پرورش بونسای ( بن سای ) Bonsai

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
[h=2]پرورش بونسای به وسیله قلمه 2[/h]
13627655611.jpg
قلمه پاشنه دار :


ساقه جانبی ای به شمار میره که به همراه ساقه اصلی برداشته میشه . قسمت پایین قلمه که مسن تر هست رو باید با یه چاقوی تیز برش بدید . و مانند روش قلمه انتهایی برگ ها رو حذف کنید .

در بیشتر انواع قلمه ها بلافاصله بعد از برداشت باید قلمه کاشته بشه و در حالت کلی قلمه نباید در قسمت انتهایی شسته بشه و حتی 1 ساعت هم در جای خشک قرار بگیره . اگر نتونید تو همون لحظه عمل کاشت رو انجام بدین باید قلمه رو داخل آب و یا پارچه خیس قرار بدید .

یک روش دیگه هم هست که به اون قلمه قنداقه دار گفته میشه و در این روش قسمت کاملی از گیاه مسن به همراه قلمه باقی میمونه که در این روش ریشه دهی بهتر صورت میگیره .( تصویر پایین )

13627666451.jpg
کاشت در گلدان :

یک گلدان سفالی که 15 سانتی متر قطر داشته باشه انتخاب کنید . سوراخ های انتهایی رو با یه توری پلاستیکی و یا سنگریزه پر کنید . بهترین محیط برای پرورش قلمه خاک باغچه به همراه مقداری شن هست و نیاز به افزایش کود به خاک نیست . در برخی موارد اضافه کردن کود باعث میشه که ریشه دهی کند تر بشه . از ورمی کولایت هم میتونید استفاده کنید که معمولا تو مغازه های فروش وسائل کشاورزی پیدا میشه . قلمه ها رو به صورت مورب به اندازه 1/3 داخل بستر قرار بدید . مراقب باشید که هیچ برگی داخل بستر دفن نشه . از هورمون سرادیکس هم میتونید برای ریشه دهی استفاده کنید ( برخی موارد ضروری هست) . بعد از کاشت با آبپاش گلدان را تا جایی که آب از ته گلدان بیرون بریزه آبیاری کنید . حالا قلمه ها رو به دور از نور خورشید و وزش باد به مدت 2 هفته قرار بدید و سپس کم کم ساعت قرار گیری گیاه در مقابل نور رو افزایش بدید . بعد از 1 ماه بیشتر ریشه ها شروع به رشد میکنه و بعد از گذشت 4 ماه میتونید عمل کود دهی رو انجام بدید .

تعویض گلدان :

این کار زمانی انجام میشه که قلمه به اندازه کافی ریشه و برگ داده باشه . یک گلدان مناسب انتخاب و کف اون رو با یه توری و یا سنگریزه بپوشونید . حالا گیاه رو از گلدان قبلی خارج و به طور کامل خاک اطراف ریشه رو بتکونید .

ادامه داره .....

منبع : امروزی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
[h=2]تعویض گلدان برای قلمه های ریشه دار شده [/h]حالا که قلمه ها به اندازه کافی ریشه دار شدن باید اونا رو از گلدان قبلی خارج و خاک اطرافش رو به طور کامل بتکونید . با قیچی تیز ریشه های ضخیم تر رو حذف کنید . با این کار شما به ریشه های ضعیف تر اجازه رشد میدید

13628155141.jpg

قلمه را در مرکز گلدان و با خاک و کود پر کنید . ( مانند مراحل قبل کف گلدان با سنگریزه پر بشه ). حالا خاک اطراف قلمه را با دست فشار بدید تا مثل یک گیاه معمولی در جای خودش مستقر بشه . با این کار هوای اطراف قلمه و ریشه رو خارج میکنید . این کار باعث میشه تا موقع آبیاری ریشه ها به دلیل تجمع آب در قسمت های خالی خفه نشه و استحکام خودش رو از دست نده . اجازه بدین که قلمه به طور کامل در گلدان جدید مستقر بشه. پس از استقرار حالا ما میتونیم شروع به تربیت بونسای کنیم .

