پرورش توت فرنگی

ali hajilari

عضو جدید
سلام به همگی.
دو تا عکس دیگه از این روبات که تو آرشیوم داشتم واستون میزارم



5.jpg


6.jpg

---------------------------------------------

دوستان اینجا کسی در زمینه گلخانه توت فرنگی کار کرده و یا جایی رو میشناسه که بشه باهاشون همکاری
کرد.البته در زمینه گلخونه و اون هم فقط توت فرنگی.
راستش من در زمینه کشت سنتی و روی زمین توت فرنگی چند ساله کار کردم ولی میخوام شیوه کار رو عوض کنم واسه همین نیاز به تجربه کافی دارم.
ممنون میشم کسی بتونه کمک کنه.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]خواص اعجاب آور توت فرنگي[/h]توت فرنگی سرشار از ویتامینهای ب، ث، قند، سلولز، مواد چربی و البومی ن.وید ودارای اهن ،اهک ، فسفر،منیزیم،پتاسیم،سدیم،سیلیس ،ید وبرم می باشد.
ظریف ترین میوه هاست.مقوی ، خنک ، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.پیش از غذا بخورید اشتها اور است.مواد قندی ان از نوع لولوز استکه برای اشخاصی که بیماری قند دارند بسار خوب است . یک قاشق سوپ خوری توت فرنگی جنگلی را اگر در مقداری خامه تازه مخلوط کنید، برای اشخاصی که مرض قند دارند د سری عالی خواهد بود.
توت فرنگی دارای موادی است که املاح معدنی را زیادکرده بدن را تقویت می کند.مصرف ان برای اشخاصی که ضعیفند یا مسلول مفید است.این بیماران اگر به مقدار کافی هر روز توت فرنگی مصرف کنند، علاوه بر جذب املاح معدنی مقدار لازم ویتامین ث را نیز مصرف خواهند کرد و این ویتامین در توت فرنگی به مقدار کافی وجود دارد.اگر سیلیس در بدن کم باشد، شخص مبتلا به سرطان وتصلب شرایین میگردد.به همین جهت برای جلوگیری از این دو مرض باید در فصل توت فرنگی به مقدار کافی ان را خورد تا رفع کمبود این ماده حیاتی را از بدن کردهشخص مبتلا به امراض مهلک نشود.
املاح معدنی توت فرنگی ، خاصیت مسهلی به ان بخشیده زیرا این املاح عضلات و روده ها را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت هم ان را برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند تجویز می کنند .توت فرنگی به مقدار زیادی اسید سالسیلیک در خود در خود نهفته دارد که بر روی کبد کیسه مثانه و کلیه ها ومفاصل عمل قابل توجهی دارد .به همین علت است که ان را برای بیمارانی که مبتلا به رماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه ، مسمومیت ، درد کبد و یا کسانی که صفراوی ودموی می باشند تجویز می نمایند.
برای رفع کرم روده صبح ناشتا باید نیم کیلو توت فرنگی خورد وتا ظهر هیچ چیز دیگر نخورد .
توت فرنگی این خاصیت را دارد که می تواند رسوب دندانها را پاک کند.
توت فرنگ سنگین و سقل استو کسانی که معده حساس دارند باید کمی انگور فرنگی به ان افزوده و بعد ان را میل نمایند.زیزا انگور فرنگی دارای اسید پکتیک است و این اسید ترشح عصیر معدی را زیاد کرده ، در نتیجه عمل هضم را اسان میسازد.
توت فرنگی را در اب نشوئید، زیرا این عمل سبب می شود که عطر لطیف این میوه ناپدید گردد.زراعت و کشت توت فرنگی احتیاج زیادی به کود انسانی دارد و این کود جنان چه می دانید پر از میکروبهای مختلف است که گاهی میکروب خطر ناک حصبه تیفوئید نیز به وسیله همین کود به میوه چسبیده ، با خوردن آن شخص مبتلا به این بیماری مهلک می گردد.در این مورد باید توت فرنگی را در اب استرلیزه کاملا شستشو داد و بعد ان را قطعه قطعه کرده مدت یک ربع ضد عفونی کرده و بعد کاملا شست و اب کشید.سپس توت فرنگی را که مصون از میکروب است با خیال راحت مصرف نمود.
شیره ی توت فرنگی ضد عفونی کننده میکروب ابرت که تولید تب حصبه را می نماید می باشد.وقتی که توت فرنگی را قطعه قطعه کردید، شیره ان بیرون امد میکروب حصیه را می کشد.اگرتوت فرنگی را بصورت محلول برای شستن صورت مصرف کنند ، چین و چروک پوست را صاف کرده ، برق و جلای خاصی به چهره می بخشد.
جوشانده برگهای توت فرنگی با شیرین بیان اسم را تخفیف و تسکین می دهد و ریشه ان به مقدار بیست گرم در یک لیتر اب برای اسهال کودکان مفید است .
خوردن این میوه ترشی خون را از بین میبرد و محیط بدن را قلیایی می کند .
توت فرنگی مقوی قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش می کند و بهترین صفرابر است.برای مرض قند ، خارش بدن وتنگی نفس و سرفه های خشک مفید بوده و بواسیر را درمان میکند و شباهت زیادی به تمشک دارد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
توت فرنگي : strawberry


نام علمي : Fragaria sp.و از خانواده Rosaceae و نام انگليسي Strawberry


توت فرنگي گياهي است علفي و چند ساله كه بومي جنگلهاي اروپاست و از قرن چهاردهم نوع وحشي آن بواسطه خواص دارويي آن معرفي شده است. در قرن 18 بين دو واريته اروپايي و آمريكايي دو رگ گيري انجام شد و اجداد توت فرنگي هاي درشت ميوه امروزي بوجود آمدند و در زمان صدارت اتابك اعظم توت فرنگي اصلاح شده به ايران وارد شد و در نقاط مختلف كشور كشت شده است. (رقم اتابكي). اخيراً هم ارقام مختلف و متنوعي از آن وجود دارد كه برخي ارقام بهاره و برخي ارقام چهار فصله هستند. ارقام بهاره عبارتند از : اتابكي، آرمو، توري و تيوگا و ... كه مناسب كشت در مزرعه مي باشند. ارقام چهار فصله مناسب كشت هاي گلخانه اي عبارتند از : كاماروسو، گاويوتا، سيلوا و ...


سطح زير كشت آن در ايران حدود 2300 هكتار بوده كه عمده آن در استان كردستان مي باشد. در شهرستان خوانسار كشت مزرعه اي بسيار ناچيز و پراكنده است و كشت گلخانه اي آن حدود 1 هكتار است.
موارد مصرف و خواص دارويي توت فرنگي :
1- مصرف ميوه بصورت تازه خوري، پودر و يخ زده
2- مصارف دارويي از قبيل : رفع تنگي نفس و سرفه هاي خشك، درمان تصلب شرائين، درمان اختلالات كليوي، تقويت قلب، درمان درد مفاصل و روماتيسم، درمان اسهال، كاهش دهنده فشار خون و ...
قسمت هاي مصرفي : ميوه ، برگ ، ريشه
شرايط آب و هوا :
اين گياه در برابر سرما نيمه مقاوم است و نياز سرمايي آن حدود 200 تا 400 ساعت دماي كمتر از 7 درجه سانتيگراد مي باشد و در زمستان اگر روي آن پوشيده شود تا دماي 18- درجه سانتيگراد را تحمل خواهد كرد.
وضعيت آب و خاك :
Ec مناسب آن حدود 1 دسي زيمنز بر سانتيمتر است. از نظر ميزان آب مورد نياز جزء گياهان پر آب است. خاكهاي سبك شني با مواد غذايي فراوان و زهكشي خوب مناسب كاشت توت فرنگي مي باشد. PH مناسب خاك حدود 6 تا 7 را مي پسندد.
روش تكثير :
ازدياد توت فرنگي توسط استولون (رانر) مي باشد بــدين ترتيب كه در بهار يا پاييز بوته هاي جــديد را كه ريشه دار باشند به زمين اصلي انتقال ميدهند. فاصله كاشت بوته ها حدود 40 سانتيمتر مي باشد كه بصورت جوي و پشته اي انجام ميگيرد. تراكم كاشت آن حدود 31250 بوته در هكتار است. در كشت هاي گلخانه اي در مترمربع حدود 6 بوته كشت میشود.
برداشت :
برداشت توت فرنگي در مزرعه بايستي صبح يا عصر انجام شود و ميوه كاملاً قرمز شده باشد و بايستي بلافاصله پس از برداشت محصول را خنك بسته بندي نموده و به بازار مصرف ارسال كرد.

[

در ارقام گلخانه اي هم در طول سال بطور مرتب برداشت انجام مي شود.
عملكرد : ميزان توليد توت فرنگي در شرايط مزرعه اي در ايران حدود 5 تا 7 تن در هكتار است در حاليكه در كشت هاي گلخانه اي (ارقام هميشه بارور) حدود 80 تا 100 تن در هكتار مي باشد.
آفات مهم توت فرنگي :
شته، كنه، سرخرطومي جوانه، زنجره، سن، تريپس، طوقه بر و ...
بيماريهاي مهم توت فرنگي :
لكه برگي، بلايت برگ، سفيدك پودري، پوسيدگي سياه ريشه، پوسيدگي ناشي از بوتريستي، نماتود و ..
كاشت و پرورش نشاء توت فرنگي واريته كاماروسو (يكي از ارقام چهار فصله مناسب كشتهاي گلخانه اي)
كاماروسو يكي از ارقام چهار فصل و بسيار مهم توت فرنگي در جهان است. زود رس و داراي ميوه هاي درشت و سفت ميباشد. وزن متوسط هر ميوه حدود 30 تا 40 گرم است. عملكرد هر بوته 700 گرم در سال است. داراي برگهاي بزرگ و پهن مي باشد. اين رقم مناسب كشت هاي گلخانه اي است .

