پرورش توت فرنگی

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
توت فرنگی
گياهي است با نام علمي Fragaria Vesca از خانواده گل سرخ كه دو نوع ساقه راست و خوابيده دارد‌. گل‌هاي آن منظم و به رنگ سفيد مي‌باشد‌. قسمت مورد استفاده خوراكي توت فرنگی در حقيقت نهنج گل آن است كه به تدريج بزرگ شده و به اصطلاح به عنوان ميوه توت فرنگي معروف است‌. توت فرنگی به حالت خودرو در بعضي نواحي شمالي ايران وجود دارد و بعضي اوقات به دليل خوش طعمي‌، ميوه آن را به طور مصنوعي پرورش مي‌دهند‌. از ديرباز همه قسمت‌هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده مي‌شده است‌. توت فرنگی، ميوه اي شبيه توت است ولي كمي درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش كوتاه و داراي برگهايي درشت و ساقه هايي باريك و خزنده است كه روي زمين مي خوابد و ريشه مي دواند.

قسمت هايي كه از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار مي گيرند، عبارتند از: ميوه ، برگ و ريشه .از دير باز همه قسمت هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه اي تانن است به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده مي شده است.توت فرنگي به صورت هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد: خام، جوشانده، مربا، شربت و بستني.
خواص تغذيه اي توت فرنگی و اثر آن در سلامتي انسان :

توت فرنگی منبع خوبي از فيبر، ويتامين C، فولات، پتاسيم و آنتي اكسيدان ها مي باشد كه اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي بعنوان يك جايگزين شيرين، باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتي بدن شود. همچنين داراي املاح كلسيم، آهن و فسفر مي باشد. از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ، قندهاي مختلف، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي ميوه را نام برد.توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و كالري كمي دارد.يك واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است كه 50 كالري انرژي دارد. توت فرنگي مانند ساير توت ها مثل شاه توت، توت سفيد، تمشك و... پاك كننده روده و مثانه است.
تحقيقات اخير نشان داده است، دريافت روزانه يك واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را كاهش مي دهد . فولات، مقدار هموسيستئين خون را كاهش مي دهد. هموسيستئين اسيد آمينه اي است كه در مقادير زياد باعث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود.همچنين توت فرنگي داراي مقادير بالايي از آنتي اكسيدان ها مثل الاژيك اسيد و آنتوسيانين(رنگدانه قرمز) است كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند.اين مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در برنامه غذايي بعنوان عامل بهبود عملكرد سيستم قلبي-عروقي نشان مي دهد. همچنين مطالعات قبلي نشان داده بود كه باعث بهبود عملكرد حافظه و كنترل آرتريت روماتوئيد( التهاب مفاصل) مي شود. از ديگر خواص توت فرنگي مي توان به موارد زير اشاره كرد :- مصرف اين ميوه علاوه بر وجود انواع ويتامين، املاح و آب كه هر كدام اثرات خود را بر بدن اعمال مي كنند داراي خاصيت تقويت كننده، ملين و خنك كننده نيز مي باشد.- توت فرنگي از تصلب شرائين جلوگيري مي نمايد.- توت فرنگي اشتها آور است و ادرار را زياد مي كند.- دم كرده برگ توت فرنگي در زياد كردن ادرار و شير بانوان مفيد است.- دم كرده برگ توت فرنگي يا ميوه توت فرنگي مي تواند نقرس و سنگ هاي مثانه را معالجه كند. - املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است، زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست مؤثر است. - اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد، نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است. - توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است. - توت فرنگي به علت دارابودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان ، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است. - توت ‌فرنگي حاوي موادي چون فسفر، كلسيم، منيزم، پتاسيم و مقداري آهن و هيدرات 2 كربن بوده و در بدن توليد انرژي كرده و خستگي را برطرف مي‌كند.- توت فرنگي به دليل داشتن ويتامين C، در درمان بيماري لثه مؤثر بوده و به هضم غذا كمك زيادي مي‌كند.- دانشجويان و افرادي كه تمرينات فكري مي‌كنند، بهتر است حتما توت فرنگي ميل كنند چرا كه خوردن اين ميوه باعث تامين فسفر مورد نياز مغزشان ميشود.- همچنين، توت فرنگي به علت داشتن ويتامين B در كاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثرست.- توت فرنگي نقش مهمي در خونسازي بدن دارد و از خاصيت ضدعفوني كننده‌اي برخوردارست. علاوه بر اينها خوردن توت فرنگي باعث پاك شدن خون از مواد مضر و زايد مثل اوره، اسيداوريك و چربي مي‌شود و نيز درمان كننده نقرس است.- ويتامين A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقويت چشم مي‌شودمصرف روزانه 5 واحد ميوه و سبزي، احتمال ابتلاء به سرطان را كاهش مي دهد.مطالعات جديد نشان مي دهد مصرف روزانه 9 يا 10 واحد ميوه و سبزي به همراه 3 واحد لبنيات كم چرب، در كاهش فشار خون بالا بسيار مؤثر است
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مطالبی درباره نحوه کشت توت فرنگی

مطالبی درباره نحوه کشت توت فرنگی

راهنمای کشت توت فرنگی
تاريخچه توت فرنگي:
توت فرنگي ميوه اي نسبتا جديد است که تا 250-300 سال قبل به اين شکل امروزي وجود نداشت و بيشتر موارد استفاده دارويي داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگي هاي وحشي از جنگل به زمين زراعتي منتقل شد و از آن به عنوان يک گياه اهلي استفاده گرديد. در جنگلهاي شمال ايران توت فرنگي وحشي بطور فراوان يافت مي شود. بنظر مي رسد که اولين رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ايران آمد و به نام اتابکي خوانده شد.

مشخصات گياه شناسي و ارقام موجود توت فرنگي:
توت فرنگي از جنس فراگاريا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه هاي شيلنسيس (Chilensis) و ويرجينيا (Virginia) و هيبريد بين ايندو يعني اناناس (ananasae)
عموما گياهاني علفي باساقه هاي رونده يا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تيره بوده که در برخي از ارقام شفاف مي باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفيد که در قسمت تحتاني خود به يک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتاني تقريبا به يکديگر جوش خورده مي باشند. تعداد کاسبرگها در برخي از ارقام زراعتي ممکن است بيش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد يا کمي بيشتر يا کمتر است. مادگي به تعداد زياد و بصورت مارپيچي بر روي نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشيده اي را تشکيل مي دهد. مادگي از فندقه هاي جدا از يکديگر که هر کدام داراي تخمدان با شکل راست و کوتاه مي باشد تشکيل شده است. در هر تخمدان يک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها توليد مي شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقيح گلبرگها ريزش کرده و نهنج بتدريج رشد و گوشتي شکل مي گيرد و ميوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسيدي به قندي تبديل مي شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن ميوه حفظ نمي شود.
ارقام توت فرنگي به گروه ارقام بهاره يعني بوته هايي که در سال يکبار ميوه مي دهند و ارقام چهار فصله که در سال بيش از يکبار ميوه مي دهند، تقسيم مي گردند. مهمترين ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آليسو، تيوگو، رد گانتلت، اسيتا، کاتس کيل، فرسنا
ارقام چهار فصله: اين ارقام بسيار قوي الرشد و خزنده بوده و از اواخر ارديبهشت تا اواخر تابستان و گاهي اوايل پاييز ميوه مي دهند. ميوه ها ريز و به تعداد زيادتري در هر بوته توليد مي شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومي جنتو مي باشد.
ازدياد توت فرنگي: ازدياد بطريق جنسي و غير جنسي صورت مي گيرد. استفاده زراعي مي
گردد.

