[ ورز ش های نشانه روی ] بیلیارد

*sanaz*

عضو جدید
فعاليت زدن توپ در يك مكان حوض مانند فرمي از يك بازي فرانسوي بود كه با گوي و حلقه انجام مي شود , به نام كروكت . اين بازي در چمن بايك چوب دستي ويك توپ ball يا bille كه كم كم به billiard يا bill yard معروف شد بازي مي شود . پس از مدتي اين بازي سرگرمي درباريان شد و به دليل نفرت داشتن آنها از گرما و فعاليت زياد اين بازي را محدودتر كردند و آن را روي ميز در يك محيط بسته انجام مي دادند.

خوب به رنگ ها نگاه كنید , نخستين چيز كه بايد درباره ي بيلي يارد بدانيد اين است كه اين بازي برخلاف باري ها ي توپي ديگر داراي توپ هاي زيادي است . برخي از اين توپ ها ساده يعني داراي رنگي يك پارچه هستند و تعدادي از آنها نيز خط دارند يعني توپي كه نوك و ته آن ها سفيد و يك خط رنگي كه گرداگرد و ميانه ي آن قرار گرفته.

هر يك از توپ ها داراي يك شماره هستند . از شماره ي1 تا 15, كه از شماره ي 1 تا 7 تو پ هاي ساده واز شماره ي9 تا 15 توپ هاي خط دارد را تشكيل مي دهند .توپ شماره ي 8 8ballكدام است ؟. البته , وقتي اين بازي به صورت استاندارد بازي مي شود , توپ 8 نه جزو گروه توپ هاي ساده است و نه جرو گروه توپ هاي خط دار محسوب ميشود . يك توپ خاص است ( توپ سياه را از دست ندهيد چون تمام توپ هايتان سياه مي شود ! ) .



چوب بيليارد

cue stick يا همان چوب بيلي يارد چوبي است كه شما به وسيله ي آن به cue ball توپ مخصوص كه به آن پيتوك نيز گفته مي شود ضربه مي زنيد . اين چوب بلند نوك دار و خيلي هم دقيق است از سه قسمت تشكيل شده.

نوك : قسمتي كه مقداري سفيد و با طولي تقريبا برابر 1/27 سانتيمتر است ويك قسمت كايوچويي در نوك.
بدنه : قسمتي صاف و صيقلي كم پهنا و بلند است در ميانه .

دسته : پر پهناترين قسمت stick كه به صورت مخروطي به طرف ميانه ونوك Stick پيش مي رود . طول اين چوب تقريبا برابر 1متر و 47 سانتيمتر مي باشد .

ميز

يك ميز بيلي يارد تقريبا برابر با 137/155 سانتيمتر عرض و 274/23 سانتيمتر طول است . و معمولا يك رويه ي سبز مخملي از جنس پلي استر و پشم روي آن را پوشانده و داراي 6 كيسه كه 4 تاي آن ها در گوشه ها و دوتاي آن ها در طرفين , وسط هر يك از اضلاع بلنتر ميز قرار گرفته اند.
يك حاشيه ي نسبتا پهن اطراف ميز قرار گرفته جايي كه معمولا بازيگنان گچ بازي ( بعدا توضيح داده ميشود ) يا ليوان نوشيدني خود را روي آن قرار مي دهند.
دو چيز مهم بايد درباره ي آن بدانيد

شما بايد از اين حاشيه براي تراز كردن دست خود و مسلط شدن بر ميز استفاده مي كنيد .

شما هرگز نبايد هيچ گونه نوشيدني و يا خوراكي روي آن قرار دهيد زيرا اگر نوشيدني شما روي ميز بريزد روكش ميز كه يكي از مهمترين قسمت هاي ميز محسوب مي شود بايد عوض شود و شما بايد بهاي سنگيني تقريبا معادل 150 $ دلار بپردازيد .

تقريبا آخر هر ميز نزديك ضلع كوچك ميز يك دايره ي تو پر سفيد در دو طرف ميز قرار دارد.شما بايد در ابتداي بازي Cue ball خود را روي يكي از آن ها قرار دهيد.