یک توصیه : اگه قرار باشه که عجول باشیم و زود به نتیجه برسیم بهتره که اصلا به سمت بونسای نریم

منبع : امروزی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
همیشه برای اینکه یه گیاه سالم داشته باشیم به نوع خاک اون هم باید توجه داشته باشیم . برای یک پرورش دهنده بونسای این مهمه که در مورد ترکیب خاک و نوع اون اطلاعات داشته باشه . تو اکثر کتاب ها در مورد خاک بونسای توضیحاتی داده شده ، ولی شما باید دقت کنین که منبع اصلی این کتاب مال کجاست ، یعنی اینکه نویسنده این کتاب در مورد چه آب و هوایی داره توضیح میده . چون هر اقلیم یه نوع خاک مخصوص خودش رو داره و ممکنه تو شرایط اقلیم دیگه این نوع روش جوابگو نباشه . بنابراین ما باید یه خاک مناسب محلی برای گیاه خودمون تهیه کنیم تا نیاز های اولیه مثل آب ، اکسیژن برای ریشه ها و مواد غذایی رو به شکل عناصر طبیعی داشته باشه .

بافت خاک باید به اندازه کافی درشت باشه تا آب بتونه به راحتی زهکشی بشه . در حالی هم باید جوری باشه که در طول روز بتونه مقداری آب رو در خودش ذخیره کنه . اگر آب زیادی در بین ذرات خاک باقی بمونه باعث پوسیدگی ریشه ها ظریف میشه . غرقاب شدن گیاه در آب مضر هست و جلوی رسیدن هوا به ریشه ها رو می گیره و موجب خفگی گیاه میشه .

تکه های شکسته سفالی یا آجری برای خاک های قهوه ای مایل به قرمز به کار میره که بافت خیلی ریز و چسبناکی داره . در حالی که شن های درشت رود خونه ای برای خاک های گلی و خاکستری به کار میرن . شن و تکه های کوچک آجر به تنهایی باعث ایجاد یک زهکش مناسب نمیشن ، ولی به تشکیل تعداد ریشه های کوچک غذا دهنده کمک میکنه و در گلدان کوچک بونسای این ریشه های ظریف ، توانایی جذب آب ، اکسیژن و مواد غذایی رو افزایش میده .



تکه های آجر و سفال مقداری رطوبت در سوراخ های جذبی خود نگه داری میکنه . کود گاوی پوسیده با کمپوست گیاهی برای حفظ تعادل غذایی در طول دوره رشد نقش مهمی رو ایفا میکنه . همچنین گهگاه میتونیم با کودهای آلی و غیر آلی به گیاه خودمون تغذیه برسونیم .


خاک مزرعه و یا باغچه مواد غذایی مناسب رو واسه حفظ ریشه فراهم میکنه و از این بابت مناسب هست . به طور کل خاک خوب بونسای شامل 3 قسمت کود + 2 قسمت تکه های شکسته و خورد شده آجر و یا سفال + 3 قسمت خاک خوب باغچه به شمار میاد . این مخلوط خاکی برای تعداد زیادی از گیاهان مناسب هست . در برخی موارد نیاز به ترکیب خاکی باغچه کمتری در مخلوط اصلی می باشد . خاک آماده رو کاملا خشک کنید . تکه های درشت تر را بکوبید تا خرد شود .

حالا به قسمت مهم میرسیم که الک کردن و سایز کردن خاک به شمار میره .

مرحله 1 : ابتدا از الک درشت استفاده کنید ( 2 سوراخ در هر 2.5 سانت ) . سنگ های درشت و باقی مونده رو دور بریزید .

مرحله 2 : حالا مخلوط خاک جدید رو در الک ریز تر با سایز 4 سوراخ در هر 2.5 سانت بریزید و الک کنید . باقی مونده خاک رو تو یه ظرف جدا قرار بدید . این خاک به عنوان بافت درشت در کف گلدان بونسای مورد استفاده قرار میگیره . ( خاک شماره 1 ) به این خاک خاک تحتانی هم گفته میشه که به عنوان بهبود بخشیدن در زهکش مورد استفاده قرار میگیره .

مرحله 3 : حالا از الک بسیار ریزتری که 32 سوراخ در هر 2.5 سانت داشته باشه استفاده کنید . در این مرحله خاک های بسیار ریزی از الک عبور میکنه که اهمیت زیادی داره . این خاکی که از الک رد شده رو دور بریزید ، چون باعث بسته شدن راه زهکش و مرگ گیاه میشه .

مرحله 4 : خاکی که تو الک باقی مونده بود رو از یه الک که دارای 16 سوراخ در هر 2.5 سانت باشه عبور بدید.
مخلوط خاکی که در الک باقی میمونه به عنوان خاک شماره 2 محسوب میشه که بهش خاک میانی گفته میشه .

حالا توجه داشته باشید خاکی که از الک رد شده و ریز تر هست به عنوام خاک شماره 3 محسوب میشه که بهش خاک سطحی میگن و لایه نهایی برای استفاده در بونسای هست .

