[پرورش و نگهداری پرندگان زینتی] قناری، شناخت و نگهداری

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناخت و نگهداری

شناخت و نگهداری

با وجود گذشت 500 سال از اهلی شدن قناری. هنوز این پرنده به طور کامل با شرایط قفس انس نگرفته است و بعضی از رفتار های وحشی خود راحفظ کرده که بیشتر در امر تکثیر این پرنده به چشم میخورد.
رفتار قناری در طول سال متفاوت است و با تغییر فصل ها تغییرات عمده ای در ظاهر و رفتار آن به وجود می اید. بهار فصل شکوفایی و مستی پرنده و امادگی برای جفت گیری و تولید مثل است. به تریج که هوا گرم شده و جوجه ها بزرگ میشوند با اوج گرفتن گرمای تابستان قناری شروع به تولک رفتن میکند و پرریزی مشاهده میشود. پرریزی قناری حدود 2 ماه به طول می انجامد و نرها از شدت اواز خوانی خود در طول پرریزی میکاهند.
با خنک شدن تدریجی هوا در فصل پاییز پرریزی قناری قطع شده و پر و بال نو و شفاف بدن پرنده را زیبا جلوه میدهد.اکثر پرورش دهنگان قناری در فصل پاییز نیز اقدام به جوجه کشی و تکثیر قناری میکنند. در فصل زمستان نیز پرنده مدتی استراحت میکند و دوباره با بهار چرخه تکرار میشود.
قناری برای خوشامد صاحب خود اواز نمیخواند بلکه این رفتا رنشان دهنده تعیین کردن قلمرو حیوان برای نرهای دیگر است که به محدوده او تجاوز نکنند.این رفتار نیز از خوی وحشی حیوان به جا مانده است.نکته مهم در پرورش حیوانات داخل قفس رعایت اندازه قفس است که باید تا حد امکان بزرگ اتنخاب شود که پرنده دچار مشکل در پرواز و تنگی جا نشود.

ادامه دارد...
 

sayal205

عضو جدید
سلام دوستان عزیز.من هم بر حسب علاقه خودم به نگهداری و پروش حیوانات یکم اطلاعات دارم امیدوارم که مورد استفاده دوستان علاقمند قرار بگیره
در اين بخش نوع بيماري -عامل بيماري و روش درمان بعضی بیماری های مهم قناری را توضيح ميدهم .

مشخصات پرنده بيمار

نشانه هائي که بيان کننده ي حالات غير طبيعي و عدم سلامت اين گونه پرنده گان ميباشد عبارتند از :

پف کردن پرنده و عدم تمايل به حرکت و خواب آلودگي

اختلال در وضعيت ارايش پرها و چسبيدن فضله به اطراف پرهاي مخرج

نيمه باز شدن چشم ها و قي کردن آن

به گوش رسيدن صداي غير عادي هنگام تنفس پرنده

دور نگهداشتن بالها از بدن

تغييرات در فضله





با مشاهده ي اين حالات سريعا پرنده را از پرنده هاي ديگر جدا کنيد و آن را در قفس مخصوص بيمار ها قرار دهيد . بايد توجه داشت که پرنده ي بيمار بسيار ترسو و مضطرب ميشود پس سعي کنيد زياد به پرنده مريض نزديک نشويد .





قفس مخصوص بيماري : قفسي که 3طرف آن با چوب يا..پوشيده شده و فقط از يک طرف باز است و يک لامپ مادون قرمز دائما در آن روشن باشد .

آبله قناري

علائم : (يکي از بيماريهائي است که در فصل تابستان با اين بيماري بسيار روبه رو هستيم )ظهور نقطه هاي سفيد – قرمز يا زرد رنگ روي سر -سينه – بالها – وروي انگشتان.تنگي نفس.سستي

علل احتمالي : ويروس ابله – واگيري از پرنده هاي تازه خريداري شده يا پرنده هاي آزاد

مداوا :کمتر با موفقيت همراه است .تزريق واکسن ابله – تغذيه پرنده با دانه ها با طبيعت خنک – ضد عفوني اصولي قفس و محل نگهداري پرنده ها

جذام پرنده

علائم : تنگي نفس – اسهال – تب – کم اشتهائي – گرفتگي عضلات – تورم پلک ها

علل احتمالي : ويروس

مداوا : هنوز براي اين بيماري داروئي وجود ندارد . بايد اين پرنده را سريعا از پرنده هاي ديگر جدا کرد .

پاي آهکي

علائم : ظهور پينه هاي سفيد روي پا و انگشتان و خارش پاي پرنده

علل احتمالي : ميله نا مناسب – کثيف بودن ميله و قفس

مداوا : پاي پرنده را با صابون شسته و خشک کنيد سپس پا را تا مچ در نفت فرو برده(بايد متذکر شوم نفت نبايد با پرهاي پرنده برسد ) بعداز 3 ثانيه آن را بيرون آورده خشک کنيد سپس اين عمل را دوباره تکرار کنيد بعد از اين امر پا را دوباره با صابون شسته و با پماد ويتامين آ-د چرب کنيد اين عمل را 3 روز متوالي انجام دهيد

ميلبه

علائم : خواب نا آرام – تميز کردن دائم پرنده – ضعيف شدن پرنده

علل احتمالي : واگيري از پرنده هاي آذاد يا پرنده تازه خريداري شده – تميز نبودن قفس و عدم شستشوي قفس

مداوا : استفاده از حشره کش هاي مخصوص و شستشوي کامل قفس ها و مکان نگهداري و سم پاشي قفس و محل نگهداري و شکافهاي ديوار و داخل ميله نشيمن گاه پرنده

بيماري کوکسيدن

علائم : سستي – کم اشتهائي – اسهال

علل احتمالي : ويروس کوکسيدن (نوعي انگل روده)قدرت تکثير اين ويروس در تابستان فوق العاده بيشتر است

مداوا : استفاده از سولفو ناميديا فلوراسوليدون به آب آشاميدني . براي دوستاني که به پرنده هايشان داروي شيميائي نميدهند از اين دستور استفاده کنند: استفاده سيب درختي مداوم به مدت سه روز و سپس استفاذه از تخم کاهو و تخم خرفه همراه دانه اصلي

چاقي

علائم : کم تحرکي پرنده – اشتهاي زياد – تنگي نفس -مشکلات در امر پرريزان

علل احتمالي : تغذيه غلط – ارائه بيش از حد تخم مرغ و دانه هاي چرب به پرنده

مداوا : تغذيه با دان معمولي و استفاده بيشتر از ميوه و سبزيجات و اجازه پرواز دادن به پرنده به هيچ وجه توسط گرسنگي دادن با چاقي مبارزه نکنيد چون ضرر ان بيشتر خواهد بود .

