پروانه مينوز گوجه فرنگي ( Tuta absoluta )

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
مقدمه:
هنوز از بخشنامه هشدارآمیز وزارت جهاد کشاورزی در مرداد ماه 1388 دو سالی نگذشته پای آفت قرنطینه ­ای بید برگخوار گوجه فرنگی به کشور ما باز شد و اولین آثار خسارت وحشتناک این آفت در غرب و جنوب کشور بروز یافته است. سال گذشته جمعیت هایی از این آفت به صورت پراکنده در مناطقی از کشور ما رویت شد، ولی در سال جاری سطح خسارت مینوز برگ گوجه فرنگی افزایش پیدا کرده است و در سطح وسیعی از مزارع گوجه فرنگی و سیب زمینی استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام، خوزستان و بوشهر ایجاد خسارت نموده است.
طبق گفته مدیر حفظ نباتات استان کرمانشاه شهرستان های قصر شیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، کنگاور، روانسر و صحنه از جمله مناطقی هستند، که خسارت این آفت در آنها مشاهده شده است. به گفته مهندس صفوی امسال 16 تن عامل کنترل بیولوژیک Bt در بین کشاورزان توزیع می شود تا علیه لاروها استفاده شود.
وی همچنین ضمن اشاره به برخی روش های فیزیکی مقابله با آفت مذکور مانند تله نوری، شخم عمیق محصول آلوده به این آفت را در کاهش جمعیت نسل بعدی آفت موثر خواند.
مدیر حفظ نباتات استان بوشهر با اشاره به حضور پراکنده شب پره مزبور در سطح 1000 هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان از خریداری هفت هزار فرمون این شب پره و نیز دو هزار تله برای مهار طغیان این آفت خبر داده است.
آنچه در ادامه خواهید خواند، مختصری از زیست شناسی، نحوه خسارت، شناسایی و روشهای مبارزه با طغیان این آفت است. امید است این نوشته راهی باشد به سوی بررسی بیشتر مسایل مربوط به مینوز برگ گوجه فرنگی و آگاهی بیشتر در مورد نحوه مقابله با خسارت آن.
قبل از هر چیز پرسش هایی در مورد شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی مطرح است. در مورد این آفت آنچه بیشتر از هر چیز دیگر مورد تاکید قرار دارد، استفاده از روش های فیزیکی یا کنترل بیولوژیک برای مقابله با آفت است. چرا در مورد شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی تا این حد روی چنین روش هایی تاکید می شود؟ آیا در مورد مبارزه شیمیایی کارامد نیست؟ آیا استفاده از روش های فیزیکی مانند تله های فرمونی برای مقابله با این آفت کافی است؟ آیا روش های غیرشیمیایی از قاطعیت کافی برای مقابله با این تهدید شوم برخوردار هستند؟ به نظر می رسد که استفاده از مجموعه ای از روش های شیمیایی، فیزیکی و .... در قالب برنامه های مدیریت تلفیقی می تواند در کنترل این آفت کلیدی موثر باشد. در ذیل به برخی از مهمترین ویژگی های مرفولوژی، زیست شناسی و نیز مهمترین راهکارهای کنترل این شب پره در کشورهای دیگر اشاره می شود.


شکل 1- نقشه پراکنش و مهاجرت شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی از امریکای لاتین به مدیترانه و خاورمیانه
همان طور که اشاره شد، قدرت تولید مثل بالا و دوره زندگی کوتاه توانایی مقاومت نسبت به آفت کش ها را در این حشره افزایش داده است. بروز مقاومت به ویژه در صورت عدم تناوب در مصرف حشره کش ها دیده می شود. در حال حاضر وجود جمعیت های مقاوم در کشورهای امریکای لاتین گزارش شده اند، این مناطق برای دهه های متوالی در معرض مصرف مکرر و نادرست آفت کش های شیمیایی قرار داشته اند و به همین علت فشار انتخابی سموم منجر به رشد و گسترش جمعیتهای مقاوم به گروههای مختلف حشره کش ها گشته است. از آن جا که احتمال دارد، موج جدید گسترش آفت به کشورهای اروپایی و خاورمیانه از جمعیت های امریکای لاتین آغاز شده باشد، بنابراین احتمال وجود مقاومت در جمعیت های مینوز برگ گوجه فرنگی منطقه خاورمیانه و ایران زیاد است. با توجه به این، در درجه نخست ارزیابی کارآیی حشره کش ها بر روی جمعیت های این آفت در مناطق جغرافیایی مختلف اهمیت دارد. پس از این آزمایش های مقدماتی می توان برای کاربرد حشره کش ها در برنامه مدیریت تلفیقی و یا مدیریت مقاومت این آفت توصیه ارائه کرد.
نحوه خسارت:
این آفت در تمام مراحل رشدی بوته های گوجه فرنگی به آنها خسارت می زند و در تمام سنین لاروی احتمال خسارت به سبب تغذیه این حشره وجود دارد. تشخیص خسارت مینوز گوجه فرنگی روی گیاه معمولا آسان است، در روی برگها، لاروها از بافت مزوفیل تغذیه می کنند و مسیر تغذیه آنها به صورت لکه های نامنظم در می آید، فضولات سیاه لاروها درون دالان ها قابل مشاهده است. این لکه ها ممکن است بعدا نکروزه شوند. همچنین لاروها ممکن است، تونل هایی در ساقه ایجاد نمایند، که نمو کلی گیاهان را تغییر دهند. میوه ها به مجرد ظهور روی بوته ها در معرض هجوم این آفت قرار می گیرند. دالان های ناشی از این آفت درون میوه، ممکن است محل ورود عوامل بیماری زای ثانویه باشد، که موجب فساد و پوسیدگی میوه می شود. خسارت ناشی از این حشره به محصول گوجه فرنگی از نظر کمی و کیفی چشمگیر است و چنانچه مورد کنترل قرار نگیرد به 100% محصول می رسد.
روی سیب زمینی فقط قسمت های هوایی گیاه مورد حمله قرار می گیرد و لاروها به غده سیب زمینی خسارتی وارد نمی کنند.

