پای تحریم‌ها روی گلوی بیماران سرطانی

تندرست نیوز

عضو جدید
عضو هیئت مدیره مرکز گاما نایف با بیان این‌که بسیاری از بیماران در حال حاضر به کشورهای دیگر از جمله ترکیه برای درمان سرطان و استفاده از گاما نايف سفر می‌کنند، گفت: به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر کشور، دستگاه گاما نایف از مدار خود خارج و هزینه‌های درمانی زیادی به بیماران سرطانی تحمیل شد.



به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، علیرضا زالی در نشست خبری مرکز خیریه گاما نایف بنیاد کامرانی با بیان این‌که حضور خیرین در عرصه سلامت فرصت بی‌بدیلی است و باید از حضور خیرین در این حوزه تشکر کرد، گفت: درمان بیماران سرطانی در کشور ما از جنبه‌های مختلفی با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است. وجود اولین مرکز گاما نایف، فرصت مناسبی فراهم کرد که بالغ بر ۹ هزار نفر از شهروندان ایرانی و خارجی جدیدترین درمان‌های سرطان را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که آمار مرکز گاما نایف حتی در عرصه جهانی نیز قابل توجه است، افزود: همچنین تعداد قابل توجهی از یافته‌های پژوهشی این مرکز نیز در جهان مطرح شده است. کمتر در کشور دیده شده که کمک‌های خیرین به صورت مستمر در حوزه سلامت انجام شود، اما این اتفاق در مرکز گاما نایف بنیاد کامرانی انجام شده است.

زالی با بیان این‌که معمولا مراکزی که در زمینه رادیوتراپی کار می‌کنند، باید دستگاه‌های لجستیک ویژه داشته باشند، ادامه داد: دستگاه جدیدی که به این مرکز اضافه می‌شود از پروتکل‌های جدید درمان سرطان برخوردار است و بخشی از مدار درمانی سرطان در این مرکز را تکمیل خواهد کرد. همچنین با تامین سرچشمه کبالت برای دستگاه‌های گاما نایف این مرکز، بخشی از مشکلات بیماران سرطانی برطرف خواهد شد.

رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که بسیاری از بیماران در حال حاضر به کشورهای دیگر از جمله ترکیه برای درمان سرطان و استفاده از گاما نايف سفر می‌کنند، گفت: به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر کشور، دستگاه گاما نایف از مدار خود خارج و هزینه‌های درمانی زیادی به بیماران سرطانی تحمیل شد. وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه باید در راستای تهیه سرچشمه کبالت کمک کنند تا گاما نایف دوباره به مدار خود باز گردد.

وی افزود: امیدواریم با راه اندازی رسمی و رفع مشکلات مرکز شیمی درمانی بنیاد کامرانی، چرخه کامل درمان سرطان را در این مجموعه شاهد باشیم و پرداختی از جیب مردم در زمینه درمان سرطان نیز کاهش پیدا کند.


گاما نایف کمترین عارضه درمان را برای بیماران سرطانی دارد

زالی با بیان این‌که گاما نایف یکی از درمان‌های جانبی سرطان و منشا آن کبالت است، گفت: در گاما نایف به دلیل محاسبات نرم افزاری می‌توان با محاسبات ریاضی هدف درمان را مشخص کرد. در روش‌های سنتی درمان در رادیوتراپی، بافت‌های سالم نیز آسیب می‌بینند، اما در درمان به روش گاما نایف می‌توان فقط بافت‌های دچار مشکل شده را هدف قرار داد. یکی از عوارض درمان‌های جنبی، ایجاد سرطان ثانویه است، اما مطالعات جهانی حاکی از این است که درمان‌های گاما نایف تعداد اندکی از بیماران سرطانی را دچار این مشکل کرده است. گاما نایف امکان محاسبات بالایی دارد و می‌توان در قسمت‌های عمقی مغز نیز درمان را انجام داد.

عضو هیئت مدیره مرکز گاما نایف بنیاد کامرانی ادامه داد: مرکز گاما نایف بنیاد کامرانی با تعامل انجمن جراحان مغز و اعصاب کشور توانست از ابتدا نگاه آکادمیک غیر تجاری به این نوع درمان داشته باشد. همچنین سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران نیز در این مرکز نمایندگان علمی خود را مستقر کردند و طی سال‌های گذشته این مرکز، ماخذی برای مراجعه بیماران سرطانی بوده است.

زالی با اشاره به روش درمانی گاما نایف اظهار کرد: گاما نایف درمان مستمر و دینامیک است و وقتی بیماری مراجعه می‌کند فقط یک جلسه درمان ندارد و باید به صورت مکرر مراجعه کند. تمام این مراجعات هزینه‌بر است و وجود گاما نایف در ایران این حسن را داشت که بیمار داخل کشور درمان می‌شد.

