پاسخ به سوالات شما در مورد Industrial Automation

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام خدمت تک تک دوستان عزیز
پیرو یادداشت قبلی در خصوص آموزش PLC ، از آنجا که زمان کافی برای تهیه نوشته های تایپ شده ندارم ، لذا می توانم پاسخگوی سوالات شما عزیزان در خصوص PLC ، HMI ، servo drive ، inverter و ... باشم. تصور می کنم این که پاسخ گوی سوالات شما عزیزان باشم ، مزیت های بیشتری در پی خواهد داشت . البته از فراهم نمودن نوشته های بکر نیز اجتناب نخواهم نمود.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست من

از اینکه می بینم اینقدر مشتاق فعالیت در زمینه اتوماسیون صنعتی هستی بسیار خوشحالم، فقط لطفاً یه مقدار در مورد خودت بگو و فعالیت هایی که تا الان داشتی، بعدش هم شما با چه نم افزار HMI کار کردی و می تونی در اون مورد ما رو راهنمایی کنی؟
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با عرض سلام مجدد ، دوست گرامی benefic.h از لزومه کاری بنده خواستند اطلاعاتی داشته باشند . اینکه بنده سرپرست فنی یکی از شرکت های بزرگ ارائه کننده خدمات اتوماسیون در ایران هستم ( پس از وجود اطلاعات فنی کافی مطمئن باشید ! ) و البته دو فیلد مهم را سرپرستی می نمایم :
1- اجرای پروژه های بزرگ صنعتی ( منظور همان PLANT است نه MACHINE )
2- واردات و نمایندگی داشتن از محصولات اتوماسیون سراسر دنیا و ارتباط با شرکت های بزرگ ارائه کننده چنین خدماتی .
از hmi پرسیدند . خوب پر واضح است که در صنعت امروز اکثرا با سه نوع متفاوت از تقاضا روبرو هستیم : 1- مجری پروژه های بزرگ که نیاز به hmi های قدرتمندی چون exter-siemens-tele و ... دارند.
2- مجری پروژه های متوسط که به داشتن hmi های beijer(h-series)-omron-delta-mitsuو ... اکتفا می کنند.
3- مجری اتوماسیون پروژه ای کوچک در حد easy-touchwin-panelvisa -easyview و ...
اگر اطلاعات کافی در مورد hmi - هر نوعی از hmi که فکرش را هم نمی کنید ! بنده کار کرده ام و البته این امر را شغلم ایجاب نموده است - می خواهید لطفا نوعش را مشخص کنید و نیز این که چه نیازی به داشتن آن دارید ، تا در اسرع وقت در اختیارتان بگذارم .
بنده با تجربه ای بالا در صنعت امیدوارم بتوانم از این طریق این تجربیات و اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار دهم .
با تشکر
 
آخرین ویرایش:

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز

من از حضور شما در این باشگاه بسیار خوشحالم چراکه با حضور افراد متخصص در چنین فروم هایی امکان هم افزایی بسیاری زیادی بوجود می آید، من خودم در زمینه اتوماسیون بسیار تازه کار هستم اما در حال حاضر عمده فعالیت من در زمینه تامین محتوا هستش، یعنی تو زمینه تهیه Software, Documents, video Tutorial و... فعالیت می کنم و چون خودم برقی هستم تو این زمینه DataBase فوق العاده کاملی دارم و امکان همکاری با موسسات و شرکتها رو تو این زمینه دارم!

من خودم چون بیشتر دنبال زیمنس هستم باWINCC آشنا هستم و اگه نکته یا مطبی در این زمینه داری که مفید باشه خوشحال می شم بشنوم!
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
سلامی گرم به دوستان خوبم مخصوصا benefic.h گرامی و کوشا
ابتدا می پردازم به wincc ، البته شرکت زیمنس یکی از بزرگترین شرکت های ارائه کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی است . و در ایران ، اکثر شرکت های بزرگ صنعتی ( کارخانجات پتروشیمی ، مس ، ذوب آهن و غیره ) از زیمنس به عنوان اصلی ترین برند تجهیزات اتوماسیون خود استفاده کرده اند . و صد البته یادگیری تجهیزات شرکت زیمنس بصورت یک مد ! در آمده است ! ( بنده معتقدم یادگیری به تنهایی اصولا در صنعت کارایی خاصی نمی تواند داشته باشد ، چرا که : 1- نکاتی حین کار پیش می آید که حتی طراحان ان دستگاه ها هم با آن رویرو نبوده اند 2- آموزش یک نرم افزار خوب است ، ولی تنها در صورتی شما می توانید به یک نرم افزار صنعتی مسلط باشید که آن را یک بار اجرا کرده باشید . ازاین نکته هم نباید گذشت که یادگیری یک مطلب بسیار بهتر از یادنگرفتن آن است !) .
زیمنس خوب است . چون :
1- در ایران فقط زیمنس و اشنایدر ( همان مدیکن ) و دو سه شرکت بزرگ دیگر - البته هنوز!- امکان فعالیت دارند و ایران را تحریم کامل نکرده اند . چرا که اگر فقط یک بار با نرم افزار های شرکت های امریکایی چون abb ، allen ، automation direct و ... در صنعت روبرو می شدید دیگر سراغ زیمنس نمی رفتید !
2- زیمنس تبدیل به یک برند کاملا قدیمی و جا افتاده در ایران شده است ( ورود plc به ایران با زیمنس و مولر شروع شد )
3- کارخانجات قدیمی که امکان جذب نیروی بیشتری را دارند ، از زیمنس استفاده کرده اند.
4- جدای این تفسیرها ، زیمنس بسیار از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و این قابلیت ها سبب رشد آن در صنعت ما شده است .

