پرسمان مهدوي

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:براي نيازهاي فكري و روحي چه كتابهايي مطالعه كنم؟

سؤال:براي نيازهاي فكري و روحي چه كتابهايي مطالعه كنم؟

سؤال:براي نيازهاي فكري و روحي چه كتابهايي مطالعه كنم؟ و كتابهايي درباره امام زمان(عج) معرفي فرماييد؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

وفقيت در هر كاري، در گرو برنامه ريزي صحيح و عمل به آن است. براي مطالعه تدريجي كتاب هاي ديني و اخلاقي، برنامه اي روزانه طرح كنيد ؛ مثلاً روزي يك ساعت به مطالعه اين گونه كتاب ها اختصاص دهيد و هرگز از برنامه تخلف نكنيد. در مرحله اول براي انتخاب كتاب، بايستي نيازهاي فكري و روحي خود را مد نظر قرار دهيد؛ يعني، آيا به مطالب عقيدتي بيشتر احساس نياز مي كنيد يا به مطالب عرفاني و يا تاريخي و... . پس از انتخاب موضوع، بايستي با مشورت و تحقيق بهترين كتاب ها را بيابيد و به تدريج به مطالعه آنها بپردازيد. اگر علاقه مند به مسائل فكري هستيد، بهتر است از سري «جهان بيني اسلامي» شهيد مطهري آغاز كنيد. اگر به عرفان علاقه مند هستيد، از كتابهاي علامه حسن زاده آملي مانند: «نامه ها و برنامه ها» و يا «ترجمه المراقبات» استفاده كنيد. اگر به اخلاق علاقه مند هستيد، مطالعه كتاب هاي علم اخلاق اسلامي، «ترجمه جامع السعادات»، «معراج السعادة» و يا اخلاق «ترجمه الاخلاق» مرحوم شبّر و... توصيه مي شود. درباره امام زمان نيز مي توانيد كتابهاي زير را مطالعه كنيد: 1- مجموعه اي از گفتار درباره امام زمان (عج)،شهيد صدر 2- عصر ظهور،علي كوراني 3- دانشمندان عامه و مهدي موعود (عج)،علي دواني 4- رسالت اسلامي در عصر غيبت،محمد صدر 5- مهدي موعود(عج)،شهيد دستغيب 6- سيماي امام زمان(عج)،تاج لنگرودي 7- خورشيد مغرب،محمد رضا حكيمي 8- دادگستر جهان،ابراهيم امين
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آيا ممكن است كسي با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشد؟

سؤال:آيا ممكن است كسي با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشد؟

سؤال:آيا ممكن است كسي با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشد؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

ممكن است وجود داشته باشد ولي ما از آن اطلاعي نداريم. ملاقات با امام زمان(عج) و ديگر اولياي الهي نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياي الهي نياز به تحقّق دو بُعد؛ يعني، معرفت و عمل دارد. اگر كسي خود را به اولياي الهي شبيه نمود، به لقاي آنان نيز واصل خواهد شد. {Sنوريان مرنوريان را طالبند# ناريان مرناريان را جاذبندS} نشانه تحقّق اين دو بعد، زماني است كه فرد محرمات را كاملاً ترك و به واجبات و وظايف خويش عمل نمايد. التبه نكته اي نيز در اينجا حائز اهميت است و آن اينكه گر چه ملاقات اولياي الهي هدفي والا و بس قيمتي است، ولي اگر كسي بدان نائل نشد نبايستي دچار روحيه يأس و نااميدي گردد. علاوه بر آن كه سعي در ملاقات با امام زمان و يا ديگر اولياي الهي (مانند خضر) يك وظيفه و دستور ديني نيست. آنچه وظيفه ماست تشبه به آن حضرات و پيمودن راه آنان است.

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:براي اينكه جزء اصحاب امام زمان(عج) باشيم، بايد چه راهي را طي كنيم؟

سؤال:براي اينكه جزء اصحاب امام زمان(عج) باشيم، بايد چه راهي را طي كنيم؟

سؤال:براي اينكه جزء اصحاب امام زمان(عج) باشيم، بايد چه راهي را طي كنيم؟


مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

راي اين كه ان شأالله در زمره اصحاب امام زمان(عج) باشيم لازم است دو سير را انجام دهيم: الف) سير نظري؛ يعني شناخت صحيح و اساسي دين و پيراستن از آنچه غيردين است. ين كار با تدبير عالمانه در قرآن و روايات مأثور از اهل بيت(ع) حاصل مي گردد. هم چنين با مطالعه دقيق و برنامه ريزي شده كتاب هايي كه اهل فن و اسلام شناسان در مورد اسلام نوشته اند (مانند كتاب هاي شهيد مطهري و علامه طباطبايي). )سير عملي؛ اين كار با تقيد به احكام ظاهري شريعت و به جا آوردن آداب انجام مي پذيرد. اهتمام به واجبات و پرهيز از محرمات بزرگترين ركن اين حركت است. عات تقوا در همه شؤون فردي و اجتماعي بزرگ ترين عامل قرب انسان به خداوند و اولياي او است. خواندن دعاي عهد در هر روز و آماده بودن واقعي براي ظهور امام مان(عج) از جمله موحبات اتصال به آن عروْالوثقي است. مسلماً كسي كه اين چنين اصحاب آن حضرت خواهد بود؛ چرا كه «من احب قوماً فهو منهم؛ كسي كه دوستدار مردمي باشد از جمله آنان محسوب خواهد شد».

