| ویژه نامه آزادی خرمشهر | سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی باد

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
«شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «خرمشهر، شهر خون و قيام آزاد شد».

این صدای آشنایی است که روز 3 خرداد سال 1361 از رادیو کشورمان شنیده شده و موجی از شادی و سرور در سرزمینمان برپا کرد . این روز بزرگ رو به تمام ایرانیان تبریک میگم و امیدوارم این بار خبر آبادانی بیش از پیش این خطه عزیز رو بشنویم
چه خوش گفت فردوسی عزیز چو ایران مباد تن من مباد
به مناسبت این روز بزرگ تصمیم گرفتم اطلاعاتی در این باره در این تایپیک قرار دهم امید به اینکه شما عزیزان بیشتر در این باره بدانید و عظمت خودباوری و دینمان را بیش از پیش درک کنیم .
در ضمن از دوستانیکه در این باره اطلاعات بیشتری دارند خواهشمندم که این جا رو قابل بدونن و این اطلاعات را در اختیار من وسایر خوانندگان عزیز قرار بدن .
سپاس از همراهیتون .
خُرَّمشَهر شهری است در جنوب غربی استان خوزستان و بسیار نزدیک به شهر آبادان و شهرکوچک مینوشهر. این شهر در زمان حکومت شیخ خزعل مُحمَّره خوانده می‌شد؛ محمره به معنای شهر سرخ است و خرمشهر به این دلیل به این نام خوانده می‌شد که قسمت عظیمی از سواحل شهر، در بیشتر روزهای سال به علّت جزر و مدّ دریا به رنگ قرمز می گرایید. خرمشهر را در زمان جنگ ایران و عراق با نام خونین‌شهر نیز یاد می‌کردند.
آزاد سازی خرمشهر


آزاد سازی خرمشهر در روز سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال مهم‌ترین هدف اجرای عملیات بیت‌المقدس در طول جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) بود
ایران در جریان این عملیات ۶٬۰۰۰ کشته (۴٬۴۶۰ کشته سپاه و ۱٬۰۸۶ کشته ارتش) و ۲۴ هزار مجروح داد. امام خمینی در ۳ خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده است:
«با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. »
در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده‌است.

نبرد در خرمشهر

در پی آغاز عملیات بیت المقدس در نیمه شب دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ چند هدف عمده استراتژیک و تاکتیتکی از جانب نیروهای ایرانی دنبال می‌شد این اهداف عبارت‌اند از:
  • بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی
  • نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه
  • انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی
  • آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین
در این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.
پس از فتح خرمشهر

جنگ ایران و عراق به طور کلی به دو مقطع تقسیم می‌شود، مقطع اول مربوط به آغاز جنگ تا آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران نظامی و با هدف بیرون راندن عراق از خاک کشور بود و مقطع بعدی مربوط به پس از آزاد سازی خرمشهر است که استراتژی ایران دوگانه بود.
آن طور که محسن رضایی نقل می‌کند، استراتژی پس از آزادی خرمشهر استراتژی سیاسی شد و شامل انجام یک عملیات نظامی برای تحقق صلح و با استفاده از عملیات نظامی برای آنکه بتوان از طریق دیپلماسی جنگ را تمام کرد. به عبارت دیگر تصمیم بر آن بود تا عملیات نظامی به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی قرار گیرد. این استراتژی سیاسی بود ولی هدف عملیات و جنگ نبود بلکه هدف حمایت از سیاست خارجی بود.

پيشينه تاريخي خرمشهر
خرمشهر در اوايل سده 13 ه. ق شهر كوچكي بود. در اين ايام به دليل امنيتي كه شيخ‌هاي بني‌كعب در اين حدود برقرار كرده بودند، به سرعت رو به آبادي نهاد و بندر مهمي شد. در سال 1235 ه. ق حصاري به دور آن كشيدند. خرمشهر در نيمه اول سده 13 ق رو به آبادي و پيشرفت نهاد و در سال‌هاي پيش از 1254 ه. ق كه عثماني‌ها به آن هجوم آوردند، به‌صورت يك بندر آزاد درآمد.
در طول تاريخ صدساله اخير، خرمشهر چهار بار اشغال شده است. وجود بندر خرمشهر (محمره) در مجاورت بندر بصره از لحاظ اقتصادي ضررهاي فراواني را به دولت عثماني كه بصره در آن روزگار در دست آنان بود، وارد كرد.
به‌همين دليل در سال 1235 ه. ق زماني كه محمد شاه قاجار به هرات لشكر كشيد، عليرضا پاشا حاكم بغداد با لشكر زيادي به خرمشهر حمله كرد و آن شهر را ويران و مردمش را غارت كرد.
در 23 رجب 1254ه. ق عثماني‌ها بار ديگر با سپاهی بزرگ به خرمشهر حمله کردند و در اين تاخت‌وتاز خرمشهر ويران شد. با ادامه تجاوز عثماني‌ها به مرزهای ايران، اميرکبير با استفاده از جوانان عشاير گارد مرزینيرومندی در خرمشهر پديد آورد و فرماندهی آن را به محمدخان پسر جابرخان سپرد. حاج جابرخان حاکم خرمشهر در چهارم رجب 1266ه. ق پرچم ايران را بر فراز خرمشهر برافراشت و به پاداش اين کار از سوی امير کبير به لقب خانی مفتخر گرديد.


