[ پدیده های انتقال ] - انتقال جرم، حرارت و ...

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
با سلام خدمت همه دوستان عزیز.
از این به بعد تمام مقالاتی که در این مورد هستند فقط در این تاپیک قرار میگیرند.
لطفا در این تاپیک درخواست ندید و درخواستهای خودتون رو توی قسمت مقالات درخواستی مطرح کنید. همچنین برای تشکر فقط از کلید تشکر استفاده کنید و از ایجاد پستهای اضافی که فقط تاپیک رو شلوغ میکنه خودداری کنید.
ممنون


تقطیر


اولین و مهمترین عملی که بر روی نفت خام صورت می گیرد فرآیند تقطیر می باشد. تقطیر فرآیندی است که بر اساس فاصله نقطه جوش مواد انجام می شود.
نفت خام پس از آنکه از مخازن نفت استخراج شد به دلیل داشتن مواد زائد ابتدا باید تمیز شود که به آن شیرین سازی گویند. نفت به دلیل داشتن نمک های معدنی مانند:
سیلیس
سدیم
سولفات ها
اکسید آهن

این مواد در نفت به فرم محلول می باشند ولی باید میزانی داشته باشد. زیرا اگر از حد معینی بیشتر شوند بهره برداری از آن ها کار بسیار دشواری می باشد. اگر از 4 کیلوگرم در هر 1000 بشکه بیشتر شود دیگر نمی توان از آن نفت استفاده کرد. چرا باید رسوبات نفت گرفته شوند؟ زیرا این رسوبات در هنگام عبور از لوله ها و تاسیسات باعث خوردگی آن ها می شوند و باید نمک آن ها را جدا کرد که به این فرآیند نمک زدایی گویند.

نمک زدایی:
ابتدا آب را با نفت مخلوط کرده و آن موقعه آب با نمک های موجود در نفت حل می شوند و این نمک ها در آب حل شده . حال نفت را در یک مخزن قرار داده که به دو صورت عمل می کند:
یکی اینکه با استفاده از جدا کردن نفت از آب می توان نمک های موجود در نفت را از آن گرفت.
دیگر اینکه با استفاده از جریان برق که یک میدان با پتانسیل الکتریکی ایجاد می شود را درست کرده و یک خاصیت شکنندگی در آن به وجود می آورد.

تقطیر
بعد از جدا کردن رسوبات از نفت حالا نوبت فرآیند تقطیر می باشد. ولی برای تقطیر نفت خام دو نوع تقطیر وجود دارد یکی تقطیر اتمسفری و دیگری تقطیر خلاء می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
برآورد ضريب انتقال جرم اكسيژن در فرآيند تخمير جامد

برآورد ضريب انتقال جرم اكسيژن در فرآيند تخمير جامد

برآورد ضريب انتقال جرم اكسيژن در فرآيند تخمير جامد
 

پیوست ها

  • 3254-4269650-63U.pdf
    345.1 کیلوبایت · بازدیدها: 4
آخرین ویرایش توسط مدیر:

salam_to_all

عضو جدید
Distillation Column

Distillation Column

سلام
اگه میخواهید جرم و عملیات رو یک دوره کنین این عکسها رو ببینین
 

پیوست ها

  • column1.rar
    57.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • DistillationColumnMPCApplic.rar
    28.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

salam_to_all

عضو جدید
پس این رو ببین

پس این رو ببین

خدایی این مطلب رو ببین نظرت رو بگو.....
 

پیوست ها

  • conroller-tempertur-distillation col..rar
    69.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
جالب بود. فقط اسم شیر(valve ) رو اگر امکان داره بگویید.
با تشکر.
 

salam_to_all

عضو جدید
fin heat transfer

fin heat transfer

Fin Tube Products, Inc.
offers a root soldered fin to tube attachment.
This method of soldering provides a void-free
fin to tube joint, and eliminates the decreased
heat transfer found in a dip process where the
total fin and tube surface are coated with a film of insulating solder. Soldered finned tubing can be
supplied with copper fins on tubing of copper,
cupro-nickel, and admiralty or red brass.
Soldered joint tubing is good in temperatures
up to 375°F.
 

