دارد؟
این برای من حیاتی لطفا اگه کسی ب اطلاعات واحد نمک زدایی نفت خام دسترسی داره بهم کمک کنه و پیام بده
ممنون
 

tiptip

عضو جدید
جزوه نایاب و باارزش دوره آموزشی : تصفیه آب و فاضلاب

جزوه نایاب و باارزش دوره آموزشی : تصفیه آب و فاضلاب

[h=2]جزوه نایاب و باارزش دوره آموزشی : تصفیه آب و فاضلاب[/h]
این جزوه در قالب پاورپوینت به صورت تصویری و فرمولی و توضیحی و کاملا کاربردی توسط مجری آموزش های کوتاه مدت سازمان آب و فاضلاب ایران ارایه شده است که به جرات می توان گفت این فایل در کل یک پروژه راه اندازه تصفیه خانه آب و فاضلاب می باشد . این جزوه بسیار ساده و به روش های جدید تدریس نگاشته شده هست. و از مطالب اضافی خودداری نموده است.


 

hydromechanical

عضو جدید
با سلام :gol:

تجهیزات مکانیکی (هیدرومکانیکال) تصفیه خانه های آب و فاضلاب تجهیزاتی هستند که به صورت مکانیکی در جریان تصفیه با مکانیزمهای مختلف عمل میکنند و به کمک طی کردن فرآیند طراحی شده تصفیه خانه آمده و با انتخاب درست آنها باعث بالاتر رفتن راندمان تصفیه خانه میشوند که بدون وجود آنها عمل تصفیه عملا غیر ممکن خواهد بود، مثلا بعضی تجهیزات مانند آشغالگیرهای مکانیکی باعث حذف آشغالهای درشت، متوسط و ریز در ورودیه تصفیه خانه میشوند و یا انواع دریچه ها که به صورتهای مختلف به کنترل جریان میپردازند یا پلهای تهنشینی (کلاریفایر) که باعث جمع آوریه ریز دانه ها از کف حوضها تهنشینی میشوند یا انواع میکسرها که باعث انحلال مواد شیمیایی شده و تجهیزات بسیار دیگری مانند انواع نوار نقاله ها، کامپکتورها، کلاسیفایر، درام فیلتر، میکرو استرینر، فیلتر شنی، تغلیظ کننده ثقلی (گرویتی تیکنر)، تغلیظ کننده نواری (بلت تیکنر)، آبگیر لجن (فیلتر پرس یا بلت فیلتر پرس)، هواده های سطحی، هواده های عمقی (دیفیوزها)، پکیجهای تهیه و تزریق مواد شیمیایی، انواع و اقسام پمپها (سانتریفیوژ یا گریز از مرکز، جابجایی مثبت اسکرو و دیافراگمی، پمپ ایرلیفت ...) و بسیار تجهیزات مکانیکی دیگر.

مشاهده وبلاگ زیر را توصیه میکنم
hydromechanic.blogfa.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nahraab

عضو جدید
مقالات مرتبط با - آب و فاضلاب - تصفیه آب و فاضلاب

مقالات مرتبط با - آب و فاضلاب - تصفیه آب و فاضلاب

دریافت مقالات - کلیه مباحث مرتبط با تصفیه آب و فاضلاب
لینک منبع : مقالات شرکت فنی مهندسی نهرآب زیست





 

یوسفی آبفا

عضو جدید
سلام شرکت آبفا تصفیه پارسیان آماده کمک به دوستان عزیز است میتونید به آدرس سایت هم مراجعه کنید
 

aryabco

عضو جدید
پروژه طراحی تصفیه خانه آب شهر کاشان
مقدمه :