نحوه تکثیر
الف) ازدياد جنسي:
ازدياد توت فرنگي بوسيله بذر مخصوص ارقامي است که طبيعتا توليد ساقه رونده نمي کنند و يا ارقامي که ساقه هاي رونده کمي دارند و همچنين جهت توليد ارقام جديد از روش ازدياد بذري استفاده مي شود.
ب) ازدياد غير جنسي:
در ازدياد غير جنسي که تقسيم بوته خوانده مي شود بوته هايي را که خوب رشد کرده و قوي هستند پس از خارج کردن از زمين به چند بوته کوچکتر که هر کدام داراي مقداري ريشه مي باشند تقسيم کرده و سپس آنها را در محل اصلي نشاء مي کنند. در اين روش بايد از بوته هاي سالم پايه هاي مادري استفاده گردد. روش ازدياد از طريق ساقه هاي رونده بدين صورت مي باشند که پس از ريشه دار شدن ساقه هاي رونده در تابستان از بوته مادري جدا و در محل
سايه نشاء کرده و سپس در فصل پاييز بوته هاي انتخابي را به زمين اصلي انتقال مي دهند.


شرايط خاک و شرايط محيطي رشد توت فرنگی:
توت فرنگي گياهي است که در خاکهاي مختلف تقريبا سازگار است با اين وجود خاکهاي عميق نرم با بافت شني رسي را ترجيح مي دهد. بهترين PH مناسب براي توت فرنگي 5/5 تا 5/6 مي باشد. اگر ميزان آهک خاک از حد مجاز بيشتر باشد عارضه کلروز يا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرايط مرطوب و شرايط نسبتا گرم محصول دهي مناسب خواهد داشت. در شرايط گرم و مرطوب بايد آب کافي در اختيار گياه قرار گيرد و همچنين ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متري از سطح دريا مي تواند رشد مناسبي داشته باشد. نيمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش مي تواند تا 5- درجه سانتي گراد را تحمل نمايد ولي با پوشش ويژه تا -18 درجه سانتي گراد را متحمل است. از نظر نياز سرمايي جزء گياهان کم نياز به سرما تقسيم بندي مي شود بطوريکه در 200 تا 400 ساعت دماي کمتر از 7 درجه سانتي گراد نياز سرمايي و ناچيز آن منتفي مي گردد. سطحي بودن ريشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتي متري خاک توزيع مي گردد گياه را حساس به کم آبي مي کند. جهت توليد محصول بهاره بايد از ارقامي استفاده گردد که طالب روزهاي کوتاه و نياز دمايي پائين تري باشند تا گل انگيزي و محصول دهي آنها بخوبي انجام گيرد.
در ارقام 4 فصله روز کوتاهي يا روز بلندي و همچنين پائين بودن و بالا بودن درجه حرارت زياد مطرح نيست و اين گروه از توت فرنگيها معمولا در شرايط مختلف براحتي گل مي دهند.

پيش رس کردن توت فرنگي:
توت فرنگي طبيعتا از ميوه هاي نوبرانه و از اولين ميوه هاي است که در بهار به بازار عرضه مي شود. در حالت معمولي و در مناطق معتدل زمان برداشت ميوه در اواخر ارديبهشت ماه تا اوايل تير است ولي امروزه با فن آوري هاي خاصي مي توان زمان رسيدن ميوه را به جلو انداخت. به عبارت ديگر مي توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزي اقدام به پيش رس کردن و توليد توت فرنگي خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگي را مدت طولاني تري ادامه داد . البته هزينه هاي اضافي که براي پيش رس کردن ايجاد مي شود به علت قيمت بيشتري که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.
پيش رس کردن توت فرنگي در گلخانه:
مطمئن ترين وسيله براي پيش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزينه سنگين احداث گلخانه و نياز به تخصص و تجربه کافي براي کشت توت فرنگي در گلخانه است.
براي اين منظور مي توان نشاء توت فرنگي را ابتدا اواسط تيرماه تا اوايل شهريور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کيلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهاي کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پايه به زمين خزانه دارد. پس از توليد ريشه هاي قوي در نشا بوته ها شروع به ايجاد ساقه هاي رونده مي نمايند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثير نور و درجه حرارت پائين قرار گرفته و گل در آنها تشکيل مي شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتي متر کشت مي نمايند.
در گلخانه نيز مقدار 5-3 کيلوگرم کود کامل شيميايي در 100 متر مربع به بستر داده مي شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روي 8 - 12 درجه سانتي گراد تنظيم کرده و با افزايش شدت نور درجه حرارت را نيز زياد مي کنند و به 15 - 20 درجه سانتي گراد مي رسانند. البته مي توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتي گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بايستي به اندازه کافي آبياري نمود. در آبياري توت فرنگي گلخانه اي بايد دقت شود که زمين بطور يکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگيري از خطر پوسيدگي ميوه در اثر رطوبت زياد بايد گلخانه را به موقع تهويه کرد و بوسيله حرارت خشک رطوبت زيادي را کاهش داد. براي انجام عمل گرده افشاني و تلقيح بهتر گلهاي توت فرنگي در گلخانه مي توان براي هر 1000 متر مربع سطح زير کشت يک کندوي زنبور عسل در گلخانه قرار داد.




 

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پرورش توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا ۲۵۰-۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و ...


● تاریخچه توت فرنگی:

توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا ۲۵۰-۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.


● مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی:


توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.

عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل ۵ گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل ۵ کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از ۵ عدد باشد. پرچمها به تعداد ۲۰ عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.

ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند.

مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا

▪ ارقام چهار فصله:


این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.

● ازدیاد توت فرنگی:

ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.

الف) ازدیاد جنسی:

ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.

ب) ازدیاد غیر جنسی:

در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.

● شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی:

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی ۵/۵ تا ۵/۶ می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع ۴۰۰ تا ۸۰۰ متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد.

نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا ۵- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -۱۸ درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.

در ارقام ۴ فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.

● پیش رس کردن توت فرنگی:


توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

● پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه:

مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.
برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و ۵-۷ کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت ۱۷ - ۱۲ - ۱۲ به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله ۳۰ تا ۲۵ سانتی متر کشت می نمایند.


در گلخانه نیز مقدار ۵-۳ کیلوگرم کود کامل شیمیایی در ۱۰۰ متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی ۸ - ۱۲ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به ۱۵ - ۲۰ درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به ۸ درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر ۱۰۰۰ متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.




منبع: سیروس بیدریغ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان


کشاورز تنها
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.کسی کشت توت فرنگی کار نکرده؟در سطح زیاد یا گلخونه ای؟
تجربه های میشه اینجا بذارید.