شرايط عمومي مناسب جهت كشت و پرورش
درجه حرارت مطلوب در شبانه روز 15 تا 25 درجه سانتيگراد
رطوبت نسبي بالاي 40 درصد
خاكهاي شني يا رسي شني با زهكشي مناسب
كيفيت آب در حد 800 ميكرو موز (حداكثر 1100 ميكروموز)
اسيديته يا PH خاك در حد 5/6 تا 5/7
فاصله بوته ها حدود 40 سانتيمتر بصورت جوي و پشته اي
تراكم بوته حدود 6 بوته در متر مربع
مقاوم به آفات و بيماريها مي باشد
استفاده ازمالچ (خاكپوش) روي بستر كشت جهت جلوگيري از توسعه آفات و بيماريها و علفهاي هرز
حذف دستكها (رانرها) جهت تقويت ميوه دهي بوته ها
استفاده از كودهاي كامل (عناصر ميكرووماكرو) در تغذيه گياه
انجام آبياري مناسب (آبياري قطره اي به منظور كاهش آلودگيها در گلخانه)
دارا بودن نياز نوري بالاتر نسبت به ساير محصولات سبزي و صيفي گلخانه اي
در روزهايي كه بيشتر از 13 ساعت نور به آن تابيده شود به جاي گلدهي، ساقه خزنده مي دهد و باردهي آن كاهش مي يابد.براي انجام عمل گرده افشاني و تلقيح بهتر گلهاي توت فرنگي در گلخانه مي توان براي هر 1000 متر مربع سطح زير کشت يک کندوي زنبور عسل در گلخانه قرار داد



نام آفات : شته ها ، حشرات تف انداز ، سن ها ، کنه های عنکبوتی ، لوله کننده های برگ ، سرخرطومی ها .


آفت کش مورد مصرف :
حشره کش ها :
متوکسی کلر + مالاتیون

زمان سم پاشی :
قبل از شکوفه دهی
درست در زمان شروع ظهور اولین غنچه ها در فصل بهار.


بطور كلي علائم كمبود عناصر غذايي در گياه توت فرنگي به شرح زير مي باشد :
ازت : برگهاي مسن به رنگ سبز روشن درآمده و در ادامه برگها ، دمبرگها و كلاهك ميوه ها به رنگ مايل به قرمز در آمده و برگهاي جوان برعكس با كمبود ازت سبزتر مي شوند . حد بحراني ازت در برگ توت فرنگي 2.5% و حد مطلوب آن 4%– 2.5% مي باشد .
گوگرد : علائم كمبود گوگرد تفاوت بسيار اندكي با علائم كمبود ازت دارد و تمام برگهاي گياهاني كه داراي كمبود گوگرد هستند ، هم برگهاي جوان و هم برگهاي مسن بطور غيريكنواخت زرد رنگ شده و در مراحل پيشرفته نواحي نكروزه به روي پهنك برگها توسعه مي يابد .
موليبدن : علائم اوليه كمبود بسيار مشابه با علائم كمبود ازت است . با اين حال برخلاف علائم كمبود ازت ، نواحي نكروزه در نهايت مانند كمبود گوگرد در پهنك برگها توسعه يافته و بدنبال آن به طرف كناره هاي بالاتر پهنك گسترش مي يابند .
فسفر : پهنك برگهاي پائين تر به رنگ قرمز مايل به ارغواني در مي آيد . حد بحراني فسفر در برگ توت فرنگي 0.25% و حد مطلوب آن 1% – 2.5% مي باشد .
پتاسيم : قهوه اي شدن و خشك شدن كناره هاي فوقاني پهنك برگها . حد بحراني 1.3% و حدمطلوب 3% - 1.3% پتاسيم در تغذيه توت فرنگي اهميت زيادي داشته و مصرف كافي آن موجب افزايش قند وبهبود مزه ميوه شده و ويتامين ث و قابليت نگهداري آن را افزايش مي دهد.
منيزيم : قهوه اي شدن كناره هاي بالايي پهنك برگ و سپس توسعه يافتن آن به نواحي بين رگبرگي كه اين لكه هاي كلروزه در نهايت به لكه هاي نكروزه تبديل مي گردند . حد بحراني 0.25% و حد مطلوب 1% - 0.25%
كلسيم : سوختگي انتهايي برگ ، پيچيده و چروكيده شدن برگها ، انتهاي شاخسارها قادر به رشد عادي نبوده و برنگ سياه در مي آيند . تشكيل پوشش متراكمي از فندقه ها در بخشي و يا در تمام ميوه كه داراي بافت سختي بوده و مزه اسيدي دارد . حد بحراني 1% و حد مطلوب 2.5% - 1%
بر : علائم كمبود بر و كلسيم در مراحل اوليه رشد مشابه است . هر دو برگهاي جوانتر را تحت تأثيرقرارداده ، چروكيدگي و سوختگي انتهايي را توليد كرده و موجب بدشكلي ميوه مي گردند . كمبود بر سبب كاهش توليد دانه گرده شده ، فضاي بين فندقه ها را كاهش داده و به ميزان زيادي سفتي ميوه را افزايش مي دهد . حد بحراني بر در برگهاي توت فرنگي ppm 25 درحد مطلوب آن 50 – 25 ppm مي باشد .
آهن : زرد شدن و كلروز پهنك برگهاي جوان در حاليه رگبرگها سبزرنگ باقي مي مانند . حدبحراني ppm 50 و حد مطلوب ppm 200-50
روي : كمبود روي را مي توان به سادگي از طريق هاله سبزرنگي كه در امتداد كناره هاي دندانه دار شده پهنك برگهاي نابالغ جوان ظاهر مي شود تشخيص داد . پهنك برگها باريك شده و در كمبود شديد كاملا" كشيده و طويل مي گردند . حد بحراني ppm 20
منگنز : رگبرگهاي اصلي به رنگ سبز تيره باقي مانده و نواحي بين رگبرگي به رنگ سبزروشن تا زرد درآمده و بدنبا‌‌ل آن كناره هاي پهنك برگ بطرف بالا بصورت سطحي مي سوزد . حد بحراني ppm 30
مس : رنگ سبز روشن در پهنك برگهاي نابالغ جوان مشابه با علائم اوليه كمبود گوگرد كه به تدريج نواحي بين رگبرگي و رگبرگها بجز يك پهنا از كناره هاي برگ كه سبز رنگ باقي مي ماند برنگ سفيد در مي آيند . حد بحراني ppm 5


موقعیت و آب و هوا :

به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سر مایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.

زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره رسیدن میوه , در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی میمانند .


زمان کاشت :

توت فرنگی را از اواخر پاییز که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه از خواب میتوان جابجا نمود و در محل دیگری کاشت . بنا براین کاشت پاییزه و بهاره آن امکان پذیر است .

در صورتی که کاشت پاییزه باشدمحصول , تابستان سال آینده به دست می آید و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر میشود , بهتر است چیده شوند تا گیاه قویی شود .

این بوته ها در بهار سال بعد داده و در تابستان میتوان از آنها محصول برداشت نمود. جوانه های گل در فصل پاییز به کوتاه شدن طول روز به وجود می آیند ولی به علت سرمای زمستانه , گل ها تا فصل بهار ظاهر نمی شود .

مشخصات بوته :

گیاهی که برای کاشت انتخاب می شود باید عاری از هر نوع مرض ودارایی ریشه های قویی و سالم باشد و ( رنگ ریسشه ها روشن باش . )

ریشه توت فرنگی افشان , ظریف و سطحی است و بیشتر در عمق 20 تا 30 سانتی متر خاک فعالیت می کند .


نوع خاک :

خاک های سبک شنی با مواد غذایی فراوان و زهکشی خوب مناسب کاشت توت فرنگی است .

عملیات تهیه زمین :

اوایل پاییز یا بهار, زمین را شخم و دیسک زده و سپس ازکود های حیوانی و شیمیایی و مقدار 10 تن درهکتار کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کرده و تاکید بر آزمایش خاک به مقدار 100 -80 کیلو ازت خالص در سه مرحله , 150-100 کیلو پتاس خالص و 80-60 کیلو فسفر در هکتار استفاده می شود سپس با نحر کن جوی های به عرض 40 سانتی متر و پشته های به عرض 80 سانتی متر ایجاد می کنند .

در سال اول قبل از کاشت , کود فسفر و پتاسه و نصف مقدار کود اوره قبل از دیسک زنی به خاک داده می شود و بقیه کود اوره قبل از گلدهی و بعد از برداشت محصول در دو نوبت به خاک افزوده شده و سپس آبیاری میشود .