آب تركیبی حیاتی برای بدن انسان است. حدود 60 تا 70 درصد وزن انسان بالغ را آب تشكیل می دهد. درواقع بعد از اكسیژن، آب مهم‌ترین ماده ضروری برای زندگی می باشد. بخش اعظمی از استانداردهای بهداشتی جوامع انسانی به وجود و فراوانی و در دسترس بودن آب سالم قابل شرب بستگی دارد.
زمین، سیاره ای پر آب است. اما از منابع آبی موجود در سطح زمین تنها درصد اندکی از آب شیرین هستند. آب آشامیدنی باید فاقد هرگونه طعم و بو باشد و مواد موجود در آن به گونه ای باشد که مصرف در طولانی مدت و حتی مدت هیچ عارضه جسمی را برای انسان به وجود نیاورد.
اینکه آب آشامیدنی باید چند درصد از این مواد را داشته باشد، استانداردهای آب آشامیدنی تعیین می کند. هدف اصلی تصفیه آب، رساندن آب به استانداردهای تعیین شده می باشد.
در مقاله ای که لینک آن در زیر قرار داده شده است، پروژه طراحی تصفیه خانه شهر کاشان می باشد.
فرآيندهای متعارف تصفیه عموماً شامل مراحل سختی گير باآهک و تعديل PH ، انعقاد، لخته سازی و ته نشینی با استفاده از مواد منعقدكننده بوده و با فيلتر شنی ماسه ای تند يک لايه يا فيلتر شنی دو يا چند لايه دنبال می شود.
برای دانلود متن کامل مقاله روی این لینک کلیک کنید.
امیدوارم مفید باشه.
 

pouya4

عضو جدید
شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و انواع آن

جریان فاضلاب از منابع آب مصرفی جوامع تولید می‌شود و معمولا رواناب حاصل از بارندگی در سطح شهر نیز به شبکه جمع‌آوری هدایت و برای تصفیه و دفع، منتقل می‌شوند. سیستم مورد استفاده برای رسیدن به این هدف، تحت عنوان ‌‌یک شبکه فاضلاب‌رو ‌‌یا ‌‌یک سیستم جمع‌آوری فاضلاب شناخته می‌شود که شامل لوله‌های منفرد ( خطوط فاضلاب‌ رو) و تجهیزاتی برای تسهیل جمع‌آوری و انتقال مانند سازه‌های ورودی و پمپ است. در ساخت شبکه جمع‌آوری، کارآیی ایمنی و صرفه اقتصادی معیارهای کلیدی هستند. در جمع‌آوری فاضلاب ایمنی بدان معناست که بهداشت عمومی، رفاه و حفاظت از محیط زیست دارای اولویت بالایی هستند

تقاضا برای راه حلی به سمت مدیریت آب پایدار در شهرستان‌ها‌‌ یک چالش جدید است. شبکه‌های فاضلاب در طول دوره‌های مختلف، تغییرات زیادی دارند. در طول دوره‌های بدون بارندگی، نرخ جریان از رفتار جامعه تاثیر می‌پذیرد و معمولا در طول شبانه روز تغییرات‌‌ یک تا ده برابر دارد.
در طول دوره‌های بارندگی و در لوله‌های فاضلابی که فاضلاب شهری و رواناب سطحی را دریافت می‌کنند ( به عنوان مثال شبکه‌های مرکب)، نرخ جریان در طول بارندگی‌های شدید معمولا افزایش ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر در مقایسه با شرایط خشک آب و هوا دارد. در این زمینه تلاش‌های زیادی هم به صورت عملی و هم در تحقیقات علمی برای توسعه سیستم‌ها و روش‌های طراحی و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب انجام شده است.
در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته، تلاش‌های زیادی در زمینه زهکشی جریان شبکه فاضلاب و پیدا کردن راه حلی جامع برای بهبود عملکرد تاسیسات تصفیه‌خانه و اثرات بارندگی در طول دوره‌های بارندگی انجام شده است. زهکشی شهری هم در تحقیقات علمی و هم در عمل به عنوان مهم‌‌‌ترین مسئله بوده است. به دلیل الزامات اساسی جمع‌آوری و انتقال، شبکه‌های فاضلاب از نقطه نظر فیزیکی با پدیده‌هایی مانند هیدرولیک و انتقال مواد جامد فاضلاب سر و کار دارند. از این نقطه نظر، طراحی جدید و اصول عملیاتی تا حد زیادی با روش‌های عددی و کاربرد کامپیوترها توسعه‌‌ یافته‌‌‌‌اند
نحوه طراحی و ‌بهره‌برداری از شبکه روی فرآیندهای شبکه جمع‌آوری بسیار تاثیرگذار است بنابراین هنگام طراحی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب باید در مورد فرآیندهایی که در این شبکه‌ها رخ می‌دهد آگاهی کامل داشت. به عنوان مثال تهویه شبکه می‌تواند روی تجمع و پراکندگی مواد بودار سمی که توسط فرآیندهای بیولوژیکی تولید می‌شوند تاثیرگذار باشد.
شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب به سه دسته اصلی تقسم می‌شوند: شبکه‌های بهداشتی فاضلاب (شبکه‌های مجزا)، شبکه‌های جمع‌آوری آب باران و شبکه‌های مرکب که هر کدام از این شبکه‌ها از نقطه نظر فرآیندی دارای ویژگی‌های خاص می‌باشد که در ادامه به شرح این خصوصیات پرداخته می‌شود.