حالا اگه کسی در سطح کم هم کار کرده اشکال نداره!:smile:

میدونم سوالم خیلی کلیه!
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستای خوبم من 3 تا بوته توت فرنگی کاشتم 2ماه پیش،بزرگ شدند گل کردن میوه دادن و میوه ها قرمز شدن ولی میوه هاش کوچولو بودن و بعد یه مدت خشک شدن میتونید راهنمایم کنید که چرا میوه ها کوچولو بودن و باید چه کارشون کنم.؟ مرسی :cry:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
کود بهشون ندادم:redface:. ولی ابیاری هم 2 روز یکبار فکر میکنم .
توی باغچه حیاط هم کاشته بودم.
البته الان در قید حیات نیستند.همون موقع خشک شدند.
ولی خیلی دوست دارم توت فرنگی پرورش بدم.
ولی این ترم درس میوه ریز دارم و در مورد توت فرنگی اطلاعاتی کسب کنم.
یه بازدید هم از گلخونه توت فرنگی شهرک صدرا داریم (به زودی) حتما عکس ازش میذارم.

ممنون میشم راهنمایم کنید درمورد پرورش توت فرنگی.
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقای احمد دانشجو:شما کار کردین روی توت فرنگی؟؟؟
1-درمورد نحوه کاشت و درمورد خاک مناسب کاشت:
2-درمورد ابیاری
3-درمورد کوددهی و نیازهای کودی
 

moslemonline

اخراجی موقت
توت فرنگي

توت فرنگي

علت كوچكي ميوه هاي توت فرنگي شما دلايل زيادي دارد اول اينكه متاسفانه ارقامي كه توي ايران هست ارقام خوبي نيست اكثرا اونا ازارقام نا مناسب هست وچند قت پيش توي يكي از سايت هاي معتبر امريكاي گزارش تصويري درباره كشت توت فرنگي گذاشته بودند كه واقعا ادم شگفت زده كرده بود اونا تفاوت ها را به وضوح مشاهده مي كردي بگذرم علت هاي بعدي اون مي تونه خاك باغچه باشه توي خاك باغچه اكثرا مواد آلي زياد هست واين مواد آلي تنها حسني كه دارند باعث زه كشي خوب وباعث نرم شدن خاك وغيره مي شوند از نظر تقويت چيز خاصي نداردوعلت هاي گوناگوني ديگري هم هست كه همه دست به دست هم داده تا توت فرنگي هاي شما كوچك بمونه
 

moslemonline

اخراجی موقت
ادامه

ادامه

:cool:در ادامه بحث توت فرنگي يه گياه پر توقع هست يعني چون اين زياد محصول مي دهد از اون طرف هم جذب اون بايد زياد باشد وخاك هر منطقه فرق مي كنه با نوع كود ان مثلا توي منطقه ما كود سولفات آمونيوم به اون مي دن ولي اين مخصوص خاك منطقه ما هست در ضمن اگر توت فرنگي خواستي كشت كني قديما روي خاك كنار بوته آن كاه مي ريختند چون ميوه كثيف نشود ولي امروزه يه پوشش پلي اتيلني يا نايلون بكش اين كار را براي اين مي كنند كه ميوه كثيف نشود وچون با شستن توت فرنگي يه موادي روي اون هست كه از بين مي رود:)
 

Hooshmand-gsm

عضو جدید
سلام
دوستان توت فرنگی رو توی جعبه هم میشه کاشت؟

من یکبار چندتا بوته رو طبق دستور کشت توی جعبه کاشتم اما 3 تاش خشک شد و یدونش الان هست که ابتدا برگهای قبلی خشک شدن ولی 4تا برگ جدید در اومد که الان یکماه هست که بعد از بزرگ شدنه این 4 تا برگ دیگه هیچ اتفاقی نیوفتاده و حتی در این یکماه یه برگ دیگه هم در نیومده

از نظر کود و مواد غذایی و نور و آبیاری و خاک هم همه موارد توصیه شده رو رعایت کردم :que:
 

زیزی

عضو جدید
سلام دوستای خوبم من 3 تا بوته توت فرنگی کاشتم 2ماه پیش،بزرگ شدند گل کردن میوه دادن و میوه ها قرمز شدن ولی میوه هاش کوچولو بودن و بعد یه مدت خشک شدن میتونید راهنمایم کنید که چرا میوه ها کوچولو بودن و باید چه کارشون کنم.؟ مرسی:cry::cry:

سلام نارون چون بوته هارا تازه کاشته بودی و این بوته ها قوی نبودند گلها ضعیف و در نتیجه میوه ها کوچک شدند و ریختند اگر در خرداد ماه گل کردند گل اول را بچین تا گلهای بعدی قوی تر شوند و میوه ها بزرگتر موفق باشی:victory:
 

ghasemfalamarzi

عضو جدید
سلام دوستای خوبم من 3 تا بوته توت فرنگی کاشتم 2ماه پیش،بزرگ شدند گل کردن میوه دادن و میوه ها قرمز شدن ولی میوه هاش کوچولو بودن و بعد یه مدت خشک شدن میتونید راهنمایم کنید که چرا میوه ها کوچولو بودن و باید چه کارشون کنم.؟ مرسی:cry::cry:
سلام،
با توجه به عکس حدس من در مورد کشت شما اینه:
ممکنه شدت نور و دما کم بوده باشه،
چون در شدت نور و دمای پایین پرچمهای توت فرنگی عقیم می شن،در اثر عقیم شدن پرچمها تعداد تخمکهای کمی بارور می شن،اندازه میوه با تعداد تخمکهای بارور شده رابطه مستقیم داره چون تخمکهای بارور شده منبع تولید هورمونهای محرک رشد از جمله اکسین هستن و هورمونهای رشد یاعث بزرگ شدن اندازه میوه می شن.

من در حال اجرای ساده ترین و ارزان ترین روش کشت هیدروپونیک هستم (با دوتا بوته خیار)
در صورت موفقیت آمیز بودن با عکس و توضیحات up می کنم..احتمالن بعد از کنکور ارشدآزاد.
موفق باشیم :);)
 

ahmad.daneshjoo

عضو جدید
احتمال زیادی داره که مبتلا به قارچ شده باشن.ضمنا بهتره توت فرنگی روی پشته کاشته شه.
 

ahmad.daneshjoo

عضو جدید
سلام
دوستان توت فرنگی رو توی جعبه هم میشه کاشت؟

من یکبار چندتا بوته رو طبق دستور کشت توی جعبه کاشتم اما 3 تاش خشک شد و یدونش الان هست که ابتدا برگهای قبلی خشک شدن ولی 4تا برگ جدید در اومد که الان یکماه هست که بعد از بزرگ شدنه این 4 تا برگ دیگه هیچ اتفاقی نیوفتاده و حتی در این یکماه یه برگ دیگه هم در نیومده

از نظر کود و مواد غذایی و نور و آبیاری و خاک هم همه موارد توصیه شده رو رعایت کردم :que:
یکی از روشهای رایج کشت توت فرنگیه
 

z_kahdouei

عضو جدید
سلام.
من توي گلدون توت فرنگي كاشتم. اولش 19 تا توت فرنگي داشت اما به مرور همشون خشك شدند و آخر سر اين يه دونه به عمل اومد. الان هم همه بوته هام خشك شده فقط همين يه دونه 3 تا شاخه داره. خاكش هم از همين خاك هايي هست كه مغازه ها مي فروشن. بهش هم هر روز صبح به صورت قطره اي آب دادم. فكر مي كنيد از همين يه بوته مراقبت كنم به بار مي شينه؟ يا اينكه بريزمش دور.
توي نمايشگاه گل يكي از غرفه هاي توت فرنگي داشت كه خيلي بوته هاي قوي و خوبي به نظر مي رسيدند متاسفانه اون موقع نتونستم بخرم. آيا مركزاي پرورش توت فرنگي دونه اي هم مي فروشن كه ازشون بخرم يا اينكه فقط عمده اي كار مي كنند؟

اين اولشه! هفته اول!