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:در دعـاي نـدبـه بـه اين مساله اشاره شده است كه مي پرسد : نمي دانم كدام سرزمين تو را در بر گـرفته است ؟ قرارگاهت كجاست ؟ در كوه رضوي يا ذي طوي 000 ؟ نمي دانم در اين دعا چرا سـراغ حضرت مهدي را در ذي طوي و كوه رضوي مي گيرند كه جايگاه محمد حنفيه ( امام زمان فرقه كيسانيه ) است كه معتقدند در اين كوه ازانظار مخفي شده و از آنجا ظهور خواهد نمود . مـطـالعه دقيق متن دعاي ندبه كه از ائمه ما به تصريح و ترتيب نام نمي برد و پس از حضرت امير كـه بـه تـفـصيل از مناقب و فضايل وي سخن مي گويد ناگهان و بي واسطه به امام غايب خطاب مي كند , باز اين سوال را بيشتر در ذهن طرح مي كند .

مرکز پاسخگو:تبيان


جواب:

دعاي ندبه بحق , يكي از دعاهاي جالب و پر معني است . از نـظـر فـصـاحت بسيار فصيح وروان و حساب شده و متين است و از نظر محتوا بايد گفت يك دعـاي علمي , انقلابي ,عقيدتي و سياسي و در عين حال پر احساس و عاطفي است و اگر درست بـه مـفـهوم آن آگاهي حاصل گردد مي تواند منبع الهامبخشي براي مبارزات اجتماعي و بر ضد ظلم بوده باشد ( البته به شرط آگاهي , نه به صورت تخدير ) .