طریقه کاشت :

در موقع کاشت خاک باید مرطوب باشد و بلافاصله بعد از کاشت , مزرغه را آبیاری کردو کاشت بوت ها در خاک خشک سبب از بین رفتن تعدادی از آنها می شود . هنگام کاشت باید تمام برگ های پیر بوته های توت فرنگی را قطع کرد و ریشه ها را از هم جدا نمود , سپس اقدام به کاشت کرد . اگر گیاهی زیاد عمق کم کاشه شود بوته به علت خشکی زیاد صدمه می بیند.

معمولا بوته ها را به فاصله 40 سانتی متر از یکدیگر در روی پشته ها می کارند و به طور تقریبی تراکم بوته در هکتار طبق روش بالا حدود 31250بوته برآورده می شود .

مراقبت های لازم بعد از کاشت :

1- پوشاندن خاک به وسیله کاه یا خاک اره موموجب می شود که میوه با خاک به طور مستقیم تماس نداشته باشد و رطوبت خاک نیز به خوبی حفظ شود .

بیماری لبه زرد خفیف توت فرنگی (Strawberry mild yellow edge)
این بیماری روی گونه Fragaria vesca ایجاد می شود.
نشانه های اولیه بیماری عبارتند از رو خمشی برگهای تازه روییده و لکه های کلروزی کوچک روی رگبرگهای ثانویه که به تدریج نشانه های بیماریبیشتر می شود و بافتهای آلوده بتدریج نکروزه می شوند.بافت مردگی بین رگبرگها نیز ادامه می یابد و سرانجام تمام برگ از بین می رود.
این بیماری توسط ویروس لبه زرد خفیف توت فرنگی (Strawberry mild yellow edge virus) ایجاد می شود. این ویروس از گروه پوتکس ویروس است که خمش پذیر است و ژنوم آن ssRNA است.
این ویروس را می توان به روش الایزا و واکنش زنجیره ای پلی مراز ترانکسریپشن معکوس ایمینو کاپچر ردیابی و جدا کرد.
در مزرعه این ویروس توسط شته های Chaetosiphon thomasi، C. fragaefolii و C. Jacobi به روش تکثیری منتقل می شود.
کنترل بیماری :
برای کنترل بیماری با شته و استفاده از مواد عاری از ویروس و همچنین کشت مریستم انتهایی مناسب اند
 

samaneheskandari

عضو جدید
توت فرنگی

توت فرنگی

موارد مصرف و خواص دارويي توت فرنگي :
1- مصرف ميوه بصورت تازه خوري، پودر و يخ زده
2- مصارف دارويي از قبيل : رفع تنگي نفس و سرفه هاي خشك، درمان تصلب شرائين، درمان اختلالات كليوي، تقويت قلب، درمان درد مفاصل و روماتيسم، درمان اسهال، كاهش دهنده فشار خون و ...
قسمت هاي مصرفي : ميوه ، برگ ، ريشه
شرايط آب و هوا :
اين گياه در برابر سرما نيمه مقاوم است و نياز سرمايي آن حدود 200 تا 400 ساعت دماي كمتر از 7 درجه سانتيگراد مي باشد و در زمستان اگر روي آن پوشيده شود تا دماي 18- درجه سانتيگراد را تحمل خواهد كرد.
وضعيت آب و خاك :
Ec مناسب آن حدود 1 دسي زيمنز بر سانتيمتر است. از نظر ميزان آب مورد نياز جزء گياهان پر آب است. خاكهاي سبك شني با مواد غذايي فراوان و زهكشي خوب مناسب كاشت توت فرنگي مي باشد. PH مناسب خاك حدود 6 تا 7 را مي پسندد.
روش تكثير :
ازدياد توت فرنگي توسط استولون (رانر) مي باشد بــدين ترتيب كه در بهار يا پاييز بوته هاي جــديد را كه ريشه دار باشند به زمين اصلي انتقال ميدهند. فاصله كاشت بوته ها حدود 40 سانتيمتر مي باشد كه بصورت جوي و پشته اي انجام ميگيرد. تراكم كاشت آن حدود 31250 بوته در هكتار است. در كشت هاي گلخانه اي در مترمربع حدود 6 بوته كشت میشود.
برداشت :
برداشت توت فرنگي در مزرعه بايستي صبح يا عصر انجام شود و ميوه كاملاً قرمز شده باشد و بايستي بلافاصله پس از برداشت محصول را خنك بسته بندي نموده و به بازار مصرف ارسال كرد.
 

nargessss

عضو جدید
چرا تو هیچ کدوم از این نوشته ها نگفته چند روزه میوه میده؟ من 3 تا توت فرنگی خریدم و فقط منتظر میوه هاشم ......
 

nargessss

عضو جدید
آره دقیقا منظورم همین بود آخه هفته پیش رفتم گلفروشی ، دیدم توت فرنگی آورده منم اینقد خوشحال شدم سریع خریدم و اومدم خونه اصلا نپرسیدم چه قد بهش آب بدم و کی میوه میده و کجا بذارمش که آفتاب اذیتش نکنه .......
 

hoseinfalaki

عضو جدید
نظرتون درمورد این روش کاشت توت فرنگی چیه ؟

نظرتون درمورد این روش کاشت توت فرنگی چیه ؟

دوستان عزیز لطفا منو راهنمائی کنید و اگه تجربه کاشت توت فرنگی دارید منو از تجربیاتتون مطلع کنید با تشکر
P1050496.jpg
P1050497.jpg
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه تولید کرده بود که سوال نمیکرد!
داره میگه چقدر طول میکشه تا میوه بده و اینکه اصلا فصل میوه دهی توت فرنگی چه زمانیه؟ (یه چیزایی تو همین مایه ها!) :)
متوجه نشده بودم فکر کردم فقط بوته گلدارش رو خریده که گویا همینطورم هست.

آره دقیقا منظورم همین بود آخه هفته پیش رفتم گلفروشی ، دیدم توت فرنگی آورده منم اینقد خوشحال شدم سریع خریدم و اومدم خونه اصلا نپرسیدم چه قد بهش آب بدم و کی میوه میده و کجا بذارمش که آفتاب اذیتش نکنه .......
کلا توت فرنگیا دو مدل هستن که من نمیدونم توت فرنگی شما شامل کدومش هست.
رقمی که یکبار گل میده اگر شش روز تحت روز کوتاه باشه گل میده و بعد هم میوه اما رقمی که به طول روز بی تفاوته در تمام طول سال گل میده گرچه نسبت به طول روز کوتاه عکس العمل مثبت نشون میده.
نیاز به افتاب کامل داره و ابیاری جوری باشه خاک گلدون خشک نشه.
خوب اگر گل داده پس باید منتظر تشکیل میوه هم باشید حالا اینکه چقدر طول میکشه نمیدونم.
 

hoseinfalaki

عضو جدید
اول یه لوله به شماره 125 میگیریم روشو چند تا دایره به صورت رندم در میاریم بعد کفشو می بندیم ولی چند تا سوراخ برای خارج شدن آب های اضافه قرار میدیم
یه لوله آب رو هم سوراخ سوراخ می کنیم و وسطش قرار میدیم و توشو با خاک مناسب پر می کنیم بعد از بالا چند تا بوته توش میکاریم و هر وقت که بوته ها شاخه بلند دادند داخل حفره بعد می کنیمشون برای آب یاری داخل لوله وسطی آب می ریزیم
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
اول یه لوله به شماره 125 میگیریم روشو چند تا دایره به صورت رندم در میاریم بعد کفشو می بندیم ولی چند تا سوراخ برای خارج شدن آب های اضافه قرار میدیم
یه لوله آب رو هم سوراخ سوراخ می کنیم و وسطش قرار میدیم و توشو با خاک مناسب پر می کنیم بعد از بالا چند تا بوته توش میکاریم و هر وقت که بوته ها شاخه بلند دادند داخل حفره بعد می کنیمشون برای آب یاری داخل لوله وسطی آب می ریزیم



چقدر فكر منو شما شبيه همه دوسال پيش همينكارو انجام دادم توتفرنگيام خوب رشد كردن اما بخاطر اينكه مقدار كود ازت تو اب رو زياد كردم همشون پوسيدن اينم ادرسش توتفرنگي
 

nargessss

عضو جدید
بوته های توت فرنگیم دارن خشک میشن ، امروز رفتم از گلفروشیه پرسیدم گفت چون بوته ها رو از هم جدا کردی ریشه هاش آسیب دیدن ، لطفا بگید چی کار کنم که زنده بمونن ؟؟؟؟
 

x007

عضو جدید
گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر میشود , بهتر است چیده شوند تا گیاه قویی شود .
پس کی باید به توت فرنگی اجازه گلدهي داده بشه?:(
زرد شدن پهنك برگ وعدم رشدبوته نشونه چيه?:cry:
 

nargessss

عضو جدید
Photo1499.jpgاینم اولین میوه ی توت فرنگی من البته بعد از خشک شدن 2 تا از گلاش ،‌ آخه چرا اینقد کوچیکه ؟؟؟؟؟
کود میخواد به نظرتون ؟
البته 10 روز پیش با کود کامل غبار پاشی کردمش ها .............
 

