پاسخ به سوالات شما در مورد Industrial Automation

mohfarnik

عضو جدید
با سلام
من تا اندازهای با plc پروژه های صنعتی انجام دادم ,اما hmi کار نکردم ,می توننید کمک کنید که برای اندازه گیری وزن و نمایش اون روی hmi از کجا باید شرئخ کنم الیته سنسورهاشو میدونم که load cell است اما برای شروهع از کجا شروع کنم .ممن.م از همگی
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با اجازه از دوستان ...
لودسلهای شما ولتاژ میلی ولتی خود را ( به احتمال زیاد ) ، به یک جانکشن باکس می دهند تا تمامی مقادیر لودسل های یک دستگاه جمع شوند و یک سیگنال ولتاژی در حد چند میلی ولت وارد PLC گردد . یک مبدل می بایست کار تبدیل ولتاژ کم شما را به سطح استاندارد ولتاژی یا جریانی انجام دهد ( مبدلش در بازار با ساخت کشورهای مختلف موجود است ، اگر PLC تان ورودی لودسل هم داشت که هیچ ! ) . حالا تنها کافیست این ورودی آنالوگ استاندارد را وارد PLC کنید . داخل یکی از رجیسترهای PLC ثبتش کنید و به روی HMI نمایش دهید .
می توانید از یک نمایشگر مخصوص ( یا مبدل مخصوص ) لودسل استفاده کنید و مقدار خروجی جانکشن را وارد نمایشگر سازید . خود نمایشگر یا خروجی آنالوگ استاندارد دارد که هیچ یا یک پورت سریال ( که مثلا مدباس را هم ساپورت کند ) و از طریق این پورت اطلاعات را داخل یکی از رجیسترهای PLC ثبت کنید و ...
فکر کنم شرکت توزین الکتریک چنین مبدلی را ساخته است . اما در حالت کلی ( استفاده از آنالوگ ) دیگر همه شرکت ها ی ایرانی می توانند شما را مساعدت کنند . توزین دقیق . توزین پارت و ...
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
transparent mode

transparent mode

سلام . امروز می خواهم در مورد یکی از جالبترین امکاناتی که در صفحه نمایشگرهای لمسی اضافه شده است ، صحبت کنم.
کاربرد TRANSPARENT به صفحه نمایشگر این امکان را می دهد که ارتباط یک PLC و PC را بدون نیاز به کابل برنامه ریزی PLC برقرار سازد . به عبارتی دیگر ، در صورتی که HMI شما قابلیت پشتیبانی این کاربرد را داشته باشد ، دیگر جهت برقراری ارتباط PLC با PC نیازی به کابل برنامه ریزی PLC نخواهید داشت . در واقع صفحه نمایشگر حکم PC ADAPTOR پیدا کرده و می توانید همزمان با برقراری ارتباط HMI با PLC ، ارتباط PC و PLC را هم برقرار نمائید .
PASSTROUTH MODE حالتی از TRANSPARENT است که دیگر همزمان نتوان HMI را هم به PLC متصل ساخت .
البته این امکان در صورتی قابل استفاده است که : پورتی که hmi را به plc متصل ساخته است ، بتواند جداگانه PLC و PC را هم به هم متصل کند .
بنده از این روش بارها با PLC های مختلفی چون siemens(s416 , Omron (cqm , Fatek(FBS و ... تست کرده و گاها مواقعی پیش می آید که شما کابل برنامه ریزی PLC را ندارید ( مثلا کابل OMRON-CQM بخاطر قدیمی بودنش یا زیمنس را به خاطر گران بودنش ! ) . خوب این راه حل خوبی است .
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
و یک امکان دیگر از MMI

و یک امکان دیگر از MMI

... پشتیبانی پروتکل SMTP در برخی از HMI های جدید مشاهده می شود . در بازار ایران نیز چند HMI را می شناسم که این ویژگی را دارند . بله . طراحان سایت این پروتکل را خوب می شناسند ( شاید ! ) . با استفاده از این پروتکل می توان از طریق HMI که متصل به یک PC است ، ایمیل فرستاد . می توان همراه ایمیل یک سری فایل ها را نیز ضمیمه نمود . مثلا می توان یک سری از آلارم ها را و یا RECIPE های ذخیره شده در HMI را . حتی می توان متن نوشت و کمک خواست ( البته نه در ایران ! ) .
و اما در مورد این پروتکل . این پروتکلی است که می تواند ایمیل بفرستد . با یک پروتکل دیگر مثل POP3 که دریافت کننده میل است ، هم می توان میل های ارسال شده از طریق HMI را دریافت نمود . کافیست یک MAIL SERVER واسط این دو پروتکل باشد .
میل سرور را می توان حتی با همین OUTLOOK ویندوز خودمان درست کنیم ...
HMI ای که بتواند این پروتکل را ساپورت کند . پس می تواند FTPSERVER را هم داشته باشد ( البته نه لزوما ). و این یعنی شما می توانید HMI را به یک سایت اینترنتی متصل سازید ( به امید حق ، تا چند روز آتی نام یک سایت را که بنده آماده نمودم ، ارائه می دهم . با وارد شدن به این سایت می توانید یک کارخانه را ، یک سایت را مانیتور کنید ... بله ، فقط مانیتور . چون جرئت نکردم به لطف دوستان هکر و ... قسمت کنترل کارخانه را نیز وارد اینترنت کنم ! ) .
و این یعنی عرصه جدیدی از HMI های صنعتی .
...
تا چند سال پیش ... همین چند سال پیش تاچ اسکرین بودن و مثلا داشتن قدرت ریسیپی گرفتن از بزرگترین امکانات یک HMI خوب محسوب می شد . اما دوستان ، بدانید دنیای سازندگان HMI وارد عرصه جدیدی گردیده که دیگر تا چند سال آینده ( همین چند سال آینده ! ) دیگر ... دیگر هیچ کس به ریزولیشن و کیفیت رنگ HMI نگاه هم نمی کند ( منظور توجه است ! ) . می آیند به امکانات این چنینی روی می آورند . چنین توقعاتی را از صفحه نمایشگر خود دارند . اصلا ...
در همین ایران خودمان اگر به یکی دو نمایشگاه کنترل اخیر توجه کرده باشید ، می بینید EPC و IPC هایی از شرکت های ژاپنی و حتی تایوانی که با قیمتی باورنکردنی وارد بازار شده . IPC که قیمتش آنقدر پایین آمده که خریدار خوب مقایسه می کند . می بیند قیمتش از یک HMi گاها پایین تر است . خوب شما باشید چه می کنید ؟ بله ... دارم می گویم .
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
... و یک نکته در مورد فروش