اين هم آخرشه، هفته چهارم.



اين هم همين امروزه!




http://i39.tinypic.com/ohnw9e.jpg
 

mahhes

عضو جدید
من ميخوام درباره کشت توت فرنگي بدونم

من ميخوام درباره کشت توت فرنگي بدونم

با سلام به دوستان عزيز
من ميخوام درباره کشت توت فرنگي بدونم
و اطلاعات زيادي هم در اين باره ندارم
اطلاعاتي درباره اينکه در منطقه شهريار کشت توت فرنگي جواب ميده يا نه و هزينه هاي آن و ...

و اگر فردي با پشتکار و فعال حاضر به همکاري با من هست اعلام آمادگي بکنه
تا بتونيم يک فعاليت در اين زمينه داشته باشيم:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اینا هم آفات و بیماریهای توت فرنگی تو گلخونه هست:
آفات:
شته ها و کنه ها
بیماری ها :
نماتد ، سفیدک پودری ، کپک خاکستری ، پوسیدگی سیاه ریشه ، پوسیدگی میوه ، لکه برگی قارچی ، پژمردگی بیماریهای خاکزی ، سرمازدگی و بیماری های ویروسی

برداشت توت فرنیگ گلخانه ای :
میوه ها باید در مرحله تمام رنگ برداشت شوند.و باید توجه دشات که میوه به سرعت می رسد و فاسد میشود.میوه نارس بازارپسندی ندارد چون میوه های ناری رنگ و طعم و مزه شیرینی لازم را ندارد.نیروی کارگری زیاد برای برداشت توت فرنگی لازم است(حدود 15 تا 20 کارگر)
برای مصرف تازه خوری برداشت محصول هر روز یه یک روز در میان
برای فرآوری محصول هر 3 تا 4 روز که کاسبرگها روی میوه گرفته شده و میوه باید کاملا رسیده باشند.بعد از برداشت میوه ها باید حتما در جای سرد و سایه قرار گیرند.
برای مصرف فرآوری ماشین های جمع آوری تولید شده اند ولی برای مصرف تازه خوری باید حتما با دست برداشت صورت گیرد.
بسته بندی هم هم در ظرف های پلاستیکی کوچک و هم در کارتون های بزرگ تر و در سرد خانه انجام میگیرد.
 

ahmad.daneshjoo

عضو جدید
با سلام و عرض معذرت از اینکه دیر اومدم.
توت فرنگی گیاهیه که بیشتر خنکی رو میپسنده و دمای بالای 26 درجه در ابتدا گلدهی اون رو کم و در نهایت قطع میکنه.پس گلخانه اون حتما باید به یک سیستم خنک کننده پد و فن قوی مجهز باشه تا بتونه در زمان گرمی هوا هم باردهی داشته باشه.خاک مورد نیاز اون هم بهتره یک خاک نرم با مواد آلی زیاد باشه.ما برای خاک گلخونه مون با نسبت 4رس +4 ماسه بادی+4 کود گاوی پوسیده خاک رو مخلوط کردیم .البته اگه رس رس سطح الارض باشه بهتره.اگه خاک محل هم که یک خاک با زهکش خوب باشه دیگه نیازی به زهکش نداره.تو گلخونه بهتره هفته ای یک بار با غلظت 2 در هزار محصول رو با یه کود کامل مثل 6-6-19 کود دهی کرد. البته تو کوددهی بهتره با توجه به آزمایشهای خاک کار کرد و مثلا اگه فسفر زیاد بود یه مدت اونو به خاک نداد. همینطور در مورد ازت و عناصر دیگه.
 

ahmad.daneshjoo

عضو جدید
بهترین روش آبیاری اون آبیاری قطره ایه.چون ما با این روش میتونیم به طور مدام بستر رو مرطوب نگه داریم.ضمن اینکه باید حتما روی خاک رو با پلاستیک پوشاند تا هم میوه ها تمیز بمونه هم رطوبت خاک حفظ بشه.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
احمد عزیز ممنون از اطلاعات علمی و عملی خوبت.;)

دوست خوبم فقط یه سوال : چرا رس خاک سطح الارض باشه بهتره؟
:que:
 

ahmad.daneshjoo

عضو جدید
با سلام
علت اینه که خاک سطح الارض سالها در معرض آفتاب و اکسیژن و میکروارگانیسمهای مفید خاک بوده که این باعث میشه تا مقدار زیادی از عناصر غذایی خاک از حالت نامحلول به حالت محلول دربیاند و توسط گیاه به راحتی جذب بشند.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
علت اینه که خاک سطح الارض سالها در معرض آفتاب و اکسیژن و میکروارگانیسمهای مفید خاک بوده که این باعث میشه تا مقدار زیادی از عناصر غذایی خاک از حالت نامحلول به حالت محلول دربیاند و توسط گیاه به راحتی جذب بشند.
منظورتون اینه که چوت خاک رس از نظر مواد غذایی غنی تر هست و ظرفیت نگهداری آب بیشتری داره .... پس مواد غذایی بیشتری به حالت قابل جذب برای گیاه داره؟
 

ahmad.daneshjoo

عضو جدید
منظورتون اینه که چوت خاک رس از نظر مواد غذایی غنی تر هست و ظرفیت نگهداری آب بیشتری داره .... پس مواد غذایی بیشتری به حالت قابل جذب برای گیاه داره؟
با سلام
من گفتم رس رو با ماسه مخلوط کنید.حالا این رس میتونه رس سطح الارض باشه یا تحت الارض.البته استفاده از رس سطح الارض بهتره که حتما باید با ماسه مخلوط بشه.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
توت فرنگی
نام علمی FRAGARIA VESCA

( کاشت . داشت . برداشت )


مقدمه

توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله , متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که گونه وحشی آن دارایی گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است .

رقم های موجود از تلاقی بین گونه های مختلف به دست آمده اند .

در صورت کاشت صحیح, اجرای مراقبت های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد . نشاء را باید از موسسات مورد اطمینان تهیه و دقت نمونه که آلوده به بیماری های گیاهی به ویژه بیماری های ویروسی نباشد .




میوه‌ای شبیه توت است ولی کمی درشت‌تر ، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته‌اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. توت فرنگی به صورت وحشی و اهلی می‌روید و به اسامی چپلک ، چپالک ، شالکه و چلم نیز خوانده می‌شود.

این میوه به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی میوه آن را بطور مصنوعی پرورش می‌دهند. میوه توت فرنگی به صورت قرمز ، گوشت‌دار و دارای هسته‌های ریزی است که از ماه اردیبهشت پدیدار می‌شود و تا آخر مرداد دوام می‌آورد. از دیر باز همه قسمتهای این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است.




