پروپوزال نویسی

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
تعریف تحقیق: فرآیند جستجوی منظم و سیستماتیک برای مشخص کردن یک وضعیت نامعین و ناشناخته.


روش شناسی(متدولوژی): فرآیند چگونگی گردآوری داده ها و تبدیل آن به یافته ها(نتایج).


روش تحقیق: وسیله یا ابزاری که تعیین می کند که چگونه گزاره های (فرضیه ها) یک تحقیق، رد یا تایید می شود. چارچوب اقدامات جستجوگرانه برای تایید یا رد گزاره های تحقیق.


علل انجام تحقیق:
1) حل مسئله و مشکل
2) کاهش ابعاد و آثار مشکل
3) شناخت مشکل
4) شناخت پدیده ها و موضوع ها

منابع شناخت:
1) مراجعه و استناد به نظرات و مراجع(مقالات، کتاب ها و...)
2) سیروسلوک و رمزوراز(عرفان، جادو و ...)
3) شیوه های خردگرایانه
-قوانین منطقی و انواع استدلال:
1- استدلال قیاسی، کل به جزء، عقل
2- استدلال استقرایی، جزء به کل، تجربه
3- استدلال تمثیلی

4) روش علمی: علم بخشی از دانش است، بخشی که از طریق تجربه(آزمایش)، در حوزه علوم طبیعی، قابل تایید یا رد شدن باشد.

اهداف علم:
1) تبیین: بیان چرایی و علت یک پدیده
2) درک: فهم و شناخت و توصیف پدیده
3) پیش بینی
4) کنترل


هدف علم در آخر، تئوری است.


تعریف تئوری: مجموعه ای مفاهیم، اصطلاحات، قضایایی که روابط بین متغیرها(پدیده ها) را تبیین می کند.(ابزاری برای شناخت بهتر پدیده)


تفاوت نظریه پردازی و نظریه سازی:
نظریه پردازی: نظریه های قبلی یا موجود را نقد و بررسی و تحلیل می کنیم. (حال و گذشته)
نظریه سازی: ایجاد نظریه جدید برای آینده


در حوزه روش تحقیق به دنبال آزمون تئوری یا ساخت تئوری هستیم.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مراحل عمده اجرای روش علمی:
1) بیان مسئله
2) جستجوی پیشینه
3) تدوین فرضیه
4) مشاهده و آزمون فرضیه
5) رد، تایید یا تعدیل فرضیه

مراحل تفصیلی اجرای روش علمی:

1) انتخاب موضوع
2) بیان مسئله
3) جسجوی پیشینه و مبانی نظری
4) تدوین گزاره های تحقیق(سوال، فرضیه، اهداف)
5) تعیین متغیرهای تحقیق و مقیاس سنجش آنها
6) تعیین ابزار تحقیق(گردآوری داده ها)
7) تعیین جامعه، نمونه، حجم نمونه
8) انتخاب روش تحقیق
9) گردآوری داده ها
10) تنظیم و تلخیص داده ها
11) تحلیل داده ها و نتیجه گیری
12) تدوین گزارش تحقیق و اشاعه یافته ها
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
تعریف پارادایم: مجموعه ای از نظریات، مفاهیم، قضایا و اصطلاحاتی که در یک دوره زمانی خاص، در یک رشته علمی خاص، بین اندیشمندان آن رشته مورد توافق است و اجماع نظر دارند.


پارادایم های تحقیق:
1) اثبات گرایی: اثبات گرایان به دنبال اثبات نظریه ها و فرضیات و واقعیات هستند چون معتقدند واقعیت، خارج از ذهن ما وجود دارد.

2) فرااثبات گرایی(ابطال گرایی): فرااثبات گرایان معتقدند که واقعیت وجود دارد و آن را به طور ملموس قبول دارند اما این واقعیت به طور ناقص درک می شود، چون ذهن انسان ناقص است و توان شناخت همه جانبه را ندارد. پس نباید به دنبال اثبات فرضیات باشیم بلکه به دنبال ابطال آن باشیم.