________________________________________________________





*-..~ ๑Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ๑ ╬*╬ویژه نامه سوم خردادی سالروز آزاد سازی خرمشهر ╬*╬.๑Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ๑..~ *
آزادی خرمشهر نقطه عطف پیروزی
سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی باد
سوم خرداد; به یاد شهدای خرمشهر
سخنان امام پس از فتح خرمشهر
این تابلو را چه كسی در ورودی شهر نصب كرد؟!
شهید بهروز مرادی #741
« قطره‌ای از خون جهان‌آرا با دریاها خون آرش‌ کمان‌گیر و امثال آن قابل مقایسه نیست؛!!»
جمله "خرمشهر را خدا آزاد کرد" را اولین بار شهید احمد کاظمی گفت!!
«فهمیده ای» دیگر که خرمشهر مدیون اوست ولی گمنام ماند...
خاطرات يك خلبان از روزهاي فتح خرمشهر
از مدافع 13 ساله خرمشهر چه می دانید
جنگ بعد از فتح خرمشهر جنگ دیگریست!
خرمشهر 26 سال پس از جنگ
خاطرات آخرین شب در خرمشهر(نگاهی به کتاب خاطرات سرهنگ
عراقی کامل جابر)


زخمهای عمیق جنگ در جای جای خرمشهر دیده می شود
خرمشهر ؛ سند بی غیرتی مسؤولانی که کار نکردند
خرم شهر ازاديت مبارك و جاودان باد
شهید محمد جهان‌آرا به روایت حضرت آيت‌الله خامنه‌ای حفظه الله
خرم شهر ازاد شد
به كسي نميگم كه خدا....
چرا جنگ پس از فتح خرمشهر ادامه يافت؟!
شنوندگان عزيز توجه فرماييد ، خونين شهر آزاد شد
رمان "دا"




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده، به طوری که هنوز نیز این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن حفظ نموده‌است. در مقابل این مسجد بازارچه بزرگی وجود دارد که اصناف گوناگون در آن به کسب و کار مشغول هستند.
مسجد جامع خرمشهر، نماد مقاومت