Rack

Rackيك شي سه گوش است كه بازي كن از آن براي مرتب كردن توپ ها استفاده مي كند .
تمام توپ ها در Rack قرار مي گيرند.
با انگشتان خود دو طرف , عقب Rack را گرفته وعقب و جلو مي كنيد تا توپ ها مرتب كنار هم قرار گيرند .
زيرا فضاي بين توپ ها در زمان برداشتن Rack خيلي مهم است . بايد مراقب باشيد كه توپ ها خوب بهم بچسبند.
Rack به وسيله ي توپ رآس در روي نقطه سفيد انتهايي ميز تنظيم ميشود.



وسيله ي ديگري كه در طول بازي ما از آن استفاده مي كنيم گچ است . ما گچ را به نوك كائوچويي چوب خود مي ماليم تا به ما كمك كند كه چوب در زمان ضربه زدن به توپ بهتر بچسبد .

قوانين

بازي بيليارد از قوانين زيادي در نقاط گوناگون دنيا پيروي مي كند كه شما در اين سايت با قوانين استاندارد جهاني آن آشنا مي شويد . شما بايد اصطلاحات كه در اين بازي به كار مي رود را به خاطر بسپاريد زيرا اين اصطلاحات در طول بازي زياد به كار مي روند.

Cue Ball ( پيتوك ) : يك توپ سفيد است بدون شماره كه شما در بازي فقط به اين توب حق ضربه زدن را داريد .

Object Ball ( توپ هدف ) : اولين توپي كه در طول بازي پيتوك به آن ضربه مي زند.

Break : ضربه اي است كه در ابتداي بازي زده مي شود . وقتي بازي شروع مي شود بازي كني كه از قبل تعيين شده به وسيله پيتوك اوين ضربه بازي را به سوي توپ هاي مرتب شده مي زند وبه اين ترتيب بازي شروع مي شود به اين عمل Break مي گويند.

Pocketing a ball : وقتي يك توپ داخل پاكت رود . به اين عمل Sinking نيز گفته مي شود .

Scratch : هنگامي كه شما هرگز نبايد پيتوك يا توپ طرف مخالف را در پاكت كنيد درغير اين صورت شما Scratch مي گيريد و جريمه مي شويد .

Frozen : وقتي كه توپ هدف به توپ ديگري ويا به ديواره ميز چسبيده باشد . ضربه زدن به اين توپ مقداري دشوار است .



Position Play : موقيت بازي , سرعت لازم براي ضربه زدن , چرخش لازم , استراتزي بازي (به كدام توپ و از كجا ضربه بزنيم كه بهترين مقيت را براي ما فراهم كند ) .

Cut : وقتي شما به پيتوك مستقيما ضربه مي زنيد و آن در يك راستا به توپ هدف برخورد مي كند , توپ هدف در يك خط مستقيم حركت خواهد كرد . اگر شما به توپتا كات دهيد توپ هدف شما ديگر حركتي مستقيم نخواهد داشت و در يك زاويه مشخصي حركت مي كند . به طور مثال در زير پيتوك در يك زاويه مشخص به توپ 4 ضربه مي زند و توپ 4 در نتيجه به سمت كه پيشبيني شده هدايت مي شود.



Banking a shot : زماني كه شما به پيتوك ضربه بزنيد و پيتوك شما به توپ هدف و توپ هدف به ديواره ميز برخورد كند و داخل يكي از پاكت ها برود , اين به اين معنا است كه شما يا خيلي خوب بازي مي كنيد و يا خيلي خوش شانس هستيد . در زير پيتوك به توپ 2 ضربه زده وتوپ 2 به ديواره اصابت كرده و با يك زاويه مشخص ( اگر با دقت و محاسبه زده شود )داخل پاكت مي رود ( اميدواريم ) .



Combination : اين در زماني صورت مي گيرد كه ما به پيتوك ضربه بزنيم و پيتوك به يكي از توپ هاي خودما ن و آن توپ به توپ هدف ضربه بزند و آن را هدايت كند .



Draw : هنگامي كه شما مي خواهيد به پيتوك ضربه بزنيد و پيتوك به توپ ديگر و مي خواهيد كه پيتوك شما پس از ضربه زدن جلو نرود بلكه به عقب برگردد ( مثلا زماني كه توپ شما نزديك پاكت قرار گرفته ) شما بايد به قسمت ميانه و پايين توپ ضربه بزنيد .