3) ساخت گرایی: واقعیت یک سازه اجتماعی است که به طور اجتماعی ساخته می شود. توافق جمعی که افراد به صورت مشترک دارند.

4) انتقادی: واقعیت در گذر زمان و تاریخ شکل می گیرد و توسط افراد بازآفرینی می شود. هدف اصلی، انتقاد از وضع موجود و نظریه های قبلی است برای رهایی بخشی و آزادی.


مفروضات هر پارادایم:
1) روش شناسی: روش ها، شیوه ها و چگونگی رسیدن به واقعیت
2) انسان شناسی: اشاره به واقعیت و چیستی دارد
3) شناخت شناسی: رابطه بین محقق و واقعیت
1-3) عینی گرا: رابطه بین محقق و واقعیت، جدا از هم است.
2-3) ذهنی گرا: بین محقق و واقعیت پیوند و تعامل وجود دارد. واقعیت در ذهن محقق است.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
تفاوت داده های کمی و کیفی:

داده های کمی:
1) قابل شمارش و ساده اند.
2) فاقد هویت شخصی اند و عدد هستند.
3) محقق کنار است و واقعیت و داده ها به محقق نزدیک می شوند.

داده های کیفی:
1) غیرقابل شمارش و پیچیده و چندوجهی اند.
2) متکی به نظر محقق و شخصی هستند.
3) محقق به داده و واقعیت نزدیک می شود.

تفاوت تحقیقات کمی و کیفی:

1) از نظر نقش فرضیه:
کمی: محقق قبل از جمع آوری اطلاعات، فرضیه را تدوین می کند.
کیفی: محقق در حین فرآیند تحقیق، فرضیه را تدوین و تعدیل می کند.

2) از نظر متغیرهای تحقیق:
کمی: محقق در ابتدای کار، متغیرها را مشخص و تعریف عملیاتی می کند.
کیفی: محقق در حین فرآیند تحقیق بر اساس شرایط یا موقعیت، متغیرها را مشخص می کند.

3) از نظر طرح تحقیق(پروپوزال):
کمی: طرح تحقیق در ابتدا مشخص می شود و محقق بر اساس آن تحقیق را انجام می دهد.
کیفی: طرح تحقیق از پیش تعیین شده ای وجود ندارد بلکه هر مرحله از تحقیق بر اساس مراحل قبلی مشخص می شود.

4) از نظر نقش زمینه و بستر:
کمی: اصلا به بستر، بافت و شرایط توجهی ندارد و محقق شرایط را کنترل می کند.
کیفی: پدیده را بر اساس بستر، مورد مطالعه قرار می دهد.

5) از نظر منطق تحلیل داده ها:
کمی: به صورت قیاسی/فرضیه ای است.(کل به جزء/جزء به کل)
کیفی: به صورت استقرایی است.(جزء به کل)

6) از نظر دامنه بررسی و مطالعه:
کمی: سطحی نگر و جزءنگر هستند. یک پدیده را در یک شرایط خاص بررسی می کنند.
کیفی: عمق نگر و کل نگر هستند. پدیده را از همه جوانب مورد مطالعه قرار می دهند.

7) از نظر جمع آوری اطلاعات:
کمی: در یک بازه زمانی خاص و محدود و قبل از تحلیل داده ها صورت می گیرد.
کیفی: در حین فرآیند تحقیق انجام می گیرد.

8) از نظر تدوین گزارش و نتایج تحقیق:
کمی: نتایج را در قالب اعداد و ارقام و آزمون های آماری مطرح می کند.
کیفی: نتایج تحقیق را به صورت توصیفی و تفسیری مطرح می کند.

9) از نظر نقش محقق:
کمی: هیچ دخالتی ندارد.
کیفی: دخالت روی پیوستار متفاوت است.

