پرسش و پاسخ درباره طب سوزنی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان در طب سوزنی بر چه اساسی قرار گرفته است؟
جهت عبور انرژی وخون وجود دارد که این meridian از نظر طب سنتی چین در انسان ١٤مدار اصلی یا مریدیان مدارهابه ارگانهای داخلی بدن ارتباط دارند،این ارگانها مثل یک زنجیر دایره وار که یک حلقه را تشکیل می دهند روی یکدیگر اثردارند.
حال در اثر عوامل خارجی مثل استرس،سرما،.... یا عوامل داخلی بدن کم خونی،پر کاری تیروییدو....که باعث اختلال عمل این ارگانها میگردد سیکل تعادلی به هم ریخته شده وبیماری ظهور میکند حال در طب سنتی چین که{٤٢٠}نقطه روی این مدارها واقع شده با فرو بردن سوزن ( Acupuncture) یا فشار روی این نقاط (Acupressure) تعدیل حرکت انرژی وخون در بدن میشودوبالانس ارگانها،که دراثربیماری مختل گردیده،برقرارمی گردد وبیماری برطرف می شود.

تاریخچه طب سوزنی چه بوده است؟
هزاران سال پیش در کشور چین باستان که انسانها جهت جنگیدن از تیر و کمان استفاده میکردند در مواقعی سربازان متوجه می شوند که در اثر اصابت تیر به نقاطی از بدنشان بعضی از بیماریهایشان بهبود پیدا می کرده است ویا به روایتی
نیز بیان شده در چین باستان مردم دربرخی موارد احساس می کردند با فشار به نقاطی از بدنشان مثلا":سردرد،خستگی
یا کمر دردشان تخفیف پیدا می کرده است که اینها همگی شروعی برای اطبا قدیم جهت درمان بیماریها با استفاده از سوزنهایی
از جنس چوب،سنگ واستخوان در اعصاری که هنوز فلزکشف نشده، بوده است و تعدادی از این سوزنهای غیر فلزی در موزه دانشگاه شانگهای چین محفوظ است.

برخورد جوامع بین المللی جهان به ویژه سازمان بهداشت جهانی با طب سوزنی چگونه بوده است؟
درقرن ششم طب سنتی چین در کشورهای همجوارمثل هند،کره،ژاپن وکشورهای خاور دور مورد استقبال قرار گرفت. پس از آن در کشورهای دیگر شروع به رشد کرد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) درسال ١٩٧٢ازکشورچین جهت آموزش یاری طلبید وبا این طب برخورد بسیار منطقی داشته این مورد درمان را جزو درمانهای کل نگر (holistic) قرار داده و حتی موارد درمان توسط این ارگان بین المللی اعلام گردید و این رشته در کشورهای مترقی مثل آمریکا ، اروپا ، کانادا و استرالیا جایگاه خود را یافته ودر این کشورها جزو پوشش بیمه قرار دارد و حتی در دانشگاههای بسیاری از این کشورها آموزش داده می شود و برخوردی جامع وعلمی با این طب شده است . برای مثال درآمریکاکه سیستم ارجاع اعمال میشود،بیمارپس ازپزشک خانواده درپاره ای مواردمستقیم به پزشک طب سوزنی معرفی میگردد.

از نظر تجربی چه بیماریهای در این رشته قابل درمان است؟
اینجانب که حدود 13 سال است در این رشته مشغول بکار می باشم در بیماریهای زیراین رشته را بکار برده ونتایج بسیارجالبی گرفته ام : دردهای مزمن مثل درد مفاصل ودردهای عضلانی ، سردردها ، کمردردها ، چاقی ، مشکلات روحی (ااضطراب،افسردگی وبیخوابی) ، فلجها (بدنبال سکته مغزی یا صورتی) ، ناتوانی جنسی ، حساسیتها ، آسم ، ترک سیگار، ترک اعتیاد و افزایش قد .تمام موارد با مدارک و پرونده های بیماران در مطب محفوظ است.
ودرآخر:
با توجه به این که داروهای شیمیایی دارای عوارض فراوان وگاهی غیرقابل جبران است وطبق پاره ای ازآمارهامصرف داروی شیمیائی در کشورما دو برابر متوسط جهانی است امیدوارم با آگاهی بیشتر مردم وکمک مسئولین این رشته جایگاه واقعی خود را کشور عزیزمان پیدا کند.
دکتر سیامک ترابی نژاد
 

Similar threads

بالا