هنگامي كه شما مي خواهيد به توپي ضربه بزنيد و پيتوك شما سر جاي توپ هدف باستد ونه جلو برود و نه عقب , بايد به قسمت مياني وبالاي توپ ضربه بزنيد.




dostan
 

محسن جعفر

عضو جدید
لوك كومار قهرمان مسابقات بيليارد انگليسي در كيش شد

لوك كومار قهرمان مسابقات بيليارد انگليسي در كيش شد

لوك كومار قهرمان مسابقات بيليارد انگليسي در كيش شد
كيش _ الوك كومار در مسابقه فينال دهمين دوره مسابقات آسيايي بيليارد انگليسي كه در كيش برگزار شد، شامگاه امروز با نتيجه شش بر صفر حريف تايلندي خود را شكست داد و به مقام قهرماني اين رقابت ها دست يافت.
به گزارش ايرنا، در ديدار پاياني دهمين دوره مسابقات بيليارد آسيا كه در سالن چند منظوره مجموعه ورزشي المپيك كيش برگزار شد، 'الوك كومار' بيليارد باز هندي در مقابل 'پارا پروتسي' از كشور تايلند قرار گرفت كه در نهايت كومار توانست در يك بازي برتر و بانتيجه شش بر صفر، عنوان قهرماني اين دوره از رقابت ها را به نام خود ثبت كرد.
بنابر اين گزارش 'منصور مقدم' به عنوان داور اول مسابقه پنج فريم ابتدايي را قضاوت كرد و تك فريم باقي مانده (فريم ششم) كه به مشخص شدن چهره قهرمان انجاميد توسط 'مهرزاد كمالي' قضاوت شد.
قرار بود مسابقات رده بندي بيليارد برگزار شود، اما به دليل كمبود زمان، به پيشنهاد فدراسيون بولينگ و كيواسپرت ايران و با موافقت 'سيندو' رئيس كنفدراسيون آسيايي اسنوكر و بيليارد، 'پيتر گيلكريست' از كشور سنگاپور و 'كايو اوو' از ميانمار به مقام سوم مشترك اين دوره از مسابقات رسيدند.
يادآور مي شود كه در مسابقات فينال بيليارد انگليسي بهترين نتيجه از 11 فريم مشخص كننده نفر برتر است.ك/3
1234
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30339635
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام تشکر از اخبارتون
راستی ایران نماینده نداشت ؟
فرق بین اسنوکر و بیلیار چیه ؟
تشکر
 

IR IRAN

عضو جدید
اسنوکر = این بازی شامل ۲۱ توپ است. ۱۵ توپ قرمزرنگ، یک توپ مشکی ، یک توپ صورتی ، یک توپ آبی ، یک توپ قهوه ای ، یک توپ سبز و یک توپ زرد .
هرتوپ قرمز یک امتیاز دارد. سایر توپ‌ها بترتیب: توپ مشکی = ۷، توپ صورتی = ۶، توپ آبی = ۵، توپ قهوه‌ای = ۴، توپ سبز = ۳ و توپ زرد = ۲ امتیاز است.
در ایران به توپ‌ها یا گوی‌های این بازی شار اطلاق می‌شود.
داور در ابتدای بازی توپ‌ها را می‌چیند.
در قوانین نسخهٔ انگلیسی این بازی هر بازیکن بس از زدن هر توپ قرمز مجاز به زدن یک رنگی خواهد بود و حداکثر امتیازی که یک بازیکن قادر به گرفتن آن است ۱۴۷ امتیاز است.
ایت 8 = 15 توپ داره در 2 گروه تک رنگ و دو رنگ یه توپ مشکی شماره 8 هم داره در اول بازی تک رنگ بودن یا دورنگ بودن توپای بازیکنان مشخص میشه هر کی تو پاشو زود تر تو خونه کرد میره سراغ مشکیه اگه اونم در خونه تعیین شده قرار داد برنده است . . . البته اگه قبل از اینکه بقیه توپ های رنگیشو تو خونه کنه مشکی بره تو خونه بازنده است



این کلیش بود قوانین ریز زیاد دارن
 

IR IRAN

عضو جدید
مسابقات آسيايي اسنوكر زير 21 سال -كيش
'يوپنگ' قهرمان رقابت هاي اسنوكر - كيش شد​
كيش- دوازدهمين دوره مسابقات آسيايي اسنوكر زير 21 سال با قهرماني 'سائو يوپنگ' از چين پايان يافت.

