پدر علم زلزله‌شناسی: سیگنال‌های زلزله تهران فعال شده است/ شرق و جنوب تهران آبستن حادثه است

h.abd

عضو جدید


پدر علم زلزله‌شناسی با بیان اینکه پایتخت در خطر زلزله قرار دارد،گفت: در زلزله شب گذشته فیروزکوه شاهد فعال شدن سیگنال‌ها در این مورد هستیم.


بهرام عکاشه در گفت‌وگو با میزان درباره زلزله شب گذشته فیروزکوه و اینکه تهران در خطر است، اظهار کرد: زلزله شب ‌گذشته خوشه‌ای بوده، به طوری که می‌توان گفت حداکثر آن 4.6 ریشتر بوده است که به دنبال آن شاهد زلزله‌های کوچکتری هستیم و همچنین با توجه به زلزله‌ هفته گذشته در جوادآباد داشتیم نشان دهنده آن است که مثل همیشه منطقه فیروزکوه و جنوب تهران آبستن حوادث و استرس زیاد است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که طبق مستندات علمی و نگاه به تاریخ زلزله خیز منطقه، خواهیم دید دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی یعنی جایی که کلان‌شهر تهران در آن واقع شده است زلزله خیز بوده، افزود: در واقع باید گفت تهران قلب کشور محسوب می‌شود و اگر زلزله‌ای با بزگی 7 رخ دهد کشور از کار می‌افتد.

عکاشه بااشاره به این مطلب که متاسفانه کشور در خط زلزله قرار دارد، گفت: بررسی‌ها نشان دهنده آن است که جنوب ایران و شمال البرز از مناطق پر خطر هستند، در واقع باید گفت با توجه به جمعیت بالای پایتخت آسیب پذیری آن بسیار بالاست، اما برای رفع این بحران و آسیب پذیری ستاد بحران از سال 80 تاسیس شده است.

پدر علم زلزله‌شناسی در ادامه این مطلب افزود: ستاد بحران باید خود را از تجهیزات روز دنیا برخوردار کند و همچنین از آخرین آموزش‌ها در این عرصه استفاده کند تا در شرایط بحران شاهد کمترین تلفات و خسارات باشیم. در مجموع ستاد مديريت بحران بايد بيش از پيش، گوش به زنگ زلزله تهران باشد.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که با توجه به زلزله شب گذشته، پایتخت باید احساس خطر کند یا خیر؟ گفت: همیشه باید احساس خطر کرد و در زلزله شب گذشته شاهد فعال شدن سیگنال‌ها در این مورد هستیم، اما نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط باید آمادگی كافی برای مقابله با بحران و پيامدهای زلزله پايتخت را داشته باشد.
 

h.abd

عضو جدید
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، زمین‌لرزه نسبتاً بزرگی سه‌شنبه شب حوالی شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران و نیز شهرستان‌های دماوند و پردیس در شرق استان را لرزاند.


زمین‌لرزه فیروزکوه در ساعت 22 و 6 دقیقه و 23 ثانیه به وقت محلی رخ داد و شدت آن 4.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است.


زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 35.58 درجه و طول شرقی 52.63 درجه ثبت شده و در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد.


زلزله مذکور در 24 کیلومتری فیروزکوه، 39 کیلومتری آرادان در استان سمنان و 42 کیلومتری کیلان رخ داد و بعد از آن نیز شهرستان فیروزکوه 12 بار دیگر تاکنون لرزیده است.


شبکه لرزه‌نگاری استان تهران وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع این زمین‌لرزه را تأیید کرده است.


*پس‌لرزه 3.2 ریشتری در فیروزکوه/ مردم شهرهای همجوار نیز زلزله را احساس کردند


مردم شهرهای همجوار فیروزکوه نیز زلزله دیشب را احساس کردند و بعد از آن برخی در خیابان‌ها به سر بردند.


پس‌زلزله نسبتاً بزرگی شب گذشته حوالی شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران را لرزاند.


