وسواس غذایی را كنار بگذارید

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز
رخی افراد هنگام خرید میوه و سبزی تمام فكرشان چگونگی كاشت، نگهداری و آبیاری آنهاست.همیشه فكر می‌كنند تمام سبزی‌ها و میوه‌هایی كه می‌خرند با آب ناسالم آبیاری شده و شاید به همین دلیل مصرف این مواد لازم را كنار می‌گذارند.



البته مشكل به همین‌جا ختم نمی‌شود، وقتی كارشناسان توصیه می‌كنند هفته‌ای دو بار ماهی بخورید، برخی از ما فقط به ماهی‌هایی فكر می‌كنیم كه در آب‌های آلوده زندگی می‌كنند و این داستان همچنان ادامه دارد.
خیلی از افراد و بخصوص كسانی كه در شهرهای بزرگ زندگی می‌كنند، با این تصور مصرف بسیاری از مواد غذایی مفید را برای خود و خانواده‌شان ممنوع كرده‌اند؛ اما آیا واقعا باید به بهانه عدم اطمینان از سلامت مواد غذایی، آنها را از رژیم غذایی خانواده حذف كنیم؟
میترا زراتی كارشناس ارشد تغذیه با اشاره به این‌كه رژیم غذایی متعادل باید شامل تمام گروه‌های مواد غذایی از جمله میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات باشد به «جام‌جم» می‌گوید: در رژیم غذایی تا جایی كه امكان دارد باید از مواد مطمئن، سالم و عاری از هرگونه سموم و آفات استفاده شود؛ همچنین خوب است بدانیم وقتی سموم و آفات همراه مواد غذایی وارد بدن می‌شود، برای سم‌زدایی به كبد رفته و مواد زائد از طریق ادرار دفع می‌شود.

به گفته وی پس از خوردن مواد غذایی سمی و حاوی آفت‌كش و... كبد بیش از سایر اعضای بدن تحت فشار قرار می‌گیرد بنابراین حتما باید قبل از مصرف هرگونه ماده غذایی، از سلامت آن مطمئن شویم.
مراقب باشید
زراتی با اشاره به افرادی كه در این زمینه دچار نوعی وسواس هستند و مصرف همه مواد غذایی را مضر می‌دانند، توضیح می‌دهد: نكات خاصی وجود دارد كه همه باید به آن توجه داشته باشند تا بتوانند مواد غذایی سالم را تشخیص داده و مصرف كنند؛ به عنوان مثال هنگام خرید آجیل حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید كه به هیچ‌وجه آجیل رنگ‌‌شده نخرید و آن را مصرف نكنید بنابراین در این موارد اگر با وسواس عمل كنید، كاملا طبیعی و درست است چون نمی‌توان به سخن فروشنده كه درباره رنگ خوراكی و مجاز صحبت می‌كند، اعتماد داشت.

به گفته این كارشناس تغذیه بهتر است از هیچ‌گونه ماده غذایی دارای رنگ‌های مصنوعی استفاده نكنید و به جای آن مواد طبیعی را تهیه كنید، چون ممكن است رنگ استفاده شده، مجاز و خوراكی نباشد.


بهترین را انتخاب كنید
زراتی با بیان این‌كه برای خرید میوه هم باید دقت كافی داشت، می‌گوید: معمولا باید به میوه‌هایی كه خیلی درشت است و زمانی كه برای مدتی طولانی در یخچال نگهداری می‌شود و هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود شك كرد.
به گفته وی اغلب میوه‌هایی كه پس از گذشت مدت زمانی دارای لك می‌شود و ظاهرشان تغییر می‌كند میوه‌های سالمی است كه ماده مضری ندارد. به این نكته هم دقت كنید كه بهتر است همیشه از انواع كوچك، اما سالم‌تر میوه‌ها استفاده كنید.
دسته دیگر مواد مورد نیاز ما، غذاهای دریایی است كه خواص بسیار زیادی دارد و به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف ماهی را به همه افراد سفارش می‌كنند؛ اما گاهی ممكن است سوالاتی هنگام خرید ماهی برای شما پیش بیاید؛ با توجه به آلودگی برخی آب‌ها‌، آیا باز هم مصرف ماهی مفید است؟ مصرف كدام یك از انواع ماهی بهتر است؟ چطور ماهی مناسب را انتخاب كنیم؟.