به گزارش ايرنا، مسابقات آسيايي اسنوكر كه از روز شنبه در مجموعه ورزشي المپيك كيش آغاز شد، شامگاه پنجشنبه با انجام مسابقه فينال بين 'حسين وفايي' از ايران و 'سائو يو پنگ' چيني پايان يافت.
يوپنگ اسنوكرباز چيني در يك بازي برتر با نتيجه هفت بر 3 موفق به شكست حريف خود شد و با اين پيروزي موفق به كسب عنوان قهرماني دوازدهمين دوره مسابقات آسيايي اسنوكر زير 21 سال شد.
در اين مسابقه حسين وفايي با ثبت ' بريك ' 130 امتيازي موفق شد بالاترين ' بريك ' را در اين مسابقات به خود اختصاص دهد.
همچنين قرار بود كه مسابقات رده بندي اسنوكر برگزار شود كه به دليل كمبود زمان، به پيشنهاد فدراسيون بولينگ و كيواسپرت ايران و با موافقت ' سيندو' رييس كنفدراسيون آسيايي اسنوكر و بيليارد، 'لي يان' و 'لي هانگ' هر دو از كشور چين، به مقام سوم مشترك اين دوره از مسابقات دست يافتند.
http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30339641


 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیلیارد

بیلیارد


با غلبه بر ژاپن؛
[h=1]بيلياردبازان ايران به يک‌چهارم نهايي رسيدند[/h]
[h=2] تيم اسنوکر مردان کشورمان در مرحله يک‌هشتم نهايي رقابت‌هاي بيليارد بازي‌هاي داخل سالن آسيا از سد ژاپن گذشت.[/h]

رقابت‌هاي تيمي بيليارد مردان بازي‌هاي داخل سالن آسيا در رشته اسنوکر از عصر امروز به وقت محلي آغاز شد که تيم ملي کشورمان در نخستين ديدار با نتيجه 3 بر صفر از سد عربستان گذشت و به يک‌هشتم نهايي رسيد.

به نقل از فارس، بيلياردبازان ايران در اين مرحله به مصاف ژاپن رفتند که با نتيجه 3 بر صفر مقابل حريف به برتري دست يافتند و راهي يک چهارم نهايي شدند.

احسان حيدري‌نژاد، سهيل واحدي و حسين وفايي اعضاي تيم اسنوکر ايران در اين مسابقات هستند.

 

mersada0

عضو جدید
همه چیز در رابطه با بیلیارد

همه چیز در رابطه با بیلیارد



حتما تا کنون علائمی را بر روی لبه های میز بیلیارد دیده اید که معمولا به شکل لوزی می باشند. در ادامه می خواهیم نحوه استفاده از این علائم برای محاسبات ضربه با چند باند را توضیح دهیم. مراحل این سیستم را یک به یک دنبال نمایید:

1- سیستم لوزی پایه
2- محدودیت سیستم لوزی
3- گام اول : پیدا کردن نقطه پایان (Finish point)
4- گام دوم : پیدا کردن نقطه شروع (Start point)
5- گام سوم : تجسم شماره موقعیت کیوبال
6- اگر توپ اول چسبیده به باند نباشد
7- چند مثال دیگر برای سیستم لوزی
سیستم لوزی پایهدر این سیستم ضربات باید به مرکز توپ زده شود و موقعیت چوب بصورت موازی با سطح میز باشد.فرمولی که برای این سیستم معرفی می شود برای به خاطر سپردن بسیار آسان می باشد. این فرمول دارای سه مشخصه می باشد.نقطه هدف (Aim) که با A نشان داده می شود.نقطه شروع (Start) که با S نشان داده می شود.نقطه پایان (Finish) که با F نشان داده می شود.Aim = Start – Finish یا A = S – Fمی بینید که فرمول بسیار ساده است، تنها قسمتی از کار که کمی مشکل به نظر می رسد به خاطر سپردن روشهای شماره گذاری باندها می باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای شروع این روش را زمانی به کار گیرید که نقطه پایان یا F بین 0 تا 40 و نقطه شروع بین 35 تا 60 باشد. پس از مدتی تمرین سایر اعداد را نیز به کار گیرید.محدودیت سیستم لوزیاین فرمول برای ضرباتی که از باند بلند به باند کوتا زده می شود و مقدار S از F بیشتر است کارایی ندارد.در شکل زیر S برابر با 30 و مقدار F 50 می باشد، به این معنی که این ضربه را با استفاده از این سیستم نمی توان زد. در بهترین حالت مقدار A را می توان صفر در نظر گرفت که باز هم مقدار F،50 نخواهد شد بلکه F برابر با 30 خواهد بود.
گام اول : پیدا کردن نقطه پایان (Finish point)شما باید خطوط پایان را به صورتی که در جدول زیر نشان داده شده به خاطر بسپارید.آموزش بیلیارد نقاط بر اساس فاصله لوزی ها شماره گذاری شده اند و بین اعداد 40 تا 90 بر روی باند بلند، فاصله نقاط به اندازه نصف فاصله دو لوزی می باشند.
مقدار
نقطه روی باند بلند
نقطه پایان
0
لوزی 0 (گوشه)
ششمین لوزی باند بلند مقابل
10
اولین لوزی
هفتمین لوزی باند بلند مقابل