پیوست ها

  • solder1.rar
    16.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
این نوع پره ها در حقیقت برای انتقال حرارت در مبدل های حرارتی ای که نیاز به انتقال حرارت بالایی دارند استفاده می شود. معمولا اگر شرایطی ایجاد شود که طول مبدل نیاز به کوتاه بودن داشته باشد و یا از بافل نتوان اشتفاده کرد از این نوع لوله های پره دار استفاده می شود که به عنوان tube در پوسته (shell) قرار می گیرد.
از کاربر محترم کمال تشکر را دارم
یا علی
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
یک مثال ساده تر. فین ها رو می توان بر روی موتور هوندا 125 دیده که در داخل محفظه موتور دمای مثلا 1000 درجه وجود دارد و برای خنک کردن بیرون ومتور از فین ها استفاده می شود تا سطح تماس را بیشتر کند. ولی این را باید توجه داشت که سیالات تراکم پذیر نسبت به سیالات تراکم ناپذیر میزان کمتری می توانند انتقال حرارت را جابجا کنند. و یا در رادیوتر ماشین این فرآیند وجود دارد و شما به مغازه می روید و می پرسید که رادیوتور دارید؟ مغازه دار هم می گویید بله دولوله ای می خواهی یا چهار لوله ای می خواهی؟
چهار لوله ای به دلیل وجود بیشتری فین بر روی آن می تواند میزان بیشتری انتقال حرارت را صورت دهد و به همین خاطر بهتر است.
با تشکر از کاربران محترم که توضیح تکمیلی رو قرار دادید.
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
راستی این بحث انتقال حرارت در سیالات گازی و فاز مایعات یا در جامدات که تقریبا تراکم نا پذیرند، مبحث انتقال حرارت جابجایی مطرح میشه که تقیبا بعد از جوشش و میعان مهم ترین مبحث انتقال حرارت هست.
بسته به این موضوع که شما کدام سمت از پره تون می خواهید خنک و در کدام قسمت گرمتر بشه می تونید سیالتون رو تغییر بدهید.
به هر حال شما با جابه جایی یا سیال یا پره می تونید به نتیجه دمای تقریبا دلخواهتون برسید.
البته در اینجا طبق فرمایش دوستمون قابل یا غیر قابل تراکم بودن سیال رو در نظر بگیرید.
یا علی
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ورق های مقاوم حرارتی

ورق های مقاوم حرارتی

آزبست یا پنبه كوهی به دلیل مقاومت بالایی كه به گرما دارد، جزو اصلی واشرها و عایقهای مقاوم به حرارتی است كه در صنایع و ابزار مختلف به كار میروند؛ صنایع كاغذسازی، چرمسازی، كورههای حرارتی، تأسیسات صنعتی، پمپهای مختلف، واشر سرسیلندر موتور سیكلت، موتور قایق و موتور خودرو، واشر آببندی اگزوز، واشر آببندی مسیر عبور روغن و آب داغ. از این ماده در لنت ترمز، دستكشهای ضد آتش، سشوار، عایق سقف ساختمان و حتی تزئین دیوارهای خارجی ساختمان استفاده میشود. آزبست كه به پنبه كوهی مشهور است، ویژگی منحصر به فردی دارد. با وجود این، سلامتی ما را تهدید میكند. این ماده از خطرناكترین مواد سرطانزا است كه میتواند باعث سرطان ریه شود. همچنین باعث تشكیل بافت فیبری در ششها، اختلال در كار آنها و نوعی بیماری به نام آزبستوسیس میشود. این عوارض جبرانناپذیر باعث شد بیشتر كشورهای پیشرفته، استفاده از این ماده را محدود كنند، اما متأسفانه این ماده هنوز در كشور ما به نحو گستردهای به كار گرفته میشود. متخصصان ایرانی با تلاشی بالغبر شش سال توانستند با حذف آزبست كه بهرغم دارا بودن عارضههای زیستمحیطی از دیر باز در جهان سوم به علت مقرون به صرفه بودن از لحاظ قیمت، استفاده میشد، از نسوج بافته صد در صد پنبهای به عنوان مواد اصلی ورقهای مقاوم حرارتی به بازار استفاده كنند و با راهاندازی فاز یك كارخانه، این محصول را به تولید انبوه رسانیده و آماده عرضه به بازارهای مصرف داخلی و صادرات باشند.

