ویژگی های فیزیكی وشیمیائی تعدادی از سموم شیمیائی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام به همه بچه های گل کشاورزی مخصوصا گیاه پزشکیا.

مخصوصا افسون جان

ببین من سموم شیمیایی رو با رنگی که دارند را پیدا کردم. امیدوارم درست گذاشته باشم اینجا. یعنی امیدوارم اشتباه تاپیک نزده باشم. آخه تاپیک میزنم دست و پام میلرزه !!!


ویژگی های فیزیكی وشیمیائی تعدادی از سموم شیمیائی

● آمیتراز (میتاك )
این سم خاصیت خورندگی ندارد و نسبت به گرما مقاوم است . به نظر میرسد كه اشعه ماورا بنفش , تاثیر اندكی بر پایداری ان داشته باشد در صورتی كه امیتراز به مدت طولانی درشرایط مرطوب نگهداری شود به أرامی تجزیه خواهد شد
● اندوسولفان)تیودان-فن(
ماده تكنیكال زرد یا قهوه ای رنگ میباشد . این تركیب در آب غیر محلول است ولی در حلال های الی حل می شود
● بوتاكلر ( ماچتی)
مایع كهربایی رنگ است . وزن مخصوص در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد gr/ml۰۷/۱ است . حلالیت در آب در ۲۴ درجه سانتیگراد ppm ۲۳ می باشد .
● پروپارژیت ( امایت )
پروپارژیت یك مایع قهوه ای و چسبناك است . حلالیت آن در محصول و محل كشت محصول دارد . آب mg/lit۹۳/۱ و در استون هگزان و متیل الكل بیش از g/lit۲۰۰ است . این سم در اغلب حلالهای آلی حل می شود .
● تترادیفون ( تدیوم ) ـ وی ـ ۱۸ ، تدون)
ماده تكنیكال آن بصورت كریستالهای جامد ، سفید و یا زرد بسیار روشن است . حلالیت در آب در ۲۰ درجه سانتیگراد و mg/lit۰۸/۰ . با اغلب حشره كشها و قارچ كشها سازگاری دارد و بخوبی در روغن حل می شود .
● تری فلورالین (‌ترفلان)
ویژگیهای فیزیكی و شیمیایی :‌ماده تكنیكال تری فلورالین یك جامد كریستالی زرد ـ نارنجی و بدون بو است . خلوص تقریبی ماده تكنیكال ۹۶% است . تری فلورالین براحتی در آب حل نمی شود .
● دلتا مترین ( دسیس )
اگر دلتا مترین در دمای ۴۰درجه سانتیگراد نگهداری شود تا شش مته تجزیه نخواهد شد . در برابر هوا و نور خورشید مقاوم است . در فلزات خاصیت خورندگی ندارد . در محیط های اسیدی بسیار مقاومتر از محیط های قلیایی است.
● دیازینون (بازودین – دیاكاپ)
این سم به صورت روغن بدون رنگ است . حلالیت آن در دمای معمولی محیط ۴۰میلیگرم در لیتر می باشد . نسبت به نور خورشید مقاوم بوده و در محیطهای اسیدی و قلیایی ناپایدار است تنها درزمانیكه هوا آرام باشد ( سرعت باد كمتر از km/h۱۰)میتوان گرد پاشی كرد.
● روغن امولسیون شونده ( ولك )
