برخی افراد ادعا می کنند که استفاده از لقب «ولی امر مسلمین» برای رهبران جامعه اسلامی صحیح نمی باشد و این لقب بر طبق آیه «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم» تنها برای ائمه اطهار (ع) مطرح است؛ آیا ممکن است در این رابطه توضیح بفرمایید؟
به دلیل آیۀ ذکر شده در پرسش، ولايت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبيّت الاهى است و تنها با نصب و اذن خداى متعال، مشروعيّت مى يابد، و چنان كه معتقديم اين قدرت شرعی و قانونى به پيامبر اكرم (ص) و امامان معصوم (ع) يكى بعد از ديگرى سپرده شده است، ولی در زمان غيبت امام زمان (عج)، بر اساس ادلۀ عقلى متعدد و روايات زيادى كه از امامان معصوم (ع) وارد شده، فقيه جامع الشرايط عهده دار منصب ولايت و رهبرى جامعه اسلامى بوده و از طرف آن حضرت به صورت عام منصوب است.
از این رو، لقب «ولىّ امر مسلمين» برگرفته از يكى از القاب واقعى براى مجتهد جامع الشرايطى است كه در زمان غيبت امام معصوم (ع) براى رهبرى و ادارۀ امور سياسى، اقتصادى، اجتماعى در جامعه، از سوى امامان معصوم (ع) منصوب شده است.
به دلیل آیۀ ذکر شده در پرسش، ولايت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبيّت الاهى است و تنها با نصب و اذن خداى متعال، مشروعيّت مى يابد، و چنان كه معتقديم اين قدرت شرعی و قانونى به پيامبر اكرم (ص) و امامان معصوم (ع) يكى بعد از ديگرى سپرده شده است، ولی در زمان غيبت امام زمان (عج)، بر اساس ادلۀ عقلى متعدد و روايات زيادى كه از امامان معصوم (ع) وارد شده، فقيه جامع الشرايط عهده دار منصب ولايت و رهبرى جامعه اسلامى بوده و از طرف آن حضرت به صورت عام منصوب است.
از این رو، لقب «ولىّ امر مسلمين» برگرفته از يكى از القاب واقعى براى مجتهد جامع الشرايطى است كه در زمان غيبت امام معصوم (ع) براى رهبرى و ادارۀ امور سياسى، اقتصادى، اجتماعى در جامعه، از سوى امامان معصوم (ع) منصوب شده است.