20
دومین لوزی
هشتمین لوزی (گوشه)

30
سومین لوزی
5 سانتیمیتر بالاتر از اولین لوزی باند کوتاه
40
چهارمین لوزی
بین اولین و دومین لوزی باند کوتاه
50
بین چهارمین و پنجمین لوزی
لوزی مرکزی باند کوتاه
60
پنمجمین لوزی
بین دومین و سومین لوزی باند کوتاه
70
بین پنجمین و ششمین لوزی
5 سانتی متر بالاتر از سومین لوزی باند کوتاه
80
ششمین لوزی
سومین لوزی باند کوتاه
در شکل زیر مقدار F برابر با 20 می باشد. توجه کنید که هر نقطه ای که بر روی این خط قرار دارد دارای مقدار F برابر با 20 می باشد.
گام دوم : پیدا کردن نقطه شروع (Start point)زمانی که توپ شما در سمت باند بلند یا کوتاه قرار دارد، مقدار شروع یا S طبق جدول زیر می باشد.
باند بلند
مقدار
نقاط روی باند بلند
20
دومین لوزی
25
سومین لوزی
30
چهارمین لوزی
35
پنجمین لوزی
40
ششمین لوزی
45
هفتمین لوزی
باند کوتاه
مقدار
نقاط روی باند کوتاه
50
اولین لوزی
60
دومین لوزی
70
سومین لوزی
80
بین سومین و چهارمین لوزی
90
چهارمین لوزی
در این شکل مقدار S برابر با 50 می باشد.
گام سوم : تجسم شماره موقعیت کیوبالحال زمان اعمال فرمول جادویی فرا رسیده : A = S – FA = 50 – 20A = 30مقدار A یعنی 30 طبق جدول زیر داده شده است.توجه کنید که بین مقادیر 50 تا 90 بر روی باند بلند، فواصل دهتایی به نصف فاصله دو لوزی تبدیل می شود.
مقدار
نقاط بر روی باند بلند
0
لوزی صفر (گوشه باند)

10
اولین لوزی
20
دومین لوزی

30
سومین لوزی

40
چهارمین لوزی

50
پنجمین لوزی

60
بین پنجمین و ششمین لوزی

70
ششمین لوزی

80
بین ششمین و هفتمین لوزی

90
هفتمین لوزی

توجه کنید که اگر نقطه شروع بر روی باند کوتاه قرار دارد (بزرگتر یا مساوی با 50)، نقطه هدف لوزی روی لبه میز می باشد (به این معنی که باید نقطه مورد نظر روی لبه میز را هدف بگیرید). اگر نقطه شروع روی باند بلند باشد (کمتر از 50)، نقطه هدف بر روی باند و در مقابل لوزی مربوطه می باشد. به عنوان مثال در هر دو مورد زیر مقدار A برابر با 20 می باشد در حالی که نقاط برخورد با باند متفاوت می باشند.
اگر توپ اول چسبیده به باند نباشداگر توپ شما به باند نزدیک نمی باشد برای یافتن عدد مربوط به آن چوب خود را مانند محوری که مرکز چرخش آن توپ مورد نظر باشد در دست گرفته و موازی سطح میز قرار دهید. سپس آنرا در زوایای مختلف قرار داده و برای هر زاویه مقادیر را در فرمول A = S – F قرار دهید تا نقطه مورد نظر را پیدا کنید.
 