زمین‌لرزه اخیر فیروزکوه در ساعت 22 و 10 دقیقه و 22 ثانیه دیشب رخ داد و شدت آن 3.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است.


همچنین زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 35.57 درجه و طول شرقی 52.61 درجه ثبت شده و در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داده است.


*زلزله 4.6 ریشتری فیروزکوه در آرادان و گرمسار هم احساس شد


زمین‌لرزه 4.6 ریشتری دیشب در فیروزکوه در شهرستان‌های گرمسار و آرادان هم احساس شد و منابع محلی از ملموس بودن شدت زمین‌لرزه خبر دادند.


برخی از مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان هم‌ دیشب در خارج از منازل به سر ‌بردند.


تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این زمین‌لرزه دریافت نشده است.


مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان در همین ارتباط در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان گفت: در محدوده استحفاظی استان سمنان زلزله‌ای رخ نداده، ولی زمین‌لرزه 4.6 ریشتری دیشب که در فیروزکوه رخ داد، از سوی مردم شهرستان‌های آرادان و گرمسار احساس شده است.


احمد طاهری اظهار کرد: شدت زلزله و عمق کانونی آن به حدی بوده است که روستاهای شمالی شهرستان آرادان و برخی روستاهای شهرستان گرمسار از جمله سیمین‌دشت که در مرز با شهرستان‌های استان تهران قرار دارد، این زمین‌لرزه را احساس کرده‌اند.


وی تصریح کرد: در پیگیری با مرکز زلزله‌نگاری موسسه ژئوفیزیک مشخص شد، حادثه خاصی در محدوده استان سمنان رخ نداده است.


*زلزله در شهرستان پردیس حس شد / مشکلی به وجود نیامده است


فرماندار پردیس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران در خصوص زلزله‌های 4.6 و 3.2 ریشتری دیشب در فیروزکوه و احساس آن در شهرستان پردیس گفت: کانون زلزله فیروزکوه است؛ اما این لرزه‌ها در شهرستان پردیس توسط شهروندان حس شده است.


مرتضی حیدری افزود: در بدو حس شدن این لرزش، برخی مردم به خیابان‌ها آمدند؛ اما پس از متوجه شدن منطقه‌ای که زلزله در آن رخ داده است به خانه‌هایشان بازگشتند.


فرماندار پردیس تصریح کرد: در شهر بومهن نیز مشکلی مشاهده و گزارش نشده است.


حیدری ادامه داد: مردم باید در این مواقع آرامش و هوشیاری خود را حفظ کنند و رعایت اصول شرایط حاکم در مواقع بحران را نیز مدنظر قرار دهند.


وی تصریح کرد: مردم همیشه باید آمادگی داشته باشند؛ چون کشور ما زلزله‌خیز است و باید اصول کار را رعایت کنند.


فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: با تماسی که با ستاد بحران داشتیم تا این لحظه شرایط اضطراری اعلام نکرده‌اند.


*گزارش خاصی از زلزله در تهران نداشتیم / منابع غیررسمی از احساس زلزله خبر می‌دهند


فرماندار شمیرانات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران در خصوص زلزله اخیر در فیروزکوه و خسارات احتمالی وارد شده به این شهرستان گفت: زلزله‌های 4.6 و 3.2 ریشتری شب گذشته در فیروزکوه رخ داد و تاکنون گزارش خاصی در خصوص زلزله در تهران واصل نشده است؛ ولی در حال رصد هستیم تا اگر رخدادی اتفاق افتاده باشد، سریعاً اقدام شود.


عزت‌الله خانمحمدی افزود: به‌ طور قطع اطلاعاتی تا این لحظه تأیید نشده که این زلزله شهرستان شمیرانات را لرزانده باشد؛ منابع غیررسمی حس شدن زلزله را اعلام می‌کنند، اما منابع رسمی در این خصوص هنوز گزارشی را اعلام نکرده‌اند.


*تاکنون خسارتی از زلزله گزارش نشده / 5 پس‌لرزه در فیروزکوه رخ داد


فرماندار فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران با اشاره به وقوع دو زلزله نسبتاً قوی در حوالی شهرستان فیروزکوه گفت: در این زمینه هیچ خسارتی تا این لحظه گزارش نشده است.