اسهال

علائم : فضله آبکي – کثيف بودن اطراف مخرج – بي تفاوتي نسبت به محيط اطراف – ضعيف شدن پرنده

علل احتمالي : ترس – تغيرات درجه حرارت – جريان هوا

مداوا : قرار دادن آن در قفس بيماري اين بيماري سريعا بهبود مييابد فقط بايد پرهاي اطراف مخرج را کوتاه کرد که در فضله کردن پرنده دوچار مشکل نشود

يبوست

علائم : پرنده هنگام دفع مدفوع دوچار مشکل ميشود وهنگام فضله کردن دم ميزند

علل احتمالي : تغذيه نا مناسب – مسموميت

مداوا : توسط قطره چکان چند قطره روغن کرچک به دهان پرنده بريزين و اين امر را 8 ساعت بعد تکرار کنيد .تغذيه معمولي همراه دادن ميوه و سبزيجات آبدار

بزرگ شدن بيش از حد منقار و ناخن ها

علائم : بزرگ شدن و کج شدن منقار و ناخن ها

علل احتمالي : کم يا زياد بودن کلسيم بدن

مداوا : استفاده از سنگ آهک -شاخه درخت – کوتاه کردن منقار يا ناخن
 

sayal205

عضو جدید
تغذيه و رژيم غذائي

تغذيه صحيح از اصولي ترين و پر اهميت ترين مسئله در نگهداري پرندگان قفسي مي باشد كه ضامن حفظ سلامتي و شادابي پرندگان مي باشد.
طبق دسته بنديهاي زيست شناسي ، قناري وحشي كه از اجداد قناري اهلي شده فعلي مي باشد ، به دسته گنجشكها و خانواده فنج ها از راسته سبك بالان تعلق دارد و گروه قناريها خود جزء كوچكي از اين خانواده بزرگ است .
قناري پرنده ايست دانه خوار اما جيره غذايي او را تنها دانه ها تشكيل نمي دهند و سبزيجات تازه و ميوه هاي رسيده نيز مورد علاقه او مي باشند .
پرندگان آزاد ، در قلمرو خود قادر به تامين نيازهاي بدني مي باشند. از جوانه درختان تا ميوه هاي وحشي و دانه گياهان ،‌كرم ها و بسياري از غذاهاي ديگر . اما پرندگان در قفس اينگونه نيستند و نيازهاي آنها را صاحبان آنان بايد تهيه كنند.
در تغذيه پرندگان قفسي رعايت چند نكته اهميت دارد: غذاي آنان بايد تازه ، طبيعي ، متنوع و تمييز باشد. و از نظر طبيعت سردي و گرمي و تامين املاح معدني و ويتامين ها مورد توجه قرار گيرند. در اين قسمت به خواص بعضي از دانه ها اشاره مي كنيم :
تخم كتان كه به دانه قناري مشهور است طبيعتي گرم دارد و حاوي انواع ويتامين و تركيبات كربو هيدرات و املاح معدني مي باشد
تخم ارزن طبيعتي سرد و خشك دارد و دانه ايي است قليايي و سرشار از پروتئين و منبعي غني از ويتامين A و فسفر و املاح معدني گوناگون. معمولا آن را با مخلوط تخم كتان به قناريها ميدهند. به اين ترتيب كه دو قسمت تخم كتان را با يك قسمت تخم ارزن مخلوط كرده و در اختيار قناريها مي گذارند.
تخم كاهو كه طبيعتي سرد دارد و داراي املاح معدني غني ، تامين كننده آهن ، اشتها آور ، ضد يبوست و بر طرف كننده برونشيت است.
تخم خرفه طبيعتي سرد دارد و داراي املاح معدني بوده و خاصيت تمييز كنندگي دستگاه گوارش و ضد انگل روده را دارد.
تخم كلم قمري طبيعتي سرد دارد و داراي املاح معدني مفيد بوده و يك پاك كننده موثر است.
تخم اسفرزه نيز داراي طبيعتي سرد بوده و حاوي املاح معدني و ويتامين هاي مختلف مي باشد.
تخم شلغم طبيعتي گرم داشته و سرشار از ويتامين C و املاح معدني و ضد چاقي بوده و برطرف كننده سرماخوردگي و آسم مي باشد.
تخم منداب طبيعتي گرم دارد و سرشار از املاح معدني بوده و مانع از پيچيدن تخم در شكم قناري مي شود.
تخم گشنيز طبيعتي گرم داشته و اشتها آور و ضد انگل است.
تخم شاهدانه طبيعتي گرم دارد . پرچرب و محرك است و بهتر است در جيره غذايي قناري كمتر وارد شود.
تمامي اين دانه ها براي قناريها قابل استفاده مي باشند اما اگر توازني بين مخلوط اين دانه ها وجود نداشته باشد ميتواند موجب بيماري پرنده گردد. دقت در تنظيم يك رژيم غذايي متعادل و استفاده از دانه هاي مخلوط و رعايت اعتدال در خوراندن آن ، موجب مي شود تا ضمن استفاده پرنده از خواص مفيد دانه ها ، به عوارض ناشي از مصرف زياد آنها نيز مبتلا نگردد. بهتر است براي اين منظور از ظروف انگشتي مخصوصي كه در فروشگاهها نيز وجود دارد استفاده كرده و در هر نوبت يك قاشق چايخوري از دانه مورد نظر به قناري داده شود.
مصرف سبزيجات و ميوه هاي تازه نيز در جيره غذايي قناري بايد وجود داشته باشد اما طبق يك برنامه منظم .
در اين بخش درباره خواص و طبيعت بعضي از سبزيجات و ميوه ها توضيح ميدهيم:
برگ كاهوي بدون رطوبت تامين كننده كلسيم و آهن و اشتها آور و ضد يبوست مي باشد. برگ كاهو طبيعتي سرد دارد.
برگ تازه و جوان اسفناج ،‌ طبيعتي معتدل داشته و تامين كننده آهن و ضد يبوست مي باشد.
برگ و ساقه كرفس نيز طبيعتي گرم داشته و حاوي سديم ، پتاسيم و كلسيم مي باشد و به مقدار كم به قناريها داده مي شود.
برگ گشنيز تازه طبيعتي سرد داشته و حاوي ويتامين C و A و املاح معدني مي باشد.
برگ تيزك شاهي نيز طبيعتي گرم دارد و حاوي ويتامين C ، كلسيم و يد بوده و ضد آسم مي باشد.
برگ تيزك آبي نيز همان خاصيت تيزك شاهي را دارد اما مقدار يد آن بيشتر مي باشد و در درمان برونشيت و آسم بسيار مفيد است.
سيب درختي شيرين طبيعتي معتدل دارد و سرشار از ويتامينهاي گوناگون بوده و در درمان يبوست و اسهال مفيد است.
گلابي طبيعتي معتدل داشته و مملو از ويتامين ها و املاح معدني مي باشد.
پرتقال شيرين طبيعتي معتدل دارد و حاوي ويتامين C و املاح معدني مي باشد و در بهبود و درمان بيماري آسم و سرماخوردگي و برونشيت ميتوان از آن استفاده كرد.
هويج تازه طبيعتي گرم دارد و سرشار از ويتامين A و املاح معدني و رنگدانه است كه جلا دهنده پرهاي قناري مي باشد.
چنانچه مقداري پوست خشك شده ي تخم مرغ را كوبيده و هر 15 روز كمي از آن را به قناريها بدهيد باعث مي شود تا علاوه بر صحت مزاج ، قناريها ي ماده در فصل تخم گذاري ، تخم بدون پوسته نگذارند و به يبوست نيز مبتلا نشوند.
در استفاده از سبزيجات و ميوه ها بايد توجه داشت كه قبل از استفاده ، آنها را كاملا شسته و تمييز كرده و ورطوبت آنها گرفته شود. سبزيجات و ميوه ها بايد بدون لك بوده و مانده و پلاسيده نباشند.
ميوه ها و سبزيجات را ميتوان هفته اي يك تا دو بار در جيره غذايي قناريها استفاده كرد.
جوانه ها كامل ترين و حيات بخش ترين غذاها هستند. دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ويتامينها و پروتئين ها ، املاح معدني غني ، كربوهيدراتها و قندهاي طبيعي شده و براي مصرف قناريها و مخصوصا جوجه هاي يكماهه بسيار مفيد هستند.
براي تهيه جوانه ها ميتوانيد از اين دستور استفاده نماييد:
تخم شلغم ، تخم چغندر و تخم خرفه را به مقدار كافي درون ظرف آب تمييزي بريزيد . مقدار آب بايد حدود نيم سانت بالاتر از سطح دانه ها در ظرف باشد. آن را حدود 24 ساعت در همان حال باقي بگذاريد. معمولا دانه ها پس از اين مدت آماده جوانه زدن مي شوند. حال دانه ها را از آب خارج كرده ، بشوييد و بر روي پارچه تمييزي بريزيد و بر روي آن نيز پارچه نم دار ديگري پهن كنيد به طوري كه تمامي دانه ها را بپوشاند. هر روز كمي آب بر روي پارچه بپاشيد تا همواره نم دار باشد. پس از اينكه جوانه ها حدود نيم سانت رشد كردنند آنها را با آب تمييز شسته و براي جلوگيري از رشد كردن ، آنها را در پارچه اي بپيچيد و درون كيسه نايلوني گذاشته و در يخچال قرار دهيد. هر روز به مقدار كمي از اين جوانه ها به قناريها بدهيد.
 

