[پرورش و نگهداری طیور] از مرغ و مرغداری و مرغدار بگین !

ebi136

عضو
سلام جناب دكتر اگه براتون امكان داره مطالب تخصصي وكاربردي رو با همين ريتم تاپيك اضافه كنين تا اين بخش پربارتربشه mr30
 

ebi136

عضو
تغذيه

تغذيه

نقش دي کلسيم فسفات در تغذيه طيور

تاریخچه اکتشاف فسفات در ایران :
اولین پیگردیهای فسفات در ایران در منطقه زاگرس بعمل آمده است.
این پیگردیها که از سال 1336 توسط کارشناسان خارجی آغاز شده بود ، در سال 1342 بوسیله کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور در منطقه مزبور ادامه یافت.
این پیگردیها تنها درشهریور 1343 منجر به کشف ذخیره فسفات ( لایه فسفات دار کوه بلوک ) در حوالی گچساران توسط مهندس موحد و مهندس صدرزاده شد.
اکتشاف فسفات در منطقه زاگرس تا سال 1346 توسط سازمان زمین شناسی کشور ادامه داشت و بعد از آن متوقف گردید.
در سال 1345 شرکت معدنی " ژئومتال " به همراه شرکت فرانسوی B . R .G . M اکتشاف فسفات درمنطقه زاگرس را مجددا" آغاز نموده و در پی آن ذخایری از فسفات با عیار و ضخامت نسبتا" مناسب کشف شد.
اکتشاف فسفات در منطقه البرز نیز درتیرماه 1344 به وسیله دکتر شلدون Sheldon و همراهی مهندس موحد و مهندس صمیمی آغاز شد و پس از مراجعت دکتر شلدون از ایران ، این اکتشافات توسط موحد و صمیمی ادامه یافته در مرداد ماه همان سال ذخایری از فسفات در ناحیه جیرود ( شمشک ) کشف شد.
در سال 1361 با تشکیل طرح اکتشاف معدنی فسفات ، ادامه جستجو در مناطق و رسوبات جدید و مطالعه بر روی ذخایر کشف شده بر عهده این طرح قرار گرفت و در حال حاضر نیز این طرح مسئولیت این عملیات را بر عهده دارد.

معرفی دی کلسیم فسفات و روش های ساخت و عوامل مؤثر بر قابلیت استفاده آن :
همانطور که ذکر شد دی کلسیم فسفات یکی از منابع تأمین فسفر می باشد که از قدیمی ترین منابع موجود بوده که نسبت کلسیم به فسفر آن مشابه نسبت این عناصر در بافت استخوانی بوده و از این لحاظ قسمت اعظم فسفر معدنی مورد نیاز صنعت پرورش طیور را تأمین می کند.

مشخصات دی کلسیم فسفات استاندارد :
به طور کلی کلسیم فسفات تهیه شده برای تغذیه حیوانات ، طبق استاندارد متعارف بین المللی دارای مشخصات زیر می باشد.

- فسفر حداقل 17 – 20 درصد
- منیزیم ، روی ، مس در حد متعارف
- کلسیم حداقل 20 – 24 درصد
- سرب و فلزات سنگین 30 ppm
- فلوئور حداکثر 1800 ppm
- آهن 7/0 درصد
- نسبت فسفر به فلوئور حداقل 100 باشد.
- جیوه 1/ ppm0
- رطوبت حداکثر 1 درصد
- ارسنیک 8 ppm
- رنگ سفید یا سفید مایل به خاکستری
- نیتریت 15ppm

این محصول در دو نوع پودری و گرانوله ( اندازه دانه ها بین 5/0 تا 5/2 میلیمتر ) تولید و عرضه می گردد.

روشهای معمول در ساخت دی کلسیم فسفات :
به طور کلی به منظور ساخت دی کلسیم فسفات سه روش معمول وجود دارد که عبارتند از :

1) خنثی کردن محلول اسید فسفریک تصفیه شده ( فاقد فلورین) به وسیله کربنات کلسیم :
این روش که تحت عنوان روش غیر مستقیم نیز خوانده می شود از متداولترین رورشهای ساخت دی کلسیم فسفات در جهان و ایران می باشد. فسفات کلسیم حاصل از این روش ، جامدی گرانولی شکل و مخلوطی از منو و دی کلسیم فسفات می باشد. با این روش عمدتا" دو نوع محصول تولید می شود که یک نوع آن دارای 5/18 درصد فسفر و 18 – 25 درصد کلسیم و دیگری دارای 21 درصد فسفر و 15- 25 درصد کلسیم می باشد.
واکنش ها معمولا" در راکتوری انجام می گیرد که از یک مخلوط کن تشکیل شده و عمل گرانول کردن محصول نیز در آن انجام می شود.
مواد اولیه لازم :
1) اسید فسفریک : به دلیل گران قیمت بودن اسید فسفریک تهیه شده از عنصر فسفر و اسید تصفیه شده ، معمولا" از اسید فسفریک خام استفاده می شود که در ابتدا باید فلوئور آن گرفته شود. حداقل مشخصات اسید فسفریک مورد نیاز عبارتست از:
5 O 2 P 52- 54 درصد ، فلوئور حداکثر 2 درصد و 4 So معادل 6/1 – 5/2 درصد.
2) سنگ آهک : حداقل مشخصات سنگ آهک مورد نیاز عبارتست از : 3 CO Ca با حداقل 96 درصد خلوص ، فلوئور حداکثر 150 ppm
3) سیلیکا : معمولا به منظور بهبود عمل فلوئورزدایی اسید فسفریک ، مقداری سیلیکا به آن افزوده می شود.
همانطور که مشاهده می شود هم اسید فسفریک و هم کربنات کلسیم باید از نظر میزان فلوئور کیفیت مناسبی داشته باشند تا اثرات ضد رشد و تغذیه ای فلوئور در حداقل باشد.
واکنشهای شیمیایی در راکتور انجام می شود و سپس وارد خشک کن شده و آب ملکولی خود را از دست می دهد بطوری که محصول خارج شده از خشک کن دارای 5/1 – 2 درصد رطوبت می باشد. سپس در مرحله انتهایی محصول وارد قسمت دانه بندی شده و قطعات درشت و ریز و قطعات خیلی ریز و گرد و غبار به ورودی دستگاه برگشت می کند.
2) واکنش اسیدکلریدریک یا اسید نیتریک بر روی سنگ فسفات :
این روش به نام روش مستقیم خوانده شده و اکثرا در کشورهای غربی به ویژه بلژیک متداول است. محصول به دست آمده از این روش در مقایسه با محصولات تولید شده با روش غیر مستقیم که عمدتا" مخلوطی از منو و دی کلسیم فسفات می باشند ، از خلوص بیشتری برخوردار است و قسمت اعظم آن را دی کلسیم فسفات آبدار تشکیل می دهد. مواد اولیه این روش سنگ فسفات با عیار بالای 5 O 2 P و محتوای فلوئور کم و نیز اسید کلریدریک یا نیتریک با درجه خلوص بالا می باشند.
در این روش ابتدا سنگ فسفات خرد و الک می شود و سپس توسط اسیدکلریدریک به منوکلسیم فسفات و مواد باقیمانده نامحلول تبدیل می شود و سپس منوکلسیم فسفات از مایع رویی تخلیه و خالص می شود و سپس خنثی شده و کریستال دی کلسیم فسفات تولید می شود. آنگاه بلورها صاف و شستشو شده و سپس خشک می گردند.
از مزایای این روش این است که تمام مراحل قبل در حرارت معمولی انجام می شود و شکل ارتوفسفات که برای قابل استفاده بودن دی کلسیم فسفات برای حیوانات ضروری است ، حفظ می گردد.
3) تأثیر اسید کلریدریک بر روی استخوان : برخی از کمپانی های امریکایی و اروپایی با استفاده از این روش مبادرت به تولید دی کلسیم فسفات می نمایند. در واقع می توان گفت دی کلسیم فسفات تولید شده از این طریق محصول فرعی کارخانجات تهیه ژلاتین از استخوان می باشد.
در این روش استخوانها را پس از روغن گیری و خرد کردن با اسیدکلریدریک رقیق مخلوط می کنند و بدین صورت تری کلسیم فسفات موجود در استخوان در اسید کلریدریک حل می شود و سپس خنثی سازی ملکول حاصل منجر به رسوب بلورهای دی کلسیم فسفات با حدود 5/18 درصد فسفر و 5/0 درصد فلوئور می شود.

