پارک و انواع آن

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
۶. Paddington Reservoir Gardens در سیدنی

۶. Paddington Reservoir Gardens در سیدنی

۶. Paddington Reservoir Gardens در سیدنی

سیدنی هم دارای یک پروژه بسیار زیبا و عظیم در ایجاد فضای سبز شهری زیبا با استفاده مجدد از مواد بازیافتی و فضاهای غیرقابل استفاده مخروبه است.
در این شهر خرابه ها (ویرانه) های آب بندها به طور هنرمندانه ای تبدیل به باغ های زیبا شده است که قدم زدم در آن، قدم زدن در آکروپلیس را برای بازدید کنندگان تداعی می کند.
در ایجاد این بنا با استفاده از آب و بهره وری آن در اولویت بوده و در حقیقت آب باران جمع آوری شده در این مکان برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.












 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پارک چهل تکه

پارک چهل تکه

پارک چهل تکه

این پارک در یک مجتمع اداری وسیع در پراگ پایتخت جمهوری چک واقع شده است. گروه معماری Cigler Marani که این مجتمع اداری را طراحی کرده، محوطه بیرونی جذاب و زیبایی را برای استراحت و آرامش کارکنان این مجتمع در وقت آزاد فراهم آورده که شامل تپه های پوشیده از چمن، تخته های شطرنج و نیمکت هایی با طرح های خلاق و زیبا می باشد.


















منبع



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طرح پارك بازيافـت

طرح پارك بازيافـت

طرح پارك بازيافـت

1- موضوع طرح:
طراحي پارك بازيافت مخصوص كودكان براي اولين بار در كشور در «پارك هنگام كيش» جهت آشنايي آنان با مقوله توليد، تفكيك، جمع‌آوري و بازيافت زباله‌هاي خشك در قالب برنامه‌هاي شاد و مفرح و سرگرم‌كننده.

2- پيشينه طرح:
وجود مشكلات و هزينه‌هاي سرسام‌آور جمع‌آوري، حمل و بازيافت و در نهايت دفن پسماند براي شهرداري‌ها و از طرف ديگر عدم وجود فرهنگ آن در بين مردم، بر كسي پوشيده نيست. اين امر ايجاب مي‌كند تا با قضيه به شكل ريشه‌اي‌تر برخورد شود. معضلي مانند حجم رو به افزايش پسماند در شهر كه همانا به علت عدم آگاهي مردم از روش‌هاي كاهش آن و مزاياي بازيافت است، را مي‌توان از طريق آموزش و تصحيح عادات و فرهنگ مردم در مواجهه با پسماند، تا حدود زيادي برطرف كرد.
در اين زمينه كشورهاي پيشرفته بر روي كودكان جهت تصحيح ريشه‌اي فرهنگ در بلندمدت، سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفتي كرده‌اند. در ايران نيز حركت‌هايي كوچك و بيشتر نمادين انجام شده كه كافي نيست. طرح پارك بازيافت براي اولين بار در همايش تخصصي خدمات شهري تهران به صورت مقاله ارائه و چاپ شده است و انشاءالله براي نخستين بار در كيش اجرا خواهد شد.

3- اهميت موضوع و اهداف طرح:
پژوهشگران معتقدند بهترين شيوه نهادينه كردن عادت‌هاي مثبت از دوران كودكي است و اگر مبحث حفظ محيط زيست از كودكي آموزش داده شود، اين باور، كودك را موظف مي‌كند تا از يگانه زيستگاهي كه در آن زندگي مي‌كند به بهترين شكل مراقبت كند. در حقيقت استفاده از ذهن خلاق كودكان، مهم‌ترين راهكار حفظ محيط‌زيست است.
از طرف ديگر كودك مي‌تواند آموخته‌هاي خود در اين زمينه را به صورت عملي در محيط‌هاي مختلف به كار بندد و مروج خوبي براي تغيير رفتار ديگر افراد خانواده، فاميل و به تبع آن جامعه باشد و به تدريج نگاه‌ها را به پسماند و مقوله بازيافت منطقي‌تر كند.
از اين‌رو پس از انجام تحقيقات جامع، محلي را براي آموزش اين مباحث با محيطي شاد و تفريحي براي كودكان پيش دبستاني و دبستان با نام «پارك بازيافت» طراحي كرده‌ايم كه با انجام هزينه‌اي اندك علاوه بر فرهنگ‌سازي و پر كردن اوقات فراغت كودك، درآمد خوبي هم براي شهرداري‌ها از طريق بليط فروشي داشته باشد.