~*tiyamI~

عضو جدید
من بالای خونه تو یه تشت توت فرنگی کاشتم از اونجایی که شمال بارون زیاده تو اب خفه میشدن و برگها اول قرمز و بعد میریختن
دیدم توت فرنگی هام خدا رحمتی شدن اومدم روی تشت رو پلاستیک کشیدم روش با کاتر +باز کردم توت ها رو توش کاشتم
بوته ها جون گرفتن و الان گل دادن
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودتان توت فرنگی بکارید

خودتان توت فرنگی بکارید

كوتاهی بوته های توت فرنگی باعث می شود بتوان این میوۀ لذیذ را در باغچه، سبد و حتی گلدان کاشت، پس نگران کمی جایتان نباشید. بوتۀ توت فرنگی فضای کمی را اشغال می‌کند، گل زیبا و می‌وۀ خوش مزه‌ای دارد و کشت آن نیز راحت است. برای اینکه خودتان بتوانید بوتۀ توت فرنگی را به عمل آورید، چند راهنمایی به شما می‌کنیم.


بوتۀ توت فرنگی را در کجا بکاريد


بوتۀ توت فرنگی تقریباً در همه نوع خاکی، از شن سبک گرفته تا خاک رس سنگین، رشد می‌کند. خاک خیلی خیس باعث می‌شود که گیاه دچار مریضی شده و بپوسد. بهترین خاک برای توت فرنگی خاک برگ و خاکی است که به راحتی آب را عبور دهد و در جایی باشد که آفتاب کامل به آن بتابد و در معرض باد نباشد.
گیاه توت فرنگی را می‌توان در فضای بیرون از منزل، از اوائل تیرماه تا اواخر تابستان کاشت. اگر بوتۀ آن دیر‌تر کاشته شود، باید میوه‌های آن برای سال اول چیده شود.

به منظور آماده سازی خاک برای کاشت، آن را شخم بزنید و تمام علف‌های هرز را با دست کنده و مقداری کود به خاک اضافه کنید.

هر گیاه را در یک خط به فاصله ۳۵ سانتی‌متر از دیگری قرار دهید و در فاصلۀ عرضی، بین هر بوته ۷۵ سانتی‌م‌تر فضا در نظر بگیرید و در پایان به خوبی آن‌ها آبیاری کنید.

برای اینکه حلزون به گیاه شما نزند، پای گیاه را با ساچمه، سنگریزه و یا پوست تخم مرغ پر کنید.

هر بوتۀ توت فرنگی می‌تواند برای ۵ تا ۶ سال میوه دهد، با این وجود پس از ۲ سال گیاه توانایی اصلی خود را از دست می‌دهد و در معرض انواع امراض و آفت‌ها قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر عموماً بوته توت فرنگی را بعد از ۲ سال میوه دهی از خاک بیرون می‌کشند.


نکاتی در مورد کاشت

به طور مرتب بین ردیف‌های بوته‌ها و پای خود بوته را به طور کج، بیل بزنید. برای جلوگیری از خورده شدن میوه‌ها توسط حیوانات، می‌توانید روی بوته‌ها را با توری بپوشانید. از اوائل خرداد ماه در زیر بوته‌ها کاه یا پوشال بریزید تا از رشد علف‌های هرز و همچنین تماس میوه‌ها با زمین جلوگیری شود. کاه جو بهترین گزینه است، چون هم نرم‌تر و هم انعطاف پذیر‌تر از انواع دیگر کاه می‌باشد. اگر به کاه دسترسی ندارید، می‌توانید از صفحه‌های پلی اتیلن استفاده کنید.
می‌توانید زمان میوه دهی گیاه را طولانی‌تر کنید. برای این کار در اواخر زمستان بوته‌ها را بپوشانید. می‌توانید از پوشش‌های پلی اتیلن استفاده کنید. در این روش گیاه ۲ الی ۳ هفته زود‌تر میوه می‌دهد.

نکتۀ مهم هنگام کاشت گلدانی توت فرنگی در داخل منزل آن است که توت فرنگی و انواع توت‌های بوته‌ای برای باروری در سال بعد باید حتما یک دوره سرمای زمستان را بگذراند. به این منظور می‌توانید بوته خود را برای چند هفته به داخل حیاط یا بالکن منزل برده، سپس به داخل باز گردانید.


چگونه توت فرنگی را در سبد رشد دهيد


روش کاشت در سبد متضمن این است که میوه‌های گیاه توسط کرم‌ها و حلزون‌ها خورده نمی‌شوند. برای این منظور در یک سبد ۵ الی ۶ گیاه را بکارید و در فصل بهار که فصل رشد گیاه است، آن‌ها را هر روز آبیاری کنید. از زمان گل دادن بوته‌ها تا زمان برداشت محصول، هر ۱۰ روز یکبار بوته‌ها را با مواد تقویت کنندۀ پتاسیمی مانند مواد تقویت کنندۀ گوجه فرنگی غذا دهید.‌‌ همان بوته‌ها می‌توانند برای سال آینده نیز میوه دهند؛ با این وجود تعویض بوته‌ها باعث می‌شود محصول بهتری برداشت کنید.


چگونه برداشت کنيد

بسیار مهم است که میوه‌های رسیده را به سرعت برداشت کنید تا از خراب شدن آن‌ها بر روی بوته جلوگیری کنید. بوته‌ها را در زمان برداشت محصول، یک روز در میان بررسی کنید. زمانی که میوه‌های توت فرنگی کاملاً قرمز شده باشند، رسیده‌اند. بهترین شرایط آب و هوایی برای برداشت، آب و هوای خشک می‌باشد. به آرامی میوه‌ها را به همراه ساقۀ سبز آن‌ها جدا کنید یا ببرید. توجه داشته باشید که اینکار باید بسیار با آرامش و لطافت صورت گیرد تا بوته‌ها آسیبی نبینند.


مراقبت های نهايی

پس از برداشت میوه‌ها، کاه یا پوشال‌های ریخته شده در پای بوته‌ها را جمع آوری کرده، سطح خاک را تمیز نموده و برای سال آینده آماده کنید.


برگ‌های پیر شده را کنده، فقط تاج گیاه و برگ‌های جوان آن را باقی بگذارید. این کار باعث می‌شود که نور خورشید به مرکز گیاه برسد که باعث تقویت بوته‌ها و در نتیجه محصول بهتر در سال آینده می‌شود.

بوته‌ها را با مواد تقویت کننده و آب فراوان تغذیه کنید.

توری گذاشته شده بر روی بوته‌ها را برداشته تا پرندگان، حشرات اطراف آن‌ها را بخورند.


گسترش و تکثير

به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از بوته‌های توت فرنگی را تکثیر کنید. این گیاه در فصل رشد، رونده‌هایی را روی سطح خاک به‌وجود می‌آورد که می‌توان با روش خواباندن از آن گیاه دیگری ساخت. این شاخه‌ها را می‌توانید به زمین متصل کنید؛ البته نباید آن‌ها را از بوتۀ اصلی جدا کنید. این عمل را باید در ماه‌های تیر و خرداد انجام داد. به مرور زمان این شاخه‌ها تبدیل به یک بوته کامل می‌شود که برای شما محصول به بار می‌آورد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
اثر عوامل محیطی روی رشد و نمو توت فرنگی

اثر عوامل محیطی روی رشد و نمو توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می‌دهد. بهترین PH برای توت فرنگی 5.5 تا 6.5 می‌باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول‌دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می‌تواند تا 5- درجه سانتیگراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا 18- درجه سانتیگراد را متحمل است.
از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می‌شود. بطوری که در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه‌ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتیمتری خاک توزیع می‌گردد گیاه را حساس به کم آبی می‌کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین‌تری باشند تا گل انگیزی و محصول‌دهی آنها به خوبی انجام گیرد. در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگی‌ها معمولا در شرایط مختلف به راحتی گل می‌دهند.
دما
یکی از عوامل محدود کننده رشد بوته های توت فرنگی دمای محیط می باشد . بوته های توت فرنگی دماهای بیش از حد بالا و یا سرماهای شدید را تحمل نمی کنند و مناسب ترین دما برای رشد و نمو بوته ها در حدود 26-20 درجه سانتی گراد میباشد.
البته برخی از ارقام توت فرنگی به طور استثنا سرمای شدید را تحمل می کنند. ارقام وحشی توت فرنگی و یا ارقام تجاری که برگ های سبز تیره دارند، گرمای شدید را تحمل می کنند. سرمای زمستان هنگامی به بوته ها آسیب می رسانندکه بعد از یک دوره یخبندان هوا گرم می شود و به ویژه در این شرایط بوته های ضعیف از بین می روند.
دمای محیط در تشکیل و رشد گل ها ،ساقه رونده و دیگر اندام ها تاثیر بسزایی دارد چنانچه ذکر گردید ،با کاهش دما دراواخر فصل رشد و همراه با کاهش طول روز در ارقام بهاره گل انگیزی آغاز می شود. تشکیل و رشد ساقه های رونده با افزایش دما ،بیشتر می شود. رشد و نمو ریشه های توت فرنگی در دمای خنک اوایل بهار و اواخر تابستان بیشتر بوده و با افزایش دما در طی فصل رشد و به ویژه درهنگام رسیدن میوه ها،رشد ریشه کمتر می شود. با افزایش دمای محیط ، تشکیل و رشد برگ افزایش می یابد و هنگامی که دما به 30 درجه سانتی گراد می رسد ، تولید و افزایش سطح برگ متوقف می گردد. دمای محیط در رشد میوه ها نیز تاثیر دارد و با افزایش دما ، میوه ها زودتر می رسند. برخی از ارقام توت فرنگی نظیر Missionary و Blakmor مقاوم به گرما و خشکی می باشند.
بطور کلی توت فرنگی درجه حرارت های بالا و همچنین خیلی کم را تحمل نمی کند. یخبندان زمستانی در مورد ارقام موجود به ندرت باعث خشک شدن و از بین رفتن بوته ها می گردد. اثر سرما موقعی خطرناک می شود که پس از یک دوره ی یخبندان ، هوای گرم تری را به دنبال داشته باشد در این صورت بوته های ضعیف به شدت صدمه دیده و خشک می شوند.لذا درمناطقی که تغییرات درجه حرارت شدید است بوته های توت فرنگی را با پوششی از کاه یا کلش از خطر سرما زدگی حفظ می کنند . سرمای دیر رس در مرحله گلدهی می تواند حتی در درجه حرارت های کمی پایین تر از صفر درجه نیز باعث صدمه زدن به گل ها و عدم تشکیل میوه گردد. این گونه خطرات بیشتر در مناطقی پیش می آید که هوای سرد در آنجا به حال سکون باقی می ماند.