عوامل مؤثر بر قابلیت استفاده فسفر در دی کلسیم فسفات تولید شده :
تفاوت در میزان فسفر قابل استفاده و کلسیم در منابع مختلف تحت تأثیر فاکتورهایی است که ذاتا در این منابع وجود دارند و عبارتند از:
- از مهمترین فاکتورهای مؤثر در این زمینه شکل ملکولی فسفات می باشد. شواهد حاکی از آن است که فسفات جهت جذب شدن باید به شکل ارتوباشد. چنانچه در فرآیند ساخت ، میزان حرارت زیاد باشد شکل ارتو به سایر اشکال مثل پیروفسفات و متافسفات تبدیل می شود که قابلیت استفاده کمتری برای طیور و نشخوار کنندگان دارند.
- منابع آبدار فسفات در مقایسه با منابع بدون آب فسفاته از قابلیت استفاده بیشتری برخوردارند و این موضوع اهمیت به سامان بودن سیستم خشک کردن را در فرآیند تولید بیان می کند.
- حرارت دادن
- قابل حل بودن منبع فسفات در میزان قابلیت استفاده فسفر آن مؤثر است. به طور کلی افزایش حلالیت فسفات در آب و اسید موجب صعود ارزش بیولوژیک آن می شود.
- اندازه ذرات : با بزرگتر شدن اندازه منبع فسفات بر میزان ارزش بیولوژیک آنها افزوده می شود. به همین جهت محصولاتی که از ذرات بزرگتری ( در محدوده استاندارد ) ساخته شده باشند ارزش بیولوژیک بالاتری دارند که این مسئله اهمیت دقت دانه بندی را در مرحله تکمیل ساخت دی کلسیم فسفات و نیز فرآیند های شیمیایی در راکتور بیان می کند.
- حضور ناخالصی ها در روند تهیه سنگ فسفات ، بر روی ارزش بیولوژیک مؤثر می باشند. به عنوان مثال فلوئور ، آلومینیوم و سایر فلزات مشابه می توانند موجب تشکیل ترکیبات فسفاته غیرقابل استفاده برای حیوان گردند. این موضوع اهمیت کنترل کیفیت مواد اولیه بخصوص سنگ های فسفات را در فرآیند تولید دی کلسیم فسفات بیان می دارد.
- مقدار کلسیم : به طور کلی با افزایش مقدار کلسیم و به عبارتی افزایش نسبت کلسیم به فسفر از حد استاندارد در منابع فسفاته ، از ارزش بیولوژیک آن کاسته خواهد شد.

همانگونه که در همه این روشهای تولید بیان شد مسئله کمیت حضور فلوئور در مواد اولیه از اهمیت خاصی برخوردار است و بر میزان کمیت فلوئور در دی کلسیم فسفات تولیدی اثر خواهد داشت.
 

ebi136

عضو
بيماري

بيماري

بيماريهاي قابل انتقال طيور به انسان 1



مقدمه :
كساني كه با پرندگان سر وكار دارند چه صاحبان پرندگان زينتي وچه توليد كنندگان صنعتي بايستي آگاه باشند كه برخي بيماريهاي طيور قابل انتقال به انسانند.البته بايد توجه داشت كه اين بيماريها غير مشترك هستند ونبايد باعث دلسردي ازجهت نگهداري طيور شود.براي بيشتر مردم اين بيماريها مشكل جدي بوجود نمي آورند ولي نگهدارندگان طيور بايستي از اين بيماريها آگاهي داشته باشند ودر صورت لزوم روش مقابله پزشكي با اين بيماريها را بدانند.
زئونوزها(Zoonoses) بيماريهاي عفوني حيواني هستند كه قابل انتقال به انسانند.عوامل عفوني ميتواند:پروتوزوا،قارچي،باكتريايي،شيميايي وياويروسي باشد.ميزان حدت واستعداد ابتلا به بيماري به عواملي نظير :سن،وضعيت بهداشت،وضعيت سيستم ايمني واقدامات اوليه درماني بستگي دارد.توانايي ميكروارگانيسم براي بيماريزايي به ميزان حدت واگيرداري آن ودزي كه شخص در ابتلا به آن قرار دارد ونيز مسير بيماري بستگي دارد.
ازمعروفترين اين بيماريهامي توان به :كلاميديوزيس،سالمونلوزيس،آريزونوزيس ،كلي باسيلوز،انسفاليت شرقي اسبي وتوبركلوزيس پرندگان اشاره كرد.اين بيماريها جدي وحتي تهديد كننده حيات هستند.

كلاميديوزيس(Chlamydiosis)
كلاميديا پسيتاسي(Chlamydia psittaci) يك ارگانيسم شبه باكتري غير معمول مي باشد كه در كل جهان ديده شده وبيش از 100 گونه از پرندگان را مبتلا مي سازد.سبب بروز بيماري پسيتاكوزيس(Psittacosis) يا تب طوطي در پرندگان طوطي سان ميشود.در ساير پرندگان يا در انسان سبب بروز بيماري اورنيتوزيس(Ornithosis) ميشود.
در آمريكا اين بيماري در بوقلمون،كبوتر وطوطي سانان سبب ساز مشكل است.در اروپاپرندگان اصلي درگير با اين بيماري اردكها وغازها مي باشند.برخي پرندگان مثل بوقلمون به اين بيماري حساسند وبرخي نظير مرغ مقاومند.
كلاميديوزيس بطور اوليه توسط استنشاق گرد وغبار آلوده به مدفوع پرندگان ناقل ، كه به عنوان منبع اصلي بيماري هستند،انتقال مي يابد.عامل بيماري هم از طريق مدفوع وهم از طريق ترشحات تنفسي دفع مي شود . اين عمل با استرس تشديد مي شود.حالت انتقال بيماري ميتواند براي ساليان زياد باقي بماند.عامل بيماري با خشك شدن از بين نمي رود كه سبب سهولت انتقال گوارشي وانتقال از طريق البسه وتجهيزات آلوده ميشود.اين بيماري از پرنده به پرنده واز مدفوع آلوده به پرنده واز پرنده به انسان ميتواند انتقال يابد.انتقال از انسان به انسان مخصوصا از طريق بزاق ميسر مي باشد.
كلاميديوزيس يك خطر جدي براي كساني مي باشد كه با طوطي سانان وكبوترها سروكار دارند ونيز كساني كه در كشتارگاههاي بوقلمون كار مي كنند ويا كساني كه در آزمايشگاههاي تشخيص بيماريهاي طيور مشغول بكارند.
دوره كمون اين بيماري 15-4 روزولي بطور معمول 10روز است .در پرندگان مبتلا علائمي نظير: اسهال،سرفه،ناراحتي مجاري تنفسي ديده مي شود.اگر بيماري تشخيص داده نشده ودرمان نگردد مرگ ومير بالاست.در بوقلمونها كاهش توليد تخم مشاهده مي گردد.در انسان اين بيماري بصورت بيماري تنفسي توام با تب مشاهده مي گردد.بيماري با شروع ناگهاني واحساس سردي ودرد عضلات ومفاصل، سردرد،سرفه،كاهش اشتها ودرد سينه آغاز مي شود.بزرگ شدن طحال،تورم عضله قلب وكاهش ضربان ميتواند مسئله را پیچیده نمايد.
براي درمان پرندگان مبتلا از كلر تتراسايكلين ويا ساير آنتي بيوتيكهاي وسيع الطيف براي مدت 45 روز وبيشتر تا ازاله كامل آلودگي استفاده مي شود.در كبوترها وبوقلمون شايد روش درمان طويل المدت گله براي حذف ناقلين استفاده گردد.
براي درمان انسانهاي مبتلا از تتراسايكلين به مدت حداقل 21روز استفاده مي شود.چون اين آنتي بيوتيك بطور برگشت ناپذير با برخي مواد معدني باند مي شود لذا در طول دوره درمان بايستي ميزان كلسيم پايين نگه داشته شود.
در فلوريدا اين بيماري بايد به مقامات رسمي هم در بخش دام وطيور وهم در بخش بهداشت گزارش گردد.اگر در انسان وبصورت اورنيتوزيس مشاهده شود بايد تا 48 ساعت گزارش گردد.