ویژگی ورق مقاوم حرارتی
این محصول متشكل از لایه منسوج بافته از جنس ۱۰۰ درصد پنبهای، به عنوان بستر اصلی است و به وسیله كامپوزیتی از رزینها به همراه افزودنیهای مجاز، مذاب و اشباع شده و با ضخامتهای گوناگون تولید میشود و هیچگونه آزبستی دراین محصول به كار میرود.
ویژگیهای ورق عبارتند از:

بدون آزبست بودن ورق (حذف عنصری سرطان‏زا)
بدون نان آزبست ورق (حذف عنصری گرانبها)
استفاده مكرر بعد از باز و بسته كردن (محصولات آزبست و نان آزبست یكبار مصرف میباشند)
قابلیت انعطاف ۱۰۰ درصد (محصولات آزبست و نان آزبست، ترد و شكننده هستند)
عایق الكتریسیته و ضد آب
مقاوم در برابر حرارت تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد

موارد مصرف ورقهای مقاوم حرارتی

آببندی تمامی اتصالات:۱) عبور هوای سرد و گرم ۲) عبور آب سرد و گرم ۳) عبور گازها ۴) عبور جریان الكتریسیته ۵) آببندی تمامی سرسیلندرها ۶) آببندی موتورآلات كه به عنوان واشر آببندی مرسوم میباشند.

واشر سرسیلندر

یكی از كاربردهای ورق مقاوم حرارتی واشر سرسیلندر برای ایجاد نشتبندی بین سرسیلندر و بدنه موتورهای بنزینی و گازوئیلی مورد نیاز است. این واشر یكی از اجزای مورد نیاز در هر موتور است و عملكردهای مختلفی را هنگام كار موتور برعهده دارد. واشر سرسیلندر میبایست محفظه احتراق را كه داغترین قسمت موتور است و بیشترین درجه حرارت و فشار را تحمل میكند، از دیگر قسمتها نشتبندی كند. این واشر باید نشتبندی لازم را در برابر هوا، مایع خنككننده (آب رادیاتور) محفظه احتراق و روغن موتور كه به ترتیب درجه حرارت و فشار زیادی را دارا میباشند به عمل آورد. طراحی واشر سرسیلندر و مواد مورد استفاده در ساخت آن باید بهگونهای باشد كه بتواند مقاومت شیمیایی و گرمایی لازم را در برابر گازهای تولید شده در محفظه احتراق و دیگر مواد شیمیایی، آب خنككننده، مواد موجود در آن و روغنی كه در موتور استفاده میشود داشته باشند. واشر سرسیلندر هنگامی كه بر روی موتور نصب شده از مهمترین اجزاء در كل ساختار موتور محسوب میشود و باعث حمایت سرسیلندر در برابر وضعیت كاری موتور میشود. به همین جهت لازم است كه بتواند در برابر نیروهای گرمایی و دینامیكی كه به سرسیلندر وارد میشوند مقاومت داشته باشند. اینكه چه نوع واشر سرسیلندری مورد استفاده قرار گیرد بستگی به نوع و طراحی موتور دارد. از موتورهای تك سیلندر بنزینی گرفته تا موتورهای بالای ۱۲ سیلندر دیزلی كه دارای توربو شارژ یا سوپرشارژ هستند، ماده مورد استفاده و نوع طراحی واشر سرسیلندر میتواند متفاوت بوده و تأثیری شگرف بر عملكرد و عمر موتور داشته باشد. هر كاربردی، واشر منحصر بفرد خود را میخواهد تا بتواند شرایط خاصی را كه برای آن موتور لازم است فراهم كند، بنابراین برای مواد شیمیایی كه در موتور تولید میشوند، ضروری است تا واشر متناسب با آن را كه مقاوم باشد از فلز مناسب بسازند.
رایجترین فلزاتی كه برای ساخت واشر سرسیلندر مورد استفاده قرار میگیرند به شرح زیر است:
۱) فولاد و فولاد ضدزنگ از درجات مختلف و با شكلهای گوناگون ۲) الیافی كه براساس مواد تركیبی (كامپوزیتها) ساخته شدهاند ۳) گرافیت با چگالیهای متفاوت ۴) مواد شیمیایی مانند پلی تترا فلوروتیلن، سیلیكون، نئوپرن، رزینهای پلیمری و دیگر مواد