  • شبکه‌های بهداشتی فاضلاب
این شبکه‌ها اغلب تحت عنوان شبکه‌های مجزا شناخته می‌شوند و جهت جمع‌آوری فاضلاب از مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فاضلابی که در این شبکه‌ها جریان دارد، معمولا دارای غلظت نسبتا بالای مواد آلی ‌‌‌‌تجزیه‌پذیر است و در نتیجه از نظر بیولوژیکی فعال می‌باشد. این فاضلاب از نقطه نظر فرآیندی ‌‌‌ترکیبی از بایومس (به خصوص باکتری‌های هتروتروفیک) و مواد مغذی(سوبسترا) می‌باشد. این گونه شبکه‌ها در عمل ممکن است تا حدی رواناب سطحی را نیز دریافت کنند
جریان در فاضلاب‌رو مجزا ممکن است توسط نیروی ثقل(شبکه ثقلی)‌‌ یا فشار(شبکه‌های تحت فشار) کنترل ‌شود. در فاضلاب‌روهای ثقلی نیمه‌پر، انتقال اکسیژن از سطح تماس آب-هوا امکان پذیر است و امکان فعالیت باکتری‌های هتروتروفیک هوازی وجود دارد. در مقابل جریان در شبکه‌های تحت فشار کاملا به صورت پر بوده و امکان انتقال اکسیژن وجود ندارد. در این نوع فاضلاب‌روها، فرآیند غالب فرآیند بی‌هوازی است و درجه تبدیلات بیولوژیکی به مدت زمان جریان فاضلاب داخل شبکه (زمان ماند) بستگی دارد. زمان ماند فاضلاب در شبکه وابسته به ‌‌‌‌اندازه حوضه آبریز و ویژگی‌های فاضلاب‌رو مانند شیب و طول است که این زمان در شبکه‌های تحت فشار، به خصوص در ساعات شبانه، نسبتا بالاست.

  • شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی
این شبکه‌ها برای جمع‌آوری و انتقال فاضلاب‌های سطحی (آب باران) که از سطوح غیر قابل نفوذ مانند خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و پارکینگ‌ها نشات می‌گیرند، بکار برده می‌شوند. آب‌های سطحی معمولا از طریق سازه ورودی که در زهکش خیابان‌ها قرار دارد، وارد این شبکه‌ها می‌شوند. این شبکه‌ها فقط در شرایط بارندگی عمل می‌کنند و معمولا آب حاصل از بارندگی را بدون ‌هیچ‌گونه تصفیه و یا با تصفیه جزئی به محیط پذیرنده منتقل می‌کنند. در این شبکه‌های جمع‌آوری فرآیندهای میکروبی و شیمیایی به ندرت رخ می‌دهد و تاثیر چندانی ندارد. از سوی دیگر، در سازه‌هایی مانند استخرهای نگهداری آب، به عنوان بخش‌هایی از این شبکه، فرآیندهای تصفیه شیمیایی و بیولوژیکی رخ می‌دهد.


  • شبکه‌های جمع‌آوری مرکب
در این شبکه‌ها فاضلاب شهری و رواناب سطحی با هم جمع‌آوری شده و به تصفیه‌خانه منتقل می‌شوند. در طول دوره‌های خشک آب و هوا، این سیستم از لحاظ فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی، عموما مانند شبکه‌های جمع‌آوری مجزا عمل می‌کند. با این حال، طراحی این شبکه‌ها در مقایسه با شبکه‌های مجزا، به دلیل توانایی این شبکه‌ها در جمع‌آوری رواناب سطحی متفاوت است و شامل اجزایی مانند سازه‌های سرریز و حوض‌های آب می‌باشد که این سازه‌ها ممکن است جزییات فرآیندها را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این، فرآیندهای شبکه‌های مرکب به دلیل تغییرات منظم شرایط جریان نسبت به شبکه‌های مجزا تغییرات بیشتری دارند.
شبکه‌های جمع‌آوری مرکب ممکن است به صورت ثقلی، تحت فشار و ‌‌یا اینکه به صورت‌‌‌ ترکیبی از این دو شرایط طراحی و ساخته شوند.
خصوصیات این سه نوع شبکه در شکل زیر توضیح داده شده است. علاوه بر شبکه‌های فوق، سیستم‌های شبکه جمع‌آوری جایگزین مانند شبکه‌های تحت خلا و شبکه‌های قطر کوچک ثقلی که معمولا کوچک بوده و به صورت محلی مورد استفاده هستند نیز وجود دارد.
خصوصیات انواع مختلف شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب


  • شبکه‌های جمع‌آوری جایگزین
سیستم‌های شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب جایگزین، در مناطقی که اجرای شبکه‌های فاضلاب متعارف امکان‌پذیر نیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شبکه‌ها از نظر اجرایی برای مکان‌هایی که پر از تپه و ‌‌یا کاملا تخت هستند بسیار مناسبند، زیرا در این مکان‌ها نیاز به حفاری‌های عمیق بوده و در نتیجه‌ی آن هزینه‌های اجرایی بسیار افزایش می‌یابند. شبکه‌های جایگزین انواع مختلفی دارند که در ادامه فقط به شبکه‌های جمع‌آوری ثقلی با قطر کوچک اشاره می‌شود.

  • شبکه‌های جمع‌آوری ثقلی با قطر کوچک
شبکه‌های جمع‌آوری ثقلی با قطر کوچک ‌‌یکی از سیستم‌های جایگزین برای شبکه‌های متعارف هستند که پساب حاصل از سپتیک تانک را به صورت ثقلی به تصفیه‌خانه‌ها منتقل می‌کنند. در این نوع شبکه‌ها از لوله‌های پلاستیکی با قطر کوچک‌تر استفاده می‌شود و عمق کارگذاری لوله‌ها کم‌تر از شبکه‌های ثقلی متعارف است. این شبکه‌ها برای مناطقی که‌‌‌تراکم جمعیت کم بوده، مناطق روستایی و مکان‌هایی که جمعیت فصلی دارند مناسبند.
بار آلی منتقل شونده در این شبکه‌ها به نسبت پایین‌تر از شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب متعارف است، زیرا قسمتی از مواد آلی معلق، در سپتیک تانک‌ها حذف می‌شوند. قطر متداول در این شبکه‌ها ۸۰ میلی‌متر ‌‌یا ۳ اینچ است، اما حداقل قطر لوله‌ها بهتر است که ۱۰۰ میلی‌متر انتخاب شود. در این سیستم‌ها نیاز به رعایت حداقل سرعت نیست زیرا ته‌نشینی مواد جزو پارامترهای طراحی آن‌ها محسوب نمی‌شود.