شکل 2- تخم مینوز برگ گوجه فرنگی روی برگ گوجه فرنگی

شکل 3- لارو مینوز برگ گوجه فرنگی


شکل 4- لارو مینوز برگ گوجه فرنگی در حال خروج از دالان لاروی


شکل 5- آثار خسارت لارو (تونل لاروی در داخل مزوفیل برگ)

شکل 6- برگ خسارت دیده در اثر تغذیه لارو مینوز برگ گوجه فرنگی

شکل 7- شب پره بالغ مینوز برگ گوجه فرنگی

زیست شناسی
T. absoluta از گروه میکرو لپیدوپترا است و پروانه های بالغ به رنگ قهوه ای نقره ای با طول 5-7 میلیمتر دیده می شوند. کل دوره زندگی در 24 تا 40 روز (به استثنا ماه های زمستان که دوره زندگی بیشتر از 60 روز طول می کشد) تکمیل می گردد. حداقل دمای مورد نیاز برای فعالیت زیستی این آفت 9 درجه سانتیگراد است. پس از جفت گیری، حشرات ماده تخم های کوچکی به رنگ زرد کرمی با طول 0.35 میلیمتر می گذارند. لاروهایی که از این تخم ها خارج می شوند، به رنگ های زرد روشن یا سبز دیده می شوند و 0.5 میلیمتر طول دارند. به مجرد تکمیل دوره لاروی، یک نوار سبز تیره مشخص در سطح پشتی لاروها تا کپسول سر بروز می یابد. در دوره زندگی این حشره 4 سن لاروی مشاهده می شود. لاروها تا زمانی که غذا در دسترس داشته باشند، به دیاپوز نمی روند. تشکیل شفیره در خاک، روی سطح برگ یا درون دالان های لاروی صورت می گیرد. اگر شفیره در داخل خاک تشکیل نشود، معمولا یک پیله ابریشمی روی آن را می پوشاند. زمستان گذرانی به شکل تخم، شفیره یا پروانه های بالغ بسته به شرایط محیطی مشاهده می شود.
راه های کنترل بید مینوز گوجه فرنگی
مدیریت پایدار و کارآمد این آفت بر پایه تلفیق روشهای پیشگیری به همراه روش های کنترل شیمیایی و غیر شیمیایی استوار است.

روش های فیزیکی و زراعی شامل:
- رعایت تناوب زراعی
- استفاده از نشاء های عاری از آفت
- کاربرد تله های زرد چسبنده پیش از نشاء
- پایش آفت با استفاده از تله های فرمونی دلتا
- شخم عمیق خاک در فاصله دو فصل کاشت و پوشاندن خاک با مالچ پلاستیکی یا انجام سولاریزیشن
- رعایت فاصله زمانی 6 هفته ای برای نشاء مجدد در زمین آلوده به آفت
- درزبندی گلخانه با توری های با کیفیت بالا (9× 6 سانتی متر مربع)
- بازرسی منظم محصول برای شناسایی نخستین علایم خسارت
- استفاده از تله آب و روغن (به تعداد 20-40 تله/هکتار)برای تله گذاری به طور انبوه
- جمع آوری و نابودی محصولات و زواید گیاهان آلوده به آفت
- کنترل علف های هرز (به ویژه علف های هرز خانواده بادمجانیان) برای پیشگیری از ازدیاد جمعیت آفت روی میزبان های گیاهی جایگزین
روشهای کنترل بیولوژیک آفت شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی شامل:
-استقرار جمعیت های عوامل کنترل بیولوژیک مانند سن شکارگر Nesidiocoris tenuis، Pseudapanteles dignus ، Trichogramma pretiosumدر مناطق انتشار آفت
-استفاده از قارچ بیمارگر Metarhizium anisopliae و باکتری Bacillus thuringiensis




پارازیتوئید لارو مینوز برگ گوجه فرنگیP. dignus شکل 8-زنبور


پارازیتوئید تخم مینوز برگ گوجه فرنگیT. pretiosum شکل 9-زنیور

در مطالعات به نقش زنبور تریکوگرامای T. pretiosum اشاره شده است، که از توانایی پارازیته کردن تخم های این آفت برخوردار است. نرخ پارازیتیسم تخم های این شب پره توسط پارازیتویید مذکور 28% گزارش شده است.
همچنین در منابع وجود زنبوری از خانواده Braconidae موسوم به P. dignus به عنوان پارازیتوئد لاروهای مینوز گوجه فرنگی مورد اشاره قرار گرفته است، که از میزان توانایی 30% در پارازیتیسم لاروهای آفت برخوردار می باشد.
علاوه بر این فعالیت قارچ M. anisopliae روی تخم های این آفت بررسی شده است، که امید بخش ذکر شده است.
باکتری B. thuringiensis به عنوان بیمارگر لاروهای مینوز برگ گوجه فرنگی نام برده می شود.
تله های فرمونی
از جمله وسایلی که در رابطه با مدیریت تلفیقی این آفت کاربرد دارد، تله های فرمونی است. با کاربرد تله فرمونی امکان پایش و آگاهی از طغیان احتمالی آفت وجود دارد و هم می توان تراکم و انبوهی آن را تخمین زد. در این نوع تله ها فرمون جنسی ماده برای جلب شب پره های نر استفاده می شود. شب پره های نر به محض ورود به داخل تله در اثر تماس با سطح چسبنده داخل آن به دام می افتند و شکار می شوند.


شکل 10-تله قیفی

شکل 11- تله دلتایی

کاربرد تله فرمونی در شکار انبوه شب پره مینوز گوجه فرنگی هم رضایت بخش گزارش شده است. طبق گزارش های موجود، هر تله به طور میانگین در شب 1200 شب پره نر را به دام می اندازد. تله فرمونی قبل از ظهور نسل اول باید مورد استفاده قرار بگیرد و کاربرد آن تا پایان فصل ادامه یابد، تا موثر واقع گردد.
دو نوع تله برای این آفت قابل کاربرد است. تله قیفی و دلتا. در صورت تراکم بالای جمعیت آفت و یا وجود غبار در هوا (که اکثر استان های غربی و جنوبی ایران با آن مواجه هستند) تله قیفی نسبت به تله دلتا کارآیی بهتری از خود نشان می دهد.
شایان ذکر است، در هر هکتار 1تا 2 تله لازم است، تله نزدیک به بالاترین نقطه گیاه و تقریبا در ارتفاع یک متری از سطح زمین نصب می شود.


شکل 12-آثار خسارت لارو مینوز برگ گوجه فرنگی روی میوه گوجه فرنگی

شکل 13- شب پره بالغ مینوز برگ گوجه فرنگی

شکل 14- سمت راست: علایم خسارت لارو مینوز برگ گوجه فرنگی در داخل ساقه گوجه فرنگی-سمت چپ: بوته گوجه فرنگی خسارت دیده در اثر مینوز گوجه فرنگی در نمای کلی

شکل 15- علایم خسارت مینوز برگ گوجه فرنگی در گلخانه


شکل 16- علایم خسارت لارو شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی در برگهای گوجه فرنگی

شکل 17- شفیره شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی
کنترل شیمیایی
آنچه درباره کنترل شیمیایی شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی باید دانست:

- کاربرد آستانه تحمل محلی و منطقه ای برای شروع کاربرد حشره کش ها
- انتخاب حشره کش ها بر اساس کارآیی محلی و عملکرد انتخابی
- تناوب کاربرد حشره کش ها بر اساس نحوه تاثیر
-استفاده صرف از حشره کش های ثبت شده برای T.absoluta
- رعایت نکات مندرج بر روی برچسب سم
- البته شایان ذکر است که، مبارزه شیمیایی با این حشره به سبب وجود لاروها درون دالان های داخل گیاه دشوار است و موفقیت کنترل شیمیایی در گرو استفاده صحیح از حشره کش های مناسب در بازه زمانی یک فصل کشت است. بر اساس گزارش های موجود آفت کش ایندوکساکارب و نیز کلرپیریفوس طلایی از جمله سموم موثر بر روی این آفت می باشند. البته به دلیل نکاتی که درباره قدرت بالای این شب پره در مقاومت نسبت به سموم ذکر شد، باید به هنگام کاربرد حشره کش ها حتما اصول مدیریت مقاومت مد نظر قرار گیرد.