حالا ما 3 تا سایز خاک داریم . خاک تحتانی - خاک میانی - خاک سطحی که هر 3 مورد باید استفاده بشه .

خاک وسطی مهمترین خاک برای استفاده در بونسای محسوب میشه پس در تهیه ی اون دقت کنید .

نمونه خاک تحتانی

13629922952.jpg

نمونه خاک میانی

13629922963.jpg

نکته : نسبت مخلوط خاکی بونسای بسته به نیاز گیاه ممکنه که تغییر کنه . پس شما باید به نوع خاکی که گیاه احتیاج داره هم آشنا باشین .

حالا یه مثال میزنم که موضوع شفاف تر بشه :

مثلا مخروطیان نیاز به خاک خشک تری دارن ، بنابر این باید تکه های خرد شده سفال و یا شن به مخلوط میانی اضافه کنیم تا سرعت زهکشی افزایش پیدا کنه . در مورد گیاهانی که به آب زیادی احتیاج دارن باید خاک و مخلوط کودی بیشتری به لایه میانی اضافه کرد .

این سَبک تنظیم کردن ، به پرورش دهندگان بونسای در مورد آبیاری گیاه در طول زمان کمک میکنه و زحمت کنترل روزانه ی شرایط های مختلف در طول روز رو کمتر میکنه .

این مشکلیه که اکثر مواقع تو نگهداری بونسای به دلیل توجه نکردن به نوع خاک برای نگهدارنگان بونسای اتفاق میوفته . تو این موقع هم بیشتر فکر میکنیم که مثلا گیاه ما مریض شده و یا نیاز به کود داره . با اینکه مشکل از جای دیگه بوده

منبع : امروزی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
[h=2]جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای [/h]


علاقه مندان به بونسای ، همیشه به گیاهانی که در طبیعت رشد می کنند توجه دارند و در اینجا این سوال پیش میاد که ....

آیا میتوان این گیاه را در گلدان کاشت ؟ و برای بونسای پرورش داد .؟

در طبیعت ممکنه که گیاهانی جالبی رو پیدا کنیم که تنه موج دار و خزنده و یا باد خورده دارن و به زبان ساده به صورت طبیعی شبیه بونسای هستن.

حالا ما میتونیم تو یه روز تعطیل دل رو به دریا بزنیم و به طبیعت بریم و به دنبال چنین گیاهانی بگردیم . حالا ما می تونیم دنبال گیاهی بگردیم که شکل بونسای رو داره و از مزایای این گیاه اینه که وقت کمتری برای تربیت بونسای تلف میشه و هم که با دیدن گیاه اصلی میتونیم راحت تر به تربیت بونسای خودمون بپردازیم .

اگر تجربه این کار رو داشته باشیم تو هر فصلی میشه به دنبال این گیاه ها بریم . ولی بهترین فصل برای این کار عموما بهار و اوایل تابستان و حتی اوایل فصل بارندگی هست . اینها زمانی هایی هست که گیاه در حال جوانه زنی بوده و جوانه ها قوی تر میشن . اما این کارها بسته به شرایط اقلیم تغییر میکنه و تو هر منطقه ای فصل رشد و جوانه زنی تقریبا متفاوت هست .

با فرض اینکه گیاهی رو پیدا کردیم که از کنار گیاه اصلی در اومده و در این شرایط باید تمام سعی خودمون رو بکنیم که ریشه نهال به طور کامل از گیاه اصلی جدا بشه . برای سهولت تو این کار میتونیم به وسیله آبیاری و سست کردن خاک نهال رو راحت تر بیرون بکشیم . حالا که تونستیم نهال رو از گیاه مادری جدا کنیم باید دور نهال رو با خاک مرطوب بپوشونیم و با مقداری علوفه و یا چمن پوشش بدیم و با این کار ریشه گیاه تا رسیدن به منزل خشک نمیشه .

نکته : این روش ویژه حمل درختان همیشه سبز جنگلی هست و میتونین برای مرطوب نگه داشتن از ورمی کولایت،خاک اره ، پیت خزه ( همون خزه هایی که روی درختا رشد میکنه ) توجه داشته باشین که خاک اره تازه برای گیاه سمی هست و نباید استفاده کرد .

در مورد گیاهان زینتی و یا درخت های مناطق معتدل مثل شمال می تونید از ظرف های کشت سوراخ دار ، کیسه های پلاستیکی و یا حتی به صورت ریشه لخت که بیشتر در مورد درخت های میوه و سایه دار کاربرد داره استفاده کنین .