نحوه استفاده و نصب صحیح
واشر را ابتدا با كمی گریس (گریس نسوز) به هر دو طرف واشر با كاردك و یا با دست آغشته نموده، بعد از ۲/۱ تا ۴/۱ ساعت كاركرد (مخصوصاً در موارد محلهای حرارتی) مجدداً پیچ و مهرهها را آچاركشی كرده تا كاملاً آببندی شود. تا زمان باز كردن اتصالات، آببندی به همان حالت اولیه باقی خواهد ماند. چنانچه موارد مصرف تا حرارت ۸۰ الی ۹۰ درجه باشد، بعد از چندین بار باز و بسته نمودن واشر اولیه قابل مصرف است. واشر مورد نظر هیچگونه حالت چسبندگی به جداره اتصالات ندارد (به هنگام باز نمودن، بخشی از واشر جدا نمیشود) و از انعطاف صد در صد برخوردار است، بنابراین مجدداً میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

افتخارات

گواهی ثبت اختراع از ایران
گواهی ثبت اختراع بینالمللی
دریافت مدال طلا در كلاسبندی اختراع از نمایشگاه بینالمللی اختراعات و فناوریهای برتر ژنو سال ۲۰۰۴
دریافت مدال طلای مالكیتهای صنعتی از سازمان بینالمللی Wipo در نمایشگاه بینالمللی اختراعات و فناوریهای برتر ژنو به عنوان برترین اختراع سال ۲۰۰۴
دریافت دیپلم عالی افتخار از جامعه مخترعان و مبتكران عالی
دریافت دیپلم افتخار در كلاسبندی اختراع از نمایشگاه بینالمللی ژنو
دریافت دیپلم افتخار از سازمان بینالمللی Wipo
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
HEAT TRANSFER AND THE SECOND LAW

HEAT TRANSFER AND THE SECOND LAW

Thus far we’ve used the first law of thermodynamics:
Energy is conserved.
Where does the second law come in?
One way is when heat flows.​
 

پیوست ها

  • HEAT TRANSFER AND THE SECOND LAW.pdf
    194.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
Recommended Property Methods

Recommended Property Methods

معادلات حالت پیشنهادی:
Low pressur applications
Braun K10 - BK10
Chao-Seader corresponding - CHAO-SES
Grayson - Streed corresponding state model - GRAYSON

Medium pressure applications
CHAO - SEA
GRAYSON
PENG- ROB
RK - SOAVE​
 
آخرین ویرایش:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بازيافت حرارت از گازهاي حاصل از احتراق واحد نيروگاه

بازيافت حرارت از گازهاي حاصل از احتراق واحد نيروگاه

بازيافت حرارت از گازهاي حاصل از احتراق واحد نيروگاه
 

پیوست ها

  • بازيافت حرارت از گازهاي حاصل از احتراق واحد نيروگاه پت?
    274.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام داخل لوله با دمای ثابت دیواره

بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام داخل لوله با دمای ثابت دیواره

بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام داخل لوله با دمای ثابت دیواره
 

پیوست ها

  • 2c07499646f49592.pdf
    399.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کاربرد سيستم تشعشعي در سيستمهاي تهويه مطبوع

کاربرد سيستم تشعشعي در سيستمهاي تهويه مطبوع

کاربرد سيستم تشعشعي در سيستمهاي تهويه مطبوع
 

پیوست ها

  • کاربرد سيستم تشعشعي در سيستمهاي تهويه مطبوع.rar
    14.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بازيافت حرارت از دستگاههای تهويه مطبوع

بازيافت حرارت از دستگاههای تهويه مطبوع

بازيافت حرارت از دستگاههای تهويه مطبوع
 

پیوست ها

  • بازيافت حرارت از دستگاههای تهويه مطبوع.pdf
    50.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ضريب انتقال حرارت جابه جايي،دسته لوله هاي پره دار

ضريب انتقال حرارت جابه جايي،دسته لوله هاي پره دار

ضريب انتقال حرارت جابه جايي،دسته لوله هاي پره دار
 

پیوست ها

  • 01123.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انتقال حرارت، الكتروهيدروديناميك، جريان آرام

انتقال حرارت، الكتروهيدروديناميك، جريان آرام

انتقال حرارت، الكتروهيدروديناميك، جريان آرام
 

پیوست ها

  • 01145.pdf
    932.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سيالات غير نيوتوني - جابجايي آزاد- لايه مرزي آرام - شار حرارتي ثابت

سيالات غير نيوتوني - جابجايي آزاد- لايه مرزي آرام - شار حرارتي ثابت

سيالات غير نيوتوني - جابجايي آزاد- لايه مرزي آرام - شار حرارتي ثابت
 

پیوست ها

  • 01149.pdf
    465.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
لوله‌گرمايي ترموسيفوني- نسبت ابعادي- ضريب انتقال حرارت تبادلگر - محدوديت‌هاي انتقال حرارت

لوله‌گرمايي ترموسيفوني- نسبت ابعادي- ضريب انتقال حرارت تبادلگر - محدوديت‌هاي انتقال حرارت

لوله‌گرمايي ترموسيفوني- نسبت ابعادي- ضريب انتقال حرارت تبادلگر - محدوديت‌هاي انتقال حرارت
 

پیوست ها

  • 01150.pdf
    416.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
لوله گرمايي، مبادله کن لوله گرمايي ترموسيفوني گاز-مايع- طراحي مبادله کن، روش NTU-بازده، بازيافت حرارت

لوله گرمايي، مبادله کن لوله گرمايي ترموسيفوني گاز-مايع- طراحي مبادله کن، روش NTU-بازده، بازيافت حرارت

لوله گرمايي، مبادله کن لوله گرمايي ترموسيفوني گاز-مايع- طراحي مبادله کن، روش NTU-بازده، بازيافت حرارت
 

پیوست ها

  • 01153.pdf
    311.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پيش بيني عملکرد حرارتي مبدل هاي پوسته و لوله با استفاده از مدل ترکيبي

پيش بيني عملکرد حرارتي مبدل هاي پوسته و لوله با استفاده از مدل ترکيبي

پيش بيني عملکرد حرارتي مبدل هاي پوسته و لوله
با استفاده از مدل ترکيبي
 

پیوست ها

  • 01158.pdf
    344.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام داخل لوله با دمای ثابت دیواره

بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام داخل لوله با دمای ثابت دیواره

بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام داخل لوله با دمای ثابت دیواره
 

پیوست ها

  • بررسی انتقال حرارت جابجایی نانو سیال در جریان آرام د?.pdf
    399.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ENERJHI

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال حرارت در پره ها

انتقال حرارت در پره ها

سلام. یکسری مقاله درباره انتقال حرارت در پره ها براتون می ذارم.
امیدوارم به دردتون بخوره
:w27:
 

پیوست ها

  • 2.pdf
    366.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 13.pdf
    760.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا