پایه های پاکوتاه سیب

hojatrostami

عضو جدید
§MM111:
§ازتلاقی نورسرن اسپای باMI 793حاصل شده است وجزءپایه های نیمه استانداردبوده ودرختان برروی آن90درصددرختان پیوندی روی پایه های بذری است این پایه مقاوم ترین پایه به خشکی محسوب می شود
پایهM7: بیشترازسایرپایه هادرتمام دنیاهم به صورت پایه وهم به صورت میانپایه کوتاه کننده مورداستفاده قرار می گیرداندازه درختان 35-25درصددرختان بذری می باشداین پایه به پوسیدگی طوقه مقاوم بوده ولی به آتشک باکتریایی وشته مومی سیب حساس است وپاجوش زیاد تولید می کند طول عمردرختان روی این پایه حداکثر20سال است
M26:
§این پایه ازتلاقی M9وM16 به وجودآمده است و50-40درصد درختان بذری می باشد خاصیت پاجوش دهی ندارد اما به بیماری پوسیدگی طوقه وآتشک حساس می باشد .
M27: §ازتلاقی M13وM9درسال1929 به وجود آمده است وجزءپایه های خیلی پاکوتاه کننده محسوب می شودخیلی زودبارده می باشد ونیاز به قیم داردازاین پایه به صورت تجاری استفاده نمی شودولی به عنوان میان پایه مورد استفاده قرار می گیرد.
§MM111:
§ازتلاقی نورسرن اسپای باMI 793حاصل شده است وجزءپایه های نیمه استانداردبوده ودرختان برروی آن90درصددرختان پیوندی روی پایه های بذری است این پایه مقاوم ترین پایه به خشکی محسوب می شود .




 

hojatrostami

عضو جدید
پایه های سیب مالینگ:

پایه های سیب مالینگ:

- پایه های ایست مالینگ (EM)
در موسسه تحقیقاتی ایست مالینگ انگستان مشخص و معرفی شده اند که با حروف EM همراه با اعداد مشخص و معرفی شدند . هر کدام از این پایه ها که به روش خوابانیدن افزوده می گردند ، رشد پیوندک را در حد معینی محدود می سازند بنابراین فاصله کاشت درختان پیوند شد. روی آن ها بر حسب نوع پایه متفاوت است. نخستین تلاش موفقیت آمیز برای آزمایش و ارزیابی پایه بر اساس یک روش منظم می باشند سریهای نخست از 9 پایه مختلف به وجود آمده بودند و هر کدام یک عدد رومی با پیشوند M داشتند . در مرحله بعدی 15 سری نیز به سری قبلی اضافه شد و در کل 24 سری به وجود آمدند و برای نام گذاری از اعداد عربی استفاده شد. یایه M25 در سال 1956 از برنامه اصلاحی پایه های مقاوم به شته ی موی سب به عنوان یک پایه نیمه پا کوتاه کننده و پربازده معرفی شد. پایه های M26 , M7 جدیدا از تلاقی M9 با پایه های دیگر به وجود آمد. و بعدا به سریعاً به قبلی اضافه شدند. بعدها اسامی و اعداد از روی به عربی تغییر یافت به عنوان مثال یک تیپ از این پایه ها ابتدا تیپ IX سپس به فرم MLX و اخیراً به صورت M9 نوشته می شود . بیش تر سریهای مالینگ آزمایش شده در انگلستان که به مقدار زیادی در دسترس بودند به طور وسیعی در ایستگاههای تحقیقاتی مناطق مهم تولید کنند . سیب در دنیا تحت آزمایش قرار گرفتند شروع ارزیابی پایه ها توسط پرورش دهندگان سیب به دهه 1930-1940 بر میگردد . ولی نکته قابل توجه این بود که در آن زمان میان باغداران برای استفاده از پایه های پا کوتاه کننده شک و تردید وجود داشت . برای اینکه ، آن ها شرط را براین گذاشتند که میوه را بر روی درختان بزرگ تولید کنند. علاقمندی برای استفاده از درختان کوچکتر عموماً در سه دهه ی اخیر ایجاد شد.
M2 : درختان روی پایه معمولا زود بارده و بربارده بوده و کمی بزرگتر از درختان روی پایه ی M7( 75% اندازه درختان بذری ) هستند . آزمایش های طولانی دراوهایو نشان می دهند که درختان پیوندی ( از نوع رقم دلشیس) بر روی پایه M2 به طور قابل توجهی بیش تر از پایه های M7,M1،M16 و بذری محصول تولید می کنند. متاسفانه پایه M2 قبل از معرفی نژادهای مختلف و دلیشس Spur- type از رده خارج شده است.