بنابرین باید برای کاشت توت فرنگی مناطقی را انتخاب کرد که خطر سرما زدگی وجود نداشته و احتمال آن خیلی کم باشد.
گرمای شدی د رشد و نمو گیاه را مختل یا متوقف می سازد. بطور کلی با توجه به خصوصیات مرفولوژیکی گیاهان این خانواده و تنوع ارقام موجود در آن ها عکس العمل ارقام مختلف نسبت به تغییرات درجه حرارت یکسان نمی باشد. به عنوان مثال: ارقامی که برگهای تیره دارند وبه نوع وحشی (f.chiloensis) نزدیک می باشن د حساسیت کمتری نسبت به تغییرات درجه حرارت در مقایسه با ارقامی که دارای برگ های روشن هستند مانند (f.virginiana) نشان می دهند.
با توجه به شرایط آب وهوای متنوعی که در ایران از آذربایجان تا خراسان ودر مناطق جنوبی ایران وجود دارد. می توان توت فرنگی را در اکثر مناطق ایران کشت نمود. علی رقم خصوصیات رویشی ونیاز های حرارتی ، این گیاه در نواحی سردسیر ، نیمه گرمسیر و گرمسیر نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. به عنوان مثال در مناطق گرم و مرطوب خطر آلودگی به بیماریهای قارچی و در مناطقی که بارندگی زیاد می باشد خطر عدم تشکیل میوه وجود دارد . هم چنین در مناطقی که گرمای خشک و بادهای موسمی وجود دارد اختلالات رویشی بسیاری در گیاه بروز می نماید. بنابراین باید با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر ارقامی را که بیشترین مقاومت و سازگاری را دارند انتخاب و کشت کرد.
رطوبت
بوته های توت فرنگی به میزان رطوبت خاک بسیار حساس بوده و در شرایط خشک از رشد ضعیف برخوردار می باشند. آبیاری کافی بعد از کاشت نشاء از اهمیت بیشتری برخوردار می باشدواز تلفات بوته ها می کاهد . در ضمن وجود رطوبت مناسب در خاک موجب رشد و نمو کافی میوه ها میگردد آبیاری بیش از حد به ویژه در خاک های سنگین که زهکشی کافی نداشته باشند باعث از بین رفتن بوته ها می گردد زیرا ریشه های گیاه در شرایط اکسیژن کم قرار می گیرند . آبیاری بارانی و یا بارندگی های طبیعی هنگام باز شدن گلها مضر بوده و مانع گرده افشانی و تلقیح میوه ها می گردد رطوبت نسبی بیش از حد هوا موجب شیوع سفیدک وبیماری پوسیدگی خاکستری در اندام های هوایی ومیوه های توت فرنگی می گردد.
توت فرنگی به آب زیادی احتیاج دارد . بنابراین برای کاشت باید آب کافی در اختیار باشد. مخصوصا اگر از زمین های سبک شنی استفاده می شوداین ضرورت بیشتر احساس می گردد. آبیاری کافی در مرحله نشاءکاری برای گرفتن نشاء ها و کاهش تلفات بسیار موثر است . حداکثر نیاز آبی توت فرنگی هنگامی است که رطوبت زمستانه خاک کاهش یافته و گیاه وارد مرحله ی زایشی شده است. در این صورت آبیاری کافی باعث درشت شدن میوه ها می گردد و در صد میوه های درجه یک را افزایش می دهد. آبیاری بارانی یا بارندگی طبیعی در مرحله گل زیان بخش است، زیرا تلقیح گل ها را مختل می سازد. هم چنین در مرحله ی رسیدن میوه، آبیاری بارانی باعث لکه ای شدن میوه های رسیده شده وبیماری پوسیدگی وسفیدک میوه را تشدید می کند (پوشش مالچ می تواند عوارض فوق را کاهش دهد). البته در صورت وجود سیستم آبیاری بارانی می توان از زیان های ناشی از گرمای شدید پیش گیری کرد.آبیاری توت فرنگی باید با توجه به مرحله ی رشد آن و شرایط محیط انجام گیرد. مثلا آبیاری زیاد در ماه های تیر ومرداد رشد رویشی توت فرنگی را افزایش داده و استولون های زیادی تولید می شوند. طبق بررسی های انجام شده آبیاری زیاد در ماه های تیر ومرداد، باعث کاهش جوانه های گل و کاهش محصول به میزان 12تا 25 درصد در سال بعد شده است. بنابراین پس از پایان برداشت توت فرنگی آبیاری آن باید فقط بر حسب نیاز گیاه انجام گیرد، بر عکس در پرورش نشاء به منظور تولید بوته های بیشتر، آبیاری در زمان مذکور اهمیت زیادی دارد . نیاز آبی توت فرنگی در ماه های مهر و آبان که مصادف با تشکیل جوانه های گل است افزایش می یابد و آبیاری کافی در این دوره به افزایش عملکرد در سال بعد کمک فراوانی خواهد کرد.
تنظیمات فتوپریودی
کشت دو نوع توت فرنگی در حال حاضر مقرون به صرفه است. توت فرنگی های روز خنثی (همیشه بهار) و روز کوتاه (بهاره) . البته روز بلندهایی هم در اختیار هستند ولی آن ها اغلب محدود به باغ های خانگی هستند. ارقام روز کوتاه گیاهانی هستند که مستعد روزهای کوتاه می باشند و تولید (آغازش) جوانه های گل خود را در زیر 14 ساعت روشنائی در روز آغاز می کنند یا زمانی که دما پائین تر از 15 درجه سانتیگراد باشد . در حالیکه اگر دما بالای 15 درجه سانتیگراد باشد ، طول روز لازم برای تولید جوانه های گل به 8 الی 12 ساعت کاهش می یابد که بستگی به کولتیوار آن دارد. ارقام روز بلند تولید جوانه های گل (گل آغازی) خود را در دمای معمولی و ملایم و طول روز بیش از 12 ساعت آغاز می کنند
دوره رشد و نموی توت فرنگی دارای یک الگوی چرخه ای است که با محیط در ارتباط است در اقلیم هائی با زمستان سرد و در ارقام روز کوتاه ، جوانه های گل در اواخر تابستان و در پائیز در زمین شکل می گیرد و در اوایل سال بعد دربهار هنگامی که دما برای رشد آنها مناسب است باز می شوند. شروع بعدی برای رشد و نمو گل ها شدیدا به دما بستگی دارد و قسمت عظیمی از منشعب شدن طوقه ها درست بعد از اینکه رشد رونده ها در پائیز هنگامی که هوا خنک شده است،به علت کوتاهی روز رخ می دهد (10 ساعت) و این وضعیت تا رسیدن به یک یخبندان سخت ادامه می یابد.
ارقام روز کوتاه در اقلیم های آب و هوائی معتدل و نیمه گرمسیری نیز کشت می شوند که زمستان خیلی سرد ندارند ، اگر چه اگر دما زیاد بالا برود ، تولید جوانه های گل با محدودیت مواجه می شوند، برای مثال در رقم F.x ananassa که در رژیم دمایی 26-22 و 30-26 درجه سانتیگراد شبانه روزی نگه داشته شدند هیچ گونه القا گلدهی در روزهای کوتاه روی نداد. در F.vesca و دمای 20-10 درجه سانتیگراد شبانه روزی نیز ، گلدهی را در پی نداشت.
مینیمم تعداد چرخه های فتوپریودی لازم برای القا گلدهی در توت فرنگی های روز کوتاه از 7 تا 24 چرخه بسته به دما در حال نوسان است . در دماهای بالاتر ، به نظر می آید که دوره های القاء نوری طولانی تری مورد نیاز است.
ایتو و سایتو متوجه شدند که در زیر 8 ساعت فتوپریود فقط 10 چرخه برای گل انگیزی در دمای 24 درجه لازم بود، در صورتیکه در 30 درجه سانتیگراد بیش از 20 چرخه لازم بود با 16 ساعت فتوپریود ، 10 چرخه در 9 درجه سانتیگراد لازم بود ، اما با 16 چرخه در دمای 17 درجه گل انگیزی کامل می شد.
گیاهان روز خنثی تقریبا 3 ماه بعد از کشت ، جوانه های گل و طوقه را بدون توجه به طول روز تولید می کنند ولی دمای بالا می تواند مانع از تشکیل جوانه های گل شود ، همان طوری که در گیاهان روز کوتاه نیز ما شاهد چنین ماجرائی بودیم . دمای شبانه روزی 30-26 درجه سانتیگراد به طور کامل مانع از تولید جوانه های گل درارقامTristar , Hecker می شوند ، مع هذا این کولتیوارها در دماهای 18-22 ، 18-14 ، 26-22 درجه سانتیگراد شبانه روزی بیشترین تولید را داشتند.
اگر چه بیشتر کولتیوارها به راحتی در یکی از دو گروه روز کوتاه و روز خنثی دسته بندی می شوند، ولی تعدادی از ژنوتیپ ها نیز هستند که قراردادن آن ها در یکی از این دو گروه با توجه به برهم کنش عواملی چون ژنوتیپ، گرما و طول مدت روز بسیار سخت می نمایاند ، بنابراین طبق گفته ای مرز جداسازی توت فرنگی ها از روی تقسیم بندی بوته ها به بوته های روز کوتاه، روز خنثی و روز کوتاه اختیاری مشخص می شود. همچنین همیشه بهارها را به ضعیف ، متوسط و قوی تقسیم بندی می کنند.تنظیمات میزان گلدهی در کولتیوارهای نوین و امروزی توت فرنگی نسبت به گرما اهمیت پیدا می کند تا به طول روز و در عین حال گیاهان روز کوتاه نیز نسبت به این امر بیشتر از روز خنثی ها حساس اند.
در بوته های روز کوتاه بعد از گل دهی ، استولون ها از کنار برگ های جدید بیرون می آیند. استولون ها در روزهای بلند تولید می شوند ( بیش از 10 ساعت ) و دما در این حالت در محدوده ای میان 21 تا 30 درجه سانتیگراد است . استولون ها در فتوپریودی معادل 16 ساعت ، 3 برابر فتوپریود 14 ساعته تولید می شوند و در هر دو فتوپریود و دمای 21 درجه سه برابر بیشتر نسبت به دماهای 12،8 یا 15،6 ساقه رونده تولید می شوند ، استولون ها تا هنگامی که روزها کوتاه شوند (کمتر از 10 ساعت) و یخبندان فرا رسد گسترش می یابند. در گیاهان روز خنثی نیز شکل گیری استولون ها در روزهای بلند و در یک دمای ملایم بسیار بیشتر است. چه در گیاهان روز کوتاه و چه در روز خنثی، اگر رونده ها جدا شوند، طوقه برای تولید انشعابات بیشتر تحریک می شود و سرعت می گیرد.