به ترتیب از زیاد به کم:
-مشاهده مستقیم و مشارکتی
-مشاهده غیرمستقیم و مشارکتی
-مصاحبه
-مستنداتی
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مرحله 1: انتخاب موضوع

مرحله 1: انتخاب موضوع

معیارهای انتخاب موضوع:

1- علاقه پژوهشگر
2- اهمیت یا اولویت آن(به حل مسئله بیشتر کمک کند.)
3- بدیع بودن(تکراری نباشد)
4- توانایی پژوهشگر
5- منابع اطلاعاتی وجود داشته باشد.
6- به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی، علمی، فرهنگی، زمانی و ...

تحقیقات بر اساس ماهیت موضوع به بخش های زیر تقسیم می شوند:

1- اکتشافی: شناسایی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی در ...
2- توصیفی: مطالعه اهمیت سرمایه اجتماعی در ...
3- رابطه ای: مطالعه رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عدالت اجتماعی در ...
4- علت و معلولی: بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان در ...
5- طراحی: طراحی نظام مدیریت استعداد در ...
6- مدلسازی: ارائه مدلی برای اندازه گیری رضایت مشتریان در ...
7- مقایسه ای: مقایسه اعتیاد به کار در بین کارکنان در ...
8- کنترلی: کنترل نتایج حاصل از اجرای سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان در ...

نکته: حتما باید مکان و زمان، در عنوان ذکر شود.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مرحله2: بیان مسئله

مرحله2: بیان مسئله

ویژگی های بیان خوب مسئله:
1- اهمیت و اولویت مسئله به طور شفاف و بدون ابهام مطرح شود.
2- مسئله را در یک حوزه خاص، محدود می کند.(مثلا علوم انسانی، پزشکی، فیزیک و ...)
3- اطلاعات کلی را در مورد نتایج تحقیق ارائه می دهد.
4- باعث روبرو کردن ما با ملاحظات و داوری های اخلاقی نشود.

اهمیت و اولویت از کجا تشخیص داده می شود؟
زمانی که اطلاعات زیر را ارائه دهد:
1- در تدوین نظریه و تئوری به ما کمک کند.
2- دانش ما را در یک بخش و حوزه افزایش دهد.
3- نتایج تحقیقات قبلی را تعمیم دهد.
4- ابداع در روش های تحقیق و روش شناسی
5- بتواند مسائل مهم روز در آن حوزه را مشخص کند.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
اهمیت و ضرورت پژوهش

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهمیت پژوهش: از بعد جهانی و مبانی نظری

ضرورت پژوهش:
یعنی چه ضرورتی احساس کردیم که این موضوع را انتخاب کردیم. از بعد ملی و جامعه آماری
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مرحله3: جستجوی پیشینه و مبانی نظری(ادبیات تحقیق)

مرحله3: جستجوی پیشینه و مبانی نظری(ادبیات تحقیق)

پیشینه تحقیق: خلاصه تحقیقاتی با موضوعاتی مثل یا نزدیک به موضوع تحقیق ما مطرح می شوند، در داخل و خارج، معمولا 3-4 تا داخلی و 3-4 تا خارجی ذکر می شود.

مبانی نظری(ادبیات تحقیق): تئوری ها، رویکردها، دیدگاه ها، نظریات و تعاریف در مورد مفاهیم موضوع تحقیق، مطرح می شوند.
(در پروپوزال: هر متغیر نهایتا 3صفحه، در پایان نامه: هر متغیر حداقل 30-40 صفحه تا 100 صفحه).

مقاصد و اهداف جستجوی پیشینه:
1) مسئله را تعریف، مشخص و محدود میکند.
2) اجتناب از دوباره کاری
3) بین نتایج تحقیقات قبلی و نتایج تحقیق خودمان، اتصال برقرار کنیم.
4) روش ها یا ابزارهای اندازه گیری دقیق تر، روشن تر و بهتری انتخاب کنیم.