اما دیگر دوره ی سلطانیت زیمنس به پایان رسیده است. آری برای شما که می خواهید در فردای صنعت جایی داشته باشید ، بیایید ببینید شرکت های بزرگ دیگر چه کرده اند و تنها به یادگیری wincc و مانند آن اکتفا نکنید .
بنده چندین پروژه ی plant automation داشته ام که در ان ها به جای استفاده از hmi های زیمنس از :
1- modicon : این شرکت در واقع یکی از قوی ترین صفحه نمایشگرهای خود را با هرمی وسیع در بازار عرضه نموده است.
2- exter : شرکت سوئیسی bijer این مدل از صفحه نمایشگرهای خود را بسیار کارامدتر از حتی زیمنس وارد بازارهای جهانی نموده است.

استفاده کرده ام .
از wincc چیزی جز نرم افزار دمو ( نرم افزار اصلیwincc را حدود 6 ماه پیش برای یکی از شرکتهای منطقه پارسیان به قیمت دو میلیون و ... از یکی از شرکت های تهرانی فعال خریدم ) ، کاتالوگ و user manual چیز دیگری ندارم . اگر از این چیزها می خواهید بفرمائید.
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر شما

دوست عزیز مطالب بسیار جالب هستش و من به شخصی لذت می برم!

در ضمن منکه به شما گفتم من کارم تهیه نرم افزار هستش و من به نسخه FUll نرم افزار WInCC دسترسی دارم و من بیشتر دنبال نکاتی هستم که معمولاً در صنعت اتفاق می افته و هیچ Docum,ent به این نکات اشاره نمی کنه این نکات برای من جالبه!!!

در ضمن می خواستم بدونم میزان آشنایی شما با FieldBus چقدر هستش؟
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام ؛

بسیار متشکرم از اظهاراتی که ابراز داشتید . حقیقت تا به حال سعی نکرده ام این پیش آمدها را در یک قالب جمع آوری کنم ( کسی نخواسته ! ) . ولی از این به بعد در پایان روز کاری هر موردی که برخوردم دراین جا ثبت می نمایم تا شاید روزی ... . البته فیلد باس کارایی خودش را در dcs و هنگامی که دیگر نتوان صدها device مختلف را با پروتکل های رایج به هم مرتبط ساخت ، نشان می دهد. در مورد یادگیری - اکتفا در حد تئوری - می توانید از کتابهایی که در این زمینه در بازار موجود هستند ، استفاده نمائید که کاملا آشنا خواهید شد .
همچنان آماده همفکری در این زمینه ها هستم .
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من تو زمینه fieldbus جستجو زیاد کردم، کلاً چون تکنولوژی که هنوز تو دنیا درآمد زا هستش مطلب تخصصی در مورد خیلی کم هست و بیشتر مطالب کلی گویی کردن و تو ایرانم تنها یک کتاب هستش که در این مورد خوب گفته اونم از مجموعه کتاب های صابکو هستش، البته تو ایران خیلی جوونه و هنوز شرکتها خیلی سمتش نمی رن!

منتظر مطالب شما هستم.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام و عرض پوزش از جانب تاخیر بعمل آمده .
از فیلد باس برایتان بگویم که دقیقا همان کتاب صابکو مد نظر بنده بود. خوب بیشتر از اطلاعاتی که در این کتاب هست دیگر چه می خواهید ؟! . باور کن مطلب خاص دیگری وجود ندارد مگر اینکه خودت هم آن را تست بزنی . بگذریم ...
این یکی دو روز ، برنامه hmi یک پروژه را داشتم می نوشتم . یاد یک نکته ( از همان نکته های دوست داشتنی ) افتادم . باور کنید هر لحظه که به فکر این مطلب می افتم ، از درون رنج می کشم ! و وقتی کمی بیشتر به آن می اندیشم می بینم شاید آموزش کافی و ... روی این گونه مسائل وجود ندارد و اگر به آن جوان طالب علم این چیزها هم آموخته می شد چه بسا با ترکیبی از ذوق و استعداد ایرانی و هنر استفاده از ابزارهای موجود در نرم افزارهای hmi کارهای زیبایی روانه صنعت می شد ...
با یاد یک مثال به بحث اصلی می پردازم :
چند سال پیش ، در یکی از شرکت های پرکار ایران بر سر دستگاهی - شاید نوع دستگاه را بگویم benefic.h متوجه می شود کدام شرکت را می گویم - رفتم که از اسپانیا وارد شده بود ، مسلما سیستم کنترل آن دستگاه نیز کار خود اسپانیایی ها بود ( شخصا بین کشورهای صاحب سبک و کار ، اسپانیا را به دلیل ذوق بالای طراحی - فقط نرم افزار! -دوست دارم ) ؛ برنامه hmi آن را دیدم که فوق العاده بود . تا وقتی با دستگاه کار نکنید نمی توانید متوجه زیبایی برنامه hmi ای شوید که این اسپانیا یی ها نوشته بودند ، برنامه نویس آن شرکت تولید کننده دستگاه وقت گذاشته بود ، هنر به خرج داده بود ، فکر کرده بود ، - احتمالا - بارها صفحات برنامه hmi خود را عوض کرده بود ؛ آیکون ها را ، setting ها را ، همه را با وسواس خاصی از آمیزش رنگ و خلاقیت در کنار هم گذاشته بود تا برنامه اش شکل بگیرد و در نهایت آن را روانه کارخانجات بزرگ کشورهای مختلف کند . بگذریم ...
چند ماه پیش گذرم به آن شرکت خورد و رفتم سر همان دستگاه فوق الذکر ، دیدم hmi آن دستگاه را عوض کرده اند و جایش یک hmi از شرکت دیگری گذاشته اند و بالطبع برنامه آن نیز عوض شده بود . برنامه را پرسیدم که نوشته ، گفتند فلانی . آقای فلانی را می شناختم . مهندسی که روز پروژه می گیرد ، شب راحت می خوابد و صبح روز بعد پروژه ی دیروزش را تحویل می دهد ! . وقت نمی گذارد . فکر زیادی نمی کند . همین که دستگاه کار کند و برنامه hmi در حدی باشد که نیازهای ضروری اپراتور را برطرف کند . همین . تازه این آقا فقط می خواسته برنامه قبلی را کپی برداری کند ! . ناراحت شدم . واقعا به بدترین شکل ممکن برنامه را وارد hmi کرده بود . اصلا دستگاه آن دستگاه قبلی نبود ( من از plc سیستم صحبتی به میان نیاوردم ) .

یک مثال گویاتر ...
روزی یکی از برنامه نویس های plc که چندین سال است در زمینه نوشتن برنامه کنترل پرس های هیدرولیک کار می کند و ظاهرا در این زمینه هم ید طولایی دارد ، با دلخوری فراوان پیش من آمد و با حالتی کاملا بی ادبانه به بنده گفت : ... شما چرا سایز hmi ای که به فلان ماشین ساز ( این ماشین ساز همان ماشین سازی بود که آقای برنامه نویس ما برنامه هایش را می نوشت ) می فروختید ، از 5.7 اینچ به 10.4 افزایش داده اید ! . آقا چرا رعایت حال من را نمی کنید ... حالا من چطوری 10.4 را پر بکنم ...
یک مثال دیگر ...
ولش کن . اصلن مهم نیست . به جرئت می توان گفت درصد خیلی بالایی از برنامه نویسان - تازه با سواد - ایرانی در مورد برنامه گرافیک hmiشان اصلا به ظاهر کارشان هیچ توجهی نمی کنند . نه فکری . نه چیدمان زیبایی. نه الهامی . نه ترکیب مناسب و زیبایی از رنگ . نه بکاربردن صحیح و کامل از تمامی آیکون های موجود در نرم افزار - این یکی به plc هم مربوط می شود - . نه کمی وقت فقط برای تصحیح اشتاباهات کلی . هیچی ...
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست من