مدیریت مقاومت
همان طور که اشاره شد، مقاومت نسبت به حشره کش های مختلف در جمعیت های شب پره مینوز برگ گوجه فرنگی با شدت زیادی دیده می شود. در امریکای لاتین مقاومت شدید و گسترده ای در جمعیت های مزرعه ای این آفت نسبت به ارگانوفسفره ها (از گروه 1B)، پایرتروئیدهای مصنوعی (از گروه 3)، بنزوئیل اوره (از گروه 15) گزارش شده است. اگرچه، احتمالا مقاومت نسبت به گروه های جدید آفت کش نیز گسترش پیدا کرده است، زیرا جمعیت های مقاوم امریکای لاتین به سوی اروپا، شمال افریقا و خاورمیانه مهاجرت کرده اند. بنابراین انچه در درجه اول اهمیت قرار دارد، تهیه پروفایل (نقشه) حساسیت جمعیت های مختلف آفت T. absoluta از سوی کارشناسان محلی می باشد، تا امکان توصیه محلی و بومی برای مصرف سموم در مبارزه با این آفت عملی گردد.
به طور کلی بهترین توصیه برای کارآیی آفت کش های موجود، بر تلفیق تمامی ابزارهای ممکن در مدیریت این آفت تاکید دارد و کاربرد حشره کش ها تنها در صورت لزوم بر اساس آستانه تحمل و با رعایت تناوب در مصرف انواع مختلف سموم شیمیایی (بر اساس نحوه تاثیر) مجاز می باشد.
در توضیح رعایت تناوب در مصرف حشره کش ها باید گفت، در این رویکرد از تکرار سمپاشی با یک گروه از حشره کش ها علیه جمعیت های متوالی یک آفت خودداری می شود. نمایه ای برای این منظور موسوم به پنجره های تیمار حشره کش A treatment windows Mo مورد استفاده قرار می گیرد.
در زیر یک پنجره تیمار که برای یک دوره 30 روزه، بر اساس حداقل دوره زندگی یک نسل از T. absoluta تعریف شده، نشان داده شده است.
پس از آنکه اولین پنجره گروه بندی 30 روزه تکمیل شد، چنانچه کاربرد مجدد حشره کش براساس آستانه تحمل مورد نیاز باشد، یک گروه متفاوت و موثر می بایست برای کاربرد در 30 روز بعدی انتخاب شود (پنجره گروه بندی دوم). به همین ترتیب، یک پنجره گروه بندی سوم بر اساس گروه متفاوت دیگری به کار می رود و...
برنامه پیشنهادی در جستجوی کاهش بروز مقاومت نسبت به یک گروه سم از طریق اطمینان نسبت به عدم کاربرد مجدد حشره کش های مربوط به آن گروه شیمیایی به مدت حداقل 60 روز پس از اتمام پنجره حاصل می آید. این دوره زمانی براساس احتمال دوره زندگی طولانی تر آفت در طول فصل زراعی پیش بینی می شود.
این استراتژی به حداقل سه گروه شیمیایی از حشره کش ها نیاز دارد، اما به طور تئوری گروه های شیمیایی بیشتری هم که به طور محلی و ثبت شده علیه T. absoluta موثر هستند
.
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفت قرنطينه اي پروانه مينوز گوجه فرنگي

آفت قرنطينه اي پروانه مينوز گوجه فرنگي


Tuta absoluta


فایل کامل آفت قرنطینه ای پروانه مینوز گوجه فرنگی

مينوز برگ گوجه فرنگي يا بيد گوجه فرنگي از جدي ترين و مهم ترين آفات گوجه فرنگي و سيب زميني در دنيا محسوب مي شود كه از نظر اقتصادي داراي اهميت بالايي مي باشد.
خسارت اين حشره روي محصول گوجه فرنگي بين 50 تا 100 درصد مي رسد. توليد مثل بالا (تا 12 نسل در سال) مينوز گوجه فرنگي را تبديل به حشره خطرناكي كرده است.
اين آفت بومي امريكاي جنوبي بوده و بخصوص دركشور هاي آرزانتين، پرو، برزيل، بوليوي، ونزوئلا، اروگوئه، شلي،اكوادر و پاراگوئه گزارش شده است كه در سال هاي اخير از طريق نقل و انتقالات اندام هاي گياهي ميزبان بخصوص ميوه گوجه فرنگي ، سيب زميني به كشورهاي اروپائي مانند انگلستان، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه و شمال آفريقا مانند ليبي ،مراكش،الجزاير و تونس و بعضي از كشورهاي آسيائي مانند ژاپن و اخيراً از كشورهاي همسايه ما كويت و بحرين گسترش يافته است.
اين آفت خطرناك اخيرا از تعدادي از استان هاي غرب، جنوب غرب و جنوبي كشور گزارش گرديده است و مي تواند تهديد جدي براي توليد گوجه فرنگي و صنايع وابسته به آن باشد. خوشبختانه اين آفت تاكنون در خراسان رضوي مشاهده نگرديده است و اقدامات رديابي آن در مزارع و گلخانه هاي استان در دست انجام است. كشاورزان و گلخانه داران محترم لازم است آشنايي كامل با مشخصات و علايم خسارت اين آفت پيدا كرده و به محض مشاهده موارد مشكوك به كارشناسان شبكه هاي مراقبت اطلاع رساني نمايند.

مشخصات آفت
حشرات كامل اين آفت، پروانه كوچكي بل حدود10 ميلي متر طول مي باشد ، رنگ بال ها نقره اي با لكه هاي خاكستري-سفيد ، شاخك ها نخي شكل و به طور متناوب به رنگ تيره و روشن ديده مي شوند،وپالپ ها به خوبي رشد كرده اند. تخم بيضي شكل،به رنگ سفيد صدفي تا زرد روشن معمولاً در سطح برگ ها قرار دارند. لاروها ابتداي رشد به رنگ سفيد سپس بسته به محل تغذيه از قهوه اي مايل به رنگ سبز(برگخواري) تا سبز مايل به قهوه اي (ميوه خوار) متفاوت است داراي چهار سن لاروي است كه در سن آخر داخل تارهاي تنيده شده داخل برگ ها يا در خاك به صورت شفيره در مي آيد. شفيره به شكل مخروط ، انتهاي جلويي گرد و انتهاي عقبي باريك است. رنگ آن ها درابتداء سبز سپس قهوه اي و در نهايت قهوه اي تيره ديده مي شوند.


نحوه خسارت:
اين آفت درمراحل مختلف رشدي گياه به گل، برگ ، ساقه و در مرحله ميوه دهي به ميوه ميزبان خسارت مي زند ،كه علائم خسارت به صورت مينوز روي برگ ها و لهيدگي ميوه هاي ديده مي شود،خروج فضولات لاروي در محل فعاليت لاروها به رنگ متمايل به قهوه اي از ديگر علائم آلودگي مي باشد،ميوه هاي آلوده لهيده و داراي حفره وكانال بوده از بازراپسندي آنها كاسته ميشود. اين آفت جوانه، گل و ميوه هاي بالاي بوته را ترجيح مي دهد و فضولات سياه لارو درون دالان ها قابل مشاهده است.

رعایت تناوب زراعی و جمع آوری زواید و باقیمانده محصول از مزرعه پس از برداشت، برای مبارزه با این حشره ، مفید گزارش شده است . همچنین گیاهان دیگری که به عنوان پناهگاه این حشره می باشند (مخصوصاً گیاهان وحشی خانواده سولاناسه از مزارع باید حذف شوند.

در خصوص كنترل شيميايي با اين آفت با توجه به اينكه لاروها در داخل بافت گياهي مي باشند تاثير سموم روي آنها كم بوده و آفت مقاوم به سموم مي باشد.
رديابي:
از روشهاي مختلفي براي رديابي و شكار حشرات كامل اين آفت استفاده ميگردد.استفاده از فرمون جنسي به همراه تله هاي مناسب، ازجمله رايج ترين آن استفاده از تله هاي دلتا به همراه فرمون آفت مذكورمي باشدكه بازديد گلها،ميوه ها و برگها ي گياه ميزبان و مشاهده آثار مينوز بر روي برگها و خروج توده هاي فضولات لاروي بر روي ميوه ها و ساقه گياه ميزبان از ديگر روشهاي مهم رديابي اين آفت ميباشد.






 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام و تشکر از شما بنده عضو تازه وارد هستم کارشناس و گلخانه دار هستم لطف کنید در مورد طریقه مبارزه شیمیایی با توتا اپسلوت را بیشتر توضیح بفرمایید
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]روشهای کنترل آفت :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- اقدامات پیشگیرانه و زراعی :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1- جلوگیری از ورود حشرات بالغ با نصب توری مناسب در محل دریچه های سقفی و جانبی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2- استفاده از نشاء سالم[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]3- حذف کامل بقایای محصول و علف های هرز و زیرو رو کردن خاک مزرعه و گلخانه پس از برداشت محصول
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- مبارزه غیر شیمیایی :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1- استفاده از نوارهای نایلونی چسبناک[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2- شکار انبوه حشرات بالغ با نصب تله های جلب کننده و فرمونی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]3- استفاده از حشره کش میکروبی B.T. مطابق دستور العمل بر چسب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][FONT=arial, helvetica, sans-serif]- مبارزه شیمیایی :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در صورت لزوم می توان از حشرکشهای زیر نیز جهت کنترل آفت استفاده نمود :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]آوانت 250 سی سی در هکتار[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اسپینوزاد 1.4 لیتر در هکتار[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سومی پلوئو 250 سی سی در هکتار[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
توتا ابسولوتا(Tuta absoluta)

توتا ابسولوتا(Tuta absoluta)

آفت توتا یکی از خطرناکترین آفات در خصوص تولیدات محصول مهمی مانند گوجه فرنگی است که تا بحال خسارات بسیار سنگینی به پیکره تولید به ویژه در گلخانه ها زده است.در کشور ما هم چندی است که این آفت از حالت قرنطینه ای خارج شده و خسارات شگرفی وارد کرده است.
در اینجا ابتدا نمایی از خصوصیات توتا ارائه میشود...انشالله به زودی و در فرصت مناسب اصوا ردیابی و مبارزه با این آفت خطرناک در همین تاپیک عنوان خواهد شد.امید است این مطالب در راستای ارتقاء اطلاعات علاقمندان در این خصوص مفید واقع شود.انشاله



tuta.jpeg

توتا در یک نگاه اجمالی



طبقه بندی:
شاخه
arthropoda


رده
insect


راسته
Lepidoptera


زیرراسته
glossata


بالاخانواده
gelechioidea


خانواده
gelechiidea


زیر خانواده
gelechiinae


قبیله
gnorimoschemini


جنس tuta
نام علمی کامل
tuta absoluta(meyrick 1917)




نام معمولی: مینوز گوجه فرنگی



نامهای معمولی دیگر:
شب پره مینوز گوجه فرنگی(tomato leaf miner moth)- شب پره گوجه فرنگی(tomato moth)- شب پره امریکای جنوبی گوجه فرنگی(south American tomato moth)- نقب زن گوجه فرنگی(tomato borer)که این نام اخیر برای برخی دیگر از آفات گوجه فرنگی هم کاربرد دارد.






در سال1917 ادوارد میریک حشره شناس انگلیسی این پروانه کوچک را رسما معرفی کرد



توتا در منابع مختلف علمی با اسمهای زیر میتوانید مشاهده کنید

Phthorimaea absoluta Meyrick, 1917

Gnorimoschema absoluta Clarke, 1965

Scrobipalpula absoluta povolny,1964; becker, 1964

Scrobipalpuloides absoluta povolny,1987

Tuta absoluta povolny, 1994





حشرات کامل



توتا با بالهای بسته حدود5تا6میلیمتر و عرض بالهای باز حدود10 میلیمتر است


پالپهای لب پایین بلند و به شکل کمانی و رو به بالاست.شاخکها بلند نازک و نخی است و بندهای آن به طور یک درمیان سیاه و سفید هستند


معمولا در نسبت جمعیتی،تعداد3 نربه 4 ماده است(شمارش شده در ونزئولا)

حشرات کامل نر نسبت به ماده ها عمر طولانی تری دارند.



عمر حشرات جفتگیری کرده کمتر از حشرات جفتگیری کرده است



عمر حشرات در شرایط آزمایشگاه 19تا40روز متغییر است



هر2 جنس چندین بار جفتگیری میکنند



نخستین جفتگیری یک روز بعد از ظهور حشره کامل حادث میشود



جفتگیری معمولا سپیده دم صورت میگیرد(نرها طبق بررسیها از ساعت7تا11صبح
بیشترین جستجو را برای ماده ها انجام میدهند



میانگین پیش از تخمریزی ماده ها1/8تا3روز است



ماده ها بین60تا120تخم میگذارند(تا260عدد هم گزارش شده)



ماده ها تا بیش از20 روز قادر به تخم گذاریند.حدود72%این تخمها در 5روز اول و 90%آن درطی10 روز اول گذاشته میشوند.