گاهی خصوصیت روغنها را بر حسب جرم مولكولی آنها بیان می كنند . روغنهای بسیار سبك خاصیت حشره كشی چندانی ندارند به عكس در صورتیكه از مولكولهای روغنی بسیار سنگین استفاده شود علاوه بر آفت ؛ گیاه میزبان هم صدمه خواهد دید . آن دسته از هیدروكربنها برای مبارزه با آفات روی گیاهان به كار گرفته می شوند كه نقطه جوش آنها دقیقا كنترل شده و عمدتاً از هیدروكربنهای پارافینی تشكیل شده باشند . خلوص روغن از نظر وجود هیدروكربنهای غیر اشباع را با درجه سولفوناسیون نشان می دهند . اگر درجه سولفوناسیون روغن ۱۰۰ باشد یعنی صد در صد از هیدروكربنهای اشباع شده تشكیل شده است . بنابراین هر قدر درجه سولفوناسیون از ۱۰۰ كمتر باشد میزان هیدروكربنهای غیر اشباع بیشتر است . درجه سولفوناسیون در تعیین روغنها برای سمپاشی زمستانه و تابستانه موثر می باشد . مثلاً روغنهای با درجه سولفوناسیون ۸۵ تا ۹۵ برای سمپاشی تابستانه و روغنهای با درجه سولفوناسیون ۶۵ تا ۷۵ برای سمپاشی زمستانه مناسبند . روغنها را به صورت امولسیون فرموله می كنند . این امولسیون را تنها یا همراه با حشره كشهای دیگر رقیق كرده و مصرف می نمایند .
● فلومترین ( بای تیكول )
‌فلومترین مایع ، امولسین قابل حل در آب بوده ، رنگ آن قهوه ای روشن تا قهوه ای طلایی است . بوی آن معطر است .
● فن پرو پاترین ( دانیتول )
مایعی قهوه ای مایل به زرد است كه بوی ملایمی دارد و به راحتی در حلالهای آلی معمولی حل می شود . حلالیت دراب در ۲۵ درجه سانتیگراد ۰/۳۳ppm است.
● شفن والریت ( سومیسیدین)
فن والریت مایعی روغنی شكل و مایل به زرد است كه حلالیت آن در آب كم می باشد . در شرایط اسیدی در ۷۵درجه سانتیگراد به مدت ۱۰۰ ساعت در برابر هیدرولیز مقاومت می كند.
● فنتیون ( لبایسید – بایسید )
ماده تكنیكال یك مایع زرد یا قهوه ای روغنی است كه بوی سیر ملایمی دارد و با مواد بسیار قلیایی دیگر سازگار نمی باشد . فنتیون در دما و فشار معمولی پایدار است , اما در صورتیكه در معرض دما وشعله قرار بگیرد احتمال آتش سوزی وجود دارد. این سم باید در بطذریهای اصلی و پلمپ شده و در یك محل خشك و دارای تهویه مناسب نگهداری شود.
● فنیتروتیون ( سومیتیون )
ماده خالص یك مایع قهوهای مایل به زرد است كه بوی نامطبوعی دارد.حلالیت آن درآب در۲۰ درجه سانتیگراد ۳۰میلی گرم درلیتر ودر۳۰درجه سانتیگراد ۱۴ میلیگرم درلیتر می باشد.درصورتی كه فنیتروتیون دردمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شودبه مدت ۲سال باقی خواهد ماند.این سم باآفت كشهای خنثا دیگر سازگاری دارد.
● فوزالن(زلن )
مادهٔ تكنیكال آن بصورت كریستالی بدون رنگ با بوی مشابه بوی سیر است اگر فوزالن در شرایط طبیعی نگهداری شود پایدار است . با آفت كشهای دیگر سازگاری داشته و خاصیت خورندگی ندارد بامواد قلیایی از قبیل آرسنات كلسیم گوگرددار سازگاری ندارد . زمانی كه فوزالن حرارت داده می شود بخارات سمی كلر فسفر نیتروژن و اكسیدهای گوگرد آزاد می شود.
● كلرپیریفوس ( دورسبان)
ماده تكنیكال یك جامد كریستالی كهربایی رنگ تا سفید است كه بوی ملایم گوگرد دارد ،‌حلالیت در مایعات در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد ۲mg/lit

بازم شرمندم اگه اشتباهی تاپیک زدم. اگه جاش اینجا نیست معذرت می خوام.
 
بالا