پردازنده اینتل بهتر است یا AMD؟

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سی پی یو CPU ، مغز پی سی شماست و باید مطمئن شوید که متناسب ترین پردازنده را انتخاب کرده اید.


همان طور که می دانید خرید یک دسکتاپ پروسه ای طولانی و پیچیده را می طلبد که بخش سی پی یو، حساس ترین بخش آن به شمار می رود.
قبل از هر چیز در مورد تعداد هسته ها، کلاک اسپید، نوع سوکت ها و کنترلر مموری فکر می کنید. هنگام فکر کردن در مورد حتی یکی از این موارد، راه آسان تری هم برای خرید بهترین سی پی یو وجود دارد تا مشکل حل شود. برای لحظه ای جزییات فنی را کنار بگذارید و به اولین سوال موجود و شاید کهنه جواب دهید که : برای شما اینتل بهتر است یا AMD؟
با پاسخ به این سوال، وقت تان هدر نمی رود و یک راست سر اصل مطلب می روید و انتخابتان زودتر انجام می شود.

نسل چهارم سی پی یو های اینتل، توسعه زیادی پیدا کرده، اما خریداران AMD نیز دلایل خاص خود را دارند


Intel vs AMD: Intel CPUs
معیارسنج تک رادار را در جدول زیر ببینید. این معیار نشان می دهد عملکرد قوی هسته در حالت رقابتی در مورد اینتل بهتر خود را نشان می دهد.




این تفاوت ها می تواند حاشیه ای باشد و یا برای شما کمتر قابل توجه باشد اگر در حال برنامه ریزی برای آورکلاکینگ هستید و یا از چندین هسته برای یک اپلیکیشن بهره بگیرید و این به خصوص زمانی خود را نشان می دهد که پردازنده هایی مانند AMD را با تعداد هسته بیشتر ن ارزان تر تهیه کرد.
متاسفانه در پردارنده نسل جدید هاسول در قسمت دسکتاپ ، با 4 هسته و ساعت فرکانسی مانند مدل های قبلی تعریف شده تفاوت چندانی دیده نمی شود. عملکرد و پرفورمنس فقط 10 درصد افزایش پیدا کرده و تفاوتهای شاخص، دیده نمی شود. (بخش دسکتاپ و لپ تاپ)
البته، خیلی هم نباید بد بین بود چرا که در بخش موبایل کامپیوتینگ و لپ تاپ، سی پی یوی هاسول عمر باطری را به طرز قابل توجهی افزایش داده (کمتر داغ شده و انرژی مصرف می کند) و عملکرد آن را بالا برده است.
در عوض،سی پی یو باید 7 روز هفته ، برای دریافت ایمیل، پیام های شبکه های اجتماعی ، دانلود آپدیت ها در حال فعال باقی بماند که این موضوع نیز معضلی برای کاربران و فشار آمدن به دستگاه و سی پی یو است.


معماری هاسول با هدف کاهش مصرف انرژی، بالا بردن عمر باطری و پرفورمنس


اما روی دسکتاپ حتی بالاترین نوع پردازنده موجود اینتل از سری هاسول یعنی Core i7-4770K ، با 350 دلار، چندان تفاوتی هنگام تست مشاهده نشد. {لینک}



پردازنده هاسول

فناوری جدید اینتل بر اساس معماری هاسول، روی ابزارهای موبایل، یک تغییر بزرگ به شمار می رود اما اگر خواهان این تغییر در قسمت دسکتاپ هستید، باید بگوییم محصول آیوی بریج اینتل که هم قیمت و هم عملکرد-پرفورمنس بالایی دارد، هنوز در اوج قرار داشته و بهترین معماله ای که می توانید در حال حاضر در بازار دسکتاپ در قسمت سی پی یوها انجام دهید، همین آیوی بریج است.


Intel vs AMD: the AMD competition
و اما ADM؛ اگر دنبال پاسخ این سوال هستید که پس از گذشت سالها همچنان اینتل ، سر پاست؛ باید بدانید دلیل اش نبود رقیب جدی است و اینکه تا حدودی AMD پشت سر اینتل بوده است و این موضوع را در پرفورمنس های دسکتاپ می توان به خوبی دید. AMD همیشه وعده های بزرگ به مشتریان داده و اغلب نیز آنها را آن طوری که قول داده، به سرانجام نرسانده ، چرا که نتوانسته با اینتل رقابت کند.
با تمرکز روی محصولات جدید، AMD‌ نیز روی بخش موبایل کامپیوتینگ سرمایه گذاری بیشتری کرده است. سی پی یو های جدید این کمپانی در مدل های A4، A6،A8 و A10 بیش از 10 درصد سرعت گرافیک را بالاتر برده است و سی پی یو های بخش دسکتاپ نیز افزایش سرعت 8 درصدی را نشان می دهد.


پردازنده های AMD ، ارزان تر با آورکلاک بالاتر

این پایان داستان نیست. دو فاکتور آورکلاکینگ و قیمت پایین تر همچنان AMD را سر حال نگه داشته است و کاربران را تشویق می کند تا برای کمتر هزینه کردن و گرفتن نتیجه برای کار با برخی اپلیکیشن ها، به سوی AMD بروند. فاکترو جدید دیگر تراشه های موسوم به Kaveri تحت فناوری های جدید است که از معماری موسوم به HSA که ترکیبی از سی پی یو و جی پی یو است، بهره برده و به هر دو (سی پی یو و جی پی یو) اجازه می دهد تا از بخشهای دیگر مموری برای محاسبه بدون منتظر ماندن برای اتمام کار قبلی، استفاده کند. تراشه های کاوری Coveri در صورت موفقیت در بین عامه کاربران می تواند بازار سی پی یو را به نفع خود تغییر دهد.


اینتل بهتر است یا AMD؟
و سرانجام در پایان به سوال اصلی مقاله می رسیم که بالاخره کدام یک بهتر هستند؟ پردازنده اینتل یا AMD؟
جواب سوال بسته به این است که شما -کاربر- دنبال چه چیزی و برای چه کاری می گردید؟
در قسمت پایینی بازار و کاربرانی که دنبال معامله برای خرید ارزان ترین ها هستندف می توانند روی AMD حساب کنند. سری AMD A4-5300 زیر 50 دلار قیمت دارد، بورد و سوکت مناسب با آن FM-2-based است که حدود 300 دلار قیمت دارد. مشخصات خیلی برجسته نیست و با دو هسته و 1 مگ کش، برای کارهای روزمره جواب می دهد.
کمی بالاتر می توانید روی اینتل Core i3-3225 دو هسته ای حساب کنید که 3 مگ کش داشته و 134 دلار قیمت دارد و اگر اینتل را به AMD ترجیح می دهید، انتخاب مناسبی محسوب می شود.

یک بار دیگر باید تاکید کنیم که پیشنهادات AMD با ارزش تر است. سوکت AM3-Based FX-4130‌ معامله خوبی است و از لحاظ سرعت مانند Core i3-3225 بوده و با دو هسته اضافه تر که قاعدتا چند اپلیکیشنه می شود، با قیمت 99 دلار، حدود 25 درصد ارزان تر از اینتل است. مدل AMD FX-6130‌از ان نیز بالاتر است که 6 هسته داشته و آورکلاک آن به 5 گیگاهرتز می رسد و همچنان با قیمت کمتر از اینتل به فروش می رسد.
عملکرد تک هسته ای برای دسکتاپ معمولی، در اینتل بهتر جواب داده است. اگر به آورکلاکینگ نیاز ندارید با 195 دلار می توانید اینتل Core i5-3470 را انتخاب کرده که هم سینگل آن و هم در حالت مولتی، عملکرد مناسبی دارد. پردازنده Core i5-3570K به قیمت 235 دلار با 4 هسته و 6 مگ کش یکی از پردازنده های مناسب در حال حاضر بازار است.


برای کاربر متوسط نیز که نمی خواهد زیاد هزینه کندو دنبال پرفورمنس زیاد بالایی هم نیست، این رنج پردازنده می تواند مناسب باشد. اما اگر پول دارید پیشنهاد می شود آیوی بریج اینتل Core i7-3770K را بگیرید که عملکرد بالا و چند کاره گی، سی پی یو آنلاک را به خوبی می توانید ببینید.
و در پایان اینکه پردازنده جدید AMD Coveri اگر مانند داستان های قدیمی این کمپانی نباشد، می تواند بازار پی سی را تکان دهد و آن وقت اینتل را به گوشه تشک کشتی، بفرستد.
 

Similar threads

بالا