طول بال نردامنه:8تا11/6 میلیمتر- میانگین10/10میلیمتر


طول بال ماده-دامنه8تا12/4میلیمتر- میانگین10/73




تفاوت حشرات کامل نر و ماده:



1- ساختمان متفاوت چفت- چفت در نرها به صورت یک خارساده و در ماده ها بصورت یک دسته3تایی از موهای نازک است که در حاشیه جلویی قاعده بالهای عقبی قراردارند.
2- شکم نر باریکتر و در قسمت عقبی نوک تیزتراست.درحالیکه درجنس ماده شکم پهن تر و حجیم تر است.
3- سطح زیرین شکم نر به رنگ سفید تیره باپولکهای خاکستری پراکنده درطرفین است درحالی که در ماده ها این ناحیه به رنگ سفید خالص با4سری خطوط سیاه مورب در پهلو است
تخم های این شپره میانگین طولی0/383 و عرضی0/211میلیمتر رادارند. تخمها بیضی هستند.تخمهای تازه گذاشته شده سفید مایل به کرم است که کم کم به رنگ زرد و بعد نارنجی تغییر میکننو.هنگام رسیدن تیره رنگ میشوند
تخمها بصورت انفرادی و به ندرت بصورت گروهی بر روی تمامی اندامهای هوایی گیاه میزبان گذاشته میشود






لاروها:



دارای4سن لاروی با اندازه و رنگ متفاوت هستند-بعداز تفریخ لاروها واردبافت گیاه شده و تغذیه میکنند.دالانهایی درون برگها،ساقه ها، گلها و میوههای درحال رشد گوجه فرنگی ایجاد میکنند.
لاروهای سنین بالاتر به میوه های رسیده حمله میکنند.بابزرگترشدن لاروها و افزایش تغذیه طول و عرض دالانها بیشتر میشود.درآلودگیهای شدید همه بافت برگ خورده شده و تنها رگبرگها و مقادیری فضولات حشره باقی میماند.
روی پیش قفسه سینه لاروها صفحه پشتی وجود ندارد و بجای آن باند مورب تیره ای وجود دارد که در قسمت خط میانی پشتی بصورت منقطع دیده میشود.
قطرکپسول سر بهترین مشخصه برای تفکیک سنین لاروی است.لاروها،4سن لاروی کاملا مشخص در اندازه های مختلف را سپری میکنند.
لاروها از نمای پشتی شکم،صاف و رنگ آنهادرطول رشد از سفید مایل به کرم تاسبز تیره تغییررنگ می دهد.درسن آخر لارو صورتی رنگ است
زمانی که لاروها آماده پوست اندازی میشوند،تغذیه را متوقف کرده و محتویات گوارشی خود را تخلیه میکنند.این امر باعث میشود که رنگ آنها به سفید مایل به کرم برگردد.
درمقایسه لاروهای توتا با آفات مشابه،لارو توتا درون دالانها شبیه لارو بال پولکداران باسرو پاهای مشخص است.

اندازه لارو توتا


سن لاروی1 میانگین طول بدن1/61 میل -میانگین قطرکپسول سر0/153میل
سن لاروی2 میانگین طول بدن2/8 میل -میانگین قطرکپسول سر0/253میل
سن لاروی3 میانگین طول بدن4/69میل -میانگین قطرکپسول سر0/399میل
سن لاروی4 میانگین طول بدن7/72 میل -میانگین قطرکپسول سر0/834میل





شفیره های توتا



درپایان دوره لاروی، لاروها بالغ موادغذایی داخل بدن را دفع کرده و پیله ای ابریشمی میسازند و در آنجا به شفیره تبدیل میشوند.
شفیره تازه تشکیل شده سبزرنگ هستند.اما در هنگام بلوغ به رنگ قهوه ای تیره درمی آیند
سایز و وزن شفیره ها
شفیره نر- وزن 3تا3/ 5 میلیگرم طول بدن4تا4/5 میلیمتر عرض بدن1/2تا1/3میل
شفیره ماده- وزن 4تا4/ 5 میلیگرم طول بدن5تا4/5 میلیمتر عرض بدن1/4تا1/3میل
شفیره نر سبکتر و کوچکتر از ماده است







زیست شناسی



توتا حشره ای با دگردیسی کامل و توانایی زادآوری بالایی است.چند نسلی است و در چرخه زندگی خود دیاپوز ندارد..بسته به شرایط محیطی هر یک از مراحل مختلف رشدی آن مدتهای متفاوتی طول میکشد.در شرایطی در مزرعه در سال بین 7تا10نسل داشته اند ودر گلخانه ها تا12نسل در سال ایجاد کرده اند.در شرایط آزمایشگاهی با دمای ثابت25درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی75% توتا در28/7روز یک نسل را کامل میکند.
توتا میتواند بصورت تخم،شفیره و یا حشره کامل زمستانگذرانی کند.
پایین ترین دمای مناسب رشد(دمای پایه)برای توتا 8/14درجه سانتیگراد است.این دما برای نشو ونمای تخم6/9درجه و برای لاروها7/6درجه و برای شفیره ها 9/2 درجه است
با توجه به میانگین دمای پایه8/14درجه، مجموع درجه حرارت موثر روزانه مورد نیار توتا 459/6 است






پراکنش جغرافیایی



بومی امریکای جنوبی مخصوصا منطقه آند(پرو-شیلی و بولیوی)
تا سال1960 فقط در امریکای جنوبی فعال بود
توانایی زیادی در سازگاری با مناطق جدید دارد
عمده علت انتقال آن به مناطق دوردست حمل و نقل بین المللی محصولاتی مانند گوجه فرنگی بوده است
در اروپا ابتدا در اسپانیا گزارش شد(2006سال)



در ایران بار اول در تیرماه1389 در یکی از مزارع گوجه فرنگی در اطراف ارومیه رویت شد
دومین محل انتشار شهرستان برازجان بوشهر بود



زمان گزارش آلودگی مزارع گوجه فرنگی در استانهای مختلف



تیر89-آ.غ
بهمن89-بوشهر
اسفند89- کردستان و ایلام
اردیبهشت90- کرمانشاه و خوزستان
تیر90- فارس
مرداد90-اصفهان-آ.ش-لرستان-اردبیل
شهریور90- قزوین-همدان-مرکزی-کهکیلویه و بویراحمد-چهارمحال و بختیاری-تهران
مهر90-زنجان-کرمان-سمنان-یزد-خراسان شمالی
آبان90-هرمزگان-سیستان وبلوچستان






میزبانها



فلفل قرمز و رنگی- لوبیا- گوجه فرنگی- بادمجان- سیب زمینی- توتون-تاجریزی امریکایی- تاجریزی سیاه-گونه هایی از عروسک پشت پرده-گونه هایی از تاتوره-گونه هایی از تاجریزی-گونه هایی از سولانوم
توجه داشته باشید توتا قابلیت استفاده از میزبان جایگزین را دارد و در مناطق جدید ممکن است روی جنسهای بومی میزبانان خود فعالیت کند.





رفتار توتا

حشرات کامل در طلوع و غروب آفتاب بسیار فعالند و در طول روز در بین برگهای گیاه میزبان استراحت میکنند.

