وقتی خودرو- تلفن همراه راننده را قفل میکند!

jalal-jafari

عضو جدید
[h=2][/h]



شرکت های خودروساز برای آن که در این بحران و رکود مالی همچنان بازارهای قبلی خود را حفظ کنند، دست به ابتکارعمل های مختلفی می زنند. فورد از جمله این شرکت هاست و بتازگی روی سیستمی کار کرده است که بر اساس آن در صورتی که راننده تحت شرایط استراس زا قرار داشته باشد یا به هر دلیلی حواسش حین رانندگی پرت شود، امکان پاسخگویی به تلفن همراه یا ارسال پیامک را از او سلب خواهد کرد. درحقیقت شرکت فورد به دنبال آن است تا با به کارگیری این فناوری نوین تا آنجا که امکان دارد حوادث ناشی​ استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی را به حداقل برساند. اما این کار چگونه صورت می گیرد؟
این سیستم هوشمند متشکل از یک سری حسگرهای بیومتریکی در کمربند ایمنی و همچنین فرمان خودروست که به صورت لحظه به لحظه استرس حاکم بر راننده را اندازه گیری می کنند. از سوی دیگر، سیستم راداری و چند دوربین نصب شده در خودرو جریان ترافیک اطراف آن را به طور لحظه ای تجزیه و تحلیل می کنند. داده هایی که از این طریق به دست می آیند، به یک سیستم مرکزی ارزشیابی ارسال می شوند و این سیستم نیز پس از ارزیابی های دقیق در صورت لزوم، نشانه «مزاحم نشو» را در صفحه نمایشگر تلفن همراه راننده نمایش می دهد. به این ترتیب، تمامی تماس های ورودی به صندوق صوتی گوشی منتقل شده و همچنین پیامک ها نیز اعلام نمی شود.
حسگرهای مادون قرمزی که در فرمان خودرو نصب شده اند، تغییرات دمایی صورت راننده را زیر نظر دارند. گذشته از آن حسگرهایی نیز در قوس دایره ای شکل فرمان خودرو نصب شده اند که تغییرات احتمالی در کف دستان راننده را تشخیص می دهند. تمامی این داده ها در عملکرد بازدارنده سیستم جدید فورد تأثیرگذار هستند، اما شاید بتوان اوج ابتکار عمل به کارگرفته شده در این فناوری نوین را در حسگرهای تشخیص دهنده سرعت ضربان قلب راننده جستجو کرد. این حسگرها در فرمان خودرو و کمربند ایمنی راننده نصب شده اند. در صورتی که سرعت ضربان قلب راننده از حد طبیعی بالاتر باشد، سیستم این گونه تشخیص می دهد که راننده نباید به تماس های ورودی پاسخ دهد یا پیامک های دریافتی را مرور کند.
این گونه سیستم ها شاید در حال حاضر به نظر کمی لوکس به نظر برسند، اما بی هیچ شکی و در آینده نزدیک در زمره استاندارد خودروهای هوشمند قرار خواهند گرفت. صنعت اتومبیل سازی گام به گام در حال هوشمند تر ساختن خودروها و تعاملی کردن آنها با دنیای پیرامونشان است تا جهت صرفه جویی در مصرف سوخت و استهلاک اتومبیل، رانندگی کم خطرتری را به ارمغان آورند.

extremetech​
 
بالا