... و یک نکته در مورد فروش

... داخل پرانتز : این نکته را می نویسم گرچه جایش این جا نیست ولی چون در یک نمایشگاه کنترل اتفاق افتاد . گفتم این جا بنویسمش . این جا بهتر است . )
.
.
.
می گویم این کار فروش اجناس کنترل چون HMi ، PLC و ... هم فن دارد . بچه بازی که نیست . گریم نمی خواهد ، سواد می خواهد . اصلا منظورم سواد فنی نیست ( گرچه داشتنش شرط لازم است نه کافی ) . اصلا موضوع چیست . همین الان می گویم ...
چند روز پیش در یکی از نمایشگاه های کنترل و ابزار دقیق در همین ایران شرکت کردم . خوب می دانید که صنف کنترل ما نیز به لطف حق ! دیگر دارد شکل سنتی به خود می گیرد . شرکت هایی که در این نمایشگاه ها شرکت می کنند یا برای ابراز مجدد وجود آمده اند یا گاه تک و توک می خواهند جایی در این صنف پیدا کنند . بعضی هم اصلا نمی آیند . بگذریم .
داشتم لابلای " ملت عزیز بازدیدکننده از هر نمایشگاه " چرخ می زدم که چشمم به یک HMi جدید خورد . البته این HMi را خودم حدود دو سال پیش در اینترنت پیدا کرده بودم و آن موقع خیلی سعی کردم نمایندگی آن شرکت را بگیرم که البته به دلایل تحریم و... موفق نشدم و آن موقع صد البته حیف .
باز هم بگذریم . رفتم ببینم آیا واقعا این عزیزان توانسته اند نماینده اش شوند یا نه فقط وارد کننده هستند ( البته اگر بپرسی شما نماینده هستی : می گوید بله و آن هم نماینده رسمی . کافیست در این جا یک دستی بزنید و به جای جمله " آیا شما نماینده این HMi هستید ؟ " ، بپرسید " اگر شما نماینده آن شرکت هستید ، چرا نامتان در سایت شرکت تولید کننده نیست ؟ ! " . آن موقع راست می گویند . ) .
رفتم جلو . ابتدا ببینم طرف چند مرده حلاج است . از مشخصات HMI پرسیدم . ببینید یک مشتری را چگونه پرزنت کرد ( از حالا به بعد تقریبا عین همان کلماتی را که خانم نماینده فرمودند ، عرض می کنم ) :
" بله البته HMI ما از قوی ترین HMI های دنیا است . نمی دانم شما با زیمنس کار کرده اید یا نه . این HMI از زیمنس قوی تر است ! . زیمنس تنها می تواند دو یا سه پورت به طور همزمان را ساپورت کند ... ولی این HMI می تواند تا 4 پورت را به طور همزمان ساپورت کند .... "
دیگر به صحبت هایش گوش هم ندادم . البته شما تصور کنید این را از یکی از فروشندگان شرکت تقریبا بزرگی می شنوید که در صنف کنترل جایی برای خود باز کرده و ... . بله . دوستان قبل از فروش کالای خود
1- از بازار کاملا آگاه باشید . ببینید این نماینده حتی از سایر HMIهای موجود در بازار بی اطلاع بوده ، که آمده گفته این تنها HMIایست که می تواند همزمان ... و اصلا از خود زیمنس هم بی اطلاع بوده که آمده و گفته دو یا سه پورت ! آخر دو یا سه ؟
2- ببینید ، یک خریدار می آید به طرف شما ... شما اصلا فروشنده . حالا شما نه می دانید طرف کیست . چه کاره است . چه می کند . صاف می روید می گویید " بله ، ما قویترین HMI دنیا را داریم ! " . اصلا آقا جان آرام . چرا باید زیمنس را بکوبی . اصلا کجای دنیا نیاز است به طور همزمان 4 PLC را به یک HMI وصل کنی . اصلا اگر تو تا بحال در یک پروژه صنعتی شرکت کرده باشی . نمی گویم یک پروژه بزرگ . اصلا کوچک . می بینی خیلی به ندرت پیش می آید . یک HMi را ببینی که به طور همزمان به بیش از 3 PLC متصل است . اصلا اگر قرار بر این باشد که دیگر نمی آیند از HMI استفاده کنند . آن هم این نوعش را . اصلا HMIشما قوی است . تنها به خاطر این که یک پورت بیشتر از زیمنس ساپروت می کند ؟! . معمولا بروید نگاه کنید شرکت های سازنده اجناس صنعتی بزرگ را می آیند خودشان لیست مقایسه می سازند .
شرکت سازنده می آید نگاه می کند به چند شرکت قدر در صنف خودش . یک لیست مقایسه می دهد .
البته شما تصور نکنید که این خانم به دلیل فروشنده بودنش ! نمی تواند فکر کند . این خانم را آمزش داده اند که مشتری آمد این طوری بگو . آموزش دادند که این طوری بپوش . این طوری راه برو . این طوری بخند و این طوری بفروش . نه اشتباه نگیرید . آن مدیر عامل شرکت نماینده این طور او را آموزش نداده . این را جامعه اش ، دانشگاه اش و مردمش به او آموخته اند . کم هم نیستند . دیگر یکی دو شرکت هم نیستند . دیگر انگشت شمار هم نیستند که بگویی خوب چون دانش فنی نداشت ، رفت استخدام کرد . با حقوق چند هزار تومان . بخاطر چقدر پول ؟ ! .
نه بگذریم حسابی امشب بیراه رفتم .
... از این به بعد کمی بهتر بفروشیم . در نمایشگاه دبی ، دوستی داشتم که به 5 زبان مسلط بود و برای این که مشتری جذب کند او با هر بازدید کننده به زبان خودش صحبت می کرد و چه می کرد .
... در همین ایران ، دوستی ... نه استادی داشتم که می آمد همین HMi را بفروشد . اگر میدید طرف تابلوساز است ، می آمد از ویژگی هایی نظیر ریزولیشن بالا ، سهولت نصب ! . برنامه آسان که خودت هم از این به بعد می توانی بنویسی و ... صحبت می کرد .
اگر می دید طرفش یک ماشین ساز است ، می آمد از عمر بالایش ، خدمات گسترده پس از فروشش ، از راحتی برنامه اش که پسرش هم بتواند بنویسد! ، صحبت می کرد .
اگر می دید طرفش کارخانه دار است ، می آمد سر این مطلب که اگر می خواهی می توانی از اتاقت ، کارخانه را مانیتور کنی و ... . این تقلب نیست ، " مومن ، زرنگ است " .
این تازه اول راه است .
 