sayal205

عضو جدید
نکته های پرورش قناری1

1- ماده هايي که بدون نر و از روي مستي تخمگذاري مي کنند را به راحتي نمي توان با قناري نر جفت اندازي کرد .

2- در فصل تولکي بهتر است پرنده ها را بصورت گله اي نگهداري کرد زيرا در اين زمان قناري ها به زندگي اجتماعي نياز دارند .

3- اگر قصد داريد ماده اي که جفت انداخته ايد و روي تخم خوابيده است را از جفت خود جدا کنيد بهتر است ابتدا کپه تخمگذاري را برداشته و ماده را بمدت يکساعت آزاد بگذاريد و بعد از آن به تعويض قفس قناري ماده اقدام نماييد .

4- معمولا رسم براين است که در فصل توليد مثل قناري هاي نر بصورت انفرادي نگهداري شوند و ماده را به قفس نر هدايت کنند ولي در عمل بهتر است 6 روز قبل از جفت اندازي قناري ماده را بصورت انفرادي نگهداري کنيد و پرنده نر را به قفس ماده هدايت نماييد .

5- براي کاهش آلودگي بهتر است از قفسهايي که کف نرده اي دارند استفاده نماييد .

6- براي ضد عفوني سبزيجات ابتدا آنها را بمدت 20 دقيقه در آب معمولي قرار دهيد و بعد ازاين مدت از مواد ضد عفوني کننده براي ضد عفوني آنها استفاده کنيد .

7- تا پانزده روز بعد از واکسيناسيون آبله به پرنده ها اجازه آبتني کردن را ندهيد .

8- بهيچوجه جوجه هاي هم خانواده يا خواهر و برادر را با يکديگر جفت اندازي نکنيد .

9- بهترِين زمان براي جفت اندازي هنگام غروب و کمي قبل از خاموش کردن برق محل زندگي پرنده ها ميباشد اين کار از جنگ و جدال بيش ازحد قناري نر و ماده جلوگيري مي کند .
 

sayal205

عضو جدید
نکته های پرورش قناری 2
1- پيشگيري بمراتب بهتر و کم هزينه تر از درمان است

2- قناري شما براي حفظ سلامتي و بازدهي بهتر حداقل دوباردر سال نياز به کشت مدفوع توسط آزمايشگاه دامپزشکي دارد يکبار اول تير ماه و مرتبه دوم يکماه قبل ازشروع جوجه کشي

3- بيشتر بيماريهاي شايع در بين قناريها ناشي از مشکلات گوارشي روده اي ميباشد

4- اگر قناري جديدي خريداري کرده ايد حتما به دامپزشک مراجعه نموده و20روز قرنطينه را رعايت کنيد

5- بهترين زمان براي پيشگيري و رفع کمبود ويتامين ها زمان تولکي پرنده ها است

6- بذر جوانه زده سر شار از ويتامين ها است و شما ميتوانيد درزمان تولکي ازآن استفاده کنيد

7- اگربراي مقابله با بيماري ها از دارو استفاده ميکنيد دقت کنيد که دوره درمان را کامل کرده و دوز درماني صحيح را بکار ببريد تا نتيجه دلخواه و مثبت بگيريد

8- يکي از عوامل عمده مرگ و مير قناري ها در طول سال خصوصا در تابستان شيوع بيماري آبله ميباشد علايم آن شامل زخم اطراف دهان وچشمها و داخل حلق پرنده و همچنين زخم در ناحيه مخرج پرنده است در برخورد با اين علايم بي درنگ با دامپزشک مشورت نماييد و ان را سرسري نگيريد زيرا که اقدام ديرهنگام شما باعث کاهش بازدهي واکسن ودر مواردي موجب افزايش شدت بيماري خواهد شد. دراينصورت تنها بايد خود را مقصر اصلي بدانيد

9- همانطور که تشخيص بيماري بعهده دامپزشک مي باشد درمان حمايتي بعهده شماست . درمان حمايتي شامل افزايش دماي محيط و تهيه خوراکي که قناري بيماردرهنگام بيماري براي زنده ماندن و مقاومت در مقابل بيماري بتواند از آن تغذيه کند

10- يکي از مشکلات شايع جوجه ميري ميباشد که عموما قناريهاي پرستاررا مقصرميدانند به دنبال علت اصلي آن باشيد زيرا که در بيش از 70 درصد از اين مرگ و ميرها نمي توان قناري هاي پرستار را مقصر دانست

11- داشتن رژيم غذايي مناسب براي حفظ سلامت پرنده ضروري مي باشد

12- بسياري فکرميکنند که مصرف انواع دانه ها و تغييرانهاعامل بلوغ ومستي قناري ها مي باشد. اما دانه ها تنها يکي ازعواملي هستند که در اين ميان نقش دارند

13- بهترين زمان براي انجام واکسيناسيون بر عليه ويروس ابله حدودا سه ماه قبل از جفت اندازي ميباشد

14- ارزش قناريهاي رنگي که ما انها را حمال ميناميم کمتراز قناري هاي نژاد دار نميباشد با انها نيز مهربان باشيم

15- براي جلوگيري از نابودي نژادهاي خالص از آميزش قناري هاي نژادهاي مختلف و هيبريد با نژاد هاي خالص خودداري کنيد

16- خوراک جوجه هاي جوان تا50 روزگي دان نرم ( تخم مرغ ) ميباشد. جوجه هاي سالم خودبخود تا اين سن مصرف تخم مرغ را کاهش ميدهند و به مصرف دانه ها روي ميآورند

17- قناري ها تا چهار ماه ميتوانند به جوجه دهي و توليد مثل مشغول باشند بيشتر از اين مدت خستگي و کاهش توليد و همينطور کاهش طول عمر پرنده را در پي خواهد داشت