مشخصات گیاه شناسی

توت فرنگی با نام علمی Fragaria متعلق به تیره گل سرخ یکی از گیاهان دو لپه می‌باشد. گیاهانی علفی ، چند ساله ، پوشیده از مو ، استولون‌دار. برگها سه قسمتی ، گل آذین دیهیمی ، دارای 2 تا 10 گل. گلها دارای گریبانه ، 5 قسمتی ، کاسبرگ فرعی وجود دارد. پرچمها 10 تا 30 عدد و برچه‌ها 10 تا 80. میوه کافشه‌ای ، متشکل از تعداد زیادی برچه که روی یک نهنج گوشتی مخروطی قرار گرفته‌اند.
انواع توت فرنگی

F.vesca

گیاهی استولون‌دار ، شاخه گل دهنده به طول 5 تا 30 سانتیمتر ، تقریبا بلندتر از برگها. برگهای قاعده طوقه‌ای ، سه قسمتی ، برگچه‌ها تخم مرغی ، واژ تخم‌مرغی یا لوزی ، تقریبا برابر یکدیگر ، حاشیه اره‌ای ، سطح فوقانی دارای موهای پراکنده ، سطح تحتانی پوشیده از موهای خاکستری روی هم خوابیده ، بطوری که سطح تحتانی خاکستری رنگ به نظر می‌رسد. گل آذین دارای 2 تا 7 گل ، پوشیده از کرکهای روی هم خوابیده. گلها به قطر 12 تا 18 میلیمتر ، معمولا نر ماده. کاسبرگها 3 تا 4 میلیمتر ، نیزه‌ای با نوک سیخکی.

کاسبرگهای فرعی نیزه‌ای. نوک دارای بریدگی ، کمی کوتاهتر از کاسبرگها. کاسبرگها و کاسبرگهای فرعی در زمان رسیدن میوه پراکنده یا برگشته. گلبرگها سفید ، به طول 4 تا 5 میلیمتر ، واژ تخم مرغی یا دایره‌ای. نهنج قرمز ، بدون کرک ، آبدار ، در زمان رسیدن میوه تا یک سانتیمتر ، برچه‌ها پراکنده روی نهنج. فصل گلدهی اواخر بهار تا تابستان می‌باشد. گیاه متعلق به منطقه خزری است. پراکندگی جغرافیایی آن در اروپا ، ترکیه ، ایران و در روسیه است. پراکندگی در ایران در مناطق شمال و شمال غرب می‌باشد.




F.viridis

گیاهی استولون‌دار ، ساقه 5 تا 25 سانتیمتر. برگهای قاعده طوقه‌ای، سه قسمتی ،‌برگچه انتهایی تخم مرغی تا لوزی با دمبرگچه بسیار کوتاه ، برگچه‌های طرفین تخم مرغی و چسبیده ، حاشیه دارای 6 تا 11 دندانه کوچک ، سطح فوقانی نسبتا سبز تیره ، دارای کرکهای پراکنده ، سطح تحتانی دارای کرکهای ابریشمی روی هم خوابیده. دمبرگ پوشیده از کرکهای پراکنده. گل آذین دارای 2 تا 8 گل ، پوشیده از کرکهای پراکنده. گلها معمولا نر ماده.

کاسبرگها و کاسبرگهای فرعی تقریبا مساوی یکدیگر ، به طول 4 تا 7 میلیمتر ، خطی یا خطی- نیزه‌ای ، در زمان رسیدن میوه افراشته. گلبرگها تا حدودی زرد رنگ ، واژ تخم مرغی ، ناخنک‌دار ، نهنج قرمز ، کرکدار ، آبدار. برچه‌ها پراکنده روی نهنج. فصل گل دهی اواخر بهار تا تابستان می‌باشد. گیاه متعلق به منطقه خزری است. پراکندگی جغرافیایی آن در اروپا ، ترکیه ، ایران و قفقاز است. پراکندگی در ایران در شمال و شمال غرب می‌باشد.
F.xananassa

اختلاف اساسی آن با گونه F.vesca در موارد زیر است: برگها درشت‌تر ، برگچه‌ها حدود 5 تا 8 سانتیمتر ، سطح فوقانی برگها بدون کرک ، گلها درشت ، به قطر 20 تا 35 میلیمتر ، کاسبرگها افراشته ، نهنج در زمان رسیدن میوه بسیار درشت ، به قطر حدود 3 سانتیمتر. این گونه هیبرید بین گونه امریکایی شمالی F.virginiana Duchesne و گونه موجود در شیلی به نام F.chiloensis (L.) Duchesne می‌باشد به صورت بومی در ایران وجود ندارد ولی جهت مصرف خوراکی کاشته می‌شود.




.......................................








به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سر مایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.

زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره رسیدن میوه , در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی میمانند .



زمان کاشت :

توت فرنگی را از اواخر پاییز که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه از خواب میتوان جابجا نمود و در محل دیگری کاشت . بنا براین کاشت پاییزه و بهاره آن امکان پذیر است .

در صورتی که کاشت پاییزه باشدمحصول , تابستان سال آینده به دست می آید و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر میشود , بهتر است چیده شوند تا گیاه قویی شود .

این بوته ها در بهار سال بعد داده و در تابستان میتوان از آنها محصول برداشت نمود. جوانه های گل در فصل پاییز به کوتاه شدن طول روز به وجود می آیند ولی به علت سرمای زمستانه , گل ها تا فصل بهار ظاهر نمی شود .







مشخصات بوته :

گیاهی که برای کاشت انتخاب می شود باید عاری از هر نوع مرض ودارایی ریشه های قویی و سالم باشد و ( رنگ ریسشه ها روشن باش . )

ریشه توت فرنگی افشان , ظریف و سطحی است و بیشتر در عمق 20 تا 30 سانتی متر خاک فعالیت می کند .



نوع خاک :

خاک های سبک شنی با مواد غذایی فراوان و زهکشی خوب مناسب کاشت توت فرنگی است .



عملیات تهیه زمین :


اوایل پاییز یا بهار, زمین را شخم و دیسک زده و سپس ازکود های حیوانی و شیمیایی و مقدار 10 تن درهکتار کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کرده و تاکید بر آزمایش خاک به مقدار 100 -80 کیلو ازت خالص در سه مرحله , 150-100 کیلو پتاس خالص و 80-60 کیلو فسفر در هکتار استفاده می شود سپس با نحر کن جوی های به عرض 40 سانتی متر و پشته های به عرض 80 سانتی متر ایجاد می کنند .

در سال اول قبل از کاشت , کود فسفر و پتاسه و نصف مقدار کود اوره قبل از دیسک زنی به خاک داده می شود و بقیه کود اوره قبل از گلدهی و بعد از برداشت محصول در دو نوبت به خاک افزوده شده و سپس آبیاری میشود .



طریقه کاشت :

در موقع کاشت خاک باید مرطوب باشد و بلافاصله بعد از کاشت , مزرغه را آبیاری کردو کاشت بوت ها در خاک خشک سبب از بین رفتن تعدادی از آنها می شود . هنگام کاشت باید تمام برگ های پیر بوته های توت فرنگی را قطع کرد و ریشه ها را از هم جدا نمود , سپس اقدام به کاشت کرد . اگر گیاهی زیاد عمق کم کاشه شود بوته به علت خشکی زیاد صدمه می بیند.