نورالله طاهری در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور شبانه مردم در خیابان‌های فیروزکوه افزود: این موضوع چندان جدی نیست و مردم در خیابان‌ها حضور ندارند.


وی ادامه داد: نیروهای ستاد مدیریت بحران شهرستان فیروزکوه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند تا موارد احتمالی را رسیدگی کنند.


*آماده‌باش نیروهای مدیریت بحران در دماوند


فرماندار دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران با اشاره به وقوع زلزله در شرق استان تهران گفت: با توجه به اینکه کانون زلزله در نزدیکی شهرستان فیروزکوه بود، در شهرستان دماوند نیز شدت آن حس شده است.


ناصر محمودی‌فرد با بیان اینکه تاکنون گزارشی ناشی از خسارات زلزله در شهرستان دماوند ارائه نشده است، افزود: برای جلوگیری از حوادث احتمالی، نیروهای مدیریت بحران نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.


وی در خصوص زلزله‌های 4.6 و 3.2 ریشتری شب گذشته در فیروزکوه و احساس آن در شهرستان دماوند تصریح کرد: با توجه به اینکه کانون زلزله در شهرستان فیروزکوه بوده، شهرستان دماوند مستقیماً در زلزله دخیل نیست.


*مردم فیروزکوه ترجیحاً در فضای باز بخوابند


مدیرکل مدیریت بحران استان تهران دیشب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران، در خصوص زلزله‌های 4.6 و 3.2 ریشتری امشب در فیروزکوه و احساس آن در برخی شهرستان‌ها و نیز خسارات احتمالی و تمهیدات لازم زلزله در شهرستان فیروزکوه گفت: این زلزله را تأیید می‌کنیم؛ زلزله‌ای به مقیاس 4.6 ریشتر و دو پس‌لرزه را در 24 کیلومتری جنوب غرب شهرستان فیروزکوه و هم‌مرز استان سمنان داشتیم.


هادی رحمتی افزود: تاکنون خسارتی اعلام نشده است و فرماندار و مجموعه ادارات شهرستانی در آماده‌باش کامل به‌ سر می‌برند.


مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ادامه داد: شورای بحران در فرمانداری فیروزکوه تشکیل و تمهیدات لازم برای مدیریت پس از وقوع پس‌لرزه‌های احتمالی اندیشیده شده است.


وی افزود: به مردم و شهروندان فیروزکوه توصیه می‌کنیم که شب را با تمهید خاص و با حفظ آرامش و بدون تنش با توجه به وجود هوای خوب در شهرستان فیروزکوه ترجیحاً در فضای باز بخوابند.


*اعزام 6 گروه ارزیاب به منطقه وقوع زلزله در فیروزکوه + عکس ماهواره‌ای کانون زلزله


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران دیشب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران با اشاره به وقوع زلزله در شرق استان تهران گفت: براساس گزارش‌های اولیه تیم‌های اعزامی، هیچ اتفاق خاصی در منطقه وقوع زلزله رخ نداده است.


غلامرضا گنج‌آبادی افزود: هم‌اکنون ستاد مدیریت بحران در مجموعه جمعیت هلال‌احمر استان تهران تشکیل شده است و تمام معاونان این جمعیت نیز حضور دارند.


وی از آماده‌باش شعب جمعیت هلال‌احمر استان تهران خبر داد و گفت: برای ارزیابی منطقه وقوع زلزله در فیروزکوه 6 تیم اعزام شده‌اند تا خسارات احتمالی را بررسی کنند.


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران تصریح کرد: براساس گزارش‌های اولیه تیم‌های اعزامی هیچ اتفاق خاصی در منطقه وقوع زلزله رخ نداده است.


*شمار زمین‌لرزه‌های فیروزکوه به عدد 12 رسید


12 زمین‌لرزه‌ از ساعت 22 سه‌شنبه‌شب تاکنون حوالی شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران و نیز شهرستان‌های دماوند و پردیس در شرق استان را لرزاند.