یک نکته مهم :

زمانی که شما یه گیاه رو انتخاب میکنید باید توجه داشته باشین که ریشه ها با تنه و برگ ها تناسب داشته باشه ( یعنی اگه ریشه کمتر از سایز تنه اصلی و برگ ها باشه باید شاخه ها رو هرس و حتی برگ های اون رو کم کنید تا عمل تعرق بیش از حد در گیاه اتفاق نیافته .

این رو هم در یاد داشته باشید زمانی که قصد هرس گیاه رو دارید باید مراقب باشید که بیش از حد عمل هرس اتفاق نیافته . به عبارتی وقتی یه درخت رو انتخاب میکنیم یه تصویری هم تو ذهنمون برای تبدیل به بونسای واسش می سازیم که باید مراقب باشیم تا این تصویری که ازش برای طراحی ساختیم خراب نشه .


13626786062.jpg

13626786064.jpg



این تصویر آخری تو طبیعت به این شکل در اومده و میشه گفت که تو کمتر از یک سال یه بونسای چند ساله رو درست کردیم که کلی هم قیمتش هست .

کاشت و مراقبت :

حالا یه گلدان سفالی که ته اون سوراخ داشته باشه رو انتخاب کنید . سوراخ رو با توری پلاستیکی و یا تکه سفال بپوشونید . حالا یه خورده سنگ ریزه کف گلدان بریزین . پوشش پلاستیکی و یا خزه و هر جیزی که روی ریشه گذاشته بودید رو بردارید . حالا احتمال این هست که بعضی از قسمت های ریشه آسیب دیده باشه که باید قسمت های اسیب دیده رو حذف کنید . حالا با استفاده از خاک باغچه و کود ( منظورم شیمیایی نیستا ) گیاه رو داخل گلدان بکارین .

میتونین برای جلوگیری از خشک شدن خاک رو سطح مقداری خزه بریزید . اگه درختی رو که کاشتید تو جای خودش ثابت نمونه باید اون رو با سیم به گلدان ببنیدی و در آخر خاک و گیاه به طور کامل آبیاری بشه . دقت کنین که گیاه باید از بالا تا پایین ابیاری بشه . حالا تا چند روز بعد از کاشت گیاه رو در محل سایه قرار بدید و تا زمانی که تو جاش استقرار پیدا نکرده دور از افتاب باشه . بعد از گذشت این دوره کم کم گیاه رو به نور بیشتر عادت بدید .

از این به بعد هر وقت سطح خاک خشک شد باید آبیاری کنید ولی این آبیاری نباید زیاد باشه چون باعث پوسیدگی ریشه ها میشه . همیشه یه تفاوت بین رطوبت و غرقابی قائل بشید . خیلیا اشتباه میگیرن و فکر میکنن که مرطوب کردن خاک به معنی غرقاب شدن گیاه و خاک تو اب هست ، پس حواستون رو جمع کنید .

حالا نوبت به تربیت گیاه هست که به شکل و فرمی که تو ذهنتون داشتید برسه .

بعد از گذشت یک سال میتونید گیاه رو به گلدان اصلی که گلدان بونسای باشه منتقل کنین .

منبع : امروزی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
[h=2]تربیت و سیم بندی بونسای (شکل دهی)[/h]

باغبان های با تجربه روش های هرس شاخه و ریشه رو به خوبی می دونن و این کار برای بونسای نیز به اندازه هر گیاهی گلدانی دیگه به منظور حفظ سلامتی و بهبود گیاه لازمه . سیم بندی و شکل دادن شاخه ها ، برای دادن شکل خاص به گیاه استفاده میشه و این یکی از ویژگی های خاص بونسای به شمار میره . برای تربیت درختان بونسای سیم بندی و هرس یک امر لازم به شمار میاد . سیم بندی و هرس همزمان انجام میشه ، ولی با دو فرایند جداگانه در ارتباط هستیم .

سیم بندی :

برای سیم بندی به سیم های مسی به اندازه های مختلف نیاز داریم . سیم های نازک برای شاخه های نازک و سیم های ضخیم برای شاخه های ضخیم تر . رنگ سیم های مسی با تنه هماهنگ هست و به دفعات از اون ها می تونیم استفاده کنیم . سیمی رو که قبلا باهاش کار کردید و از حالت اصلیش خارج شده باشه رو میتونید با قرار دادن روی حرارت و سرد شدن ، می توانید به حالت روز اول خود برگردانید . امروزه متخصصین از سیم های آلومینیومی مات بیشتر استفاده می کنند . از سیم های اهنی استفاده نکنید ، چون باعث ایجاد علامت زنگ زدگی روی تنه میشه و همچنین روکش دار ها هم نمای بدی به ظاهر تنه میده . بعضی از درختان که تنه نرم دارن باید از زخم های حاصل از سیم بندی محافظت بشن . در چنین سرایطی به ناچار نوار کاغذ روی سیم پیچیده میشه تا از ورود آسیب به تنه جلو گیری کنه .