سالمونلوزيس(Salmonellosis)
حدود 200 سروتيپ متفاوت از گونه هاي سالمونلا وجوددارد.اغلب حيوانات به سالمونلا حساسند.اين بيماري باكتريايي بيشتر در حيوانات تحت استرس پديدار ميگردد.بسياري از آلودگيها غير قابل تشخيص اند.درتمام گونه هاعلايم مشترك باليني شامل :اسهال،استفراغ وتب خفيف مي باشد.با پيشرفت آلودگي از دست رفتن آب بدن،ضعف وگاهي بويژه در سن خيلي كم يا خيلي بالا مرگ رخ ميدهد.در حالات وخيم بيماري تب بالا ،عفونت خوني ،سردرد وتورم درد آور طحال مشاهده مي شود.آلودگيهاي كانوني در هر عضو ميتواند پديدار گردد مثل:قلب ،كليه،مفاصل،پرده مننژ،پريواستئوم(غشاي فيبري بافت پيوندي كه استخوانها را بجــــز مفاصل مي پوشاند).
دوره كمون 72-6 ساعت ميباشد،گرچه 36-12 ساعت معمولتر است.سالمونلا از طريق بلع مواد غذايي آلوده به مواد حاوي مدفوع(مدفوع،مسيرگوارشي)منتقل ميشود.ترشح ودفع باكتري از چند روز تا چنــد هفته طول مي كشد.در برخي حالات(سالونلا تيفي،تب تيفوئيد)افراد آلوده بطور مادام العمر باكتري را دفع ميكنند.سالمونلا انتريديتيس ((S.enteriditisدر مواد آغشته به مدفوع پرندگان مي تواند به درون پوسته تخم نفوذ كند وشايد در تخم نپخته پرندگان وجود داشته باشد.
در اغلب حالات درمان به كمك مايعات والكتروليتها صورت مي گيرد.آنتي بيوتيكهايي نظير كلرامفنيكل،نيتروفورانها يا آمپي سيلين هنگامي كه باكتري در مناطق پيرامون روده جايگزين شده باشد ،استفاده مي گردد.درفلوريدااين بيماري نيزبايستي گزارش گردد.
 

ebi136

عضو
بيماري

بيماري

بيماريهاي قابل انتقال طيور به انسان ـبخش دوم

كلي باسيلوزیس (Colibacillosis)
كلي باسيلوز توسط آلودگي با اشريشيا كلي(Escherichia coli) ايجاد مي شود.اين باكتري در لوله گوارشي تمام حيوانات جايگزين مي گردد.اين باكتري چند سویه متفاوت داردكه شامل گونه هاي مشخص مي باشد.همه سویه ها بيماريزا نيستند.درطيورآلودگي به اشریشيا كلي مي تواند سبب ساز بيماريهايي چــون عفونـــت خوني ،سي آر دي،سينوويت(التهاب مفاصل منجر به لنگش)،پريكارديت(التهاب پرده دور قلب)والتهاب اويدكت گردد.درانسانهاي مبتلا به كلي باسيلوز،اغلب اسهال ديده مي شود كه امكان دارد علائم ديگري بسته به سرو تيپ باكتري مسئله را غامض تر سازد.اين علائم شامل :تب،اسهال خوني،شوك،لكه هاي خونريزي زير پوست ومخاط مي باشد.
دوره كمون 12 ساعت تا 5 روز مي باشد،گرچه 72-12 ساعت معمولتر است.انتقال از طريق دستگاه گوارش صورت ميگيرد.كلي باسيلوز اغلب از طريق غذا يا آب انتقال مي يابد.
در اغلب حالات درمان علائم با استفاده از مايعات وپادزهرها صورت مي گيرد.در عفونتهاي شديدتر ،آنتي بيوتيكهايي نظير تتراسايكلين وكلرامفنيكل شايد ضروري باشند.
در فلوريدا اين بيماري جزو بيماريهايي كه گزارش ميشوند ،نيست.

عفونتهاي آريزونا Arizona infections
عفونتهاي آريزونا توسط باكتري سالمونلا آريزونا(Salmonella arizona) بوجود مي آيند كه در كل دنيا پراكنده است.اين بيماري بيشتر در پرندگان وخزندگان ديده مي شود هرچنداحتمالا تمام حيوانات مستعد اين بيماري هستند.حيوانات جوان بيشتر در معرض بيماري هستند.
در بيشتر گونه هاي پرندگان آلودگي به اين باكتري باعث كاهش توليد تخم و كاهش قابليت تفريخ ميشود.در پولتها ومرغها ضعف،بي اشتهايي ولرزش ديده مي شود.در بوقلمون،مرغ وقناري تابيش از 60% تلـــــفات مي تواند رخ دهد.در انسان معمولترين علامت اسهال است.بسياري از عفونتها غير قابل تشخيص اند.در برخي حالات عفونت خوني ديده مي شود.
دوره كمون 72- 6 ساعت مي باشد گرچه 36-12 ساعت معمولتر است.انتقال از طريق دستگاه گوارش صورت مي گيرد.البته انتقال از طريق تخم نيز ممكن است.پرندگان آلوده مي توانند به مدت طولاني از طريـــق دفع روده اي ناقل باقي بمانند.بسياري از آنتي بيوتيكها ميتوانند سبب كاهش مرگ ومير شوند ولي نمي توانند باعث پاك شدن روده ناقلين گردند.اين باكتري نسبت به ديگر گونه هاي سالمونلا حدت كمتري دارد ولي مي تواند ماهها در خاك ،آب،غذا زنده بماند.
اين بيماري جزو بيماريهاي قابل گزارش در فلوريدا نمي باشد.

انسفاليت اسبي شرقي (Eastern Equine Encephalitis)
انسفاليت اسبي شرقي(EEE )توسط يك ويروس نوع RNA از جنس آلفاويروس(Alphavirus) خانواده توگاويريده(Togaviridae) بوجود مي آيد.علائم بطور معمول در قرقاول،مرغ،بلدرچين سفيد،اردك،بوقلمون وشترمرغ استراليايي ديده مي شود. علائم گوارشي واسهال خوني واضحترين علائم هستند.
EEE توسط حشرات منتقل مي شود.تكامل ويروس به وجود حشرات وپرندگان گنجشكي(پرندگان آواز خوان مثل پرستو ،سار ،زاغ وفينچ ها) وابسته است.حشرات بايد آلوده باشند و توسط پرندگان،اسبها وانسان خورده شوند تاسبب انتشار بيماري گردند.در قرقاول آلودگي توسط حشره است ولي روش انتشار ديگري توسط نوك زدن وكاني باليسم وجوددارد.
حالتهاي فراگير بيماري در اواخر مرداد واوايل سرما رخ مي دهد.بيماري ميتوانند در طول سال وجود داشته باشد در مناطقي مثل فلوريدا كه فصل طولاني رشد ونمو حشره را دارد.
EEE اغلب افراد زير 15 سال يا بالاي 50 سال را درگير مي سازد.در بزرگسالان بيماري بطورناگهاني با تب بالا،سردرد،استفراغ ،لرزش پيشرونده منجر به سفتي گردن ،تشنج،انقباض،هذيان،رعشه،گيجي وكومـــاآغاز مي شود.در كودكان EEE با علائم مشخصي نظير تب،سردرد واستفراغ به مدت 2-1 روز همراه است.پس از آن انسفاليت(التهاب مغز) بطور ناگهاني وبا شدت زياد آغاز مي شود.عدم رشد فكري يا ديگر علائم عصبي پايدار بطور معمول در مبتلايان مشاهده مي گردد.
EEE جزو بيماريهاي قابل گزارش در فلوريدا نيست.