زمین‌لرزه نخست فیروزکوه در ساعت 22 و 6 دقیقه و 23 ثانیه سه‌شنبه شب رخ داد و شدت آن 4.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است.


زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 35.58 درجه و طول شرقی 52.63 درجه ثبت شده و در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد.


زلزله مذکور در 24 کیلومتری فیروزکوه، 39 کیلومتری آرادان در استان سمنان و 42 کیلومتری کیلان رخ داد و بعد از آن نیز شهرستان فیروزکوه 11 بار دیگر تاکنون لرزیده است.


زمین‌لرزه دوم به بزرگی 3.2 ریشتر در ساعت 22 و 10 دقیقه و دو ثانیه، زمین‌لرزه سوم به بزرگی 2.5 ریشتر در ساعت 22 و 11 دقیقه و 27 ثانیه، زمین‌لرزه چهارم به بزرگی 1.8 ریشتر در ساعت 22 و 23 دقیقه و 15 ثانیه، زمین‌لرزه پنجم به بزرگی دو ریشتر در ساعت 22 و 34 دقیقه و 45 ثانیه و زمین‌لرزه ششم با شدت 2.6 ریشتر در ساعت 23 و 16 دقیقه و 12 ثانیه رخ داد.


همچنین زمین‌لرزه هفتم با شدت 2.3 ریشتر در ساعت 23 و 42 دقیقه و چهار ثانیه، زمین‌لرزه هشتم با شدت 1.6 ریشتر در ساعت 23 و 47 دقیقه و 57 ثانیه، زمین‌لرزه نهم با شدت دو ریشتر در ساعت 23 و 54 دقیقه و 47 ثانیه، زمین‌لرزه دهم با شدت 2.5 ریشتر در ساعت 54 دقیقه بامداد، زمین‌لرزه یازدهم با شدت 1.4 ریشتر در ساعت یک و 13 دقیقه و 43 ثانیه و زمین‌لرزه دوازدهم با شدت 1.9 ریشتر در ساعت یک و 44 دقیقه و سه ثانیه بامداد امروز شهرستان فیروزکوه را لرزاند.


به گزارش فارس، شبکه لرزه‌نگاری استان تهران وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع این زمین‌لرزه‌ها را تأیید کرده است.


براساس اعلام مسئولان تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این زمین‌لرزه دریافت نشده است.
 

h.abd

عضو جدید
با توجه به ثبت بيش از 40 زلزله ي خفيف در تهران و حومه و بروز دو توفان در فصل تابستان، شايعاتي مبني بر نزديک بودن زمان وقوع زلزله در تهران به گوش مي رسد.
لذا بر خود مي دانم نکاتي را به اطلاع عزيزان برسانم:
1. زلزله تا کنون در هيچ کجاي دنيا و به هيچ وجه قابل پيش بيني نيست.
2. فرضياتي مبني بر وجود نشانه هايي دال بر وقوع زلزله بيان شده که تا کنون هيچ يک به اثبات نرسيده و قابل استناد نيستند.
3. آمادگي در برابر بحران، بهترين راه کاهش خطرات است.
با توجه به 3 مورد فوق، اولا از همگان خواهش مي کنم بر شايعات دامن نزنند، دوما توجه داشته باشيم که بايد هميشه آماده بود. بويژه براي ما که صاحب تخصصي هستيم و بار مسئوليتي نيز بر دوش داريم.
در اين رابطه، مهم است که قبل از هرچيز، آمادگي را از خود شروع کنيم.
1. با مطالعه، با شرايط بحراني آشنا شويد.
2. فضاهاي امن پيراموني خود را شناسايي کنيد.
3. براي مديريت بحران برنامه ريزي کنيد.
4. براي کاهش احتمال خطا در زمان بحران، برنامه ي خود را مداوما بازبيني و تمرين کنيد.
.
به اميد آنکه اگر روزي، خدايي نکرده، بحراني بروز پيدا کرد، بتوانيم برنامه ها رو صحيح اجرا کنيم و با مديريت بحران، خود، خانواده و حتي ساير همنوعان خود را نجات بدهيم.
حالا مي توانيم باقي کار را دست خداوندي بسپاريم که در همه حال، خير خواه بنده هايش است.