M1: قوی و به دلیل سیستم ریشه بذری عمیق مقاوم به خاکهای رسی و مرطوب است. پایه ی مناسبی برای خاکهای عمیق ولی برای خاکهای خشک پایه مناسبی نیست . این پایه به پوسیدگی یقه مقاوم بوده و با افکندن کپه ای و شیاری تکثیر می شود.
M4 : این پایه از نظر اندازه مشابه M2 است. اما محصول زود رس و زیادتری تولید می کند. یکی از مهمترین نقص این پایه این است که ریشه های آن عمدتاً در یک طرف ریشه ی اصلی تولید می شود و بنابراین در خاک استقرار خوبی ندارند . این پایه به پوسیدگی یقه مقاوم می باشد به همین خاطر و دلایل دیگر در برنامه های آزمایش ناحیه ای مجدداً وارد شده است . این پایه در خزانه برگهای دندانه دار ، پوست ساقه رنگ قهوه ای روشن و هم چنین مستعد به تولید اسپور با برگهای کوچک در قاعده دمبرگ دارد . به سرما مقاوم ولی نسبت به خشکی و کم آبی حساس است.
M5 : این پایه به آسانی قابل افزایش و جابه جایی است . مقاوم به شته ی مومی و درختان پیوند شده را به کمبود پتاس دچار می سازد . این پایه در ابتدا رشد قوی داشته و رفته رفته رشدش ضعیف می شود تا به تعادل برسد. این پایه آغاز رشد در بهار و خزان در پاییز را به تاخیر می اندازد.
M.7: ( این پایه درختانی با اندازه %55-65 درختان بذری سیب تولید می کند)
در ایالات متحده طی 50 سال اخیر معرفی پایه ها ، پشتیان صنعت میوه کاری بوده است پایه ی (M7 هنوز هم معمول ترین پایه مورد استفاده بوده و متحمل به اکثربیماری ها و سازگارترین پایه به انواع وسیعی از خاکها و اقلیم های باشد ) دارای ریشه قوی و عمیق از M9 بوده و درختی زود باره و در حالت زهکشی شده خاک درختی نیمه پا کوتاه تولید می کند. ولی در خاکهای سنگلاخی رشد شان محدود تر است . در دامنه ی گسترده ای از دمای خاک رشد می کند. در خاک استقرار خوبی ندارد در سالهای اول نیازمندیم است. در برابر سرمای زمستان مقاومت خوبی ندارد. M7 به رطوبت زیاد مقاوم بوده ولی به سرطان طوقه حساس می باشد . این پایه ها توسط افکندن کپه ای و قلمه ی برگدار زیر سیستم به مه افشانی تکثیر می شود. مهم ترین عیب این پایه به تمایل آن به تولید زیاد پا جوش می باشد. و در خزانه به سبب داشتن شاخه های دوکی با یک با پوست قهو ه ای روشن ، حاشیه ی برگهای موجی و فرورفتگی های عمیق با گوشوارک های کوچک و عدسکهای سفید رنگ قابل تشخیص است.

M8: ابتدا در ایستگاه ایست مالینگ به عنوان پارادیس فرانسوی جمع آوری در سریهای مالینگ به عنوان تیپ VIII نامگذاری شد.
پوست ساقه به رنگ قرمزمایل به نقره ای ، مختصر کرکدار بوده و برجستگی های کوچکی نیز در هر طرف گره های جوانه دیده می شود . برگها به شکل تخم مرغی کشیده ، ضخیم ، چرمی مانند و به رنگ تیره با سطح رویین براق می باشند.
M10:این پایه آغاز رشد در بهار به تاخیر می اندازد و جزء پایه های بسیار قوی محسوب می شود . این پایه استعداد تولید پاجوش زیادی را دارا است.
M11:پایه ای با سیستم ریشه بندی محکم و عمیق که رشد بسیار قوی به پسوندک القا می کند، پربار و سازگار با انواع خاکهاست.
M13:این پایه درختان بزرگی تولید می کند و درختان پیوندی بر روی آن از نظر زود باردهی با درختان بذری فرقی ندارد . اما به شرایط مرطوب خاک نسبت به سایر پایه هایش بیش تر متحمل می باشند. این پایه ها به وسیله ی مشخصات زیر در خزانه قابل تشخیص است.