Avian Tuberculosis
عامل اين بيماري باكتري مايكوباكتريوم اويوم(Mycobacterium avium) مي باشد كه به باكتري توبركلوزيس انساني وگاوي نزديك است.در پرندگان اين باكتري سبب ناتواني مزمن همراه با ندولهاي توبركولار مي شود.درانسان آلودگي به اين باكتري مي توانند باعث زخمهاي عفوني توام با تورم گره هاي لنفاوي منطقه اي گردد.آلودگي در اشخاص ضعيف حادتر است.اين باكتري با خوردن آب يا غذاي آغشته به مدفوع پرندگان ناقل منتشر مي شود.گله هاي مرغ آلوده دچار تلفات مي گردند.
اغلب آلودگيهاي مايكوباكتريوم توسط آنتي بيوتيكها قابل درمان هستند ولي مايكوباكتريوم اويوم مستثني است زيرا به آنتي بيوتيكها فوق العاده مقاوم است.جهت رفع آلودگي جراحي و برداشتن گره هاي لنفاوي آلوده ضروري است.
در فلوريدا اين بيماري گزارش شده است .
 

ebi136

عضو
بيماري

بيماري

بيماريهاي قابل انتقال طيور به انسان- بخش پایانی



هیستوپلاسموزیس Histoplasmosis
يك قارچ واقعي ترجيح مي دهد كه در خاك غني از مدفوع پرندگان رشــــد نمايد. (Histoplasma capsulatum)يكي ازآنهاست.قارچها اغلب در حفره ها وغارها وجود دارند.پرندگان به آلودگي حساس نيستند ولي هيستوپلاسموزيس مي تواند روي انسان،سگ،گربه،گاوشيري،اسب و بسياري از پستانداران وحشي اثر گذار باشد.دوره كمون 14-7 روز است.اغلب حالات در انسان بدون علامت هستند.بيماري شايد در سه شكل ريوي بروز نمايد:حاد(معمولتراست)،مزمن،انتشاري.شكل حاد مشابه انفلوانزاست و چندين هفته بطول مي انجامد وعلائمي نظير سردي،درد سينه،سرفه هاي غيرمولد،تب وبيقراري را شامل مي شود.فرم مزمن در افراد بالاي 40 سال ديده مي شود ومشابه توبركلوزيس است.در اين حالت سرفه هاي مولد،خلط آلوده،كاهش وزن وتنفس بريده بريده مشاهده مي شود.فرم انتشاري در افراد خردسال يا پير ديده مي شود.جراحاتي شامل كبد وطحال متورم وزخمهاي مخاطي وجوددارند.اين فرم درصورت عدم معالجه كشنده مي باشد.براي درمان از آمفوتريسين بي(B) استفاده مي شود.
انتقال از طريق استنشاق اسپرهاي توليد شده توسط قارچ صورت ميگيرد.اين بيماري مسري نيست منبع بيماري خاك است ،بويژه اگر آلوده به مدفوع پرندگان وخفاشها باشد.اگر در يك محيط آلوده كار مي كنيد محيط را مرطوب سازيد وماسك به صورت بزنيد.جهت كشتن قارچ از اسپري فرمالدئيد روي خاك آلوده استفاده نماييد.
گرچه اين بيماري به پرندگان ربط داردولي بيماري زئونوتيك نيست زيرا منبع آلودگي خاك است نه پرنده.
در فلوريدا اين بيماري گزارش شده است .

کریپتوکوکوزیس Cryptococcosis
يكي ديگر از قارچهايي كه ترجيح مي دهد در خاك غني از مدفوع پرندگان رشد كند (Cryptococcus neoformans) است.دوره كمون احتمالا هفته ها بطول مي انجامد.آلودگيها در بسياري پستانداران، بيشتردرانسان،سگ وگربه ديده شده اند.درپرندگان آلودگي نادر است.
انتقال این بیماری اغلب ازاستنشاق اين قارچ مخمر مانندصورت مي گيرد،گرچه اغلب راه گوارش باعث انتقال بيماري است.انسان بيشتر از راه مجاورت با لانه هاي قديمي كبوتر يا مدفوع آنها مبتلا مي شود.در انساناین بیماری بيشتر با مننژيت يا مننژوانسفاليت شناخته مي شود و متعاقب آن آلودگي ريوي توام با سرفه ،خلط آغشته به خون،تب ولرزش مشاهده مي شود.بيماري بيشتر به حالت مزمن است.علائمي نظير تب،سرفه،سينه درد،خروج خون از دستگاه تنفسي،سردرد در پي آن سفتي گردن و اختلال در بينايي وجود دارد.
نظير هيستوپلاسموزيس اين بيماري نيز گرچه به پرندگان بسته است ولي بيماري زئونوتيك محسوب نمي شود چون منبع اصلي بيماري خاك است نه پرنده.

Cryptosporidiosis
كريپتوسپوريديوزيس توسط پروتوزوايي از جنس كريپتوسپوريديوم (Cryptosporidiom)ايجاد مي شود.سه گونه از اين پروتوزوا به نامهاي (C.baileyi)، (C.meleagridis) ويك گونه بي نام در بلدرچين شناخته شده اند.بطور طبيعي اين بيماري مشكلات تنفسي در مرغ وبوقلمون پديد
مي آورد.همچنين مي تواند سبب تورم دستگاه گوارش واسهال شود.در انسان دردهاي شكمي،استفراغ،اسهال آبكي 4- 3 روز بطول مي انجامد.در افراد ضعيف مسئله حادتر است واسهال مقاوم و اختلال در درجذب مواد مغذي وكاهش وزن ديده مي شود.
دوره كمون 7-3 روز است وانتشار از راه گوارشي با بلع اووسيتهاي آلوده صورت مي پذيرد.
در فلوريدا اين بيماري گزارش شده است .

Allergic Alveolitis
اين بيماري بعنوان بيماري ريوي كفتربازها نيز شناخته شده است واز شناخته شده ترين بيماريهاي زئونوتيك پرندگان است.اين بيماري در شكلهاي حاد،تحت حاد ومزمن بروز مي كند.علايم باليني به سبب كاهش حجم ريه ناشي از افزايش واكنشهاي حساسيت پذيري به پر،شوره،گرد مدفوع ايجاد ميشود.التهاب نايژكها جراحت مشخص است.فرم حاد بيماري توسط حالات سخت نظير پاك كردن لانه كبوترها توام با حساسيت شخص تسريع مي شود.علائم در زمان كوتاه بروز مي كنند وشامل سرفه،تنفس توام بااشكال،تب وسردي
مي باشد.حالت مزمن با علائم خفيف تر،جدي تر مي باشد وممكن است با علائم سرماخوردگي سخت يا انفلوانزا اشتباه گرفته شود.افراد مبتلا سرفه غيرمولد مزمن دارندوعدم تحمل به فعاليت وكاهش وزن نيز ديده مي شود.جراحات ماندگار ريه ها ممكن است گسترش يابد كه شامل فيبروزيس ريوي كه تبادل گازي و حجم ريوي راكاهش مي دهد،است.
فرم مزمن ميتواند درطول 2 سال گسترش بيابد اما اغلب 20-10 سال طول مي كشد.بيماران مبتلا بايد از پرندگان دوري جويند.مجاورت با حتي مقادير كم پر،شوره يا مدفوع پرندگان مي تواند سبب بروز علائم شديد تنفسي شود.حدت بيماري ميتواند با استفاده از ماسك در هنگام تميز كردن لانه پرندگان،تميزكردن روزانه لانه پرندگان،شستشوي مداوم پرندگان دست آموز و نصب سيستم تهويه به حداقل برسد.