ممنون از اینکه وقت میزارین و اینجا مطلب می نویسی!
مشکلی اصلی این هستش که عمده مهندسین ما بی سواد هستن و خودشون فکر می کنند که نابغه زمان هستند و وقتی در جایی تعداد افراد بی سواد که بر اساس رابطه به انجام پست هایی مشغول مهمی مشغول هستند بروز چنین اتفاق هایی کاملاً طبیعی هستش. ولی اگه هرکس در پستی که هست نهایت احساس مسئولیت رو داشته باشه باز هم امیدی هستش ولی متاسفانه افراد با مسئولیت ما هم بعد از مدتی حضور بین چنین افراد کاملاً همرنگ محیط میشن، باز هم ممنون و منتظر پست های بعدی شما هستم.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام مجدد
بسیار تشکر از ابراز نظرتان جناب benefic.h . در ابتدا می بایست عرض نمایم ، هدف بنده از درج نوشته بالا این بود که همکارانی که در زمینه اتوماسیون صنعتی فعالیت می کنند - چه با رابطه ، چه بی رابطه - اصلا برای هنر کار و کیفیت کار خود زمانی صرف نمی کنند و با توجه به شرایط اقتصادی بوجود آمده در جامعه زیاد توقع هم ندارم ! و فقط دلم می سوزد .
نکته ای اشاره کردید به بی سوادی آقایون . یکی دو مثال در ماه های اخیر برخورد کردم آنقدر جالب بود که نمی توانم به ذکر آن نپردازم . اول اینکه قدر خودتان را - خواننده عزیز - خیلی بدانید ( حالا می فهمید چرا ) . دوم اینکه به خودتان امیدوار شوید ( باز هم می فهمید چرا ! ) و سوم اینکه می خواهم در این متن افشاگری کنم (...) .
مثال اول ) آقای x ( یکی از روُسای برق یک گروه صنعتی خصوصی ، سن بالا و تجربه کاری وحشتناک بالاتر ، خیلی ها او را می پرستند) یک روز آمد نزد بنده . در گوشی از من پرسید : " ... داشتم در یک کارخانه بر سر طراحی بانک خازنی صحبت می کردم ، یکی روی کاغذ این فرمول را نوشت : Q=1/jwc . این دیگر چیست ؟ !!! " .
مثال دوم ) آقای Y ( جوان پر استعداد در جذب مشتری ، مهندس برق ) ، برگه کالیبراسیون دستگاهی را به من نشان می دهد تا آن را تائید کنم . برگه را نگاه می کنم . ولتاژ دستگاه 380 ولت است . جریان نامی آن 20 آمپر و ضریب توان آن برابر 0.8 . توان مصرفی آن بر حسب وات را حساب کرده اند : 380 * 20 = 7600 . همین!
مثال سوم ) چند سال پیش در کنار آقای XY ( مهندس برق ، در حال حاضر مدیر عامل یکی از شرکت های خیلی خوب - خودش شرکت زد - در زمینه بازرگانی و اتوماسیون ) نشسته بودم . با یکی از مشتریان داشت صحبت می کرد . مشتری از او پرسید : ببخشید این plc قابلیت محاسبه cos را دارد ؟ . آقای xy جواب داد : بله ، می بایست از فانکشن ... استفاده نمائید. مشتری باز پرسید : ببخشید برای محاسبه sin هم فانکشنی وجود دارد ؟ . آقای xy جواب داد : بله ، فانکشن بعدی ... . مشتری خنگ سوال کرد : برای tan چطور ؟ آقای مهندس ، کمی فکر کرد . این ور و اون ور شد ! . به من نگاه کرد و گفت : متاسفم این plc نمی تواند Tan حساب کند !!!!
( توضیح واضحات اینکه فانکشن تقسیم - تا چهار رقم اعشار - جزو ده فانکشن اول آن plc بود و همه دیگه اینو بلد بودند ! )
زیاد خودتونو دست کم نگیرید !
من هم منتظرم .
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از اینکه باز هم اقدام به ارسال پست کردین.

من خیلی دوست داشتم که دوستان دیگری هم می آمدن و اونها هم از نظریات، تجربیات و ... اینجا می گفتند تا بحث بسیار داغی بوجود می آمدش.
اینایی که گفتین مطمئناً مشتی از یک خروار هستش و هرچقدر هم در موردش بگین بازهم حرف کم می یادش و این قصه سر درازی داره پس بهتر هست فراموششون کنیم و به دنبال هدف اصلی خودمون باشیم.