در آغـاز دعـا نـخـست اشاره اي به فلسفه بعثت پيامبران و سپس اشاره كوتاهي به تاريخچه آنان و مـقـامات مختلف هر يك و سپس بطور مشروح تر بحثي از قيام پيامبراسلام صلي اللّه عليه و آله و سـلـم و مـقـامات آن بزرگوار و بعد بطور مشروح خلافت بلافصل اميرمومنان علي عليه السلام با دلايـل و مـدارك زنده و قاطع از آيات ورواياتي كه مورد قبول همه فرق اسلامي است مورد بحث قـرار گرفته و به علل قيام جمعي از امت بر خلاف اهل بيت و خاندان پيغمبر و شهادت و كشتار و تـبـعـيـد آنـان وسـپس به دعوت امامان يكي بعد از ديگري اشاره شده است , بطوري كه قلوب را كـامـلامتوجه به قيام مهدي (عج ) مي نمايد و از آن پس با لحني عاشقانه و آميخته با هيجان خاص روحـي و عـمـيـقترين احساسات انساني , خطاب به ولي عصر (عج ) مي شود و ضمن ابرازاشتياق شـديد به قيام حضرتش , برنامه اصلاحي و انقلابي او تشريح مي گردد و بعد باچند نيايش زنده و موثر دعا پايان مي پذيرد . ايـن از نظر محتويات دعا , اما اين كه بعضي پنداشته اند كه اين دعا شباهتي باعقايد كيسانيه دارد كاملا مردود است و قبلا لازم است چند جمله كوتاه در معرفي مذهب كيسانيه ذكر كرده و سپس شـواهد رد پندار بالا را از خود دعا استخراج كنيم : كيسانيه آنچنان كه در كتب عقايد و مذاهب آمـده است , يك فرقه شيعه چهارامامي بودند كه پس از حضرت علي و امام حسن و امام حسين - عـلـيـهـم الـسـلام - بـه امامت محمد حنفيه عقيده دارند و گفته مي شود علت اين كه آنها را كـيـسـانيه مي نامند اين است كه يكي از هوا خواهان سر سخت اين مذهب شخصي به نام كيسان بـود كه خود را از علاقمندان علي عليه السلام معرفي مي كرد و بعضي هم كيسان رااز القاب مختار بن ابي عبيده مي دانند و او را از پيروان اين مذهب ذكركرده اند . گرچه كيسانيه خود منشعب به شعبه هايي شده اند ولي شعبه مشهور آنها عقيده دارند كه محمد حنفيه هم اكنون زنده است و در كوه رضوي در اطراف مدينه در نقطه دور افتاده اي زندگي مي كند و خداوند آب آشاميدني و عسلهاي كوهي در اختيار اوقرار داده و مهدي منتظر اوست .
گفته مي شود كثير شاعر معروف عرب از پيروان اين فرقه است و در اشعارش چنين مي گويد :الا ان الائمـه مـن قريش ولاه الحق اربعه سواءعلي و الثلاثه من بنيه هم الاسباط ليس بهم خفاءو سـبـط لا يذوق الموت حتي يقود الخيل يقدمها الولاءيغيب لا يري فيهم زمانا برضوي عند عسل و ماءY؛شاعر در اين اشعار عدد ائمه را چهار نفر - علي عليه السلام و سه فرزندش - ذكرمي كند و سپس به غيبت محمد بن حنفيه در كوه رضوي اشاره مي نمايد . امروز اين فرقه كمتر پيروان شناخته شده اي دارد و غالبا نام آنها را در كتب تاريخ اديان مي يابيم . اكـنـون بـه اصل سخن باز گرديم :دعاي ندبه با صراحت تمام مذهب كيسانيه را نفي مي كند و با عـقـايـد شـيـعـه اثني عشري كاملا منطبق است زيرا :
1 - در سه جمله از دعاي ندبه درباره نسب حـضـرت مهدي (عج ) مي خوانيم و ابن خديجه الغراء و ابن فاطمه الكبري و جدته الصديقه الـكـبـري فـاطـمـه بـن مـحمدصلي اللّه عليه و آله و سلم يعني او از فرزندان خديجه و فاطمه - عليهماالسلام است . در حـالـي كـه محمد بن حنفيه هيچ گونه نسبتي با خديجه و حضرت فاطمه دخت پيامبر اسلام ندارد , چه اين كه مادرش خوله حنفيه , دختر جعفر بن قبس بود ,نه ارتباطي با خديجه داشـت و نه با فاطمه زهرا - عليهماالسلام - با اين حال جاي تعجب است كه كسي براي دعاي ندبه شباهتي به عقايد كيسانيه قائل گردد , اگر فرضاكلمه رضوي ايجاد شبهه اي كند ( كه خواهيم ديد نمي كند ) اين سه جمله صريح ,هرگونه شبهه اي را مي تواند برطرف سازد .
2 - در اين دعا بعد از جمله اين ابناء الحسين مي خوانيم صالح بعد صالح وصادق بعد صادق اين السبيل بعد السبيل , اين الخيره بعد الخيره , اين الشموس الطالعه , اين الاقمار المنيره , اين الانجم الـزاهره , اين اعلام الدين و قواعدالعلم اين بقيه اللّه كجا هستند فرزندان امام حسين عليه السلام صـالـحـي پـس ازصالح ديگر و راستگويي پس از راستگوي ديگر , كجا هست راه به سوي خدا پس ازديـگـري , انـتخاب شده اي ( از سوي خدا ) پس از ديگري , كجا هستند خورشيدهاي درخشان و مـاههاي تابان و ستارگان فروزان و پرچمهاي آيين حق و پايه هاي علم و دانش سپس جمله را به صـورت مـفـرد آورده و مـي گويد : كجاست آن كسي كه خدا او را ذخيره كرده است 000 ؟ اين جمله هاي مكرر به روشني مي گويد بعد از امام حسين عليه السلام امامان متعددي بودند كه يكي پس از ديگري براي اصلاح امت و دعوت به سوي خدا و بسط علم و دانش قيام كردند تا مي رسد به آخرين ذخيره الهي و او را به صورت مفرد بيان كرده است . بـا ايـن حـال آيـا مي توان شباهتي براي دعاي ندبه با عقايد كيسانيه - آنها كه نه براي فرزندان امام حـسـين عليه السلام منصبي قائل هستند و نه غير از محمد بن حنفيه امامان ديگري را به رسميت مـي شـناسند - پيدا كرد ؟آيا جاي تعجب نيست كه گفته شود پس از ذكر ولايت علي عليه السلام مـطلب بريده شده وامامان وسط ناديده گرفته شده اند و تنها سخن از مهدي به ميان آمده و اين مـناسب عقيده فرقه كيسانيه است آيا اين ده جمله پي در پي درباره امامان ديگر به خاطراين كه اسـمـشـان صريحا برده نشده , كافي به نظر نمي رسد ؟ آيا براي نفي عقايدكيسانيه ده جمله كم اسـت ؟
