[پتینه] - کهنه کاری

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
لوازم مورد نیاز :

نمونه ی کار دلخواه
رنگ آکریلیک طلایی
رنگ سبز کهنه کاری
شاپان
قلم
پودر سیمان

1. ابتدا تمام سطح کار مورد نظر را کاملاً سنباده بزنید تا سطح یک نواخت شود و سپس روی تمام کار لاک الکل بزنید تا میزان جذب رنگ کمتر باشد. در این مرحله توسط قلم موی نرم، تمام سطح کار را با رنگ اکریلیک طلایی رنگ کنید.
2. در مرحله ی بعد رنگ سبز کهنه کاری را مقداری با آب رقیق کرده و در بعضی از قسمت های سطح مورد نظر بزنید. سپس با تکه پارچه ای نرم مقداری از رنگ را پاک کنید طوری که رنگ فقط در درزها باقی بماند. ( رنگ سبز پودر کهنه کاری )


3. سپس با استفاده از قلم مقداری شاپان را در قسمت های فرو رفته ی ظرف مورد نظر زده و دوباره با استفاده از پارچه نرم آن را پاک کنید. ( بهتر است شاپان کمی با تینر روغنی رقیق شود ).
4. در مرحله ی آخر مقداری از پودر سیمان را روی بعضی از قسمت ها بپاشید، این کار را زمانی انجام دهید که رنگ کار مورد نظر کاملاً خشک نشده باشد. سپس اضافه های پودر سیمان را از روی ظرف توسط قلم موی نرم پاک کنید. در انتها برای ثابت شدن کار از اسپری ثابت کننده مات استفاده کنید.



منبع:ساغررنگ
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پتینه- کهنه کاری ( فانوس)

پتینه- کهنه کاری ( فانوس)

وازم مورد نیاز :
-قلم موی تخت
- اسپری مشکی مات
- تینر روغنی
- رنگ های روغن سفید ، آبی ، سبز
- اسپری شیشه مات کننده
- شمع
- سنباده ریز
- ضد زنگ



بیشتر بدانیم :

رنگ سایه را به عنوان رنگ پایه برای نمود هنری برنز رنگ کاری مس استفاده شده است و روی وسایلی که از قبل سیاه بوده اند و یا این که پایه فلزی دارند ، این شیوه بسیار آسان است .
1- فانوس را با سنباده زبر صیقل دهید تا سطح آن زبر شود . سپس فانوس را با ضد زنگ رنگ کنید . بگذارید خشک شود .
2- با اسپری مشکی مات تمامی سطح فانوس را کاملاً اسپری کنید تا همه ی نقاط آن کاملاً رنگ بگیرد . قلم مو را به رنگ روغنی سبز تیره آغشته کنید و رنگ های اضافی آن را بگیرید سپس روی بعضی از سطوح فانوس بزنید و با دستمال پاک کنید . برای ایجاد ظاهری طبیعی تر بعضی قسمت ها را بیشتر رنگ کنید .
3- قلم مو را به رنگ فیروزه ای ( سفید +سبز اصلی + آبی اصلی + کمی اکر) آغشته کرده و روی بعضی از سطوح بزنید . سپس برای ایجاد ظاهر طبیعی تر بعضی قسمت ها را بیشتر رنگ کنید . سپس با پارچه ای کشبافت روی سطح فانوس بزنید تا با رنگ قبلی مخلوط شود و اضافه های رنگ هم گرفته شود .
4- با رنگ روغنی سبز نعنایی (سبز تیره + آبی فیروزه ای ) مانند مراحل قبل روی فانوس رنگ بزنید . سپس بگذارید تا فانوس خشک شود .
5- رنگ روغنی سفید را با تینر روغنی ترکیب کنید تا رنگ رقیق شود سپس قلم موی کوچکی را به رنگ آغشته کنید و بگذارید روی فانوس بچکد . این رنگ به میزان زیاد برای حاشیه های بالا و اطراف و پایین فانوس که رسوبات گچی به طورطبیعی جمع می شود به کار ببرید بگذارید کاملاً خشک شود .
6- بر روی شیشه فانوس اسپری مات کن شیشه بزنید و بگذارید خشک شود . دقت کنید اسپری را با فاصله روی سطح شیشه بپاشید .
7- توسط شعله شمع روی لبه های شیشه را دودی کنید تا حالت کهنه تری به خود بگیرد .



منبع:ساغررنگ
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پتینه - کهنه کاری شمعدان

پتینه - کهنه کاری شمعدان

لوازم مورد نیاز :

- شمعدان زرینی ( یا پلی استر)
- ورق نقره
-رنگ اکریلیک مشکی ، آبی فیروزه ای
و قهوه ای
- رنگ روغن مشکی
- چسب ورق
- قلم مو





1- پایه شمعدان زرینی را سنباده بزنید تا ناصافی های آن گرفته شود . سپس با رنگ اکریلیک مشکی رنگ کنید . چنانچه رنگ اکریلیک مشکی در دسترس نداشتید از اسپری مات مشکی هم می توانید برای رنگ آمیزی استفاده کنید .
2- قسمتی از شمعدان را توسط قلم مو رنگ اکریلیک قهوه ای و قسمت دیگری از آن را با رنگ آبی فیروزه ای پوشش دهید . این عمل باعث خواهد شد پس از ورق کاری نقره ترکیب رنگ ورق نقره ، تحت تأثیر رنگ زیرین تغییر کند .
3- توسط ابر تمام سطح شمعدان را چسب ورق بزنید . طوری که همه خلل و فرج شمعدان را بپوشاند و کاملاً به چسب آغشته شود . بگذارید حداقل 24 ساعت از زدن چسب روی سطح بگذرد .
4- تمام سطح شمعدان را ورق نقره کنید و اضافه های آن را توسط قلم مو بگیرید .
5- رنگ روغن مشکی را با انگشت به تمام سطح ورق نقره بزنید تا کاملاً آن را بپوشاند .
6- پس از چند لحظه با دستمال پارچه ای اضافه های رنگ را بگیرید طوری که رنگ روغن در میان خلل و فرج شمعدان باقی بماند و سطح کاملاً پاک شود . در انتها برای ثابت کردن از اسپری ثابت کننده استفاده کنید .
منبع:ساغررنگ
 

Similar threads

بالا