پس از آغاز جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ه.ش شهر خرمشهر به دلیل نزدیک بودن به مرز شلمچه، یکی از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت. مدافعان این شهر که اغلب از مردم بومی و تعدادی دانشجو بودند، توانستند با حداقل امکانات نظامی به فرماندهی محمد جهان آرا که در آن زمان فرماندهی سپاه پاسداران خرمشهر را بر عهده داشت با سلاح‌های سبک خود و با استفاده از موقعیت آشنایی با منطقه، مدت ۳۵ روز در مقابل ارتش عراق مقاومت کنند و سرانجام در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۹ ه.ش آخرین مدافعان شهر نیز به خاطر فشار زیاد ارتش بعثی عراق و کمبود سلاح و تجهیزات مجبور به عقب نشینی از شهر گردیدند. خرمشهر پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اشغال توسط ارتش بعثی عراق، در تاریخ۳ خرداد ۱۳۶۱ ه.ش با حمله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی مقاومت بسیج، طی چهار مرحله عملیات نظامی با عنوان عملیات بیت المقدس پس از محاصره خرمشهر، بازپس‌گیری شد.
مسجد جامع خرمشهر یکی از تنها ساختمانهایی بود که در این شهر، پس از بازپس گیری به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و همچنین چون این مسجد در زمان مقاومت [قبل از اشغال] مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت که در حال حاضر نیز بین بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران و عراق به همین عنوان شناخته می‌شود.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عملیات بیت‌المقدس
عملیات بیت المقدس با رمز یا علی ابن ابیطالب (ع) در محور اهواز - خرمشهر - دشت آزادگان به صورت گسترده در تاریخ ۳/۳/۱۳۶۱ به فرماندهی مشترک انجام شد.
اهداف عملیات
مهم ترین اهدافی که در این عملیات دنبال می‌شد، عبارت بودند از:
- انهدام نیروی های عراقی، حداقل بیش از دو لشکر.
- بازپس گیری حدود ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران؛ از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید.
- خارج نمودن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق.
- تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه).
- آزادسازی جاده اهواز – خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز – آبادان از برد توپخانه عراق.
منطقه عملیات
منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است، که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می‌شود.
منطقه مزبور به جز جاده نسبتاً مرتفع اهوازخرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند است. همین امر موجب شد تا زمین منطقه – به دلیل مسطح بودن – برای مانور زرهی مناسب، و برای حرکت نیروهای پیاده – به دلیل در دید و تیر قرار داشتن – نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخه کور و اروند بود.
تجهیزات عراق
تا قبل از آغاز عملیات بیت المقدس، استعداد نیروهای عراقی به ترتیب زیر بود:
- لشکر ۶ زرهی؛ از جنوب رودخانه کرخه تا هویزه.
- لشکر ۵ مکانیزه؛ از غرب اهواز تا روستای سید عبود.
- لشکر ۱۱ پیاده از سید عبود تا خرمشهر – تیپ‌های ۲۲، ۴۸، ۴۴ مامور حفاظت از خرمشهر بودند.
- لشکر ۳ زرهی در شمال خرمشهر.
با شروع عملیات نیز یگان‌های دیگری از ارتش عراق به منطقه اعزام شدند که در مجموع تمامی یگان‌هایی که در منطقه درگیری حضور یافتند، عبارت بودند از:
- لشکر ۵ مکانیزه؛ شامل: تیپ‌های ۲۶ و ۵۵ زرهی و تیپ‌های ۱۵ و ۲۰ مکانیزه.
- لشکر ۶ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۱۶ و ۳۰ زرهی و تیپ ۲۵ مکانیزه.
- لشکر ۳ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۶، ۱۲ و ۵۳ زرهی و تیپ ۸ مکانیزه.
- لشکر ۹ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۳۵ و ۴۳ زرهی و تیپ ۱۴ مکانیزه.
- لشکر ۱۰ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۱۷ زرهی و ۲۴ مکانیزه.
- لشکر ۱۱ پیاده؛ شامل: سه تیپ سازمان ۴۴، ۴۸ و ۴۹ پیاده و سه تیپ تحت امر ۴۵، ۱۱۳ و ۲۲ پیاده.
- لشکر ۱۲ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۴۶ مکانیزه و ۳۷ زرهی.
- لشکر ۷ پیاده؛ شامل: تیپ‌های ۱۹ و ۳۹ پیاده.
- تیپ مستقل ۱۰ زرهی.
- تیپ‌های مستقل ۱۰۹، ۴۱۹، ۴۱۶، ۹۰، ۴۱۷، ۶۰۱، ۶۰۲، ۶۰۵، ۶۰۶، ۴۰۹، ۲۳۸ و ۵۰۱ پیاده.
- تیپ‌های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ نیروی مخصوص.
- تیپ‌های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی.
- تعداد ۳۰ گروهان کماندو.
- تعداد ۱۰ قاطع جیش الشعبی (هر قاطع ۴۵۰ نفر).
- گردان تانک مستقل سیف سعد.
- گردان‌های شناسایی حطین، صلاح الدین، حنین.
- توپخانه عراق نیز از ۵۳۰ قبضه توپ در انواع مختلف تشکیل شده بود که به طور تقریبی عبارت بود از ۳۰ گردان.
طرح عملیات
در طراحی عملیات، تهاجم از طریق عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سوی مرز بین المللی و سپس آزادسازی شهر خرمشهر مد نظر قرار گرفته و چنین استدلال می‌شود که حمله به جناح عراق، که عمدتاً به سمت شمال آرایش گرفته بود، عامل موفقیت عملیات است.
هم چنین، شکستن خطوط اولیه عراق و عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در غرب کارون تا جاده آسفالته اهواز – خرمشهر به عنوان اهداف مرحله اول و ادامه پیشروی به سمت مرز و تامین خرمشهر به عنوان اهداف مرحله دوم تعیین شدند.
بر همین اساس، محورهای عملیاتی هر یک از قرارگاه‌ها به ترتیب زیر مقرر گردید:
۱- محور شمالی؛ قرارگاه قدس (با عبور از رودخانه کرخه).
۲- محور میانی؛ قرارگاه فتح (با عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سمت جاده اهواز – خرمشهر).
۳- محور جنوبی؛ قرارگاه نصر (با عبور از کارون و پیشروی به سمت خرمشهر).
شرح عملیات
سرانجام عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهی آغاز شد. شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به طور جداگانه، پیام‌هایی را به وسیله بی سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.
عملیات بیت المقدس را به چهار دوره زمانی به شرح زیر می‌توان تقسیم کرد:
مرحله اول:
در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه کور) به دلیل هوشیاری نیروهای عراقی و وجود استحکامات متعدد، پیشروی نیروها به سختی امکان پذیر بود و در این میان تنها تیپ‌های ۴۳ بیت المقدس و ۴۱ ثارالله موفق شدند از مواضع عراقی عبور کرده و منطقه‌ای در جنوب رودخانه کرخه کور را به عنوان سرپل تصرف کنند. عدم پوشش جناحین این یگان‌ها باعث شده بود که فشار شدید نیروهای عراقی برآن‌ها وارد شود.
در محور قرارگاه فتح، یگان‌های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز – خرمشهر رسانده و به ایجاد استحکامات و جلوگیری از نقل و انتقالات و تحرکات عراق در جاده مذکور پرداختند.
در محور قرارگاه نصر، به دلیل تاخیر در حرکت و وجود با تلاق در کنار جاده اهواز – خرمشهر و هم چنین تمرکز نیروهای عراقی در شمال خرمشهر، نیروهای این قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست یافته و با قرارگاه فتح الحاق کنند.
الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و هم چنین تصرف اهداف مرحله اول قرارگاه قدس در دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت که با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شد، لیکن برخی رخنه‌ها همچنان باقی بود تا این که سرانجام پس از ۵ روز، جاده اهواز – خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تثبیت و کلیه رخنه‌ها ترمیم شد.
مرحله دوم:
در این مرحله آزاد سازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد که قرارگاه‌های فتح و نصر از جاده اهواز – خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس نیز ماموریت یافت تا به صورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه کور اقدام نماید و سپس آن را گسترش دهد. عملیات در این مرحله در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۶/۲/۱۳۶۱ آغاز شد. نیروهای قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند. یگان‌های قرارگاه نصر نیز با اندکی تاخیر و تحمل فشارهای عراق، به مرز رسیده و با قرارگاه فتح الحاق کردند.
عراق با مشاهده جهت پیشروی نیروهای ایران به طرف مرز، لشکرهای ۵ و ۶ خود را به عقب کشاند. به نظر می‌رسید این عقب نشینی با دو هدف انجام شده باشد: یکی جلوگیری از محاصره و انهدام این لشکرها، و دیگری تقویت هر چه بیشتر خطوط پدافندی بصره و خرمشهر.
در پی این عقب نشینی که از ساعات اولیه روز ۱۸/۲/۱۳۶۱ آغاز شده بود، نیروهای قرارگاه قدس ضمن تعقیب نیروهای عراق، تعدادی از آن‌ها را که از قافله عقب مانده بودند، به اسارت خود درآوردند و در نتیجه جاده اهواز – خرمشهر (تا انتهای جنوب منطقه‌ای که توسط قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف شده بود) و نیز مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.
مرحله سوم:
در این مرحله، قرارگاه نصر ماموریت یافت تا حرکت خود را به سمت خرمشهر آغاز نماید. نیروهای عمل کننده که متشکل از چهار تیپ مستقل سپاه پاسداران و دو تیپ ارتش بودند، در آخرین ساعات روز ۱۹/۲/۱۳۶۱ عملیات خود را آغاز کردند؛ اما به دلیل هوشیاری دشمن و تمرکز نیرو در خطوط پدافندی اش، نیروهای خودی در انجام ماموریت خود توفیق نیافتند. تکرار این عملیات در روز بعد نیز به شکست انجامید. به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا برای انجام عملیات نهایی فرصت بیشتری به یگان‌ها داده شود. هم چنین مقرر شد دو تیپ المهدی (عج) و امام سجاد از قرارگاه فجر نیز در حرکت بعدی استفاده شود.
مرحله چهارم عملیات از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱:
سرانجام در ساعت ۲۲:۳۰ اول خرداد ۱۳۶۱ تلاش برای آزادی سازی خرمشهر با رمز «بسم الله القاسم الجبارین یا محمد بن عبدالله» آغاز شد در برابر تک سریع و غافلگیرانه، نیروهای عراقی دچار وحشت وسرگردانی شدید شدند و نتوانستند واکنش مهمی از خود نشان دهند و ارتباط یگان‌های دشمن با یکدیگر قطع شد. فرار افسران و درجه داران و سربازان عراقی از منطقه خرمشهر گویای از هم پاشیدگی سازمان یگان‌های دشمن بود. در روز دوم خرداد نتیجه پیکار بسیار درخشان بود و قرارگاه کربلا به هدف خود که احاطه کامل خرمشهر بود، رسید. تعداد اسرای عراقی در این روز از ۲۸۳۰ نفر تجاوز کرد و یگان‌هایی از دشمن که در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیاد منهدم شدند.
با وجود حضور گسترده هواپیماهای عراقی در آسمان منطقه، عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش در پشتیبانی از یکان‌های رزمنده، در صحنه عملیات بیت المقدس حضوری فعال داشتند و با بمباران پل شناور عراقی‌ها بر روی اروندرود و مناطق تجمع آنان در آن سوی رودخانه، نقش ارزنده‌ای در آزاد سازی خرمشهر ایفا کردند.
در اواخر روز دوم خرداد، قرارگاه کربلا پس از بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گرفت تا نیروها با ورود به شهر، آنرا از لوث وجود نیروهای عراقی پاک گردانند. و در سه بامداد روز سوم خرداد واحدهایی از رزمندگان ایران به آن سوی رودخانه وارد شدند.
از طرف دیگر جمعی از نیروهای عراقی با استفاده از تاریکی شب و قایق اقدام به فرار کردند که تعدادی از این قایق‌ها توسط تکاوران نیروی دریایی هدف قرار گرفت و سرنشینان آن‌ها غرق شدند.نیروهای عراقی از ساعت سه و پنجاه دقیقه بامداد تا نیم بعد ازظهر روز سوم خرداد از سمت شلمچه ۳ بار اقدام به پاتک کردند و تلاش نمودند تا از طریق جاده شلمچه – خرمشهر حلقه محاصره خرمشهر را بشکنند، اما هر بار با پایداری و مقاومت دلاورانه رزمندگان ایرانی مواجه شدند و با دادن خساراتی عقب نشینی کردند.
در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند. ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد.
در ساعت ۱۲ قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که ۲۴ ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند. بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند. در ساعت ۲ بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.
رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند. خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در همه جا طنین افکند و ملت ایران اسلامی را که مدت‌ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور کرد. مردم به خیابان‌ها ریختند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند. در پایان آن روز امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و با فرا رسیدن شب به یمن پیروزی حق بر باطل بر پشت بام‌ها ندای الله اکبر سردادند.
نتایج
- طی عملیات بیت المقدس ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردیدند. هم چنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تامین شد.
- با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید کارشناسان و تحلیل گران نظامی قرار گرفت.
- فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد؛ به گونه‌ای که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خارج شوند.
- عملیات بیت المقدس موجب شد تا کشورهای عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزند.
- طی این عملیات حدود نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده و بالغ بر شانزده هزار تن کشته و زخمی شدند.
میزان انهدام یگان‌های عراق
- لشگر ۳ زرهی و لشگرهای ۱۱ و ۱۵ پیاده: ۸۰ درصد.
- لشگرهای ۹ و ۱۰ زرهی: ۵۰ درصد.
- لشگر ۷ پیاده: ۴۰ درصد.
- لشگر ۵ مکانیزه و لشگرهای ۶ و ۱۲ زرهی: ۲۰ درصد.
- تیپ‌های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی: ۱۰۰ درصد.
- تیپ ۱۰۹ پیاده: ۶۰ درصد.
- تیپ‌های ۶۰۱، ۶۰۲، ۴۱۶، ۴۱۹ پیاده: ۵۰ درصد.
- تیپ‌های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ نیروهای مخصوص به میزان زیاد.
واکنش‌ها
داخلی
‌امام خمینی در ۳ خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده است:
«با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. »