4- روش‌ها و ابزار انجام طرح:
همان‌طور كه مي‌دانيم مهم‌ترين و قابل فهم‌ترين زبان‌ها براي كودكان، زبان بازي است. در واقع بازي براي كودكان جنبه تمرين زندگي آينده را دارد و كودكان، بسياري از نقش‌هايي كه ممكن است، در آينده آنها را ايفا كنند، از طريق بازي تمرين مي‌كنند. سنين كودكي مستعدترين زمان براي آموزش دائمي عادت‌هايي است كه براي هميشه ملكه ذهن او مي‌شود.
براي آموزش مؤثرتر كودك بهتر است ابتدا مفاهيمي مثل طبيعت، محيط‌زيست، درخت، جنگل، زباله، آب، خاك، گياه، هوا، انرژي و غيره را با زباني ساده به كودك آموزش دهيم و سپس درباره فوايد آنها صحبت كنيم. سپس درباره آلودگي و مضرات آنها و راه‌هاي مقابله با آلودگي‌ها، مطالبي متناسب با سن كودك ارائه دهيم.
در نهايت راه‌هاي استفاده بهينه از وسايلي مثل مداد، كاغذهاي باطله، قوطي‌هاي فلزي، پلاستيك، شيشه و بطور كلي پسماند را آموزش دهيم. البته آموزش موارد فوق به صورت عملي مثل درست كردن كاردستي، مطالعه كتاب‌هاي مرتبط يا برگزاري اردوهايي در طبيعت و نمايشگاه‌هاي آموزشي نيز امكان‌پذير است.
براي حصول نتيجه بهتر، اين كار نيازمند تدوين يك برنامه آموزشي منسجم مخصوص رده‌هاي سني مختلف به صورت مجزاست.
به طور كلي در فرآيند آموزش محيط‌زيست به بچه‌ها، از لحاظ روانشناسي چهار اصل مهم بايستي مورد توجه قرار گيرد و در برنامه آموزشي لحاظ گردد:
الف) حساس كردن كودك به مباحث پيرامون خود
ب) ايجاد انگيزه در او براي حل مسأله
ج) آموزش تفكر انتقادي
د) پيدا كردن راه‌حل
از طرف ديگر براي آموزش صحيح كودكان، سه محل اصلي وجود دارد و در هر كدام به فراخور حال، بايستي آموزش‌هاي متناسب انجام شود. اين سه مكان عبارتند از:
منزل به عنوان خانه اصلي كودك كه ما مي‌توانيم با آموزش والدين در پارك بازيافت، روش‌هاي تعليم مفاهيم بازيافت به كودك در خانه را بيان كنيم.
مهدكودك يا مدرسه به عنوان خانه دوم كودك كه معلمان و مربيان مي‌توانند مقوله بازيافت را آموزش دهند. براي اين منظور مسئولين مدرسه مي‌توانند به نوبت دانش‌آموزان هر كلاس را به صورت جداگانه به پارك بازيافت بفرستند.
پارك بازيافت كه مي‌توان با ايجاد امكانات لازم، در حين بازي به كودكان آموزش‌هاي عملي ارائه داد.