جفتگیری معمولا روز بعد از ظاهر شدن حشرات کامل و معمولا به هنگام سپیده دم انجام میشود

در2جنس نروماده چندین بار جفتگبرب میکنند.(معمولا نرها بیشتر جفتگیری میکنند حتی12تا16بار درطول زندگیشان)

حشرات نر و ماده های باردار عکس العمل نورگرایی قویی دارند.

پس از جفتگیری تا زمان تخمگذاری حداقل1روز فاصله وجود دارد

تخم ریزی عمدتا در شب انجام میشودو تخمها انفرادی و یا در دستجات نامنظم2تا5تایی گذاشته میشوند

توتا ترجیح میدهد تخمهایش را روی برگها(هر2سطح برگ)قراردهد.اما بر دیگر قسمتهای هوایی گیاه مانند ساقه ها،گلها،و در زیرکاسبرگها ی میوه های سبز که تشکیل گل کاسه را میدهند نیز تخم میگذارند

73%تخمها را روی برگها، 21% را روی اندامهای هوایی تازه تشکیل شده و 6% بقیه را نیز روی برگواره(bract)میوه گذاشته میشود

حشره ماده در شرایط نامساعد مانندگیاهان بودن برگ و آلودگی شدید گیاهان قادراست تخمها را روی سطح میوه سبز قراردهد.اما روی میوه رسیده تخم نمیگذارد.

مطالعات نشان میدهد که معمولا3هفته بعد از کاشت،توتا مایل است تخمهایش را در یک سوم فوقانی گیاه گوجه فرنگی قراردهد.

لاروها معمولا صبح خا از تخم خارج میشوند.بعد از تفریخ لاروها به درون بافت گیاه نفوذ میکنند(اندامهای هوایی یا گلها)و شروع به تغذیه کرده و دالانهای نامنظمی را ایجاد میکنند

اگرچه لاروها بیشتر عمرشان را در دالانها سپری میکنند اما لارو سن2 میتواند از دالان خارج شود(این رفتار ممکن است بخاطر دمای درون دالان،کمبود غذا و یا تجمع فضولات باشد)

هنگامی که لاروها خارج از دالانها قرار میگیرند به سرعت حرکت میکنندو از تارهای ابریشمی برای جابجایی به بخشهای دیگر گیاه استفاده میکنندودالانهای درون برگ شکل نامنظمی دارند وممکن است بافت ناحیه آفت زده بعدا نکروزه شود

دالانهای درون ساقه ممکن است رشد عمومی گیاه را تغییر دهند.

میوه ها به محض تشکیل ممکن است مورد حمله قرار گیرند

لاروهای بالغ مواد غذایی داخل بدنشان را دفع کرده و بدینوسیله طول بدنشان راکاهش میدهند

لاروها در محلی که به شفیره تبدیل میشوندپیله ابریشمی میتنند.شفیره ها ممکن است متصل به هرکدام از بخشهای گیاه(برگ-ساقه-گل و میوه) و یا درون خاک تشکیل شوند.


نحوه خسارت

پس ار تفریخ لاروها به درون جوانه انتهایی،گلها،میوه جدید،برگها یا ساقه ها نفوذ میکنند

دالانهای مارپیچ درون برگها با رشد و تغذیه لاروها از نظر طول و عرض بزرگتر میشوند.درحملات شدید لارو کل بافت برگ را میخوردو تنها اسکلت برگ و حجم زیادی از فضولات باقی میماند

در مواردی به ویژه در آغاز آلودگی، لاروها و دالانهای ایجاد شده توسط آفات دیگر مانند مینوزهای خانواده دوبالان ممکن است به اشتباه مربوط به توتا تلقی شوددالانهای حفر شده توسط مینوز در ابتدا شبیه توتا میباشند اما به مرور دالانهای توتا پهن تر میشودو به حالت لکه ای در می آیند.درحالیکه دالانهای مینوز به شکل تونل باقی میمانند.

فضولات توتا در سراسر دالان پراکنده است اما فضولات مینوز به شکل رشته ای باریک درون تونل دیده میشوند.

لاروها قادردند به درون اندامهای هوایی ظریف نفوذکنند و کانال حفرنمایند.آنها معمولا از طریق قسمت انتهایی گیاه و یا زاویه تشکیل شده بین دمبرگ و برگها وارد گیاه شوند

خسارت این آفت بطور مستقیم مریوط به کاهش ظرفیت فتوسنتزی و میزان تولید گوجه فرنگی است. و حتی بازارپسندی میوه را مختل میکند.

خسارت غیرمستقیم آن ایجاد کردن شرایط مساعد برای ورود و فعالیت پاتوژنها یر روی برگ و میوه ها است

در مورد سیب زمینی وقتی که گیاه چرخه رویشی خود را کامل کرد لارو توتا در زیر اپیدرم غده ها اقدام به حفر کانال میکند.ونغذیه لاروها ممکن است باعث پوسیدگی غده ها شود



به زودی اصوا ردیابی و مبارزه با این آفت خطرناک در همین تاپیک عنوان خواهد شد



منبع:
دکتر سید افشین صفوی- مهندس سید مهدی صفوی،1390 ، شب پره مینوز گوجه فرنگی ،انتشارات خروش
 
آخرین ویرایش:

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
ردیابی توتا

ردیابی توتا

در پست قبلی بصورت اجمالی خصوصیات توتا بررسی شد. در این پست روشهای متداول ردیابی این آفت توضیح داده میشود
ان شاالله بزودی در همین تاپیک نحوه مبارزه با آفات توتا بر اساس چارتهای جهانی ارائه میشود



[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ردیابی توتا
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]معمولا از تکنیکها و ابزارهای زیر برای ردیابی توتا استفاده میشود:

[/FONT]


[FONT=&quot]بازرسی عینی مزارع گوجه فرنگی[/FONT]

[FONT=&quot]تله گذاری با جلب کننده های فرمونی[/FONT]
[FONT=&quot]استفاده از تله نوری[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]بازرسی عینی مزارع گوجه فرنگی

[/FONT]


[FONT=&quot]مطالعات نشان داده بیشترین خسارت توتا روی گوجه فرنگی در بخشهای بالایی و میانی گیاه مشاهده شده است.بنابراین روی این قسمت بیشتر تمرکز شود.
[/FONT]


[FONT=&quot]تمامی قسمتهای هوایی گیاه میزبان بخصوص بخشهای بالایی گیاه برای یافتم تخمهای منفرد جستجو شود.
[/FONT]


[FONT=&quot]برای یافتن لارو درون دالانهای موجود در بافتهای گیاهی،کانالهای دارای فضولات بخصوص روی میوه و کانالهای مارپیچ یا لکه ای جستجو شود
[/FONT]


[FONT=&quot]شفیره ها را میتوان روی بافت برگ،درون خاک یا در بسته بندی میوه به هنگام جابجایی جستجو کرد
[/FONT]