3 - در جـمـلـه هـاي بنفسي انت من مغيب لم يخل منا بنفسي انت من نازح ما نزح عنا خطاب به ولي عصر (عج ) مي گوييم : جانم به فدايت كه پنهاني ولي از ما خالي نيستي و دوري هستي كه از ما جدا نيستي 000 . در ايـن دو جـمـلـه مـهـدي (عـج ) را در مـيان خود و نزديك به خود معرفي مي كنيم و اين خود مـي رسـانـد كـه غـيبت او به اين معني نيست كه همچون يك موجود نامريي و در مكان خاصي از چـشـمها پنهان باشد , بلكه به صورت ناشناس در اجتماعات رفت و آمد دارد ومحل ثابتي براي او وجود ندارد .
4 - از آنـچـه در بـالا گفتيم روشن شد كه فقرات اين دعا يكي پس از ديگري عقيده فرقه خرافي كيسانيه را نفي مي كند و با عقيده شيعه اثني عشري كاملا منطبق است . تـنها چيزي كه باقي مي ماند وجود كلمه رضوي در يكي از جمله هاي اين دعاست كه نكته آن با مراجعه به مدارك و منابع اسلامي روشن مي گردد . تـوضـيـح ايـن كه : ياقوت حموي بغدادي نويسنده معروف در كتاب معجم البلدان درباره رضـوي چـنـين مي نويسد : رضوي 000 كوهي است در اطراف مدينه و رضوي ( بر وزن رجبي ) مـنـسـوب بـه آن راگـويـنـد , پـيـغمبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم درباره اين كوه فرمود : رضوي كوهي است كه خدا از آن راضي و خشنود است . سپس بعد از نام بردن از كوههاي مقدس ديگر در ذيل كلام خود مي گويد : عرام بن اصبع سلمي گـفـتـه است : رضوي كوهي است كه از ينبع يك روز فاصله دارد ودر هفت منزلي مدينه است و يكي از كساني كه اين كوه را سير كرده به من اطلاع دادكه آب فراوان و درختان بسيار دارد و اين همان كوهي است كه طايفه كيسانيه مي پندارند محمد بن حنفيه در آن اقامت دارد و زنده است . و امـا ذي طـوي كه بعد از كوه رضوي در دعاي ندبه آمده , يكي از كوههاي اطراف مكه است كه در راه تنعيم قرار دارد و يك فرسخ از مكه فاصله دارد و ازآنجا خانه هاي مكه ديده مي شود . در روايتي از امام باقر عليه السلام وارد شده كه : حضرت قائم از طريق ذي طوي وارد سرزمين مكه مـي شود و نخست با مجاهداني به تعداد مجاهدان بدر ( نخستين برخورد اساسي اسلام و كفر ) به كنار خانه كعبه مي آيد و پرچم انقلاب و پيروزي رادر آنجا برمي افرازد . از آنچه در بالا گفته شد , نتيجه مي گيريم كه رضوي از كوههاي مقدس بوده و درروايات پيامبر صلي اللّه عليه و آله و سلم آمده است ( مقدس بودن يك سرزمين يا يك كوه يا مثلا حجر الاسود به خـاطر جبهه هاي تاريخي و حوادث مهمي است كه در طول تاريخ بشر براي آنها گذشته و مربوط به صحنه هاي فداكاري مردان خداست كه به خود ديده است ) . بـنـابـراين كوه رضوي پيش از آنكه در عقايد كيسانيه نقشي پيدا كند در سخنان پيامبروارد شده اسـت , بـلكه شايد انتخاب اين كوه از طرف كيسانيه براي عقايد خود به خاطر همان قداست آن بوده تا رنگ قداست به معتقدات باطل خود بدهند . بـا ايـن حـال اگر رضوي در دعاي ندبه آمده , آن را بايد به ريشه اصلي كه در گفتارپيامبر است برگردانيم نه به عقيده كيسانيه كه جنبه فرعي دارد . شـاهـد ديگر اين سخن ذكر كوه ذي طوي كه در نزديكي مكه است مي باشد زيرا ذي طوي به هـيـچ وجـه دخالتي در عقايد كيسانيه ندارد و از همه گذشته كلمه ام غيرهااست - يعني غير ايـنها - كه در دعاي ندبه آمده و اين خود دليل بر اين است كه حضرت مهدي (عج ) بر خلاف پندار كـيـسـانـيه محل خاصي ندارد و در شهرها و كوهها و نقاطمختلف جهان ممكن است رفت و آمد داشته باشد و همچون جدش پيامبر صلي اللّه عليه وآله و سلم كه گاهي در جبل النور و غار حرا و زمـانـي در كـنار خانه كعبه و زماني در ميان مردم مكه يا مدينه بود , حضرت مهدي (عج ) نيز در نقاط مختلفي ممكن است به سر برد و گاهي نيز در ميان ما بوده باشد .
مـا امـيـدواريم در آينده كساني كه مي خواهند به اين گونه مسائل خرده گيري كنندبراي اثبات حـسن نيت خود قبلا آن را با جمعي از متخصصان و اهل فن كه عمري درمباحث اسلامي زحمت كـشـيده اند در ميان بگذارند , اگر پاسخي دريافت نكردند كاملاآزادند آن را نشر دهند ولي اگر پاسخ آن را شنيدند افكار عمومي را مشوب نسازند .

