ويژگي دو نوع از تركيبات پلي اتيلن

صباح شادان

عضو جدید
ويژگي دو نوع از تركيبات پلي اتيلن

اتيلن اتيل اكريلات
1- مقدمه
كوپليمر اتيلن اتيل اكريلات (در اين مطلب آن را " ااآ " خواهيم ناميد ) كه يكي از سفت ترين و در عين حال انعطاف ترين پلي اولفين ها مي باشد .در صنايع پلاستيك ايران ناشناخته است .اين پليمر ها در طيف وسيعي از موادي به حالت لاستيكي با درجه ذوب پايين كه براي چسب سازي مناسب هستند تا موادي شبيه پلي اتيلن با سفتی و اتنعطاف پذیری غیر عادی وجود دارند.ساختمان "ااآ" از گروههای اتیلن ، و اتیل آکریلات (15 تا 30 درصد وزنی کوپلیمر ) که انعطاف پذیری و قطبی بودن کوپلیمر را موجب می شود ، تشکیل شده است گاهی اوقات تولید کنندگان این ماده را با پلی اتیلن چگالی پایین (لود نسیتی هاش یا اس )و یا پلی اتیلن چگالی پایین خطی مخلوط میکنند تا موادی را با خواصی میان این دو گروه که دارای خواص هر دو گروه نیز باشد ، به دست آورند .کاربرد خاص "ااآ"در ساخت شلنگ و لوله است ، اما کاربرد های دیگری نیز دارد .
2- شیمی و خواص "ااآ"
رزین های "ااآ" در راکتورهای فشار بالا و اصلاح شده ویژه پلی اتیلن ، تولید می شوند .با بالا رفتن درصد (وزنی یا حجمی ) جزء "اتیل آکریلات " در کوپلیمر ، ماده حاصله انعطاف پذیر تر ، سفت تر ،و جهنده تر می شود . رزین هایی که دارای در صد بیشتری هستند از "اتیل آکریلات :"هستند ، قطبی تر بوده و بنابر این مرکب را بهتر به خود جذب کرده و همچنین خواص چسبندگی بهتری دارند که برای چسب سازی مناسب است.
خواص نهایی این کوپلیمر در مقایسه با پلی اتیلن چگالی پایین شامل مواردی نظیر مقاومت بسیار بالا در برابر شکستگی های تنشی ، ضربه ای و پیچشی و همچنین ضریب اصطکاک بالاتر ، خواص بهتر در دمای پایین و نقطه ذوب کمتر ، میباشد .باافزایش میزان پلی اکریلات " کاربرد مواد در دمای بالا محدود گردیده و همچنین شفافیت آن نیز کاهش می یابد .فرایند این رزین معمولا به افزودنی ها نیاز ندارد.
این رزین ها همانند سایر پلاستیک ها معمولا به صورت دانه های اصلاح نشده به فروش می رسند ، اما امکان دارد بهعنوان مواد پایه برای آمیزه هایی که کاملا "پر شده " هستند نیز مورد استفاده قرار گیرند . مواد نیمه هادی برای پوشش کاری کابل در زمره این گروه قرار دارند .


3- فرایندتولید
کوپلیمر های "ااآ" را می توان به وسیله دستگاههای استاندارد اکسترودر بادی یا تزریقی فرایند نمود ، مشروط بر اینکه دستگاههای مزبور برای فرایند پلی اتیلن ساخته شده باشند .هم رفتگی (انقباض) این مواد کمتر از پلی اتیلن بوده و در محدوده ای بین 1 تا 3 درصد قرار دارد .
4- کاربرد ها و موارد مصرف
مواد "ااآ" را می توان برای تولیدات "شبه لاستیک " نظیر تایر چرخ اسباب بازی ، دسته چکش و ابزار آلات و در پوش لوله ها مورد استفاده قرار داد .در فرایند اکستروژن از این مواد برای تولید لوله های آزمایشگاهی ، لوله های خرطومی / حلزونی برای سیستم های تصفیه آب استخر و همچنین سایر کاربردهایی که نیاز به سفتی و انعطاف پذیری دارند ، استفاده می شود .
کاربردهای مواد " ااآ" به صورت فیلم ، برای تولیداتی نظیر دستکش های یک بار مصرف ،بادکنک ، آستر شورت بچه (شبیه پمپرز ) و فیلم های مورد نیاز بیمارستانی مناسب است .در واقع ، بسیاری از موارد می توان "ااآ" را با انواع پلی اتیلن مقایسه نمود . مخلوط این ماده با سایر پلی اولفین ها برای کاربردهای ویژه ای که " مدول " بخصوصی را نیاز دارد، ساخته شده ، در حالی که اکثر خواص اصلی و مهم " ااآ" را نیز داراست .
کوپلیمر های "ااآ" ، نوسان زیادی در برابر پرکننده ها دارند . به همین سبب فیلم ها و لوله های نیمه هادی ساخته شده بر پایه "ااآ" و " کربن سیاه " هادی ، برابر بسته بندی های ریز تراشه ها ، کیسه های دینامیت، و همچنین بسیاری از وسایل و کاربردهای بیمارستانی که الکتریسیته ساکن برای آن ها نوعی خطر محسوب میگردد ، بسیار مناسب هستند . اضافه کردن "ااآ" به برخی از پلیمرهای مهندسی خاص ، می تواند سبب بهبود خاصیت ضربه پذیری آن ها شود .
در میان دیگر کاربردهای اساسی "ااآ" ، استفاده از آن به عنوان چسب مذاب داغ و همچنین نوعی افزودنی برای فرمولاسیون های سیستم های چسب ، قابل اشاره است . از نظر سازمان "FDA " (سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا ) حد مجاز مقدار " اتیل آکریلات " در کوپلیمر " ااآ " معادل 8 درصد می باشد ، و به همین سبب برای کاربردهایی که در تماس با مواد غذایی هستند ، رعایت این محدوده ضرورت دارد . یکی از روش های کاهش میزان "اتیل اکریلات " ، مخلو.ط کردن (آمیزه کاری ) آن با همو پلیمر ها است .
 
بالا