1-برگها بزرگ ، موجدار و حاشیه ی برگ اره ای با بریدگی عمیق تر است
2-در قاعده دمبرگ گوشوارک بزرگی دارد.
3-پوست ساقه قهوه ای مایل به تیره است و عدسک های پراکنده سفید رنگی دارد.
از خصوصیات دیگر این پایه می توان به ریشه دهی آسان و تولید سیستم ریشه ای سطحی اشاره نمود.
این پایه بسیاری از خصوصیات M9 را دارد . و از این نظر جالب توجه است به علاوه این پایه نسبت به M9 کمی پاکوتاه کننده تر است و به سرمای زمستان نیز مقاوم تر می باشد. به این دلیل وقتی که به عنوان میان پایه برای پا کوتاه کنندگی استفاده می شود خیلی مطمئن به نظر می رسد . پایه M8 به سرما ، شانکر، لکه سیاه بسیار حساس و دارای استقرار ضعیفی در خاک می باشد. در خزانه با داشتن چوب قهو ه ای تیره ، با عدسکهایی با فضای نسبتاً فاصله دار و برگهای صاف ، پهن و سبز مایل به تیره با گوشوارک های خیلی کوچک در قاعده ی دمبرگ قابل شناسایی است. و مثل M9 به وسیله ی قلمه و یا خوابانیدن شاخه به آسانی ریشه نمی دهد.
M9:بیشتر از سایر پایه ها در تمام دنیا هم به صورت پایه و هم میان پایه پا کوتاه کننده مورد استفاده قرار می گیرد. ( 25-35 % اندازه درختان بذری ) . دارای سیستم ریشه ای شکننده ، گوشتی و ضخیم می باشد و نیازمند خاک حاصلخیز است درضمن به دلیل داشتن ریشه های شکننده نیازمند قیم نیز می باشد . ریشه ها در برابر دمای پایین زمستان حساسند . این پایه در برابر پوسیدگی طوقه[1] مقاوم بود. ولی به سرطان طوقه[2] بادزدگی وشته ی مومی سیب حساس است و عیب آن تولید پاجوش زیادی می باشد . این پایه توسط افکندن کپه ای تکثیر می گردد . اگر به عنوان میان پایه استفاده شود. پاکوتاهی را به پیوندک القا می کند. رشد زود در بهار و خزان سریعتر در پاییز القا می کند. طول عمر درختان روی این پایه حداکثر 20 سال است.
از این پایه ممکن است در آینده در مناطقی که دارای خاک کم عمق بارس فراوان یا در خاکهایی که دارای لایه ها ی زیرین سخت می باشد استفاده شود. از انواع خاص از خاکهایی که سایر پایه ها ممکن است کارآیی نداشته باشند. علاقه به استفاده از این پایه وجود دارد . به ویژه اگر از میان پایه پا کوتاه مفیدی خواهد

M16:این پایه بسیار پرشدبوده و استقرار خوبی در خاک دارد و نیز به دامنه ی گسترده ای از دمای خاک سازگاری دارد. به شته ی مومی سبب بسیار حساس بوده و توسط افکندن کپه ای تکثیر می شود.
M25:این پایه دهه 1920 در ایست مالینگ انگلستان از تلاقی نورسرن اسپای و M2 به دست آمده است. درختان بر روی آن از نظر اندازه مثل درختان بر روی پایه ی بذری هستند (جزء پایه های قوی محسوب می شود. ) ولی نسبت به پایه های بذری تولید درختان پربارده و زود بارده می کند. در موقع خوابانیدن دارای رشد مستقیم با کمی خمیدگی در هر گره می باشد که حالت زیگزاگ به خود می گیرد . پوست ساقه به رنگ سبز تیره و پهنک برگ بزرگ با حاشیه های نامنظم می باشد. در آمریکا از این پایه دلیل قوی بودن استفاده نمی شود. عملکردهای آن عالی و مقاومت آن به شته ی موی بیش تر از M16 است.
M26 :این پایه از تلاقی M9 , M16 به وجود آمده است . پایه M26 بعد از معرفی در سال 1959 به خاطر زود بارده ، پاکوتاه 40-50) درصد درختان بذری ) و پربارده بودن درختان بر روی آن ، خیلی سریع به صورت پایه عمومی در آمد . بسیاری از ارقام سیب بر روی پایه M26 نسبت به پایه M9 قویتر بوده و از استقرار خوبی برخوردارند . این پایه به طور وسیع کشت شد. به نحوی که در اواسط سال 1970 با M7 برابری نمود ( خاصیت پاجوش دهی ندارد. ) ولی با برخی از ارقام سیب مثل هالیدی [3]و بلاکس[4] تیمن و غیره تا حدودی سازگاری ندارد . پایه M26 به شرایط بیش از حد رطوبت متحمل است. و بر بیماری پوسیدگی یقه و بیماری آتشک حساس می باشد. درختان بر روی پایه M26 در خاکهای خوب زهکشی شد. نیاز به قیم ندارد. با وجود این ارقامی که به رشد قوی روی این پایه تمایل نشان می دهد. نیاز به قیم دارند. این پایه به سرمای زمستانه مقاومت بیش تری دارد. این صفت مقاومت به سرمای اواسط زمستان و همچنین شکست دیر خواب جوانه ها ( دیر بیدار شدن جوانه ها در بهار ) را از والد M16 به ارث برده است . این پایه در خزانه با داشتن برگهای بزرگ با حاشیه ی دندانه دار ، گوشوارک های نازک منتهی به برگچه های کوچکترو شانه های قوی راست به رنگ قهوه ای و حاوی عدسکهای مشخص قابل شناسایی می باشد.
M27 :این پایه اخرا معرفی شده است و از تلاقی M13 , M12 در سال 1929 به وجود آمده است جزء پایه های خیلی پا کوتاه کننده است.
درختان بر روی این پایه کوچکتر از درختان بر روی M9 هستند . خیلی زود بارده و نیاز به قیم دارند.
امروزه از M.27 به صورت پایه از نظر تجارتی به طور گسترده استفاده نمی شود . ولی به عنوان میان پایه بر روی کلون قوی مورد استفاده قرار می گیرد . در خزانه شاخه های M.27 دوکی راست پوست قهوه ای تاریک می باشند. برگها تخم مرغی شکل کوچک بوده ، دارای حاشیه دندانه دار و به حالت فنجانی می باشند . به طریق خوابانیدن به راحتی ریشه دار می شود . در آینده ممکن است در کشتهای تراکم به ویژه در خاکهای با زهکشی خوب از جایگاه خوبی برخوردار است.
 

تیرنگ

عضو جدید
میزان محصول به دست آمده ارقام گوناگون از باغ های سیب پایه کوتاه در نواحی مختلف فرق میکند واز هکتاری 20- 30تن تا60-100تن گزارش شده البته مزیت درخت پایه کوتاه هم برداشت راحتر هزینه کارگری کم وهمچنین میزان کاشت درخت در هر هکتار بیشتر درخت پایه معمولی می باشد و میزان سم پاشی کم هزینه هرس پایین و.... هرس وتربیت درخت پایه کوتا با درخت معمولی فرق میکند ودر جواب ان دوست گرامی که درخت پایه کوتاه براثر بار دهی زیادخم شده وبه حالت اولیه خود بر نمی گردد سه روش برای بستن درخت پایه کوتا ه باسیم 1- کوردون کردن مضاعف یا اسپالیه 2- پالمت 3- سیتم پیرامید با حفظ محور اصلی ودر اخر هم ارقام تجاری سیب پایه کوتاه بیشتر روی پایه های M9,M7می باشد
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]اطلاعاتی در مورد سیب با پایه کوتاه شونده قدیمی [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]Alnarp2=A[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از سوئد است در سال 1994معرفی شده ودر 1920از مجموعه ای از دوسن ها انتخاب شده است وفقط به عنوان پایه کونال استفاده می شود درخت آن پررشد وخیلی مقاوم به سرما با ریشه ای قوی ومستقر در خاک به آسانی باروش [/FONT][FONT=&quot]stool bad[/FONT][FONT=&quot] قابل ازدیاد است اگر به عنوان پیوند واسطه پیوند شود در مناطق بسیار سرد سیر درختان پایه کوتاه مقاوم به سرما وجود خواهد آورد [/FONT]​
[FONT=&quot]Bemali[/FONT][FONT=&quot] :- اصلش از منطقه سوئد [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] از نظر خاصیت کوتاه کننده وبارآوری وزود به بار نشستن از [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] کمترولی از [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] بالاتر استقرار ریشه نیز در خاک از [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] بهتر است ولی به پای [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] نمی رسد از نظر فایر بلات متوسط ودر خزانه هر درخت مادر 4 الی 5 عدد شاخه ریشه دار به وجود می آورد در مقابل سرما از [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] مقاومتر است [/FONT]​