ARTAM

عضو جدید
... داخل پرانتز : این نکته را می نویسم گرچه جایش این جا نیست ولی چون در یک نمایشگاه کنترل اتفاق افتاد . گفتم این جا بنویسمش . این جا بهتر است . )


دوستان جوانتر اين مطالب همان چيزهايي است كه "در هاروارد نمي آموزند" و بايستي ياد بگيريد
با تشكر از arc_2008 عزيز.
 

ra121

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید. راهنمایی ها و نکته ها خیلی خیلی جالب توجه هست. فکر کردم واقعا حیف هست که از وجود شما استفاده نکنم. چند تا سؤال مطرح می کنم و تشکر می کنم که جواب بدید.
سؤال اولم این هست که : توی سیستم های پروفیباس هنگامی که می خواهیم یک دیوایس رو به شبکه اضافه کنیم. تایید می کنید که نیاز به دانلود سخت افزاری است. خوب در این صورت اگر سیستم redundant نباشد و plc هم از خانواده s7-400 باشد. با این شرایط آیا حتما برای اضافه کردن دیوایس جدید باید سیستم shutdown شود یا نه؟ اگه نه چطور؟
سؤال دوم : گراند کردن دیوایس های شبکه پروفیباس آیا می تواند باعث سوختن کارت های IO شود؟
و اینکه گراند کابینت باید به منفی تغذیه plc راه دهد یا نه؟
 

محمد فرزانه

عضو جدید
سلام
خیلی تاپیک مفید بود
از دوستان هم دانشگاهیم و بقیه دوستان که بحثو داغ کردن ممنون ،بازم ادامه بدید
یکم بی تجربه ام و می ترسم سوال کنم ، سوتی میدم ، ولی دوست دارم ادمه بدید
منتظرم
 

hee06111959

عضو جدید
salam

salam

با سلام
من توی تآسیساتی کار میکنم که در اون از PLCها سری 400 زیمنس وDCSزیمنس "PCS7"استفاده شده خواهشمندم اگه در مورد نرم افزار PCS7 وInTouchHMI وplc های S7400F اطلاعاتی دارین یا اگه منابع مفیدی سراغ دارین لطفا دریغ نکنین.
همچنین اگه منابعی در مورد شبکه های صنعتی Modbus, CANbus, Ethernet, Profibus میشناسین(فارسی و لاتین)لطفا معرفی کنید.
 

