پایش آنلاین آب و پساب

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
هدایت الکتریکی EC :

هدایت الکتریکی(Electron conductivity) آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب می‌باشد. واحد هدایت الکتریکی که آن را با EC نیز نمایش می دهند ohm-1 یا mho می باشد و واحد هدایت الکتریکی ویژه آب µ mho/cm (میکرو موس بر سانتیمتر) که در سیستم SI با µSiemens/cm (میکرو زیمنس بر سانتیمتر) نمایش داده می شود.

معمولاً وقتی از وازه “هدایت الکتریکی آب” استفاده می شود منظور همان “هدایت الکتریکی ویژه آب” می باشد. با توجه به این که هدایت الکتریکی رابطه مستقیمی با TDS و نمک های محلول در آب دارد، لذا اندازه گیری هدایت الکتریکی EC آن به منظور کنترل کیفیت آب از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین BOD ,COD

پایش آنلاین BOD ,COD

BOD )Biological Oxygen Demand) نرخ مصرف اکسیژن در داخل آب توسط ارگانیزمهاست است . اگر BOD کم باشد آب پاک و فاقد ارگانیسم است یا آنکه ارگانیزمهای داخل آب مرده و نیازی به مصرف اکسیژن ندارند . BOD مقدار اکسیژن لازم برای ثبات بیولوژیکی در آب است . اندازه تاًسیسات تصفیه بیولوژیکی خصوصاً میزان هوادهی فاضلاب در حوضچه های هوا دهی را می توان با اندازه BOD محاسبه نمود.


اگر BOD آبی ppm 1 باشد تقریباً آب خالص است . آب با BOD تا ppm 5 نسبتاً خالص فرض می شود و وقتی که BOD به بیشتر از ppm 5 برسد خلوص آب مورد تردید قرار می گیرد . اما اگر مقدار BOD از ppm 20 تجاوز کند سلامت عمومی مورد خطر واقع می شود .


(COD (Chemical Oxygen Demand یا همان ((اکسیژن خواهی شیمیایی))، یکی از مهمترین شاخصهای سنجش آلودگی فاضلاب است. آلودگی فاضلاب ناشی از مواد خارجی است که وارد آب شده و بصورت معلق یا محلول باعث آلودگی آن و تولید فاضلاب شده اند. بدیهی است هرچه مقدار این مواد در فاضلاب بیشتر باشد، بارآلودگی آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین اندازه گیری مقدار مواد خارجی فاضلاب کلید اصلی در تعیین مقدار آلودگی و آلایندگی فاضلاب است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین DO

پایش آنلاین DO

آب طبیعی معمولاً حاوی مقداری گاز اکسیژن می‌باشد. اکسیژن در گوارا کردن آب و خوش طعم نمودن آن اهمیت زیادی دارد. زندگی حیوانات و گیاهان آبزی به حداقل غلظت اکسیژن محلول در آب بستگی دارد. ماهی ، بیش از سایر جانداران و باکتری کمتر از تمام آبزیان به اکسیژن محلول نیاز دارد. مقدار اکسیژن محلول در آبی که ماهی در آن پرورش می‌یابد، نباید کمتر از 5PPM باشد. در صورتیکه مقدار اکسیژن موجود در آب کمتر از حداقل مجاز برای زندگی جانداران آبزی باشد، آن آب آلوده تلقی می‌شود. آبهای سطحی (اکسیژن محلول در آب) بیشتری از آبهای زیرزمینی دارند.



عوامل موثر در مقدار مقدار اکسیژن محلول در آب ، طبق قانون هنری ، تابعی از دما و فشار جزئی اکسیژن موجود در محیط است، همچنین به مواد موجود در آب هم بستگی دارد. غلظت اکسیژن حل شده در آب کم است بنابراین از لحاظ بوم‌شناختی ناپایدار است. مقدار اکسیژن در صفر درجه و فشار متعارفی حدود 14,6ppm می باشد. این مقدار در 20 درجه سانتی‌گراد به 9,2ppm می‌باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین PH

پایش آنلاین PH

PH آب غلظت یون های هیدروژن اسیدیته یا قلیایی بودن آن را مشخص می کند.آب خالص به میزان خیلی کم به یون های H و OH تجزیه می شود. PH آب آشامیدنی معمولا باید در حدود 7 (خنثی) باشد. در حالتی که PH کمتر از 7 باشد ، آب حالت اسیدی و در صورت PHبالای 7 آب خاصیت قلیایی به خود می گیرد.