دوست دارم در مورد بهترین های صنعت اتوماسیون بدونم(سخت افزار و نرم افزار) لطفاً باتوجه به تجربه خودتون در هر زمینه بهترین ها رو اینجا معرفی کنید تا من بتونم در موردش دنبال تحقیق بیشتر برم در ضمن نرم افزار هایی که تو این صنعت معروف هستند رو معرفی کنید که اگه من تو آرشیو خودم ندارمشون برای تهیه اونا اقدام کنم، ممنون
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام .
در مورد ادوات اتوماسیون صنعتی بورس ! و خوب موجود در بازار ایران ( و نه بهترین ها ) ، این تقسیم بندی را داشته باشید ؛ تا بعد :
1- plcهای رده بالا : زیمنس ، اشنایدر ،
2- plcهای رده متوسط : fatek,omron, mitsubishi ( بین این plc ها بیشتر روی fatek و omron سرمایه گذاری کنید )
3- plc های رده پائین : logo, zellio
4- hmi : beijer,siemens,omron
5- منبع تغذیه سوئیچینگ : مینول ، اکرو
6- سرو : fuji - stune-yaskawa
.
.
.
تا بعد ...
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یه گشتی تو سایت محصولات نآشنا برای خودم تو نت میزنم ببینم مطلب یا چیز بدرد بخور در این موارد چی پیدا می کنم.
 

alireza1361

عضو جدید
با سلام
خیلی خوشحالم که می بینیم عده ای توی این باشگاه اینترنتی جمع شدن و برای پیشرفت کشور دست به دست همدیگه دادن و دارن تلاش میکنن و به همدیگه کمک میکنن.
من رشته درسیم مکانیک هست اما به اتوماسیون صنعتی و کنترل سیستمهای قدرت (هیدرولیک و پنوماتیک و ...) علاقه زیادی دارم. خوشحال میشم منم راهنمایی بفرمایین که چجور میتونم وارد این زمینه کاری بشم.
خیلی ممنون از شما.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
سلام ؛
اول اینکه benefic.h گرامی ، بفرمایند کدام یک از ادوات بالا ناآشنا است .
دوم اینکه ، ببینید متاسفانه کمی ( فقط کمی ) دانشگاه ما از صنعت ما تفکیک شده است . آنچه در دانشگاه آموزش داده می شود ، تا بخواهد در صنعت تحقق یابد شکلش ( configuration ) تغییر می کند . قیافه واقعی به خودش می گیرد . یک سری محدودیت ابزاری به خودش می گیرد . یک سری آموزش استفاده از ابزار و بعد این تجربه لعنتی ( ! ) هم به آن اضافه می شود . تا می شود مثلا ماشین پرس هیدرولیک .
1- می بایست اطلاعات علمی خود را غنی کنیم . آنچه تدریس شده را ، آن دروس دانشگاهی را در وهله اول ساده نگیریم . تک تک فرمول هایی که ساده از آن ( آن هم شب امتحان ) گذشته ایم ، یک روز سراغمان می آیند ( قول می دهم ) . اتوماسیون در صنعت را با یک کتاب شروع کنید . بلی ، با یک کتاب بسیار ساده ( این همه در بازار ریخته ) . بعد از خرید کتاب فقط یک بار از روی آن مطالعه کنید . نمی خواهم آن را حفظ کنید . نمی خواهم از آن امتحان بدهید ! . فراموش نکنید که شما به این مبحث علاقه داشتید ( حالا به هر دلیلی ! ) . از حالا به بعد بروید دفترچه راهنمای چند plc خوب و بورس بازار را بخوانید . نروید از همان ابتدا سمت زیمنس . زیمنس خوب است ولی نه حالا . دفترچه را خوب بخوانید . در مورد قسمت هایی که متوجه نمی شوید سوال بپرسید . ... وقت برای یادگیری زیمنس زیاد است. عجله نکنید .
2- یکی از ابزاری که می توانید در اختیار داشته باشید ، آگاهی از بازار روز ایران ( نگفتم جهان ، صاف بروید سرچ کنید ، گم شوید ) است . این بازار شلخته ، این بازار لحظه ای را خوب بشناسید . بدانید چه plcهایی در بازار ایران وجود دارد . کدام شرکت ها این plcها را وارد می کنند . چه خدماتی می دهند . بقیه کالاها چطور ؟ . hmi ها ، سنسورها ، شیرهای مختلف ، ماشین سازان معروف ایرانی و... . یک نکته اینکه نمایشگاه های صنعتی را دست کم نگیرید ( هر چند تحویل نمی گیرند ! ، ولی اشکال ندارد ) . بعد از یکی دو ماه ( شاید بیشتر ، شاید کمتر ! ) می بینیم دیگر با صنعت اتوماسیون غریبه نیستیم .
3- از آموزشگاه های آموزش plc و ... اکیدا اجتناب نمائید ( مفصل می گویم چرا ) .
3- اینکه مطالب خواستید ، قدر این benefic.h را بیشتر بدانید ! . همین
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر شما

اینکه گفتم نا آشنا برای خودم بود چون من با اکثر دوستانم و اساتیدی که تو زمینه اتوماسیون فعال هستند و من با اونها در ارتبازم با زیمنس کار می کنند و یکی دوتا از اسامی بالا رو من تا حالا نشنیده بودم(اینم از تجربه کم من هستش) و مشتاق شدم یه گشتی تو نت بزنم و در مورد این شرکت ها یه سرچی بکنم مثل beijer که رفتم محصولاتش دیدم.