18- براي تهيه تخم مرغ اب پزشده لازم است که پوسته تخم مرغها راازآلودگي پاک نموده وسپس بمدت نيم ساعت درآبجوش جوشانيده شوند

19- يکبار واکسينه کردن هر پرنده برعليه ويروس آبله مصونيت دايمي ايجاد خواهد نمود و نيازي به واکسيناسيون مجدد ان پرنده نيست

20- بطور کلي ماده آماده برحسب ميزان آمادگي 7 تا 15 روزبعد از جفت اتدازي اقدام به تخم گذاري ميکنددرصورتيکه تخمگذاري بيش از اين طول بکشد يا ماده آمادگي کامل را ندارد و يا مشکلي در دستگاه توليد مثلي پرنده وجوددارد چنين ماده هايي را بايد بمدت دوهفته تنها در قفس ديگري نگهداري نموده ويکروز درميان با مقدار بسيار کمي تخم مرغ تغذيه نماييد ومجددا جفت اندازي کنيد

21- حدود 20درصد از ماده هاي جواني که براي اولين بار تخمگذاري ميکنند قبل از چهار روز لانه تخمگذاري را ترک ميگويند شما ميتوانيد اين تخمها را به زير ماده هاي ديگرمنتقل کنيد جالب اينجاست که بدانيد ماده هاي جوان ازروي غريزه زماني اين کار را انجام ميدهند که هنوزهيچ جنيني درون تخم تشکيل نشده است

22- مطمئنا جوجه هايي که بعد از50 روزگي هنوزاز تخم مرغ تغذيه ميکنند و از دانه هاي سخت استفاده نميکنند و دائما احساس گرسنگي دارند و در قفس به دنبال چيزي ميگردند به يکي از انواع بيماريهاي روده اي مبتلا شده اند و نيازمند درمان ميباشند

23- در جوجه ها اولين مرحله پرريزي از دوماهگي آغاز ميشود و با شروع پرريزي پرکني نيز آغاز خواهد شد مراقب جوجه هاي جوانتر وضعيف تر باشيد تا توسط قويترها آسيب نبينند

24- سن بلوغ در قناري ها برحسب نژاد پرنده متغير است وازشش ماهگي در نژاد سبک تا هشت ماهگي درنژادها ي سنگين تر متفاوت مي باشد

25- با خيالي آسوده اجازه دهيد که جوجه ها ي نر و ماده تا نزديک شدن به شرايط بلوغ و دو ماه قبل از جفت اندازي در کنار يکديگر بصورت گله اي زندگي کنند

26- ماده ها را دوهفته قبل از جفت اندازي يکروزدرميان با مقدارکمي تخم مرغ تغذيه نماييد ولي نرها نيازي به تغذيه با تخم مرغ ندارند يک شستي تخم مرغ براي 10 عدد ماده کافي ميباشد

27- قناري هاي نرهميشه به يکديگر آسيب مي رسانند آنها را يا بصورت انفرادي نگهداري کنيد ويا اينکه درهر قفس بيش از دو عد د قناري نر نگهداريد

28- ديده شده بعضي از افراد توازن بين دانه هاي اصلي پرنده را رعايت نمي کنند دان اصلي قناري تخم کتان و ارزن است و نسبت بين انها 3 به يک ميباشد يعني به ازاي هر3 کيلو گرم تخم کتان 1 کيلو گرم ارزن کافي مي باشد البته بهتر است که بجاي 1 کيلوگرم ارزن از نيم کيلوگرم شلغم و نيم کيلوگرم ارزن استفاده کنيد

29- جوجه ها برحسب نژاد از22 روزگي تا 28 روزگي شروع به خوردن تخم مرغ مينمايند و شما ميتوانيد آنها را از 28 روزگي در گونه هاي سبک تا 35 روزگي در نژادهاي سنگين از والدين خود جدا نماييد تا زندگي مستقل خود را آغاز نمايند

30- سري دوم تخمگذاري معمولا زماني آغازمي گردد که سن جوجه هاي سري اول کمتر از بيست روز است در نتيجه براي جلوگيري از کثيف و آلوده شدن تخمهاي سري دوم لازم است که 15 روز بعد از بدنيا آمدن جوجه ها لانه تخم گذاري ديگري در کنارلانه اول بافاصله حدود 10 سانتي متر قرار دهيد
 

علی110

عضو جدید
تشکر از مدیر

تشکر از مدیر

با تشکر و قدردانی از اطلاعات نوشتاری وتصویوی شما هموطن عزیز وگرامی وامید سلامتی برای شما و دیگر دوستان.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکثیر و پرورش قناری

تکثیر و پرورش قناری

برای جفت کردن وتکثیر قناری نر و ماده باید آماده باشندکه از حالت های زیر مشخص میشود.

قناری نر:

خواندن محکم و پرحرارت – جست و خیز زیاد – بر روی تیرک تند بال زدن – براقی چشم – چسبیدن به قفس و خواندن محکم و بیرون زدن مقعد .
قناری ماده:

