پرتاب سنگ، ترفند میمون‌ها برای شوهریابی!

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92110200919

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴



تیمی از محققان، مراسم جفت‌یابی عجیب میمون‌های «کاپوچین» (capuchin) را در منطقه خشک کاتینگا واقع در شمال شرقی برزیل شکار کردند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تیم علمی با کمک پروفسور «کامیلا گالهیگو کوئلهو» از دانشگاه دورهام از این رخداد فیلم ویدیویی تهیه کردند. کوئلهو دو سال را به مطالعه تعامل‌های اجتماعی میمون‌ها سپری کرده است.

در ویدیویی که از این مراسم جفت‌گیری گرفته شد، «کاپوچین» ماده، شاخه‌ درختی را تکان می‌دهد و در عین حال، صداهایی را برای جذب همتای نرش تولید می‌کند.
زمانی که چنین عملی کارآمد نیست و میمون نر به او توجهی نمی‌کند، حیوان ماده با انداختن سنگی بزرگ به سمت نوع نر تلاشش را برای جذب وی ادامه می‌دهد.
میمون‌های «کاپوچین» برای استفاده از سنگ در حفرکردن و شکستن آجیل‌ها مشهورند، اما انداختن سنگ به منظور جفت‌یابی رفتار تعجب‌برانگیزی است که برای محققان جدید بود.
به گفته دکتر کوئلهو، بر خلاف دیگر میمون‌ها، «کاپوچین‌های» ماده از هیچ نشانگر فیزیکی برای نشان‌دادن این که آنها در اوج باروری‌شان هستند، برخوردار نیستند.
این بدین معناست که چنین حیواناتی تمایلاتشان را به روش‌های مستقیم‌تری آشکار می‌کنند.
ایجاد سر و صدا برای جذب نرها به صورت کلی وجود دارد، اما سنگ‌ها فقط به سمت نرهایی انداخته‌ می‌شوند که نوع ماده را به شکل ویژه‌ای، جذب کرده‌اند.
 
بالا