دوست عزیز alireza1361 خوشحالم که شما هم اینجا هستین من به تنهایی تلاش کردم که این دوستمون اینجا باشه تا ما بتونیم از تجربه و مطالب ارزنده اون استفاده کنیم دوست دارم شما هم اینجا بیایین و تو این زمینه فعالیت کنین تا بتونیم از اطلاعات هم استفاده کنیم. پس دوست دارم که فقط اینجا به عنوان یه ناظر نباشی.

من حضور زیادی در صنعتی نداشتم و هنوزم تحصیلم تموم نشده ولی از این نظر که به منابع زیادی دسترسی دارم می تونم به دوستان فعال و علاقمند تو زمینه کمک کنم چه در زمینه اتوماسیون و چه در زمینه های دیگه.

دوست عزیز samanepardaz شما به من لطف دارین، منتظر پست های بعدی شما هستم.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام ؛ شرکت های ایرانی فعال در صنعت اتوماسیون را می شناسید ؟
.
.
.
1- نمایندگان زیمنس : قشم ولتاژ - زمیران قشم - آقای بهزاد قهرمان تهرانی
2- نماینده فونیکس کنتاکت : پایکار بنیان
3- نماینده تجهیزات پنیوماتیک : بادران پنیوماتیک
4- نماینده abb : اسرامیر - ماد
5- نماینده محصولات cabur ( ابزار دقیق): آبرون
6- نماینده محصولات توزین : توزین دقیق - توزین الکتریک
7- نماینده jumo ( سنسور های فشار ، ... ) :سپیداد
8- نماینده سروموتورهای teco : سروتک
.
.
.
تا بعد
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از این که کمک می کنی من و دوستانم هرچه بیشتربا صنعت اتوماسیون آشنا شیم.
منتظر پستهای جدیدت هم هستیم!
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با نحوه اندازه گیری حرارت در plc آشنا هستید ؟
.
.
.

1- دماهای پائین و با دقت بالا : در این صورت از سنسورهای RTD استفاده می شود . این سنسورها را با نام PT نیز می خوانند . دو نوع معمول PT برابر PT100 و PT1000 هستند . اصلا اصول کار این PTها بر اساس حس دما و تغییر مقاومت داخلی خود است . به این معنا که بر حسب مقدار دما ، مقاومت آن ها نیز تغییر می یابد . وارد استراکچر ( ساختار ) داخلی PT نمی شوم ( علاقه مندید ، بروید سمت کتاب ) ، ولی این نکته را اضافه می کنم که وقتی گفته می شود سنسور pt100 ، یعنی سنسوری که با تغییر مقدار دما ، حول مقاومت 100 اهم تغییر می کند . وقتی هم گفته میشود pt1000 ، یعنی ... . بله .
دو نوع متفاوت از سنسورهای RTD وجود دارد : دو سیمه و سه سیمه . دو سیمه که مشخص است ، دو سر مقاومت است . در نوع سه سیمه ( براساس مدار داخلی PLC که چیدمان اپ امپ داخلی آن چگونه باشد ، به یکی ازسرها می بایست ولتاژ + یا - وصل کرد ) .
بسیاری از PLCهای بزرگ و متوسط ، اصلا برای سنسورهای دما ( آن هم RTD معروف ) ماژول یا رک یا حتی الامکان ترمینالی جداگانه تعبیه کرده اند . اگر این کار را نکرده اند ،یا ماژول آن آنقدر گران بود که نمی شد برای پروژه ای که دارید استفاده کنید ( کی گفت زیمنس !! ) . می بایست با تغذیه ولتاژ ، یک مدار بسازید که به جای مقاومت متغیر ، ولتاژ متغیر استاندارد ( 0-10 ولت یا 0-5 ولت بسازد . حالا این RTD ، می شود یک ورودی آنالوگ ( ارزانتر شد . این نکته را حفظ کنید ) . در مورد نحوه ساخت مدار هم بروید درس اصول اندازه گیریتان را یک نگاهی چیزی بیندازید ( چرا شاگردان ممتاز دانشگاه در صنعت هم موفق هستند - در ایران البته ، لزومی ندارد - !!!).
وقتی سخت افزار PLC خود را و ارتباط آن با نرم افزار را برقرار ساختید و یک بار آن را وارسی نمودید . بروید سراغ نرم افزار PLC . اول اینکه از هر PLC که استفاده کنید. در دفترچه راهنمایش می نویسد که مثلا مقدار اولین ( nامین )RTD متصل شده به plc ، داخل رجیستر شماره فلان ریخته می شود ( یا شما تعریف می کنید در کدام رجیستر بریزد ) . یک سری تنظیمات دیگر هم می بایست انجام دهید که آنها را نیز داخل دفترچه نوشته ( این تنظیمات در مورد PLC های متوسط ساده تر است ، در plc های سطح بالاتر ، کارکرد متفاوت است ) . حالا شما مقدار دما را در رجیستر مخصوص خود می خوانید . همین .
2- در دماهای بالاتر ( کوره ، .. ) و یا دماهای پائین با دقت کمتر ( در ایران ) ؛ از ترموکوپل استفاده می شود . این ترموکوپل دیگر خیلی راحت تر است . چرا که خروجی که می دهد استاندارد است ( یا ولتاژی یاجریانی ) . فقط کافی است آن را به Plc وصل نموده و ... .
.
.
خسته نباشید ! ( شاید برای تعدادی از عزیزان کمی گنگ یا حتی بی معنی باشد . شاید برای تعدادی از دوستان کمی ساده و ابتدایی به نظر رسد . شاید ... .فقط صبر کنید ! )
 
سلام

سلام

سلام به همه
سال نومبارک.
سال خوبی را برای شما از خدا آرزو دارم.
خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم این تاپیک تو سایت زده شده و به صورت تخصصی وساده و کارآمد علم کنترل واتوماسیون توی این سایت مطرح میشه.
امیدوارم که هر روز بر تعداد افراد شرکت کننده بر این بحث افزوده بشه.
من دانشجوی سال سوم کنترل هستم وتجربه ای تو بحث کنترل ندارم ولی خیلی علاقمندم.البته یه همکاری هایی با انجمن کنترل وابزار دقیق ایران انجام می دم.
موفق باشید.به امید ایران سربلند.
یاعلی
 
با سلام ؛ شرکت های ایرانی فعال در صنعت اتوماسیون را می شناسید ؟
.
.
.
1- نمایندگان زیمنس : قشم ولتاژ - زمیران قشم - آقای بهزاد قهرمان تهرانی
2- نماینده فونیکس کنتاکت : پایکار بنیان
3- نماینده تجهیزات پنیوماتیک : بادران پنیوماتیک
4- نماینده abb : اسرامیر - ماد
5- نماینده محصولات cabur ( ابزار دقیق): آبرون
6- نماینده محصولات توزین : توزین دقیق - توزین الکتریک
7- نماینده jumo ( سنسور های فشار ، ... ) :سپیداد
8- نماینده سروموتورهای teco : سروتک
.
.
.
تا بعد
سلام
من یه فایل دارم که لیست یه سری از شرکت های فعال در زمینه کنترل،اتوماسیون وابزار دقیق روداره.
یاعلی
منبع:www.isice.ir
 
آخرین ویرایش:

ARC_2008

مدیر بازنشسته
سلام ، متشکرم .
بله ، شرکت های بسیاری در ایران در زمینه اتوماسیون فعالیت دارند . بنده نام گلکچین شده تعدادی از شرکت هایی که در امر واردات ادوات فعالیت دارند را عرض کردم ( از شرکتهایی که در زمینه پروژه فعالیت می کنند یا شرکت هایی که به طوری نماینده دوم و ... این محصولات هستند ، اجتناب نمودم ). بله اگر نام اکثر این شرکت ها را می خواهید : یا رجوع نمائید به مجلات سرو لاله زار ، هوش مصنوعی و امثال این ها یا لیست شرکت هایی که در نمایشگاه صنعت ( چه برق چه اتوماسیون ) شرکت کرده اند .
پاینده باشید .
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
ویژگی های یک hmi خوب (...human machine interface or man machine interface(mmi) or) :