پس از پیروزی بی نظیر رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس، اسرائیل که اعتبار منطقه‌ای خود را در معرض خطر میدید سریعا دست به اشغال جنوب لبنان زد. پس از انتشار این خبر، گروهی از فرماندهان سپاه به منظور کمک در دفاع از خاک سوریه و لبنان در برابر حمله ارتش اسرائیل به این کشور گسیل شدند. سرپرستی و فرماندهی این نیروها را احمد متوسلیان به عهده داشت.در این زمان ارتش اسرائیلی نا جوانمردانه حاج احمد متوسلیان به همراه سه تن از افرادش را ربود.
در همین زمان امام خمینی که به خوبی پی به نقشه اسرائیل برده بود، دستور بازگشت نیروها به جبهه‌های نبرد را صادر کرد و در نطقی تاریخی فرمود: « راه قدس از کربلا می گذرد.»
در نتیجه اکثر آن نیروها به جبهه‌های جنوبی بازگشتند و تنها تعداد کمی از فرماندهان برای آموزش نیروهای حزب الله لبنان در منطقه باقی ماندند.
بین‌المللی
هنری کسینجر ، نظریه‌پرداز سیاسی خارجی آمریکا، پس از پیروزی ایران در عملیات بیت‌المقدس گفت:
اگر عراق جنگ را برده بود، امروز نگرانی و وحشت در خلیج‌فارس نبود و منافع ما در منطقه به آن اندازه که اینک در خطر قرار دارد، دچار مخاطره نبود و این به نفع ماست که هر چه زودتر آتش‌بس برقرار کنیم.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در خيال خرمشهر که کنار کارون آرام نشسته بود، هيچ صداي خمپاره ای نبود. نخلستان هايش صدای چرخ های تانک را تا آن روز نشنيده بود، تا شهريور ماه 59 که خرمشهر، خونين شهر شد. پس از گذشت روزهای تاريک و پر دود اسارت، در سوم خرداد 1361 شهر از اشغال درآمد. خرمشهر نخل های سوخته، نخل های بی سر... فتح خرمشهر (سوم خرداد 1361) در تاريخ جنگ ايران و عراق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. خبر آزادي خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود كه در سراسر ميهن اسلامي ما مردم را به وجد آورد. با اعلام خبر فتح خرمشهر مردم ايران بسان خانواده‌اي بزرگ كه فرزند از دست رفته خود را باز يافته است اشكهاي شادي و شعف خود را نثار روح شهداي حماسه‌آفرين صحنه‌هاي شورانگيز اين نبرد كردند. براي پي بردن به عظمت اين نبرد حماسي كافي است بدانيم كه نيروهاي متجاوز عراق پيش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما براي آزادي خرمشهر در اطلاعيه‌اي به نيروهاي خود دستور داده بودند كه دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهاي عراق محسوب دارند. همچنين تجهيزات و امكانات دفاعي دشمن در اين منطقه نشان مي‌داد كه عراق خرمشهر را به عنوان نماد پيروزي خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قيمت،‌ اين شهر را در تصرف نيروهاي خويش نگهدارد. هنگامي كه مرحله اول و دوم عمليات بيت‌المقدس به پايان رسيد و رزمندگان ما در اطراف خرمشهر مستقرشدند، راديوي رژيم بعثي، مي‌كوشيد در تبليغات كاذب خود، حضور نيروهاي عراق را در خرمشهر به رخ بكشد تا توجيهي براي ترميم روحيه نيروهاي شكست خورده و رو به هزيمت عراق باشد. فتح خرمشهر در زماني كمتر از 24 ساعت، موجب شد كه بخش قابل توجهي از نيروهاي مهاجم عراقي به اسارت نيروهاي جمهوري اسلامي ايران درآيند.نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرين بيت ‌المقدس كه براي رها سازي خرمشهر از سلطه‌ نيروهاي مهاجم عراقي انجام شد، از دهم ارديبهشت ماه تا چهارم خرداد ما 1360 به طول انجاميد. اين نبرد حماسي علاوه بر پايان بخشيدن به 19 ماه اشغال بخشي از حساس‌ترين مناطق خوزستان و آزادسازي خرمشهر، ضربه‌اي سهمگين و كمرشكن به توان رزمي و جنگ طلبي‌هاي دشمن مهاجم وارد ساخت.كوتاه سخن اينكه عمليات بيت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترين عمليات پدآفندي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در تاريخ نظامي 8 سال دفاع مقدس ثبت شده است. اگر امروز در هر شهر و روستا به گلزار شهيدان گذر كنيم و تاريخ نقش بسته بر سنگرها را مرور كنيم، خواهيم ديد كه مجموعه شهيدان سوم خرداد 1360 الگويي كوچك از ملت مقاوم ايران است كه چونان سپهري پر ستاره مي درخشد. شاديهاي به ياد ماندني خودجوش و سراسري پس از آزادسازي خرمشهر نيز برگ ديگري از اين حماسه ملي بود و نشان داد كه مردم سراسر اقطار و بلاد ايران اعم از آن كه هرگز خرمشهر را به چشم ديده باشند يا نه چگونه از شنيدن خبر اين پيروزي ساعتها به دست افشاني و پايكوبي پرداختند وهزيمت دشمن اشغالگر را از خاك ميهن جشن گرفتند. سوم خرداد يك حماسه ملي است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه هاي دفاع نبود، نه حماسه آن پيروزي تحقق مي يافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پيروزي. لذا به حق مي توان گفت پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردمي در همه صحنه هاست. بياد سوم خرداد سالروز حماسه هميشه تاريخ ايران ...آزادي خرمشهرمسجد جامع خرمشهر، قلب شهر بود كه مي‌تپيد و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود. مسجد جامع خرمشهر، مادري بود كه فرزندان خويش را زير بال و پر گرفته بود و در بي‌پناهي پناه داده بود و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود و آنگاه نيز كه خرمشهر به اشغال متجاوزان در‌آمد و مدافعان ناگزير شدند كه به آن سوي شط خرمشهر كوچ كنند باز هم مسجد جامع، مظهر همه آن آرزوهايي بود كه جز در پازپس‌گيري شهر برآورده نمي‌شد. مسجد جامع، همه خرمشهر بود.خرمشهر از همان آغاز، خونين‌شهر شده بود. خرمشهر خونين ‌شهر شده بود تا طلعت حقيقت از افق غربت و مظلوميت رزم‌آوران و بسيجيان غرقه در خون ظاهر شود. و مگر آن طلعت را جز از منظر اين آفاق مي‌توان نگريست؟ آنان در غربت جنگيدند و با مظلوميت به شهادت رسيدند و پيكرهاشان زير شني تانكهاي شيطان تكه تكه شد و به آب و باد و خاك و آتش پيوست. اما? راز خون آشكار شد. راز خون را جز شهدا درنمي‌يابند. گردش خون در رگهاي زندگي شيرين است اما ريختن آن در پاي محبوب، شيرين‌تر است؛ و نگو شيرين‌تر، بگو بسيار بسيار شيرين‌تر است.راز خون در آنجاست كه همه حيات به خون وابسته است. اگر خون يعني همه حيات? و از ترك اين وابستگي دشوارتر هيچ نيست پس، بيشترين از آن كسي است كه دست به دشوارترين عمل بزند. راز خون در آنجاست كه محبوب خود را به كسي مي‌بخشد كه اين راز را دريابد. آن كس كه لذت اين سوختن را چشيد در اين ماندن و بودن جز ملالت و افسردگي هيچ نمي‌يابد.آنان را كه از مرگ مي‌ترسند از كربلا مي‌رانند. مردان مرد، جنگاوران عرصه جهادند كه راه حقيقت وجود انسان را از ميان هاويه آتش جسته‌اند. آنان ترس را مغلوب كرده‌اند تا فتوت آشكار شود و راه فنا را به آنان بياموزد.آنان را كه از مرگ مي‌ترسند از كربلا مي‌رانند. وقتي كه كار آن همه دشوار شد كه ماندن در خرمشهر معناي شهادت گرفت، هنگام آن بود كه شبي عاشورايي برپا شود و كربلائيان پاي در آزموني دشوار بگذارند?كربلا مستقر عشاق است و شهيد سيد محمد علي جهان‌آرا چنين كرد تا جز شايستگان كسي در آن استقرار نيابد. شايستگان، آنانند كه قلبشان را عشق تا آنجا آكنده است كه ترس از مرگ، جايي براي ماندن ندارد. شايستگان جاودانند؛ حكمرانان جزاير سرسبز اقيانوس بي‌انتهاي نور نور كه پرتوي از آن همه كهكشانهاي آسمان دوم را روشني بخشيده است.
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شنوندگان عزيز توجه فرماييد خرمشهر آزاد شد
جام جم آنلاين: 40 روز مقاومت و در پي آن به شهادت رسيدن شمار زيادي از مردم بي‌دفاع در زير شديدترين حملات دشمن سرانجام در روز چهارم آبان‌ماه سال1359شهر با همه‌ي اميدهايش به تصرف ناپاكان درآمد.

اما 578 روز بعد! ساعت22 روز اول خرداد1361 است عمليات محاصره دشمن توسط رزمندگان با رمز "يا علي بن ابيطالب" در عمليات بيت‌المقدس آغاز شده و در گام نخست بچه‌هاي "يگان‌هاي فتح" دشمن را در پليس راه منهدم كردند.
اين اولين خبر درگيري است خبر از چهارمين محور قرارگاه فتح به قرارگاه كربلا رسيد.
پل نو تصرف شد و پس از ساعت‌ها مبارزه سنگين رزمندگان در روز سوم خرداد به مسجد جامع رسيدند.
در عمليات بيت‌المقدس80 درصد نيروهاي هفت لشگر عراق نابود شدند و ده‌ها فروند هواپيماهاي آنان منهدم گشت ،105 دستگاه تانك،56 دستگاه خودرو و يك فروند بالگرد به غنيمت نيروهاي اسلام درآمد.
در اين عمليات همچنين بيش از19هزار سرباز بعثي به اسارت رزمندگان درآمدند و تلفات سنگيني بر ماشين جنگي دشمن وارد آمد بطوري كه پس از اين حمله رژيم بعث بطور يك‌طرفه اعلام كرد، ظرف مدت 10روز به مرزهاي بين‌المللي باز خواهد گشت.
لحظه شماري براي آزادي خونين شهر! قلب ميليون‌ها ايراني پر غرور اما خسته از جنگ در سينه مي‌تپد،48 ساعت تلاش رزمندگان سرافراز كشور در حال نتيجه دادن است.
صبح روز سوم خرداد سال1361 است اكنون صداي آشنايي از راديو به گوش مي رسد، «شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «شنوندگان عزيز، توجه فرماييد»، «خرمشهر، شهر خون و قيام آزاد شد».
اين صدا بسان انفجار بزرگ نه در جاي جاي ايران بلكه جهان شنيده شد، آري خرمشهر پس از578روز اسارت خود به دست مزدوران بعثي به دست فرزندان امام آزاد شد.
و مردم به ياد آوردند ايثار پير و جوان اين مرز و بوم را و زمزمه كردند كه " ممد نبودي ببيني، شهر آزاد گشته"، "خون يارانت پر ثمر گشته"، "آه و واويلا ...".
 