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آيا كسي از فقها، و مراجع تقليد ارتباط خاص با امام زمان((عليه السلام)) دارند؟

مرکز پاسخگو:تبيان

جواب:

امام زمان((عليه السلام)) امروز در حال غيبت به سر مي برند و نائب خاص ندارند چون نيابت خاصه با گذشتن دوران غيبت صغري حدود هفتاد سال طول كشيد پايان يافت و در دوران غيبت كبير فقها شيعه نائبان عام امام زمان((عليه السلام)) مي باشند بر اين اساس در اين زمان كسي به طور رسمي با آن حضرت ارتباط ويژه يي ندارد و تا دليل قاطعي در كار نباشد نمي توان به وجود ارتباط خاص براي كسي عقيده داشت.


 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:نحوة ولادت حضرت مهدي (عج) در روايات اسلامي چگونه است؟

سؤال:نحوة ولادت حضرت مهدي (عج) در روايات اسلامي چگونه است؟

سؤال:نحوة ولادت حضرت مهدي (عج) در روايات اسلامي چگونه است؟

مرکز پاسخگو:تبيان

جواب:

گزارش و تفصيلات ولادت سراسر بركت امام ، در كتب معتبر و اخبار، مشروحاً بيان شده است؛ از جملة اين اخبار روايتي است كه در ينابيع الموده، ص449 و 451 فاضل قندوزي كه از علماي اهل سنّت است و شيخ طوسي در كتاب غيبت و شيوخ ديگر روايت كردهاند و صدوق در كتاب كمال الدين به سند صحيح و معتبر ازجناب موسي بن محمد بن قاسم بن حمزة بن موسي بن جعفر (ع) از حضرت حكيمه خاتون دختر والامقام امام محمد تقي(ع) كه از بانوان با عظمت و شخصيّت و فضيلت خاندان رسالت است، حديث كرده است.
حكيمه فرمود: امام حسن عسكري(ع) فرستاد(فردي را) نزد من كه عمه! امشب در نزد ما افطار كن كه شب نيمة شعبان است و خداوند حجت را در اين شب ظاهر فرمايد و او حجت خدا در زمين است.
من عرض كردم : مادرش كيست؟
فرمود: نرجس
گفتم: فدايت شوم به خدا سوگند در او اثري نيست.
فرمود: همين است كه براي تو ميگويم.
حكيمه گفت: پس آمدم چون سلام كردم و نشستم نرجس خواست پاي افزارم را بيرون آورد، گفت: اي سيدة من و سيدة خاندان من، چگونه شب كردي؟
گفتم: بلكه تو سيده من و سيده خاندان مني.
گفت: اي عمه اين چه سخن است؟!
گفتم: اي دخترم، خدا امشب به تو پسري كرامت فرمايد كه در دنيا و آخرت آقا است؛ پس او خجلت كشيد و حيا كرد، وقتي از نماز عشا فارغ شدم افطار كردم و در بستر خوابيدم چون نيمه شب رسيد برخاستم براي نماز شب، نماز را خواندم و فارغ شدم و نرجس همچنان در خواب و راحت بود، من نشستم براي تعقيب و سپس خوابيدم و هراسان بيدار شدم، او همچنان خواب بود پس برخاست نماز شب را خواند و خوابيد.
حكيمه فرمود: براي فحص از صبح بيرون آمدم فجر اوّل ظاهر شده بود، هنوز نرجس در خواب بود، در شك افتادم، امام فرياد زد، عمه شتاب مكن كه مطلب نزديك گرديده. گفت: نشستم و سوره الم سجده و يس خواندم كه ناگاه نرجس هراسناك بيدار شد، من به بالينش شتافتم و گفتم:
«بسم الله عليك» آيا چيزي احساس ميكني؟
گفت: بله اي عمه.
گفتم: آسوده خاطر باش همان است كه به تو گفتم.
حكيمه گفت: پس مرا سستي و از خود بي خودي فرا گرفت و او نيز چنين شد، وقتي به حس آقايم بيدار شدم، جامه را از روي نرجس به يك سوز دم و آقاي خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش را بر زمين گذارده، او را در بر گرفتم ديدم نظيف و پاكيزه است حضرت امام حسن عسكري به من صيحه زد: اي عمه پسرم را به نزد من بياور.
او را نزد امام بردم، امام دستهايش را زير دو ران و پشت او گذارد و پاهايش را در سينه خود قرار داد و زبانش را در دهان او نهاد و دست بر چشمها و گوش و مفاصلش كشيد.
پس فرمود: سخن بگو اي پسرم.
فرمود:
«اَشْهَدُ أَنَّ لا اِلهَ اِلَّاالله وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله»
سپس بر امير المؤمنين و بر امامان تا پدرش صلوات فرستاد و سكوت فرمود.
امام فرمود: او را نزد مادرش ببر تا به او سلام كند و به نزد من آور؛ پس او را نزد مادرش بردم، به مادرش سلام كرد، سپس او را برگرداندم در مجلس امام گذاردم. فرمود: اي عمه روز هفتم كه شد نزد ما بيا. حكيمه فرمود: بامدادان رفتم كه به امام سلام عرض كنم، پرده را بالا زدم تا از آقاي خود تفقد كنم او را نديدم گفتم: فدايت شوم چه شد آقاي من؟ فرمود: اي عمه او را به آن كس سپردم كه مادر موسي او را به او سپرد.
حكيمه گفت: روز هفتم كه شد به نزد آن حضرت رفتم و سلام كردم و نشستم.
امام فرمود: پسرم را به نزد من بياور، پس من آقايم را در حاليكه در پارچهاي بود به نزد آن حضرت بردم با او مانند روز اول رفتار كرد، پس زبان در دهانش گذارد مثل آنكه شير و عسل به او ميدهد سپس فرمود: سخن بگو:
گفت: اشهد ان لا اله الاالله و صلوات بر محمد و اميرالمؤمنين و امامان تا پدرش ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ فرستاد و اين آيه را تلاوت كرد:
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةَ وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ»
موسي بن محمد بن قاسم، راوي حديث گفت: اين سرگذشت را از عقيد خادم پرسيدم گفت: حكيمه راست فرموده است. (منتخب الاثر نگارنده، ص321 تا 341)
و در حديث ديگر شيخ ثقه جليل فضل بن شاذان كه پس از ولادت حضرت ولي عصر و پيش از وفات امام حسن عسكري(ع) (بين 255 تا 260) وفات كرده، در كتاب غيبت خود از حضرت امام حسن عسكري(ع) به واسطه محمد بن علي بن حمزة بن حسين بن عبيدالله بن عباس بن امير المؤمنين(ع) روايت كرده است كه فرمود: متولد شد وليّ خدا و حجت خدا بر بندگان خدا و جانشين من بعد از من، ختنه كرده شده، در شب نيمه شعبان سال 255 هنگام طلوع فجر و نخستين كسي كه او را شست، رضوان خازن بهشت بود كه با جمعي از ملائكه مقربين او را به آب كوثر و سلسبيل غسل دادند. (منتخب‎الاثر ص 320)
و در احاديث ديگر روايت است كه وقتي امام عصر متولد شد، حضرت امام حسن عسكري(ع) دستور فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت بين فقراي بني هاشم تقسيم كنند و سيصد گوسفند عقيقه نمايند.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آرزو دارم حضرت مهدي(عج) را در خواب ببينم، بسيار هم تلاش كرده ام و دعاها و اعمالي راانجام داده ام،ولي تابحال موفق نشده ام،دليل

سؤال:آرزو دارم حضرت مهدي(عج) را در خواب ببينم، بسيار هم تلاش كرده ام و دعاها و اعمالي راانجام داده ام،ولي تابحال موفق نشده ام،دليل

سؤال:آرزو دارم حضرت مهدي(عج) را در خواب ببينم، بسيار هم تلاش كرده ام و دعاها و اعمالي راانجام داده ام،ولي تابحال موفق نشده ام،دليل آن چيست؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

طبيعي است كه رسيدن به چنين آرماني راهي جز تقوا طهارت نفس و ارتباط وثيق و قلبي با خدا و ائمه اطهار(ع) ندارد. در عين حال ما همواره بايد در پي اين باشيم كه امام و پيشواي الهي خود را هر چه بهتر و بيشتر بشناسيم و با شناخت و عمل به وظايف خود در برابر آن حضرت ايشان را از خود خوشنود سازيم. رسيدن به چنين جايگاهي انسان را نزد آنان محبوب مي سازد و اين بسي ارجمندتر است از يك لحظه زيارت آن حضرت. در شرايط كنوني بزرگ ترين وظيفه شيعه امام زمان(عج) آن است كه در راه شناخت و شناساندن و احيا و ترويج فرهنگ اسلام ناب محمدي(ص) بيشترين كوشش ممكن را به عمل آورد.

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:چه رازهايي در مثلث برمودا نهفته است؟

سؤال:چه رازهايي در مثلث برمودا نهفته است؟

سؤال:چه رازهايي در مثلث برمودا نهفته است؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

در مثلث برمودا نه جاذبه اي قوي وجود دارد و نه نقاط اسرارآميز و ناشناخته؛ مثلث برمودا منطقه اي است در شرق آمريكاي مركزي كه چندين كشور مانند: كوبا، هاوايي و دهها جزيره ديگر در آن قرار دارد. از ويژگي هاي اين منطقه طوفان خيز بودن آن است. هر ساله در اثر طوفان خساراتي به اين كشورها وارد مي شود. روزنامه ها و مجلات آمريكايي در دهه 50 و 60 ميلادي براي انحراف افكار مردم آمريكا و پوشش بر روي عمليات نظامي خود بر عليه كوبا دهها افسانه و داستان را در اطراف اين مثلث ساخته و پرداخته كردند، اسرارآميز بودن منطقه را طرح ساختند. چون در همان زمان آمريكا با تقويت ضد انقلابيون كوبا سعي در سرنگوني دولت كوبا داشت و اين داستان ها پوشش خوبي براي عمليات انهدام كشتي ها و ضربه زدن به انقلابيون كوبا بود. مثلث برمودا هم اكنون روزانه شاهد عبور و مرور هزارها كشتي و قايق و ديگر ترددها است و هيچ خطر ناشناخته اي آنها را تهددي نمي كند.

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آيا قضيه حسن بن مثله و ملاقات ايشان با امام زمان(عج) در بيداري بوده است

سؤال:آيا قضيه حسن بن مثله و ملاقات ايشان با امام زمان(عج) در بيداري بوده است

سؤال:آيا قضيه حسن بن مثله و ملاقات ايشان با امام زمان(عج) در بيداري بوده است

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

ريان حسن بن مثله در بيداري بوده و در خواب نبوده است. او مي گويد: وقتي در خانه ام خوابيده بودم صداي زدن در را شنيدم و بيدار شدم. وقتي در را باز كردم با فرستاده امام زمان(عج) مواجه شدم. گفتني است كه يقين ما به بعضي از مسائل نقلي دين به وسيله شنيدن از افراد موثق است و اين قانون و قرارداد همه عقلاي عالم است كه وقتي خبري را شنيدند و به صحت آن از طريق راوي يقين پيدا كردند به آن عمل مي كنند. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- تاريخ مسجد جمكران 2- حضرت معصومه(س) فاطمه دوم محمد باقر ملبوبي 3- مسجد مقدس جمكران تجليگاه صاحب الزمان(عج)سيد جعفر ميرعظيمي موفق باشيد

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آيا امام زمان(عج) در جزيره ء برمودا سكونت دارند؟

سؤال:آيا امام زمان(عج) در جزيره ء برمودا سكونت دارند؟

سؤال:آيا امام زمان(عج) در جزيره ء برمودا سكونت دارند؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

خير، كسي از محل زندگاني حضرت مطلع نيست و سكونت امام زمان(عج) در آن مكان افسانه اي بيش نيست.

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:امام زمان(عج) چه كتابي را براي شيعيان مناسب دانسته اند؟

سؤال:امام زمان(عج) چه كتابي را براي شيعيان مناسب دانسته اند؟

سؤال:امام زمان(عج) چه كتابي را براي شيعيان مناسب دانسته اند؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

مشهور است كه امام زمان(عج) درباره كتاب شريف «كافي» فرموده اند: {لكافي كاف لشيعتنا}؛ {كتاب كافي براي شيعيان ما كافي است }.


 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:باتوجه به روايات چرا بعضي از بزرگان دين ادعاي ديدن امام زمان(عج) رادارند؟

سؤال:باتوجه به روايات چرا بعضي از بزرگان دين ادعاي ديدن امام زمان(عج) رادارند؟

سؤال:باتوجه به روايات چرا بعضي از بزرگان دين ادعاي ديدن امام زمان(عج) رادارند؟

مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها

جواب:

درباره ديدن و مشاهده كردن حضرت حجت(عج) در زمان غيبت كبري، دو ديدگاه وجود دارد: الف) در دوران غيبت كبري امكان ارتباط و مشاهده آن حضرت وجود ندارد و گروهي از بزرگان شيعه بر اين باورند كه در زمان غيبت كبري امكان ارتباط با امام زمان(عج) براي شيعيان وجود ندارد و برابر دستور آن حضرت مدعي ديدار را بايد تكذيب كرد. دانشمندان و بزرگاني چون محمد بن ابراهيم (معروف به نعماني) و فيض كاشاني و كاشف الغطاء و شيخ مفيد، اين نظريه را پذيرفته اند و طبق اين ديدگاه كه از روايات و توقيع امام زمان(عج) به محمد بن سمري (آخرين نايب آن حضرت در زمان غيبت صغري) استفاده مي شود كه امكان ارتباط براي شيعيان وجود ندارد؛ مگر به خادمان آن حضرت. ب ) گروهي از علماي شيعه بر اين باورند كه در غيبت كبري، امكان ارتباط با امام زمان(عج) وجود دارد؛ اين ديدگاه در بين متأخران شهرت دارد. دانشمنداني چون سيد مرتضي، محدث نوري، كراجكي و شيخ طوسي و ديگران اين نظريه را طرح مي كنند و چنان كه مشهور است اشخاص جليل القدر و مورد وثوق و اعتماد در حكايات بسياري كه از حد تواتر هم گذشته است، تشرف بسياري را به فيض حضور انور حضرت مهدي(عج) نقل نموده اند كه با سندهاي معتبر در كتاب هاي مشهور ثبت و ضبط است. براي جمع بين اين دو نظريه مي توان چنين گفت: مراد از اين كه «مدعي مشاهده» در توقيع آن حضرت كذاب و مفتري خوانده شده است. كساني باشند كه ادعاي نيابت كنند و بخواهند با دعوي مشاهده و شرفيابي، خود را واسطه بين امام و مردم معرفي نمايند. از طرف ديگر همين حكايات و وقوع تشرف اشخاص به خدمت آن حضرت هم قرينه و دليلي است بر اين كه در اين توقيع كه امام زمان(عج) به محمد بن سمري مرقوم فرموده است، نفي مطلق مشاهده و شرفيابي مراد نيست، بلكه مقصود نفي ادعايي است كه دليل بر تعيين شخص خاصي به نيابت باشد. خلاصه با توقيع، در آن همه حكايات و وقايع مشهور و متواتر نمي توان خدشه نمود. بلي اين توقيع شريف جلو ادعاي افرادي را كه در صدد بازاريابي و عوام فريبي هستند مي گيرد.


 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آيا ياران امام زمان ( عج ) 313 نفر همه مسلمان و شيعه هستند يا از اديان ديگر نيز جزو اين افراد هستند؟

سؤال:آيا ياران امام زمان ( عج ) 313 نفر همه مسلمان و شيعه هستند يا از اديان ديگر نيز جزو اين افراد هستند؟

سؤال:آيا ياران امام زمان ( عج ) 313 نفر همه مسلمان و شيعه هستند يا از اديان ديگر نيز جزو اين افراد هستند؟

مرکز پاسخگو:تبيان

جواب:

اين 313 نفر كه در روايات اشاره شده از ياران خاص و ويژه آن حضرت مي باشند كه همگي از شيعيان خالص و بسيار باايما نند . البته غير از آنان نيز ياران متعد د ديگري براي آن حضرت وجود دارد ولي علي القاعده همگي بايد همسو و هم انديشه با آن حضرت و آرمانهاي ايشان باشند علاوه بر اين، روايات ديگر نيز نشان مي دهند كه پس از ظهور آن حضرت بسياري از مسيحيان مسلمان مي شوند . به جهت وجه غالب يا كامل ياران آن حضرت مسلمان و شيعه خواهند بود هرچند به تازگي به اسلام و تشيع گرويده باشند .

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:حضرت صاحب الزمان ( عج ) در كجا قيام خود را شروع مي كنند؟ آيا اين موضوع كه فعلا حضرت در جزيره خضرا زندگي مي كنند صحيح است ؟

سؤال:حضرت صاحب الزمان ( عج ) در كجا قيام خود را شروع مي كنند؟ آيا اين موضوع كه فعلا حضرت در جزيره خضرا زندگي مي كنند صحيح است ؟

سؤال:حضرت صاحب الزمان ( عج ) در كجا قيام خود را شروع مي كنند؟ آيا اين موضوع كه فعلا حضرت در جزيره خضرا زندگي مي كنند صحيح است ؟

مرکز پاسخگو:تبيان

جواب:

از جمع بندي روايات چنين به دست مي آيد كه قيام آن حضرت چند مرحله دارد و مرحله مهم و عمومي آن از مسجد الحرام است . مسئله جزيره خضراء به نظر محققين افسانه اي بيش نيست . در اين زمينه رجوع كنيد به : كتاب ( ( جزيره خضرا افسانه يا واقعيت ) ) كه در آن نظر 5 نفر از علماء و دانشمندان جمع آوري گرديده است .

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:چه كنيم تا رابطه ما با امام زمان ( عج ) قوي تر شود و دوستدار واقعي ايشان شويم ؟

سؤال:چه كنيم تا رابطه ما با امام زمان ( عج ) قوي تر شود و دوستدار واقعي ايشان شويم ؟

سؤال:چه كنيم تا رابطه ما با امام زمان ( عج ) قوي تر شود و دوستدار واقعي ايشان شويم ؟

مرکز پاسخگو:تبيان

جواب:

مهمتر از همه چيز آن است كه وظايف خودرا در برابر آن حضرت بشناسيم و به انها عمل بكنيم در اين صورت است كه آن حضرت نيز دوستدار ما خواهند بود و لطف و عنايت افزون تري نسبت به ما خواهند داشت . آن چه بيش ازهمه آن وجود شريف و مقدس از ما انتظار دارند اين است كه در همه اموررضاي حق تعالي را در نظر بگيريم و كوچك ترين قدمي برخلاف فرامين قرآن و اسلام برنداريم . از طرف ديگر خود را همواره سرباز فداكار آن حضرت بدانيم و در همه جا براي حفظ دين و آرمان مقدس آن حضرت تلاش و جانفشاني كنيم و در حد توان محيط خانه ، مدرسه ، دانشگاه ، اداره و...را به فضايي ديني و معنوي تبديل نموده و كشور درون نفس و جامعه برون را مركز حاكميت تقوا كنيم . دعا براي فرج آن حضرت و آماده سازي خود وجامعه در اين راستا نيز از وظايف است . خواندن دعاهايي مثل دعاي عهد زيارت آل ياسين و ...نيز خوب است .