هرچه PH آب از PH خنثی آب پایین تر باشد حلالیت آهن در آب بیشتر می شود،از این رو در صنایع مختلف برای جلوگیری از خوردگی آب، PH آب را بالاتر از خنثی تنظیم می کنند.سرعت خورندگی ناشی از اسیدی بودن آب با افزایش دما افزایش می یابد، بنابراین در دماهای زیاد بالا نگهداشتن PH آب کاملا ضرورت دارد.


PH آب آلوده شده اساسا رابطه بین دی اکسید کربن آزاد و مقدار بی کربنات و کربنات را نشان می دهد.آبهای طبیعی معمولا دارای PH بین 4 تا 9 می باشند.و اکثر آنها به علت انحلال کربنات ها و بی کربنات های قلیایی پوسته ی زمین کمی قلیایی می باشند.
.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین کلر / ازن

پایش آنلاین کلر / ازن

کلرزنی یکی از شیوه های دیرین گندزدایی آب بوده وبه دلیل ایجاد کلر باقی مانده از اولویت خاصی برخوردار می باشد. طبق استاندارد شماه 1011 ( ویژگیهای میکروبیولژیکی آب ) ایران میزان کلر آزاد باقی مانده در انتهای شبکه آبرسانی در شرایط عادی 0.8 – 0.5 میلی گرم در لیتر ( PPM ) می باشد. و این زمانی است که , زمان تماس کلر با آب حداقل 30 دقیقه ، PH آب مابین 9 - 6.5 ، تیرگی آب (کدورت ) حداکثر 5 NTU باشد .


لذا میزان تزریق توسط کلرزن را باید طوری تنظیم نمائیم که کلر باقی مانده آزاد مابین 0.8 – 0.5 باشد. و این در صورتی است که شبکه آبرسانی ما شرایط فوق را دارا باشد.(زمان تماس،PH،کدورت)
از جمله روش های دیگر ضدعفونی کردن آب روش ضدعفونی کردن آب با ازن می باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین TOC

پایش آنلاین TOC

Total Organic Carbon) TOC) مقدار کل کربن آلی را به ما نشان می‌دهد. بنابراین شاخص بسیار خوبی برای تخمین مواد آلی می‌باشد.
چون سوخت و سوز کربن تولید Co2 می نماید لذا با احتراق کامل یک نمونه می توان به ارگانیزمهای موجود در فاضلاب پی برد . با سوزاندن نمونه در داخل یک لوله و اندازه گیری Co2 پی به TOC یا مجموع کل کربن آلی پی می بریم .


آلوده کننده های آب هر جسم خارجی که به اب افزوده شده و باعث شود کیفیت فیزیکی ، شیمیایی ، یا بیولوژیکی آن طوری تغییر نماید که برای مصرف انسان و سایر موجودات و کشاورزی مضر باشد و انسان نتواند حتی با تصفیه عادی آن را برای اشامیدن مناسب سازد جزء آلوده کننده های آب منظور می شود .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین ORP

پایش آنلاین ORP

ORP استانداری برای پتانسیل احیا اکسیژن می باشد. این مقیاسی است که توانایی آب را دراکسید و یا احیا سموم اندازه می گیرد.
ORP مثبت به معنی این است که آب نمی تواند سموم و مواد زائد را اکسید کند و ORP منفی این توانایی را دارد.


بنابراین آب به دلیل داشتن مقادیر زیاد اکسیژن فعال، دارای pH بالا و ORP بسیار منفی است. وقتی ما آبی با pH بالا و ORP منفی می نوشیم بصورت طبیعی بدن را سم زدایی می کنیم و این امر باعث هضم و جذب بهتر، متابولیسم بهتر، استرس کمتر و انرژی بیشتر می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین هیدرازین

پایش آنلاین هیدرازین

هیدرازین بصورت N2H4 نشان داده می شود و برحسب ppm اندازه گیری می شود.
علت استفاده از هیدرازین در صنعت:

1- اکسیژن زدای از آب بویلر ها
هیدرازین یک اکسیژن زدای موثر بوده و در واکنش با اکسیژن تولید ازت و آب می نماید.
N2H4+O2 → N2 +2H2O​