نکته : شاخه های کوچکتر از 5 سانت را سیم بندی نکنین .

بهترین زمان سیم بندی وقتیه که گیاه به خوبی رشد کرده و تولید برگ کرده . یک روز قبل از سیم بندی به گیاه اب ندید ، تا گیاه حالت نرم تری به خودش بگیره و بهتر حالت بگیره .( در این شرایط احتمال شکنندگی گیاه کمتر هست )

برای شروع ، سیم را به صورت زاویه دار در پایین تنه درخت در زیر خاک قرار بدید و دور اون بپیچید . اما نه به اون محکمی که روی تنه درخت نفوذ کنه . سیم باید به فاصله مساوی روی تنه پیچیده بشه و باید مراقب باشید که محل شاخه به تنه شکسته نشه . برای اطمینان محل اتصال شاخه به تنه رو با دست محکم نگه دارین و بعد سیم بندی رو انجام بدید . برای بستن دو تا شاخه از یه سیم استفاده کنید ، به صورتی که سیم رو از وسط به دور تنه با هم دو تایی بپیچید و وقتی به شاخه ها رسیدید از هم جدا و هر کدوم رو روی یه شاخه بپیچید .

13628534851.jpgادامه دارد ....

منبع : امروزی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
حالا که سیم بندی رو تموم کردیم ، در برخی موارد پیش میاد که عمل سیم بندی رو باید روی یک شاخه و یا تنه سنگین تر انجام بدیم . برای مثال احتیاج هست که تنه و یا شاخه بیشتر به سمت پایین خم بشه . در این موقع دیگه با سیم بندی کاری از پیش نمیره و باید به کمک وزنه شاخه رو به سمت پایین خم کنیم . وزن وزنه تو میزان پایین اوردن شاخه نقش مهمی داره . اگه وزنه و یا چیز مشابه نداشتید و یا امکان این کار براتون فراهم نبود میتونید با یک بند و یا سیم شاخه و یا تنه رو به گلدون و یا چیزی ببندید تا به فرم دلخواه نزدیک بشید .

13628998881.jpg
13628998882.jpg

مراقب باشید که بیش از حد به تنه فرم ندید و این کار رو به مرور انجام بدید . ممکنه که تنه و یا شاخه تحمل این فشار رو نداشته باشه و بشکنه .
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
13628988091.jpg

به شکل اول دقت کنید . فلش قرمز محل خم کردن رو نشون میده که احتمال شکستن شاخه زیاده .

به شکل دوم دقت کنید . فلش سبز محل شروع خم کردن به حساب میاد که در این شرایط و با احتیاط میتونید شاخه رو خم کنید و اگه با آرامش و حوصله این کار رو انجام بدید اتفاقی نمی افته .

13628990231.png

خوب به شکل بالا دقت کنید . روش های درست و غلط در سیم بندی کاملا مشخص شده . سیم بندی باید به هم نزدیک و روی تنه فیت شده باشه . سیم بندی نباید به صورت شل روی تنه کشیده بشه .

در هر صورت در هنگام سیم بندی ممکنه که شاخه ای بشکنه در صورت بروز این مشکل بهترین کار اینه که گیاه رو چند روز در سایه قرار بدید تا بتونه خودش رو ترمیم کنه . به این ترتیب باید سیم بندی ها به طور مرتب بازدید بشه و جای سیم بندی هایی که زخم ایجاد کردن تغییر کنه . اگر بعد از چند ماه دیدید که شاخه ها در جای خودشون که می خواستید قرار بدید قرار نگرفتن عمل سیم بندی رو دوباره انجام بدید .

منبع
 

اروم بونساي

عضو جدید
آموزش کاشت بونسای به سبک ریشه روی سنگ

آموزش کاشت بونسای به سبک ریشه روی سنگ

دوباره سلام به همه و سال نو همگي مبارك

تو اين پست هم در ادامه آموزش هاي عملي و تصويري توليد و پرورش بونساي بعد از پست هاي
ميخوام در مورد آموزش کاشت بونسای به سبک ریشه روی سنگ مطلبي و بزارم كه اميدوارم مورد توجه علاقه مندان قرار بگيره .