[FONT=&quot]G-6[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از لویزیانا در 1974 از بین توده ای از نهالهای بدست آمده از تلقیح آزاد [/FONT][FONT=&quot]Clarks Dawarf M 8[/FONT][FONT=&quot] انتخاب شده است از نظر خاصیت کوتاه کنندگی به عنوان رقم واسطه یا پایه کوتاه کننده در حد [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] است ولی شکننده گی آن کمتر بوده از نظر مقاومت به فایر بلایت وشته مومی در حد [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] است ویرسهای خوابیده غیر فعال را تحمل می کند درختان پیوند شده روی آن زود به بار می نشیند و محصول فراوان تولید می کند به ندرت پا چوش می زند با ارقام تجاری زیادی تطابق پیوندی دارد [/FONT]​
[FONT=&quot]G11[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]Geneva[/FONT][FONT=&quot] پایه مقاومی در مقابل امراض است در 1993 از مرکز تحقیقات باغبانی جنوا نیویورک از اختلاط [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] با [/FONT][FONT=&quot]Robusta[/FONT][FONT=&quot] به وجود آمده با مرض فیتو فتراکا کتورم سازگاری دارد به فایربلایت مقاوم است حتی به استرین شدید تا حدی به شته مومی وسفیدک حساسیت دارد درختان پیوندی روی این پایه استقرار خوبی در خاک دارند پر بار زود بار ور معدودی پاچوش یاگره به آسانی از طریق شاخه خوابانیدن تکثیر شده باز شدن جوانه آن در بهار مثل [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] دیرتر از سایرین است [/FONT]​
[FONT=&quot]G65[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]پایه است با خاصیت کوتاه کنندگی بسیار مقاوم در مقابل امراض 1991 در مرکز تحقیقاتی باغبانی جنوا دانشگاه کرنل از اختلاط [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]Beauty Crab[/FONT][FONT=&quot] به دست آمده است و خاصیت کوتاه کنندگی آن از ( [/FONT][FONT=&quot]M3=EMLA[/FONT][FONT=&quot] ) بیشتر واز [/FONT][FONT=&quot]M27 [/FONT][FONT=&quot] کمتر است به مرض فایربلایت سفیدک آردی وپوسیدگی ریشه مقاوم و به شته مومی حساسیت دارد با اکثر ارقام تجاری تطابق پیوندی دارد استقرار ریشه آن در خاک بسیار خوب است شکنندگی ندارد در خزانه احتیاج به قیم دارد گره وپاجوش به ندرت روی این رقم دیده شده است [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]MARK=MAC9[/FONT][FONT=&quot] : توسط مؤسسه تحقیقات ایست لنسینگ میشگان انتخاب ومعرفی شده در مقایسه با [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] درختان پیوند شده روی آن کو تا هتر وپر بارتر وریشه واستقرار آن بیشتر است .کمتر به فایربلایت حساس است مقاومت مارک به سرما زمستانه از همه پایه های انگلستان بیشتر است با فیتو فترا می سازد به شته مومی حساس است با خاکهای رسی وسنگین سازگار در اراضی شنی وسبک نیاز به آبیاری مرتب دارد در خزانه ونهالهای جوان باید با قیم نگهداری شود پایه زودتر نسبت به تاج خزان می کند بنابراین زودتر می توان آن را جابجا کرد [/FONT]​
[FONT=&quot]MARUBA-KAIDO=N1[/FONT][FONT=&quot] : یک انتخاب از کونال از نوع شاخه آویزان رقم [/FONT][FONT=&quot]Malus Maruba-kaido[/FONT][FONT=&quot] است در ژاپن به عنوان پایه ای قوی واستاندارد مورد استفاده قرار می گیرد قدرت رشد متوسطی دارد مقاومت آن به سرما وشته مومی فیتوفترا به عنوان میان پایه ساقه بسیار مطلوب است به هوای خشک ودر خاکهای مرطوب مقاوم وبه ویروس غیر فعال حساس است [/FONT]​
[FONT=&quot]Novale[/FONT][FONT=&quot] : از جنوا نیو یورک از توده [/FONT][FONT=&quot]Malus prunifolia[/FONT][FONT=&quot] سلکسیون شده است .پولن نر از [/FONT][FONT=&quot]M.sieboldii[/FONT][FONT=&quot] ودر 1984 معرفی شده این پایه به فیتوفترا و[/FONT][FONT=&quot]scab[/FONT][FONT=&quot] مقاوم وبه سفیدک تا حدی مقاوم است خیلی به ویروس [/FONT][FONT=&quot]Apple stem Grooving [/FONT][FONT=&quot] به آسانی با سیستم [/FONT][FONT=&quot]s.bed[/FONT][FONT=&quot] قابل ازدیاد است همچنین با قلم خشبی وبا سیستم [/FONT][FONT=&quot]Micropropagation[/FONT][FONT=&quot] اصلا مشکلی ندارد درختانی که روی این پایه پیوند می شوند پر قدرت وبزرگ پربار خواهند شد اگر با پایه کوتاه کننده به طول 20 سانتی متر بدون ویروس در فاصله 40 سانتی متر الی 50 سانتی متری زمین پیوند شود درخت پایه کوتاه وپر باری به وجود می آید پولن گلها فراوان وگلها برای جلب زنبور ها مناسب است [/FONT]​
[FONT=&quot]Robusta[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از اتاوا ایالت [/FONT][FONT=&quot]ontario[/FONT][FONT=&quot] کانادا توسط مؤسسه تحقیقاتی در 1947 معرفی شده از بذر اتفاقی که از روسیه ارسال شده بود در 1927 به وجود آمد مؤسسه [/FONT][FONT=&quot]Arnold Arboretum [/FONT][FONT=&quot] از آن به عنوان پایه استفاده می کند در شرایط اتاوا کاملا به سرما مقاوم است مقاومت زیادی در مقابل فایربلایت وپوسیدگی طوقه دارد باتمام ارقام سیب های کاشته شده در کانادا تطابق پیوندی دارد با قلم زدن شاخه های سبز با سیستم خاصی که توسط باغبانی کانادا پیشنهاد شده است ازدیاد می شود به عنوان پایه نیمه قوی طبقه بندی شده است درختان پیوند شده روی آن از درختان پیوند شده روی[/FONT][FONT=&quot] crab[/FONT][FONT=&quot] های فرانسه کوچکتر می شوند این حال قوی است وپایه هایی که به وجود می آورد به اندازه پایه بذری هستند [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]YP(11)[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از [/FONT][FONT=&quot]Pikkio [/FONT][FONT=&quot] فنلاند است ایستگاه تحقیقاتی باغبانی فنلاند آن را معرفی کرده است به عنوان [/FONT][FONT=&quot]M.Baccata[/FONT][FONT=&quot] وآزمایش شده تحت عنوان [/FONT][FONT=&quot]Mb4[/FONT][FONT=&quot] پایه تمیزی است وبه آسانی با سیستم [/FONT][FONT=&quot]st. Bad[/FONT][FONT=&quot] وهمچنین با قلم سبز وقلم ریشه قابل تکثیر است درختان پیوند شده روی درختی قوی شبیه [/FONT][FONT=&quot]A lnarp2[/FONT][FONT=&quot] زودتر به بار می نشیند وپر بار هستند تطابق وسیعی با انواع ارقام دارد از [/FONT][FONT=&quot]Alnarp2[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] به سرما مقاومتر است درختان پیوندی روی آن زود بهخواب می روند وخزان زودتر انجام می گیرد ودر بهار زودتر بیدار می شوند . [/FONT]​
[FONT=&quot]Maruba-kaido N-1-8[/FONT][FONT=&quot] : انتخابی کلونال از نوع شاخه آویزان رقم [/FONT][FONT=&quot]Maruba kaido [/FONT][FONT=&quot] است در ژاپن به عنوان پایه ای قوی واستاندارد مورد استفاده است قدرت رشد متوسطی دارد به سرما وشته مومی وفیتو فترا به عنوان پایه میان ساقه مقاومت مطلوبی دارد مقاوم به هوای خشک وخاکهای مرطوب وبه ویروس غیر فعال ومعمولی حساس است [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]اطلاعاتی در مورد سیب با پایه کوتاه شونده قدیمی [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]Alnarp2=A[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از سوئد است در سال 1994معرفی شده ودر 1920از مجموعه ای از دوسن ها انتخاب شده است وفقط به عنوان پایه کونال استفاده می شود درخت آن پررشد وخیلی مقاوم به سرما با ریشه ای قوی ومستقر در خاک به آسانی باروش [/FONT][FONT=&quot]stool bad[/FONT][FONT=&quot] قابل ازدیاد است اگر به عنوان پیوند واسطه پیوند شود در مناطق بسیار سرد سیر درختان پایه کوتاه مقاوم به سرما وجود خواهد آورد [/FONT]​