Pourya-Y

عضو جدید
با سلام به شما دوست عزیز و با حوصله. قرار بود دلیلتون رو برای اجتناب از آموزشگاههای اتوماسیون توضیح بدید، اما ندیدم. منتظرم.
ضمناً از حسن نیت و حوصلتون در به اشتراک گذاشتن معلوماتتون ممنون.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت تک تک اعضای پرکار سایت ،
بایستی خدمتتان عرض کنم منظور بنده " اجتناب از آموزشگاههای اتوماسیون " نیست. آموزشگا ههای حرفه ای که به صورت تخصصی و واقعی به آموزش انواع PLC می پردازند، جای خود دارد. حالا دیگر اتوماسیون صنعتی همچون یادگیری دروسی مانند " زبان انگلیسی " بر سر زبان تمامی دوستداران رشته برق(!) با هر گروه سنی افتاده است. آیا شما تاثیر شرکت در کلاس های زبان انگلیسی را در پیشرفت زبانتان انکار می کنید ؟!!! . مسلما خیر .
.
.
.
و دیگر اینکه.........
می دانم . خوب خبر دارم بسیاری از دانشجویان رشته برق در هر گرایشی ، ضمانت شغلی برای آینده کاری خود ندارند. تقریبا هیچ ضمانتی. مثلا ترم آخر است. خوب کار مرتبط با گرایشش( یا حداقل رشته اش ) نیست . آن طور که می خواهد، نیست. نا امیدی اولین پیامد چنین تفکراتی است. و افت تحصیلی. بعد از کمی نوعی پوچی ... تو را به خدایتان در چنین شرایطی...
1- به حرف مادربزرگتان گوش دهید! ( خداوند کریم را فراموش نکنید و شک نکنید با توکل به خدا به هر چه در ذهن می پرورانید ، خواهید رسید).
2- برنامه ریزی در زندگی خود را از حالا شروع کنید. از همین حالا چند دفترچه تهیه کنید و شروع کنید به نوشتن . دفترچه حساب و کتاب ( از صبح چقدر و برای چه خرج کردید) . دفترچه درسی. کارهای جانبی. برای خودتان . هر چه می توانید و در ذهن دارید . آزاد . آزاد آزاد ...
3- یک نرم افزار نقشه کشی یاد بگیرید. در حد قابل قبول که گلیم خودتان را از آب بکشد. EPLAN ، AUTOCAD . راحت هستند. تمرین کنید تا دستتان سریع شود. سریع نقشه هایتان را بکشید ارزش دارد.
4- زبانتان را قوی کنید!. انگلیسی را حداقل فرا گیرید. در حد قابل قبول. از ترم بعد کتاب نخرید . از E-BOOK های برق استفاده کنید و با استفاده از رفرنس های اصلی دروستان را پاس کنید.
5- شرمنده. خیلی خوابم می آید!. باقی اش باشد برای بعد...
.
.
.
پاینده باشید. و سربلند. مثل همیشه.
 

کمبوجیه

عضو جدید
با سلام خدمت تک تک دوستان عزیز
پیرو یادداشت قبلی در خصوص آموزش PLC ، از آنجا که زمان کافی برای تهیه نوشته های تایپ شده ندارم ، لذا می توانم پاسخگوی سوالات شما عزیزان در خصوص PLC ، HMI ، servo drive ، inverter و ... باشم. تصور می کنم این که پاسخ گوی سوالات شما عزیزان باشم ، مزیت های بیشتری در پی خواهد داشت . البته از فراهم نمودن نوشته های بکر نیز اجتناب نخواهم نمود.
با سلام وخسته نباشیید ممنون که این مقوع شب وقتتونو در اختیار ما گذاشتین. من چنتا سوال دارام اگر حصله جواب دادن ندارین یا اینکه طولانی هستند جزوه یا کتاب معرفی کنید. 1-علت استفاده از جریان 4تا 20 MAکنترل چیست؟2- چگونگی محاسبه LRV,URVدراندازه گیری سطح مخازن واگرترانسمیتر بالاتر یا پایینتر از سطح مخزن باشد چگونه محاسبه می شود؟3--چگونگی بدست اوردن فشار اولیه وثانویه (P1,P2)- اورفیس؟ :gol: :gol: :)
 

jameifar

عضو جدید
سلام دوست عزیز از ارایه مطالب خوبتان متشکرم
من در حال برنامه نویسی دو موتور با استفاده از درایو هستم که میبایست با استفاده از PID کنترلر میبایست کنترل بشوند در اصل میبایت یک سیگنال آنالوگ 4 تا 20 میلی آمپر به درایو ارسال شود حالا در استفاده ار کنترلر مشکل دارم اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید لازم به ذکره که از PLC تله مکانیک استفاده میکنم
 

beny98

عضو جدید
با سلام به همه ی دوستان.
از کسایی که تو این تاپیک زحمت کشیدن خیلی ممنونم.مخصوصا آقای مدیر.
من همه ی صفحات رو خوندم.تمام سوالات دوستانو.کم و بیش چیزایی دستگیرم شد ولی فهمیدم راه خیلی درازی پیش رومه.
من فقط کار با PLC در حد Ladder رو بلدم.از همه ی دوستان خواهش میکنم،هر کس در حد توانش بهم کمک کنه.
پیگیر این تاپیک هستم.با تشکر از دوستان بابت سوالای خوبشون که خیلی هاش میتونه سوالای منم باشه.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
می تونه پروژه خوبی بشه !