البته در اينجا باز هم تاكيد ميكنم كه اين تكنيك هاي توليد بونساي جزء تكنيك هاي پيشرفته در توليد بونساي هست و علاقه مندان قبل از اقدام به اجراي آموزش ها حتما مطالعات دقيقي در مورد درختچه مد نظر شون انجام بدن و بعد اقدام به اجراي اين روشها بكنن كه خداي ناكرده دلزده و مايوس نشن و يا حتي درختچه ي مورد علاقه شون و از دست ندن
ممنون
و اما آموزش کاشت بونسای به سبک ریشه روی سنگ

مشاهده پیوست آموزش 3.pdfمشاهده پیوست آموزش 3.pdf
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
هرس در بونسای

بعضی از درختان در انتهای رشد خودشون تولید میوه و یا گل میکنن که در چنین حالتی باید عمل هرس به بعد از دوره ی میوه دهی و ریزش گل موکول شود . شاخه ها را کوتاه هرس کرده و اجازه بدین تا جوانه ی انتهایی کمی رشد کنه .

جوانه ها رو از حالت دو برگی هرس کنید . در این شرایط شاخه های بعدی که از این جوانه به وجود میان کوچکتر و کوتاه تر میشن و تولید گل هم میکنن.این شاخه های کوچک رو نباید هرس کرد .

هرس برگ :

هرس برگ روش دیگه ای برای کاهش رشد بسیاری از درختان صورت میگیره . در درختان مسن ، هرس برگ ، اندازه ی برگ ها رو به اندازه ی قابل توجهی کاهش میده ولی در درختان جوان باعث رشدجدیدی میشه و کمکی به کاهش اندازه ی برگ نمیکنه .

نتیجه : کوچک کردن برگ در درختان مسن قابل اجرا بوده .

این روش به طور عمده در درختان بالغ و سالم صورت میگیره .



بهترین زمان برای این کار فصل رشد هست اگه زودتر دست به این کار بزنین برگ های بعدی بزرگتر از اندازه ی قبلی در میان و اگر دیرتر انجام بدین ممکنه که درخت جوانه نزنه .

روش درست هرس برگ به این صورته که تمام برگ های ساقه رو باقی بذارین تا از جوانه های برگی مراقبت بشه . دقت کنید تا هیچ قسمت از برگ ها ، به ویژه ساقه های جوان انتهایی رو باقی نذارین . به عبارت دیگه درخت در این مرحله تمام انرژی ذخیره شده ی خودشو صرف جوانه های انتهایی میکنه و باعث به وجود اومدن برگ های بزرگ میشه و جوانه های باقیمانده رشد نمیکنه .

نکته ی مهم :

هیچ وقت نباید قبل و یا بعد از هرس از کود استفاده کنید .درخت را در مکان سایه نگهداری کرده و به خوبی ابیاری کنید تا تبخیر و تعرق کمتری داشته باشد . معمولا جوانه های درخت در مدت 1 ماه باز میشه این روش هرس برگ رو برای 2 تا 3 سال انجام بدین .

نهایتا این کار تاثیر خودشو با کوچک شدن برگ ها نشون میده .

منبع : امروزی
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
ظروف کاشت بونسای

ظروف کاشت بونسای

40636_70555_IMG_4155.jpg
ظروف کاشت بونسای


انتخاب گلدان در بونسای به اندازه ی انتخاب گیاه و تربیت آن مهم بوده .

کاربرد اصلی بونسای نمایش دادن طبیت به انواع مختلف و در شکل های کوچک و مینیاتوری میباشد .

در این میان باید با درخت انتخاب شده ، هماهنگ و مناسب باشد و زیبایی آن را هر چه بیشتر نشان دهد . همیشه گلدانی رو انتخاب کنید که با فرم و شکل به کار رفته در تنه مطابقت داشته باشه . رنگ گلدان باید با رنگ شاخساره ها و گل و حتی میوه ها هماهنگ باشه و گلدانی که انتخاب میشه ، علاوه بر جنبه زیبایی باید از نظر عملکرد کارایی خوبی داشته باشه .

نکته : اکثر اوقات قسمت بیرونی گلدان لعلب داده میشه که شکل ظاهری زیبایی هم داره ، ولی به یاد داشته باشین که قسمت داخلی اون برای جلو گیری از ایجاد لجن و گل باید بدون لعاب باشه .

گلدان های بونسای در واقع باید دارای پایه باشه که در این شرایط گیاه را از رطوبت اضافی و خسازت حشرات محفوظ نگه میداره و برای اعمال زه کشی بهتر دارای سوراخ هایی باشه . تو گلدانهای کوچک تنها یک سوراخ کافیه و نیاز به سوراخ های بیشتر نیست .