  • انواع روش‌های مورد استفاده جهت بررسی فرآیندهای شبکه جمع‌آوری فاضلاب
تورکیلد و همکارانش در این زمینه فعایت‌های زیادی داشته‌اند و در کتاب خود، تحت عنوان فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در شبکه‌های جمع‌آوری، نحوه صحیح انجام پژوهش‌ها را در این زمینه شرح داده‌اند. در این پژوهش از نکات کلیدی و مفاهیم اساسی این کتاب بسیار استفاده شده است. بنابراین ‌‌یکی از اصلی‌ترین منابع پایان نامه را می‌توان این کتاب ذکر کرد. در ادامه به روش‌های مختلف بررسی فرآیندهای شبکه جمع‌آوری پرداخته شده است.
روش‌های مورد استفاده در مطالعات فرآیندهای شبکه جمع‌آوری فاضلاب را در حالت کلی می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:
۱- آنالیزهای آزمایشگاهی در مقیاس کوچک تحت عنوان رآکتورهای آزمایشگاهی
۲- طرح‌های پایلوتی آزمایشگاهی

۳- مطالعات میدانی

  • آنالیزهای آزمایشگاهی در رآکتورهای کوچک
رآکتورهای کوچک ممکن است فقط در بعضی موارد قادر به تعیین پارامتر خاصی باشند. این روش‌ها عموما در روش‌های استاندارد برای ارزیابی آب و فاضلاب برپا شده‌اند. مطالعات فرآیندها معمولا به صورت ناپیوسته و ‌‌یا رآکتورهای پیوسته انجام می‌شوند. ‌‌یکی از جنبه‌های کلی و مهم در مطالعات آزمایشگاهی این است که آن‌ها می‌توانند تحت شرایط کنترل شده فرآیندی اجرا شوند.
رآکتورهای مورد استفاده جهت مطالعات آزمایشگاهی باید با دقت بالا ساخته شوند. علاوه بر این‌‌ یک برنامه دقیق برای نمونه‌برداری، راهبری و تحلیل نیاز است. آزمایش‌هایی که در رآکتور انجام می‌شوند نیاز به برنامه‌ریزی و همچنین تجربیات عمومی برای رسیدن به هدف و موفقیت دارند. در شکل ‌‌یک نمونه از رآکتور کوچک نشان داده شده که توسط رانکجر و همکارانش بکار گرفته شد. این شکل مشخص می‌کند چگونه ‌‌یک آزمایش می‌تواند تحت شرایط کنترل شده عمل کند.
یک نمونه از رآکتورهای آزمایشگاهی مورد استفاده در مطالعات شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب

هدف از ساخت این رآکتور، بررسی نرخ حذف ماده مغذی (در این آزمایش استات مورد توجه بوده است) و اکسیژن محلول توسط بایوفیلم تشکیل شده در فاضلاب است. برای رسیدن به این هدف کنترل دقیقی در طول انجام آزمایش نیاز است، زیرا هم اکسیژن محلول و هم غلظت استات به عنوان فاکتورهای کاهشی مورد مطالعه قرار گرفته و هدف محاسبه نرخ حذف آن‌ها بوده است.