1- تکنولوژی برتر از یکی از شرکت های بزرگ تولیدکننده محصولات اتوماسیون
2-دارای صفحه نمایشگر حساس ( در مدل های فینگر تاچ ( تاچ اسکرین ) ، با قابلیت TFT بودن کامل - می دانید که یعنی چه ؟ - )
3-قابلیت شناسایی اکثر plcها یا درایوهای معروف دنیا ( ذخیره داشتن پروتکل ارتباطی plc ها در نرم افزار خود )
4- قابلیت اتصال حافظه خارجی به hmi ( جهت ثبت وقایع ( logging buffer ) و اطلاعات ( recipies )
5- دارای پورت های ارتباطی متمایز ( RS232/485/422,ethernet,usb,... )
6-امکان چند زبانه و معمولا پشتیبانی فونت فارسی در نرم افزار خود
7- دارای رنج متنوع از لحاظ سایز - طبقه بندی اقتصادی (economic) محصولات
8- قابلیت و ضریب اطمینان بالا در کارکرد
9- قابلیت اتصال به صورت شبکه و احتمالا اتصال به اینترنت یا حتی الامکان مودم
10-حافظه داخلی کافی برای برنامه نویسی
11-دارای نرم افزار آسان برای کاربر ( user freindly )
12-قابلیت شبیه سازی به صورت off-line و on-line
13-قابلیت برنامه نویسی داخلی
14-قابلیت اتصال به میکروفون - اسپیکر یا کارت های صوتی ( تکنولوژی امریکایی های ملعون ! )
15-حفاظت های کافی از برنامه
16-نرم افزار با آیکون های بالا در طراحی ، نمایش تصاویر متحرک ، پشتیبانی چندین فرمت مختلف از اشکال
17-ابعاد case مناسب ،کوچک و متناسب با هر بعد از صفحه نمایش
18-رعایت استانداردهای لازم بین المللی
19- و آخر اینکه چینی نباشد !!!
.
.
.
متشکرم .
 
توضیح

توضیح

سلام
اگر ممکنه در مورد اصطلاحاتی مثل DCS,FCS که خیلی در صنعت رایج هستند اطلاعاتی در اختیار بنده قرار دهید.
یاعلی
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
ویژگی های یک PLC خوب

ویژگی های یک PLC خوب

به نظر شما یک PLC خوب می بایست دارای چه ویژگی هایی باشد ؟
.
.
.
1- دارای واحدهای ورودی /خروجی متناسب با نیاز کاربر
2- پشتیبانی پورت های ارتباطی مختلف ( rs-232/485/422,ethernet,usb و... )
3- شمارنده های با سرعت بالا ( معمولا بالای 500 کیلوهرتز )
4-دارای حلقه های مختلف کنترل دمایی و نیز PID
5-تغذیه ورودی متنوع ( 24vda یا 220vac )
6-امکان گسترش ورودی / خروجی های دیجیتال و آنالوگ
7-حاوی rtc داخلی
8- حجم حافظه کافی برای برنامه های بزرگ
9-ماژول ها( یا رک ها ) ی متنوع و گسترده در هر کاربردی ( RTD ، ترموکوپل ، آنالوگ و ... )
10-قابلیت عیب یابی آسان در برنامه
11-قابلیت اتصال به مودم و اینترنت جهت کنترل
12-سرعت پردازش قابل قبول ( در حد نانو - 500 الی ... - )
13- دارای برنامه با پشتیبانی تمامی زبان های برنامه نویسی رایج ( حتی الامکان مهمترین )
14-حاوی فانکشن های لازم و حتی کافی حین کار و برنامه نویسی
15-ابعاد مناسب و راحتی نصب در تابلو
16-قابلیت اعتماد ( از نگاه من بهترین plc همان S5 است !)
17-بکارگیری تکنولوژی بالا در ساخت دستگاه
18-داشتن تیم طراحی مجرب و نیز با تجربه کار بالا
19-امکان پشتیبانی چندین پروتکل ارتباطی ( مدباس ( rtu ، ascii ) ، پروفیباس ، ... )
20-( جدیدا ) قابلیت پشتیبانی GPRS/GSM
21-قیمت متناسب با درجه کاربری
22-امکان نصب نرم افزار بر روی سیستم عامل های رایج ( نرم افزارهای siemens ، به روی ویستا نصب نمی شوند )
23-تشخیص راحت ماژول ( رک ) های خود
24- راحتی کار با سرو ها ( استپرها ) ، دارای تنظیمات نرم افزاری بالا و ...
25- چینی نباشد !
.
.
.
سربلند باشید.
 
سلام
ممنون از راهنمایی های مفید شما.
در مورد ایده ای که به من دادید در مورد فن آوری نانو وعلم کنترل ازتون سوال دارم:
آیا تابحال روی این موضوع جایی کار شده یا نه اگه جوابتون مثبته کجاها؟
اگه براتون مقدوره منابع ومراجعی در مورد این موضوع به من معرفی کنید.
باتشکر
یاعلی
 

majid hashemi

کاربر فعال
سلام .
ر.ک.
http://www.pacontrol.com/DCSystem.html
از سایردوستان خواستارم در این بحث شرکت نمایند.
با تشکر

دوست عزیز سلام
با توجه به تنوع پروتکلهای موجود انتخاب پروتکل مناسب جهت ارتباط تجهیزات فیلد باید روی چه اصولی باشد.
با تشکر از پست های خوبت. موفق باشید
 
بالا