نکته ي مهم در مورد نقاط امن:
پيش از اين تصور و توصيه اين بود که در هنگام وقوع زلزله، زير ميز پناه بگيريد.
اما پس از بررسي بيش از صد زلزله در سراسر دنيا، اين نظريه رد و اين نقطه ي امن به شکل زير تغيير حالت پيدا نمود.


photo_2015-09-01_11-05-34.jpg

اين حالت معروف به مثلث حيات يا مثلث امن است.

در اين حالت مي بايست در کنار وسايلي که استحکام نسبي دارند، به گونه اي قرار بگيريد که کل بدن شما در محدوده ي جداره ي آن وسيله قرار گيرد.
لازم است صورت به داخل بدن متمايل گردد و دست ها به عنوان محافظ سر و گردن عمل کنند.

photo_2015-09-01_11-07-41.jpg

در اين شرايط با توجه به نوع ساختار يکپارچه ي سقف (قاب بسته ي تير و ستون و يا بتن يکپارچه) ، در زمان فروريختن سقف، وسيله ي مورد نظر، آوار را منحرف کرده و از سقوط عمودي جلوگيري مي کند. اين در حالي است که وسايلي همچون ميز، فشار عمودي ناشي از فروريختن آوار را تحمل نکرده و زير آوار له مي شوند. بنابراين اگر در زير ميز قرار گرفته باشيد، بين ميز و زمين قرار مي گيريد. حال آنکه در کنار ميز، پيش از له شدن، ميز، آوار را منحرف کرده و مثلث امن را شکل خواهد. داد.







 
آخرین ویرایش:

h.abd

عضو جدید
زلزله 1.4 ریشتری بار دیگر تهران را لرزاند.

این زلزله در ساعت 6 و 30 دقیقه در تهران اتفاق افتاده است.

در گزارش موسسه ژئوفیزیک تهران که لحظاتی پیش منتشر شده است، چنین آمده است:


تاريخ وقوع زلزله:دوشنبه، 9 شهريور 1394 در 18:30:58
(وقت محلي - تهران)

2015-08-31 14:00:58
(UTC)

بزرگي زلزله:۱.۴
نوع بزرگي:MN
موقعيت رومركز زلزله:۳۵.۶۱ شمالي و ۵۲.۶۳ شرقي
عمق:۱۶ كيلومتر
عدم قطعيت مكاني:۲.۶۱+/- كيلومتر در جهت شمالي - جنوبي
۲.۲۲+/- كيلومتر در جهت شرقي - غربي
منطقه:
استان تهران
فاصله‌ها:
21 كيلومتري فيروزكوه، تهران
42 كيلومتري كيلان، تهران
42 كيلومتري آرادان، سمنان
منبع:
موسسه ژئوفيزيك، دانشگاه تهران


برخی گزارش ها نیز از وقوع یک زمین لرزه دیگر، لحظاتی پیش در تهران با بزرگی 2.1 ریشتر حکایت دارد.

اطلاعات این زلزله در ادامه می آید:



تاريخ وقوع زلزله:دوشنبه، 9 شهريور 1394 در 20:57:39
(وقت محلي - تهران)

2015-08-31 16:27:39
(UTC)

بزرگي زلزله:۲.۱
نوع بزرگي:MN
موقعيت رومركز زلزله:۳۶.۱۸ شمالي و ۵۰.۷۸ شرقي
عمق:۱۰ كيلومتر
عدم قطعيت مكاني:۱.۷۴+/- كيلومتر در جهت شمالي - جنوبي
۱.۱۱+/- كيلومتر در جهت شرقي - غربي
منطقه:
استان تهران
فاصله‌ها:
1 كيلومتري طالقان، تهران
19 كيلومتري انديشه، تهران
24 كيلومتري كوهسر، تهران
 

Similar threads

بالا