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سؤال:آيا انحصار ياران حضرت مهدي ( عج ) به 313 نفر يك نوع تبعيض نيست ؟

سؤال:آيا انحصار ياران حضرت مهدي ( عج ) به 313 نفر يك نوع تبعيض نيست ؟

سؤال:آيا انحصار ياران حضرت مهدي ( عج ) به 313 نفر يك نوع تبعيض نيست ؟

مرکز پاسخگو:تبيان

جواب:

اين كه ياران حضرت مهدي 313 نفر هستند مطلب صحيحي است ولي منظور ياران خاص وفرماندهان لشكرهاي حضرت مي باشد، زيرا شكي نيست كه همه مومنين و مومنات در آن زمان از ياران و ياوران آن حضرت مي باشند و حتي گروهي از مومنين زمان هاي گذشته زنده مي شوند و در ركاب حضرت برعليه كفر مبارزه مي نمايند به همين جهت در دعاي عهد مي خوانيم كه خداوند ما را از كساني قرار دهد كه در ركاب حضرت حضور داشته باشيم . افزون بر آن بيان واقعيت نبايد موجب ياس و دلسردي بشود، بلكه منطقاً هر كس بايد تلاش كند كه خود را به حد اعلاي كمالات برساند تادر رديف ياران ويژه آن حضرت قرار گيرد.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
ایا امام زمان مثل حضرت عیسی در زمان غیبت پیش خدا رفته؟؟؟؟

سلام
نمیدونم منظورتون از پیش خدا رفتن یعنی چی؟چون میتونه اینگونه برداشت بشه که یعنی فوت کردند!یا شاید منظورتون اینه که آیا حضرت مهدی(عج)مثل حضرت مسیح در امور مردم وجود دارند یا نه؟
حضرت مهدی(عج) در غیبت هستند، ولی غیبت به معنای حاضر بودند نیست! ما دعا میکنیم که ظهور کنند، ولی این دلیلی بر این نیست که ایشان حضور نداشته باشند. حضرت در امور مردم نقش دارند و واسطه فیض خداوند هستند و انسان کامل در عصر حاضر هستند. حضرت مسیح از نظرها غایب شدند و در امور دنیایی دخیل نیستند، ولی حضرت رهبری شیعه رو در دست دارند و امور رو رهبری میکنند.
به امید فرجشون
یاحق
 

ترنم72

عضو جدید
منظورم اینه که ایشون در زمان غیبت با خدا ارتباط دارن؟؟؟
ممنون
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
پرسش :
دیدگاه انجیل و مسیحیان درباره موعود چیست؟

پاسخ :

نام کتاب مقدّس مسیحیان، انجیل است که به دست چهار نفر جمع آوری شده و به نام نویسندگان آن مشهور گشته است. انجیل کنونی مشتمل بر چهار انجیل متّی، مرقس، لوقا و یوحنا است. اینک، متن برخی از آن بشارت ها را که در انجیل آمده است، می آوریم:
الف: متی
و فوراً بعد از مصیبت آن ایام، آفتاب، تاریک گردد و ماه، نور خود را ندهد و ستارگان از آسمان فرو ریزند و قوت های افلاک، متزلزل گردد. آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدیدار گردد و در آن وقت، جمیع طوایف زمین، سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان، با قوت و جلال عظیمی می آید.(1)

ب: انجیل مرقس
عیسی، خطاب به حواریون گفت: «زنهار کسی شما را گمراه نکند، زیرا که بسیاری به نام من آمده، خواهند گفت که من هستم و بسیاری را گمراه خواهند کرد، امّا چون جنگ ها و اخبار جنگ ها را بشنوید، مضطرب مشوید، زیرا وقوع این حوادث، ضروری است، لیکن انتها، هنوز نیست، زیرا امتی بر امتی و مملکتی بر مملکتی خواهند برخاست و زلزله ها در جای ها، حادث خواهد شد و اغتشاش ها پدید می آید و اینها، ابتدای دردها می باشد، لیکن شما از برای خود احتیاط کنید.
ولی از آن روز و ساعت، غیر از پدر، هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم.پس بیدار شده و دعا کنید، زیرا نمی دانید آن وقت کی می شود در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده، شما را خفته یابد.»(2)

ج: انجیل لوقا
و کمرهای خود را ببندید، چراغ های خود را افروخته بدارید. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی برید، پسر انسان می آید.(3)

د. انجیل یوحنا
و بدو قدرت بخشیده است که داوری هم بکند، زیرا پسر انسان است. از این تعجب نکنید، زیرا، ساعتی می آید که در آن، جمع کسانی که در قبورند، آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد.(4)
لازم ذکر است در انجیل و ملحقات آن، هشتاد بار کلمه «پسر انسان» آمده است که فقط سی مورد آن، با حضرت عیسی مسیح قابل تطبیق است امّا پنجاه مورد دیگر، از نجات دهنده ای سخن می گوید که در آخرالزمان و پایان روزگار ظهور خواهد کرد.(5)


پی‌نوشت‌ها:
1. انجیل متی، باب 24.
2. انجیل مرقس، باب 13.
3. انجیل لوقا، باب 12.
4. انجیل یوحنا، باب 5.
5. مستر هاکس آمریکایی، قاموس کتاب مقدّس، به نقل از کتاب ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، نوشته سید اسداللّه هاشمی شهیدی.


منبع: حوزه نت
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
m4material آرشيو مقالات مهدوي مهدویت 4
كربلايي حسام آموزه‌هاي بنيادين تفكر مهدوي مهدویت 1

Similar threads

بالا