جیکهای ممتد ـ بر روی تیرک تند بال زدن ـ اگه کف قفس روزنامه هست پاره کردن و لول کردن روزنامه و بلاخره برآمده شدن مقعد.قناریها را طوری قرار بدین که اول همدیگه رو نبینن و فقط صدای هم رو بشنوند. بعد از چند روز روبروی هم قرار بدین. وقتی دیدین به هم توجه می کنن و نسبت به هم تحرک نشون می‌دن اونها رو جفت کنین. ودرشب هنگام خاموش کردن چراغ قناری نر را به قفس ماده هدایت کنید. راجع به تغذیه در این موقع لازمه کمی تخم مرغ رنده شده و هویج رو مخلوط کرده و براشون بذارین. تا تقویت شن. مقداری شاهد‌انه هم بد نیست.موقعی که قناریها رو کنار هم می ذارین با هم نزاع می کنن. این طبیعیه. اما نباید زیاد طول بکشه. اگه دیدین که این نزاع بیشتر از ۵روز طول کشید و ماده یا نر کف قفس می ره و کز می کنه اونها رو از هم جدا کنین. این حالت بیشتر بدین خاطره که هردو قناری یا یکی از اونها هنوز آماده نشده.در مواقعی هم پیش می یاد که قناریها از هم خوششون نمی یاد .و این حالت در موقعیه که نر یا ماده قبلا جفت رفته و شما اون رو بعد از جفت کردن با قناری دیگه ای حالا می خواین با این قناری جفت کنین. مخصوصا اگه ماده باشه خیلی سخت با نر دیگه ای جفت می ره. مگر اینکه مدتی از نر خودش جداش کنین .تا از فکر و خیال اون نر در بیاد و لااقل بعداز گذشت یک ماه با نر دیگه‌ای جفت کنین.در مواقعی هم پیش می‌یاد که قناری از رنگی خوشش می یاد. وقتی جفتی که کنار اون می‌ندازین اون رنگ دلخواهش نیست نسبت به اون احساس بی‌تفاوتی می‌کند.و ایجاد نزاع و درگیری هم ممکنه بشه در اینصورت باید قناریها را از هم جدا کرد .همین که دیدین قناری ماده چال رو گود کرده و داره آماده می‌کنه مطمئن شوید که به زودی اولین تخم رو می‌ذاره . چونکه ماده وقتی زمان تخم گذاری اون نزدیک می‌شه شروع به ساخت لانه می‌کنه. نر هم کمک می‌کنه اما کار لانه‌سازی با ماده است. زمانی که ماده در شکمش تخم داره آماده می‌شه مخصوصا یکی دو روز مانده به تخم‌گذاری ماده پشت کمرش برآمده می‌شه. مقعد اون ورم می‌کنه و موقع پریدن از روی تیرک خیلی سنگین حرکت می کنه. مراقب باشین در طول زمانی که قناریها رو جفت کردین و مخصوصا زمانی که ماده در آستانه تخم گذاری قرار گرفته به هیچ وجه اونها رو از محل خودشون تکون ندین. ماده ها اگه از محلی که هستن تکون بخورن به ندرت امکان داره باز روی تخم بخوابن.همچنین محیطی آرام و همراه با آسایش برای اونها ایجاد کنین.وقتی ماده اولین تخم رو گذاشت از حالت سنگینی اون کاسته می‌شه. شما برای اینکه جوجه ها همه با هم در بیان می‌تونین به آرامی تخم رو از توی چال در بیارین و جاش یه چیزی شبیه تخم بذارین. وقتی آخرین تخم رو گذاشت همه رو یه جا زیر پاش بذارین.جوجه‌ها اگه با فاصله از تخم در بیان چونکه رشد اولیه جوجه‌ها خیلی زیاده جوجه ای که به فاصله سه روز از جوجه قبلی در بیاد احتمال له شدنش زیاده. اگه این مدت بیشتر باشه احتمال هم شدیدتره. جوجه معمولا بعد از ۱۴ روز از تخم در می‌یاد. وقتی شما در صبح روز چهاردهم مشاهده کردید که ماده خودش رو از روی تخمها کنار می‌کشه و مرتب نوکش رو به سمت داخل چال می‌بره و یا پوست تخم رو کف قفس دیدین باید نوید تولد جوجه‌ها رو بهتون بدم. * پرنده آماده جهت جفت اندازی و جفت گیری بی تاب است ,قناری نر آواز بلند و طولانی سر میدهد ,جست و خیز زیاد میکند ,هنگام خواندن پا ی میکوبد و یا در حالی که دیواره سیمی قفس را گرفته چنان آواز سر میدهد گویی همه نیروی خود را از طریق پنجه ها به سیمهای قفس برای پاره کردن سیمها وارد میکند .تکه ای کاغذ به دهان میگیرد و با صدای بلند ماده خود را صدا میزند .در این دوران تغذیه پرنده نیز مقداری کاهش مییابد .خواندن بیش از اندازه برای پرنده ای که مخصوصا در نزدیکی او ماده ای نگهداری میشود میتواند باعث تولید نوعی یاس در پرنده نر شود که این امر موجب کم شدن آواز خوانی پرنده میگردد و اصطلاحا گفته میشود که نر از مستی زیاد جمع شده و یا پس رفته است مشخصه دیگر در تشخیص آمادگی و مستی نر تغییر شکل وبر امدگی در مخرج قناری نر می باشد. ماده ها نیز مانند نر ها بی تابی میکنند .جمع کردن تکه های کاغذ نخ و الیاف در جادانی و گوشه و کنار قفس نشانه آمادگی ماده است ,در این دوران گاهی ماده به پرکنی از پرنده دیگر و یاحتی از خود اقدام مینماید ,در جواب خواندن نر سوت میکشد و این سوت کشیدن موجب تحریک بیشتر نر میشود .ماده هایی که آمادگی بیشتری برای جفتگیری دارند با خواندن نرها سینه و شکم خود را به چوب زیر پا نزدیک کرده و سر را بسمت بالا نگه میدارند و آواز جفتگیری سر میدهند .ماده در اثر مستی زیاد حتی بدون نر تخمگذاری مینماید به این نوع تخمها تخم هرز میگویند .علامت ظاهری ماده آماده تغییر شکل ناحیه مخرج پرنده است ,شکم حالت چاقی و پر شدگی پیدا کرده و مخرج به سمت عقب کشیده میشود در این صورت شکم و مخرج فرم دوکی شکل بخود میگیرد. جفتگیری زمانی با موفقیت انجام خواهد شد که هر دو پرنده نر و ماده
اولا :
آمادگی لازم را داشته باشند
,ثانیا:
به یکدیگر علاقه نشان بدهند .چند روز قبل از جفتگیری میتوانید ماده را بتنهایی درون قفس جدید قرار دهید,زمانی که در گوشه و کنار قفس به درست کردن لانه اقدام میکند جای تخمگذاری را دراختیار او قرار دهید .ماده را هر روز با مقدار بسیار کمی تخم مرغ تغذیه نمایید واطراف قفس را بپوشانید ,یک روز بعد از درست کردن لانه ,نر را در قفس دیگرهمراه با مانعی در کنار ماده قرار دهید تا از سوراخهای کوچک تعبیه شده در روی مانع بتواند دزدانه ماده را ببیند .در روز سوم مانع را برداشته و اجازه دهید که جفتها به راحتی یکدیگر را ارزیابی نمایند ,یک روز بعد پرنده نر را به قفس ماده هدایت کنید .حداقل یک هفته و حداکثر ۱۴ روز بعد از جفت اندازی پرنده ماده باید تخمگذاری نماید در غیر اینصورت ماده شما آمادگی لازم را نداشته و یا دارای نقصی است که مانع از تشکیل تخم در تخمدان می شود .به هر ترتیب با شروع تخمگذاری روزانه تخمهای گذاشته شده را برداشته و تخم بدون نطفه به جای آن قرار دهید تا پرنده ماده اولین سری تخمگذاری خود را که معمولا بین ۳ الی ۵ عدد متغییر است به پایان برساند . بهتر است تخمهایی را که از زیر ماده برمیدارید در محلی خنک و درون ظرفی از ماسه نرم نگهداری کنید و روزانه یک تا دو بار آنها را بغلطانید .