می تونه پروژه خوبی بشه !

سلام دوست عزیز از ارایه مطالب خوبتان متشکرم
من در حال برنامه نویسی دو موتور با استفاده از درایو هستم که میبایست با استفاده از PID کنترلر میبایست کنترل بشوند در اصل میبایست یک سیگنال آنالوگ 4 تا 20 میلی آمپر به درایو ارسال شود حالا در استفاده ار کنترلر مشکل دارم اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید لازم به ذکره که از PLC تله مکانیک استفاده میکنم

با سلام و خسته نباشید ...
1- پروژه شما در واقع یکی از حالات زیر می تواند باشد :
الف ) کنترل دور دو موتور با استفاده از یک اینورتر بصورت PID که احتمالا بر حسب فشار ، دما و یا یکی از عوامل محیطی دیگر می باشد . در این جا می شد بدون نیاز به PLC و با انتخاب صحیح نوع اینورتر ، پروژه را به اتمام رسانید.
ب ) در این پروژه می خواهیم بین PLC شرکت تله ( کدام سری ؟ ) و دو اینورتر رابطه برقرار کنیم و در حال حاضر به مشکل ارتباطی برخوردیم . نوع اینورتر را هم ذکر کنید تا بتوانم همراه با تمامی جزئیات ستینگ ، مراحل کاربردی تان را بنویسم .
با تشکر
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
من هم از همه دوستان متشکرم .

من هم از همه دوستان متشکرم .

با سلام به همه ی دوستان.
از کسایی که تو این تاپیک زحمت کشیدن خیلی ممنونم.مخصوصا آقای مدیر.
من همه ی صفحات رو خوندم.تمام سوالات دوستانو.کم و بیش چیزایی دستگیرم شد ولی فهمیدم راه خیلی درازی پیش رومه.
من فقط کار با PLC در حد Ladder رو بلدم.از همه ی دوستان خواهش میکنم،هر کس در حد توانش بهم کمک کنه.
پیگیر این تاپیک هستم.با تشکر از دوستان بابت سوالای خوبشون که خیلی هاش میتونه سوالای منم باشه.

PLC شرکت زیمنس سری 300 را که مسلط شدید . بعد بروید PLC شرکت اشنایدر TWIDO و M340 را یاد بگیرید . بعد به فراگیری PLC های دیگری چون FATEK و MITSUBISHI و omron بپردازید . در کنار این از HMI و SCADA و IPC هم غافل نشوید.

با تقدیم احترام
 

jameifar

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید ...
1- پروژه شما در واقع یکی از حالات زیر می تواند باشد :
الف ) کنترل دور دو موتور با استفاده از یک اینورتر بصورت PID که احتمالا بر حسب فشار ، دما و یا یکی از عوامل محیطی دیگر می باشد . در این جا می شد بدون نیاز به PLC و با انتخاب صحیح نوع اینورتر ، پروژه را به اتمام رسانید.
ب ) در این پروژه می خواهیم بین PLC شرکت تله ( کدام سری ؟ ) و دو اینورتر رابطه برقرار کنیم و در حال حاضر به مشکل ارتباطی برخوردیم . نوع اینورتر را هم ذکر کنید تا بتوانم همراه با تمامی جزئیات ستینگ ، مراحل کاربردی تان را بنویسم .
با تشکر

جا داره از شما دوست عزیز که در این پروژه من رو راهنمایی میکنید تشکر کنم.
باید بگم که در این پروژه از حالت دوم استفاده میشه و نوع PLC هز سری TWIDO بوده و درایو از سری ALTIVAR71 میباشد. لطفا راهنمایی بفرمایید.
 

beny98

عضو جدید
PLC شرکت زیمنس سری 300 را که مسلط شدید . بعد بروید PLC شرکت اشنایدر TWIDO و M340 را یاد بگیرید . بعد به فراگیری PLC های دیگری چون FATEK و MITSUBISHI و omron بپردازید . در کنار این از HMI و SCADA و IPC هم غافل نشوید.

با تقدیم احترام
با عرض سلام و تشکر خدمت شما.
ممنون از جواب کاملتون.پس به ترتیب اقدام به مطالعه این User Guide ها میکنم.
از سایت های شرکت های سازنده امکان دانلود وجود داره؟
یا علی.
 

shmomeny

عضو جدید
لطفا مسیر مطالعاتی خود در این زمینه برایم ایمیل کنید.

لطفا مسیر مطالعاتی خود در این زمینه برایم ایمیل کنید.

با سلام خدمت استاد عزیزم

من در زمینه اتوماسیون تا به حال هیچ مطالعه ای نداشتم. اگر می شود مسیر مطالعاتی خود در این زمینه را از ابتدا تا انتها برایم ایمیل کنید.
sahmomeny@gmail.com

مطالب درخواستی به قرار زیر است.

می خواستم بدانم در مورد اتوماسیون(کنترل دقت) که دارای سه بخش زیر است، کتاب یا مرجع مناسب یا آدرس سایت مرتبط با موضوعات گفته شده را می شناسید.
1- کنترل کیفیت
2- مدیریت فرایند
3- کالیبراسیون

اطلاعات کلی در موارد زیر نیاز است.
- تعاریف، مفاهیم و الزامات
- مراجع و استانداردها و کتاب های فارسی و انگلیسی
- نحوه بکارگیری
- طراحی
- روش های اجرایی
- روش های پیاده سازی

اگر لطف کنید و مسیر مطالعاتی در این زمینه،
جزوه - استاندارد- مثال یا... را ایمیل کنید ممنون می شوم.
 

A.S.1365.12.26

عضو جدید
فيلد باس چيست ؟Fieldbus

فيلد باس چيست ؟Fieldbus

فيلد باس چيست ؟Fieldbus
در يك سيتم متمركز ، همه حسگرها و تحريك كننده ها مستقيما ً به سيستم مونيتور مركزي متصل مي شوند. در يك سيستم بزرگ كه تعداد ورودي و خروجي ها به هزاران مي رسد واين تعداد بسيار فراتر ظرفيت سخت افزار كامپيوتر است ، هر دوره اخذ اطلاعات از ورودي ها بيشتر از زمان محدود تعريف شده توسط سيستم طول خواهد كشيد. ساير اشكالات سيستم متمركز عبارتند از : عدم انعطاف پذيري ، عدم استفاده از تكنيك هاي به روز[1] و تكنولوژي هاي جديد وهزينه نصب زياد ومشكلات مربوط به توسعه سيستم . به همين دلائل سعي مي شود كه وظايف در سيستم توزيع شوند . در سيستم توزيع شده تصميم گيريها به صورت محلي صورت مي گيرد و چندين نقطه كنترلي كه وجود دارد كه به طور مستقل از هم عمل مي كنند اما به يكديگر ارتباط دارند . در يك سيستم توزيع شده ، دستگاههاي لايه پائيني هوشمند هستند و كاربر مطابق نياز خودش قادر به برنامه ريزي اين ابزار مي باشد. اين دستگاههاي هوشمند بايد قادر باشند از طريق شبكه با سايرين ارتباط برقرار كنند وبه ابزار ذخيره سازي اطلاعات دسترسي مستقيم داشته باشند.

در سال 1980، شركت Honeywell براي نخستين بار ، امكان سوار كردن سيگنالهاي ديجيتال روي حلقه جريان 4 تا 20 ميلي آمپر را براي برخي از Fild device هاي توليدي خود فراهم كرد. اين سرآغاز ايده ساختن فيلد باس شد. هرFild deviceبراي ارتباطش از قواعد خاص خودش پيروي مي كند كه به سازنده اش بستگي دارد. اداره چنين دستگاههايي روز به روز مشكل تر و پيچيده تر مي شود. به منظور حل اين مسأله ، از شبكه هاي كامپيوتري الهام گرفته شده است. در اين روش يك يا چند خط سريال، همه Filddevice را به هم وصل مي كند.(شكل 1)
شكل 2-1- مقايسه باسيستمهاي قديمي

يك فيلد باس از دو جزء اصلي تشكيل مي شود : Fild device ها كه گره خوانده مي شوند وبستري كه شبكه داده اي را تشكيل مي دهد. به كمك فيلد باس مي توان دستگاههاي صنعتي سطح پايين نظير حسگرها ، تحريك كننده ها، ابزار I/O و كنترل كننده ها مثل PLC و كامپيو ترها را به روشي ساده و يكسان به هم متصل نمود . با استفاده از ابزار اندازه گيري سنتي 4 تا 20 ميلي آمپر، فقط ارسال مقادير يك متغير از طريق جفت سيم ميسربود. به كمك تكنولوژي فيلدباس ، تبادل اطلاعات در فرم ديجيتالي و دو طرفه صورت مي گيرد. بنابراين علاوه بر مقادير متغيرها، مي توان اطلاعات ديگري ديگري راجع به وضعيت Fild device بدست آورد وعمل پيكربندي ابزار را نيز از طريق شبكه انجام داد . بدين ترتيب علاوه بر كنترل دستگاهها ، مي توان آنها را اداره كرد. مثلا ً مطلع شد كه يك ترانسميتر حرارتي آخرين بار چه موقع كاليبره شده است.
به كمك اين اطلاعات وبا استفاده از قدرت پردازشي Fild device ، مي توان عمليات كنترلي پيچيده تري را به صورت محلي انجام داد.
فيلد باس علاوه بر امكان انتقال سيگنا لها بين ابزار دقيق و اتاق كنترل، امكان انتقال تغذيه مورد نياز تجهيزات را تنها توسط يك جفت سيم ميسر مي سازد. اين موضوع سبب كاهش هزينه هاي كابل كشي ، پانل هاي نگه دارنده كابل ، اتصالات ، كابينتهاي مارشالينگ و مخارج نيروي انساني در رابطه با نصب ، پياده سازي و نگهداري مي شود. همچنين نياز به تعويض پانلها و قطعات ديگر به دليل فرسودگي و خوردگي ، كاهش مي يابد. سيستم انعطاف پذير مي شود و به راحتي مي توان از تكنولوژيهاي جديد استفاده كرد. هر گره را مي توان به منظور سرويس و تعمير از شبكه خارج كرد، بدون اينكه لطمه اي به عملكرد سايرين وارد شود. با استفاده از ابزار واسط مبدل سيگنالهاي فشا(3 to 15 ps ) و جريان ( 4تا 20 ميلي آمپر ) به سيگنالهاي فيلد باس ، امكان مدرنيزه كردن با تكنولوژي فيلد باس وحفظ قطعات سنتي ميسر است. به كمك اين ابزار واسط صرفه جويي هاي قابل ملاحظه اي در مدرنيزه كردن مجموعه حاصل مي شود.(شكل 2 )
شكل 2-2- اتصال تجهيزات سنتي به فيلد باس

گفتيم كه براي ساخت فيلد باس از شبكه هاي كامپيوتري محلي ايده گرفته شده است. اما تفاوتهايي هم بين اين دو وجود دارد، از جمله اينكه نرخ انتقال اطلاعات چندان زياد نيست ليكن داده ها بايد در فواصل زماني قابل پيش بيني ارسال شوند.
هم چنين به منظور دستيابي به كارايي بالاتر تمام لايه هاي هفت گانه پروتكل OSI[2] پياده سازي نمي شوند بلكه تنها سه لايه از اين پشته، يعني لايه فيزيكي ، لايه data link ولايه كاربرد پياده سازي مي شوند.
همانند شبكه هاي كامپيوتري ، چون چندين گره از يك بستر ارتباطي استفاده مي كنند، تصادم ايجاد مي شود ودر نتيجه زمان پاسخ افزايش مي يابد. پروتكل هاي مختلفي براي اداره دسترسي به بستر ارتباطي و تصادم تعريف شده كه از ميان آنها روشهاي[3] CSMA/CD وToken passing براي كاربردهاي صنعتي مناسبترند. علاوه بر تعريف استاندارد بين المللي براي فيلد باس [4]، سازندگان متعددي محصولاتي تهيه كرده اند كه معمولا با يكديگر ساز گار نيستند از جمله :
BACNet, FIP/WEIP, BitBUS, P-NET, ProfiBUS, LonWorks, CANbus
Seriplex, MODBUS, Mester Fieldbus, Interbus, ISP, HART, DeviceNet

در سال 1993 استاندارد بين المللي Foundation Fieldbus نتيجه تلاش مشترك ISP و WFIP تعريف شد هدف از تعريف استاندارد براي فيلد باس به شرح زير است :
1- ابزار آلات تئليد شده توسط سازنده هاي مختلف مانند حالت ند، در عين حال از امكانات شبكه ديجيتال دو طرفه استفاده مي شود.
2- اين شبكه ها بايد قابل اتصال به سيستمهاي اتوماسيون توليد وپردازش داده تجاري نظير MAP و TOP باشند.
Field device هاي امروزي را مي توان به سه گروه تقسيم كرد:
1- ورودي خروجي هاي آنالوگ و ديجيتال
2- دستگاه هاي تركيبي آنالوگ و ديجيتال
3- ابزار كاملا ديجيتال

دستگاه هاي نوع اول از طريق حلقه هاي جريان آنالوگ 4 تا 20 ميلي آمپر به سيستم ورودي خروجي متصل مي شوند اين اتصالات كاملا نقطه به نقطه هستند و هر دستگاه جدا گانه، به كنترل كننده هاي ميزبان وصل مي شود. گروه دوم قابل استفاده در سيستم هاي ارتباطي آنالوگ و ديجيتال هستند. به عنوان مثال در اين سيستم ها داده ها يديجيتالي روي سيگنالهاي 4 تا 20 ميلي آمپر آنالوگ سوار مي شوند. سيگنال ديجيتال طوري ساخته مي شود كه ميانگين مقدار آن صفر باشد و خواندن مقادير جريان آنالوگ را تحت تأثير قرار ندهد. دستگاههاي گروه سوم از طريق پورتهاي RS232,RS485 به هم وصل مي شوند ونياز به درايورهاي نرم افزاري دارند. فيلد باس، پروتكل ارتباطي تمام ديجيتال با بازدهي بالاست كه جايگزين هر سه سيستم بالا مي شود. سيستم هاي مبتني بر فيلد باس تنها از محصولات فيلد باس استفاده نمي كنند بلكه تجهيزات قديمي ورودي خروجي انالوگ قابل اتصال به فيلد باس مي باشند.( شكل 3)

در ادامه به بررسي استانداردFF وپروتكل سه لايه آن واستانداردهاي متداول خاص سازندگان مي پردازيم.

شكل 2-3- اتصال سه نوع Field device به فيلد باس

2-3-1- آشنايي با برخي از فيلد باسها
2-3-1-1- تكنولوژي ‍‍‍‍ (ff) [10],[11] FoundationField bus

خاصيت مهم و سودمند FF ، قابليت همكاري [5]آن است. به اين معنا كه دشتگاههاي مختلف از سازندگان متفاوت قادرند از طريق آن، در يك سيستم كار كنند. سازنده اي كه مي خواهد چنين دستگاهي را توليد كند بايد با استاندارد هاي FF توافق كند و گواهي لازم را دريافت نمايد. اين مسأله كاربر را قادر مي سازد كه به سازنده خاصي محدود نباشد و خود باعث رقابت در ساخت دستگاهها وپايين آمدن قيمتها مي شود.
پشته پروتكل FF شامل سه بخش است:
1- لايه فيزيكي
2- لايه ارتباطات
3- لايه كاربرد
به منظور مدل كردن اين اجزاء ، از مدل OSI استفاده شده است. لايه فيزيكي همان لايه يك OSI است. و[6]FMS ( لايه تعريف پيغامهاي فيلد باس ) متناظر با لايه هفتم OSI مي باشد. زير لايه FAS[7] ارتباط بين FMS وDLL[8] را فراهم مي كند ( شكل 1-4 ). هر لايه header مربوط به خودش را به داده هاي كاربر اضافه مي كند تا پيغام به لايه فيزيكي برسد. طول header بر حسب بايت در شكل 1-4 مشخص شده است.
لايه فيزيكي مطابق استانداردهاي ISA و IEC ساخته شده است. لايه فيزيكي پيغام را از پشته پروتكلي در يافت كرده آنرا به سيگنالهاي قابل ارسال روي بستر ارتباطي فيلد باس تبديل مي كند. عمليات تبديل شامل اضافه و حذف كردن مقدمه، محدود كننده ابتدايي و محدود كننده انتهايي مي باشد. سيگنالها به روش Manchester- Biphase-L كد مي شوند . بنابراين اطلاعات زماني لازم براي همگام سازي [9]در خود داده ها پنهان مي باشد. شكل هاي 5و6 نمايشگر نحوه كد كردن اطلاعات و الگوهاي خاص شروع و خاتمه پيغام هستند. گيرنده از سيگنال Preamble براي همگام سازي ساعت خودش با اطلاعات ارسالي استفاده مي كند.
 

SKADEC

عضو جدید
modicon plc

modicon plc

سلام
با تشکر از مقالات جنابعالی
من نرم افزار کاربردی جهت اتصالو برنامه ریزی به COMP-A984-131 PLC MODICON را به همراه کابل ارتباطی به PC نیاز دارم . از کجا میتوانم این اقلام را تهیه کنم ؟ نمایندگی مدیکن در ایران کیست؟ اسم نرم افزار چیست؟
با تشکر
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
تله مکانیک ایران :
تهران - خیابان ولیعصر- خیابان فرشته - شماره 50 -
تلفن : 22015300 / فکس : 22015311
 

hshirinnezhad

عضو جدید
با سلام . من یه سئوال در بازه کارتهای Function Module زیمنس دارم.
می توانم از شما بپرسم ؟
 

mre_mech84

عضو جدید
سلام
امیدوارم بازم به این تاپیک سر بزنین و به سوالات بچه ها جواب بدین.
منم یه سوال داشتم:
می خواستم بدونم در زمینه اتوماسیون تاسیسات آب سرد کارخانه ها چه کارهایی تو ایران و دنیا انجام شده. اگه در این مورد مقالات لاتین یا فارسی دارین بهم بدین خیلی ممنون میشم
 

saeedeh1988

عضو جدید
سلام به همگي خسته نباشيد
من در مورد اينورترهاي sew و نحوه درايو كردن و درايورهاش يه سري مطلب ميخوام
خيلي تو اينترنت searchكردم ولي چيزي پيدا نكردم اصلا كتابي هم راجع بهش نيست لطفا اگه كسي ميتونه كمكم كنه در واقع يه refrence ميخوام واسه درايو كردنشون
 

cyber

عضو جدید
PLC شرکت زیمنس سری 300 را که مسلط شدید . بعد بروید PLC شرکت اشنایدر TWIDO و M340 را یاد بگیرید . بعد به فراگیری PLC های دیگری چون FATEK و MITSUBISHI و omron بپردازید . در کنار این از HMI و SCADA و IPC هم غافل نشوید.

با تقدیم احترام
با سلام خدمت همه دوستان و تشکر فراوان از مدیر تالار برای همه زحمتهاشون..
من یه راهنمایی در مورد خرید plc لازم داشتم..منmooler,logo,s7 و همینطور hmi delta
و wincc کار کردم ولی همه اینها صرفا" 2و3 دوره بودن که گذروندم..ولی می خواستم عملا با plc کار کنم..ممکنهplc که زیر 200 هزار تومن قیمت داشته باشه و در bms یا اتوماسیون شرکتهای کوچیک استفاده میشه به من معرفی کنید که بتونم عملا باش کار کنم
سپاس
 

kittleboy_87

عضو جدید
سلام
من مطالبی در مورد اتوماسیون توزیع میخوام
مطالب کاربردی، جالب، عملی، تجربی، ....‏
Distribution Automation
اطلاعاتی دارین ؟؟؟
لطفا پیغام شخصی بدین، چون پیدا کردن مجدد این پست کار مشکلی خواهد بود
ممنون
 

babakaghavali

عضو جدید
SEW

SEW

با سلام
اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد این نوع اینورترها دارم اگر درخواست شما به قوت خود باقیست لطفاً مدل اینورتر را بصورت کامل اعلام کنید !


سلام به همگي خسته نباشيد
من در مورد اينورترهاي sew و نحوه درايو كردن و درايورهاش يه سري مطلب ميخوام
خيلي تو اينترنت searchكردم ولي چيزي پيدا نكردم اصلا كتابي هم راجع بهش نيست لطفا اگه كسي ميتونه كمكم كنه در واقع يه refrence ميخوام واسه درايو كردنشون
 

AutoMationSystem

عضو جدید
دوست عزيز اگه طريقه نصب و راه اندازي يك نمونه از درايو هاي Sew رو بزاري ممنون خواهيم شد! (Movitrac B)
 
بالا