روش های سرچ تحقیقات فارسی:
1) گوگل: کلیدواژه+pdf.روش های سرچ تحقیقات انگلیسی:


*آخر همه پارگراف ها، باید منبع داده شود:
(نام خانوادگی، سال انتشار مقاله- کتاب یا پایان نامه، صفحه).

مثال:

فارسی: (الوانی، 1380، ص25).
(الوانی و همکاران، 1380، ص25).
.(webber,1994,p.22):انگلیسی

.(webber,et al,1994,p.22)

 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مرحله 4: تدوین گزاره های تحقیق(سوال، فرضیه، هدف)

مرحله 4: تدوین گزاره های تحقیق(سوال، فرضیه، هدف)

* بیشتر تحقیقات کیفی فرضیه ندارند و فقط سوال دارند، اما تحقیقات کمی حتما فرضیه دارند.

تفاوت فرضیه و سوال:
فرضیه به صورت جمله خبری نوشته می شود.
سوال به صورت جمله پرسشی نوشته می شود.

اهداف تحقیق:
1) اصلی(کلی، اهم): نشات گرفته از عنوان تحقیق است.
2) فرعی(جزئی، اخص): بر اساس فرضیه یا سوالات تحقیق است.

مثال:
موضوع تحقیق: مطالعه رابطه آموزش و بهره وری در بین کارکنان شرکت .... در سال 92
هدف اصلی: تعیین/ شناخت/ مشخص کردن رابطه آموزش و بهره وری در بین کارکنان شرکت .... در سال 92

انواع سوالات تحقیق:
1)توصیفی: قابلیت آزمون و تست وجود ندارد. مثال: ماهیت سرمایه اجتماعی چیست؟
2) رابطه ای: آیا بین آموزش و بهره وری رابطه ای وجود دارد؟
3) تفاوتی یا مقایسه ای: آیا بهره وری در بین کارکنان زن و مرد تفاوت دارد یا خیر؟


تعریف فرضیه:
یک حدس عقلایی(بخردانه) محقق بین دو یا چند متغیر

انواع فرضیه:
1) توصیفی: مانند سوال توصیفی، قابلیت آزمون و تست وجود ندارد. مثال: گسترش دانشگاه های ایران به صورت تاریخی است.

2) تبیینی:
1-2: رابطه ای:
1-1-2: همبستگی: بین xو y رابطه دوطرفه وجود دارد.
2-1-2: علی(علت و معلولی): رابطه یک طرفه، xموجب y می شود.
2-2: تفاوتی یا مقایسه ای

انواع فرضیه:
1) کلی
2) جزئی:
بر مبنای ابعاد یکی از مولفه ها(رابطه اش با مولفه دیگر)

انواع فرضیه:
1)جهت دار: بین آموزش و بهره وری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.(موجب افزایش می شود)
2) غیر جهت دار: بین آموزش و بهره وری رابطه معناداری وجود دارد.

*فرضیه بدون جهت تعیین شود، بهتر است.

=======================================================
مثال:
عنوان تحقیق: مطالعه رابطه اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی در ... .


هدف اصلی: تعیین رابطه اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی در ... .
اهداف فرعی: تعیین رابطه عجین شدن با کار و رفتار شهروندی سازمانی در ... .
تعیین رابطه تمایل درونی در کار و رفتار شهروندی سازمانی در ... .
تعیین رابطه لذت از کار و رفتار شهروندی سازمانی در ... .

سوال اصلی: آیا بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
سوالات فرعی: آیا بین عجین شدن با کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
آیا بین تمایل درونی کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود دارد؟
آیا بین لذت از کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود دارد؟

فرضیه اصلی: بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیات جزئی: بین عجین شدن با کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
بین تمایل درونی در کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
بین لذت از کار و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
 

خوید

عضو جدید
سلام خسته نباشید .من دانشجو کارشناسی ترم آخر رشته مدیریت هستم خیلی ممنون از مطالب جالب و خوبتون
 
بالا