  • طرح‌های پایلوتی آزمایشگاهی
طرح‌های پایلوتی آزمایشگاهی نیز مانند رآکتورهای کوچک آزمایشگاهی جهت کنترل شرایط فاکتورهای متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها روی فرآیند مورد مطالعه تاثیرگذارند. مزیت اصلی طرح‌های پایلوتی آزمایشگاهی در مقایسه با رآکتورهای کوچک آزمایشگاهی این است که به سیستم واقعی نزدیک‌ترند و عیب آن‌ها نیاز به منابع و تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر است. راه‌‌‌‌اندازی این گونه پایلوت‌ها اغلب سخت‌تر بوده و ممکن است به مهارت‌های تجربی خاصی نیاز داشته‌ باشند.
استفاده از پایلوت‌ها در مطالعات آزمایشگاهی معمولا در سیستم‌هایی که به صورت بازگردانی عمل می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل زیر نمونه‌‌ یک پایلوت است که توسط تاناکا و تورکیلد جهت مطالعات شبکه‌ها بکار گرفته شده‌است.
نمونه‌‌ یک پایلوت آزمایشگاهی مورد استفاده در مطالعات شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب


  • مطالعات میدانی
شبکه‌های جمع‌آوری برای مطالعات جزئی فرآیندها، سیستم‌های مناسبی نیستند، زیرا در زمینه شرایط کنترل شده توانایی محدودی دارند. این مطالعات عموما برای تعیین پارامترهایی که تعیین آن‌ها در مقیاس آزمایشگاهی به صراحت قابل ‌‌‌‌اندازه‌گیری نیست به کار می‌روند. نحوه انجام این گونه تحقیقات معمولا به این صورت است که نمونه‌برداری از ایستگاه‌های بالا دست و پایین دست انجام شده و تغییرات در مسیر‌‌‌‌اندازه‌گیری می‌شود.
حجم فاضلاب را می‌توان از طریق مطالعات ردیاب به دست آورد. برای این کار معمولا از موادی مانند رودامین، رادیو‌‌‌تریسر و نمک استفاده می‌شود. بهتر است مطالعات میدانی در خطوط فاضلاب‌رو طولانی انجام شود که باعث می‌شود تفاوت‌های نسبتا بزرگی در خصوصیات فاضلاب ایجاد شود.
در نهایت باید سعی شود جهت راحت‌تر شدن برنامه نمونه‌برداری و تعیین نقاط ورودی و خروجی از فاضلاب‌روهای بدون خطوط فرعی، بدون نشتی و خطوط فرعی استفاده شود. اگرچه مدیریت مطالعات میدانی فاضلاب‌رو مشکل است و عموما از نظر علمی ایده‌آل نمی‌باشد، اما به دلایلی نیاز به نتایج آن‌ها است، زیرا این سیتم‌ها عملکرد واقعی را نشان می‌دهند و همچنین به نتایج آ‌ن‌ها جهت کالیبره کردن نتایج آزمایشگاهی نیاز است.

گاسپری و همکارانش جهت بررسی میزان تاثیر رواناب حاصل از بارندگی در شبکه‌های مرکب، ۶ منطقه شهری را در پاریس مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها پارامترهایی از قبیل TSS، COD، BOD، فلزات سنگین(شامل CU و Zn)، TKN، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای(PAHs) را مورد بررسی قرار دادند. برای رسیدن به این هدف آن‌ها ۱۶ مورد بارندگی را بررسی کردند. مساحت مناطق شهری مورد نظر متغیر بود و تغییرات آن از ۴۲ تا ۲۵۸۱ هکتار را شامل می‌شد. تعادل جرمی در ورودی و خروجی مناطق مورد نظر نشان می‌دهد که فاضلاب منبع اصلی آلودگی ناشی از مواد آلی و نیتروژنی است، درحالیکه رواناب منبع اصلی روی است.
منبع : مقاله شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و انواع آن
 

amirkhiz

عضو جدید
کاش می شد فاضلاب سینک خونه ها دو مسیر داشت. فاضلاب یکی از لگنها که برای شستشوی ظروف استفاده میشه به همون فاضلاب اصلی میرفت ولی لگن دیگر که برای شستشوی میوه ها و سبزیجات و .... استفاده می شد و فاضلاب آن یه طوری به باغچه حیاط هدایت می شد.
 