تولید برگ ها در هر دو نوع بوته در تمام فصل ادامه می یابد. همچنین بیشتر برگ ها در طول روزهای بلند شکل می گیرند . رشد برگ ها در دمای زیر صفر درجه در پائیز متوقف و در تابستان هائی با بیش از دمای 30 درجه کاهش می یابد. گیاهانی که در دمای بالا نگهداری شدند ، از آن هائی که در شرایط خنک پرورش می یافتند دارای کانوپی ( سایه اندازی ) کمتری بودند و در نتیجه کاهش محصول را در پی داشتند . دمای بهینه بسته به کولتیوار ، در محدوده ای بین 15 تا 26 درجه قرار دارد و برگ آغازی در بالای 35 درجه سانتیگراد در کولیتوار Royal Soverign به میزان زیادی کاهش می یابد ولی رشد ویروس ها در گیاهان با تیمار گرمایی از 35 الی 38 درجه سانتیگراد متوقف می شود و اگر دما فقط چند روز افزایش یابد می توان امیدوار بود که ظاهر برگ ها برای شش هفته سالم باقی بماند.
ریشه ها در بهار و پائیز هنگامی که هوا خنک است بیشترین گسترش را دارند . ریشه ها در دمای 7 تا 32 درجه رشد می کنند اما بهترین دما برای آن ها به درجات پائین این محدوده بر می گردد. سیستم ریشه ای تنها بافتی است که در هنگام میوه دهی با کاهش بیوماس همراه است .
ریشه ها بعد از توقف تکثیر برگ ها در پائیز به رشد ادامه می دهند ولی آن ها تا وقتی که خاک یخ ببندد فعال باقی می مانند . ( قدرت جذب دارند ) دمای بالا در ناحیه ریشه ، در بالابردن رشد بخش هوایی گیاه بسیار موثر است . بیشترین رشد شاخساره ای توت فرنگی هنگامی است که دمای ریشه ای 24 درجه سانتیگراد باشد ولی در بالاتر از این دما رشد به طور محسوسی کاهش می یابد. همچنین محدوده دمای بین 18 تا 30 درجه سانتیگراد برای دمای ریشه ای روی رشد شاخساره (Shoot) توت فرنگی در طول فصل رویشی بی تاثیر است ولی به طور بارزی در بالاتر از 30 درجه، کاهش رشد در بخش هوائی بوته را ناشی می شود . اگر ریشه ها در دمای 26 درجه بیش از محدوده دمای مناسب در فصل سرد قرار گیرند ، رشد بعدی برگها و دمبرگها به طور فاحشی محدود می شود.
شدت نور
شدت نور s2 700 که با وسیله ای به نام پارمتراندازه گیری می شود.
آبیاری
توت فرنگی نسبت به دیگر محصولات از آبیاری استفاده ی بیشتری برده و عملکرد بیشتر ی خواهدداشت همچنین آبیاری باعث می شودکه مواد غذایی موجود در خاک برای گیاه قابل استفاده شود و از یخ بستن شکوفه ها جلوگیری به عمل می آورد، رشد رانرها را تسریع می کند، اندازه میوه ها را افزایش می دهد و ارقامی که دیرکشت شده اند عملکردشان افزایش خواهد یافت "هینی" و "وب " پیشنهاد کرد که با استفاده از روشهایی مانند کشیدن پوشش روی بوته ها، ایجاد تونل های کاشت، اصلاح گیاهانی که دیواره سلولی آنها قابلیت نفوذ کمتری داشته باشد می توانیم فقدان آب را از میوه های رسیده کاهش دهیم و به طبع آن انتظار عملکرد بالاتری داشته باشیم.
الف ) مقدار آبیاری
میزان استفاده از آب بسته به آب و هوا و سیستم کشت تغییر می کند . در طول دو هفته بعد از استقرار گیاه که با آبیاری بارانی همراه می باشد، مقدار آب مصرفی از 300-175 میلیمتر در هکتار (گزارش از کالیفرنیا) تا 1200 میلیمتر در هکتار در فلوریدا تغییر می کند. د ر مناطق مدیترانه با بسترهایی با پوشش پلاستیک و با آبیاری قطره ای در حدود 2000-1200 میلیمتر آب در هر فصل داده شده است. (بسته به محل ) استفاده از آبیاری بارانی برای زمین های با کشت ردیفی مورد محاسبه نبوده است ، اما به طور معمول 60 میلی متر آب در هفته در دوره رویشی گیاه مورد استفاده قرار گرفته است (بسته به میزان تبخیر).
ب )سیستم آبیاری
روشهای گوناگون آبیاری که برای کاشت توت فرنگی استفاده می شود عبارتند از: آبیاری سطحی، آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی و... که انتخاب نوع آبیاری به شرایط زمین بستگی دارد. آبیاری نشتی درجاهایی استفاده می شود که لایه زیرین خاک سنگین بوده و نیز در جاهایی که شیب زمین یکنواخت باشد.
آبیاری بارانی در مناطقی قابل استفاده است که در آن مناطق استرس شوری یا استرس گرما (دما بیش از 29 درجه سانتیگراد) وجود داشته باشد و نیز در مناطقی که خطر یخبندان زمستانه برای شکوفه ها وجود دارد (دمای 7- درجه سانتیگراد) از این روش آبیاری می توانیم به منظور پیشگیری از یخ زدگی استفاده کنیم. مقدار آبی که برای کنترل یخ زدگی استفاده می شود به ازاء هر بوته 50 گرم است و زمان انجام این کار صبح هنگام می باشد.
امروزه استفاده از آبیاری قطره ای در تعداد زیادی از محصولات از جمله توت فرنگی یک روش کاملاً مفید و اقتصادی می باشد مزایای این روش آبیاری عبارتنداز: افزایش 15 الی 20 درصدی عملکرد30 درصد صرفه جویی درمصرف آب وانرژی، یکنواختی و پیوستگی برنامه های برداشت محصول، تامین مقدار مناسب آب در فصل زمستان و کاهش پوسیدگی میوه در مقایسه با زمانی که از آبیاری بارانی استفاده می شود.
تکینل و همکاران در مقایسه ای که روی سه روش آبیاری نشتی، بارانی، قطره ای انجام دادند مشاهد نمودند که کمترین عملکرد در روش آبیاری نشتی حاصل شد مقدار آب مصرفی در روش آبیاری قطره ای 38 درصد کمتر از آب مصرفی در روش نشتی و20 درصد کمتر از آب مصرفی در روش بارانی بود.
ج) زمان آبیاری
حساسیت توت فرنگی به استرس آب (اعم از کمبود یا بیش بود آب) کاملاً قابل درک است. اگر در مزرعه عمل تعریق رخ بدهد بیانگر این موضوع است که مقدار آب موجود در خاک گیاه بیش از حد نیاز است. در این رابطع برگهای جوان نسبت به برگهای مسن شاخص بهتری هستند و عمل تعریق می تواند به عنوان یک معیار در برنامه های آبیاری توت فرنگی در نظر گرفته شود دمای برگ و اختلاف دمای برگ با هوا، ازجمله شاخص های ناشی از استرس درجه –روز و شاخص استرس آب درگیاه هستند و همه این شاخص ها برای تشخیص استرس آب در توت فرنگی های کاشته شده در شرایط کنترل شده مفید می باشد.
در مناطقی که خاکهای شنی و سبک دارند لازم است چندین آبیاری در تابستان انجام گیرد. به ویژه اگر هوا گرم و خشک باشد خاکهای سنگینتر در تابستان که باران نمی بارد معمولاً هر2-3 هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد اگر توت فرنگی را در هوای خشک بهاری بکاریم و خاک آن منطقه سبک باشد باید بلافاصله پس از کاشت نشاءها، آبیاری انجام گیرد تا شرایط برای شروع رشد بوته ها فراهم گردد. درطول دوره رشد باید آبیاری قبل از بروز علایم خشکی انجام گیرد.
انجام آبیاری معمولاً در دوره باردهی لازم نیست به خصوص اگر رقم مورد نظر زودرس یا میان رس باشد آبیاری بیش از حد در دوره باردهی باعث نرم شدن میوه ها خواهد شد اگر در دوره باردهی هوا خشک باشد انجام آبیاری در ارقام دیررس دوره تولید میوه را امتداد داده و باعث افزایش عملکرد توت فرنگی خواهد شد.
برنامه ریزی ( زمان بندی ) برای آبیاری بر اساس حجم رطوبت خاک در 30 سانتیمتر بالائی پروفیل خاک صورت می گیرد. جایی که بخش عمده ریشه واقع شده است . بلوک های تنسیومتری یا گچی به طور مکرر برای حفظ حجم رطوبت خاک در بالای 50 درصد آب در دسترس گیاه ، مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین زمانبندی برای آبیاری می تواند با استفاده از ضرایب گیاهی متفاوت (Kc) که ناشی از عکس العمل آنها در برابر تبخیر اتمسفری یا کسرهای فشار بخار آب با محیط می باشد، صورت می گیرد. البته این ضرایب با افزایش سطح برگ و با تغییر فصول تغییر می کند، در هر صورت طی تحقیقاتی این ضریب در توت فرنگی بطور تقریب مابین 55/0 تا 8/0 می باشد.
اندازه گیری پتانسیل آب برگ قبل از سپیده دم برای زمان بندی آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال برای آغاز آبیاری از پائین ترین پتانسیل (25/0- میلی پاسکال) استفاده کردند که بیانگر بیش از 50 درصد حجم رطوبت خاک و یا 5/2 سانتی متر باران در روز است. اگر چه پتانسیل آب برگی تنها به وضعیت آب موجود در خاک بستگی ندارد، باید بدین عامل، نوع کولتیوار و تاریخ وقوع تنش را نیز اضافه کرد. پائین بودن پتانسیل آبی پیش از سپیده دم می تواند گیاه را برای تنش نیم روزی آماده کند، بطوریکه در این زمان دما بالا رفته و کسری فشار بخار آب افزایش پیدا می کند. پدیدار شدن نقاطی سیاه در برگ ها یک علامت ظاهری برای تعیین میزان پتانسیل آبی کافی در گیاه است. اگر چه این پدیده در 11/0- میلی پاسکال متوقف می شود ولی در بالاتر از این میزان فعالیت های گیاه تحت تاثیر قرار می گیرد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
تکثیرتوت فرنگی