[FONT=&quot]با توجه به اینکه حشره کامل توتا معمولا در طول روز لابلای گیاهان میزبان باقی میماند و درزمان طلوع و غروب آفتاب فعالند بنابراین تکان دادن گیاهان به منظور تحریک حشره کامل ابزار مناسبی برای کشف آلودگیهای جدید است
[/FONT]


[FONT=&quot]ناظران از روش زیر برای ردیابی توتا در مزارع گوجه فرنگی استفاده کنند[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]به محض استقرار گیاهچه گوجه فرنگی چندین نقطه بطور تصادفی در سراسر مزرعه انتخاب شود
[/FONT]


[FONT=&quot]در هر نقطه انتخاب شده یک ردیف کشت به طول 180 سانتیمتر انتخاب شود
[/FONT]


[FONT=&quot]در تمامی طول 180سانت انتخاب شده در ردیف کاشت،برای یافتن دالانها و پناهگاهای موجود در برگهای تا خورده بررسی شود.
[/FONT]


[FONT=&quot]میانگین تعداد لاروهای موجود در ردیف180سانتی ثبت شود و سپس بر اساس آیتمهای زیر تحلیل شود

[/FONT]


[FONT=&quot]لارو کمتر از 1عدد-در این حالت ردیابی بطور هفتگی انجام شود و تا زمانی که آفت بعنوان یک تهدید بحساب نیامده اینکار ادامه یابد[/FONT]
[FONT=&quot]یک عدد یا بیشتر از یک عدد لارو- در این حالت عملیات کنترلی آغاز میشود و ردیابی ها هفتگی تکرار شود[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]تله گذاری بوسیله جلب کننده های فرمونی

[/FONT]


[FONT=&quot]معمولا از تله های تشتی-دلتا-مک فیل-سطلی برای این مورد استفاده میشود
[/FONT]


[FONT=&quot]فرمونی که معمولا امروزه برای جلب حشره نر توتا استفاده میشود ترکیبی از([/FONT][FONT=&quot]E3Z8-14AC & E3Z8Z11-14AC[/FONT][FONT=&quot])با نسبت([/FONT][FONT=&quot]10%&90%[/FONT][FONT=&quot])است

[/FONT]


[FONT=&quot]درحال حاضر جلب کننده های پلاستیکی [/FONT][FONT=&quot]SEPTA[/FONT][FONT=&quot]با مقادیر مختلف از مواد فرمونی یاد شده فوق در میزان 0/1 و 0/3 و 0/5 میلیگرم بارگذاری و به بازار عرضه شده است[/FONT]


[FONT=&quot]جلب کننده های0/3 میلیگرم فرمون بیشتر برای ردیابی مناسبند
[/FONT]


[FONT=&quot]جلب کننده های با مقادیر کمتر(0/1 میلیگرمی) برای ردیابی در محیطهای خیلی بسته مانند محلهای بسته بندی و سورتینگ مناسبند.
[/FONT]


[FONT=&quot]جلب کننده های0/5 میلیگرم فرمون بیشتر برای شکار حشرات در مزارع باز مناسبند
[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]تراکم تله های فرمونی برای ردیابی توتا

[/FONT]


[FONT=&quot]در مساحتهای بالای 2500 مترمربع 4 تله در هکتار و برای مساحتهای کمتر از 2500مترمربع تنها 1 تله کافی است
[/FONT]


[FONT=&quot]نوع تله ارتباطی با این تعداد تله گذاری ندارد.
[/FONT]


[FONT=&quot]تله ها هفته ای یکبار بازدید شوند حشرات شکارشده شمارش و برداشت شوند.
[/FONT]


[FONT=&quot]جلب کننده های فرمونی باید هر 4تا6هفته یکبار تعویض شوند.
[/FONT]


[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]دستورالعمل نصب تله دلتا برای ردیابی توتا

[/FONT]


[FONT=&quot]گلخانه ها- یک تله در ورودی گلخانه و یا یک یا دو تله در نزدیکی گرمترین نقطه گلخانه(درکل تعداد تله 4یا5 تله در هکتار)
[/FONT]


[FONT=&quot]مزارع- 2تله در نزدیکی حاشیه مزرعه از هر 4طرف مزرعه (بمنظور تشخیص جهت ورود آلودگی) و همچنین 2تا 3 تله در داخل مزرعه(در کل 8تا9 تله در هکتار)
[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]تله های نوری

[/FONT]


[FONT=&quot]از آنجایی که حشرات نر و نیز ماده های باردار گرایش زیادتری به نور دارند بنابراین تله های نوری گزیته خوبی برای شکار هر2جنس هستند.در گلخانه ها تله نوردی در نزدیکی در های ورودی کار گذاشته میشوند.
[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]مکانهای ردیابی

[/FONT]


[FONT=&quot]ردیابی در تمامی مکانهایی اعم از گلخانه و مزرعه که گیاهان میزبان توتا وجود دارند باید جدی گرفته شود

[/FONT]


[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]مناطق با ریسک بالا که توتا میتواند از آنجا به سایر نواحی گسترش یابد[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]


[FONT=&quot]محلهای ذخیره سازی و تولید کمپوست ساخته شده از بقایای گیاهی
[/FONT]


[FONT=&quot]مکانهای تولید نشاء
[/FONT]


[FONT=&quot]محل تجمع بقایای گیاهی خام
[/FONT]


[FONT=&quot]محل بارگیری، تخلیه و انتظار کامیونهای حمل سیزیجات
[/FONT]


[FONT=&quot]مغازه های سبزیجات
[/FONT]


[FONT=&quot]محلهای شستشو و فرآوری سبزیجات
[/FONT]


[FONT=&quot]بازرسی گمرک
[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]زمان ردیابی

[/FONT]


[FONT=&quot]از آنجایی که توتا در سال چندین نسل دارد بنابراین در گلخانه ها مدام باید مراقبت در تمام طول سال وجود داشته باشد
[/FONT]


[FONT=&quot]در مزارع به محض استقرار گیاهچه مراقبتها آغاز شود.
[/FONT]


[FONT=&quot]زمان ردیابی بسته به محل و موقعیت جغرافیایی متفاوت است.چونکه توتا میتواند روی علفهای هرز خانواده سولاناسه که در منطقه ی کشت وجود داشته باشد فعال باشد بنابراین تله گذاری ممکن است بعد از برداشت و قبل از کشت بعد، زمانی که حتی میزبان تجاری نیز وجود ندارد ادامه یابد


[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]به زودیاصول مبارزه با این آفت خطرناک بر اساس روشهای روز جهانی در همین تاپیک عنوان خواهد شد[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]منبع:
دکتر سید افشین صفوی- مهندس سید مهدی صفوی،1390 ، شب پره مینوز گوجه فرنگی ،انتشارات خروش[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT]
 

ali soltan

عضو جدید
با سلام و تبریک سال نو
این آفت یکی از خطرناکترین آفتهای گوجه است و واقعا خسارتهایی که می زنه وحشتناکه هنوز سمی که کاملا بتونه با این مقابله کنه پیدا نشده در برزیل 32 سم بر روی این افت تست کردند نتیجه نگرفتند حالا یادن نیست 32 بود یا 29ولی یکی از بهترین راههای مقابله استفاده از تله های فرولایت ferolighte هست که این تله ها ترکیبی از تله های فرمونی و نوری هستند یادتون باشه برای مبارزه با این آفت یک راه تنها موثر نیست به اصطلاح یک management mix باسد صورت بگیره که شامل شخم مزرعه بین خطها در زمان شفیرگی آفت استفاده از تله و استفاده از بعضی از سموم هممراه با این روشهای مبارزه باید صورت بگیره سمومی مانند اسپینوساد در ترکیب با دسیس تا حدودی باعث کنترل آفت می شند ولی در صورتی که روشهای دیگر مبارزه رو هم لحاظ کنیم در وصف این همین رو بگم که در سال زراعی قبل خیلی از گوجه کارهای ما زمینهاشون رو برگردوندند و به جاش طالبی و خربزه کشت کردند البته یه انتقاد هم باید بکنیم از دستگاههای اجرای که زمانی که این آفت وارد استان شد بنا به 1001 دلیل مانع از انتشار حبر ورود این آفت شدند فقط واسه تاینکه بگن ما این آفت رئ نداریم و همین بیخبری بزرگترین لطمه رو زد
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
عوامل کنترل بیولوژیک حشره توتا

عوامل کنترل بیولوژیک حشره توتا

عوامل کنترل بیولوژیک علیه حشره توتا


پارازیتوئید تخم


خانواده:

Hymenoptera: Trichogrammatidae

گونه ها:

Trichogramma achaeae Nagaraja & Nagarkatti

Trichogrammatoide a bactrae Nagaraja

T. fasciatum (Perkins

T.pretiosum Riley

T.rojasi Nagaraja & Nagarkatti

T.nerudai Pintureau & Gerding


پارازیتوئید لارو

خانواده:

Hymenoptera: Bethylidae

گونه:

Parasierola nigrifemur(Ashmead)


خانواده:

Hymenoptera: Braconidae

گونه ها:

Agathis sp.

Apanteles gelechiidivoris Marsh

Apanteles sp.

Bracon lucileae Marsh

Bracon sp.

Pseudapanteles dingus(Muesenback)

Earinus sp.

Origilus sp.


خانواده:

Hymenoptera: Eulophidae

گونه ها:

Dineulophus phtorimaeae De Santis

Neochrysocharis Formosa(Westwood)

Cirrospilus sp.

Horismenus sp.

خانواده:

Hymenoptera: Ichneumonidae

گونه ها:

Temelucha sp.

Diadegma sp.


پارازیتوئید تخم و لارو

خانواده:

Hymenoptera: Braconidae

گونه :

Chelones sp.

خانواده:

Hymenoptera: Encyrtidae

گونه :

Copidosoma sp.



پارازیتوئید لارو و شفیره


خانواده:

Hymenoptera: Ichneumonidae

گونه :

Campoplex haywardi Blanchard


پارازیتوئید شفیره

خانواده:

Hymenoptera: Chalcididae

گونه :

Conura sp.


شکارگرها

خانواده:

Hymeiptera: Miridae

گونه ها :

Macrolophus pygmaeus Rambur

Nesidiocoris tenuis Reuter

Tupiocoris cucurbitaceus Spinola

خانواده:

Hymeiptera: Nabidae

گونه :

Nabis pseudoferus ibericus Remane

خانواده:

Hymeiptera: Pentatomidae

گونه :

Podisus nigrispininus(Dallas)


باکتری علیه لارو

Bacillus thuringiensis


قارچ علیه لارو

Beauveria bassiana


قارچ علیه تخم

خانواده:

Clavicipitaceae

گونه:

Metarhizium anisopliae
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
امروز رفته بودم یه گلخونۀ گوجه
خسارت توتا وحشتناک بود! البته از حشره ای که هر ماه یک نسل تولید می کنه و هر ماده میتونه صد تا بعضاً دویست تخم بگذاره همچین انتظاری هم میره، ولی شنیدن کی بود مانند دیدن! ببینید:







جالب اینجاست که تله تشتی فرمونی هم داشتن!
 

پیوست ها

  • DSC01830.jpg
    DSC01830.jpg
    98.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
امروز رفته بودم یه گلخونۀ گوجه
خسارت توتا وحشتناک بود! البته از حشره ای که هر ماه یک نسل تولید می کنه و هر ماده میتونه صد تا بعضاً دویست تخم بگذاره همچین انتظاری هم میره، ولی شنیدن کی بود مانند دیدن! ببینید:







جالب اینجاست که تله تشتی فرمونی هم داشتن!

بله.... بیخودی نیس که این همه ما از این توتا بد میگفتیم....مدیریتش باید چند جنبه ای باشه
 
  • Like
واکنش ها: juni

juni

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
بله.... بیخودی نیس که این همه ما از این توتا بد میگفتیم....مدیریتش باید چند جنبه ای باشه

وااااااای اینجارو.........چیکاکرده این توتا..
دستتون درد نکنه........خیلی عکسای خوبی هستن......
چندسالی هست توی ارومیه هم این مینوز خسارت میزنه متاسفانه...!!
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
وااااااای اینجارو.........چیکاکرده این توتا..
دستتون درد نکنه........خیلی عکسای خوبی هستن......
چندسالی هست توی ارومیه هم این مینوز خسارت میزنه متاسفانه...!!

شکل خسارت مینوز توی ابتدای کار شبیه توتاست...یعدها فقط با یه فرق کوچیک مبشه از هم افتراق کرد...توتا دالانها لکه ای میشه اما در مینور همونجوری تونلی باقی میمونه
...اما نتیجه خسارت توتا برق آساست واقعا....
 

juni

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
شکل خسارت مینوز توی ابتدای کار شبیه توتاست...یعدها فقط با یه فرق کوچیک مبشه از هم افتراق کرد...توتا دالانها لکه ای میشه اما در مینور همونجوری تونلی باقی میمونه
...اما نتیجه خسارت توتا برق آساست واقعا....

میشه یکم در مورد نحوه کنترلش برامون مطلب بذارین؟؟
مرسی..
درسته که یه چیزهایی میدونم ولی میخوام اطلاعاتم رو در موردش بالا ببرم....
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اینم یکی از تله های تشتی فرمونی که آب روغن قاطی کرده بودن توش:

DSC01829.jpg
 
  • Like
واکنش ها: juni

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
میشه یکم در مورد نحوه کنترلش برامون مطلب بذارین؟؟
مرسی..
درسته که یه چیزهایی میدونم ولی میخوام اطلاعاتم رو در موردش بالا ببرم....

دقیقا داخل همین تاپیک مطالب خوبی بچه ها و خود من گذاشتیم...
 
  • Like
واکنش ها: juni

Similar threads

بالا