[FONT=&quot]Bemali[/FONT][FONT=&quot] :- اصلش از منطقه سوئد [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] از نظر خاصیت کوتاه کننده وبارآوری وزود به بار نشستن از [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] کمترولی از [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] بالاتر استقرار ریشه نیز در خاک از [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] بهتر است ولی به پای [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] نمی رسد از نظر فایر بلات متوسط ودر خزانه هر درخت مادر 4 الی 5 عدد شاخه ریشه دار به وجود می آورد در مقابل سرما از [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] مقاومتر است [/FONT]​
[FONT=&quot]G-6[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از لویزیانا در 1974 از بین توده ای از نهالهای بدست آمده از تلقیح آزاد [/FONT][FONT=&quot]Clarks Dawarf M 8[/FONT][FONT=&quot] انتخاب شده است از نظر خاصیت کوتاه کنندگی به عنوان رقم واسطه یا پایه کوتاه کننده در حد [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] است ولی شکننده گی آن کمتر بوده از نظر مقاومت به فایر بلایت وشته مومی در حد [/FONT][FONT=&quot]M9[/FONT][FONT=&quot] است ویرسهای خوابیده غیر فعال را تحمل می کند درختان پیوند شده روی آن زود به بار می نشیند و محصول فراوان تولید می کند به ندرت پا چوش می زند با ارقام تجاری زیادی تطابق پیوندی دارد [/FONT]​
[FONT=&quot]G11[/FONT][FONT=&quot] - [/FONT][FONT=&quot]Geneva[/FONT][FONT=&quot] پایه مقاومی در مقابل امراض است در 1993 از مرکز تحقیقات باغبانی جنوا نیویورک از اختلاط [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] با [/FONT][FONT=&quot]Robusta[/FONT][FONT=&quot] به وجود آمده با مرض فیتو فتراکا کتورم سازگاری دارد به فایربلایت مقاوم است حتی به استرین شدید تا حدی به شته مومی وسفیدک حساسیت دارد درختان پیوندی روی این پایه استقرار خوبی در خاک دارند پر بار زود بار ور معدودی پاچوش یاگره به آسانی از طریق شاخه خوابانیدن تکثیر شده باز شدن جوانه آن در بهار مثل [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] دیرتر از سایرین است [/FONT]​
[FONT=&quot]G65[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]پایه است با خاصیت کوتاه کنندگی بسیار مقاوم در مقابل امراض 1991 در مرکز تحقیقاتی باغبانی جنوا دانشگاه کرنل از اختلاط [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]Beauty Crab[/FONT][FONT=&quot] به دست آمده است و خاصیت کوتاه کنندگی آن از ( [/FONT][FONT=&quot]M3=EMLA[/FONT][FONT=&quot] ) بیشتر واز [/FONT][FONT=&quot]M27 [/FONT][FONT=&quot] کمتر است به مرض فایربلایت سفیدک آردی وپوسیدگی ریشه مقاوم و به شته مومی حساسیت دارد با اکثر ارقام تجاری تطابق پیوندی دارد استقرار ریشه آن در خاک بسیار خوب است شکنندگی ندارد در خزانه احتیاج به قیم دارد گره وپاجوش به ندرت روی این رقم دیده شده است [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]MARK=MAC9[/FONT][FONT=&quot] : توسط مؤسسه تحقیقات ایست لنسینگ میشگان انتخاب ومعرفی شده در مقایسه با [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] درختان پیوند شده روی آن کو تا هتر وپر بارتر وریشه واستقرار آن بیشتر است .کمتر به فایربلایت حساس است مقاومت مارک به سرما زمستانه از همه پایه های انگلستان بیشتر است با فیتو فترا می سازد به شته مومی حساس است با خاکهای رسی وسنگین سازگار در اراضی شنی وسبک نیاز به آبیاری مرتب دارد در خزانه ونهالهای جوان باید با قیم نگهداری شود پایه زودتر نسبت به تاج خزان می کند بنابراین زودتر می توان آن را جابجا کرد [/FONT]​