معمولا بوته ها را به فاصله 40 سانتی متر از یکدیگر در روی پشته ها می کارند و به طور تقریبی تراکم بوته در هکتار طبق روش بالا حدود 31250بوته برآورده می شود .

مراقبت های لازم بعد از کاشت :

1- پوشاندن خاک به وسیله کاه یا خاک اره موموجب می شود که میوه با خاک به طور مستقیم تماس نداشته باشد و رطوبت خاک نیز به خوبی حفظ شود .

2- آبیاری حداقل هفته ای یک بار و به طریق جوی پشته ای صورت گیرد .

3- کنترل به موقع بیماری ها, آفات و علف های هرز

4- قطع ساقه های رونده در زمان فصل رشت برای جلوگیری از ظریف شدن بوته های مادری .


برداشت و بسته بندی توت فرنگی :

برداشت میوه بهتر است در مواقعی از روز که هوا خنک تر است صورت گیرد و میوه های چیده شده را باید بلافاصله در سیه و درجای خنکی قراردارد .

بهتر است میوه را همراه با کمی از دم برداشت کرده تا موقع برداشت به میوه فشاری وارد نیایید . به علت آسیب پذیری شدید میوه , باید آن را در جهبه های کم عمق بسته بندی نمود و در حین حمل و نقل کاملا مراقب آنها بود

خواص تغذیه‌ای توت فرنگی و اثر آن در سلامتی انسان

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر ، ویتامین C ، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدانها می‌باشد که این مواد مغذی باعث می‌شوند توت فرنگی باعث افزایش سلامت قلب ، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم ، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن ، موسیلاژ ، قندهای مختلف ، سالیسیلاتها و بخصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.

توت فرنگی مانند سایر توتها مثل شاه توت ، توت سفید ، تمشک پاک کننده روده و مثانه است. دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می‌دهد . فولات ، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می‌دهد. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانها مثل الاژیک اسید و آنتوسیانین است که در پیشگیری از بیماریهای قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی به عنوان عامل بهبود عملکرد دستگاه قلبی-عروقی نشان می‌دهد.
تذکراتی در مورد مصرف توت فرنگی

اولا به علت تماس میوه‌ها بر روی زمین ، خاک و کود ممکن است آلوده شود که باید آنرا شسته و سپس مصرف کرد. ثانیا بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند و ممکن است این حساسیت به صورت استفراغ و یا ناراحتیهای جلدی بروز کند. همچنین در افرادی که دارای ناراحتیهای پوستی می‌باشند ممکن است آنها را تشدید کند که باید این نکته مورد توجه قرار گیرد. توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک در بعضی اشخاص ، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوشهایی شبیه کهیر ایجاد می‌کند که به علت آلودگی خون و داخل بدن است. کسانی که معده‌ای حساس دارند یا مبتلا به بیماریهای کهیر ، اگزما و آسم هستند ، بهتر است از خوردن توت فرنگی پرهیز کنند.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
ارقام توت فرنگی

ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته‌هایی که در سال یکبار میوه می‌دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می‌دهند، تقسیم می‌گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا ، آلیسو ، تیوگو ، رد گانتلت ، اسیتا ، کاتس کیل ، فرسنا. ارقام چهار فصله بسیار قوی‌الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می‌دهند. میوه‌ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می‌شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا و هومی جنتو می‌باشد.





ازدیاد توت فرنگی

ازدیاد جنسی

ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی‌کنند و یا ارقامی که ساقه‌های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می‌شود.

ازدیاد غیر جنسی

در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می‌شود بوته‌هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می‌باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می‌کنند. در این روش باید از بوته‌های سالم پایه‌های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه‌های رونده بدین صورت می‌باشند که پس از ریشه‌دار شدن ساقه‌های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته‌های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می‌دهند.

شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می‌دهد. بهترین PH برای توت فرنگی 5.5 تا 6.5 می‌باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول‌دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می‌تواند تا 5- درجه سانتیگراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا 18- درجه سانتیگراد را متحمل است.





از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می‌شود. بطوری که در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه‌ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتیمتری خاک توزیع می‌گردد گیاه را حساس به کم آبی می‌کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین‌تری باشند تا گل انگیزی و محصول‌دهی آنها به خوبی انجام گیرد. در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگی‌ها معمولا در شرایط مختلف به راحتی گل می‌دهند.

پیش رس کردن توت فرنگی

توت فرنگی طبیعتا از میوه‌های نوبرانه و از اولین میوه‌هایی است که در بهار به بازار عرضه می‌شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری‌های خاصی می‌توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می‌توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی‌تری ادامه داد . البته هزینه‌های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می‌شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه

مطمئن‌ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است. برای این منظور می‌توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 7 - 5 کیلوگرم در هر صد متر مربع از کودهای کامل ازت ، فسفر و پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه‌های قوی در نشا بوته‌ها شروع به ایجاد ساقه‌های رونده می‌نمایند. با سرد شدن هوا بوته‌ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می‌شود. در آبان و آذر بوته‌ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتیمتر کشت می‌نمایند.





در گلخانه نیز مقدار 5 - 3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می‌شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 12 - 8 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می‌کنند و به 20 - 15 درجه سانتیگراد می‌رسانند. البته می‌توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتیگراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه‌ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می‌توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.
 
با سلام به دوستان عزيز
من ميخوام درباره کشت توت فرنگي بدونم
و اطلاعات زيادي هم در اين باره ندارم
اطلاعاتي درباره اينکه در منطقه شهريار کشت توت فرنگي جواب ميده يا نه و هزينه هاي آن و ...

و اگر فردي با پشتکار و فعال حاضر به همکاري با من هست اعلام آمادگي بکنه
تا بتونيم يک فعاليت در اين زمينه داشته باشيم:gol:

سلام دوست عزیز;) ،منم مثل تو می خوام درعرصه ی توت فرنگی فعالیت کنم خوشحال میشم کمکت کنم. توت فرنگي ميوه‌اي نسبتا جديد است که تا 300 - 250 سال قبل به اين شکل امروزي وجود نداشت و بيشتر موارد استفاده دارويي داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگيهاي وحشي از جنگل به زمين زراعتي منتقل شد و از آن به عنوان يک گياه اهلي استفاده گرديد. در جنگلهاي شمال ايران توت فرنگي وحشي بطور فراوان يافت مي‌شود. به نظر مي‌رسد که اولين رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ايران آمد و به نام اتابکي خوانده شد.



د‌ر قرن چهارد‌هم د‌ر فرانسه، توت فرنگي وحشي از جنگل به زمين زراعتي منتقل شد‌ و از آن به بعد‌ به عنوان يک گياه اهلي مورد‌ استفاد‌ه قرار گرفت. د‌ر جنگل‌هاي شمال ايران توت‌فرنگي وحشي فراوان يافت مي‌شود‌. بنظر مي‌رسد‌ که اولين رقم اصلاح شد‌ه توت فرنگي، د‌ر زمان صد‌ارت اتابک، از فرانسه به ايران آمد‌ و به نام اتابکي خواند‌ه شد‌.


