وسیله باغبانی به نام گُلِ گَرجین

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درکشاورزی سنتی قدیم اکثر وسایلی که کشاورزان در کار کشت استفاده می کردند ازچوب و قسمت های مختلف نخل استفاده و ساخته شده است .
گُلِ گَرجین هم یکی از آنهاست . این وسیله به طول نیم متر به صورت چوب های دندانه دار به شکل گل در آمده ودر لابه لای گرجین که آن هم با استفاده از قطعات مختلف چوب ساخته شده بکار می رفته است و از آن برای جدا کردن گندم از ساقه و بوته که شاخه ها و ساقه های گندم بعد از دور کردن وبا انباشتن روی هم تَلی از شاخه ها و ساقه های گندم به وجود می اید که به آن خِرمّن می گویند. استفاده می شده است .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز


[h=2] [/h]

گَرجین وسیله ای است که همانطور ذکر شدبرای نرم کردن و کُوفتن ساقه های گندم در کشارزی سنتی قدیم استفاده می شده است . اصطلاح گَرجین در صحبت های محاوره ای اندوهجردیان به وسیله یا خودرویی که مستعمل شده و صدای تق و توقش هم در آمده اطلاق می شود .
کشاورزان درهنگام استفاده از این وسیله با بستن ان به دنبال حیواناتی نظیر الاغ و گاو و با نشستن بر قسمت نشیمن گاه که شبیه صندلی های چوبی امروزه بوده دروسط گرجین و با گرفتن دهانه دو طرف حیوان ، به مدت سه الی چهار شبانه روز خرمن گندم را نرم و می کوبیدند.
درهنگام دور زدن و روی ساقه ها این اشعار توسط فردی که روی گُرجین نشسته بوده با صدای بلند سر میدهد :

زور از گاو ناله از گُرجین خرمن را کی کوفت بیچاره اوشین

کار بز نیست خرمن کوفتن گــــــاو نـــــر میخواهد مرد کهن

هیچ کس از پیش خود چیزی نشد هیچ آهــن خنـجر تــیزی نشد

هیچ حلوایی نشد استاد کار
تا که شاگرد شکر ریزی نشد

باز یه سروده دیگر نیز هست .


کشته کنم کشته درخانه کنم گُشتی میزنم نَگای جا خانه کنم

الا دختر تو را میخوام چه میگی؟ چـــــــرا مــــــادر پـــدرت نمی گی


که من با مادر پیرم چه گویم مــرا به تو نمیدن تو چــه میگی؟

خدا حافظ رفیق غصه خوارم خـــــداحــافظ دل نـارنَج قطارم

خداوندا به فــریاد دلـــــــم رس به دست خود نمیدند اختـــیارم بعد از نرم شدن ساقه ها عمل جدا سازی گندم از کاه که عموما به آن اُوشین کردن خرمن می گفتند صورت می گرفت .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گَرجین سنتی قدیمی امروزه در کشاورزی صنعتی جای خود را به دیسک داده است و شکل گرجین امروزی به صورت کاملا اهنی با گُل های آهنی به طول یک و نیم متر داده است که از آن در کوبیدن و حتی در زیر و کردن زمین زراعتی استفاده می شود . (تصویر زیر)


[h=2] [/h]
 

Similar threads

بالا