مهندس خوش فکر

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران

ایران

چه لحظه ی غرور افرین وشیرینی بود،آن هنگام که شهر خون دوباره خرم شهر شد، سرزمین مردمی که مقاومت وشهامت آنها در زبان جای نمی گیرد. مردان وزنانی که با دستانی خالی از سلاح ولی دلهایی پرز عشق به گهواره ی خویش ،وطن ،در برابر دژخیمان سیاه دل تن به مبارزه دادند وچه نکو جهان اراها که ماندند وخون دادند تا واژه ی مردانگی را معنا کنند ، تا دیگران بدانند ایران سرزمین اریایان شجاع دل اهورایی ست ، سرزمین مردمانی باقلبهای بزرگ و گامهای راسخ
اگر سربه سر تن به دشمن نهیم
زان به که میهن به دشمن دهیم

ایران تو را دوست دارم......:gol:
 

persian_land

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یک سوال لغوی دارم
وقتی یک کشوری یک شهر را از دست بده و دوباره پس بگیرتش.باز هم میگویند فتح مثلا خرمشهر؟؟؟؟؟

نه عزیز میگن آزاد سازی...........تو هم نیومده باز شروع کن باز بگو چرا هیچوقت

من هم روز آزادسازی خرم شهر توسط بزرگ مردان و میهن پرستان کشورم را به تمام مردم ایران تبریک میگم:heart::heart::heart:
 

danielo2

عضو جدید
نه عزیز میگن آزاد سازی...........تو هم نیومده باز شروع کن باز بگو چرا هیچوقت

من هم روز آزادسازی خرم شهر توسط بزرگ مردان و میهن پرستان کشورم را به تمام مردم ایران تبریک میگم:heart::heart::heart:

چرا هر پستی میدیم.یک فکری میکنند. :D
فقط یک سوال پرسیدم
 

Comet1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
*-..~ ๑Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ๑ ╬*╬ویژه نامه سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر ╬*╬.๑Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ๑..~ *

*-..~ ๑Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ๑ ╬*╬ویژه نامه سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر ╬*╬.๑Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ๑..~ *



می خواستند نخل هایت را نردبان کنند و پرنده هایت را قفس، اما فراموش کرده بودند که بندر تو، محل صادرات غیرت ایرانی ها نیست؛ فراموش کرده بودند که «تو را خدا آزاد خواهد کرد.» شاید وقتی قدم های آلوده شان را بر پوست آفتاب سوخته ات گذاشتند، عطر هوای سرب آلوده تهران را استنشاق کرده بودند، اما نمی دانستند که خون برادری تو، سد راه شان خواهد شد. فراموش کرده بودند به عطر مسلمانی تو که می رسند، صلوات بفرستند.
 