گلدان های بونسای در شکل و اندازه های مختلفی موجود هست همچون مستطیلی ، لوزی ، مربعی ، گرد و استوانه ای چهار گوش و استوانه ای گرد ، شش ضلعی و هشت ضلعی با اندازه ها و عمق های مختلف
بسیاری از استادان بونسای در ژاپن و امریکا یک سری اصول را برای انتخاب گلدان مناسب پیشنهاد میکنن که انتخاب گلدان برای بونسای را بیسار آسان میکنه .



برای مثال :

فرم راست به طور کلی در گلدان های چهار گوش و مستطیلی بهتر دیده میشه . فرم راست نا منظم و دیگر فرم ها که دارای تنه های پیچ دار و یا صاف هستن ، در گلدان های بیضوی و یا آنهایی که گوشه ی گود دارند ، زیبا تر به نظر میرسد .

در فرم های نیمه آبشاری نیازمند گلدان با عمق کمتر نسبت به فرم آبشاری داریم .


برای فرم های دو یا چند تنه ای و فرم کاشت گروهی و کلک ، گلدانی دراز و کم عمق انتخاب کنین. گاهی وقت ها حتی استفاده از ورق های صاف مثل سنگ و سنگ های مرسوم و دیگر شکل های صاف میتونین برای واریته های مختلف استفاده کنین .

رنگ گلدان :

رنگ های مختلفی مثل کدر ، روشن ، زرد ، آبی ، سبز ، قهوه ای و سیاه . در کل سنگ های روشن و یا آنهایی که شکل زینتی داره باعث تیره شدن درخت میشه که باید از این عمل خودداری کرد . همیشه رنگ گلدان رو جوری انتخاب کنید که به درخت زیبایی و وقار بده .

برای مثال

درختان همیشه سبز با شاخساره های تیره در گلدان های به رنگ قرمز مایل به قهوه ای ، قهوه ای ، سیاه ، خاکستری و سبز ، نمایی بهتر دارن . بر عکس درختایی که رنگ شاخساره و تنه روشنی دارن در گلدان های با رنگ روشن نمایی بهتر دارن .

بسیاری از گیاهان گرمسیری با برگ های پهن در گلدان های درخشان که در آنها رنگ گلدان با رنگ درختان دارای تباین مناسبی باشه استفاده میشه که ظاهر زیباتری به خودشون میگیرن . در کل ابعاد گلدان رو هم باید در نظر بگیرین که نقش مهمی در زیبایی بونسای داره .

عمق گلدان ها رو میتونید با استفاده از شصت انگشت اندازه بگیرین که باید 0.5 تا 2.5 برابر ضخامت ابتدایی تنه باشه که در مورد بونسای های مسن ، عمق گلدان معمولا برابر با ضخامت پایه ی تنه هست . در فرم های آبشاری و نیمه آبشاری ، عمق گلدان رو باید بیشتر در نظر گرفت . انجام این کار جهت حفظ تعادل صورت میگیره .

در مورد تک درخت ، طول گلدان باید ( حواستون باشه طول گلدان نه عمق ) حدود 2/3 ارتفاع درخت باشه .

در مورد کشت گروهی هم باید به ارتفاع بلند ترین درخت تکیه کنیم . در فرم آبشاری ارتفاع درخت از نوک تا پایین ترین نقطه ی درخت با ارتفاع گلدان ، نباید هم اندازه باشه . در درختان بلند قد عرض گلدان باید هم اندازه تاج شاخساره و یا باریک تر باشه .

امید وارم که توضیحات کامل و شفاف بوده باشه .
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
معرفی گیاهان برگ زینتی در بونسای

معرفی گیاهان برگ زینتی در بونسای

معرفی گیاهان برگ زینتی در بونسای - f . bengalensis


137265745146251.jpg
f.bengalensis


این درخت بسیار رشد زیادی داشته و در شرایط طبیعی تا ارتفاع 20 متر هم رشد میکنه . دارای پوست صافی هست که خودش یه نمای زیبایی به شکل ظاهری بونسای میده و همچنین ریشه های هوایی اون به سمت زمین حرکت کرده و با حفر زمین داخل خاک فرو میره .

طی یه مدت معین این ریشه ها ، پر از گره شده ، پیچ و تاب میخوره و ضخیم میشه و شکل خاص و جالبی به درخت میده .

برگ ها بزرگ ، چرمی ، درخشان و انبوه و سایبان متراکم تولید میکنه .