انواع تصفیه :

تصفیه خارجی :
کلیه روشها برای رهایی از مشکلات ناشی از وجود ناخالصی قبل از ورود اب به داخل واحد صنعتی را تصفیه خارجی گویند که شامل روشهایی چون اهک زنی استفاده از رزین ها ی تعویض یونی و فیلتراسیون می باشد.
تصفیه داخلی :
در صورت کم بودن دبی اب ممکن است هزینه تصفیه اب به روشهای خارجی خیلی زیاد باشد لذا برای حذف کامل نا خالصی ها با افزودن مواد شیمیایی مناسب به اب در خود واحد صنعتی عمل تصفیه انجام می پذیرد که به ان تصفیه داخلی می گویند.
تاریخچه رزین های تعویض یونی
رزین های تعویض یونی ذرات جامدی هستند که می توانند یون های نا مطلوب در محلول را با همان مقدار اکی والان از یون مطلوب با بار الکتریکی مشابه جایگزین کنند.

خوشحال میشم نظرتون در این دونوع تصفیه بدونم.
آیا این دونوع تصفیه راه مناسبیه برای پاکسازی آب از آلودگی ها؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

بلوسرچ

عضو جدید
سلام و خسته نباشید
من مقاله ای رو مورد سختی زدائی فاضلاب در مورد دو مبحث زیر میخواستم
1-ته نشین سازی عامل سختی به کمک مواد شیمیایی
2-سختی زدایی با روش تبادل یونی
  1. ته نشین سازی عامل سختی به کمک مواد شیمیایی: ته نشین سازی عامل سختی یک فرآیند شیمیایی است که برای کاهش میزان سختی آب و مقابله با ته نشینی مواد معدنی مطلوب است. سختی آب به دلیل حضور یون‌های فلزی قلوی و قلیایی مانند کلسیم و منیزیم در آب ایجاد می‌شود. این یون‌ها می‌توانند منجر به تشکیل رسوبات کلسیم کربنات و منیزیم هیدروکسید شوند که به وسیلهٔ مواد شیمیایی معروف به داربست (Scale) شناسایی و تعقیب می‌شوند. در فرآیند ته نشین سازی عامل سختی، مواد شیمیایی از جمله کلریدها، سولفاتها، فسفاتها و کربناتهای قلوی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد شیمیایی با تشکیل ترکیبات آغازین مانند برافزای کربنات کلسیم (CaCO3) یا هیدروکسید منیزیم (Mg(OH)2)، یون‌های فلزی را تبدیل به ترکیبات که قابل ته نشین شدن هستند می کنند. سپس این ترکیبات به عنوان رسوبات جامد ته نشین می‌شوند و از آب جدا می‌شوند.
  2. سختی زدایی با روش تبادل یونی: روش تبادل یونی یکی از روش‌های متداول برای سختی زدایی آب است. در این فرآیند، یون‌های فلزی سنگین موجود در آب با یون‌های دیگری که در ماده جامدی مخصوص قرار دارند (معمولاً زئولیت‌های یونی) تبادل می‌شوند. هنگامی که آب با این ماده جامد در مخزنی مخصوص تماس دارد، یون‌های فلزی سختی (مانند کلسیم و منیزیم) به جای یون‌های تبادل آن فرآیند جایگزینی می‌شوند. این فرآیند تا زمانی ادامه می‌یابد که تمامی ایون‌های تبادل‌شده به ماده جامد منتقل شوند و ماده جامد به شدت اشباع شود. سپس برای بازیابی قابلیت تبادل دوبارهٔ ماده جامد، آن را با یک محلول غنی شده به یون‌های فلزی شستشو داده و یون‌های فلزی را از ماده جامد جدا می‌کنند. این روش معمولاً در صنایع و تصفیه‌گاه‌های آب استفاده می‌شود.
 
بالا