Comet1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر ثانیه که می گذشت، ابرهای تیره، خورشید روزهایت را می بلعیدند و روزه شیشه هایت را خمپاره ها می شکستند. بادهای وحشی، گل های روضه ات را پرپر می کردند.

چقدر بوی مدینه می داد تن زخمی ات! به سرشان زده بود که خرمشهر را شام کنند و معاویه ها، خیال خام حکومتشان را بر خاک آسمانی ات لبخند می زدند؛ اما فراموش کردند که خرمشهر، نه شام می شود، نه اندلس.

خرمشهر، همیشه خرمشهر می ماند؛ اگرچه خاکش را با خون بنویسند؛ اگرچه خونین شهر شود.

نفس هایت را به شماره انداخته بودند. با خمپاره ها و گلوله های پی درپی توپ خانه هاشان؛ اما صدای هیچ انفجاری نتوانست آنی، صدای تلاوت قرآن نخل ها و صدای اذان مناره های زخمی ات را قطع کند.


 

Comet1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
راز ماندگاری خرمشهر، در استقامت و مقاومت دلاورمردانی است که چونان حسین بن علی علیه السلام ، زخم شمشیرها را بر جان خریدند و عهد و پیمان ازلی شان را با امام خویش، نشکستند و در انتظار وعده خداوند، صبر ورزیدند. کجا می توان وعده نصرت خداوند را محقق دید، جز در سایه شهادت مردان خدا؟! پیروزی خرمشهر، گشایش دروازه های آن فتح الفتوحی بود که از پیروزی مجاهدان، در جهاد اکبرشان سرچشمه می گرفت؛ زیرا انسان، تا بر ترس و تردید و تعلق خویش غلبه نکند و کفر درونی اش را سر نَبرد، کی می تواند حسینی علیه السلام شود و راه به خاک کربلا یابد؟!


 

Comet1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
جای شهدا خالی

جای شهدا خالی

اکنون، بر بام خانه های خرمشهر، پرچم های سبز و قرمز «نَصْر مِن الله و فتحٌ قریب» آویخته و سراسر شهر، عطر سلام و صلوات و بوی گلاب و دود اسپند پیچیده است. پیاله های نقل و نبات، دست در دست می چرخد و دعای خیر امام، بر همه سایه می گستراند و در این میان... جای شهدا خالی است. جای محمد جهان آرا، بهروز مرادی، عبدالرضا موسوی، مجید خیاط زاده و بهنام سیزده ساله و همه مردان گمنامی که در آسمان، شهره ترند تا در زمین؛ مردانی که از شهر ویران و سقوط کرده خرمشهر، معراجی تا آسمان هفتم گشودند؛ معراجی نه فقط در آن روز و آن زمان، بلکه دروازه ای به پهنای ابدیت که جز با پای حرّیت و مقاومت، نمی توان از آن عبور کرد.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خرمشهر آزاد شد
هويت- گروه سياسي:
خبر يك جمله بود: «خرمشهر آزاد شد»....

تازگي و طراوت اين سه كلمه آنچنان در بستر زمان جاري است كه نه تنها اكنون در بيست‌وهشتمين سالگرد فتح بلكه براي ساليان و نسل‌هايي كه مي‌آيند هم مي‌توان اين تيتر را با فعل ماضي هميشگي نوشت؛ فعلي كه در گذشته اتفاق افتاده و اثرش تا هر آن روز كه بتوان گفت «اكنون»، باقي است.

بازگرداندن هزاران كيلومترمربع سرزمين اشغال‌شده به صاحبان آن، «واقعه»اي نيست كه هركس هر نسبت دور و نزديكي از واقعيت امر «موضوع»‌هاي خودزده خود را به آن تحميل كند و همه يا بخشي از حقيقت فتح «دروازه‌آسمان» و تجلي اراده خداوند از مجراي اراده مرداني چون شهيدمحمدعلي جهان‌آرا را در پرده نامي و دستي و دهاني از خويشتن خود يا خويشتن ديگري بپوشاند. منطقي است كه هر تلاشي در من‌ومايي كردن داستان فتح سرزمين خرمشهر، در طول حيات تاريخي بشر ابتر بماند چون خرمشهر را خدا آزاد كرده است.
اكنون در آغاز بيست‌ونهمين سال آزادي خرمشهر، نهادها و مقامات كشوري و لشكري در اظهارنظرهاي جداگانه‌اي سالروز فتح خرمشهر را گرامي‌داشته‌اند.

معجزه بود
رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: پيروزي بزرگ مردم انقلابي ايران در جريان آزادسازي خرمشهر معجزه‌اي بود كه موجب عزت و سربلندي نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران شد.
آيت‌الله صادق لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي، آزادسازي خرمشهر را نشانه قدرت ايمان دانست و ادامه داد: برحسب ديدگاه‌هاي مادي، كشوري كه در آغازين روزهاي پس از انقلاب عظيم خود قرار دارد و هنوز ساختارهاي سياسي، اجتماعي و مهم‌تر از همه نظامي آن درابتداي راه است، نمي‌توانست در چنين نبردي به پيروزي برسد اما از نگاه معنوي و با توكل بر خداوند، چنين پيروزي‌هايي غيرممكن نيست و اين پيروزي كه وعده الهي بود، محقق شد.