ارقام توت فرنگي<\/h1>
<H1>
<\/h1>
ارقام توت فرنگي به گروه ارقام بهاره يعني بوته‌هايي که در سال يکبار ميوه مي‌دهند و ارقام چهار فصله که در سال بيش از يکبار ميوه مي‌دهند، تقسيم مي‌گردند. مهمترين ارقام بهاره عبارتند از گورلا ، آليسو ، تيوگو ، رد گانتلت ، اسيتا ، کاتس کيل ، فرسنا. ارقام چهار فصله بسيار قوي‌الرشد و خزنده بوده و از اواخر ارديبهشت تا اواخر تابستان و گاهي اوايل پاييز ميوه مي‌دهند. ميوه‌ها ريز و به تعداد زيادتري در هر بوته توليد مي‌شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا و هومي جنتو مي‌باشد


موقعيت و آب و هوا :



به علت زود بار ور شدن گل هاي توت فرنگي در بهار بايد بوته ها در جايي کاشته شوند که سر مايي دير رس بهاره به آنها صدمه نزند.



زمين مورد استفاده براي کاشت بايد رو به جنوب باشد چون زودتر گرم مي شود .



اين گياه به آب فراوان احتياج دارد مخصوصا در دوره رسيدن ميوه , در غير اين صورت ميوه ها کوچک باقي ميمانند

مشخصات گياه شناسي
توت فرنگي از جنس فراگاريا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بود‌ه که امروزه از گونه‌هاي شيلنسيس (Chilensis) و ويرجينيا (Virginia) و هيبريد‌ بين اين د‌و يعني اناناس (ananasae) استفاد‌ه زراعي مي‌شود‌.
عموما گياهاني علفي باساقه‌هاي روند‌ه هستند‌. برگ‌ها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک د‌ار به رنگ سبز تيره‌اند‌ که د‌ر برخي از ارقام شفاف هستند‌. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفيد‌ است که د‌ر قسمت تحتاني خود‌ به يک زائد‌ه کوچک متصل است و کاسه گل شامل 5کاسبرگ سبز رنگ است که د‌ر قسمت تحتاني تقريبا به يکد‌يگر جوش خورد‌ه‌اند‌. تعد‌اد‌ کاسبرگ‌ها د‌ر برخي از ارقام زراعتي ممکن است بيش از 5عد‌د‌ باشد‌. پرچم‌ها به تعد‌اد‌ 20 عد‌د‌ يا کمي بيشتر يا کمتر است. ماد‌گي به تعد‌اد‌ زياد‌ و به صورت مارپيچي بر روي نهنج قرار گرفته است و د‌ر مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشيد‌ه‌اي را تشکيل مي‌د‌هد‌. ماد‌گي از فند‌قه‌هاي جد‌ا از يکد‌يگر که هر کد‌ام د‌اراي تخمد‌ان با شکل راست و کوتاه است، تشکيل شد‌ه است. د‌ر هر تخمد‌ان يک تخمک وجود‌ د‌ارد‌ و د‌ر واقع بذر به تعد‌اد‌ فند‌قه‌ها توليد‌ مي‌شود‌. گل پس از تلقيح گلبرگ‌ها ريزش کرد‌ه و نهنج به تد‌ريج رشد‌ مي‌کند‌ و گوشتي شکل مي‌گيرد‌. ميوه به مرور زمان آبد‌ار شد‌ه و از حالت اسيد‌ي به قند‌ي تبد‌يل مي‌شود‌. اگر لقاح ناقص باشد‌، تعد‌اد‌ فند‌قه‌ها محد‌ود‌ است و چه بسا تقارن ميوه حفظ نمي‌شود‌. ارقام توت فرنگي به گروه ارقام بهاره يعني بوته‌هايي که د‌ر سال يکبار ميوه مي‌د‌هند‌ و ارقام چهار فصله که د‌ر سال بيش از يکبار ميوه مي‌د‌هند‌، تقسيم مي‌شوند‌. مهم‌ترين ارقام بهاره عبارتند‌ از گورلا، آليسو، تيوگو، رد‌ گانتلت، اسيتا، کاتس کيل، فرسنا.




ارقام چهار فصله:
اين ارقام بسيار قوي و خزند‌ه بود‌ه و از اواخر ارد‌يبهشت تا اواخر تابستان و گاهي اوايل پاييز ميوه مي‌د‌هند‌. ميوه‌ها ريز و به تعد‌اد‌ زياد‌تري د‌ر هر بوته توليد‌ مي‌شوند‌. ارقام چهار فصله، استرا، هومي جنتو هستند‌.
ازد‌ياد‌ توت فرنگي:
ازد‌ياد‌ به طريق جنسي و غير جنسي صورت مي‌گيرد‌.
الف) ازد‌ياد‌ جنسي:
ازد‌ياد‌ توت فرنگي به وسيله بذر، مخصوص ارقامي است که طبيعتا توليد‌ ساقه روند‌ه نمي‌کنند‌ و يا ارقامي که ساقه‌هاي روند‌ه کمي د‌ارند‌. همچنين جهت توليد‌ ارقام جد‌يد‌ از روش ازد‌ياد‌ بذري استفاد‌ه مي‌شود‌.
ب) ازد‌ياد‌ غير جنسي:
د‌ر ازد‌ياد‌ غير جنسي که تقسيم بوته خواند‌ه مي‌شود‌، بوته‌هايي را که خوب رشد‌ کرد‌ه و قوي هستند‌، پس از خارج کرد‌ن از زمين به چند‌ بوته کوچکتر که هر کد‌ام د‌اراي مقد‌اري ريشه ‌باشند‌ تقسيم کرد‌ه و سپس آنها را د‌ر محل اصلي نشا مي‌کنند‌. د‌ر اين روش بايد‌ از بوته‌هاي سالم پايه‌هاي ماد‌ري استفاد‌ه شود‌. روش ازد‌ياد‌ از طريق ساقه‌هاي روند‌ه بد‌ين صورت است که پس از ريشه‌د‌ار شد‌ن، ساقه‌هاي روند‌ه را د‌ر تابستان از بوته ماد‌ري جد‌ا و د‌ر محل سايه نشا مي‌کنند‌ و سپس د‌ر فصل پاييز بوته‌هاي انتخابي را به زمين اصلي انتقال مي‌د‌هند‌.


شرايط محيطي
توت فرنگي گياهي است که د‌ر خاک‌هاي مختلف تقريبا سازگار است. با اين وجود‌ خاک‌هاي عميق نرم با بافت شني رسي را ترجيح مي‌د‌هد‌. بهترين PH مناسب براي توت فرنگي5?/5 تا 5/6 است. اگر ميزان آهک خاک از حد‌ مجاز بيشتر باشد‌، عارضه کلروز يا زرد‌ شد‌ن برگ‌ها بروز خواهد‌ کرد‌. از لحاظ آب و هوا د‌ر شرايط مرطوب و شرايط نسبتا گرم محصول د‌هي مناسب خواهد‌ د‌اشت. د‌ر شرايط گرم و مرطوب بايد‌ آب کافي د‌ر اختيار گياه قرار گيرد‌ و همچنين ارقام مقاوم به گرما انتخاب شود‌. د‌ر ارتفاع 400 تا 800 متري از سطح د‌ريا مي‌تواند‌ رشد‌ مناسبي د‌اشته باشد‌. نيمه مقاوم به سرما است و بد‌ون پوشش کاه و کلش مي‌تواند‌ تا 5ـ د‌رجه سانتي گراد‌ را تحمل کند‌ ولي با پوشش ويژه تا 18ـ د‌رجه سانتي گراد‌ مقاوم است. سطحي بود‌ن ريشه‌ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتي متري خاک توزيع مي‌شود‌، گياه را حساس به کم آبي مي‌کند‌. جهت توليد‌ محصول بهاره بايد‌ از ارقامي استفاد‌ه شود‌ که طالب روزهاي کوتاه و د‌ماي پايين‌تري باشند‌ تا گل انگيزي و محصول د‌هي آنها بخوبي انجام گيرد‌.
د‌ر ارقام 4 فصله، کوتاهي يا بلند‌ي روز و همچنين پايين و بالا بود‌ن د‌رجه حرارت زياد‌ مطرح نيست و اين گروه از توت فرنگي‌ها معمولا د‌ر شرايط مختلف به راحتي گل مي‌د‌هند‌