[FONT=&quot]MARUBA-KAIDO=N1[/FONT][FONT=&quot] : یک انتخاب از کونال از نوع شاخه آویزان رقم [/FONT][FONT=&quot]Malus Maruba-kaido[/FONT][FONT=&quot] است در ژاپن به عنوان پایه ای قوی واستاندارد مورد استفاده قرار می گیرد قدرت رشد متوسطی دارد مقاومت آن به سرما وشته مومی فیتوفترا به عنوان میان پایه ساقه بسیار مطلوب است به هوای خشک ودر خاکهای مرطوب مقاوم وبه ویروس غیر فعال حساس است [/FONT]​
[FONT=&quot]Novale[/FONT][FONT=&quot] : از جنوا نیو یورک از توده [/FONT][FONT=&quot]Malus prunifolia[/FONT][FONT=&quot] سلکسیون شده است .پولن نر از [/FONT][FONT=&quot]M.sieboldii[/FONT][FONT=&quot] ودر 1984 معرفی شده این پایه به فیتوفترا و[/FONT][FONT=&quot]scab[/FONT][FONT=&quot] مقاوم وبه سفیدک تا حدی مقاوم است خیلی به ویروس [/FONT][FONT=&quot]Apple stem Grooving [/FONT][FONT=&quot] به آسانی با سیستم [/FONT][FONT=&quot]s.bed[/FONT][FONT=&quot] قابل ازدیاد است همچنین با قلم خشبی وبا سیستم [/FONT][FONT=&quot]Micropropagation[/FONT][FONT=&quot] اصلا مشکلی ندارد درختانی که روی این پایه پیوند می شوند پر قدرت وبزرگ پربار خواهند شد اگر با پایه کوتاه کننده به طول 20 سانتی متر بدون ویروس در فاصله 40 سانتی متر الی 50 سانتی متری زمین پیوند شود درخت پایه کوتاه وپر باری به وجود می آید پولن گلها فراوان وگلها برای جلب زنبور ها مناسب است [/FONT]​
[FONT=&quot]Robusta[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از اتاوا ایالت [/FONT][FONT=&quot]ontario[/FONT][FONT=&quot] کانادا توسط مؤسسه تحقیقاتی در 1947 معرفی شده از بذر اتفاقی که از روسیه ارسال شده بود در 1927 به وجود آمد مؤسسه [/FONT][FONT=&quot]Arnold Arboretum [/FONT][FONT=&quot] از آن به عنوان پایه استفاده می کند در شرایط اتاوا کاملا به سرما مقاوم است مقاومت زیادی در مقابل فایربلایت وپوسیدگی طوقه دارد باتمام ارقام سیب های کاشته شده در کانادا تطابق پیوندی دارد با قلم زدن شاخه های سبز با سیستم خاصی که توسط باغبانی کانادا پیشنهاد شده است ازدیاد می شود به عنوان پایه نیمه قوی طبقه بندی شده است درختان پیوند شده روی آن از درختان پیوند شده روی[/FONT][FONT=&quot] crab[/FONT][FONT=&quot] های فرانسه کوچکتر می شوند این حال قوی است وپایه هایی که به وجود می آورد به اندازه پایه بذری هستند [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]YP(11)[/FONT][FONT=&quot] : اصلش از [/FONT][FONT=&quot]Pikkio [/FONT][FONT=&quot] فنلاند است ایستگاه تحقیقاتی باغبانی فنلاند آن را معرفی کرده است به عنوان [/FONT][FONT=&quot]M.Baccata[/FONT][FONT=&quot] وآزمایش شده تحت عنوان [/FONT][FONT=&quot]Mb4[/FONT][FONT=&quot] پایه تمیزی است وبه آسانی با سیستم [/FONT][FONT=&quot]st. Bad[/FONT][FONT=&quot] وهمچنین با قلم سبز وقلم ریشه قابل تکثیر است درختان پیوند شده روی درختی قوی شبیه [/FONT][FONT=&quot]A lnarp2[/FONT][FONT=&quot] زودتر به بار می نشیند وپر بار هستند تطابق وسیعی با انواع ارقام دارد از [/FONT][FONT=&quot]Alnarp2[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]M26[/FONT][FONT=&quot] به سرما مقاومتر است درختان پیوندی روی آن زود بهخواب می روند وخزان زودتر انجام می گیرد ودر بهار زودتر بیدار می شوند . [/FONT]​
[FONT=&quot]Maruba-kaido N-1-8[/FONT][FONT=&quot] : انتخابی کلونال از نوع شاخه آویزان رقم [/FONT][FONT=&quot]Maruba kaido [/FONT][FONT=&quot] است در ژاپن به عنوان پایه ای قوی واستاندارد مورد استفاده است قدرت رشد متوسطی دارد به سرما وشته مومی وفیتو فترا به عنوان پایه میان ساقه مقاومت مطلوبی دارد مقاوم به هوای خشک وخاکهای مرطوب وبه ویروس غیر فعال ومعمولی حساس است [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
آ سیب مامی میوه کاری 0
زهرا فرشید سیب های طولانی عمر با نام تجاری NON BROWNING APPLE - EDEN میوه کاری 0

Similar threads

بالا