پذيره‌نويسي اوراق به قيمت بازار

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
راي اولين بار در فرابورس انجام می‌شود [h=1]پذيره‌نويسي اوراق به قيمت بازار[/h]رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران از انجام پذيره‌نويسي اوراق به قيمت بازار با روش ثبت سفارش براي اولين بار در فرابورس خبر داد و اعلام كرد كه اولين پذيره‌نويسي با اين روش از روز سه‌شنبه انجام خواهد گرفت.

به گزارش روابط‌عمومي فرابورس ايران، عليرضا توكلي با اشاره به اصلاح دستورالعمل نحوه انجام معاملات فرابورس گفت: به موجب اين اصلاحات اجازه پذيره‌نويسي اوراق بهادار با درآمد ثابت از قبيل اوراق مشاركت، صكوك اجاره و صكوك مرابحه به قيمت بازار داده شده است و براي اولين بار مي‌توانيم اوراقي را زير 100 هزار تومان يا با ارقامي متفاوت از 100 هزار تومان پذيره‌نويسي كنيم.
وي افزود: در كميته فقهي سازمان بورس نزديك به 6 ماه جلسات متعددي برگزار شد و مدل‌هاي مختلفي مورد بررسي قرار گرفت تا در نهايت از ميان مدل‌هاي موجود، ثبت سفارش به قيمت بازار بدون اشكال شناخته شد و اين امكان را براي بازار فرابورس مهيا كرد تا براي اولين بار پذيره‌نويسي اوراق را به شيوه جديدي انجام
دهد.
وي با اشاره به فصل 22 دستورالعمل معاملات اوراق بهادار در فرابورس كه به موضوع عرضه اوراق تامين مالي در بازار ابزارهاي نوين مالي اختصاص دارد، يادآور شد: در اين فصل، پذيره‌نويسي به قيمت بازار با روش ثبت سفارش تشريح شده و براي پذيره‌نويسي اوراق شخصي به نام مدير عرضه معرفي شده است كه مدير عرضه اوراق وظيفه دارد تاريخ و ساعت شروع و پايان دوره ثبت سفارش و همچنين كف و دامنه قيمت ثبت سفارش را اعلام كند.
بنا بر توضيحات توكلي، فعالان بازار و سرمايه‌گذاران در دوره مشخص شده مي‌توانند حجم و مظنه مورد نظر خود را در سامانه معاملات وارد ‌كنند و اين حجم و مظنه براي كل بازار تا پايان دوره ثبت سفارش به صورت مخفي باقي خواهد ماند.
قيمت عرضه چگونه مشخص مي‌شود؟
وي همچنين با اشاره به بند 2 ماده 139 دستورالعمل نحوه انجام معاملات فرابورس كه چگونگي تعيين قيمت عرضه را مشخص كرده است، تصريح كرد: در پايان دوره ثبت سفارش، مدير عرضه بايد سفارش‌ها را بررسي ‌كند و چنانچه حجم سفارش‌ها بالاتر از 80 درصد كل اوراق منتشره باشد، تخصيص بر مبناي قيمت عرضه انجام مي‌گيرد. قيمت عرضه هم بر اساس مقررات بالاترين قيمتي است كه در آن امكان معامله 80 درصد كل اوراق قابل عرضه وجود داشته باشد و 20 درصد باقيمانده هم توسط متعهد پذيره‌نويسي خريداري مي‌شود.
به گفته توكلي نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه پس از كشف «قيمت عرضه»، اوراق به تمام متقاضيان با يك قيمت كه همان قيمت عرضه خواهد بود، تخصيص داده خواهد شد و حتي سرمايه‌گذاراني كه قيمت‌هاي بالاتري را در سفارش‌هاي خود اعلام كرده بودند، اوراق را با قيمت عرضه كه كمتر از قيمت پيشنهادي آنها است خريداري خواهند كرد و بنابراين سرمايه‌گذاران نبايد به هيچ وجه نگران درج قيمت‌هاي بالا در هنگام صدور قيمت مظنه باشند.
وي افزود: سرمايه‌گذاران بايد به اين نكته نيز توجه داشته باشند كه چنانچه برخي از آنها قيمت‌هاي بسيار پاييني را براي درخواست‌هاي خود تعيين كنند، احتمال دارد اوراقي به آنها تخصيص داده نشود زيرا در فرآيند كشف قيمت، قيمتي به عنوان قيمت عرضه كشف خواهد شد كه در آن قيمت 80 درصد اوراق به متقاضيان تخصيص يابد.
وقتي عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد
رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران در بخش ديگري از سخنان خود به حالت‌هايي كه ممكن است در زمان ثبت سفارش و پس از بررسي سفارش‌ها به‌وجود بيايد اشاره كرد و ادامه داد: چنانچه حجم تقاضاهاي ثبت شده در يك قيمت مشخص، بيشتر از حجم اوراق باشد، عمل تسهيم به نسبت انجام مي‌گيرد و به كل متقاضيان به نسبت معيني از حجم درخواست آنها اوراق تخصيص خواهد يافت؛ اما چنانچه مظنه‌هاي خريد در قيمت‌هاي متفاوتي ثبت شده باشند همانطور كه قبلا اشاره شد، قيمت عرضه به نحوي تعيين مي‌شود كه در آن قيمت امكان معامله 80 درصد كل اوراق وجود داشته باشد.
