ویتامین‌ها هم سرطان‌زا هستند!

M O H A M A D ..

عضو جدید



استفاده طولانی‌مدت از بتاکاروتن و سایر ترکیبات حاوی کاروتنوئید که به عنوان مکمل‌های رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است باعث افزایش خطر بروز سرطان‌های ریه شوند. این مطالعه توسط پژوهشگران دانشگاهی در کارولینای شمالی در ایالات متحده به انجام رسیده است...

این مطالعه که علاوه بر این ترکیبات روی اثرات رتینول، ویتامین A، لیکوین و لوتئین هم بررسی انجام داده به تازگی در نشریه اپیدمیولوژی ایالات متحده به چاپ رسیده است. پژوهشگران این طرح توسط پرسشنامه‌ای به بررسی ۷۷ هزار آمریکایی که به مدت بیش از ۱۰ سال از مکمل‌های غذایی مانند مولتی‌ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های غذایی استفاده کرده بودند، پرداختند. نتایج حاصل از این بررسی با میزان بقا و اپیدمیولوژی اطلاعات مراکز سرطانی به منظور یافتن میزان بروز سرطان‌های ریه در این افراد مورد مقایسه قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که افرادی که از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند که حاوی ترکیبات کاروتنوئید هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های ریه هستند.


میزان این خطر در افراد سیگاری به مراتب بیشتر خواهد بود. دکتر جسی سایتا، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه و سرپرست این طرح تحقیقاتی در این باره می‌گوید: «از دهه ۸۰ به بعد مطالعات بسیاری برای بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان‌ها صورت گرفته است. نتایج‌ تمامی این تحقیقات نشان دادند که استفاده از میوه‌های تازه و سبزیجات می‌تواند باعث کاهش خطر بروز سرطان‌ها و از جمله خطر سرطان ریه شود.» وی افزود: «بر این اساس پژوهشگران ترکیبات مصنوعی تهیه شده از میوه‌ها و سبزیجات را برای کاهش خطر بروز سرطان‌ها به افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار داشتند، تجویز کردند. به عنوان مثال افرادی که سیگاری بودند و خطر سرطان ریه در آنها افزایش داشت کاندید بسیار مناسبی برای مصرف این ترکیبات به شمار می‌رفتند.»

دکتر سایتا عنوان کرد: «کارآزمایی‌های بالینی که به تازگی به انجام رسیده نشان دادند که مکمل‌های حاوی بتاکاروتن باعث افزایش خطر سرطان ریه می‌شود.» دکتر سایتا و همکارانش توسط پرسشنامه‌ای در مورد مصرف (میزان دوز و مدت مصرف) مکمل‌های غذایی در افراد بین ۵۰ و ۷۶ سال اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند.

سپس این افراد به مدت چند سال مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد مصرف طولانی‌مدت مکمل‌های غذای که حاوی بتاکاروتن، رتینول و لوتئین باشند شانس بروز سرطان ریه (به خصوص در افراد سیگاری) را افزایش می‌دهد. هر چه مدت مصرف این مکمل‌ها بیشتر باشد، میزان بروز خطر سرطان ریه هم بیشتر خواهد شد. اگرچه بتاکاروتن‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند، اما مصرف بیش از حد آن باعث بروز اثرات پرواکسیدانی می‌شود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دکتر سحر میرپور
 
بالا