حضور يكپارچه و قوي
وزير دفاع نيز در آستانه سالروز فتح خرمشهر گفت: سوم خرداد معلول حضور يكپارچه و قوي بسيجيان در عمليات بزرگ و سرنوشت‌ساز بيت‌المقدس است. احمد وحيدي كه در حاشيه گردهمايي بسيجيان ادارات و سازمان‌هاي دولتي براي خبرنگاران سخن مي‌گفت و ايسنا خبر آن را منتشر كرد،
تاكيد كرد: نقش بسيجي نقش بي‌بديلي است كه در همه عرصه‌ها حضور و نقش‌آفريني‌اش را به اثبات رسانده است. او ادامه داد: بسيجيان در همه حوزه‌ها از جمله حوزه توليدات نظامي و جنگ افزاري نقش مهمي داشته‌اند و اصولا اين تفكر بسيجي است كه چنين قدرتي را ايجاد مي‌كند تا بتوانند محصولات مهمي در حوزه صنايع دفاعي آن هم در زمان كم به بهره‌برداري برسانند.
آنان با اين كار خود در برابر تهديدهاي دشمن عرض ‌اندام مي‌كنند و اين دستاوردها شامل انواع موشك‌ها، زيردريايي‌ها و ساير تسليحات نظامي كشور است. وحيدي گفت: مقاومت لبنان با الهام از تفكر بسيجي است كه در جنگ 33‌روزه بر دشمن برتري يافت يا حماس مبتني بر همين تفكر بود كه توانست در جنگ 22‌روزه رژيم صهيونيستي را شكست دهد.
 

t.salehi

عضو جدید
کاربر ممتاز

rezaafsharpoor

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممد نبودی ببینی...شهر آزاد گشته
خون یارانت...پر ثمر گشته
آه و واویلا...کو جهان آرا

آزادی خرمشهر مهمترین اتفاقی بود که توی جنگ افتاد: یاد بزرگ مردانی که توی این عملیات شهید شدن بخیر
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
این روزو به همه همشهریهایه گلم و هم استانی هایه خونگرمم تبریک میگم.

پس باید یه تبریک ویژه به شما بگیم و امیدوارم خیلی زود خبر آبادانی بیش از پیش این شهر عزیز رو بشنویم .ان شاالله

راستی خوشحال میشم که این تایپیک رو غریبه ندونید و همینطور که از شما انتظار دارم با رعایت عدالت درباره اتفاقاتی که بعد از این رخداد ملی افتاده رو بیان کنید .

هر چه دل تنگت میخواهد بگوی
که این تایپیک بیشتر از اینکه به ما اختصاص داشته باشه
اختصاص به مردم خونگرم و فداکار خرمشهر عزیز داره .
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یک سوال لغوی دارم
وقتی یک کشوری یک شهر را از دست بده و دوباره پس بگیرتش.باز هم میگویند فتح مثلا خرمشهر؟؟؟؟؟

فتح واژه ای عربی است و به منظور پیروزی و به نظرم لذتی که در واژه فتح است در آزادسازی نیست .
به نظر شما اینکه دلیرمردان ایران قسمتی از کشورشونو از چنگال مستکبران در بیارن پیروزی نیست ؟ تازه با چی واقعا و حقیقتا با دست خالی ( به گفته آقای شمعخانی بند پوتینشونم تموم شده بود) .
چرا اینو میگم چون از عراق همه حمایتی میشد حمله کننده او بود و طبیعتا آمادگی نظامی رو داشت ولی کشوری که تازه در اون انقلاب شکل گرفته بود واقعا چه آمادگی نظامی میتونه داشته باشه؟به گفته خودشون توانایی ساخت پوکه رو هم حتی نداشتن ولی با ایمان راسخ به خدا و همت ایرانی موفق به این مهم شدن
من اینو یک پیروزی بزرگ میدونم و به نظرم واقعا این روز رو بایستی جشن ملی گرفت .
تمام ایران سرای من است
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
ممنون آقا محمد.ولی نمی دونم تا حالا اونجا رفتی یا نه؟حیف اون مردم که چه کارا نکردند اما......

نه متاسفانه قسمت نشده ولی امیدوارم که لااقل ذره ای از مشکلات این مردم خونگرم و فداکار حل بشه .انشاالله
 

nena_921

عضو جدید
پس باید یه تبریک ویژه به شما بگیم و امیدوارم خیلی زود خبر آبادانی بیش از پیش این شهر عزیز رو بشنویم .ان شاالله

راستی خوشحال میشم که این تایپیک رو غریبه ندونید و همینطور که از شما انتظار دارم با رعایت عدالت درباره اتفاقاتی که بعد از این رخداد ملی افتاده رو بیان کنید .

هر چه دل تنگت میخواهد بگوی
که این تایپیک بیشتر از اینکه به ما اختصاص داشته باشه
اختصاص به مردم خونگرم و فداکار خرمشهر عزیز داره .
سلام دوباره
باشه بی طرفانه میگم : بواسطه کار پدرم ما تقریبا 6 ماه بعد از جنگ مقیم اونجا شدیم . واقعا دولت هیچ کاری که درخور این مردم باشه برایه اونا انجام نداده . فقط رویه قسمتهایی که سوددهی بالایی برایه دولت داشته سرمایه گذاری شده . مشکل اشتغال ، مسکن ، درآمد مردم ، واقعا اونجا وحشتناکه . اون منطقه جزء ثروتمندترین نقاط خاورمیانه است اما مردمش فقیرترین مردم خاورمیانه هستند . امکانات اونجا خیلی ناچیزه حتی آب خوردن مناسبم نداره چه برسه به امکانات دیگه . این یه خلاصه از وضعیت اونجا بود که گفتم .
 

Similar threads

بالا