نتيجه گيري

كساني كه به نگهداري پرندگان اشتغال دارند بايستي آگاه باشند كه بيماريهاي جدي از پرندگان مي تواند به آنها منتقل شود.البته تعداد اين بيماريها كم است ولي افراد خردسال،پير و كساني كه سيستم ايمني آنها ضعيف شده است بيشتر بايد مراقب باشند.
بسياري ازين بيماريها با خوردن خوراك آلوده به مواد دفعي پرندگان منتقل مي شوند.در هرحال با رعايت مسايل واصول بهداشتي مي توان از بسياري از اين بيماريها پيشگيري نمود.همچنين استفاده از ماسك دهني براي جلوگيري از استنشاق غبار آلوده پرندگان پيشنهاد مي گردد.
اگر شما علايم بيماري شبه آنفلوانزاي مقاوم را داريد بايد به دكتر مراجعه كنيدو آگاه باشيد كه امكان دارد اين بيماري را از پرندگان گرفته باشيد.
منبع :
Jacqueline P.Jacob,Jack M.Gaskin, Henry R.Wilson, and F .Ben Mathe, University of florida
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فرزاد هستم دکتر دامپزشک. مطالب خوبی دارین بهتون تبریک میگم و از جای خوبی شروع کردین. مدت 8 ساله که در مرغ مادر کار میکنم در سطح بالا. خوشحال میشم اگه بتونم مطلب خاصی بود کمک کنم. ایمیلم رو دارین
سلام جناب دکتر.
خیلی خوش آمدین.خوشحال میشیم شمارو کنار خودمون ببینیم.
منتظر حضورتون هستیم.
سلام جناب دكتر اگه براتون امكان داره مطالب تخصصي وكاربردي رو با همين ريتم تاپيك اضافه كنين تا اين بخش پربارتربشه mr30
ایشالا با کمک شما و جناب دکتر میشه چنین چیزی
 