زمانی که این گیاه در داخل گلدان کاشته بشه و وقتی که هرس بشه برگ ها تا حد زیادی کوچک میشه . معمولا در فصل مردادتا شهریور ، بعد از بالغ شدن گیاه حبه های قرمز روشن تولید میکنه . این گیاه به نور خورشید نیاز داشته و به خاک مخصوصی هم نیازمنت نیست . برای رشد مناسب ، زهکشی خوب خاک ضروری بوده .


شکل طبیعیه این گیاه در طبیعت

13726577001291.jpg

منبع : امروزی

 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
معرفی گیاهان برگ زینتی در بونسای . اُرس

معرفی گیاهان برگ زینتی در بونسای . اُرس

معرفی گیاهان برگ زینتی در بونسای . اُرس Juniperus

گونه های زیادی از ارس وجود دارند که برای کاشت و پرورش به عنوان بونسای مناسبند . بعضی از این گونه ها درختی و بعضی دیگر درختچه ای هستند . در ارس دو نوع مختلف وجود دارد . یک حالت ، برگ های نرم و نوک تیز و دیگری مسطح و فلسی شکل .


این گیاه در خاک ویژه بونسای خوب رشد میکند . این گیاه برای رشد سالم خود به کوددهی کافی نیاز دارد .در مکانی با نور آفتاب فراوان خوب رشد میکند و به آبیاری کافی نیاز دارد . در مکتنی با نور آفتاب فراوان خوب رشد میکند و به آبیاری کافی نیاز دارد .
گیاه مزبور به هرس واکنش خوبی نشان میدهد . به مخض اینکه رشد نا متعادل و آشفته و پراکنده در این گیاه دیده شد ، نباید نسبت به حذف نقاط رشد نا خواسته و نا مطلوب درنگ به خرج داد . هرس را در این گیاه باید قبل از شروع رشد جدید انجام داد .
در گونه هایی از این جنس که رشد کمتری دارند ، شاخه های بالایی باعث مسدود شدن مسیر عبور نور خورشید و هوا به شاخه های ضعیف تر پایینی می شوند . برای جلوگیری از این حالت برخی از شاخه های بالایی را بریده و تنک میکنند .
فرم درختی اُرس معمولا نسبت به واریته هایی از این گونه که رشد کمتری دارد ، به هرس کمتری نیاز دارد .
برای اینکه گیاه به حالت بوته ای و فشرده باقی بماند ، باید برخی از قسمت های رشد کرده را حذف نمود .
ارس ، یکی از معمولی ترین گیاهان برای ایجاد بونسای است . بنابراین میتوان در ایجاد هر نوع بونسای از این گیاه کمک گرفت .



California Juniper bonsai 10.jpg Metasequoia Glyptostroboides Bonsai.jpg
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 1

مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 1

17 ابان پارسال ( 92) رفتیم خارج شهر توی یه چنگل / رفتم دیدم درختایی خوبی برای درست کردن بونسای اونجا هست و 2 نوع درخت رو انتخاب کردم و با کلی سعی چون وسیله نداشتم البته شاخه ی کوچک که ریشه داشت رو از خاک جدا کردم و خونه آوردمشون تا برای درست کردن بونسای روش کار کنم .

درخت سیاه کوتی که میوه های کوچک قرمز رنگی میزاره که جلوه ی قشنگی به درخت میده .

138390896503211.jpg




و بالاخره امروز تصمیم گرفتم که بونسای خودم رو تکیمل ترش کنم و اونو از گلدون بیرون آوردم و به گلدان بونسای منتقلش کردم ...

این ظاهر ریشه بود که رشد خوبی داشته تو این مدت ....

images.jpg
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 2

مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 2

مراحل کار رو به ترتیب قرار میدم ...

201405271214.jpg

حالا مقداری خاک که اماده کردم رو داخل گلدون میریزم ...
ترکیب :
کود دامی پوسیده +پیت + اندکی پرلیت

201405271217.jpg
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 3

مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 3

تنه رو داخل گلدون قرار دادم و با اون بند مهارش کردم ...

201405271218.jpg

اینم تقریبا تکمیل شده هست ولی بازم به دلم ننشست و کمی تغییر بازم توش به وجود آوردم که تو عکس آخری مشخصه ...


201405271220.jpg
 

Hamzeh856

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 4

مراحل ایجاد بونسای ( سیاه کوتی - سیاه کوتیل ) زالزالک وحشی 4

اینم عکسای پایانی ...این چه وضعشه من اعتراض دارم حالا درسته امار پست بالا میره ولی هی باید پست بزنیم چون دو تا عکس بیشتر نمیشه ضمیمه کرد ...:mad:

201405271222.jpg
تنه رو برای اینکه زیبا تر بشه به سمت پایین کشیدمش

201405271227.jpg
 

Similar threads

بالا