پارک سوار؛ روشی موثر در مدیریت تقاضای سفر

Amir M@hdi.A

کاربر فعال تالار مهندسی شهرسازی
کاربر ممتاز
پارک سوار؛ روشی موثر در مدیریت تقاضای سفر



پارک سوار (Park & Ride) در واقع پارکینگ هایی است که در ایستگاه های سیستم های حمل و نقل عمومی شهری شامل اتوبوس، مترو، قطار سبک، . . . و یا در بعضی از نقاط پرتراکم آزادراهی و بخصوص در حاشیه محیط شهری به منظور ارائه تسهیلات لازم به مسافران وسائط نقلیه شخصی که به این نقاط رسیده اند جهت استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی، سیستم های همسواری و . . . بنا شده است. این پارکینگ ها معمولا رایگان و یا کم هزینه تر نسبت به پارکینگ های مرکز شهر است.

اثرات جانبی: توسعه شهر به سمت مناطق حومه، استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی در مناطق حومه و کاهش طول سفر توسط وسایل نقلیه شخصی از اثرات جانبی روش مدیریتی مذکور به شمار می آید.

اقدامات: احداث پارک سوار و ترمینال در مناطق مسکونی با تراکم زیاد در حومه شهر از جمله اقدامات روش مدیریتی مذکور است.

پیشنهاد: در شهرهای کشور با ایجاد ترمینال های حمل و نقل همگانی در نقاط مختلف، و سرویس دهی به مناطق مختلف شهر به ویژه مناطق مرکزی تجاری، می توان طول سفرها با وسایل نقلیه شخصی را کاهش داد. به منظور احداث پارک سوار و ترمینال مناسب است، پیشنهادهای زیر مدنظر مدیران شهری قرار گیرد:

1)ترمینال ها در نزدیکی مناطق مسکونی در حومه شهر با تراکم جمعیت زیاد احداث گردند.

2)محل های مناسبی برای پارک وسایل نقلیه و دوچرخه در داخل ترمینال ها فراهم گردد.

3)سیستم حمل و نقل همگانی موجود در ترمینال ها، مناطق مهم جذب سفر در سطح شهر را پوشش دهند.

4)تسهیلات مناسب در داخل ترمینال ها برای استفاده کاربران فراهم شود.
 
بالا