ebi136

عضو
دوستان سلام

دوستان سلام

عزیزان و دوستان


انگار این تاپیک داره فراموش میشه چند وقتی مطلب جدیدی نیومده
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot]مقدمه:[/FONT]
[FONT=&quot]پرورش طیور یک صنعت کشاورزی مهم رو به گسترش در جهان است.[/FONT]
[FONT=&quot]گوشت طیور حدود 10[/FONT]%[FONT=&quot] کل وزن تولیدات دامی را که سالانه در جهان تولید میشود به خود اختصاص می دهد. صنعت پرورش طیور همیشه به فن آورانی که از اصول علمی مربوطه به پرورش طیور آگاهی دارند نیازمند می باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]در اغلب کشورهای جهان پرورش طیور و سیستم تولید با مدیریت متمرکز صورت میگیرد. که این مسئله نتیجه اش رشد عالی صنعت طیور در طول 3 دهه اخیر بوده است.[/FONT]
[FONT=&quot]این روش پرورش متمرکز با تجارت جهانی در تخم مرغهای هچ[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT] [FONT=&quot]پرندگان[/FONT] [FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]گوشت طیور[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]واکسنها و غیره هماهنگی پیدا کرده است. پرندگان را مساعد برای شرایط مطلوب به منظور جلوگیری از بروز همه گیری ها و بسیاری از بیماریهای نو پدید ساخته است.[/FONT]
[FONT=&quot]تغییر الگوی پرورش طیور نیز به تغییر عوامل بیماری زا و پدید آمدن فرم های جدید بیماریها کمک کرده است. بعضی از عوامل بیماری زا عادی که قبلا"[/FONT] [FONT=&quot]بی ضرر بودند[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] (غیر پاتوژن) به صورت موتان هایی با مقاومت دارویی و حالات تعدد آنتی ژنیکی[/FONT] [FONT=&quot]به طور سریع پیدا شده است و اخیرا آنفولانزای مرغی [/FONT]H5N2[FONT=&quot] باعث از هم پاشیدگی صنعت طیور در سراسر دنیا به وجود آورده است.[/FONT]
[FONT=&quot]بنابراین اصل پیشگیری مقدم بر درمان است که به مقدار زیادی قابل تطبیق با سیستم تولید طیور مدرن است. و لازم است به طور مداوم معیارهای کنترل موثر مورد توجه قرار گیرد.[/FONT]
[FONT=&quot]از عواملی که باعث کاهش میزان بهره وری در مقایسه با معیار های جهانی در امر تولیدات طیور در کشور ما شده است. پایین بودن سطح مدیریت پرورش[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] یا به عبارت دیگر پایین بودن سطح عوامل مدیریتی در واحد های مرغداری می باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]بنابراین اگر در اجراء بتوان عوامل مدیریت پرورش را بهبود بخشید بی شک میزان تولید و بهره برداری در سالنهای مرغداری به معیار جهانی نزدیکتر خواهد شد.[/FONT]
[FONT=&quot]لازم به ذکر است که رسیدن به حداکثر پتانسیل تولیدی مرغان صنعتی و اقتصادی کردن تولیدات آنها[/FONT] [FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] مستلزم شناسایی عوامل مدیریتی است و آن نیز وابسته به شناخت نیازهای واقعی طیور می باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]از طرف دیگر برای پایین آوردن قیمت تمام شده و محصولات طیور علاوه بر اجرای مدیریت صحیح همواره باید مسائل اقتصادی به عنوان یک عامل مهم در کنار دیگر عوامل مدیریت پرورش مد نظر قرار گیرد.[/FONT]
[FONT=&quot]طیور به خصوص مرغان گوشتی به لحاظ نحیف بودن و ظرافت و لطافتی که دارند شرایط نامناسب را هر چند نا چیز باشد تحمل نکرده و در نتیجه به شدت دچار عوارض و آسیبهای جبران نا پذیری می شوند و مرغداران را دچار ضررهای جبران نا پذیری می کنند.[/FONT]
[FONT=&quot]اصولا[/FONT]"[FONT=&quot] این نکته در ذهن مرغداران باید باشد که اگر گله ای سالم و از رشد و تولید خوبی برخوردار بوده است دلیل علمی دارد. و اگر به هر میزان دچار تلفات و ضایعاتی می گردد آن نیز دلیل علمی دارد و لذا یک مدیر در واحد مرغداری خود هر اندازه به مسائل علمی در رابطه با طیور آگاه تر باشد[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] تولید بیشتر و ضایعات کمتری را خواهد داشت.[/FONT]
[FONT=&quot]از این رو با علم و آگاهی بیشتر و با تجهیزات و تاسیسات اصولی و مناسب باید شرایط جوی ومحیطی را به گونه ای تغییر بدهد که بستری مناسب جهت بروز حد اکثر پتانسیل تولیدی مرغان ایجاد شود. و اینکه مرغداران با آگاهی ناچیز و غافل از نیاز های مرغان و شرایط نا مناسب[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT] [FONT=&quot] سرنوشت گله را به دست تقدیر سپرده و انتظار سلامتی و بدنبال آن توقع رشد و تولید مناسبی از گله خود داشته باشند انتظار و توقعی کاملا[/FONT]"[FONT=&quot] غلط و غیر منطقی است.[/FONT]
[FONT=&quot]یک پرورش دهنده جوجه گوشتی زمانی موفق است که کلیه نیازهای پرندگان از قبیل محیط مناسب(حرارت[/FONT] [FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]رطوبت[/FONT] [FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]نور[/FONT] [FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]هوا)[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] مواد مغذی کافی و متناسب[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] بهداشت (واکسیناسیون[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT] [FONT=&quot]دارو و درمان[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] کنترل عوامل بیماری زا ) دسترسی طیور به آب سالم و غیره را تامین نماید.[/FONT]
[FONT=&quot]همه این عوامل به هم وابسته بوده و در صورتی که در حد بهینه تامین نشوند[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] عملکرد دچار[/FONT]
[FONT=&quot]اختلال می شود. لذا صنعت پرورش جوجه گوشتی از بعد به کار گیری روش های جدید تر و موثر تر دائما[/FONT][FONT=&quot]"[/FONT][FONT=&quot] در حال تغییر و پیشرفت می باشد. بررسی و شناسایی مشکلات و معضلات فنی واحد های پرورش جوجه گوشتی عامل بسیار مهمی در برنامه ریزی[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] توسعه کمی و کیفی و استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده خواهد بود.[/FONT]
[FONT=&quot] به گونه ای که اجرای صحیح و به موقع عملیات فنی (رعایت موازین بهداشتی [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] واکسیناسیون دارو و درمان [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] تغذیه [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] کنترل شرایط محیطی ) و تامین کلیه عوامل و نهاده های تولید منجر به افزایش بهره وری و بهبود عملکرد تولیدی و اقتصادی گله خواهد شد. [/FONT][FONT=&quot]استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.[/FONT]
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot]صنعت مرغداری [/FONT];[FONT=&quot] برنامه ها و مشکلات[/FONT]
[FONT=&quot]بالاخره برای هر دانشجوی رشته دامپروری که در حال طی آخرین واحد های درسی خود میباشد[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] لازم است که اطلاعاتی در باره آینده شغلی خود[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] گذشته و سیر تکاملی این رشته داشته باشد.[/FONT]
[FONT=&quot] البته یک سری نکات و مطالب از قبیل اینکه حدود 1000 سال قبل از میلاد مسیح همراه با مهاجرت اقوام آریایی به فلات ایران[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] مرغ نیز وارد این سرزمین شد و اقوام ساکن این فلات از آن بهره برداری کردند. و نیز مطالبی همچون آمارهای رسمی و غیر رسمی از سالهای 1332[/FONT]
[FONT=&quot]و موسسات فعال در صنعت مرغداری در بسیاری از کتابهای پرورش طیور آمده است که دیگر انگار به صورت رسم غلط و اشتباهی به صورت تزئینی در ابتدای مقدمه اینگونه کتابها صفحاتی را به خود اختصاص میدهند. که دیگر لزومی بر تکرار آن نیست.[/FONT]
[FONT=&quot]اما مطلبی که به عنوان مقدمه لازم به ذکر است این نکته میباشد که[/FONT]
[FONT=&quot]هدف از پرورش طیور چیست؟ صنعت مرغداری چه اهمیتی دارد؟ جایگاه مرغداری در ایران کجاست؟ مشکلات عمده این صنعت کجاست؟و در آخر راهکار (فقط از عهده ما بر می آید)[/FONT]
[FONT=&quot]اگر به شخصه من دانشجوی دامپروری بتوانم این سوالات را بررسی کنم و با یک محاسبه کلی بتوانم جوابی برای این سؤالات پیدا کنم شاید بتوانم چند دوره ای بیشتر از دیگران دوام بیاورم در ضمن اینکه مدیریت قوی بر سالن پرورش داشته و تلفات کمتری در سالن تا انتهای دوره داشته باشم.[/FONT]
[FONT=&quot]تا قبل از انجام دوره کارآموزی حرفهای زیادی از همه مثلا(استادان در طی دروس مربوطه[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]دانشجویان ترم های بالاتر[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] در بازدید ها از مرغداران و دامپزشکان ) در رابطه با پرورش جوجه گوشتی نوع[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] نژاد[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] سن بلوغ مدت زمان پرورش و ... شنیده شد.ولی این مطالب در عمل و واقعیت درست نبود.[/FONT]
[FONT=&quot]به گونه ای که مطلب اول یک مقایسه بین نحوه پرورش جوجه گوشتی در ایران با سایر کشورها [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]مقایسه پرورش طیور در ایران با سایر کشورها[/FONT]
[FONT=&quot]اولین و شاید بتوان گفت مهمترین تفاوت در نحوه و نوع تغذیه است به طوری که گفته میشود تنها در ایران است که جیره به صورت آردی در اکثر مرغداری ها مصرف میشود و در کشور های دیگر عمدتا [/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] به صورت پلت است.[/FONT]
[FONT=&quot]بعید به نظر میرسد که با افزایش هزینه های کارگری در سایر کشور ها دیگر از دانخوری های دستی استفاده شود. مخصوصا در سالن های با طول زیاد و تعداد حداقل 70 عدد دانخوری به ظرفیت [/FONT]
[FONT=&quot]15-10 کیلوگرمی که در مرغداریهای ایران استفاده میشود.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]دومین تفاوت اینکه امروزه در کشور های توسعه یافته بخش های مختلف صنعت پرورش طیور در هم ادغام شده اند و سیستم کاملا [/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] یک پارچه ([/FONT]vertical integration system[FONT=&quot])[/FONT] [FONT=&quot]اداره میشوند.[/FONT]
[FONT=&quot]البته این مسئله در ایران شاید بتوان گفت در تمامی مناطق ایران بدلیل مسائل آب و هوایی امکان پذیر نیست[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] بدلیل اینکه اصل این سیستم به این نحو است که یک گروه با همدیگر از زمان تهیه و پرورش مرغ مادر گوشتی فعالیت خود را شروع می کنند تا مدیریت دستگاه جوجه کشی و پرورش جوجه گوشتی نهایتا [/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] کشتار.[/FONT]
[FONT=&quot]در کشور ما پرورش کاملا [/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] پراکنده و بدون متولی واحد صورت میگیرد و نه تنها سیستمها در هم ادغام نشده اند[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] بلکه در برخی مناطق حتی اتحادیه های صنفی فعال و منسجم وجود ندارد.[/FONT]
[FONT=&quot]البته با این تفاسیر میزان تلفات بیشتر و سن کشتار تا حدود 10 روز بیشتر است همچنین ضریب تبدیل در ایران بیشتر است.[/FONT]
[FONT=&quot]نکته دیگر در رابطه با ساختمان و تاسیسات مرغداریها در ایران است که به صورت دلخواه و نه از روی اصول علمی و مشخص است در قسمتی دیگر یک مرغداری از آجر نما برای ساختمانهای مرغداری استفاده کرده بود که بسیار هم راضی به نظر میرسید.[/FONT]
[FONT=&quot]مشکل دیگر در بعضی از مرغداری ها عدم استفاده از چگونگی و برنامه ریزی نوری در سالن ها میباشد. به طوری که معمولا سالن هایی که دارای پنجره هستند حتی کمتر از نصف لامپها مشخص شده در سالن استفاده می کنند. بدون در نظر گرفتن اینکه نور چقدر میتواند تاثیرات مثبتی در نحوه رشد و بازده و همچنین ضریب تبدیل جوجه ها داشته باشد.[/FONT]
 