mersada0

عضو جدید
ضربه زدن با استفاده از باند

ضربه زدن با استفاده از باند

در بازی بیلیارد موارد زیادی پیش می آید که شما تنها یک انتخاب برای پاکت کردن توپ دارید : ضربه با باند. در ادامه مراحل اصولی یک ضربه صحیح با باند توضیح داده می شود.

زاویه تابش برابر است با زاویه بازتابش
اگر بخواهیم ضربات با باند را با استفاده از اصطلاحات علمی توضیح دهیم، به بیان ساده می توان گفت "زاویه تابش" برابر است با "زاویه بازتابش". برای درک بهتر به شکل زیر توجه کنید.
در شکل فوق توجه کنید که زاویه برخورد با باند (زاویه A) برابر است با زاویه بازگشت (زاویه B). برای اینکه دقیقا چنین اتفاقی بیفتد، باید ضربه با شدت مناسبی به مرکز کیوبال زده شود. توجه کنید که ضرباتی که به کناره های کیوبال زده شوند تاثیر متفاوتی در بازگشت دارند. بنابراین برای شروع فقط ضربه را به وسط کیوبال زده و مطمئن باشید هیچگونه افکتی روی آن اعمال نشود.

اکنون یکی از سیستمهای متداول برای ضربه با باند شرح داده می شود. این سیستم روش محاسبه نقطه ای روی باند که باید هدف قرار دهید را بیان می کند. به شکل زیر توجه کنید.

خطی فرضی از مرکز توپ هدف عمود بر باند رسم کنید (خط A). سپس خطی از محل برخورد خط A با باند تا مرکز پاکت هدف رسم کنید (خط B). حال خط دیگری از مرکز توپ هدف تا پاکت روبرو رسم نمایید (خط C). اکنون از نقطه برخورد خطوط B و C خطی موازی A رسم کنید(خط سفید در شکل فوق). نقطه ای که این خط با باند برخورد می کند، دقیقا نقطه ایست که برای پاکت کردن توپ باید هدف گیری کنید.
در نظر داشته باشید که سیستم توضیح داده شده باید با ضربه به مرکز کیوبال و سرعت مناسب زده شود تا قانون تساوی زاویه برخورد با زاویه بازگشت صدق نماید. آموزش بیلیارد همچنین به خاطر داشته باشید که استفاده از این سیستم فقط زمانی توصیه می شود که شما به سختی می توانید نقطه مورد نظر را روی باند پیدا کنید. بعد از انجام چندین ضربه با باند، شما باید بتوانید بصورت حسی نقطه هدف روی باند را بیابید.

تاثیر سرعت در ضربه با باند
سرعت نقش مهمی در ضربات با باند ایفا می کند. در ادامه تاثیر سرعت در ضربه به مرکز توپ را در ضربات با باند مشاهده خواهید کرد.
اگر بخواهیم با استفاده از علم هندسه ضربات با باند را توضیح دهیم دیدیم که زاویه برخورد با زاویه بازگشت برابر می باشد.

در شکل فوق، زمانی که ضربه با سرعت خیلی زیادی زده می شود (خط سفید)، زاویه بازگشت از باند کاهش پیدا می کند. و اگر ضربه بسیار آرام زده شود (خط آبی)، زاویه بازگشت افزایش پیدا می کند. هر دو ضربه باعث می شود که توپ هدف وارد پاکت نشود. بنابراین هنگام زدن این ضربات حتما به سرعت ضربه دقت کنید. به یاد داشته باشید که در ضربات با باند سرعت بیشتر معادل زاویه کوچکتر و سرعت کمتر معادل زاویه بزرگتر می باشد. شما می توانید سرعت ضربه را با توجه به نقطه هدف روی باند تنظیم کنید یا اینکه نقطه روی باند را با توجه به سرعت مورد نیاز تنظیم کنید.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
esmaeili60 [ ورزش های نشانه روی ] تیر اندازی ورزش های انفرادی 6

Similar threads

بالا