تکثیرتوت فرنگی

تکثیرتوت فرنگی :

۱-از طریق بذر:
از بذر اغلب برای اصلاح توت فرنگی و ایجادارقام جدید به کار می رود. گیاهانی که از طریق بذر تولید می شوند ، برای کشتهای تجاری نامطلوب هستند ، چون گیاه توت فرنگی تفرق صفات شدیدی دارد . به همین دلیل برای این روش ازدیاد از بسترهای توت فرنگی که سالهای متمادی به کشت توت فرنگی اختصاص داشته اند استفاده نمی شود، چون ممکن است نشاء هایی که شبیه به اصل نیستند و از محصول قبل به جای مانده اند وجود داشته و باعث ایجاد گیاهان ناخواسته شوند.
2- تقسیم طوقه:
تقسیم از طریق طوقه برای ارقامی که از طریق ساقه رونده به راحتی تکثیر نمی شوند، کاربرد دارد و در سایر ارقام روشی غیراقتصادی است و توصیه نمی شود.
3- کشت بافت:
کشت بافت برای تولید انبوه توت فرنگی استفاده می شود و از کشت مریستم ساقه های رونده ، گیاهان جدید به وجود می آید. این روش معمولاً برای زدودن ویروس از توت فرنگی کاربرد دارد. زیرا در مناطقی که ویروسها و نماتدها وجود دارند، عملکرد به نصف کاهش می یابد ( هنکوک 1999 ) به دلیل اهمیت تولید گیاهان عاری از ویروس به روش کشت بافت شرح مصوری از این روش در ذیل می آید.
4- ساقه های رونده:
ساده ترین و تجاری ترین طریقه تکثیر استفاده از ساقه های رونده است. بوته های یکساله ای که قرار است از آنها برای تکثیر استفاده شود نباید به میوه بنشینند. برای جلوگیری از این عمل باید آنها را در دماهای بالاتر و طول روزبلند پرورش داد.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
چطور در خانه توت فرنگی پرورش دهیم؟

چطور در خانه توت فرنگی پرورش دهیم؟

تقریبا همه می‌توانند در خانه خودشان چنین کاری انجام دهند . بهترین زمان برای کاشتن توت‌فرنگی‌های آبدار پاییزاست. البته بهار هم می‌توانید توت‌فرنگی بکارید.
توت‌فرنگی میوه مغذی است. سرشار از ویتامین‌ها و املاح. می‌گویند از تصلب شرائین جلوگیری می‌کند. برای رفع نقرس و سنگ‌های مثانه موثر است. اشتهاآور است و ادرار را زیاد می‌کند و دم‌کرده برگ آن را به مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند، توصیه می‌کنند.
تانن موجود در توت‌فرنگی به آن خاصیت مسهلی بخشیده است و در درمان یبوست موثر است. اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه‌ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.
خون‌ساز است و سرشار از کلسیم، فسفر، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات 2 کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند. ویتامین‌های A، B و C هم به وفور در آن یافت می‌شوند.

کاشت توت‌فرنگی

توت‌فرنگی با روشی موسوم ب ه «رانر» زیاد می‌شود. یعنی بوته‌های جــدید را که ریشه‌دار باشند در محل مورد نظرتان می‌کارید. در نتیجه امکان بیمار بودن بوته‌ها زیاد است. دقت کنید که بوته بیمار را نخرید. لکه برگی، سفیدک پودری، پوسیدگی سیاه ریشه جزو مهمترین بیماری‌های توت‌فرنگی است که نشانه‌های بارزی هم دارند. مثلا لکه‌های روی برگ و سفیدک‌های روی ساقه و برگ.
بهتر است در هر گلدان تنها یک بوته بکارید مگر اینکه از گلدان‌های مستطیلی شکل دراز استفاده کنید که بتوانید بین هر دو بوته 40 سانتی‌متر فاصله بگذارید.
هر جایی که گرما و خورشید مناسب داشته باشد، برای قرار دادن گلدان توت‌فرنگی شما خوب است. توت‌فرنگی‌ها به دنبال مکانی مناسب و معتدل برای زندگی سه تا چهار ساله خودشان هستند. پس آن را از آنها دریغ نکنید. توت‌فرنگی‌ها دوست ندارند تابستان‌های بسیار گرم و خشک را تحمل کنند.
درجه حرارت مناسب برای پرورش توت‌فرنگی بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد است. البته توت‌فرنگی سرما را هم تحمل می‌کند و در برابر آن نیمه مقاوم است. در زمستان اگر روی بوته‌های توت‌فرنگی‌تان را بپوشانید تا دمای 18- درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند.
برای کود گلدانتان بهتر است از ترکیبی از کودهای کمپوست مخصوص باغ، برگ یا زباله‌های سبز بازیافت شده استفاده کنید و تا عمق 15 سانتی‌متری خاک گلدانتان (از بالا) را با آن بپوشانید. بوته‌ها به خوبی درون خاک جای دهید و مطمئن شوید که جوانه برگ‌ها همتراز با خاک است.
معمولا پرورش توت‌فرنگی، به ویژه وقتی جنس بوته‌های آن مرغوب باشد، بسیار آسان است. در ابتدا تنها کافی است علف‌های هرز را از خاک خارج کنید، اما وقتی میوه‌ها شروع کردند به در آمدن، حواستان به حشرات و آفت‌ها هم باشد.
مهمترین نکته در پرورش توت‌فرنگی این است که خاک گلدان آن را مرطوب نگه دارید. البته باید حواستان هم باشد که به طور ناگهانی حجم زیادی از آب را پای گلدان نریزید.
اگر گلدانتان را روی بالکن قار می‌دهید، وقتی میوه‌ها در آمدند، پیش از اینکه رنگی به خود بگیرند، روی آنها را با پلاستیک بپوشانید. این کار آنها را از گزند پرنده‌ها در امان نگه می‌دارد.
هر وقت توت‌فرنگی‌تان دورتادورش قرمز شد، یک روز به آن وقت بدهید و آن وقت آن را بچینید. این فرصت یک روزه آنها را شیرین‌تر، آبدارتر و خوش عطرتر می‌کند.
وقتی زمان باردهی بوته‌ها تمام شد، باز هم حواستان باید به بوته باشد. شاخه‌های زائد را بزنید و تنها برگ‌های کوچک را باقی بگذارید. از لخت شدن بوته‌تان نترسید. برگ‌ها دوباره رشد خواهند کرد. خاک گلدان را تقویت کنید. برای تقویت خاک می‌توانید از همین برگ‌های خود بوته که جدا کرده‌اید یا کودهای کمپوستی استفاده کنید.