آخرین روز تمامی تخمهای بدون نطفه را برداشته و تخمهای اصلی را به زیر پرنده برگردانید این عمل شما باعث خواهد شد تا جوجه هایی که در آینده متولد خواهند شد همگی از نظر رشد جسمی هم اندازه باشند.روز سیزدهم یا ماده را آبتنی دهید و یا سالن را آبپاشی نموده و یا از دستگاه بخور جهت افزایش رطوبت استفاده کنید .این کار باعث شکسته شدن پوسته تخم و خروج راحت جوجه از تخم میشود در پایان روز سیزدهم جوجه ها سر از تخم بیرون خواهند آورد .جوجه های متولد شده بسیار کوچک و ناتوان میباشند,والدین علاوه بر تغذیه سعی در حمایت از جوجه ها دارند در چهار روز اول تولد جوجه ها هیچ گونه مزاحمتی برای والدین ایجاد نکنید و سعی نکنید که جوجه ها را از زیر والدین برداشته و یا قصد کمک به آنها را بنمایید زیرا ممکن است مادر از ترس دستبرد شما به جوجه ها فشار بیاورد و انها را خفه کند ,وجود پوسته خالی تخم در کف قفس نشانه تولد جوجه های جدید است .یک روز قبل از تولد جوجه ها تا روز سوم بعد از تولد ,روزانه مقداری دان نرم جهت جوجه ها کافی میباشد .از روز سوم به بعد علاوه بر دان نرم که خوراک اصلی جوجه ها است میتوانید روزانه از مقداری سبزی تازه و دانه های تقویتی استفاده نمایید . جدا سازی جوجه ها از والدین ۳۵ روز به طول می انجامد .برای بیرون آمدن و جداسازی آنها از والدین عجله به خرج ندهید ,جوجه ها بر حسب نوع تغذیه و نژاد از هفدهمین روز تا بیست و دومین روز تولد از لانه خارج شده وبرای تغذیه و شناسایی محیط اطراف به دنبال والدین به راه میافتند .معمولا با خروج جوجه ها از لانه تخمگذاری قناری مادر مجددا سری دوم تخمگذاری را آغاز میکند به همین دلیل قبل از شروع سری دوم تخمگذاری مواد لازم جهت لانه سازی مجدد را در اختیار پرنده قرار دهید تا از پرکنی جوجه ها توسط والدین جلوگیری شود ضمنا مراقب باشید با دستکاری زیاد باعث وحشت و خروج زودتر از معمول جوجه ها از لانه نگردید .که در این صورت احتمال صدمه رسیدن به جوجه ها و عقب افتادگی آنها از رشد را تجربه خواهید کرد .در صورت لزوم جوجه ها را از ۲۸ الی ۳۵ روزگی از والدین جدا نموده و تغذیه نمایید .توجه فرمایید که چند روز قبل از تولد جوجه های سری دوم میبایست جوجه های سری اول را جدا کرده باشید ,پس تاریخ سری دوم تخمگذاری را حتما یادداشت نمایید .جوجه های سری اول را میتوان همراه پرنده نر جدا کرده و در قفس دیگری در کنار قفس مادر نگهداری نمود تا در تغذیه جوجه ها مشکلی ایجاد نگردد.بعد از ۳۵ روزگی دیگر نیازی به بودن پرنده نر در کنار جوجه نمی باشد. آنها را آرام آرام به خوردن دانه ها و سبزیجات عادت دهید ,به هر ترتیب جوجه های جوان باید تا شروع پرریزی اول که از ۶۰ روزگی اغاز میگردد به تغذیه با دان اصلی (تخم کتان – ارزن و تخم شلغم) عادت پیدا کرده باشند.
* ساعات اولیه تولد جوجه های قناری بخصوص سه روز اول از دقایق حیاتی محسوب می شوند.
چون جوجه ها معمولا در روز چهاردهم از تخم در می آیند ، عصر روز سیزدهم با کمی غذای تخم مرغی یا همطراز آن قناری ماده تغذیه شود تا برای غذا دادن به جوجه ها آمادگی لازم را داشته باشد . در سه روز اول مصرف غذای نرم ( تخم مرغی ) کمتر میباشد و برای نژادهای سنگین در حد یک قاشق مرباخوری برای هر جوجه قناری کفایت دارد . و پس از گذشت سه روز مصرف غذای نرم برای هرجوجه قناری از نژاد سنگین در حد یک جای تخم مرغی خواهد بود . برای نزاد های سبک مصرف غذای نرم قدری کمتر از این خواهد بود .چنانچه مشاهده شد که ماده قناری در تغذیه جوجه ها کوتاهی می کند باید او را بوسیله تغذیه با برگ نازک کاهو و همچنین ایجاد فرصت برای آبتنی تحریک و تشویق نمود.
دانه اصلی قناری
شامل تخم کتان و ارزن و تخم شلغم بهمراه هفت تخم در طول دوران رشد جوجه ها در اختیار قرار گیرد . از روز سوم میتوان به جیره غذایی قناری شاهدانه خرد شده اضافه کرد اما قبل از آنکه جوجه ها لانه را ترک کنند و ماده قناری شروع به ساختن لانه ی جدید نماید ، باید قطع شود.شاهدانه پوست شکسته یکی از غذاهای مورد علاقه قناریها است. شاهدانه بر رشد بدنی و چاقی جوجه ها موثر است. البته باید از مرغوب بودن دانه ها اطمینان حاصل کرد.غذای تخم مرغی باید تازه به تازه به قناری داده شود. بهتر است روزی سه مرتبه عوض شود تا از تولید باسیل کنه قناری در غذای تخم مرغی و ظرف آن جلوگیری شود.برای تغذیه جوجه ها و همچنین قناری تکه های سیب و همچنین هویج رنده شده غذای مکمل مناسبی میباشدموقعی که جوجه قناریها تازه از تخم درآمده اند همواره باید به آنها توجه داشت. بسیار اتفاق می افتد که جوجه ای از لانه به کف قفس می افتد . در این مواقع باید سریعا آن را در میان دستان خود قرار داده و با نفس گرم به آن بدمید تا بدنش گرم شده و سپس آن را در لانه قرار دهید. در صورت مردن جوجه در لانه قبل از فاسد شدن ،‌ آن را از لانه خارج سازید.
وقتی که پر و شاهپر جوجه ها نمایان می شود ممکن است قناری ماده پرهای جوجه ها را بکند.
این عمل به واسطه دو عامل اتفاق می افتد یکی بیماری و دیگری تهیه لانه جدید برای تخم گذاری مجدد می باشد.بیماری قناری در این موقع بیشتر به خاطر پیدایش کنه قناری می باشد و برای رفع آن باید از داروی مخصوص استفاده شده و قناری و جوجه های آن را به قفس تمیز دیگری منتقل نمود. چنانچه علت پرکندن ماده قناری برای ساختن لانه ی جدید باشد در اینجا دو وضع پیش می آید. در صورتی که جوجه ها به حد کفایت رشد کرده باشند و بتوان آنها را از ماده قناری جدا نمود باید آنها را به یک قفس دیگر منتقل نمود. اگر جوجه ها به حد کفایت بزرگ نشده اند در این صورت باید برای آنها لانه تازه درست کرد و در لانه نیز پنبه و یا چیزهایی مشابه قرار داد تا قناری ماده را سرگرم کرده و از کندن پرها باز دارد. در این هنگام در صورتی که قناری نر از قناری ماده جدا می باشد باید آن را به قفس بازگرداند. به جوجه های جدا شده از مادر ، باید تا پایان هفته ششم غذای نرم تخم مرغی یا همطراز آن داده شود. تازه بودن غذا بسیار مهم است.
