پرندگان لانه‌های ضدآتش می‌سازند

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: گونه اي از پرندگان براي حفظ ايمني آشيانه خود در كنار زيبايي آنها طي زماني طولاني از مواد خاصي استفاده كرده و مواد قابل اشتعال را از منطقه ساخت آشيانه دور مي سازند.
به گزارش مهر ، گونه اي از پرندگان به نام Bowerbird يا پرندگان آلاچيق كه در استرالياي شمالي ساكن هستند براي ساختن خانه هاي خود سليقه و زمان زيادي صرف مي كنند. اين پرنده ها دو ديواره از شاخه هاي ريز به وجود مي آورند كه مسيري 1.5 متري كه كف آن از ذرات استخوان، سنگ، صدف و ميوه ها پوشانده شده را احاطه كرده است.

ساخت چنين آشيانه آلاچيق مانندي يك هفته يا بيشتر به طول خواهد انجاميد به همين دليل براي اين پرندگان ويراني لانه هايشان به دست آتشهاي طبيعي كه جنگلها را در مي نوردند ، اصلا پديده خوشايندي نخواهد بود. بر همين اساس مطالعات جديد نشان مي دهند اين آلاچيقها به شكلي عجيب نسبت به آتش عايق هستند.

در سال 2006 آتش سوزي بزرگي منطقه بزرگي در خارج از شهر داروين را نابود كرد. گروهي به رهبري اوسامي ميكامي از دانشگاه كيوشو ژاپن دريافتند كه از ميان 9 آشيانه يافت شده پرندگان آلاچيق تنها سه مورد از آنها نابود شده اند. 6 آشيانه ديگر به صورتي كاملا بي عيب و دست نخورده در منطقه اي كوچك باقي مانده بودند.

بر اساس تناسبات به دست آمده از مناطق سوخته شده و آسيب نديده درصد نجات اين آشيانه ها در حدود هشت درصد بوده و اين به آن معني است كه تمامي آشيانه ها در اين حادثه بايد به كلي نابود مي شدند.

تحقيقات نشان مي دهند كه اين پرندگان براي جلوگيري از تاثير آتش بر زيستگاهشان، تمامي مواد، برگها و شاخه هاي قابل اشتعال را از منطقه دور كرده و يا مواد مختلفي را به عنوان تزئين بر روي مواد قابل اشتعال قرار مي دهند. به اين شكل از نفوذ آتش به آشيانه خود جلوگيري مي كنند.

بر اساس گزارش لايو ساينس ، دفن مواد قابل اشتعال در زير زمين و پوشاندن آنها با استفاده از مواد تزئيني علاوه بر جلوگيري از نفوذ آتش مي تواند آشيانه را چشمگيرتر كرده و به همين دليل مي توان گفت منشا اين رفتار علاوه بر حفظ ايمني، جلب توجه پرندگان ديگر نيز به شمار مي رود.
 
Similar threads

Similar threads

بالا