 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
آفات و بیماری های مهم توت فرنگی

آفات و بیماری های مهم توت فرنگی

سه دسته بیماری و آفات در گیاه وجود دارد که عبارتند از :
حیوانی ، قارچی و ویروسی.
الف) حیوانی : اغلب انگلهای توت فرنگی بود و از گیاه آن تغذیه می کنندو یا عامل تخریب آن هستند که مهمترین آنها عبارتند از : موش کور، موش معمولی یا موش خانگی ،شفیره‌های کفشدوزکها، کنه ها و نماتدها.
ب) قارچی : مهمترین آن قارچ خاکستری ( Botrytis cinerea) می باشد.
ج) ویروس : ویروسها بیشتر از همه به برگهای گیاهان حمله می کنند مثل :بیماری موازئیک
 

Vahied REZA

عضو جدید
سلام علت قرمز شدن برگ های توت فرنگی چیست یعنی ساقه و برگ سرخ سرخ میشوند
 

jovhar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به دوستان
حدودا 3 ماه پیش یه بوته توت فرنگی از گلخانه آوردم و تو باغچه کاشتم به سرعت رشد کرد و چون جاش بد بود و آفتاب زیاد اذیتش می کرد بردمش اونطرف دیگه باغچه که نور کمترک بود و گل هم داشت بعد مدتی بالاخره میوه داد.
دوباره ( یک ماه پیش) چنتا بوته دیگه آوردم تو همون باغچه کاشتم اما رشدشون خوب نبود و همین چند روز پیش اینها رو برداشتم و 2 تا بوته رو تو گلدون تو خاک کشت کردم و یک بوته رو تو گلدون کوکوپیت و پیتماس و آبیاری قطره ای هر روز پاشون رو خیس می کنم
الان روزگارشون بد نیست و می خورن و می خوابن. یکیشونم یه گل داره و 2 تا میوه که می خواد بزودی برسه اما دوتا دیگه بی بخارن. اونی هم که تو باغچه هست فقط بزرگ میشه و هیچ هنری بخرج نمیده.
حالا بگین بعد از این چیکار کنم داره حوصلم سر میره
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام علت قرمز شدن برگ های توت فرنگی چیست یعنی ساقه و برگ سرخ سرخ میشوند

ببینین علائم زیادی میتونه داشته باشه... کشتش معمولیه یا هیدروپونیک ؟ کمبود عناصر ممکنه گریبانگیرشون شده باشه... البته چیزی که میفرمایید شاید بخاطر مسمومیت با منگنز باشه....

سلام به دوستان
حدودا 3 ماه پیش یه بوته توت فرنگی از گلخانه آوردم و تو باغچه کاشتم به سرعت رشد کرد و چون جاش بد بود و آفتاب زیاد اذیتش می کرد بردمش اونطرف دیگه باغچه که نور کمترک بود و گل هم داشت بعد مدتی بالاخره میوه داد.
دوباره ( یک ماه پیش) چنتا بوته دیگه آوردم تو همون باغچه کاشتم اما رشدشون خوب نبود و همین چند روز پیش اینها رو برداشتم و 2 تا بوته رو تو گلدون تو خاک کشت کردم و یک بوته رو تو گلدون کوکوپیت و پیتماس و آبیاری قطره ای هر روز پاشون رو خیس می کنم
الان روزگارشون بد نیست و می خورن و می خوابن. یکیشونم یه گل داره و 2 تا میوه که می خواد بزودی برسه اما دوتا دیگه بی بخارن. اونی هم که تو باغچه هست فقط بزرگ میشه و هیچ هنری بخرج نمیده.
حالا بگین بعد از این چیکار کنم داره حوصلم سر میره
سلام. اونی که توی باغچه هست ؟ چی بهش میدین ؟ نورش کافیه ؟ بعد اگر ساقه های جانبی زیادی داره (رانر) همشونو بردارید و حداکثر یه دونه بزارین بمونه.... در توت فرنگی تعداد ساقه های جانبی باعث میشه گیاه به رشد زایشی نره.... و همونشکلی باقی بمونه.... فقط رشد رویشی داشته باشه... کنارش چه گیاهانی هستند ؟ سعی کنین از گیاهانی که تثبت ازت انجام میدن در کنار توت فرنگی نکارید :gol: چون ازت باعث میشه گیاه به رشد زایشی نره....
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مراحل تکامل توت فرنگی به روایت تصویر

مراحل تکامل توت فرنگی به روایت تصویر

















































 

nina64

عضو جدید
سلام.من حدود دو هفته ای هست که چنتا بوته توت فرنگی توی حیاط خونه کاشتم.اما توت فرنگی هام فقط رشد علفی دارن و ساقه های رونده رشد میکنن و از گل دادن خبری نیست.براشون موقع کاشت از کود دامی پوسیده استفاده کردم و خاک نرمی هم دارن.راهی هست که به گل دادنش کمک بکنه ؟ و اینکه چند بار در هفته به آبیاری احتیاج دارن
 

نوید26

عضو جدید
سلام .گلدهی شرایط خاصیو از لحاظ رشد > طول روز و شب > انگیزش ، عناصر غذایی و .... می خواد .مقدار و نوبت آبیاری هر گیاه بسته به مولفه های زیادی از جمله آب و هوا ، نوع خاک و نوع گیاه داره .ولی کلا اگه احساس کردید گل پای بوته می خواد خشک بشه باید آب بدین
 

hfarda2011

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.من حدود دو هفته ای هست که چنتا بوته توت فرنگی توی حیاط خونه کاشتم.اما توت فرنگی هام فقط رشد علفی دارن و ساقه های رونده رشد میکنن و از گل دادن خبری نیست.براشون موقع کاشت از کود دامی پوسیده استفاده کردم و خاک نرمی هم دارن.راهی هست که به گل دادنش کمک بکنه ؟ و اینکه چند بار در هفته به آبیاری احتیاج دارن
سلام
آبیاری حداقل هفته ای یک بار -برای جلوگیری از ظریف شدن بوته های مادری باید ساقه های رونده در زمان فصل رشد قطع شوند.
شرايط عمومي مناسب جهت كشت و پرورش:
درجه حرارت مطلوب در شبانه روز 15 تا 25 درجه سانتيگراد
رطوبت نسبي بالاي 40 درصد
خاكهاي شني يا رسي شني با زهكشي مناسب
اسيديته يا PH خاك در حد 5/6 تا 5/7
فاصله بوته ها حدود 40 سانتيمتر بصورت جوي و پشته اي
تراكم بوته حدود 6 بوته در متر مربع
حذف دستكها (رانرها) جهت تقويت ميوه دهي بوته ها
استفاده از كودهاي كامل (عناصر ميكرووماكرو) در تغذيه گياه
انجام آبياري مناسب
دارا بودن نياز نوري بالاتر نسبت به ساير محصولات سبزي و صيفي گلخانه اي
در روزهايي كه بيشتر از 13 ساعت نور به آن تابيده شود به جاي گلدهي، ساقه خزنده مي دهد و باردهي آن كاهش مي يابد.
زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .درنهایت رقم نیز مهم است.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته‌هایی که د‌ر سال یکبار میوه می‌د‌هند‌ و ارقام چهار فصله که د‌ر سال بیش از یکبار میوه می‌د‌هند‌، تقسیم می‌شوند‌. مهم‌ترین ارقام بهاره عبارتند‌ از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد‌ گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا.
ارقام چهار فصله:
این ارقام بسیار قوی و خزند‌ه بود‌ه و از اواخر ارد‌یبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می‌د‌هند‌. میوه‌ها ریز و به تعد‌اد‌ زیاد‌تری د‌ر هر بوته تولید‌ می‌شوند‌. ارقام چهار فصله، استرا، هومی جنتو هستند‌.
 

rhd

عضو
پرورش توت فرنگی

تاریخچه توت فرنگی:توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا 250-300 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.
مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.
عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا
ارقام چهار فصله: این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.
ازدیاد توت فرنگی: ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.
الف) ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.
ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.
شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی:توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH
مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -18 درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.
در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.
پیش رس کردن توت فرنگی: توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.
پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه: مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.
برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتی متر کشت می نمایند.
در گلخانه نیز مقدار 5-3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 8 - 12 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به 15 - 20 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.
 

Similar threads

بالا