پرورش درخت میوه

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ز خرید نهال درختان میوه یا روش دور کردن حشرات از آن ها، چه می دانید؟ در اینجا همۀ اطلاعات ضروری در این مورد گردآوری شده است. شما نیازی به داشتن باغ برای کاشت درخت میوه ندارید. ما به شما نشان می دهیم که چگونه اینکار را عملی نمایید.


درخت میوه خود را انتخاب کنید

معمول‌ترین و پر طرفدار‌ترین درخت برای کاشت، سیب است. با این وجود شما ملزم به کاشت درخت سیب نمی‌باشید. گلابی، آلو، انجیر و حتی درخت ازگیل هم می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. انواع مختلف درختان در زمان‌های مختلف میوه‌های خود را به عمل می‌آورند.

درختانی که میوه‌های آن‌ها دیر می‌رسند، نسبت به درختانی که میوه‌هایشان زود می‌رسند، برای ذخیره کردن در زمستان مناسب‌تر هستند.

رمز کار برای برداشت یک محصول مناسب در ریشۀ درخت و خاک نهفته است. بعضی از افراد برای تضمین باردهی یک درخت سالم و سرحال، از روش پیوند زدن استفاده می‌کنند. برای این کار بخشی از یک درخت را به درخت قوی‌تر دیگری متصل می‌کنند. اینکار باعث می‌شود که درخت ضعیف‌تر از قدرت ریشه و مزۀ میوۀ درخت قوی‌تر استفاده کند.
نکته دیگر در انتخاب درخت میوه توجه به این است که آیا درخت شما به صورت خودکار عمل لقاح انجام می‌دهد و یا برای اینکار به درختان دیگری احتیاج دارد تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. درختانی که این عمل را خود به تنهایی انجام می‌دهند، احتیاج به گرده افشانی درختان دیگر ندارند. اگر درخت شما این عمل را خود انجام ندهد، باید درخت دیگری نیز در کنار آن بکارید.
همچنین در هنگام انتخاب درخت، در مورد اندازۀ آن و میزانی که رشد می‌کند، تحقیق کنید تا فضای کافی برای بعد‌ها داشته باشید


چه درختی بخرید

درختان می‌توانند در گلدان و یا به صورت شاخه‌ای فروخته شوند. در هر دو حالت دقت کنید که ریشه‌های درختچه به خوبی پرورش یافته باشد. در مورد درختچه‌های درون گلدان توجه کنید که ریشه‌های آن‌ها متمرکز و فشرده نباشند و یا در صورتی که درخت می‌خرید، جوان بوده و ۱ تا ۳ ساله باشد. این گونه درختان با سرعت بیشتری پا می‌گیرند. از خرید درختانی که بی‌رمق یا مشکوک به بیماری هستند، خودداری کنید

آماده کردن درخت

ریشه‌ها را قبل از کاشتن کاملاً در آب بخیسانید. ریشه‌های لخت را می‌توان در اواخر پاییز و اوائل زمستان که درخت در خواب زمستانی می‌باشد، به درون خاک منتقل کرد. در زمانی که احتمال یخزدگی وجود دارد، از کاشت درخت خودداری کنید. ریشۀ نهال را در خاک بسیار نمناک قرار داده تا شرایط لازم محیا شود.

درختچه‌هایی را که در گلدان قرار دارند، می‌توان در هر فصل یا زمانی کاشت؛ مگر زمانی که خاک خیلی خشک، خیلی تر یا یخ زده باشد

کاشت درختچه

درختچۀ خود را در یک جای آفتابگیر و محصور بکارید. این عمل باعث افزایش زمان رسیدن میوه‌های درخت شما می‌شود. گودالی را به اندازۀ ⅓، بزرگ‌تر از ریشه درختچه خود تعبیه کنید به طوری که انتهای آن گرد باشد. درختچۀ خود را همراه با یک تکه میله چوبی دراز و محکم در داخل گودال بگذارید، اطراف ریشه و گودال را با خاک پر کنید و تا سطح بدنۀ درختچه خاک بریزید. سپس آن را به میلۀ چوبی ببندید تا به صورت عمودی رشد کند. اگر درختچه خود را در گلدان نگهداری می‌کنید، نیمی از گلدان را با کود پر کنید و درختچه را روی آن قرار دهید. قسمت بالایی را با خاک پر کنید و به خوبی آبیاری و تغذیه کنید

درختان میوه برای فضاهای کوچک

یک روش مناسب برای فضاهای محدود، پرورش دادن درخت بر روی دیوار یا نرده‌های جنوبی و پرچین می‌باشد. استفاده از این راه زمان بیشتری را برای رسیدن میوه‌های درخت فراهم می‌کند، زیرا دیوار یا نرده حرارت را جذب خود می‌کند. مطمئن شوید که دیوار یا نردۀ شما، تحمل وزن درخت و میوه‌های آن را خواهد داشت

مراقبت آخر

برای جلوگیری از نفوذ حشرات به درخت که باعث از بین رفتن میوه‌ها و برگ‌های آن می‌شود، می‌توانید یک طناب چرب شده را در فاصله ۴۵ سانتی متری از سطح خاک، به دور درخت خود و ستون کنار آن بپیچید. این کار باعث می‌شود که حشرات نتوانند از تنۀ درخت‌تان بالا روند. این طناب‌ها باید در ماه مهر به دور درخت پیچیده شوند و در صورت لزوم می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. علاوه بر آن شما می‌توانید در ماه بهمن برای شستن و عاری کردن درخت از حشرات و آفت‌ها با ماده روغنی مخصوص شستشوی زمستانی، درخت خود را شستشو دهید.
 

Similar threads

بالا