5- روش كار:
الف) محل پارك بازيافت: محل پارك بازيافت بايستي در مجاورت پارك محلي و پارك بازي بچه‌ها باشد تا علاوه بر استفاده از فضاي سبز آن، كودك هنگام تفريح، از امكانات آن نيز بهره ببرد و رغبت بيشتري براي فراگيري داشته باشد. در حقيقت زماني آموزش‌ها براي كودك مؤثرتر خواهد بود كه در قالب بازي و سرگرمي باشد.
در فاز اول، يك زمين 4000 متري براي انجام طرح كفايت مي‌كند اما بايد قابليت توسعه داشته باشد. اين زمين در كنار پارك در حال احداث هنگام كيش در نظر گرفته شده است.
ب) فضاي پارك بازيافت: فضاي پارك بازيافت بايستي كاملا كودكان و شاد باشد و از المان‌هاي مختلف در اين زمينه بايد استفاده شده باشد. (شخصيت‌هاي كارتوني، اشكال حيوانات، نورپردازي‌هاي هيجان‌آور، مبلمان كودكانه، رنگ‌آميزي شاد، آبنما، ترانه‌هاي كودكانه و غيره) پارك بازيافت متشكل از غرفه‌هاي چوبي شيك و فانتزي براي انجام كارهاي مختلف خواهد بود. در مجاورت غرفه‌ها نيز بهتر است وسايل بازي مثل چرخ و فلك و تاب و سرسره پلاستيكي، فلزي يا بادي نيز مهيا باشد. همچنين از كفپوش‌هاي لاستيكي براي افزايش ضريب ايمني، بايستي استفاده شود.
ج) غرفه‌هاي پارك بازيافت: غرفه‌هاي پارك بازيافت بايد به گونه‌اي طراحي شده باشد كه علاوه بر آموزش، خود كودك نيز بتواند استعدادها و خلاقيت‌‌هاي خود را در زمينه بازيافت بروز دهد.
براي اين كار مي‌توان از هنرمندان و فعالان عرصه محيط‌زيست (NGO) نيز مدد جست. غرفه‌ها مي‌توانند از جنس چوب، فلز و يا فايبرگلاس بر حسب اقليم محل و ميزان بودجه ساخته شوند.
غرفه‌هاي پيشنهادي براي پارك بازيافت به شرح زير است:
غرفه آشنايي با مفاهيم پسماند و بازيافت كه مباحث آن شامل:
آموزش روش‌هاي كاهش پسماند در خانه و مدرسه
شناخت اجزاي پسماند و سطل‌هاي مخصوص هر كدام
آشنايي با مراحل توليد، حمل، بازيافت و دفن پسماند
آشنايي با مضرات زباله براي محيط زيست
غرفه كتابخانه و خواندن كتاب درباره بازيافت
غرفه قصه‌گويي و قصه نويسي درباره بازيافت
غرفه نمايش فيلم، كارتون و عكس درباره بازيافت
غرفه طراحي و نقاشي درباره بازيافت
غرفه شعر و موسيقي درباره بازيافت
غرفه ساخت كاردستي با فلز، شيشه و پلاستيك بازيافتي
غرفه اجراي نمايش‌هاي شاد كودكانه درباره بازيافت
غرفه بازي و مسابقه درباره بازيافت و تفكيك اجزاي پسماند
د) روش‌هاي آموزش: تمامي غرفه‌ها توسط خانم‌هاي آموزش ديده در زمينه بازيافت و داراي توان ارتباط با كودكان اداره مي‌شود. در كنار اين افراد از هنرمندان و خوانندگان نيز استفاده مي‌شود. براي ايجاد هيجان، اجراي مسابقات و اهداي جايزه ضروري است. مسابقاتي مثل سوالات مفاهيم، مسابقه نقاشي و كتابخواني، مسابقه تفكيك پسماند خشك، مسابقه بهترين كاردستي و غيره. جوايز اهدايي مي‌تواند شامل بليط استفاده از شهربازي، فيلم و كارتون، پازل و ... باشد.

منبع
 

Similar threads

بالا