</H1>
 

soil87

عضو جدید
درخواست

درخواست

سلام
چند سوال داشتم اگه لطف كنين به اونا ژاسخ بدين
1- رقم توت فرنگي هاي شما چيست و عملكرد متوسط هر بوته چقدر است
2- توت فرنگي ها چند بار در طول سال ميوه مي دهند
3-اگه كشت توت فرنگي هايتون به صورت هايدروپونيك است لطفن فرمول مورد استفاده يا مقدار كود مصرفي را برام بفرست.
4- اگه امكان داره عكس هايي از گلخانه توت فرنگي تو برام بفرست.
اگه لطف كنين جواب اين سوالات رو به ايميلم بفرستين ممنون ميشم
اگه مطالب بيشتري را براي آموزش نحوه كشت و نگهداري توت فرنگي دارين كه به درد من مي خوره برام بفرستين
tvazade@yahoo.com
با تشكر فراوان
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت محصول توت فرنگی توسط ربات

برداشت محصول توت فرنگی توسط ربات


محققین انجمن بین المللی کشاورزی و غذا در ژاپن رباتی را طراحی کرده اند که می تواند در چیدن میوه توت فرنگی کمک کند.​


عملکرد این ربات به گونه ای است که می تواند از میان توت فرنگی های آویزان به یک بوته، توت فرنگی رسیده و قرمز را مکان یابی کرده و آن را بچیند. ربات این کار را با کمک یک جفت دوربین سه بعد انجام می دهد. همچنین به کمک نرم افزاری رنگ آن را می سنجد و اگر محصول 80% قرمز شده باشد آن را برای چیدن انتخاب می کند.​


این کار در نهایت دقت و ظرافت انجام می گیرد و توت فرنگی های رسیده و قرمز بعد از چیدن در صندوقی با نظم و ترتیب چیده می شوند. این ربات فعلا فقط توت فرنگی میچیند اما سخت افزار و نرم افزار این ربات قابل تعمیم برای چیدن دیگر میوه ها نیز هست. بنابراین در آینده یک ربات برداشت گر خواهیم داشت که قادر است از پس هر باغی بر بیاید.​


چیدن هر توت فرنگی برای این ربات 9 ثانیه زمان می برد و می تواند زمان برداشت محصول را تا 40% کاهش دهد. این ربات فعلا در حال بررسی و آزمایش توسط کشاورزان است تا راندمان کاری آن با انسان در زمینه چیدن توت فرنگی مقایسه شود.​

 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرورش توت فرنگي

پرورش توت فرنگي

پرورش توت فرنگي
توت فرنگي FRAISIERS، گياهيست دائمي ، داراي برگ هاي مركب و گل هاي سفيد رنگ به صورت تك تك و يا خوشه اي مي باشد .

اين گياه كه به عنوان يك نوع ميوه مصرف مي گردد چون شرايطي مشابه ساير سبزيها دارد ، به عنوان يك نوع سبزي كه از ميوه آن استفاده ميشود در اين بحث گنجانيده شده است .

توت فرنگي از نظر گياه شناسي به دو نوع تقسيم مي گردد :

۱) توت فرنگي دانه ريز و يا چهار فصل .

۲) توت فرنگي دانه درشت .

در نوع دانه درشت دو جور وجود دارد كه عبارتند از :

الف ) توت فرنگي دانه درشت يك فصل : كه در بهار ميوه مي دهد .

ب ) توت فرنگي دانه درشت دو فصل : كه دو نوبت يكي در بهار و ديگري در تابستان ميوه مي دهد .

۱) توت فرنگي چهار فصل :

اين گياه داراي دانه هاي ريز ولي بسيار معطر مي باشد و در باغات و منازل كاشته مي شود .

۲) توت فرنگي دانه درشت :

همانگونه كه از نام آن مشخص مي گردد داراي دانه هاي درشت و آبدار مي باشد و كاشت آن در باغات و منازل مرسوم است .

طرز تكثير آن مانند انواع ديگر توت فرنگي ، توسط تقسيم ريشه انجام مي گيرد .

● آب و هوا و خاك :

اين گياه در هر آب و هوا و خاكي كشت مي شود .

ولي بهترين خاك براي كشت آن خاكي است كه رطوبت را در خود نگهدارد .

بمنظور پيش رَس كردن توت فرنگي FRAISIERS از زمين هاي سبك آفتاب رو استفاده مي شود .

اين گياه احتياج به آبياري مرتب دارد و همچنين چون اين گياه زمين را ضعيف مي سازد بايستي وسيله دادن كود كافي به زمين آن را تقويت نمود .

● روش كاشت :

كشت و تكثير توت فرنگي FRAISIERS ، وسيله تقسيم ريشه انجام مي گيرد .

باين ترتيب كه در بهار از بوته توت فرنگي FRAISIERS ، ساقه هاي بلندي خارج مي شود و در محلي دورتر از بوته مادر روي خاك ريشه كرده و مانند بوته مادر ايجاد يك بوته جديد مي كند .

اگر اين بوته هاي جديد را جدا ساخته و در نقاط ديگر بكارمد ميوه آن از همان نوع ميوه بوته مادري خواهد بود .

هر بوته توت فرنگي FRAISIERS در سال چندين بوته جديد و مشابه خود ايجاد ميكند كه به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتيمتر از بوته مادر در زمين قرار گيرند .

اين بوته هاي جديد براي كشت توت فرنگي FRAISIERS استفاده مي كنند .

اگر فاصله مناسب بين بوته ها رعايت نشود ساقه ها در هم پيچيده و برداشت محصول و همچنين وجين كردن علف هاي هرز را مشكل مي سازند .

زماني كه بوته جديد در خاك ايجاد ريشه كرد بايستي ارتباط آن را با بوته مادر قطع نمود تا موجب ضعيف شدن بوته مادر نگردد .

به اين منظور كافيست كه ساقه را كه تنها ارتباط بين بوته جديد است قطع گردد .

كشت توت فرنگي FRAISIERS وسيله بذر نيز ممكن و مقدور مي باشد .

ولي بجز در مواردي كه بخواهند نوع جديدي از اين گياه را بدست آورند از كشت بذر استفاده نمي كنند .

زيرا كاشت و تكثير اين گياه وسيله بذر گران تمام مي شود و همچنين به آساني كشت و تكثير به وسيله تقسيم ريشه گياه نمي باشد .
 

Similar threads

بالا