در صورتیکه قناری ماده تا قبل از رشد کامل جوجه ها تخم گذاری نماید می توانید جوجه ها را بهمراه قناری نر در قفس مجزا و در نزدیکی قفس قناری ماده نگهداری نمایید .
تا مدت ده روز بعد از تولد جوجه های سری دوم نیاز به حضور قناری نر در کنار قناری ماده برای پرورش جوجه های سری دوم وجود ندارد .بدیهی است جوجه های سری اول در این مدت به حد کامل رشد رسیده اند و بصورت مستقل با دانه اصلی – دانه های کوبیده یا آسیاب شده – غذای تخم مرغی یا همطراز آن و مخلوط هفت تخم تغذیه خواهند نمود . جدا نمودن قناری نر و ماده در این دوران موجب میشود که قناری نر با آوازخوانی جوجه ها را تحت تعلیم آواز قرار دهد .
تغذیه قناری ماده جداشده از قناری نر و جوجه ها که مشغول نگهداری تخم های جدید میباشد صرفا دانه اصلی و عمدتا تخم کتان میباشد .
بدیهی است در طول هفته یک نوبت و به میزان یک قاشق چایخوری غذای نرم تخم مرغی یا همطراز آن فاقد ایراد است البته می توانید به جای استفاده از غذای تخم مرغی از مقدار بسیار کم سیب یا هویج رنده شده استفاده نمایید . با توجه به اینکه مدت زمان پرورش جوجه های سری اول یا دوم و شاید هم سری سوم طولانی میباشد و در این دوران غذای تخم مرغی یا همطراز آن همواره در دسترس میباشد لذا دوران تخم گذاری مجدد فرصت مناسبی برای تغییر جیره غذایی قناری ماده خواهد بود . در این خصوص به وضعیت قناری نر نیز در صورتیکه تعداد دفعات جوجه کشی افزایش یابد توجه خاص مبذول دارید .چنانچه امکان دارد برای مدت دو یا سه روز قبل از اینکه قناری ماده و جوجه های سری دوم ( و شاید سری سوم ) را به قفس قناری نر بازگردانید جوجه های سری قبل را از قناری نر جدا نمایید و جیره غذایی قناری نر را در فرصت بدست آمده صرفا دانه اصلی ( عمدتا تخم کتان ) تعیین نمایید .
هوای تازه ، ورزش و نور آفتاب از عوامل مهم برای تقویت و رشد جوجه قناریها می باشند.
در دوران تولک قراردادن جوجه های قناری در قفس بزرگ ( جوجه پران ) نتایج مطلوبی دارد . دوران تولک قناری های جوان و سالم بین ۸ تا ۱۲ هفتگی آنها آغاز می شود. دوران تولک جوجه های قوی زودتر خاتمه خواهد یافت . در دوران تولک جوجه قناری لازم است نسبت به تغذیه جوجه ها توجه ویژه مبذول دارید و آنها را با غذای مقوی تغذیه نمایید . تا قبل از خاتمه دوران تولک جوجه قناری مصرف سبزیجات توصیه نمیگردد.لازم است تا هنگامی که جوجه ها بتوانند مستقلا و بدون کمک والدین تغذیه نمایند . روشنایی محل نگهداری بیشتر از حد عادی باشد ( تا ساعت ۱۱ شب ) . در این صورت احتمال اینکه با تغذیه مناسب جوجه ها از پدر ومادر خود درشت تر شوند وجود دارد .
تعویض لانه
که آلوده به فضله جوجه ها شده است موجب بهبود وضعت بهداشتی خواهد شد لذا در طول دوران رشد جوجه ها یک یا دو بار اقدام به تعویض لانه نمایید . حتی الامکان برای جوجه کشی از قفس های بزرگ استفاده نمایید . رعایت نظافت و اصول بهداشتی بخصوص نطافت قفس جوجه کشی در طول دوران جوجه کشی باعث پیشگیری از بیماریها خواهد بود.* معمولا در این زمان قناری ماده رو به قفس نر راهنمایی می کنن . اما به نظر می رسه که اگه نر رو وارد قفس ماده کنین بهتره . مدتی که طول می کشه تا اولین تخم گذاشته بشه بستگی به شدت آمادگی نر و ماده داره.اونچه که مهمه اینه که از همون اول چال نذارین. این خیلی مهمه. چون اگه زود چال رو بذارین ماده می ره می خوابه و اگه خیلی آماده باشه از روی مستی تخم می ذاره واونوقت نطفه نمی گیره. علاوه بر اینکه از ابتدا که شروع به ساختن لونه می کنه تا زمان تخم گذاری چند بار چال رو می سازه و خراب می کنه . اونوقت موقعی که تخم می ذاره مشاهده می کنین که می ره تخمشو کنار چال می ذاره یا حتی می ره جای دیگه از قفس خارج چال می ذاره. این بدین خاطره که قناری موقعی که زمان تخم گذاریش نزدیک می شه شروع به درست کردن لونه می کنه. پس باید بدونین که قناری کی جفت رفته تا زمان تخمینی تخم گذاشتنش رو حدس بزنین. سه روز قبل از اینکه تخم بذاره چال رو براش بذارین تا بره و لونه خودش رو بسازه. ماده زمانی که می خواد تخم بذاره پشتش ورم می کنه و حالت اون عوض می شه سنگین حرکت می کنه و فضله اون آبکی می شه. در این زمان دادن مقداری برگ کاهو برای راحت گذاشتن تخم مفیده. وقتی اولین تخم رو گذاشت اون رو بردارین و جاش چیزی مثه تخم بذارین. (این کار رو به آرامی و بدون ایجاد وحشت انجام دهید) و همین طور تا آخرین تخم همین کار رو بکنین .وقتی تخم آخر رو گذاشت همه تخمها رو یه جا بذارین زیر پای قناری تا اینکه جوجه ها با هم در بیان. * البته این رو هم بگم که جفت کردن قناری فوت و فن‌هایی داره که اگه کسی درست رعایت نکنه ممکنه نتیجه نگیره. کار سختی نیست . باید اصولی رو رعایت کنه.زمان جفت زدن اونها زمانیه که نر و ماده کاملا آماده باشن.
آمادگی نر به: خوندن مستانه، رقصیدن روی تیرک، بال بال زدن شدید، وپس برآمده.
آمادگی ماده به: بال بال زدن شدید، پس مخلوطی شکل، جمع کردن روزنامه و هر چیزی که نشون از این باشه که می‌خواد چال درست کنه. ۱- تا کاملا هردو آماده نشدن جفت نکنه.همین که می بینی از پرریزی در اومده و داره می خونه جفت نکن. بذار مدتی بگذره تا خوب مست بشه.۲- چال رو زود نذاره. بعد اینکه جفت رفتن یا دید که ماده سنگین شده و پشت کمرش برآمده چال بذاره . اگه تشخیص این مورد براش سخته زمان جفت انداختن رو به خاطر بسپاره و بعد یک هفته چال رو بذاره.۳- هر دو سالم و کاملا شاداب باشن.۴- هرچه به فصل بهار نزدیکتر باشه بهتره.۵ - قفس نه خیلی بزرگ باشه و نه خیلی کوچک.۶ -محل قفس جایی آروم باشه وجابجا نشه.۷ -بطور کلی ماده آماده برحسب میزان آمادگی ۷ تا ۱۵ روزبعد از جفت اتدازی اقدام به تخم گذاری میکنددرصورتیکه تخمگذاری بیش از این طول بکشد یا ماده آمادگی کامل را ندارد و یا مشکلی در دستگاه تولید مثلی پرنده وجوددارد چنین ماده هایی را باید بمدت دوهفته تنها در قفس دیگری نگهداری نموده ویکروز درمیان با مقدار بسیار کمی تخم مرغ تغذیه نمایید ومجددا جفت اندازی کنید.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قناری برای اولین بار در سال ۱۶۰۰ میلادی از جزایر قناری به اسپانیا برده شد.نخست راهبان شروع به تکثیر آنها می‌کردند و تنها نرها به خاطر آوازشان فروخته می‌شدند.