زراتی با بیان این‌كه ماهی یا پرورشی است یا ماهی آب‌های آزاد، توضیح می‌دهد: عدم مصرف ماهی آب‌های آزاد، كاری غیرممكن و در عین حال وسواس‌گونه است، اما توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر در دوران‌ خاصی از زندگی مانند زمان بارداری و در سنین زیر 5 سال تا حد امكان بیشتر از ماهی‌های پرورشی استفاده شود؛ این ماهی‌ها در حوضچه‌های مخصوصی پرورش داده می‌شود و به همین دلیل آلودگی‌ ماهی آب‌های آزاد را ندارد.

به گفته وی در اغلب موارد، هر چه سن ماهی كمتر باشد، مصرف آن مناسب‌تر است. بنابراین هنگام تهیه ماهی، باید به اندازه آن هم دقت كنیم. به عبارت دیگر، بهتر است از خرید ماهی‌های خیلی بزرگ (در مقایسه با سایر ماهی‌های همان گونه) خودداری شود.
تصورات اشتباه
زراتی می‌گوید: در برخی مقالات علمی به این نكته اشاره شده است كه مصرف لبنیات می‌تواند دردسرساز باشد، اما اگر چنین مطلبی را مطالعه كردید باید بدانید این مساله به هیچ‌وجه مربوط به جامعه ما نیست. در واقع مصرف بسیار زیاد لبنیات و بخصوص انواع پرچرب آن، ممكن است مشكلاتی را برای افراد ایجاد كند، اما نكته مهم این است كه این مساله نه‌تنها بیشتر مربوط به لبنیات پرچرب است، بلكه در كشور ما كه سرانه مصرف لبنیات كم است نیز جایی ندارد.
به گفته وی مشكل حاصل از مصرف لبنیات پرچرب مربوط به خود محصولات لبنی نیست و در واقع چربی آنها باعث ایجاد چنین وضعیتی می‌شود.
این كارشناس تغذیه با اشاره به شیرهایی كه ماندگاری زیادی دارد، توضیح می‌دهد: خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌كنند شیرهایی كه مدت زیادی سالم می‌ماند، حاوی مواد نگه‌دارنده است. در حالی كه هیچ‌گاه نمی‌توان به لبنیات مواد نگه‌دارنده اضافه كرد و علت ماندگاری این مواد نیز تفاوت در نوع فرآیند پاستوریزه كردن آنهاست.
نیاز بدنتان را تامین كنید
میترا زراتی توضیح می‌دهد: زمانی كه ما درباره مصرف مواد غذایی صحبت می‌كنیم، منظور فقط پر كردن معده و احساس سیری نیست، بلكه هدف نهایی سیر شدن سلولی است؛ به این معنی كه با خوردن بسیاری از غذاها احساس سیری می‌كنیم، اما باید توجه داشت آیا واقعا نیاز سلول‌ها هم با هر غذایی تامین می‌شود؟
به گفته وی می‌توان غذا را در حجم كم مصرف كرد، اما همان هم می‌تواند شامل میزان كافی مواد مغذی برای سلول‌های بدن باشد.

پس به خاطر داشته باشیم بهتر است رژیم غذایی متنوع باشد؛ همچنین خوب است در تهیه غذاهای روزانه از میوه‌ها و سبزیجات رنگی نیز كمك بگیریم؛ به عنوان مثال اگر قرار است غذایی به كمك فلفل دلمه‌ای آماده شود، از رنگ‌های مختلف آن استفاده كنیم.

این كارشناس تغذیه اضافه می‌كند: مصرف‌كنندگان هیچ وقت نمی‌توانند نسبت به سلامت یا عدم سلامت مواد غذایی به طور كامل اطمینان پیدا كنند، اما این مساله بهانه خوبی برای كنار گذاشتن مصرف لبنیات، میوه، سبزی و... نیست و به جای این كار باید نسبت به رعایت بهداشت دقت بیشتری داشت تا كمتر مشكل ایجاد شود.

در ضمن پس از خرید هم رعایت بهداشت مواد غذایی از قبیل نگهداری مناسب، شستن و ضدعفونی‌كردن صحیح بسیار مهم و برعهده مصرف‌كننده است.



 

Similar threads

بالا