arvin2030

کاربر فعال
[FONT=&quot]مشکلات صنعت مرغداری[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]با توجه به رشد روز افزون جمعیت و همچنین نیاز به تامین پروتئین[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] مرغداریها از این جهت که میتوانند تامین کننده بخش زیادی از این پروتئین در مدت زمان کوتاه حداکثر 60 روز باشند دارای اهمیت هستند.[/FONT]
[FONT=&quot]بنابراین توجه در بخش تولیدات طیور نیازمند توجه جدی و فراهم نمودن شرایطی است.[/FONT]
[FONT=&quot]متاسفانه صنعت مرغداری با مشکلات مختلفی روبه رو است.(که متوجه شدن بخش زیادی از این مشکلات ممکن نیست مگر اینکه شخص وارد این عرصه شود) ذکر شد که افراد مختلف صحبتهای گوناگونی را مطرح نمودند ولی درک درست این موارد امکان [/FONT]
[FONT=&quot]پذیر نبود مگر با انجام فعالیت عملی در یک واحد مرغداری تا از نزدیک با مشکلات که به چند نمونه اشاره میشود آشنا شوم.[/FONT]
[FONT=&quot]الف:[/FONT][FONT=&quot] عدم رواج فرهنگ بیمه در این صنعت و ضعف قوانین بیمه ای موجود.[/FONT]
[FONT=&quot]البته در همان روز اول خرید جوجه ها را بیمه نموده [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] اما مشکلات بعدی که[/FONT]
[FONT=&quot]پیش آمد:[/FONT]
1-[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بیمه تمامی خسارت تلفات را نمی پردازد[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] بلکه فقط درصدی را تقبل میکند[/FONT]
2-[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]برای تایید میزان تلفات باید دکتر دامپزشک حضور داشته باشد که آن هم هر روز نبوده و باید تلفات را تا آن هنگام که دکتر بیاید و برگه ها را تایید کند نگه داشت[/FONT]
[FONT=&quot](در این دوره تلفات در روز تا 400 عدد هم رسید نگه داری این میزان تلفات آن هم در گرمای حداقل 35-36 درجه اگر هم مسائل بهداشتی را نادیده بگیریم بوی تعفن لاشه ها در محوطه عملا کار کارگران را غیر ممکن می کند)[/FONT]
[FONT=&quot]ب:[/FONT][FONT=&quot]عدم توجه به افزایش تولید نهاده های تغذیه ای طیور(نوسان قیمت ذرت[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] سویا و ...)[/FONT]
[FONT=&quot]و حتی نوسانات قیمت خرید جوجه و فروش مرغ گوشتی.[/FONT]
[FONT=&quot]ج:[/FONT][FONT=&quot] نبود کمک های حمایتی برای تجهیز سالن های مرغداری حداقل در زمینه آبخوری ها و دانخوری ها کمکهای مشاوره ای در زمینه عایق سالن و ...[/FONT]
[FONT=&quot]پیشنهادات در جهت رفع مشکلات صنعت مرغداری[/FONT]
[FONT=&quot]مهم ترین پیشنهاد این است که برگزاری جلسات علمی و عملی و همچنین ارائه راه حل مناسب جهت رفع اشکالات و موانع[/FONT]
[FONT=&quot]شاید این صحبت مطرح شود که دائما[/FONT][FONT=&quot] این کار انجام میشود و حتی مستمر ولی در عمل اینگونه نیست [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] به طوری که من سؤال کردم از مسؤل مرغداری که چرا با وجود جلسات متعدد با اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان که در زمینه علمی تحقیقاتی حرفهای زیادی برای گفتن دارند مشکلات باقی مانده است[/FONT]
[FONT=&quot]در جواب این نکته مطرح شد که جلسات علمی است ولی عملی نه و همچنین راهکار ها مناسب نیست[/FONT]
[FONT=&quot]مثلا: در یکی از این جلسات در مورد محاسن خرما و مصرف ضایعات خرما در جیره جوجه گوشتی مطالبی از سوی اساتید مطرح شده ولی در عمل برای مرغدار مقدور نیست فراهم کردن این حجم عظیم خرما و تهیه آن انتقال به مرغداری و ... یا مثلا بحث روغن هسته انگور و ...[/FONT]
[FONT=&quot]در ضمن به گفته مرغداران تهیه همان ذرت و سویا تقریبا راحت تر است.[/FONT]
[FONT=&quot]البته این یک نمونه از این گونه مباحث در جلسات است[/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] علمی است ولی عملی نیست.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]نکته دیگر اینکه واقعا مقدار واحد های تدریسی در زمینه طیور و جوجه گوشتی بسیار کم است و دانشجو هیچ پیش زمینهای ندارد که این هم از دیگر مشکلات است.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]رفع مشکلات بیمه که در قسمت قبلی ذکر شد میتواند موثر باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]ارائه آموزش های اجباری برای افرادی که سالیان پیش وارد این عرصه شده اند و از سواد کافی در این عرصه بی بهره هستند[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]بحث رفع مشکلات واکسیناسیون و تامین واکسن به موقع و واکسن مورد نظر همان سویه و تیپ بیماری نه نوع های دیگر واکسن.[/FONT]
[FONT=&quot]حل معضل و مشکل نوسانات قیمت خرید جوجه [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot] نهاده ها [/FONT][FONT=&quot]٬[/FONT][FONT=&quot]قیمت فروش مرغ برای کشتار[/FONT]
[FONT=&quot]تا حداقل مرغدار بعد از این دوره میل به ادامه کار داشته باشد.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]در ضمن میتوان گفت با رفع چند مشکل خیلی ساده میتوان به جرات گفت که می توان به مقدار زیادی در افزایش راندمان تولید مؤثر است.[/FONT]
 

MOJTABA_R

عضو جدید
سلام دوستان.
ممنون جالب بود.
یه سوال دارم.یه مطلب میخوندم که توش یه کلمه به اسم"پولت"یا"پولت تخم گذار نوشته بود.ممنون اگه معنی رو بگین.
موفق باشید:w27:
 

ebi136

عضو
به مرغایی که برای اولین بار تخمگذاری میکنن

به مرغایی که برای اولین بار تخمگذاری میکنن

به مرغایی جوان که برای اولین بار تخمگذاری میکنن
 
آخرین ویرایش:

ebi136

عضو
به سلامممممممممممممممممممممم بروبچ دامپرور



چرا نميتاپيكين قيمت جوجو يه روزه رفته بالا شما چرا غش كردين !
 

#AREZOO#

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوکسیدیوز در طیور: گونه های بیماریزا در ماکیان عبارتند از: eimeria tenella -eimeiar necatrix -eimeria bronti-eimeria maxima *کوکسیدیاها تقریبا هرجا که مرغ و خروس به خصوص به صورت متراکم در مکانهای کوچک نگهداری می شوند دیده میشود. *مرغ ها در تمام سنین حساسند. *انتشار بیشتر مکانیکی است یعنی توسط اشخاص -دست کارگران وچکمه و... منتقل میشوند. *یا توسط حشرات -وسایل الوده-پرندگان وحشی وگردوغبار. علایم بالینی:*به صورت بالینی(با علایم مشخص)و تحت بالینی(بدون علایم) بروز میکند عامل ایجاد کننده فرم بالینی معمولا eimeria tenella وeimeria necatrix است . *علایم به شکل مدفوع خونی-کم خونی-کاهش اشتها -کاهش رشد-افت تولیدتخم مرغ-اسهال -ضعف ولاغری است. *علایم به دلیل تخریب دیواره روده است که باعث عدم جذب مواد غذایی می شود. *شکل تحت بالینی بیشتر در اثر eimeria acervolinaاست. تشخیص: *با علایم درمانگاهی -کالبد گشایی پرنده تلف شده و بررسی روده از نظر خونریزی است. کنترل: *قطع سیکل زندگی انگل-جلوگیری از انتقال ان -تمیز وضد عفونی کردن سالن وشعله دادن -جلوگیری از ورود افراد متفرقه. درمان: *داروهای کوکسیدیوستاتیک برای جلوگیری از رشد کوکسیدیا *داروهای کوکسیدیو ساید -مرگ کوکسیدیا *استفاده از سولفانامیدها-موننزین-سالینومایسین.
 
آخرین ویرایش:

#AREZOO#

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا هیچکی در مورد مطلبی که نوشتم نظر نمیده میخوره تو ذوقم ها:cry:از این مطالب ارزشمند کم پیدا میشه :w16:خلاصه از ما گفتن!!!!!
 

facor

عضو جدید
سلام با تشکر از مطالب عالیتون
من در مورد پرورش مرغ گوشتی 7000 تایی سوالات زیر رو داشتم اگه لطف کننین ممنون میشم
هزینه به تفکیک میزان تلفات میزان سود دهی و زمان لازم
 

astiax

عضو جدید
مرغدارها بیان تو ...

مرغدارها بیان تو ...

سلام.هرچی توی نت گشتم دیدم جایی نبود که مرغدار ها بیان جمع بشن و اگه سوالی پیشنهادی یا .. دارند بیان توی این قسمت مطرح کنند تا همه بتونند استفاده کنند
از دوستانی هم که در زمینه مرغداری یا دامپزشکی طیور فعالیت میکنند خواهش میکنم خودشون رو معرفی کنند و زمینه ی فعالیتشون رو بگن تا بیشتر با هم آشنا بشیم ..
بنده خودم چند دوره هست که وارد کار مرغداری شدم به کمک یکی از دوستانم و قصد دارم در آینده ای نه چندان دور برای خودم مستقل بشم و الان هم دارم اطلاعاتم رو در این زمینه بسش تر میکنم و سوالات زیادی برام پیش میاد
به عنوان اولین سوال:
اسم مرغ و مرغداری که میاد همه ذهنشون میره سمت هورمون و رشد هورمونی ولی من تاحالا از هیچ مرغداری نشنیدم که از هورمون استفاده بکنه،میخواستم ببینم کسی در این زمینه اطلاعاتی داره؟اصلا این هورمون چیه؟طرز استفاده و هزینش چه طوریه؟
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
خوب فکر ی کردی اما من فکر کنم جاتون تو بخش دامی باشه نه اینجا امیدوارم مرغدارن جمع بشن :surprised:
 

مهریاینا

عضو جدید
سلام، استفاده از هورمون در پرورش جوجه های گوشتی را کاملا تکذیب میکنم .علل رشد سریع جوجه های گوشتی امروزی انتخاب سویه هایی با رشد سریع از طریق انتخاب زنتیکی ،شرایط مناسب پرورشی و بهبود تغذیه می باشد
 

مهریاینا

عضو جدید
علل رشد سریع جوجه های گوشتی امروزی

علل رشد سریع جوجه های گوشتی امروزی

:gol:
سلام، استفاده از هورمون در پرورش جوجه های گوشتی را کاملا تکذیب میکنم .علل رشد سریع جوجه های گوشتی امروزی انتخاب سویه هایی با رشد سریع از طریق انتخاب زنتیکی ،شرایط مناسب پرورشی و بهبود تغذیه می باشد
 

blue bee

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام، استفاده از هورمون در پرورش جوجه های گوشتی را کاملا تکذیب میکنم .علل رشد سریع جوجه های گوشتی امروزی انتخاب سویه هایی با رشد سریع از طریق انتخاب زنتیکی ،شرایط مناسب پرورشی و بهبود تغذیه می باشد

بهتره یه سری به مرغداری ها بزنی ببینی که تاثیر کدومش بیشتره!
 

mehdi libra

عضو جدید
سلام بعضي مرغداران به صورت تزريقي و خوراكي استفاده ميكنن!!!!
مهدي هستم شاغل در مركز تحقيقات دامپزشكي.
 

milad gholami

عضو جدید
هورمون در جوجه گوشتي

هورمون در جوجه گوشتي

چنانچه دوست عزيزمون گفت ژنتيك وتغذيه مناسب،هورمون معني ندارد.:mad:
به غير از اينه مي توان به چند نكته كه باعث رشت عالي شده اشاره كرد:
1-استفاده از دماي نسبتن بالاي 24تا25كه خود از انرژي براي توليد حرارت مي كاهد
2-استفاده از آنتي بيوتيك در ميان دوره با دز پيشگيري كه خود باعث نازكي ديواره روده شده و جذب افزايش ميابد
3-در گذشته خواباندن جوجه گوشتي در آب كه خود 200تا300گرم افزايش وزن داريم ولي در اثر تبغ باعث كاهش حجم مرغ ميشود و هم چنان در ذهن مردم باقي مانده
 

Poultry

عضو جدید
سلام
درباره رشد سریع جوجه ها هیچ نوع هورمونی استفاده نمیشه این رشد سریع بخاطر نوع سویه و ژوتیک دستکاری شده ی این نژاد گوشتی هست.
البته دربعضی مرغداری ها دیده شده برای بالا بردن ضریب تبدیل دان به گوشت از آبجو استفاده میشه!؟
دوستانی که در زمینه ی تغذیه طیور تجربه و دانشی دارند لطفأ دراین تایپبک شرکت کنند.
 

hani20

عضو جدید
سلام
مدیریت مناسب حتما تاثیر مطلوبی دارد. اما اگر بخاین اقتصادی فکر کنید جواب نمیده.چند بسته LD رو آسیاب می کنید میزنین تو جیره. مرغا باد می کنند می شن اندازه بوقلمون.
شمارو نمی دونم ولی تو ارومیه خیلیا این کارو میکنند.تو پرورش ماهی هم استفاده میشه!
توصیه من به شما اینه که از ارومیه مرغ نخرین:D
 

omid.isf

عضو جدید
هورمون یا آنتی بیتیک !!!

هورمون یا آنتی بیتیک !!!

سلام دوست عزیز.اینجانب درحال گرفتن لیسانس دامپروری از دانشگاه خوراسگان اصفهان هستم و همچنین در بخش مرغداری هم فعالیت کردم.به نظر من مرغ های گوشتی نیازی به تجویز هورمون ندارند چون رشدشان خیلی سریع است و با یک مدیریت عالی وتغذیه خوب میتونین ظرف 38 تا 42 روز اونرو به وزن 2500g رسوند.همینطور که میدونین هورمون را از2طریق میتونن برای مرغ تهیه کنن یکی اینکه خود بدن میسازه و یکی هم ما در دسترسش قرار دهیم که با توجه به اینکه 40 روزگی مرغ به وزن ایدال خودش میرسه اصلا نیازی به روش دوم نیست.
سرعت رشد مرغ های گوشتی اینقدر زیادهست که دربعضی مواقع جلوی رشتشان را هم میگیریم مثلا وقتی بابیماری سکته یا SDS<Sudenhy disease sendrom>.
آخه کدوم آدم عاقلی وقتی میتونه تا42 روزگی مرغشو راهی بازار کنه وسود خوبی هم گیرش بیاد،بیاد از راه غیرقانونی و ضرر زدن به جامعه این سود را ازان خودش کنه.به نظرت این پول از گلوش میره پایین!!!!
مشکل مرغ های ما استفاده غیر مجاز از آنتی بیتیک است.یک مثالش اینکه روی پاکت های بعضی محصولات نوشته تا 3روز قبل از کشتار دیگه مصرف نشه اما مرغدار تا میبینه بازار خوبه و شاید فردا قیمت ها تغییر کنه مرغشا وارد بازار میکنه و این هم به خاطر نوسانات زیاد خوراک است و اینکه یه قیمت ثابتی نداشتن!
:gol:
 
عدم استفاده از هورمون

عدم استفاده از هورمون

سلام بعضي مرغداران به صورت تزريقي و خوراكي استفاده ميكنن!!!!
مهدي هستم شاغل در مركز تحقيقات دامپزشكي.

مهدی عزیز من مهندس دامپروری هستم و از سال 75 در مرغداریهای مشهد الرضا(ع) و اطراف آن مشغول به فعالیتم درا این مدت هیچ کدام از مرغاریهایی که خودم و دوستان همکارم مدیریت میکنیم هیچ گونه هورمونی چه خوراکی و چه تزریقی استفاده نمی شود.با این قیمت های بالای دان کسی اینکار رو نمیکنه .
 

Similar threads

بالا