قناری‌ها از نظر نوع به سه دسته تقسیم می‌شوند:




  • بر پایه رنگ مانند برنز، عاجی، قهوه‌ای و …
  • بر پایه نوع آواز مانند قناری آوازخوان آمریکایی، روسی و ایرانی و ….
  • بر پایه شکل و ترکیب مانند یورکشایر، قلم نی و …
به سبب اینکه جنسیت قناری‌ها از روی ظاهرشان به سختی قابل تشخیص است جفت کردن آنها کمی مشکل است.بیشتر نرها آواز می‌خوانند و بیشتر ماده‌ها نه اما در مورد هر دو استثنا نیز وجود دارد.تنها راه ۱۰۰٪ مطمئن این است که پرنده مسن‌تر را از یک پرورش دهنده قبلی که آنها را پیش‌تر یکبار امتحان کرده تهیه نمود.
قناری‌ها فقط زمانی که طول روز به ۱۲ ساعت افزایش پیدا می‌کند بارور می‌شوند.این موضوع معمولاً در بهار رخ می‌دهد.در این دوره پرندگان باید به خوبی تذیه شوند و بدن آنها پروتئین‌های حیوانی را از موادی مانند تخم مرغ دریافت کند.


تغذیه:

اصلی ترین دانه مصرفی که می بایست همیشه در اختیار قناری قرار گیرد تخم کتان است . تخم کتان دانه ای مقوی و پرانرژی است ولی این دانه بتنهایی نمی تواند تمامی نیازهای یک موجود زنده را برآورده سازد بنابراین برای بر طرف شدن این نیازها می بایست دانه ها و سبزیجات و مکملهای ویتامینی و پروتینی گوناگونی را تهیه و در اختیار پرنده قرار دهید . دانه هایی نظیر ارزن – خرفه و شاهدانه . سبزیجات و میوه هایی نظیر برگ کاهو- ترب – اسفناج – کرفس - گشنیز - کلم - کدو – سیب - هویج – هلو و لیمو شیرین از منابع مهم کربوهیدراتها , چربیها , پروتینها و ویتامینها به حساب می آیند.
بخش دیگری از غذای قناری که بصورت دستی تهیه می شود مخلوطی است از تخم مرغ و آرد سوخاری بعلاوه شیر خشک , پودر جوانه گندمو سبوس گندم که دان نرم نامیده می شود . ممکن است ارزش غذایی دانه ها به مرور زمان و برحسب شرایط نگهداری تغییر کرده و کاهش یابد بنابر این چهارمین بخش مواد غذایی افزودنی هایی مانند مکملهای پروتینی و ویتامین ها می باشند که برای جلوگیری از کمبود احتمالی آنها در خوراک پرنده مورد استفاده قرار می گیرند.



انواع دانه های مورد استفاده برای قناری :


دقت در تنظیم یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از دانه های مخلوط و رعایت اعتدال در خوراندن آن ، موجب می شود تا ضمن استفاده پرنده از خواص مفید دانه ها ، به عوارض ناشی از مصرف زیاد آنها نیز مبتلا نگردد. بهتر است برای این منظور از ظروف انگشتی مخصوصی که در فروشگاهها نیز وجود دارد استفاده کرده و در هر نوبت یک قاشق چایخوری از دانه مورد نظر به قناری داده شود.

نگهداری قناری :
قناری‌ها قلمرو دارند برای همین باید هر جفت در یک قفس باشند.گاهی ممکن است مرغ ماده با نر دعوا ‏کند، این امر به مفهوم آن است که مرغ ماده، برای جفت گیری آماده نیست و باید آنها را از هم جدا نمود. برای راحتی، بسیاری از تکثیر کننده‌ها دو قفس را با یک دیوار سیمی از هم جدا می‌کنند و وقتی دو پرنده به یکدیگر عادت کردند و از میان آن دیوار سیمی با یکدیگر شروع به عشق بازی کردند، آن دیوار سیمی برداشته می‌شود.
وقتی پرنده ماده آماده تخم گذاری شد اقدام به ساخت لانه خواهد کرد. آنان به یک لانه فنجانی شکل بدون سقف در گوشه بالای قفس و مواد لانه سازی نیاز دارند. موادی مثل نخ و کاغذ و دستمال کاغذی پاره شده و سایر مواد نرم برای این منظور مناسب هستند.
قناری ماده در لانه طی مدت ۴ یا ۵ روز پرنده اقدام به تخم گذاری می‌کند و به مدت دو هفته بر روی تخم‌ها می‌خوابد و در این مدت به ندرت لانه را ترک می‌کند.وقتی جوجه بدنیا آمد باید غذاهای مقوی مانند تخم مرغ برای پدر و مادرش فراهم شود تا آنها جوجه‌هایشان را تغذیه کنند.



جوجه‌ها بعد از ۱۸ روز لانه را ترک می‌کنند.والدین آنها را برای حدودا یک هفته پس از این نیز تغذیه می‌کنند.وقتی پرنده ماده دوباره تصمیم به تخم گذاری بکند ممکن است به مسنترین جوجه‌ها حمله بکند.در این موقع دیوار سیمی میان قفس مفید خواهد بود تا پرنده نر بتواند از میان سیمها جوجه‌ها را تغذیه بکند تا زمانی که ماده دوباره تخم‌گذاری بکند.




نکاتی درباره ی قناری :


۱.غذای اصلی پرنده تخم کتان است.
۲.در وعده های غذایی قناری هویج برای رنگش و تخم مرغ برای تقویت او استفاده شود.
۳.سعی کنید از میله های و ظروف غذا خوری پلاستیکی و بدون درز و شکستگی استفاده کنید چون باعث زخمی شدن قناری و محلی برای تجمع شپشک میباشد.
۴.از گذاشتن وسایل تزئینی داخل قفس خودداری کنید.
۵.از قفس مخصوص نگهداری قناری(۵۰٫۳۰٫۴۰) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی ودر نتیجه چاقی قناری و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها میشود.
۶.ظرف غذاخوری و میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشد وامکان تحرک پرنده زیادتر شود.)ارتفاع میله با جا دانی برابر و هر دو بر روی سیم افقی قسمت پایین قفس باشند)
۷. سعی کنید از گذاشتن بیشتر از یک میله در قفس خودداری کنید چون ممکن است در مسیر پرواز، قناری باآنها برخورد کرده و زخمی گردد در ضمن فاصله پرواز نیز کم میشود.
۸. میله ها در جای خود کاملاً محکم شوند و حتی الامکان دو سر آن باز باشد تا شپشک در آن جمع نگردد و حداقل دو هفته یکبار میله ها وظروف غذاخوری را ازقفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.
۹.حد اقل دو روز یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید توجه داشته باشید بعضی اوقات آب لوله کشی دارای مقدار زیادی کلر میباشد از این آب هرگز به قناریهایتان ندهید.
۱۰.سه روز یکبار دان قناری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه نمایید.
۱۱.به جای روزنامه از کاغذ سفید برای کف قفس استفاده کنید زیرا قناریها آن را میخورند و ماده چاپی روزنامه باعث بیماریهای روده ای در قناری میشود در ضمن سه روز یکبار کاغذ را تعویض و پلاستیک ته قفس را بشویید.
۱۲.قناری باید در جایی قرار بگیرد که نور غیر مستقیم خورشید به آن برسد ،در معرض باد نباشد وهوا نیز به طور مداوم تهویه شود وچند مدت یکبار زمانیکه شدت گرمای خورشید کم است برای مدت کوتاهی قناری را جلوی نور خورشید قرار دهید.

۱۳. هفته ای دو بار ظرف حمام برای قناری بگذارید(البته در جای گرم و غیر اززمان جفتگیری)
۱۴.حتی الامکان از به دست گرفتن قناری در مواقع غیر ضروری بپرهیزید.


منبع: drhooman.com
 

Similar threads

بالا