وی با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد بیماران در این مرکز پرونده‌های ثبت شده علمی دارند، گفت: وقتی بیمار به خارج از کشور مراجعه می‌کند و درمان گاما نایف انجام می‌دهد باید به صورت مکرر مراجعه کند که این موضوع هزینه‌های بسیاری خواهد داشت.

رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سرچشمه کبالت مورد نیاز در گاما نایف، نیمه عمر مشخصی دارد و وقتی این سرچشمه تمام شود، نمی‌توان از دستگاه گاما نایف استفاده کرد. کبالت در حوزه تحریم قرار گرفت و با وجود تمام تلاش‌ها، این مرکز نتوانست سرچشمه لازم برای دستگاه گاما نایف را تهیه کند.


انتظار برای دریافت مجوز راه اندازی مرکز شیمی درمانی

در ادامه این نشست خبری، فریبرز کامرانی، عضو هیئت مدیره مرکز گاما نایف بنیاد کامرانی گفت: در این مرکز فضای جدیدی برای شیمی درمانی نیز ایجاد شده و در انتظار مجوزهای لازم برای ارائه خدمات شیمی درمانی در این مرکز هستیم.

وی با بیان این‌که روز پنجشنبه دستگاه رادیوتراپی جدید در این مرکز آغاز به کار خواهد کرد، افزود: برای استفاده از دستگاه گاما نایف هم موضوع سرچشمه کبالت و هم روبات نصب کننده آن مطرح است که آمریکایی‌ها نگران هستند اگر این تکنولوژی روبات وارد کشور شود ممکن است از آن بمب تهیه شود!


تحریم‌ها، سد راه تهیه سرچشمه کبالت برای دستگاه گاما نایف

سهراب صادقی، رییس مرکز گاما نایف بنیاد کامرانی نیز در این نشست خبری با بیان این‌که این بنیاد به صورت خیریه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند، اظهار کرد: برخی سرطان‌ها درمان جراحی و درمان‌های کمکی بعدی همانند رادیوتراپی و شیمی درمانی دارند. بعد از تاسیس مرکز گامانایف، اولین دستگاه گامانایف کشور در این مرکز راه اندازی شد و طی سال‌های گذشته مراجعین زیادی از داخل و خارج کشور به این مرکز مراجعه کردند و تحت درمان‌های رایج قرار گرفتند.

وی افزود: سرچشمه این دستگاه کبالت است و طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها دچار مشکلاتی برای تهیه آن بودیم.

صادقی ادامه داد: از جمله دستگاه‌های دیگری که به کمک جراحان می‌آید، رادیوتراپی است که بهترین دستگاه‌ها در این مرکز نصب شده و دومین دستگاه نیز همین پنجشنبه در مرکز نصب خواهد شد.

رییس مرکز گاما نایف بنیاد کامرانی گفت: روش دیگری که برای درمان سرطان وجود دارد، شیمی درمانی است و یک طبقه از مرکز گاما نایف برای سرویس دهی به بیماران سرطانی اختصاص یافته، اما برای گرفتن مجوزهای لازم برای انجام شیمی درمانی در این مرکز دچار مشکلاتی هستیم و در رابطه با صدور مجوز پروانه و راه اندازی بخش شیمی درمانی کمک مناسبی به ما نشد.

در ادامه این نشست خبری مزدک عالیخانی، مسئول فنی مرکز گاما نایف و جراح مغز و اعصاب گفت: البته تهیه کبالت در ایران امکان پذیر است، اما روباتی که باید کبالت را نصب کند، های تک است و جزو تحریم‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: این روبات را شرکتی سوئدی درست می‌کند و توسط شرکتی کانادایی که سهم‌داران آن آمریکایی هستند تولید می‌شود و به واسطه تحریم‌ها موفق به تهیه آن نشدیم. به دلیل انحصاری بودن این شرکت آمریکایی، امکان خریداری کبالت از کشور دیگر وجود ندارد. شرکت کانادایی نیز موضوع درخواست ما را به خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده، اما هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکردیم.

عالیخانی با بیان این‌که سالانه هزار بیمار به این مرکز مراجعه می‌کردند، اظهار کرد: در مجموع ۹ هزار بیمار به این مرکز مراجعه کردند. با مشکلات پیش آمده ۴ هزار بیمار از دریافت خدمات گاما نایف محروم شدند.






لینک منبع: اخبار سلامتی و پزشکی روز ایران و جهان تندرست نیوز
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا