ولایت فقیه

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی افراد ادعا می کنند که استفاده از لقب «ولی امر مسلمین» برای رهبران جامعه اسلامی صحیح نمی باشد و این لقب بر طبق آیه «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم» تنها برای ائمه اطهار (ع) مطرح است؛ آیا ممکن است در این رابطه توضیح بفرمایید؟


به دلیل آیۀ ذکر شده در پرسش، ولايت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبيّت الاهى است و تنها با نصب و اذن خداى متعال، مشروعيّت مى ‏يابد، و چنان كه معتقديم اين قدرت شرعی و قانونى به پيامبر اكرم (ص) و امامان معصوم (ع) يكى بعد از ديگرى سپرده شده است، ولی در زمان غيبت امام زمان (عج)، بر اساس ادلۀ عقلى متعدد و روايات زيادى كه از امامان معصوم (ع) وارد شده، فقيه جامع ‏الشرايط عهده‏ دار منصب ولايت و رهبرى جامعه اسلامى بوده و از طرف آن حضرت به صورت عام منصوب است.


از این رو، لقب «ولىّ امر مسلمين» برگرفته از يكى از القاب واقعى براى مجتهد جامع‏ الشرايطى است كه در زمان غيبت امام معصوم (ع) براى رهبرى و ادارۀ امور سياسى، اقتصادى، اجتماعى در جامعه، از سوى امامان معصوم (ع) منصوب شده است.



 

بردوک بزرگ

عضو جدید
کاربر ممتاز
من برای ورود به بحث یک سوال از دوستان دارم:خیلی ها از عبارت ولایت مطلقه فقیه استفاده می کنند.ایا استفاده از این عبارت و اعتقاد به ان صحیح می بتشد یا نه؟
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
این روزهاوقتى نگاه می کنیم به
غزه
عراق
افغانستان
يمن
لبنان
سوریه
مصر
و...


تازه مى فهميم امنیت را رئیس جمهور و نيروى نظامی و ارتش و... تضمین نمی کند!
بلکه امنیت را {ولایت فقیه} تضمین می کند وحالا می فهميم که چرا امام خمینی (ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشيد تا به این مملکت آسيبى نرسد
سخنى که درکش هنوز هم برای خيلى از افراد سخت است


سلامتى رهبرم امام خامنه ای
صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
student64 ولایت فقیه-شبهه ولایت فقیه و رهبری 16

Similar threads

بالا