وي با بيان اينكه در اين حالت بقيه سرمايه‌گذاران مي‌توانند در قيمت عرضه تعيين شده، اوراق مد نظر را خريداري كنند، ادامه داد: اگر حجم تقاضا كمتر از حجم اوراق قابل عرضه باشد، در اين صورت يا متعهد پذيره‌نويسي بايد خريد آنها را تقبل كند يا اينكه از مدير عرضه بخواهد عمل ثبت سفارش را به‌منظور رسيدن به تعادل فقط يكبار ديگر با اصلاح رقم كف قيمت ثبت سفارش كه قاعدتا پايين‌تر از رقم قبلي خواهد بود، انجام دهد. در اين مرحله اگر بارديگر تقاضا كمتر از حجم اوراق باشد، متعهد پذيره‌نويسي بايد بقيه اوراق را با همان كف قيمتي كه اعلام كرده است، خريداري كند.
جذابيت‌هاي پذيره‌نويسي به قيمت بازار
براي فعالان بازار سرمايه
توكلي در پاسخ به اين پرسش كه دستورالعمل جديد بر مبناي چه نيازي در بازار تدوين شده است، گفت: با توجه به تورم بالاي 20 درصد، نرخ 20 درصدي سود اوراق براي سرمايه‌گذاران جذاب نيست و از سوي ديگر محدوديت‌هاي قانوني، اجازه انتشار اوراق با سود بيشتر از 20 درصد را به سازمان بورس نداده است و حتي اگر اين امكان هم وجود داشته باشد كه بتوان اوراقي با نرخ بالاتر منتشر كرد، هيچ‌گاه نمي‌توان تعيين كرد كه چه عددي دقيقا مي‌تواند توقع بازار را برآورده كند. وي با بيان اينكه تعيين هر نرخي به‌عنوان مثال 23 درصد از آنجا كه به‌صورت دستوري خواهد بود، نمي‌تواند نرخ موثر و دقيق بازار را افشا كند، افزود: با اين روش تمام نيروهاي عرضه و تقاضا در يك قيمت مشخص به هم خواهند رسيد و بر مبناي آن قيمت نيز مي‌توان نرخ سود موثر بازار را استخراج كرد. همچنين در روش جديد به‌دليل قيمت معاملاتي پايين‌تر، سود موثر سرمايه‌گذاران افزايش يافته وسرمايه‌گذاران با خريد اوراق به كسر، بازده بالاتري را كسب خواهند كرد.
به گفته رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس، رقم‌هاي تعيين شده براي كف قيمت پذيره‌نويسي در سود اوراق يا مبلغ اسمي اوراق در سررسيد تغييري ايجاد نخواهد كرد و اين ارقام به همان شيوه قبلي پرداخت خواهد شد.
وي با بيان مثالي تشريح كرد: به عنوان نمونه ممكن است اوراقي در بازار عرضه شده و به قيمت 98 هزار تومان كشف قيمت ‌شود؛ درواقع پذيره‌نويسي با اين قيمت انجام مي‌گيرد اما كوپن‌هاي سود سه ماهه معادل 5 هزار تومان به تمامي سرمايه‌گذاران پرداخت خواهد شد و همچنين در زمان سررسيد اوراق، ناشر موظف است كه همانند سابق مبلغ 100 هزار تومان را به سرمايه گذاران پرداخت كند.
آغاز اولين پذيره‌نويسي به روش بازار از 20 اسفند
توكلي با اعلام خبر پذيره‌نويسي 775 ميليارد ريال اوراق صكوك اجاره دانا پترو ريگ كيش به روش قيمت بازار كه براي اولين بار به مدت 2 روز از روز سه‌شنبه 20 اسفندماه در بازار سوم فرابورس انجام خواهد گرفت، يادآور شد: مدير عرضه اين اوراق، رقم 96 هزار تومان را به‌عنوان كف قيمت مشخص كرده و با توجه به روند نزولي شديد تورم كه طبق پيش‌بيني‌هاي كارشناسان در اواسط سال آينده رقمي بين 15 تا 20 درصد را براي آن متصور هستند، به‌نظر مي‌رسد قيمت‌هايي در حدود 98 هزار تومان نيز براي اين پذيره‌نويسي بسيار جذاب باشد. به گفته وي فعالان بازار بايد به اين موضوع دقت داشته باشند كه اگر مي‌خواهند جريانات نقدي آينده را تنزيل كنند بايد نرخ تنزيل‌هاي كوچك‌تري را براي سال‌هاي بعد در نظر بگيرند.
توكلي افزود: اين اوراق چهار ساله با سود سالانه 20 درصد است و شركت تامين سرمايه امين مسووليت مديريت عرضه، تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني آن را برعهده گرفته است.
رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران در پايان با بيان اينكه تلاش بر اين است ثبت سفارش براي آنلاين‌ها هم در شيوه پذيره‌نويسي به قيمت بازار در عرضه اوراق دانا پترو ريگ كيش فراهم شود، خاطرنشان ساخت: البته با تمام اقدامات انجام شده ممكن است به دليل مشكلات فني نتوانيم شرايط لازم را براي كاربران برخط در اولين عرضه مهيا كنيم، اما معامله‌گران برخط در نظر داشته باشند كه براي عرضه‌هاي آتي به طور قطع اين امكان براي آنها هم فراهم خواهد شد.
 

Similar threads

بالا