2-اثر ضد خوردگی
هیدارزین خورنده فلزات آهنی نیست بلکه نقش محافظ دارد.
* اندازه گیری هیدرازین برای جلوگیری از خوردگی درکندانسورهای مسی و اجتناب از غلظت زیاد آمونیاک در بخار امری ضروری است و باید هیدرازین باقیمانده در آب بویلرها در حد ppm 0.1 یا کمتر باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین فلورید

پایش آنلاین فلورید

در سال 1903 برای اولین بار در کلرادوی آمریکا یک دندان پزشک متوجه شد مردمی که ازآبهای دارای فلوئوراستفاده می کننداستحکام دندانهایشان بیشترمی شوداما لکه های قهوه ای رنگی روی دندانهایشان ایجاد می شود . مطالعات بعدی نشان داد که اگر میزان فلوئور آب حدود (1mg/lit)یا به طور متوسط(0.7-1.5mg) باشد حداقل 60% کاهش پوسیدگی دندان داریم و لکه های قهوه ای رنگ ایجاد نمی شود .


بررسی دیگری در آمریکا انجام شد . دو منطقه انتخاب شد که آب آنهاکمتر از(7 mg/lit) یا PPM ( Parts Permillion ) فلوئور داشت.به آب یکی از مناطق فلوئور اضافه کردندو به آب منطقه دیگر فلوئور اضافه نشد. بعد از گذشت10 سال کودکان را موردمطالعه قرار دادند . مشاهده کردند کودکانی که بعداز 10 سال از اضافه شدن فلوئور16ساله شده اند40% پوسیدگی دندانهایشان نسبت به منطقه ای که به آب آن فلوئوراضافه نشده بودکاهش یافته است.و درکودکان12 ساله در حقیقت 48% از پوسیدگی دندانهاکاهش یافته بود.


اما اگر میزان فلوئور درآب از 1.5) (PPM تجاوز کند و به 2برسد فلوئورزیس دندانی شروع می شودو اگر به 2.5 برسد معمولاً نشانه های انباشت فلوئور دردندانها که فلوئورزیس نام دارد مشاهده می شود. نکته مهم این است که اگر فلوئور آب در حد 2.5 PPM باشد فلوئورزیس ، زیبایی دندانها را از بین می برد.


منظره عمومی دندانها گچ می شود و شفافیت و براقی آنها را از بین می برد.روی این حالت کج دندانها ، یک نوار براق وجود دارد و روی این نوار براق لکه های قهوه ای رنگ دیده می شود . زمانی که فلوئور آب در حد2.5 PPM است.فلوئورزیس زیبایی دندانها را از بین می برد اما باعث استحکام دندانها می شود.


در حالی که وقتی مقدار فلوئور آب از حد 2.5 PPM بیشتر شود و مخصوصاً زمانی که به 5-6) (PPM برسد فلوئورزیس باعث استحکام دندانها نمی شود ، بلکه موجب تخریب بافت دندانی می شود و دندانها کاملاً قهوه ای رنگ شده و به مرور زمان پوسیده و پوک می شوندو کم کم می ریزند.


اگر فلوئور آب به بیش از10 PPM برسدبرای افرادی که بیش از30 سال در چنین منطقه ای زندگی می کنند نه تنها دندانها از بین می رود بلکه تئوزیز استخوانی هم ایجاد می شود. به گونه ای که اگر از ستون فقرات این افراد رادیولوژی تهیه کنیدیک لایه ستون یکنواخت به همراه زوائدی دیده می شودوافرادازدردهای استخوانی به شدت رنج می برند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که در مناطقی که فلوئور آب زیاد است فلوئورزیس در دندانهای شیری معمولاً مشاهده نمی شود اما در دندانهای دائمی مشاهده می شود .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پایش آنلاین آمونیوم

پایش آنلاین آمونیوم

آمونیوم در آبهای سطحی و فاضلاب وجود دارد. غلظت آن در آبهای زیرزمینی کم است زیرا توسط اجزاء خاک و رس جذب و به سادگی تراوش نمی کند. اندازه گیری آمونیوم به صورت مداوم بر روی فاضلاب و آبهای زاید، برای بررسی آلودگی و برای بررسی منابع آب آشامیدنی انجام می شود.
 

Similar threads

بالا