پاگُنده‌ترین عنکبوت جهان / عکس

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز




طبیعت - گونه تازه‌ای از عنکبوت کشف شده که به حدی غیرعادی و متفاوت است که نه تنها دانشمندان آن را در یک خانواده کاملا جدید از تنندگان قرار داده‌اند،‌ بلکه به نظر می‌رسد تمام درک ما از تکامل تنندگان را با چالش کشیده است.


بهنوش خرم‌روز: موجوداتی که پاگنده (بزرگ‌پا) نامیده شدند، هنوز برای ما یک معما هستند. اما موجودی که به تازگی کشف‌ شده و به نوعی فامیل بزرگ‌پاها محسوب می‌شود، شاید درک ما از تکامل تنندگان را تغییر دهد. به گزارش نیوساینتیست، در غاری در آمریکا، یکی از همتایان عنکبوت‌ها کشف شده که بسیار غیرعادی است.

متخصصین زیست‌شناسی تنندگان در آکادمی علوم کالیفرنیا، در همکاری با دانشمندان مرکز محافظت از غارهای غرب ایالات متحده، گونه‌ای از عنکبوت را مورد مطالعه قرار داده‌اند که تا پیش از این ناشناخته بود. این عنکبوت عجیب و غریب در غاری در جنوب غرب اورگان کشف شده، یعنی همان منطقه‌ای که ردپای بزرگ‌پاهای افسانه‌ای در آن‌جا دیده شده است. البته این یکی کاملا واقعی است و وقتی پاهایش کاملا باز باشند،‌ طولش به 4 سانتی‌متر میرسد.
نام این عنکبوت جدید را تروگلوراپتور (Trogloraptor) یا چنگ‌زن غار (cave grabber) گذاشته‌اند، چون غار محل زندگی آن است و چنگک‌های شکاری باورنکردنی دارد. این پاها نشان می‌دهند که این عنکبوت احتمالا یک شکارچی درنده است،‌ اما نحوه شکار آن و نوع رفتارش هنوز برای ما ناشناخته است.

تروگلوراپتور از تورهای ابتدایی روی سقف غار آویزان می‌شود. آناتومی بدن آن بیش از حد غیرعادی است،‌ به حدی که یک خانواده کاملا جدید به گونه‌های تنندگان اضافه کرده است. به نظر می‌رسد که آن‌ها از خویشاوندان نزدیک عنکبوت‌های گابلین(goblin spiders) باشد، اما همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد و جدیدی دارد که دیدگاه‌های فعلی در مورد تکامل تنندگان را به چالش می‌کشد.
بیشتر این موجودات توسط محققین دانشگاه ایالت سن‌دیه‌گو در جنگل‌های ردوود قدیمی پیدا شده‌اند. این که محل زندگی و توزیع این موجودات دقیقا کجا و به چه نحوی است،‌ هنوز معلوم نیست. اما کشف آن نشان می‌دهد که احتمالا گونه‌های زیادی وجود دارند که ما هنوز آن‌ها را نمی‌شناسیم و پیدا نکرده‌ایم.





 

Similar threads

بالا